Onko sua koskaan ärsyttänyt hajusteyliherkät tai lievemmin allergiset ihmiset?

vierailija
Opettele tykkäämään tuoksuista. Musta on hauska arvailla mikä nenään pelmahtaa kulloinkin (kunhan se ei ole ehta :poop:), miehillä on monta kertaa huvittavia parfyymeja ja jos joku mies on ollut kauan jossain pienemmässä huoneessa niin mua vaan naurattaa kun siellä on usva.

Jonkun tutun oma suosikkituoksu voi tulla mullekin rakkaaksi, se tuo sen ihmisen mieleen.
Jos joku tuoksu aikaansaa fyysistä kipua, miten siitä voi oppia tykkäämään? Kun kyse ei ole, että haju ei henk.koht. miellytä nenukkia, vaan saa aikaan fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä ja tunnetta, ettei pysty hengittää vapaasti, kun se pilvi tunkee kurkkuunkin.
 
Ei se kurkunkutitus mene yhdellä rykäisyllä ohi, ei todellakaan!! Vähän sama kuin jos hyttynen pistää niin raapaiset sitä kerran ja oletat ettei se sen jälkeen enää muka kutiaisi!?
Minua ei ärsytä, koska saan itsekin lieviä oireita monesta, suolisto-oireita ruuista, iho-oireita joistain kontaminaatioista, aivastelua hajuista, nuhaa kirpputoreilla ja vaatekaupassa, yms atooppisia oireita. Pahimmat diagnoosit on vain lievä astma ja ärtynyt suoli. Ei kuulosta kovin pahalle, eihän, mutta jos ne on huonossa jamassa esim tupakansavun tai ohileijuvan hajuveden takia kun esim oon hengästynyt liikunnasta, tai on tullut syötyä useampaa hedelmää päivän aikana ja mahaa vääntää tuskanhiessä, niin olo on todella kurja!
Söin tänään illalla kaksi suklaakeksiä ja tumman geishan. Suupielet on sisäpuolelta nyt rikki. Siedätystä joo, mutta ei tunnu kivalta, eikä se vuosien saatossa mitään ole auttanut -tai hei olisko oireet pahemmat, jos olisin kokonaan vältellyt? Mutta kun en valita, niin kukaan muu ei kärsi.
Enemmän mua ärsyttää ihmiset jotka vähättelee toisen kokemuksia. Koska nehän on täysin subjektiivisia, niin mistä sää voit edes kuvitella tietäväsi?
Mulla on laktoosi-intoleranssi, astmataipumus ja olen altistunut eli mulla on homenenä. -Ja usko pois, hometta on todella monessa huushollissa.

En tee asioista numeroa. Mä yrittäsin tehdä oloni niin mukavaksi mua ärsyttävien tekijöiden (paitsi homeen) kanssa kuin mahdollista.
Tällä hetkellä yritän totutella itseäni pois matkapahoinvoinnista, jonka laukaisee meidän auton haju (jokin käsittelytökötti), korimalli jne.
 
vierailija
Ihminen joka vähättelee allergikon kokemuksia, ei todella osaa paneutua toisen ihmisen asemaan. Astmaatikkona saan kohtauksen lähes kaikista voimakkaista hajusteista ja päänsäryn, joka välillä yltää migreeniksi asti. Jos esim. aamulla bussissa sattuu voimakkaasti hajustettu ihminen lähelle, alkaa jyskyttävä päänsärky vähintään loppupäiväksi. Migreenikohtauksessani tulee ensin näköhäiriöt, jotka kestävät 15 min, sitten alkaa jyskyttävä päänsärky, joka tuntuu kuin päätä sahattaisiin kahtia. Lisämausteina on pahoinvointi ,silmien valoarkuus ja puheen puuroutuminen. Tämä kestää 2-3 vrk. Tiettyihin paikkoihin esim. teatteriin en edes haaveile meneväni, koska siellä ihmiset ovat niin ylihajustettuja, että tukehtuisin. Näin itsekäs ihminen olen, joten käyttele sinä keskustelun aloittaja vain hajusteitasi ja arvostele meikäläisiä, jotka valitamme tyhjästä.
 
vierailija
Mulla on laktoosi-intoleranssi, astmataipumus ja olen altistunut eli mulla on homenenä. -Ja usko pois, hometta on todella monessa huushollissa.

