Onko 36-vuotias jo liian vanha äidiksi?

  • Viestiketjun aloittaja kolmelle äiti
  • Ensimmäinen viesti
taas täällä tuomitaan
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No ei ole, mutta 41v on, ja tämän sanon ihan kokemuksen rintaäänellä.
Samaa mieltä, olen nyt 41v ja en tällä tiedolla olisi enää lisääntynyt, tosin ihana tuo poika on, joten hyvä niin :D

Perustelisitteko hiukan? Miksi 41 v on teistä liian vanha?

Mä olisin taas 20+ -ikäisenä ollut vielä liian kypsymätön äidiksi, ja mieheni vastaavaksi isäksi. Esikoisemme syntyi kun olin 35 ja kolmosemme kun olin juuri tuo 41 v, niukin naukin. Hyvin meni sekä kropan että muun jaksamisen puolesta, niin raskaudet kuin synnytykset kuin imetykset kuin yövalvomiset ynnä muut. Meistä oli hyvä perustaa perhettä, kun oli kasassa tutkinnot, ja kummallakin hyvä työpaikka ja muutenkin talous ja elämä sellaisella vakaalla pohjalla, että voin omasta valinnastamme olla kotona lasten kanssa. Nyt me todella nautimme perhekeskeisestä elämästä, oma napa ei ole enää lähin.

Kun perhettä perustaa yli 35-vuotiaana, perhe on jo selvästi pääasia, ei tarvitse haikailla mihinkään baareihin ja muihin hömpötyksiin, tai valitella tällaisilla palstoilla raskauksien ja imettämisen kroppaan tekemiä jälkiä. Eli oma lapsellisuus on takana.

On paljon ikävämpää lukea täältä tarinoita liian nuorina solmituista parisuhteista ja liian nuorena saaduista lapsista, kun ollaan itsekin vielä aikas kakaroita henkisellä puolella eikä jaksetakaan arkista parisuhde- ja perhe-elämää, vaan tulee niitä avioeroja ja muita kriisejä, joista poikii sitten ongelmia lapsillekin...

Silti en missään nimessä tuomitse nuorten parien päätöstä perheen perustamisesta. Joillekin se sopii, ja hienoa niin. Mutta vastaavasti on ikävää lukea teilauskommentteja vanhemmista perheen perustajista.

Täällä listalla on ikävän paljon ajattelemattomia ihmisiä, jotka iloisesti kirjoittavat mitä sylki suuhun tuo, ja virtuaalimaailman lumoissa surutta aiheuttavat muille mielipahaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja taas täällä tuomitaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No ei ole, mutta 41v on, ja tämän sanon ihan kokemuksen rintaäänellä.
Samaa mieltä, olen nyt 41v ja en tällä tiedolla olisi enää lisääntynyt, tosin ihana tuo poika on, joten hyvä niin :D

Perustelisitteko hiukan? Miksi 41 v on teistä liian vanha?

Mä olisin taas 20+ -ikäisenä ollut vielä liian kypsymätön äidiksi, ja mieheni vastaavaksi isäksi. Esikoisemme syntyi kun olin 35 ja kolmosemme kun olin juuri tuo 41 v, niukin naukin. Hyvin meni sekä kropan että muun jaksamisen puolesta, niin raskaudet kuin synnytykset kuin imetykset kuin yövalvomiset ynnä muut. Meistä oli hyvä perustaa perhettä, kun oli kasassa tutkinnot, ja kummallakin hyvä työpaikka ja muutenkin talous ja elämä sellaisella vakaalla pohjalla, että voin omasta valinnastamme olla kotona lasten kanssa. Nyt me todella nautimme perhekeskeisestä elämästä, oma napa ei ole enää lähin.

Kun perhettä perustaa yli 35-vuotiaana, perhe on jo selvästi pääasia, ei tarvitse haikailla mihinkään baareihin ja muihin hömpötyksiin, tai valitella tällaisilla palstoilla raskauksien ja imettämisen kroppaan tekemiä jälkiä. Eli oma lapsellisuus on takana.

On paljon ikävämpää lukea täältä tarinoita liian nuorina solmituista parisuhteista ja liian nuorena saaduista lapsista, kun ollaan itsekin vielä aikas kakaroita henkisellä puolella eikä jaksetakaan arkista parisuhde- ja perhe-elämää, vaan tulee niitä avioeroja ja muita kriisejä, joista poikii sitten ongelmia lapsillekin...

Silti en missään nimessä tuomitse nuorten parien päätöstä perheen perustamisesta. Joillekin se sopii, ja hienoa niin. Mutta vastaavasti on ikävää lukea teilauskommentteja vanhemmista perheen perustajista.

