Onko muita 15v?

  • Viestiketjun aloittaja eveliina89
  • Ensimmäinen viesti
minä olen ollut setsemäntoista kun olen alkanut odottamaan esikoistani. Minulla se on kieltämättä vienyt nuoruuttani enkä ehkä ole päässyt toteuttamaan haaveitani niinkuin ehkä olisin ilman lasta tehnyt, mutta tottakai rakastan häntä ja nyt minulla on kolme lasta olen 25 vuotias ja ihan hyvin menee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 12:52 idiamin kirjoitti:
minä olen ollut setsemäntoista kun olen alkanut odottamaan esikoistani. Minulla se on kieltämättä vienyt nuoruuttani enkä ehkä ole päässyt toteuttamaan haaveitani niinkuin ehkä olisin ilman lasta tehnyt, mutta tottakai rakastan häntä ja nyt minulla on kolme lasta olen 25 vuotias ja ihan hyvin menee.
mä taas muistelen joskus kuinka vasta muutama vuosi sitten oli hirveä uho päällä, että mä en tänne jää. opiskelen jossain muualla, mieluiten ulkomailla. mulla olis ulkomainen mies ja kaksikieliset kakarat, ehtisin ryypätä ja rellestää, kiertää maailmaa reppu ja teltta matkassa, ehtisin ajella moottoripyörällä euroopassa....
nojoo, tulipahan todettua että ei ole kotikaupungin voittanutta, samaa mieltä on myös mun mies. tuntuu, että sain jo pelkästään tässäkin kaupungissa asiat niin sekasin, ja elin hurjaa nuoruutta niin kauan, että sitä ei ollu enää tarvetta jatkaa kun sattu sopiva, ihana mies kohdalle.
toisaalta taas, eipä tuo kiertely näytä olevan myöhästä vanhemapanakaan, mun vanhemmat oli viime kesänä kuukauden euroopassa moottoripyörällään, ja me varmaan tehdään samoin, kun pyöriä meillä kuitenkin on ja tulee olemaan. mun lapset on kuitenkin täysikäsiä jo ennen ku mä oon edes neljääkymmentä, eli suhteellisen nuori silloin vielä.. ehtiihän tota.
 
joop
niin, aiheen kirjoittajahan vain kyseli samanikäisiä äitejä/odottajia, eikä mitn haukkuja tai moraalisaarnoja!!!!! eli äläppä herkillä oleva odottaja vaivaa itseäsi selittämällä tekojasi noille "paremmille ihmisille". voimia vaan paljon, ja ihana kuulla että olette halunneet tehdä lapsen, ja että miehesi on sinua hieman vanhempi, niin on jo vastuullisempikin!!! paljon tsemppiä odotukseen, toiv menee kaikki hyvin!!! :flower: =) :wave: :D
 
matematiikkanumerosi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 21:19 minä kirjoitti:
mun mielestä nuorena kuin vanhana miettikää niitä lapsia joiden vanhemmat alkavat oleen eläke iässä kun aloittavat esim. koulun
Eläkkeelle jäädään tuossa joskus kuuskytvuotiaana. Eli jos vanhemmat olis eläkeiässä kun lapset alkaa koulun niin olis pitäny ne lapset tehdä jotakin päälle 50 v ja tuskin niitä kovin paljoa on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 21:32 matematiikkanumerosi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 21:19 minä kirjoitti:
mun mielestä nuorena kuin vanhana miettikää niitä lapsia joiden vanhemmat alkavat oleen eläke iässä kun aloittavat esim. koulun
Eläkkeelle jäädään tuossa joskus kuuskytvuotiaana. Eli jos vanhemmat olis eläkeiässä kun lapset alkaa koulun niin olis pitäny ne lapset tehdä jotakin päälle 50 v ja tuskin niitä kovin paljoa on.

Tainnu joltain jäädä koulu kesken ja matikka oppimatta.. :/
 
3510i
Mullakin jäi nuoruuselämättä.silloin parikymppisenä,eikä mulla ollut silloin edes lapsia, tein niitä vasta 28v lähtien ja olisin halunnut tehdä nuorempana, ei vaan olut miestä.
 
Kyllä mäkin jollain tavalla ihmettelen lapsia tai nuoria jotka haluavat tai tulevat raskaaksi 15 tai 16-vuotiaana...Joskus ajattelin että mikäköhän on kasvatuksessa mennyt pieleen. Olen itse 18 ja pienestä pitäen lapsia hoidellut ja rakastan pikkusia ylikaiken.
Nyt kun löysin elämäni miehen niin ai jai mikä vauvakuume iski. Oma kämppä ja kihloissa, yhessä oltu vasta puoli vuotta.
En ole ikinä tuntenu itseäni oman ikäseks vaan aian muutaman vuoden vanhemmaks...

