Onko joku saanut jo sikainfluenssarokotteen?

Tiistaina otin rokotteen ja vielä eiliseen asti oli käsi kipeä. Viime yönä kesti jo nukkua pariin otteeseen vasemmalla kyljellä. =) Pääkipua oli vain keskiviikkona mutta muita oireita ei ole oikeastaan ollutkaan.

rv 18 menossa
 
rv 20 menossa ja eilen klo 11.00 otin rokotteen.
Käsi ollut kipeä alkaen eilisillasta. Muita oireita ei ole. En tosin ole varma lievästä pahasta olosta tänään.. Se saattoi tosin johtua liian pitkistä päikkäreistäkin (? )
 
Sain rokotteen eilen aamupäivällä (rv21). Heti ei tullut mitään oireita, muutaman tunnin päästä alkoi käsivartta särkemään ja yöllä paleli, jomotti lihaksia eikä uni tahtonut tulla... Tänäänkin heikko olo vielä (osittain johtunee huonosti nukutusta yöstä), nyt alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, vain rokotuskäsi vähän arka vielä.
 
Otin rokotteen eilen rv 24+1. Käsi kipeytyi noin kuusi tuntia rokotuksen jälkeen ja oli yöllä niin kipeä, että nyt on kaikki paikat jumissa, kun pystyi nukkumaan vain selällään tai toisella kyljellä, ettei tuohon käsivarteen satu. Mitään muita oireita ei ole tullut.
 
Lisäys: eilen illalla kuume nousi 37,8 asteeseen, tuli lihas- ja nivelkipuja (kuin olisi tehnyt ison lihaskuntotreenin venyttelemättä ) ja perusflunssan oireita. Hieman tuntui myös kurkussa, ihan kuin hengitys olisi ollut hieman raskaampaa (ei paljoa!). Kaipa se on merkki siitä, että rokote tehoaa.. No, menin nukkumaan jo klo 21 ja tänään aamulla lämpöä enää 37,2 ja käsi kipeä.

Toisaalta voisi kai tietty ajatella, että jos rokotteesta tuli tällaiset oireet, niin voi vain kuvitella, kuinka kovat oireet itse taudista olisi tullut... :eek:

Piipa rv 16+5
 
Minulla on raskusviikkoja hieman yli 17 ja hain 29.10 rokotteen... Minulle tuli käsi kipeeksi ja eilen tuli paha olo. Ne ovat kuulemma normaaleita oireita. Soitin neuvolaan kun kysyn vatsa kivuista... Sekin johtuu rokotteesta.... Nyt on ihan hyvä olo, paitsi käsi on pistos kohdasta kipeä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Lisäys: eilen illalla kuume nousi 37,8 asteeseen, tuli lihas- ja nivelkipuja (kuin olisi tehnyt ison lihaskuntotreenin venyttelemättä ) ja perusflunssan oireita. Hieman tuntui myös kurkussa, ihan kuin hengitys olisi ollut hieman raskaampaa (ei paljoa!). Kaipa se on merkki siitä, että rokote tehoaa.. No, menin nukkumaan jo klo 21 ja tänään aamulla lämpöä enää 37,2 ja käsi kipeä.

Toisaalta voisi kai tietty ajatella, että jos rokotteesta tuli tällaiset oireet, niin voi vain kuvitella, kuinka kovat oireet itse taudista olisi tullut... :eek:

Piipa rv 16+5

Myös mulle nousi 1,5 vrk rokotuksen jälkeen kuume, joka oli korkeimmillaan yli 38 C. Tosin mulla oli samaan aikaan myös mahatautia, jota meillä lapset oli muutama päivä aiemmin sairastaneet. En siis tiedä olisiko yksinään rokotus tehnyt mulle niin korkeaa kuumetta ja niin huonoa oloa (ei juuri sängystä ylös päässyt ja päätä särki aivan sairaasti, lisäksi oksensin, mutta uskon että olin saanut tartunnan lapsilta) vai oliko kyse "yhteisvaikutuksesta".

Joka tapauksessa olin erittäin huonovointinen parin päivän ajan ja todellakin toivon että sain nyt hyvän suojan tautia vastaan, koska tämä oli varmasti vasta alkusoittoa siihen verrattuna miten raskas tauti se sikainfluenssa olisi sairastaa, se kun kai harvemmin parissa päivässä ohi menee! Nyt on 5 pv rokotuksesta ja vointi on jo ok.

Vähän ihmettelen sitä suunnatonta hysteriaa mitä Iltalehden nettisivuilta eilen luin. Siellä uutisoitiin otsikolla tyyliin "vakavia oireita rokotteesta" ja jutussa kerrottiin ruotsalaisesta sairaanhoitajasta joka oli rokotteen saatuaan ollut 3 päivää pois töistä lämmön ja huonovointisuuden vuoksi. Huoh, onpa tosi vakavaa! Kolmen päivän poissaolo on todennäköisesti todellakin vähemmän kuin mitä se vaatisi, jos sairastuisi itse tautiin. Kyllä mulle ainakin oli tiedotettu, että rokotteesta voi nousta lämpö, joten eiköhän se ollut ihan odotettavissakin oleva reaktio, jota en todellakaan pitäisi vakavana verrattuna siihen miten sairaaksi itse taudista tulisi / voisi tulla. Jos rokotteen avulla voin välttää rajuun tautiin sairastumisen, olen ilomielin pari kolme päivää sairaana, ja uskon että se on sikiöllekin turvallisempi vaihtoehto kuin esim. 39-40 asteen kuume, jota voi kestää vaikka viikon.
 