En tee asioista numeroa. Mä yrittäsin tehdä oloni niin mukavaksi mua ärsyttävien tekijöiden (paitsi homeen) kanssa kuin mahdollista.
Tällä hetkellä yritän totutella itseäni pois matkapahoinvoinnista, jonka laukaisee meidän auton haju (jokin käsittelytökötti), korimalli jne.
Miksi et yritä tehdä oloasi mukavaksi homeen kanssa? Miksi muiden pitäisi yrittää tehdä oloaan mukavaksi jos asia on mahdoton? Nyt vähän järkeä mukaan hei! Aika ison numeron sää nyt tästä teet!
 
vierailija
Ilmeisesti ap silti syö laktoosia, koska sehän ei ole sen harmittavampi tai vaarallisempi vaiva kuin "lievät ruoka-allergiatkaan" =)
Mää en kyllä syö maitoa, kun siitä tulee oksettava olo. Ärsyttäkööt sitten ap:tä, onneks mun lähipiiriä ei ärsytä =)
 
vierailija
Mulla on laktoosi-intoleranssi, astmataipumus ja olen altistunut eli mulla on homenenä. -Ja usko pois, hometta on todella monessa huushollissa.

En tee asioista numeroa. Mä yrittäsin tehdä oloni niin mukavaksi mua ärsyttävien tekijöiden (paitsi homeen) kanssa kuin mahdollista.
Tällä hetkellä yritän totutella itseäni pois matkapahoinvoinnista, jonka laukaisee meidän auton haju (jokin käsittelytökötti), korimalli jne.
Mulle tuli kerran pääkipua aina yhdessä tuttavan autossa, eikä muulloin. Päätin selvittää asiaa siivoamalla sen - luvalla tietysti: pesin kaikki paikat kunnolla ja imuroidessa takapenkin alta löytyi syyllinen: jotakin mehua oli kaatunut sinne ja se oli homehtunut:sick:. Homeen hajua siinä ei ollut, mutta selvää kasvustoa. Loppui kuitenkin se pääkipu(y)
 
vierailija
Sinuna olisin edelleen niin paljon noteeraamatta kuin mahdollista, koska hajusteet ei mun käsittääkseni niin paljon tuhoa terveyttä kuin vaikkapa home, homeelle ei voi siedättyä vaan se vie aina terveyttä.

En nyt käske sua ostamaan taloa täyteen hajukynttilöitöitä tai hommaamaan jotain Comfort-huuhteluainetta joka on todella voimakas, mut tekisin jonkinlaista siedätystä.

Ottaisin lempileffan, viereen suklaata ja sit suihkaisisin jotain tuoksua iholle. Kattosin sen leffan vaikka silmät kyynelissä.

Perustelu:ette koskaan saa maailmaa tuoksuttomaksi joten paree tottua.
Voi hyvä jumala sinun kanssasi. Miten vaikka migreenin tai hengenahdistuksen voi olla noteeraamatta? Home ja hajusteet liittyvät vahvasti yhteen, homeista sairastumista kun seuraa n. 50% tapauksissa kemikaaliherkyyksiä eri asteisina. Oireet, kuten hengitystie- ja iho-oireet, voivat olla aivan vastaavia kuin homeoireilu. Kai muuten tiedät, että kosteusvauriorakennuksissan toksiineita eivät tuota ainoastaan mikrobit, vaan myös hajoavat muovimatot ja muu epäorgaaninen materiaali. Niiden päästöt ovat kemikaaleja. Kemikaaleillekaan ei voi siedättyä, kun niistä kerran on sairastunut.
 
vierailija
Mulla on laktoosi-intoleranssi, astmataipumus ja olen altistunut eli mulla on homenenä. -Ja usko pois, hometta on todella monessa huushollissa.

En tee asioista numeroa. Mä yrittäsin tehdä oloni niin mukavaksi mua ärsyttävien tekijöiden (paitsi homeen) kanssa kuin mahdollista.
Tällä hetkellä yritän totutella itseäni pois matkapahoinvoinnista, jonka laukaisee meidän auton haju (jokin käsittelytökötti), korimalli jne.
Echo hyvä, homesairastuneet jaotellaan kolmeen vakavuusluokkaan. En vähättele kokemuksiasi ja oireitasi, mutta olet selvästi ja onneksesi vasta lievästi sairastunut, jos kerran kykenet oleskelemaan vielä homeisissa tiloissa etkä ole sairastunut monikemikaalisairauteen. Homeet ja kemikaalit ovat ihan todellinen terveyshaittaa ja yhä useampi sairastuu molemmista, mitä enemmän home- ja kemikaalipäästöjä ympäristömme sisältää.
 
vierailija
Inhoan ylihajustettuja ihmisiä (viina, tupakka, huumeet, pesuaineet, parfyymit). He ovat teennäisiä, eivät aitoja. Samalla he aiheuttavat lähimmäisilleen tuskaa asenteellaan ja tässä tapauksessa voimakkaasti haisemalla.
 
