Onhan minulla oikeus laittaa kaverin lapsesta otettu kuva omalle facebook seinälle?

  • Viestiketjun aloittaja eikös olekkin
  • Ensimmäinen viesti
Mediakasvatus

Valokuvat rinnastetaan henkilötietolaissa henkilötietoihin ja kun alaikäisestä otettuja kuvia julkaistaan netissä, sanomalehdissä tai muissa julkaisuissa, jotka kuka tahansa voi nähdä, tarvitaan vanhempien lupa. Julkisella paikalla valokuvia saa ottaa ihmisistä ilman lupaa ja koulu/nuorisotila on julkinen paikka –joskin sananvapauden rajoittaminen on mahdollista, jos sillä suojataan muita perusoikeuksia, esimerkiksi yksityisyydensuojaa. Useissa kouluissa kuvaaminen on kielletty, jonka vuoksi kuvaamiseen tarvitaan lupa ja kuvien julkaisemiseen lupa lapsen huoltajilta.
 
Jos olet ottanut kuvan julkisessa paikassa, voit tietääkseni lain mukaan laittaa. Mutta eri asia on sitten eettisyys, että kysyy lapsen vanhemman lupaa, eikä luvatta julkaise. Jos kuva on otettu lapsen kotona, ei sinulla olisi oikeasti oikeutta julkaista sitä. Jos nyt muistan oikein tämän asian.
 
eikös olekkin
[QUOTE="Mä vain";28656456]Pitäs vähän jokaisen aikuisen miettiä, että onko ihan oikein lasta kohtaan, että joku latailee lapsesta kuvia nettiin...! Siellähän pyörii ne saastaiset pedofiilitkin... Mikä helvetin tarve ihmisillä on tuohon, että pitää niitä lasten kuvia levitellä siellä, HEI HALOO!!!![/QUOTE]


Nämä samat (vauva) kuvat oli jo aikaisemiin siellä netissä, äitinsä laittamana ja hänellä on paljon muitkain kuvia lapsesta, lähemmäs 50 kuvaa.
Nyt sit skitsoo jotain yhdestä kuvasta.

ja kysymys kuului tosiaan, että onko muka laitonta?
 
Mediakasvatus

Valokuvat rinnastetaan henkilötietolaissa henkilötietoihin ja kun alaikäisestä otettuja kuvia julkaistaan netissä, sanomalehdissä tai muissa julkaisuissa, jotka kuka tahansa voi nähdä, tarvitaan vanhempien lupa. Julkisella paikalla valokuvia saa ottaa ihmisistä ilman lupaa ja koulu/nuorisotila on julkinen paikka –joskin sananvapauden rajoittaminen on mahdollista, jos sillä suojataan muita perusoikeuksia, esimerkiksi yksityisyydensuojaa. Useissa kouluissa kuvaaminen on kielletty, jonka vuoksi kuvaamiseen tarvitaan lupa ja kuvien julkaisemiseen lupa lapsen huoltajilta.
Näin. Ap, luvatta et saa laittaa.
 
"Entinen Ksantippa S."
Pojan kevätjuhlissa oli tiukka sääntö se että mikäli kuvissa näkyy joku muukin kun oma lapsi, ei sellasta saa laittaa mihinkään.
Koulun tiloissa koulu saa asettaa ehdot valokuvaukselle.

Mutta julkisella paikalla saa valokuvata ketä vain, ja kuvan oikeudet kuuluvat kuvaajalle, eivät kuvattavalle.

Oma lukunsa on sitten se, jos kuva esitetään halventavassa yhteydessä,
 
Vaikka nyt unohdetaan nämä juridiset oikeudet niin miksi ihmeessä pitäisi laittaa sinne seinälle toisen lapsesta kuva jos lapsen huoltaja on sitä vastaan? Ja jos on vielä kummilapsesta kysymys niin kannattaako hankkiutua riitoihin ja jopa katkaista välit tämän perheeseen tuollaisen asian takia? (Hyvin todennäköistä ettei tämä äiti enää päästä sinua kameroinesi lapsensa lähelle...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656472:
Nämä samat (vauva) kuvat oli jo aikaisemiin siellä netissä, äitinsä laittamana ja hänellä on paljon muitkain kuvia lapsesta, lähemmäs 50 kuvaa.
Nyt sit skitsoo jotain yhdestä kuvasta.

ja kysymys kuului tosiaan, että onko muka laitonta?
Niin. Äitinsä laittamina. Äitinsä päättää mitä kuvia lapsestaan haluaa julkaista ja missä. Sinäkin voit omista lapsistasi päättää samoin. Näin ihan moraaliselta kannalta.

