Oulun seudun odottajat

ankka-80 harmaana
Nostelen, kun oli tiputtu niin kauas...

Rakenneultrassa käytiin tiistaina ja kaikki oli hyvin :) Ens tiistaina sitten "taas" neuvolaan, onhan se jo kolmas käynti tässä raskaudessa :LOL: Viikkoja on nyt kasassa 20+3 ja vaavi potkii koko ajan enemmän, hyvin menee :)
 
Onko Haukiputtaalaisia? Millanen neuvola, terkka/terkat? Miten pissanäytteet annetaan, kotoa tuodaan purnukassa (antavatko mukaan purkkeja jos tahtoo) vai onko näytteet kuten edellisessä neuvolassani on - pahvikippoon piti neuvolassa lirauttaa (mukaan niitä ei tietty voinu ottaa)?
 
Viola76
Täällä uusi oululainen odottaja. La 19.10, nyt rv 19. Rakenneultrassa käyty ja kaikki näytti olevan ok. Ihan hyvin olen voinut koko raskauden, mitä nyt mieli tuppaa olemaan ajoittain aika maassa :(
Yksin tätä raskautta vien eteenpäin. Lapsen isä olisi toivonut keskeytystä, eikä siis hyväksynyt tekemääni ratkaisua. Välillä olen jaksanut nauttiakkin tästä, mutta enemmän niitä huonoja hetkiä tuntuu nykyään olevan.

Ystäviä on kyllä, onneksi! Mutta se tärkeimmän ihmisen läsnäolo puuttuu :'(
Huolettaa tulevaisuuskin... Siis säälin jo valmiiksi tätä lasta, jos oma isä sen hylkää jne jne.

Mukavaa on lukea toisten raskaana olevien ajatuksia =)
 
Uusille :wave:

Viola76 :hug: tuomoset jutut on aina surullisia,mutta uskon että mies tässä joutuu katumaan päätöstään.Yritä sinä nauttia raskaudesta ja tulevasta kääröstä.

Täällä on jo jokunen päässyt synnyttymään niin olisi kiva kuulla teistäkin,että miten meni ja minkälaisen kokemuksen saitte OYSista ja tietenkin vauvasta tietoja =) eli jos eksytte tänne puolelle vielä niin tulkaahan kertomaan.

ON:Tänne ei kummempia,eka neuvolas käyty ja eihän siel ihmeempiä ku perus jutut käytiin läpi ja lippuset ja lappuset jaettiin.Laskettu aika muuttu jouluaatoksi =) koska neuvolassa laskevat 28 kieron mukaan,joten elellään nyt sen mukaan.Väsymys senkun pahenee joka päivä on pakko nukkua päikkärit ja illalla väsy tulee jo tosi aikasten.Vointi muuten hyvä paitsi illal tulee aina pahoinvointi ja vatsa turpoaa.

Nyt ulos raitiseen ilmaan B)
 
Hei!

Minäkin ilmoittaudun joukkoon mukaan, joskin toivottavasti en enää pitkään ole täällä aikaani kuluttamassa. Minulla on nimittäin menossa jo 39.viikko ja kovasti toivon pääseväni eroon tästä möhköfanttimuumimammamasustani ennen juhannusta. Kaikki ketjun viestit olen käynyt jossain vaiheessa lukemassa, mutta aiemmin en ole innostunut kirjoittamaan.

Raskaus on mennyt, voinee sanoa, kaikin puolin hyvin, mutta nyt alkaa tämä odottaminen tosiaan riittää. Kotona on kaikki valmiina, pieni rakas käärö vain puuttuu.
 
odottelija
Täällä uusi odottelija Oulun seudulta. Viikkoja kasassa 9+5 ja esikoinen on toivottavasti tulossa.
Olipa mukava löytää tämmönen oulun seudun porukka. Itse olen vasta vuoden päivät seudulla asustanu ja kaverit on kaikki kovin kaukana. Jos vaikka tätä kautta tulis tuttuja. :)
Huomenna eka neuvola, jännittää!!! Yksin joudun menemään kun mies on töissä toisella paikkakunnalla. :(
 
No voihan vide, kirjoitin pitkän viestin ja se katosi :( Kokeillaan kuinka paljon jaksan kirjoittaa uusiksi, eihän täällä töissäkään kai muuta tekemistä ole :headwall:

Tervetuloa uusille kirjoittajille!