Sveitsi kielsi odottajilta saman rokotteen joka on Suomessa tämän kokeen perusteella:

Head doctor Pietro Vernazza from the Canton Hospital St. Gallen injected himself with the AS03 adjuvant from GSK as part of a study said: "You can feel that. Your arm hurts. It's hard to sleep at night. In some cases there can be fever. Some people have problems working for a few days."


Lääkärille on ilmeisesti ollut uutta tietoa rokotuksesta tulevat oireet :LOL:

Joka tapauksessa Sveitsissä asuvat saavat adjuvanttirokotetta (mikä uutisoinnissa niin sopivasti on unohdettu). Vaihtoivat oman maansa rokotefirman rokotteeseen.
 
Adeliina10:n ja Sapfon viesteihin viitaten, laitoin Iltalehdelle aika tulikivenkatkuisen viestin heidän otsikoinnistaan ja vastuustaan hysterian lietsonnassa. Vakavat oireet olivat juurikin niitä, mitä lääkevalmistaja on rokotteesta luvannut seuraavan ja Sveitsi-jutusta oli jätetty olennaisin juttu (Sveitsillä siis oma rokote) kunnolla kertomatta.

Jottei ihan aiheen vierestä menisi, käsi jo lähes normaali neljä päivää rokotuksesta:)

 
Heip. Mie otin kans to rokotteen rv 7+5 nyt menossa. Käsi tuli kipeäksi ja vähän seuraavana päivänä lievää lämpöä. Mie otin banadolin sit illalla ku aamulla oli rokotteen ottanu ja sit vielä seuraavana päivänä otin kans. Sanottiin miulle myös, että saa ottaa banadolia, jos on tarvetta, joten en nähnyt mitään syytä, miks ei ois voinu ottaa.

Toivottavasti vauvalla kaikki hyvin.
 
PÄIVITYSTÄ: Torstaina sain siis piikin aamupv:llä. Käsi alkoi kipeytymään noin 6h pistoksesta ja tuli kyllä tosi araksi. Edelleen on hiukka kipeä. Muuten ei oikeastaan mitään. Ehkä hiukka sellainen olo on ollut kuin olis flunssa tulossa, mut ei sen kummempaan. Käden arastuskin alkaa helpottamaan.
Lähes kaikista rokotteistahan tulee joitain sivuvaikutuksia. Muistan saaneeni jäykkäkouristusrokotteestakin vielä kovemman käsikivun kuin tästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bardolino:
Torstaina sain siis piikin aamupv:llä. Käsi alkoi kipeytymään noin 6h pistoksesta ja tuli kyllä tosi araksi. Edelleen on hiukka kipeä. Muuten ei oikeastaan mitään. Ehkä hiukka sellainen olo on ollut kuin olis flunssa tulossa, mut ei sen kummempaan. Käden arastuskin alkaa helpottamaan.
Peesi tähän, viime yönä pystyi jo nukkumaan vasemmalla kyljellä :) Nyt rv34. Vauva on liikkunut normaalisti, mutta onko teillä muilla tullut tavallista napakampia suppareita tuon rokotteen jälkeen? Mulla oli torstaina sellainen kestosupistus, maha oli kivikova vaikka kuinka pitkään, ja tuolla Mitäs nyt-puolella oli ketju jossa muut raportoivat myös supistuksista. Piti perjantaina soittaa Teratologiseen, mutta oli ehtinyt jo mennä kiinni... oisin kysynyt, paljonko ovat näitä raskaana olevien kokemuksia jo saaneet, ja onko supistukset yleinenkin sivuvaikutus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja elefantti:
älkää ottako särkylääkettä rokotuksen jälkeen!!!! Vasta oli lehdessä tutkimuksesta, jossa todettu, että särkylääkkeden käyttö rokotuksen jälkeen vähnetää rokotteen tehoa. Siinä mainittiin, ettei lapsillekkaan kannata varmuuden vuoksia antaa panadolia roktuksen jälkeen. En muista mistä luin, jonkun lehden (hesari??) nettisivuilta.
Itse otin rokotteen eilen (rv9) ja käsi on tosi kipeä ja olo väsynyt ja hieman sairaan tuntuinen.
:eek:

Nyt olisi kiva saada varmistusta tälle jostain linkistä. Kun ihan infektiotautien ylilääkäri mulle suositteli tuota panadolia rokotuksen jälkioireisiin.
mulle lääkäri sanoi että älä ota särkylääkettä vaikka nousis pieni kuume tai oot kippee, jotta ihmisen oma elimistö alkais taisteleen rokotetta vastaan eli ihmisen luonainen puolustuskyky alkaisi toimimaan. Lisäs että jos oikein sietämättömäksi menee kipu niin ota sitten
 
