Oulun seudun odottajat

Hei!
Neuvolassa (Maikkulan) taas käyty ja muutaman viikon päästä lekuriaika.
Täällä vaihtuu huomenna viikot 24 ja hyvin menee pientä selkäkipua lukuunottamatta.
Kävin jopa pyöräilemässä, eikä tuntunut ollenkaan pahalta. Painoakin on tullut mukavasti nelisen kiloa kamalan 3 kuukauden kestäneen pahoinvoinnin jälkeen.
Neiti liikkuu päivittäin tosi paljon,välillä tuntuu kuin olisi läpi tulossa.
Mitäpä muille odottajille kuuluu?
 
Oho, olipas tämä ketju päässyt kauas!

Nyt on sitten kotiuduttu taas tänne Pohjois-Suomeen. Ilmat ei kyllä yhtään suosi: harmaa taivas ja vettä sataa - kylmäkin on. Etelä-Suomessa oli niin ihana auringonpaiste koko viikon, että kylläpäs sitä nyt kaipaakin..

Aamulla oli siis lääkärissä käynti. Hemoglobiini oli 112, mutta ei kuulemma tarvitse alkaa syödä rautaa, kun mun valtaisa turvotus tod.näk. laimentaa verta ja hemoglobiinia. Ajattelin kuitenkin syödä nuo vajaa 10 tabua vielä loppuun, niin eipähän jää kaappiin lojumaan.

Verenpaine oli noussut, oli nyt 133/81, kun aiemmin ollut tosi matala. Samoin painoa oli tullut nyt lähes 700g/vk, kun aiemmin on tullut vain n. 200 g/vk. Tuomio siis oli, kun nämä yhdistetään vielä mun valtaisaan turvotukseen, että maksa-arvotesteihin huomenna sokerirasituksen yhteydessä. Halutaan siis sulkea pois raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Alusta asti paino kuitenkin noussut maltillisesti (noin 8kg).

Seuraavan ajan sain jo 2 vk päähän, koska tuota verenpaineen äkillistä nousua pitää alkaa seurata. Normaalisti tässä vaiheessa pitäis kuulemma laskea paineen vähän. Huomenna saan jo sokerirasituksen tulokset ja seuraavana päivänä maksakokeiden tulokset.

Lymfaterapiaan ajattelin myös varata aikaa tuon turvotuksen vuoksi. Jospa sekin auttaisi asiaa vähän. Onko kellään kokemusta Oulun lymfaterapiapaikoista?

Ai niin, sf-mitta huiteli taas maksimikäyrien yläpuolella ollen nyt jo 28cm. Jättiläinen taitaa olla tulossa. Hurjaa, kun olen itse alle keskimittainen... Kovasti vauva jo potkii ja liikkuukin! =)

Ylävatsakipukin varmistui lääkärin tunnustelujen kautta lihasrevähdykseksi tms. Levätä siis pitäisi eikä mitään saisi nostella. Kohdun kanava (mikä sen oikea nimi nyt olikaan.. ei muista!) oli vielä visusti kiinni ja 3cm pitkä, eli ei vielä auennut yhtään.

Mitäs teille muille kuuluu?

Terkuin Piipa rv 27+5.
 
Piipa75, sinuna pyytäisin kotiin verenpainemittaria lainaan, jotta voisit seurata kotiverenpaineita. Tuo 2vk kuulostaa pitkältä ajalta seuraavalle kontrollille, koska paineet oli kohonneet edellisistä.
Mutta varmaan tiedät raskausmyrkytyksen oireet, jotta osaat hakeutua toimistoaikaan neuvolaan tai muulloin OYSin synnyttäjien vastaanottoon jos tarvista? Itse olin OYSissä rv 28-36 välisen ajan esikoisen kohdalla raskausmyrkytyksen vuoksi. Minulla ei ollut huonoa oloa, mutta neuvolassa jäin kiinni korkeahkoista verenpaineista, turvotuksista ja lisäksi valkuaista oli jonkunverran pissassa. Menin tarkempiin tutkimuksiin ja raskausmyrkytyshän se oli. Onneksi kaikki päättyi hyvin ja syntyi terve tyttö ja itselläkin vaivat häipyivät lähes heti synnytyksen jälkeen.
 