Piipa75: Kiva että viimeksi oli parempi neuvolakäynti, toivottavasti myös jatkossa. Mukava kuulla, että elämä alkaa taas hymyillä enemmän. Oletko jo palannut töihin?

Ankka-80: Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Viola76: Kylläpäs ikävän tempun miehesi meni tekemään. Toivotaan että palaisi järkiinsä! Onneksi et kuitenkaan taipunut painostukseen vaan olet tehnyt oman päätöksen, muuten se
oliskin saattanut alkaa kaduttaa. Uskon, että joka tapauksessa pärjäätte, tsemppiä! Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Minttuliina kyseli kokemuksia OYS:stä. Itsellä niitä on tuolta vajaan parin vuoden takaa, ja hyviä ovat. Tuolloin 2005 järjestettiin vielä tutustumiskäyntejä ennen synnytystä, mitä ei kuulemma nyt tehdä rs- tai noro-viruksen takia. Suurin hyöty kierroksesta oli kuitenkin se,
että tiedettiin justiinsa minne mennä sitten h-hetkellä, eikä tarvinnut harhailla. Ehkä siis joka tapauksessa voisi käydä tarkistamassa mistä se oikea ovi löytyy? Kätilöt oli kivoja ja osaavia, tietysti siitäkin joukosta löytyy monenlaista luonnetta. Jonkin verran sai olla oma-aloitteinen ja kysellä imetysohjeita. Kyllä niitä sitten sainkin. Minulle jäi tunne, että olemme Oulussa onnekkaassa asemassa, kun saamme synnyttäessä näin hyvää ja osaavaa hoitoa!

Kylläpäs meitä on viime päivinä ihanat kelit hellineet. Itsellä vain siitepölyallergia vaivaa. Onneksi muutaman viikon päästä pitäis hellittää.

T. Papunen rv 21+5 & äippä
 
Heippa! :wave:

Pitkästi aikaa taas minullakin on aikaa käydä täällä. Töissä olen juuri ja juuri jaksanut (tämä viikko siis eka sen sairasloman ja omien lomapäivien jälkeen). Aikaa täällä käymiseen ei ole kuitenkaan (muka) ollut ja iltaisin en ole viitsinyt enää koneen ääreen istua.

Kävin viemässä uusintanäytteen pissasta ja nyt kaikki oli ok. Hyvä niin. Silti vieläkin mietin sitä mahdollista emätintulehdusta tms., sillä haju on välillä aika kauhea suoraan sanottuna.. :ashamed: Pitää varmaan seuraavalla kerralla (2vk päästä) ottaa asia esille.

Selkäkivut vaivaavat tosi pahasti, ei enää tämä päivittäinen 8h istuminen koneella tunnu hyvältä. Töissä kävi fysioterapeutti ja saan onneksi sellaisen tuoliin kiinnitettävän selkätuen, jos siitä jotain apua tuohon lannerangan notkoon olisi. Olenkin nyt tosi notkoselkäinen - ja isomahainen. :kieh:

Liikkeitä luulen tunteneeni jonkin verran, mutta en läheskään joka päivä. Se pistää välillä huolettamaan, kun saisi kai niitä jo enemmänkin tuntea...

Sellaista täällä. Ihanaa, enää kuukausi ja kesäloma alkaa! Ja sitten pian alkaakin jo äitiysloma. Edelleen mietin sitä, aloittaisinko äitiysloman sittenkin hieman varhennettuna vai en. Moni on suositellut, ettei kannata, kun kuitenkin loppuvaiheessa saa helposti sairaslomaa. Mutta katsotaan, viikko aikaa miettiä, jos 50pv ennen haluan jäädä.

Terkuin Piipa rv 21+6.
 