Ei ole. Enemmän ihmiset jotka haisevat metrien päähän. Ja naiset jotka eivät tajua millainen kärpäsmyrkyn haju syntyy kun "tuoksuun" sekoittuu voiteet, hiuslakka, hajuvesi ja "kemikaalien" erilaiset hajusteet. Huuhteluaineet: voi luoja mikä käry niistä lähteekään. Tuttuvanperheen koti haisee niin voimakkaasti "huuhteluaineelle" että hajun voisi purkittaa ja tuoda mukanaan kotiin: se haju tarttuu vaatteisiimme kun olemme käyneet siellä. Ja toisinaan ilmaa voisi leikata veitsellä esim. pukuhuoneessa, kun joku on ehostanut peruukkiaan hiuslakalla vahvoin ottein. Peukut luonnollisille hajuille.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ei ole. Enemmän ihmiset jotka haisevat metrien päähän. Ja naiset jotka eivät tajua millainen kärpäsmyrkyn haju syntyy kun "tuoksuun" sekoittuu voiteet, hiuslakka, hajuvesi ja "kemikaalien" erilaiset hajusteet. Huuhteluaineet: voi luoja mikä käry niistä lähteekään. Tuttuvanperheen koti haisee niin voimakkaasti "huuhteluaineelle" että hajun voisi purkittaa ja tuoda mukanaan kotiin: se haju tarttuu vaatteisiimme kun olemme käyneet siellä. Ja toisinaan ilmaa voisi leikata veitsellä esim. pukuhuoneessa, kun joku on ehostanut peruukkiaan hiuslakalla vahvoin ottein. Peukut luonnollisille hajuille.
Huuhteluaineiden hajusteet on kyllä jäätäviä. Pari tuttua on jotka yrittää peittää hometalon hajua huuhteluaineilla vaatteissa ja se on aika tymäkkä combo.
 
  • Tykkää
Reactions: miukumaisa
Voi hyvä jumala sinun kanssasi. Miten vaikka migreenin tai hengenahdistuksen voi olla noteeraamatta? Home ja hajusteet liittyvät vahvasti yhteen, homeista sairastumista kun seuraa n. 50% tapauksissa kemikaaliherkyyksiä eri asteisina. Oireet, kuten hengitystie- ja iho-oireet, voivat olla aivan vastaavia kuin homeoireilu. Kai muuten tiedät, että kosteusvauriorakennuksissan toksiineita eivät tuota ainoastaan mikrobit, vaan myös hajoavat muovimatot ja muu epäorgaaninen materiaali. Niiden päästöt ovat kemikaaleja. Kemikaaleillekaan ei voi siedättyä, kun niistä kerran on sairastunut.
Tässä oli ihan järkevää tekstiä. Mutta mun mielestä pitäisi puuttua rakennusteknisiin juttuihin eli siihen perussyyhyn. Sit kun elettäisiin terveissä rakennuksissa joissa materiaalit olisivat mahd.perinteisiä/luonnonmukaisia niin allergiat vähenisi.
Sit ei naapurin eau de fleur de l'amour-hajut haittais niinkään montaa.

Maria Nordin on vähän erikoinen välillä, mut hänen blogissaan on ollu joskus tosi hyviä ekorakentamisen vinkkejä.

T: lapsuudessaan hirsitalon asukas jossa lemmikkejä huru mykket ja oltiin näpit mullassa
 
Tässä oli ihan järkevää tekstiä. Mutta mun mielestä pitäisi puuttua rakennusteknisiin juttuihin eli siihen perussyyhyn. Sit kun elettäisiin terveissä rakennuksissa joissa materiaalit olisivat mahd.perinteisiä/luonnonmukaisia niin allergiat vähenisi.
Sit ei naapurin eau de fleur de l'amour-hajut haittais niinkään montaa.

Maria Nordin on vähän erikoinen välillä, mut hänen blogissaan on ollu joskus tosi hyviä ekorakentamisen vinkkejä.

T: lapsuudessaan hirsitalon asukas jossa lemmikkejä huru mykket ja oltiin näpit mullassa
...koska olisi tosi surullista jos hajusteet kiellettäisiin kokonaan ja ainut sallittu haju olisi joku hiki.
Hajusteita on ollu antiikin ajoista alkaen.
 
vierailija

Yhteistyössä