Sain juuri tulokset aamuisista testeistä.

Sokerirasituksen tulokset: 3,8 - 10,9 - 8,2. Luin netistä, että raja-arvot olisivat 4,7 - 10,0 - 8,7. Oulussa kuitenkin tuo keskimmäinen raja-arvo on kuulemma 11,0. Mietin, että vaikuttaakohan suuri turvotus myös näihin arvoihin, kun se kuulemma alentaa hemoglobiiniakin..

Maksa-arvot olivat ok, eli alat 12, asat 7, afos 60 ja bilirubiinit 6. En tosin löytänyt mistään tietoja, mitkä ovat näille arvoille normaalit raja-arvot. Tietääkö joku?

Kysyin terkkarilta, että nousevatko maksa-arvot aina automaattisesti, jos on raskausmyrkytys, mutta eivät kuulemma nouse. Eli se ei ole poissuljettu edelleenkään.

Minkälaisia oireita raskausmyrkytys aiheuttaa (muita kuin turvotusta), mitkä voisi itse huomata? Verenpaine ja proteiinit pissassa on tietty oireita, mutta siis sellaisia, mitä voisi itse seurata?
 
oireina voivat olla väsymys, huonovointisuus, yleisesti heikko olo ja jatkuva päänsärky, ylävatsakipu sekä mahdolliset näköhäiriöt; jos päänsärky kestää päiväkausia ja siihen liittyy valopisteiden tai sahalaitakuvioiden ilmaantumista näkökenttään. Ja turvotuksesta sen verran, että raskausmyrkytyksessä turvotus keskittyy kasvoihin sekä muualle ylävartaloon ja sitä esiintyy jo heti aamusta (normaalistihan turvotus lisääntyy päivän aikana).

Minulla itsellä ei ollut muita oireita kuin korkea verenpaine, turvotukset ja valkuaista virtsassa. Noista kun ei mitään oireita itse huomannut, niin olipa yllätys joutua rv 28 vuodeosastolle pakkolepoon vaikka olo oli ihan hyvä.
 
Kiitos Unikonna. Minulla on ollut viime päivinä migreenimäistä päänsärkyä. Kärsin tosin muutenkin migreenistä (tosin vain pari kertaa nyt raskauden aikana), joten en ole osannut ajatella sitä oireena. Noita muita oireita on varmasti jokaisella odottajalla jossain määrin eli pitää seurata tilannetta, ovatko nuo oireet jotenkin pahentuneet.
 
heippa piiiiitkästä aikaa!

oon ollu niiin laiska etten oo jaksanu kirjotelle ku tuonne marrasmasuihin. :ashamed:

tänää ois viikkoja 21+3. keskiviikkona oli rakenneultra ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. sukupuolta en edes yrittäny udella,mutta jäi kyllä vaivaamaan mitä siinä näkyi,oliko se pippeli vain napanuora mikä siinä vilahti :LOL:

onkos muuten kellää tietoa tehäänkö oulussa muualla 4d:tä ku terveystalolla ja jos tehään ni minkä hintasia on.ainaki tuol terveystalolla oli hirmu kallis...

tosiaan tuolla viimeksi kun oon vissii tänne kirjotellu,nii asuin vielä limingassa,mutta nyt minäki asustelen ihan oulussa.ja seuraava neuvola oiski sit uuessa neuvolassa. eli mulla nyt kuivasjärven neuvola.

mutta jos nyt lähtis koittaa nukkuu vielä hetken.. :whistle:

 
odottaja-81
Minäkin ajattelin liittyä tänne Oululaisiin kun Oulussa asun ja raskaana. Torstaina alkaa rv 15. Kaikki mennyt hyvin. Seuraava neuvola 7.8 ja ensimmäinen ultra 21.8. Sitten näkee pikkuisen :)
 