Alkuperäinen kirjoittaja elefantti:
älkää ottako särkylääkettä rokotuksen jälkeen!!!! Vasta oli lehdessä tutkimuksesta, jossa todettu, että särkylääkkeden käyttö rokotuksen jälkeen vähnetää rokotteen tehoa. Siinä mainittiin, ettei lapsillekkaan kannata varmuuden vuoksia antaa panadolia roktuksen jälkeen. En muista mistä luin, jonkun lehden (hesari??) nettisivuilta.
Itse otin rokotteen eilen (rv9) ja käsi on tosi kipeä ja olo väsynyt ja hieman sairaan tuntuinen.
Peesi! Neuvolassa sanottiin noin minulle myös että tälläisen ohjeen he olivat saaneet. Panadolia kohtaan siis. Muut ilmeisesti sallittuja särkylääkkeitä ainakin heidän mukaansa. (en raskaana ole mutta yritys päällä ja poika 1v. jolle rokotus luultavasti aiotaan ottaa). Itse ajattelin rokotteen ottaa jos raskaudun. Kaveri otti alkuraskaudessa ja hänellä oireina käsi kipua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aranel:
Alkuperäinen kirjoittaja elefantti:
älkää ottako särkylääkettä rokotuksen jälkeen!!!! Vasta oli lehdessä tutkimuksesta, jossa todettu, että särkylääkkeden käyttö rokotuksen jälkeen vähnetää rokotteen tehoa. Siinä mainittiin, ettei lapsillekkaan kannata varmuuden vuoksia antaa panadolia roktuksen jälkeen. En muista mistä luin, jonkun lehden (hesari??) nettisivuilta.
Itse otin rokotteen eilen (rv9) ja käsi on tosi kipeä ja olo väsynyt ja hieman sairaan tuntuinen.
Peesi! Neuvolassa sanottiin noin minulle myös että tälläisen ohjeen he olivat saaneet. Panadolia kohtaan siis. Muut ilmeisesti sallittuja särkylääkkeitä ainakin heidän mukaansa. (en raskaana ole mutta yritys päällä ja poika 1v. jolle rokotus luultavasti aiotaan ottaa). Itse ajattelin rokotteen ottaa jos raskaudun. Kaveri otti alkuraskaudessa ja hänellä oireina käsi kipua.

No voihan.. minulle neuvolassa rokottaja taas nimenomaan suositteli, et jos nousee lämpöä, ota Panadolia. Otin sitten, kaksikin kertaa,huoh

 
Eilen illalla otettu rokote kaiken puntaroinnin jälkeen. Pikkasen arka käsi ollut siitä asti, mutta yöunia ei häirinnyt. Aamulla nousin jalkeille ja oli jotenkin hutra olo. Tein aamupalan perheelle ja kun otin itse pari lusikallista puroa, piti mennä oksentamaan ja petiin. Huomattavaa on, että en koskaan ole odotusaikana joutunut oksentamaan raskauspahoinvoinnin vuoksi ja ei mulla ole pahoinvointia juuri ollutkaan. Nyt maistui jo syömiset ja hiukan parempi olo.

Hämmästyttänee ne ulkomaanuutiset, joissa joku tai useita ois jo kuollut rokotteisiin. Miten se voi olla mahdollista? Onko jotain muuta rokotetta heillä, vaiko ovatko muutenkin olleet vakavasti sairaana?
 
Eilen sain rokotteen ja käsi tuli vähän kipeäksi - voin kuitenkin käyttää sitä ihan normaalisti ja nostella kuopusta jne. Muita oireita en ole rekisteröinyt, mitä nyt ehkä väsymystä on hieman ilmassa, eilen otin pienet päiväunet, mitä en yleensä tee.
 
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1561612

Ottaako vaiko eikö? Kummassakin tapauksessa ilmeisesti pieni riski menettää vauva. Uskaltaisikin vaan luottaa, että kaikki menee omalla kohdalla normaalisti rokotteesta huolimatta. Ensi viikolla saisin rokotteen. On ollut kiva lukea näitä teidän laittamia kokemuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aukku:
Hämmästyttänee ne ulkomaanuutiset, joissa joku tai useita ois jo kuollut rokotteisiin. Miten se voi olla mahdollista? Onko jotain muuta rokotetta heillä, vaiko ovatko muutenkin olleet vakavasti sairaana?
On totta että viime aikoina on muutama uutisointi ollut joissa on kerrottu jonkun kuolleen rokotteeseen. Mutta virallisesti emme tätä tiedä, toivottavasti kuulemme asiasta kun tutkinta varmistuu. Uutisointi on muutenkin ollut harvinaisen sekavaa ja tarkoituksen hakuista sikainfluenssassa.

Käsittääkseni Ruotsissa nämä kolme jotka kuolivat pian rokotteen ottamisen jälkeen olivat vanhuksia ja monisairaita. Ja näin myös muualla. Mutta odottakaamme lisäinfoa asiasta (jos sellaista nyt tulee).
 

Yhteistyössä