Kaverini eivät ymmärrä miks haluaisin lapsen jo nyt, pilamaani elämän?
Kyllä se pikkuinen kaikki muuttais, mutta toiset haluaa elää perhe-elämää ja toiset rellestää.
Varmasti pystyn käymään baareissa ym. myöhemminkin...
Mutta ois nyt ihan hyvä jos nämä teiniäidit olis edes hiukan vanhempia, mun mielestä 18 ois hyvä raja.
Mut jokanen tavallaan...Kyllä mä aina kävellessäni kattelen vaunuja ja nuoria äitejä kateellisena...

Eveliina, onnea sulle. Toivon että kasvatat lapsestas kunnon kansalaisen ja jaksat sen lukion suorittaa. Se on hieno saavutus!
Saisinko kysyä, että miten teidän vanhemmat on suhtautunu asiaan?
Asutteko muuten kotona, miten pärjäätte?
Mistä rahat tarvikkeisiin?

Mun rooli on odotella vielä muutama vuos ja pyrkiä yliopistoon ja saada rahaa säästöön,sillä haluan vauvalle kaikki hienoimmat vaunut ja tavarat. Marimekko rules!!! Uuus auto ois ihan kiva ja päästä oman rakkaan kanssa etelää..

Kertokaa omasta elämästänne...Mua vaan kiinnostaa...Näin vauvakuumeisena...
 
Kyllähän sitä aina jotenkin jää miettimään kun 15 v sanoo odottavansa vauvaa. Mietitään et miten voi pärjätä vauvan kans kun itsekin on vielä lapsi. On totta, että 15 vuotias on vielä lapsi (vaikka kovasti muuta väittävät) ja ajatukset ja arvomaailma on hyvin erinlainen kuin kymmenen vuotta vanhemmilla. Mutta väitän että jos nuori äiti pystyy muuttamaan minäkeskeisen ajattelutavan siihen, että lapsi menee kaiken muun, myös omien juttujen edelle, hänestä kyllä kasvaa erinomainen äiti. Nyt jos joku ei pitänyt sanasta "itsekeskeinen" sanon, että niin se vain on. En tarkoittanut sitä pahalla, mutta se vain kuuluu osana teini-ikää, ymmärrätte kyllä kun ikää tulee jonkun verran lisää.. Ei sen puoleen ei kenelläkään ole oikeutta toisia mollata huonoiksi äideiksi pelkästään iän takia. Kyllä 15 vuotiaskin voi kasvaa hyväksi tai huonosi äidiksi siinä missä kolmekymppinenkin. Mutta sanoisin vielä teini-äideille sen, että valmistautukaa siihen, että osan nuoruudesta se lapsi teiltä kyllä vie, ette voi olla ja elää yhtä huolettomasti kuin tähän saakka. Kaveripiiri muuttuu ja menot muuttuvat neuvola ja kerhokäynneiksi. Ja lapsen synnyttyä olis erittäin tärkeää hankkia joku ammatti, sillä ette te voi loppuikäänne kotona olla lapsen kanssa.
 
ArtStaanRuupSas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2005 klo 11:55 eveliina89 kirjoitti:
Hei taas! Arvasinhan mä että nousee haloo kun kerron minkä ikäinen olen.
mutta ei se mitään, me ollaan päätös tehty, ja alettiin yrittää lasta, juu eikö ole kamalaa! oikein alettiin "tekemällä" tekemään.

Mä olen pienestä tytöstä asti hoitanut lapsia, ja paljon myös noita siskoni lapsia.

Mulla ei oo koskaan ollut hinku ryypätä, juhlia ym ym. mä oon aina ollut tällainen kotona viihtyvä ihminen.
Nyt joku sit ajattelee että kyllä sä sit joskus kadut ku et juhlinut ym. mutta mä en tosiaan oo koskaan halunnut, olen mäkin kännit ottanut, mut ei se vaan ollut niin kivaa, että mun sitä täytyis joka viikonloppu harrastaa..

enkä ole myöskään mikään "onneton-tyyppi" Mä menin vuotta aiemmin kouluun, ku niin suositeltiin. Nyt oon lukion tokalla, ja vaikka vauva syntyykin meille, ei se merkitse mulle nuoruuden menettämistä tai haaveiden tuhoutumista, vaan päin vastoin!

