Oysissa hoidoissa olevat!

Punktio tehtiin päivää liian aikaisin, suurin osa soluista ei ollut vielä tarpeeksi kypsiä. Kuulemma päivä olisi pitänyt vielä odottaa. Mutta... 4 solua kuitenkin näistä 12 hedelmöittyi, 1 paha tumapoikkeama --> roskiin, 2 siirrettiin siis ja yksi pakastimeen. Harmittaa, kun ei saatu enempää pakastimeen. Olen kuitenkin todella kiitollinen siitä, että edes siirtoon päästiin! =)
Nyt se varsinainen piinailu sitten alkaakin.

Oletteko muuten puhuneet hoidoista tai niiden aikatauluista muille (ystäville, lähisuvulle)? Mua ärsyttää, kun piti mennä joskus vähän aikatauluista kertomaan kummankin perheille ja parille ystävälle. Olen ilmaissut, etten halua uteluja onnistumisesta ja että kerron jouluun mennessä miten käy. Kuitenkin törkeästi vaan uhkailevat soitella parin viikon päästä tuloksia! Miten niin monilla ihmisillä ei ole ollenkaan hienotunteisuutta.. Ainakin itse tarvin aikaa tuloksen sulattelemiseen, oli se sitten kumpi vaan!
 
Toivoton88 Onnea kyytiläisistä.
Mä kerroin viime keväänä ekassa hoidossa usealle ystävällä ja perheille. Huomasin sen että mulla alkoi ahistaan se kun kaikki kyselee et miten hoito menee, kun olis välillä halunnut muutakin ajateltavaa.
Seuraavasta hoidosta en ajatellut kertoa juuri kellekkään ainakaan tarkkoja aikatauluja. Sanon vaan että kerron sitten jos onnistuu.
Kannattaa kuunnella itseään, jos ystävät alkavat liian uteliaiksi, niin sano suoraan ettet halua jutella siitä.
 
Toivoton ihanaa,kun huonosta ajoituksesta huolimatta saitte 2kyytiläistä matkaan =) Toivottavasti tarraavat hyvin kiinni. Itse en ole osannut ajatellakkaan, että homma voisi mennä puihin liian aikaisella keruullakin :|

Me emme ole kertoneet keneellekkään näistä hoidoista. Mieli olisi tehnyt niiiiiiiiin monesti kertoa ystävälleni ja äidille, mutta en jaksaisi sitä kyselyä ja sitä selittämistä sitten, jos ei onnistukkaan.
 
Täällä tosiaan olisi huomenna punktio. alitajuisesti sitä kai jännittää on nimittäin hermo tosi kireällä. tuntuu että mikään ei onnistu. vein töihin sairaslomalapun muutama päivä sitten ja tänään sitte esimies kertooi että sairasloma on palkatonta, koska ei kuulu palkallisiin korvattaviin toimenpiteisiin. Mietin nyt että tietääköhän esimies minkä takia olen sairaslomalle jäämässä. En nimittäis missään nimessä haluaisin että työpaikalla kukaan saisi asiasta tietää. Oyssista oli yritetty tänään soitellakin mutta en ollut puhelimen päässä :( täällä ei mitään tunnetta että mitään rakkuloita ees ois, valkovuoto on kyllä ollu tosi runsasta :/ mitä lie sitten meinaakaan. Me ei olla kerrottu hoidoista kenellekään. moni on kyllä udellut toisen lapsen perään mutta suurimmalle osalle ollaan sanottu että ei vielä. äitini ja 1 kaveri tietää että meillä on ongelmia näissä hommissa, eivätä ole sitten enää kyselleet. Minulla on onneksi 1 ihana ystävä kenelle voin puhua tästä ongelmasta hän nimittäin kärsii mys lapsettomuudesta ja tuntuu että hän on ainoa joka ymmärtää :)
 
Ultrassa ei näkynyt ihmeempiä, normaali PCO-mainen rakenne :D

Nyt vaan pistellään tutulla 150 annoksella. Hoitajalla käydessä huomattiin et kas, mulle on kirjoitettu vaan yhden piikin respa joten ens viikolla pitää pyytää uusi (ja tuhlata taas kolme sataa, ihanan kallista :D ).

Ja ei, ei ollut herra Liukuhihna vaan Järvelä, joka vaan puhui mulle koodikielellä "150 ja 1 x 4 eikös niin" ja mies katsoi vieressä et häh, mitä se sanoi.

Jännittää, tiedän, että tuun paksuksi, turvonneeksi ja tukalaksi kun piikittely etenee. Enkä oo mikään kovin herttanenkaan (ei sillä että muutenkaan oisin aina niin ihana..).