Mikä ihmeen pakko sinun on tuota kuvaa julkaista?
 
"näinpä"
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656404:
En voi käsittää. Äiti oli paikalla kun otin kuvan. Nyt kun laitoin sen sinne seinälleni niin alko narina.
No mites sit sellaisessa tilanteessa jossa on porukkaa enempi, kaikilta lupa vai :D
No näin minä tein tytön synttäreiden jälkeen... Pistin ihan yhteisen viestin faceen ja varmistin, että sopiihan kaikille, että laitan. Kaikille sopi, paitsi yksi toivoi, että ei mainita nimeä. Hyvä, että kysyin.
 
"vieras"
Niin. Äitinsä laittamina. Äitinsä päättää mitä kuvia lapsestaan haluaa julkaista ja missä. Sinäkin voit omista lapsistasi päättää samoin. Näin ihan moraaliselta kannalta.

Mikä ihmeen pakko sinun on tuota kuvaa julkaista?
Mutta facebook mahdollistaa myös kuvien jakamisen. Onko se sitten väärin, jos jakaa toisen laittaman kuvan. Itse en niin tekisi, mutta monet tekevät.
 
Mediakasvatus

Valokuvat rinnastetaan henkilötietolaissa henkilötietoihin ja kun alaikäisestä otettuja kuvia julkaistaan netissä, sanomalehdissä tai muissa julkaisuissa, jotka kuka tahansa voi nähdä, tarvitaan vanhempien lupa. Julkisella paikalla valokuvia saa ottaa ihmisistä ilman lupaa ja koulu/nuorisotila on julkinen paikka –joskin sananvapauden rajoittaminen on mahdollista, jos sillä suojataan muita perusoikeuksia, esimerkiksi yksityisyydensuojaa. Useissa kouluissa kuvaaminen on kielletty, jonka vuoksi kuvaamiseen tarvitaan lupa ja kuvien julkaisemiseen lupa lapsen huoltajilta.
Joidenkin lähteiden mukaan tämä koskee vain markkinointitarkoituksessa julkaistavaa kuvaa.
 
eikös olekkin
Niin. Äitinsä laittamina. Äitinsä päättää mitä kuvia lapsestaan haluaa julkaista ja missä. Sinäkin voit omista lapsistasi päättää samoin. Näin ihan moraaliselta kannalta.

Mikä ihmeen pakko sinun on tuota kuvaa julkaista?
Kuva oli kiva ja halusin sen sinne kvua-albumiin.

Miski juuri tämän kuvan haluaa poistattaa kun ei muita? Kysyin vielä oikee,et haluatko että poistan kaikki kuvat? Niin ei halua vaan tämän kuvan vain.

Kuva on tosi kaunis. Olin lapsen kanssa puistossa ja lapsi istuu penkillä ja juo mehua. Hällä on kaunis kukkamekko päällä ja pieni lierihattu mistä lieri peittää osan kasvoista. Kuvassa ei ole mitään pahaa miski se pitäisi poistaa.
 
[QUOTE="vieras";28656500]Mutta facebook mahdollistaa myös kuvien jakamisen. Onko se sitten väärin, jos jakaa toisen laittaman kuvan. Itse en niin tekisi, mutta monet tekevät.[/QUOTE]

Moraaliselta kantilta riippuu kai sekin siitä onko ko ihminen antanut luvan kuvan jakamiseen.

Laillisuuksista en tiedä, mietin nyt vaan lähinnä siitä näkökulmasta mikä on "oikein" ja miten kannattaa toimia jos haluaa pysyä väleissä kavereiden kanssa.

(Voiko tuolla muuten jakaa kaikki kuvat mitä kavereiden seiniltä löytyy vai voiko kukin sitten suojata kuviaan jakamiselta joillain asetuksilla?)
 
"vieras"
Lain mukaan saat julkaista ilman lupaa vain kuvan, joka on otettu julkisella paikalla. Jos kuva on otettu vaikkapa lapsen kotona, et olisi saanut julkaista sitä ilman lupaa, mutta nyt sinun tulee poistaa kuva välittömästi.

T. Freelancer
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656510:
Kuva oli kiva ja halusin sen sinne kvua-albumiin.

Miski juuri tämän kuvan haluaa poistattaa kun ei muita? Kysyin vielä oikee,et haluatko että poistan kaikki kuvat? Niin ei halua vaan tämän kuvan vain.