Tämä on kaikki niin ihanaa, raskaus, vauva, rakkaus.
Ja kyllä mä tiedät että vauvanhoito voi olla rankkaa, olen mäkin muutaman yön hoitanut siskoni esikoista(sillä oli koliikki) että sisko ja sen mies sai nukkua.

Ja koulu ei jää kesken! Olen opintoohjaajan kanssa jutellut asioista ja tarkoitus on syksyllä jatkaa iltalukiossa, 2-4 tuntia illassa miten nyt kurssit sitten menee. Hahaa, eihän iltalukioon oteta noin nuoria! ajattelee nyt joku. ei yleensä niin, mutta poikkeuksia tehdään.

Mutta se siitä, mitäs eihän mun tarvii puolustella tekojani kenellekään ;)

Me ollaan onnellisia, mulla ja miehelläni on hyvä olla.

Ja vielä siitä, että en oo aikuinen.. en niin, mutta mielestäni täysin vastuuntuntoinen ihminen, ja jokainenhan meistä oppii elämänsä varrella paljon asioita. myös 30v. äiti joka saa toisen lapsensa, ni varrmasti sekin tekee jotain asioita erilailla kuin esikoisensa kanssa. Vai mitä :)
Elämä opettaa. hyvää jatkoa kaikille, mä en taida enää tällä nimellä tänne tulla, mutta muuten varmaan pyörin täällä harmaana B)
Sun tekstisihän on melkein kuin suoraan mun suustani.. Mulla kohta vuoden ikäinen prinsessa ja toista odotan rv 27 Olin 16 kun tyttäreni syntyi, enkä aivan ehdi täysi-ikäistyä ennen tämän kakkosen syntymää.. Eí sun tilanteessasi ole mitään kauheaa, eriasia se on aikuisen miehen kanssa hankkia lapsia kun vaikkapa omanikäisen, tarkoitan siis että taloudellinen tilanne on paljon vakaampi kun toisella on jo ammatti. Oikein paljon onnea odotukseen ja vauvan hoitoon :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2005 klo 13:50 hanzu kirjoitti:
Mutta sanoisin vielä teini-äideille sen, että valmistautukaa siihen, että osan nuoruudesta se lapsi teiltä kyllä vie, ette voi olla ja elää yhtä huolettomasti kuin tähän saakka. Kaveripiiri muuttuu ja menot muuttuvat neuvola ja kerhokäynneiksi.
totta turiset, mutta kyllä se rajoittaa samalla tavalla vanhemman äidin elämää. Joissakin tapauksissa se voi olla pahempi juttu, kun on tottunut jo niin kauan olemaan "vapaa" ja tekemään omia juttuja ja yhtäkkiä vauva vie kaiken ajan.

En kyllä ymmärrä tätä keskustelua, tää asia on jauhettu jo niin monta kertaa täällä läpi.
 
mamma oon yhden
Kylläpä mua ainaki hävettäs iha sikana jos menisin kouluun vaik ylä asteelle nii äiti oliski jo 50v..tappaisin varmaan itteni..ompas tääläki tyhmää sakkia ja vanhempia ihmisiä pitää muka kunnioittaa,mutta kunnioittas neki nuoria äitejä ja isiä ni saavat takas sitä kans sitten!on kummallista tämä touhu täälä..sen takia oonki siirtyny muille palstoille!! B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) B) \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Moira hamaana
Eihän tuo kuusitoistavuotiaana äidiksi tuleminen ole mikään uusi juttu...just sieltä kuuskytluvulta tiedän useammankin...Voimia sulle aloittaja :hug: Olitpa kuka hyvänsä. Äitiys on niin oma juttunsa. Toisilta ottaa (oli ikä mikä hyvänsä), toisille antaa.
 
Henspa K
mä oon aivan samaa mieltä et ei oo välii minkä ikäsenä tulee äidix... mä tulin raskaax 18 vuotiaana ja oon ylpee siitä et osasin tehä oikeen päätöksen. Nyt mun tytär on 9,5kk ja haluisin toisen. Mun mielestä noitten vanhempien ja "kokeneitten" on turha ruveta mollaamaa teiniäitejä. Lapsi on onnellinen kun sillä on äiti. Ei se ajattele minkä ikänen se on. Kunhan vaa on ruokaa, vaatteita ja rakkautta. Lapselle se riittää. Joten kaikille odottajille ja uusille äideille onnea matkaan. Olkaa vaa omat itsenne ja antakaa muiden kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Aina sitä selvitää!!! =) :heart: Hyvää talven odotusta ja jos saatas sitä lunta =)
 

Yhteistyössä