Huomaan olevani ketjun pisimmällä odotuksessani ja mukana on paljon teitä, joilla homma on vasta puolivälissä tai aluillaan. Näin "kokeneena konkarina" kehotan teitä nyt nauttimaan elostanne ja olostanne ja kesän ihanista ilmoista. Älkää vielä alkuvaiheessa rajoittako elämäänne raskauden takia suuremmin, sillä siihen ei ole mitään tarvetta, jos olette perusterveitä. Kunhan maha kasvaa, joutuu joitain juttuja jättämään (esim. juoksun, kunnon jumpat, kiihkeämmän seksin, leffa- ja teatterireissut ym.), mutta siihen asti, kun maha ei ole tiellä, muistakaa nautiskella noista elämän pienistä iloista.

Ei tämä loppuraskauskaan siis kamalaa ole, vaikka odotuksen loppumista toki malttamattomana odottaa, mutta itseä kaduttaa, että jätin esim. juoksun niin aikaisin pois, vaikka sitä olisin vielä voinut jatkaa ja se hyvältä tuntuikin. Laiskuus vaan iski. Nyt on sitten jo kova ikävä juoksua. Myös leffaan olis jo ikävä, mutta eihän nyt enää jaksa kykkiä paria tuntia leffateatterissa.

Ja sitten vielä... Jos väsyttää, niin levätkää. Lepo on tärkeää niin alussa kuin lopussakin. Itsellä normaalisti paljon tekevänä ihmisenä oli alussa hieman huono omatunto päikkäreistä ja pitkistä yöunista, mutta ne tulevat tarpeeseen.

Mukavaa odotusaikaa kaikille!

p.s. Joo, odottaminen on lopussa tylsää, ja sitten onkin aikaa kirjoitella tänne muka viisampana vinkkejä toisille:).
 
Hei,

raskaus aluillaan joko neljäs viikko lopussa tai viiden alussa. Riippuu vähän laskureista. Ensimmäinen olisi tulossa ja siksipä kaikesta on vielä hiukan hämillään (onnellinen tottakai). Olen nyt kahlanut läpi näitä keskusteluja ja etenkin tämän oululaisten ketjun (Oulusta ollaan). Vetelin teidän kokemuksista yhteenvedon, että Oulussa ei olisi paras neuvola-systeemi ja ettö sinne pääsisi myöhään. Varsinkin nyt alussa janoan "TIETOA" (mitä sitä sitten syödään, saako tehdä sitä, tätä ja tuota, onko raskaus lähtenyt normaalisti käyntiin jne), siksi tuntuu hullulta, että pitää odottaa viikkotolkulla. Siksipä kysymyksiä:

A: Jos tässä alussa kävisi yksityisessä neuvolassa ja sitten siirtyisi julkiselle puolelle. Onnistuneeko Oulussa?
B: Varhaisultra Oulussa? Missä kannattaa käydä? Gyneko, Mehiläinen, ODL.. muita ?? (Hinta ja laatusuhde)

Tässä aluksi.
 
Hei kaikki!

En ole varsinaisesti vielä oululainen odottaja, mutta olemme muuttamassa miehen työnperässä Ouluun kesän aikana ja tänään saimme asunnon joten jokohan kelpaisin mukaan? Olen alunperin kotoisin Lapista ja Oulu on sukulaisten kautta tuttu kaupunki. Nyt kuitenkin asumme Etelä-Savossa ja koska täällä on tuo terveydenhoito vähän mitä sattuu, niin olisi mukava kuulla etukäteen mitä Oulussa on odotettavissa.

Olemme siis molemmat vastavalmistuneita insinöörejä ja työnperässä muutamme Ouluun. Esikoinen ilmoitti tulostaan sopivasti juuri kun olin itsekkin aloittamassa työn haun ja taidankin jättää työt sen suuremmin hakematta. Olen 25 vuotias ja mieheni 26. Narraskussaa yllätysraskaus meni kesken viikolla 7 ja sen jälkeen päätimme että vauva saa tulla jos on tullakseen. Kovin suunnitelluksi emme tätäkään kaveria tosin tunne.