Kuva on tosi kaunis. Olin lapsen kanssa puistossa ja lapsi istuu penkillä ja juo mehua. Hällä on kaunis kukkamekko päällä ja pieni lierihattu mistä lieri peittää osan kasvoista. Kuvassa ei ole mitään pahaa miski se pitäisi poistaa.
Hän haluaa sen poistettavan, eikös se riitä? Sinulla on kuva jonka voit vaikka laittaa kehyksiin hyllyysi jos haluat sitä katsella. Lapsen äiti ei kuitenkaan halua sitä kaikkien sinun kavereidesi (ja ehkä heidänkin kavereiden jne) nähtäväksi. Eikö järkevämpää olisi nyt poistaa kuva ja pyytää anteeksi säilyttäen välit kummilapseen kuin ruveta tappelemaan oikeuksistasi pitää kuvaa esillä fb-sivuillasi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28656529]Lain mukaan saat julkaista ilman lupaa vain kuvan, joka on otettu julkisella paikalla. Jos kuva on otettu vaikkapa lapsen kotona, et olisi saanut julkaista sitä ilman lupaa, mutta nyt sinun tulee poistaa kuva välittömästi.

T. Freelancer[/QUOTE]

Lisään vielä, että en itse koskaan julkaisisi kuvaa kenestäkään ilman ko. henkilön lupaa, vaikka minulla olisi siihen laillinen oikeus ja kuva olisi mielestäni upea. Se kuuluu jo ihan peruskäytöstapoihin ja toisen ihmisen kunnioittamiseen.
 
"terttu"
Laita nyt ihmeessä se kuva tännekin ihmeteltäväksi miksi sitä muka ei saisi julkaista .
Jestas olet idiootti.
Ihan tän ketjun vuoksi tekis mieli laittaa pystyyn kansalaisaloite "lapseni kuvia ei saa julkaista facebuukissa eikö v*** missään muuallakaan*
 
eikös olekkin
Hän haluaa sen poistettavan, eikös se riitä? Sinulla on kuva jonka voit vaikka laittaa kehyksiin hyllyysi jos haluat sitä katsella. Lapsen äiti ei kuitenkaan halua sitä kaikkien sinun kavereidesi (ja ehkä heidänkin kavereiden jne) nähtäväksi. Eikö järkevämpää olisi nyt poistaa kuva ja pyytää anteeksi säilyttäen välit kummilapseen kuin ruveta tappelemaan oikeuksistasi pitää kuvaa esillä fb-sivuillasi?

Olivattenpa puhuneet kotona tästä asiasta kun lapsen isä,minun veljeni laittoi äsken viestiä,et ei kuvaa tarvitse positaa.
No tuli heti perään äitiltä viesti,et pitää poistaa, veljes ei ole antamaan mitään lupaa.

Joten antaa sen skitsoilla siel jonkin aikaa,kyl se rauhoittuu. Paha päivä vaan tänään :)
 
"siis"
Tämän on pakko olla provo... onhan?!

Jos ap on todellakin kieltäytynyt poistamasta lapsen kuvaa naamakirjasta lapsen äidin pyynnöstä huolimatta ja vielä nauraa äidille p***aista naurua päin naamaa, on kyllä jokunen muumi laaksosta karkuteillä. Ota nyt se kuva pois äläkä enää mesoa.
 
reliikki
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656453:
Ai mitenköhän?
Kauheasti ei pelottaisi tuollaiset uhkailut
Ootko sä ihan terve?
Mitä hemmetin merkitystä sillä on vaikka se olisi lain mukaan ihan ok, jos vanhemmat sanovat, etteivät halua sitä kuvaa facebookiin? Ja räkästä naurua naurat päälle, mahdat olla ihana ihminen ja ystävä.
Mä olen sanonut kavereilleni, että en halua musta yhtään kuvaa faceen. Koska ovat ystäviäni, ovat he toivetta kunnioittaneet. Ei tulisi mieleenikään julkaista kenestäkään kuvaa netissä ilman lupaa, mutta tiedän oevani vähemmistössä näiden tapojeni kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656578:
Olivattenpa puhuneet kotona tästä asiasta kun lapsen isä,minun veljeni laittoi äsken viestiä,et ei kuvaa tarvitse positaa.
No tuli heti perään äitiltä viesti,et pitää poistaa, veljes ei ole antamaan mitään lupaa.

Joten antaa sen skitsoilla siel jonkin aikaa,kyl se rauhoittuu. Paha päivä vaan tänään :)
Onnea valitsemallasi tiellä. Noita pahoja päiviä voi olla edessä enemmänkin...

Onko sinulla muuten omia lapsia?
 

Yhteistyössä