Täällä listalla on ikävän paljon ajattelemattomia ihmisiä, jotka iloisesti kirjoittavat mitä sylki suuhun tuo, ja virtuaalimaailman lumoissa surutta aiheuttavat muille mielipahaa.
Omasta puolestani en ole teilannut tai teilaamassa ketään.Vastailin tuossa jo aikaisemmin,etten itse jaksaisi/haluaisi vauvoja enää.Ikää on siis 32v ja lapsia on kolme,kuopuksen sain kolmekymppisenä.En kyllä koskaan ole kokenut että olisin tehnyt lapset liian nuorena.Päinvastoin; musta on kiva olla suht nuori kun lapset ovat koululaisia.Tuntuu että vanhemmalla iällä äidiksi tulleet ovat hyvin herkkänahkaisia tässä asiassa....vaikka itse en haluaisi enää niin jollekkin toiselle se sopii ja hyvä niin.Voi olla että olisin saanut lapset vanhemmalla iällä jos olisin tavannut Sen Oikean myöhemmin...(?).Äitini sai minut nelikymppisenä ja muistan kuinka kadehdin kavereita joilla oli nuoremmat äidit.Tuntui etteä äiti ei ymmärtänyt minua "henkisellä" tasolla.Ikäeroa oli jo niin paljon,etenkin murkkuiässä ikäero korostui (en väitä että kaikilla olisi näin,huom).
 
joo on se, ihan liian vanha :D siis joo tosi vanha :) ihan suorastaan ikäloppu jo :LOL:

-tätä samaa keskustelua käyn MINÄ itseni kanssa. 36 mittarissa ja yritän perustella itselleni että nyt puoli vuotias vauva on mun viimeinen :(

toisaalta olen kuullut että ihan JOKAISELLA naisella on yksi syntymätön lapsi. Lapsi jota mielessään pyörittelee, sydämessään hellii. musta se on kaunis ja lohduttava ajatus... :/
 
näkemys
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Siinä ja siinä.
Jaksaako vanhana teinin kanssa...

Toi oli oikein reps-veto, jaksaako "vanhana" teinin kanssa...!

Heh heh, palstalla on paljon 25 plus/miinus -ikäisiä äitejä, jotka eivät jaksa vauva- tai taaperoikäisen kanssa! Laskekaapa aloitukset, joissa valitetaan vauvojen yöitkuista tai taaperoiden uhmasta. Sitten laskekaa aloitukset, jossa vanhempi äiti valittaa teinistä. Vaakakuppi painuu kumeasti kolahtaen nuorempien äitien jaksamisvalitusten puolelle. Juu, heitä on varmaan enemmän kuin vanhempia äitejä, mutta jos tehtäisiin tasakokoinen otos kummastakin ryhmästä, jaksamisesta valittajia on enemmän nuorissa.

Fyysisellä iällä ei ole loppukädessä juuri mitään tekemistä henkisen jaksamisen kanssa, vauvan/taaperon/murkun kanssa jaksaminen on kiinni ennen kaikkea omasta henkisestä ja tunneälyiästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näkemys:
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Siinä ja siinä.
Jaksaako vanhana teinin kanssa...

Toi oli oikein reps-veto, jaksaako "vanhana" teinin kanssa...!

Heh heh, palstalla on paljon 25 plus/miinus -ikäisiä äitejä, jotka eivät jaksa vauva- tai taaperoikäisen kanssa! Laskekaapa aloitukset, joissa valitetaan vauvojen yöitkuista tai taaperoiden uhmasta. Sitten laskekaa aloitukset, jossa vanhempi äiti valittaa teinistä. Vaakakuppi painuu kumeasti kolahtaen nuorempien äitien jaksamisvalitusten puolelle. Juu, heitä on varmaan enemmän kuin vanhempia äitejä, mutta jos tehtäisiin tasakokoinen otos kummastakin ryhmästä, jaksamisesta valittajia on enemmän nuorissa.

Fyysisellä iällä ei ole loppukädessä juuri mitään tekemistä henkisen jaksamisen kanssa, vauvan/taaperon/murkun kanssa jaksaminen on kiinni ennen kaikkea omasta henkisestä ja tunneälyiästä.
Aika hyvä veto. Olen 36 v ja mulla on sekä teini että vauva. Molempien kanssa on jaksettava ja samaan aikaan :D Mutta murheet on tuon pienen palleron kanssa ihan eri luokkaa kuin tuon ison nuoren neidin kanssa joka pian 15 v. Että silleen. Jaksaminen ei ole vakio juttu joka päivä. Toisina päivinä jaksaa paremmin ja sitten on taas niitä päiviä jolloin ei jaksaisi EDES itseään. :headwall: Semmoista se äitinä olo on. Ylämäkeä ja alamäkeä, mutta päivääkän en vaihtaisi pois... :whistle: ainakin nyt tuntuu siltä, katsotaan illalla sit taas mikä on tämän päivän saldo :LOL: :LOL: :LOL:
 
näkemys
Alkuperäinen kirjoittaja tinzu:
Alkuperäinen kirjoittaja näkemys:
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Siinä ja siinä.
Jaksaako vanhana teinin kanssa...

Toi oli oikein reps-veto, jaksaako "vanhana" teinin kanssa...!