Aikasemman miehen aikana löin mutsille jauhot suuhun kun koko ajan vihjaili pienten jalkojen töminästä sun muusta, että kuules, homma on näin. Loppui se utelu ja vauvajutut. Sen jälkeen helpotti kummasti.

Nyt olen kertonut hyville ystävilleni, viidelle itseasiassa, ihme hölösuu :D Esimies tietää, samoin yksi läheinen työkaveri.
 
Viimeksi muokattu:
nannah86 Valitettavasti ainakin mun viimekeväänä saamassa sairasloma lapussa on koodit jotka kertovat että kyseessä on lapsettomuushoito ja monessa työpaikassa Z-koodin syyt eivät oikeuta palkalliseen sairaslomaan. :/
Ihan niinku ei olis jo tarpeeks rankkaa et joutuu käymään hoidoissa..

muoks. Elli ehtikin jo vastaamaan

Pinvi Hih, eikös ole hauskaa puhua koodikieltä lääkärin kans :D
 
Viimeksi muokattu:
nannah: olipas ikävä esimies. Mie olen saanut palkallisena ne lomat, en tiedä sitten miksi, jos niissä on ollut se Z-koodi. Muuten olivat aika tarkkoja noista sairaslomatodistuksista.

Toivoton88: Tsemppiä piinailuun. :)

ON: En ole paljoa kerennyt miettimään onko alkio kiinnittynyt, koska on tuon muuton kanssa ollut kiirettä. Ainoastaan iltaisin mielessä pyörii tuo asia. Ja olen välillä unohtanut ottaa edes rauhallisesti, koska on tullut kanneltua laatikoita ja siirreltyä huonekaluja. Sentään Luget olen juuri ja juuri muistanut ottaa. :whistle:

Mie sain kerrottua vasta nyt alkusyksystä kerrottua äidilleni tästä lapsettomuudesta ja hoidoista. Vaikka vähän aluksi ahdisti jutella näistä asioista, koska meidän perheessä ei paljoa tämmöisistä asioista puhuta, mutta sitten samalla sain kuulla, että esim. äidin vanhemmilla meni kahdeksan vuotta saada esikoinen naimisiin menon jälkeen. Vähän antoi toivoa, että mekin voimme saada vielä lapsi ja helpotti, ettei enää tarvi kuunnella vihjailuja.

Alunperin kerroin parille kaverille, että yritämme lasta ja sitten noista hoidoista. Sitten viime jouluna kerroin siskolle, koska kaipasin juttukaveria ja koska silloin oli sumuttelut käytössä. Annoin samalla siskolleni luvan kertoa eteenpäin, jos joku alkaa häneltä kysymään meidän lapsen hankkimisesta ja tämän vuoksi veljenikin tietää sitten vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille kyytiläisten onnittelijoille! Toivon niin kovasti, että ne kummatkin tarrais. Tai edes toinen.

Ihan samoista syistä olen itsekin kertoillut. Ei jaksa kuunnella vihjailuja pikkutöppösten töminästä. Nyt vaan ärsyttää, kun koko ajan udellaan. Milli81 Ajattelin tehdä juuri niin kuin sinäkin, seuraavista hoidoista en kerro ajankohtaa, en jaksa utelua. Jotenkin olen aivan varma, ettei vielä nyt tärppää ensimmäisellä rankemmalla hoidolla.

Nannah86
Toivon niin kovasti, että siellä on kaikki hyvin ja pääsette punktioon! Miten teillä muuten ensimmäinen lapsi, tuliko ihan luomusti vai hoidoilla?

Peppi1981 Muista ottaa rauhassa, jos yhtään tuntuu siltä!

ON: PP2. Aika kuluu niin tuskastuttavan hitaasti. Masussa ollut samanlaisia tuntemuksia kuin menkkojen aikaan. Onkohan se normaalia? Vähän pisteleekin välillä..
 
Mies on välilllä muistuttanut lepäämisestä, mutta jotenkin sitä ei vain voi olla paikallaan, kun joka paikassa on vielä laatikoita. No, onneksi Lugen laiton aikana täytyy se vähintään puoli tuntia maata. :) Minulla tuli tänään sellainen olo, että menkat alkaisivat hetkellä millä hyvänsä. Ei kuitenkaan mitään kipuja tai vihlaisuja ole ollut, mutta muuten vain sellainen olo. Rinnoissa huomasin tänä aamuna pientä arkuutta reunoissa, mutta se johtuu joko Lugesta tai sitten siitä, että ensi viikolla alkaa menkat. Mitään muita oireita ei ole vielä ilmestynyt.
 