Nostampas samalla kun vastaan :)
Mulla meni muistaaksen kolme viikkoa ku pakkaus tuli.
Soitin kyllä kelalle ku kahteen viikkoon ei kuulunut mitään ja varmistin, että ovathan palkkalaskennasta lähettäneet oikeet laput (nimittäin joskus kämmäilleet). Siinä puhelun lomassa täti teki pakkauspäätöksen. Rahapäätös tuli sitten noin 1 1/2 viikon päästä pakkauksesta. Siellä oli sillonkin (kesäkuun alussa) ruuhkaa ja nyt kun loma-aika on kiihkeimmillään nii voi mennä kauemminkin.
Odottavan aika on pitkä ;)
 
Huomenta!
Täällä ois kans ysk oululainen lisää. Kolmatta lasta odotellaan rv 17+0 tänään. Jonnin verran oon täällä käynyt lueskelemassa, mut en oo saanut aikaseksi kirjoittaa. Raskaus on mennyt hyvin, panikointia lukuunottamatta, mutta nyt alkaa sekin jo hälvetä:) Liikkeet tuntuu kivasti ja 2 ultraa takana. Rakenneultraa odotellaan, se ois vasta elokuun alussa. Jospa saataisiin tietoon tulokkaan sukupuoli:)
Eikö noita kelan päätösjuttuja voi seurata niitten nettisivulta, kun kirjautuu pankkitunnuksilla sisään. Sieltä löytynee kaikki omat tiedot mitä kelalla on vireillään.
Mukavaa viikonlopun alkua:)


Saaru
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiku84:
onkos muuten kellää tietoa tehäänkö oulussa muualla 4d:tä ku terveystalolla ja jos tehään ni minkä hintasia on.ainaki tuol terveystalolla oli hirmu kallis...
Koko suomessa tuo terveystalo on ainut jossa tehdään 4d ultiria, näin olen ainakin kuullut. Elikkä aikalailla saman hintainen vaikka jossain muussa kaupungissakin kävisit.. Hyvä pitää korkeaa hintaa ku on monopoli asema..
 
Terve uusille :wave: ja toki muillekki =)

Tänne ei mitään kummempaa kulluu,ens viikolla on ultra ja se alkaa pikku hiljaa jänskättää että onko kaikki kunnossa.

Jos jollain on tarvetta L koon äitiyshousuille niin mulla ois kahet mitkä voisin myydä,ovat edellisestä raskaudesta,mutta on mulle nyt niin isot etten voi niitä pitää täytyy lähteä ostaan uusia pienenpiä.
Toiset on lappuhaalarit ja toiset on semmoset vihreät reisitasku tyyppiset housut ja kummatki on henkka maukalta ostettu.

En muista mitä mulla kesti nuissa päätöksissä viimeksi,mutta ei muistaakseni mennyt kovin kauaa.

Minttuliina
 
Pikainen tervehdys kaikille ja onnittelut Unikonnalle!!!

Aurinko paistaa pitkästä aikaa ja nautiskelen siitä parvekkeella. Ollaan viimeiset päivät yritetty saada asuntoa sellaiseksi, että tänne mahtuisi mieheni, minun ja kissan lisäksi vauvakin.. Aika ahdasta vain tuntuu olevan. No, jospa sitä vielä jossain vaiheessa pääsisi isompaan asuntoon!

Masu jatkaa kasvamista. Viime aikoina ei ole ollut pahempia oireita, paitsi se minun revennyt vatsalihas ilmoittelee itsestään aika ajoin ja selkää juilii välillä. Toki turvonnut olen, kuten ennenkin, mutta siihen on jo tottunut. Samoin häpyluuhun sattuu välillä kovastikin ja päätä hieman pakottaa, mutta tuo pääkipu voi johtua liian vähästä juomisesta. Tai sitten se on niitä raskausmyrkytyksen oireita, mutta sen suhteen olen varmaan taas viisaampi seuraavan neuvolan jälkeen.

Äitiyspakkaus tuli juuri postissa, odottelen jo innolla sen avaamista. Meillä sen saamiseen meni 1,5 vk hakemuksen jättämisestä, mutta veimmekin hakemuksen suoraan Kelalle. Seuraava neuvola on ensi tiistaina, kirjoittelen sitten taas lisää kuulumisia.