Heh heh, palstalla on paljon 25 plus/miinus -ikäisiä äitejä, jotka eivät jaksa vauva- tai taaperoikäisen kanssa! Laskekaapa aloitukset, joissa valitetaan vauvojen yöitkuista tai taaperoiden uhmasta. Sitten laskekaa aloitukset, jossa vanhempi äiti valittaa teinistä. Vaakakuppi painuu kumeasti kolahtaen nuorempien äitien jaksamisvalitusten puolelle. Juu, heitä on varmaan enemmän kuin vanhempia äitejä, mutta jos tehtäisiin tasakokoinen otos kummastakin ryhmästä, jaksamisesta valittajia on enemmän nuorissa.

Fyysisellä iällä ei ole loppukädessä juuri mitään tekemistä henkisen jaksamisen kanssa, vauvan/taaperon/murkun kanssa jaksaminen on kiinni ennen kaikkea omasta henkisestä ja tunneälyiästä.
Aika hyvä veto. Olen 36 v ja mulla on sekä teini että vauva. Molempien kanssa on jaksettava ja samaan aikaan :D Mutta murheet on tuon pienen palleron kanssa ihan eri luokkaa kuin tuon ison nuoren neidin kanssa joka pian 15 v. Että silleen. Jaksaminen ei ole vakio juttu joka päivä. Toisina päivinä jaksaa paremmin ja sitten on taas niitä päiviä jolloin ei jaksaisi EDES itseään. :headwall: Semmoista se äitinä olo on. Ylämäkeä ja alamäkeä, mutta päivääkän en vaihtaisi pois... :whistle: ainakin nyt tuntuu siltä, katsotaan illalla sit taas mikä on tämän päivän saldo :LOL: :LOL: :LOL:
Kiitos Tinzu! Juuri tuota ajattelin!
 
vieras
Itsekin 36-v ja viimeisilläni raskaana... Ihan sopivan ikäinen olen. Mulla on ainakin viisi serkkua, jotka on myös saaneet lapsen tämän ikäisenä ja yksi täti, joka sai ensimmäisensä vasta nelikymppisenä (elämää kun ei aina voi suunnitella).
 
Matikkanero?!
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä mun mielestä. Varmaan hienoo olla 50 v 15 v lapsen äiti, jotka luulis sua sen mummoks
Ei kai kukaan omaa äitiään mummokseen luule..?

Siis tarkotan ihmisiä jotka ajattelis tai tyyliin vois sanookkin että onko toi sun mummos. Kyllä nykyään moni 50 v nainen näyttää 60 v
Niin tai 50v voi näyttää 40v, ja 30v voi näyttää 40v :p Pitäskö tehdä lapsia sen mukaan minkä ikäseltä näyttää ettei vaan kukaan luule vahingossa lapsensa siskoksi tai mummiksi. Tai vielä pahempaa että luullaan lapsen isäksi, silloinhan ei lapsia pidä tehdä ainakaan :)

Tää onkin mun mielipide. Nuorena ne lapset tehään eikä vanhuuden pv.
Lapsia saadaan sitten kun niitä saadaan, jos saadaan :) Ja sun mielipitees oli kyllä ulkonäköön liittyvä mutta taisi muuttua jossain välissä.
No en mä itse menis enään 35 v yrittään lasta tekeen. Ja ajattelee ny vähän lastakin ettei äiti oo 60 v kun penska on 15 v

Jos saa lapsen 35-vuotiaana, niin minun lyhyen matikan laskutaitoni mukaan äiti olisi silloin 50-vuotias...vai?!

Ja kyllä itse ajattelen, niin että kyllä 36-vuotias on vielä ihan "normaalissalapsentekoiässä". En oikein ymmärrä, että miksi ne lapset pitää niin pirun nuorena tehdä (alle 20-v)... Onhan se lapsenkin etu, että vanhemmat ovat hieman elämää nähneet ja on enemmän mitä ammentaa lapsenkasvatukseen.
 
näinkin voi olla
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
kukin tekee miten jaksaa, mutta itse pyrin siihen että mukelot ois tehty ennen 30v. synttäreitä.
Riippuu myös siitä, minkä ikäisenä on sellaisessa parisuhteessa, että perhe on mahdollinen. Hyvä ystäväni, ihana ihminen, lapsirakas, olisi upea äiti, mutta ei vain ole onnistanut parisuhteissa, suhteet eivät ole kestäneet. Nyt hän täyttää 40.
 
Lissu
Serkkuni odottaa neljättä ja saa lapsen paria kuukautta ennen kuin täyttää 37 vuotta. Hyväkuntoinen ihminen noin yleensä, mutta nyt tämä odotusaika on tuntunut kuulemma huomattavasti aikaisempia vaikeammalta ja väsyttävämmältä. Uskon että vauva-aika kyllä sujuu taas mukavasti, odotusaika vaan voi tuntua vaikealta. Ja tietenkin sekin on yksilöllistä. 36-vuotias ei ole minun mielestä vanha.
 
no eihän se oo liian vanha. tunnen ihmisen joka sai nuorimmaisensa yli 40v ja miehensä tais olla 50. mut ite en tee enää yl 30 muksuja, ja ihan vaan siksi, et mun muksut on silloin 12 ja 9, enkä halua lapsille niin isoa ikäeroa kuitenkaan.
 

Yhteistyössä