Toivoton88 ensimmäistä lasta yritettiin 1,5 vuotta ja puoli vuotta tästä ajasta oltiin hoidoissa. ihan kevyillä hoidoilla selvittiin :) clomifeniä söin 4 kiertoa ja ei tulosta niin päätettiin siirtyä inseminaatioon. Kumminkin joku ihme tapahtu ja tulin taukokierrolla raskaaksi. Ei siis ihan ehditty inseminaatiota tekemään. Ja punktioon päästiin, saa nyt vaan nähä että miten käy maanantain siirron päästäänkö sinne. Maanantai aamuna aikovat soittaa jos ei oo mitään siirrettävää, toivottavasti soittoa ei kuulu. ei siellä ollu ku neljä rakkulaa näillä näkymin, mutta jospa niistä edes 1 hedelmöittys. jännitin tosi paljo sitä toimenpidettä, mutta hyvin se meni. pientä nipistelyä tuntu mutta ihan oli kestettävissä. Peppi1981 Toivotan sinne plussatuulia ja hyvä että on jotain muuta mietittävää, mutta muistahan olla rehkimättä liikaa :)
 
Elli82, nollaultrassa oltiin siis, määrät tais mennä ohi, zoomailin sitä ultrakuvaa ja hymyilin miehelleni.

Sen takia piti siellä hoitajallakin käydä, oonhan mie aikasemmin piikitellyt tuota, mutta noin niinkuin miehen kannalta, että sekin ymmärtäisi missä mennään ja mikä on kuvio jne, ettei ihan sysättäisi syrjään.

No mutta tää taitaa lähtä kohtapuoliin viettelemään pikkujouluja, ens tiistaina on mun seuraava ultra joten katsellaan miltä se tilanne alkaa näyttämään..Punktio menee meillä varmaan siihen 7. päivään kun 6. on pyhäpäivä. Alkaa vähän jännittää ens viikon työt.
 
Pakko sanoa, että tämä "liukuhihnalääkäri" oli mukana leikkauksessani, ja ihan mitä tahansa olisi voinut tapahtua. Leikkaus onnistui todella hyvin. Ikuisesti kiitollinen olen hänelle ja sille toiselle leikkaavalle lääkärille :) Ovat todella asiansa osaavia.
 
Heippa kaikille! Uutena hyppää pinoon hän :) Täällä odotellaan pääsyä 2. IVF-hoitoon, tietääköhän kukaan missä OYS:ssa mennään tällä hetkellä jonotusajoissa? Syksyllä sanottiin jonojen olevan 6-8kk, samoin sanottiin vuosi sitten kun suuntana oli 1. IVF, tuolloin pääsimme kuitenkin "jo" 5kk:n jonotuksen jälkeen. Kauanko teillä on mennyt jonotuksen alkamisesta edes hoitosuunnitelman saamiseen? Tympii tämä odottaminen :(
 
Hei Peppimaija ja tervetuloa

Meille sanottiin syksyllä jono pituudeksi 6kk ja viimeviikoilla tulleissa hoitolapuissa oli punktio viikolle 9, että aikalailla jonon pituus piti paikkaansa. Meillä oli keväällä myös eka hoito johon jonotettiin vain viitisen kuukautta.
Eiköhän teillekkin kohtapuolin tuu laput kotiin.
Kyllähän se jonottelu ottaa hermojen päälle. Ja voihan sinne aina soitella, jos haluaa tiedustella missä omat paperit on menossa.
 
Kiitti Milli pikaisesta vastauksesta. Itse olen todella kypsänä koko OYS:iin tällä hetkellä. Soittaminen sinne on ihan mahdotonta. Ei minulla ainakaan ole mahdollisuus aina olla töissä pois paikaltani tuntia soittelemassa jonnekin pääsemättä koskaan läpi. Ärsyttää, että kaiken muun lisäksi monet tällaiset pikkujutut ovat tosi hankalia. Kaiken kruunaa nyt se, että paperini seisoivat OYS:ssa toista kuukautta siirtymättä edes jonoon heidän oman sekoilunsa vuoksi. Tuntuu, että kaikki asiat pitää itse hoitaa, eikä kukaan oikeasti välitä ja suunnittele minun hoitamistani. Tämä on kyllä sarjassamme ihan surkea päivä :( Mutta hienoa, että löysin tämä viestiketjun, täältä saa varmasti paljon tukea ja tietoa.
 