Viia ja Ryyni 7+4
 
Kielolle: Alussa neuvolakäyntejä on harvakseltaan ja ensimmäinen neuvola saattaa tuntua olevan iäisyyden päässä, kun sitä alussa niin innoissaan janoaa tietoa kaikesta mahdollisesta. Itselläni ensimmäinen neuvola oli viikolla kymmenen. Kunhan maltat ensimmäiseen neuvolaan, saat sieltä monenlaista opusta luettavaksesi, joissa on kaikki tarpeellinen tieto. Tuskin kannattaa tässä vaiheessa laittaa rahojaan yksityiseen neuvolaan, sillä todennäköisesti haluat jossain vaiheessa käydä ylimääräisessä ultrassa, koska Oulussa tarjotaan vain se yksi ultra.

Suosittelen Meri-Oulun neuvolaa (yksityinen neuvola), jossa on aivan ihana kätilö. Ultra siellä maksaa 40 euroa. Sivut löytyvät netistä, kun laitat esim. Googleen hakusanaksi neuvolan nimen. En nyt jaksa itse varmistaa sivuja.

 
Onko oululaisista muita, jotka itseni tavoin ihmettelevät tätä oireettomuutta? Olen rv 7+0ja ainoat oireet ovat tietysti kuukautisten puuttuminen ja rintojen arkuus. Vatsassa välillä pientä vihlaisua ja sellaista jännää tuntumaa mutta mitään pahaa oloa tms. ei ole ollenkaan. Välillä oikeasti mietin, että mahtaako masussa ketään ollakaan..eka neuvola vasta juhannusviikolla.

Tällaisia minä ihmettelen tässä viimeisiä opintoja raapustaessa ;)
 
Täällä yks oululainen odottaja lisää, rv 34 meneillään ja toista lasta tässä odotellaan.
Neuvolakäytännöstä minulla ei hirveesti oo purnattavaa, aina on vastaukset kysymyksiin sieltä saanu kun on tarvinnu ja käyntejä on ollu mielestäni ihan riittävästi.
Huh huh, hikeä pukkaa kun on tuommoinen lämpöpatteri eturepussa kokoajan mukana. Maha on kamalan kokoinen, vaikka painoa on tullut "vain" 9kg (esikolta oli tässä vaiheessa jo +18kg) lisää.
Sokeriarvoja tässä seuraillaan kotimittauksella ja yöinsuliinia pistelen. Varmaan tuossa kuukauden päästä aletaan miettimaan vauvan maailmaansaattamista, koska lääkityksellä olevaa ei kuulemma juuri yli rv 38 päästetä ja käynnistäminen ei ole kovin suotavaa, koska eka synnytystapa oli sektio.
Jep, lueskelen teidän juttuja päivittäin. :wave:
 
Täällä 37 viikkoa täynnä ja tuntuu todellaki, että sais poju jo tulla pois.. yöt alkaa olee melko ikäviä, mikään asento ei oo hyvä ja vaikka ois kyljellään, niin tuntuu, ettei saa tarpeeksi happea.. Päivittäin supistelee, mut ei tarpeeksi et vielä syntymään alkais. Hyvähän se on, että valmistelee paikkoja mut ne on vaan niin ärsyttävän tuntosia. Miten teillä muilla tullut painoa? Mulla tullu koko raskauden ajan puolen kilon viikkovauhtia ja nyt oli tullu viikossa reilu kilo! Vaikka oon yrittäny vähentää suolan käyttöä ja muutenki vähän kattoa mitä syö..ärsyttävää. Tosin toi viimesin painonnousu on varmaan osittain turvotusta, nyt sitäki alkanu vähän olemaan, tähän mennessä ei hirveesti oo ollu. Vauvalle alkaa kaikki olemaan valmiina, ei nyt paljon mitään edes tarvinnu hankkia kun esikoiselta jäänyt kaikki rasvat sun muut putelit. Vaippoja ja sellasta pientä. Synnyttäminen ei jännitä yhtään, ainoastaan se, että jos lapsivedet yhtäkkiä tulee vaikkapa kauppareissulla. Ja se, että kerkeääköhän tytön viedä hoitoon ennen ku veli on maailmassa =)
Sellasta tännepäin..Tahtoo synnyttämään! :D

Kesätuuli millos sulla on laskettu?
 
:wave: Tullut vähän oltua tällä palstalla, kun ei jaksa moneen paikkaan kirjoitella monestikaan. Kesämassujen palstalla olen viihtynyt säännöllisesti. Tätä palstaa olen kuitenkin käynyt lukemassa.