Piipa rv 29+1
 
Onnea Unikonnalle :flower:

Nyt on ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin ja laskettu pysy jouluaatossa.Isompi neitikin pääsi katsomaan vauvaa ruudusta,vaikka aluksi ultraaja vähän nyrpistikin nenäänsä asialle,mutta neiti osasi olla ihan hienosti isän sylissä.

Eipä tänne muuta ihmempää kuuluu,nyt voi taas hengähtää hetkeksi.

Mistä olette muuten löytäny housuja,yritin käydä katseleen,mutta mistään ei oikein löytyny semmosia millä talvenki pärjäis.

Minttuliina 18+1
 
Minäkin ilmottaudun tänne oulun odottajiin.. Alkutaipaleella vasta ollaan ja eka neukku olis ens viikon torstaina.. Varhaisultrassa olen käynyt ja siellä se pikkuinen oli...

Oletteko te muut käyneet yksityisellä np-ultran? Ku täällähän sitä ei saa..

Minttuliina kyseli housuista... Stockmannin yläkerrassa on Jasmin ja jossa aivan mahtavia mammahousuja.. Ainaki yksi farkkumalli on tosi hyvä, ja farkkuhan on hyvä talvella.. Niitä saa massunpäälle tulevina tai sitte massun alle jäävinä.. suosittelen, itte käyn ostamassa sitte ku massu on edes vähän pyöreämpi =)
Ja mitä nyt NickyNellyssä katellu nii niihin ei oo tainnu vielä tulla syksyn vaatteet.. Ja tietty Lindexillä on myös kivoja farkkuja...
 
mää kävin np-ultran Gynekossa rv 13 tietämillä ja itselle jäi maksettavaksi Kelakorvauksen jälkeen muistaakseni n. 70?.
Jasminista ostin minäkin farkut ja niillä pärjäsin oikeastaan koko lopputalven ja kevään ajan + parit college-housut hankin H&M:ltä. Collegehousuja on nyt synnytyksen jälkeenkin kiva pitää kun eivät purista haavaa ja kun normihousut eivät vielä mahdu päälle. Edellisessä raskaudessa ostin Jasminista myös farkkuhameen. Sitä on kyllä tullut koko rahan edestä pidettyä nyt kesällä; on semmoista venyvää farkkukangasta ja malliltaan tosi kiva sekä ennenkaikkea tosi miellyttävä pitää hametta kuumalla ilmalla (normaalisti en ole todellakaan mikään hameihminen).
 
Täällä vielä odotellaan rakenneultraan menoa, puolitoista viikkoa vielä:) Ollaan kuiten käyty jo alkuraskausultra sekä np-ultra yksityisellä (gynekossa mekin). Mutta jänskättää joskos saataisiin nyt ultrassa sitten sukupuolikin tietoon:)
Minä kävin h&m:ltä ostaa housut, sinne oli tullut jo syksyn vaatteet ja yllättävän monet mallit oli mammahousujakin. Ettei ollu vaa tyyliin farkut ja mustat suorat housut niinku ennen :D
Tuntuu niin pitkältä ajalta ku viime neukka on ollu kesäkuu 11pvä ja seuraavaksi on sitten se ultra jonka jälkeen taas varaillaa uus aika neukkaan. Mun oli pakko oman mielenrauhan takia (viime syksynä oli keskeytyny keskenmeno) niin vuokrata kotidoppleri, jotta saa kotona tarkistaa vauvan sykkeitä :heart: Ja on ollut ihana, lapset ja miehetkin tykkääpi.
Täällä tais olla muitakin täältä maikkulan seutuvilta?

Saaru ja möhis 17+6

 
Moi!
Nyt alkoi 27 viikko ja lekurilla käyty. Sf-mitta oli 24 cm,eli ok. Vauvan syke pomppi taas tasasesti 135. Se on ollut joka kerta 135-140. Kaikki oli hyvin. Verenpaineita mittailen kotona omalla mittarilla,kun neuvolassa aina pamahtaa pulssi ja paineet turhan korkeaksi jännityksestä.
 
Huomenta!