Onkohan Milana täällä ollut, kun sitä äitiyspakkauksen laatikkoa halusi ja minulta saisi; laitoin yksityisviestiäkin siitä, että missäpäin asustelet jne., mutta vastausta en ole saanut :/ ? Oletkohan saanut sen jo muualta ?

Täällä on nyt viikkoja 38+6 eli huomenna alkaa uusi viikko. Eilen äippäpolilla oli päiv.käynti, missä kaikki oli suht.hyvin. Vauvan painoarvio nyt 2629g eli pieni vauva meille tulee. Eilen lääkäri "ronkki" paikkoja, että synnytys varmasti käynnistyisi ja sattui kyllä kipeään. Totesi, että kohdunsuun tilanne on erittäin kypsä ja veikkaili, että näinä päivinä pienokainen sitten syntyy. Kamalat menkkakivut olleetkin eilisen jälkeen ja tänä aamuna sitten irtosi limatulppa. Nyt sitten vain jännitetään hurjasti, että milloin tulee lähtö. Kyllä jännittää synnytys.

Raskausaika ollut tosi paljon helpompi kuin kuvittelin: massu ei ole edessä, mikään ei ole liiemmin vaivannut ja muutenkin olo ollut kokonaisuudessaan hyvä. Me kyllä saimme pelätä, että vauva tulee maailmaan ennen aikojaan ja on sitä hurjan kiitollinen, että täysiaikainen vauva tulossa, etenkin, kun pieneksi jää siitäkin huolimatta.

Laskettu aika minulla siis ensi viikon su:na (10.6), mutta tod.näk. ei mennä sinne saakka eikä kyllä haittaa...

Onnea kaikille odotukseen ja voikaa hyvin ja nauttikaa kesäisistä ilmoista !

Pepsukka ja massuneiti 38+6.
 
Pepsukka81: Kuulostaa, että sinulla voisi hyvinkin olla lähtö laitokselle kohta edessä. Tsemppiä koitokseen! Olispa itsekin jo tuolla asti...

Kielo: Minulla on kyllä oululaisesta Koskelan neuvolasta oikein hyvät kokemukset. Varmaan tässä neuvolatoiminassa on ihan normaalia inhimillisestä toiminnasta johtuvaa vaihtelua ja mukaan mahtuu niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Mielestäni ei kannata vetää johtopäätöstä, että täällä tuo homma toimisi yhtään huonommin kuin missään muuallakaan. Esikoista odottaessa kyllä muistan sen kuumeisen tiedon etsinnän ja ihmettelyn että miksi eka neuvola on vasta noin viikolla 8-10. Tosiasia kyllä on, että jos jotain oikeasti olisi pielessä, ei neuvolakaan voisi siinä juuri auttaa. Kannattaa kuunnella omaa kehoa ja toimia sen mukaan. Jos jotain omituiselta tuntuvaa ilmenee, voi sinne neuvolaankin soitella. Alkoholin, huumeet ja useimmat lääkkeet varmasti jo hoksasitkin jättää pois. Niin ja onnea plussasta :)

Ainoa asia mitä tästä oululaisesta raskaus- ja lapsivuodeajan tukijärjestelmästä kritisoisin yleisellä tasolla on ultrien määrä. Kunta ei tarjoa kaikille odottajille kuin yhden ultran, mihin on kyllä käsittääkseni tulossa muutos. Ja jos tarvetta on, silloin pääsee kyllä täälläkin useammin ultraan.

Itsellä olikin tänään neuvola tuolla Koskelassa. Kaikki vaikuttaisi hyvältä niin mammalla kuin mahallakin, vaikka kokoa on molemmille kertynytkin vähän liikaa ;) Jos näätte mua kaupungilla niin älkää kertoko sitä kaksos vitsiä: "ootko varma ettei oo kaksosia tulossa" |O

T. Papunen76 + masu 22+1
 
Kiitos vastauksista! Niinhän se on, että odottavan aika (ainakin alussa) on pitkä. :LOL:

Sainpa itseni rekisteriröityä. Siis entinen Kielo on nyt Kielo 2008. Varasin itselleni kuitenkin ajan varhaisultraan parin viikon päästä. Olen jäämässä lomalle kesäkuun lopussa ja koska en ole silloin paljoa paikkakunnalla, haluan sitä ennen tietää, että kaikki on ok. Hintavaahan tuo on, mutta jotenkin olen valmis uhraamaan tuon summman, että saisin mielenrauhan.

Poulus, mulla on ollut kanssa oireeton alku. Joskus saattaa vatsassa vihloa, muttei mitenkään kovaa. Rinnat, no, en tiedä olisiko ne iltaisin sen aremmat kuin muutenkaan. Pahoinvoinnissa ei tietoakaan. No, vessassa juostaan, mutta onko nyt normaalia enemmän. En tiedä, vettä kyllä tulee juotua. Väsymys... nukuin kyllä tänään kolmen tunnin päikkärit, mutta takana on huonosti nukuttu viikko ja muutenkin perjantaina olen ollut ihan rätti. Siis sitä kuvitteli, että kun plussa pärähtää, sitä halitaan vessan pönttöä joka aamu. Olen liikaa lukenut välillä näitä keskusteluja ja maalaan kaikesta pirun seinälle. No, ehkäpä tuo ultra antaa sen mielenrauhan näihin asioihin.
 
Kielo, kiitos vastauksesta. Mä ihan todella ihmettelen tätä oireettomuutta. Nyt sitten kahtena aamuna on ollut TOSI huono olo, tänään tuijotin jo vessanpönttöä, mutta en oksentanut kuitenkaan. Oli kamala kun piti vielä lähteä tenttiin yliopistolle..onneksi vissyllä meni hiukan ohitse. Menetkö Kielo siis varhaisultraan? Mä olen miettinyt sitä, mutta ajattelin odotella ensin neuvolaa, joka on kyllä vasta juhannusviikolla. Jospas malttaisin vielä...
 
Täällä ilmoittautuu esikoisen odottaja Oulun pohjoispuolelta. Ultrassa käytiin maanantaina, jolloin viikkoja oli 11+6. Kaikki on tullut täytenä yllätyksenä, sillä saimme vasta 2vkoa sitten selville että olen raskaana. Oireita on ollut jo pidempään, mutta epätasaisen kierron takia en uskonut oireiden viittaavaan raskauteen. Nyt kuitenkin onnellisesti raskaana ja tulevaa odotellaan.
 
Moikka! Luin läpi tätä ketjua, ja huomasin Oulun neuvolapalveluita hiukan parjattavan. Esikoista ihan aluillani kun odottelen, ajattelin kysyä, mitä sitten Oulussa kuuluu noihin palveluihin? Mitä ensimmäiseltä neuvolakäynniltä tulee esimerkiksi odottaa? kuuluuko siihen ultraa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Poulos:
Moikka! Luin läpi tätä ketjua, ja huomasin Oulun neuvolapalveluita hiukan parjattavan. Esikoista ihan aluillani kun odottelen, ajattelin kysyä, mitä sitten Oulussa kuuluu noihin palveluihin? Mitä ensimmäiseltä neuvolakäynniltä tulee esimerkiksi odottaa? kuuluuko siihen ultraa?

Oulun kaupunki tarjoaa ainoastaan rakenneultran, joka on yleensä 18-20 viikoilla. Tosin ilmeisesti tähän asiaan on tulossa muutos parin vuoden sisällä. Eka neuvolakäynnillä vaan jutellaa, täytellään kyselyitä jne. Pari tuntia kannattaa varata aikaa ensimmäiselle käynnille.
 
Ahaa..onpas aika tylsä juttu. Kysyin kyllä puhelimessa, että mitä ovat mieltä varhaisultrasta, ja olivat sitä mieltä,että voihan siellä käydä jos tahtoo. Ja jotenkin tästä jäin siihen käsitykseen että saisin ultran jo ekalla käynnillä, ettei tuo varhaisultra yksityisellä olisi tarpeen. Täytyypä funtsia uudelleen miehen kanssa tämä asia. Kiitos Lumenneito vastauksestasi ;)
 

Yhteistyössä