Mie kävin sen varhaisultran Meri-Oulun äitiysneuvolassa eikä maksanut kuin 40e. Ja sain toisen kerran ilmaiseksi koska ekalla ei näkynyt sydän koska viikkoja oli vähemmän kuin laskujen mukaan oli.. Ja ajattelin np-ultran varata myös sinne..

Ai näitä saa vuokrattua näitä dopplereita neuvoloista? Pitääpä itsekkin kysyä saisko sellasta ees joksiki aikaa kotio.. Ku ei raaskis välttis omaa ostaa..

Kesäloma alkaa tämän päivän jälkeen ja pääsee taas vähän rentoutumaan ja nukkumaan niin paljon kuin mieli tekee :D
 
Täällä on "pesänrakennusvietti" päällä. Hoitopöytä on kasattuna, sänky odottaa vielä kasaamista. Molemmat saimme siskoltani käytettynä, kuten myös sitterin, itkuhälyttimen, vaatteita yms. Kaukalon saamme myös tutuilta. Vaunut anoppi lupasi ostaa ja olemme katselleet sekä Brion Kombi- että Happy-yhdistelmiä. Olisiko teillä kokemuksia, kumpi olisi parempi? Samoin pehmeä / kova kantokoppa vielä mietityttää, että kumpikohan se olisi parempi lokavauvalle...

Oma napa: Itselläni on ollut viime aikoina parempi olo fyysisesti, mutta mieliala on alkanut painua taas alaspäin ja itkuherkkyys on lisääntynyt. Verenpaine on hieman noussut alusta ja turvotusta on paljon. Käyn nyt hieman useammin neuvolassa tarkastamassa verenpainetta ja seuraan kotona pissaa joka päivä, koska pissasta löytyi sekä proteiinia että sokeria hieman. Pääkivustakin olen kärsinyt ja pari kertaa nähnyt valopalloja, joten tarkkaillaan tilannetta. Lisäksi olen alkanut kärsiä unettomuudesta: unen saamiseen saattaa mennä jopa 2-3 h ja silti heräilen koko ajan.

Ahdistaa töihin meno ensi viikolla. Vielä olisi 4,5 viikon rutistus jäljellä, mutta luulen kyllä, että en pysty koko aikaan istumisen enkä mielialan puolesta.

Sori tämä valitus omasta olosta, nyt vaan ei tunnu niin hyvältä psyykkisesti, vaikka periaatteessa kaiken pitäisikin olla kunnossa.

Ai niin, sf-mitta huitelee edelleen maksimikäyrän yläpuolella, mutta tänään verenpainekontrollikäynnillä kesäajan terkkari sanoi, että mulla olisi paljon lapsivettä, eli voi johtua siitä.

Nyt lähden ompelemaan pimennysverhoja, josko se auttaisi tähän unettomuuteen. :D

Piipa rv 30+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saanukka:
Huomenta!

Mie kävin sen varhaisultran Meri-Oulun äitiysneuvolassa eikä maksanut kuin 40e. Ja sain toisen kerran ilmaiseksi koska ekalla ei näkynyt sydän koska viikkoja oli vähemmän kuin laskujen mukaan oli.. Ja ajattelin np-ultran varata myös sinne..

Ai näitä saa vuokrattua näitä dopplereita neuvoloista? Pitääpä itsekkin kysyä saisko sellasta ees joksiki aikaa kotio.. Ku ei raaskis välttis omaa ostaa..

Kesäloma alkaa tämän päivän jälkeen ja pääsee taas vähän rentoutumaan ja nukkumaan niin paljon kuin mieli tekee :D
Jos en ihan väärin muista Meri-Oulun neukka ei tee np-mittauksia. Voi muistaa kyllä väärinkin..

Dopplereita ei voi neuvoloista vuokrattua vaan netistä, käyppä tutustuu sivuihin www.kuuntelevauvaa.fi Me vuokrattiin sieltä. Siellä on 29e/kk ja toinen kalliimpi 49e/kk doppleri (meillä tämä kalliimpi versio ja tyytyväisiä ollaan oltu). Meillä vuokra-aikaa jälellä enää viikko, mutta liikkeet tuntuu jo niin selvästi ettei suurempaa huolta ole:)

Saaru ja Möhis

 

Yhteistyössä