Tervetuloa PeppiMaija :) Eilen ei Oyssista soittoa kuulunut, vaikka koko aamun pelkäsin että puhelin soi. Siirtoon siis päästiin :) punktiossahan saatiin neljä munasolua ja eilen selvisi että kolme niistä oli ollut kypsiä ja kaikki olivat hedelmöittyneet :) Nyt siirrettiin 1 top-alkio ja pakkaseen jäi siis 2 alkiota ja ne on pakastettu samaan putkeen että jos pas tulee eteen niin sitte ne molemmat siirretään. toivottavasti tämä nyt onnistus. Toiveet ei kyllä ole kovin korkealla. Menee varmaan NIIN hitaasti nämä 2 viikkoa. Me mentiin Oyssin ivf jonoon kesäkuun puolessa välissä ja sumuttelut alko lokakuun puolessa välissä että ei jouduttu ihan niin kauan jonottamaan kun sanottiin. Meille sanottiin että jono on puoli vuotta.
 
Ekan ICSI:n kohdalla laitoin sen esitieto-paperin heinäkuun alussa OYS:in, lokakuussa tuli hoitosuunnitelma ja joulukuussa aloitin sumuttelun. Toisella kertaa jonoon menin helmikuussa, kun eka ICSI ei tuonnut tulosta ja hoitoon pääsin kesäloman loputtua elokuussa.
 
Peppimaija mä olen saattanut päästä esim iltapäivän soittoaikana läpi heti ekalla yrittämällä kun soitin muutamaa minuuttia ennen loppumista..

Kyllä mullakin on ollu vähän sellainen tunne että itse saa pitää huolta että paperit liikkuu.. mä soitin marraskuun puolivälissä kun ei papereita kuulunu, kun hoitoa lupailtiin tammi-helmikuulle.. Yleesähän paperit tulee 3 jopa 4kk ennen hoitoa... Noin viikko soitosta ja kirje tuli kotiin.

nannah86 Onnea kyytiläisestä ja toivotaan ettei niitä pakkasukkoja tarvi käyttää vielä pitkään aikaan.
 
Peppi Joko siellä on testailtu?

ON: PP8. Tiistaina loppui tissien aristus ja turvotus. Samalla myös maha palautui normaaliksi hoitoturvotuksesta. Ei siis enää mitään fyysisiä oireita mikä viittaisi raskauteen tai muistuttaisi hoidoista.. Jotenkin tuntuu, ettei ehkä vielä tärpännyt.
 
Mie sain ohjeet testata vasta ensi viikon keskiviikkona, joten vielä on aikaa siihen. Täällä myöskään ei ole oikein uskoa, että olisi tärpännyt. On ollut jo pari päivää vaihtelevasti menkkamaista juilimista alavatsassa ja ehkä tänään pienen pientä väriä havaittu. Lämpö on vaihdellut 36,7 ja 37 välillä, mutta myös flunssan oireita on ollut, joten siitä voi johtua tuo lämpö. Rinnoissa ei ole pahimmin tuntemuksia enää. Tänään on kyllä välillä huono olokin ja väsyttänyt, mutta koska juilimista on ollut jo aika paljon, niin ehkä nuo oireet johtuvat Lugesta tai jostain muusta. En oikein uskalla enää toivoa, että oisin vieläkään raskaana, koska saattaisin masentua kun vuoto sitten alkaa. Olen nyt jo aika maassa näiden oireiden takia ja olen aatellut, että vaikka seuraava siirto olisi ehkä mahdollista tehdä ennen joulua, niin saatan suosiolla mennä vasta tammikuussa siihen. Jotta pääsisin yli tästä pettymyksesta, eikä tarvitsisi olla taas masentunut joulun aikoihin.
 
Peppi1981 Mulla samanlaisia menkkamaisia oireita. Mahassa tuntuu siltä että kohta voisi alkaa vuoto. Rinnatkaan ei enää arista tai ole turvonneet. Lämpöä en ole mittaillut, mutta en kyllä siihen oikeen luottaisi, kun mullakin on flunssan oireita. Ajattelin sunnuntaina testata, onhan se jo mulla PP11. Ehtii käyttää testin ennen kuin vuoto alkaa..
 
Mä en taaskaan tiedustellut montako munasolua on tulollaan per puoli, näkyhän niitä olevan useita, johtuen PCOsta. Vähän jännittää mahtaako siellä moni mennä yliajan tai jäädä alle, punktio oltaisiin tehty maanantaina, mutta koska on pyhä, vasta tiistaina. Joten tänään pistän viimeisen kerran annoksella 75 ja sunnuntaina sitten irroituspiikkiä.

Mulla oli nyt toisen kerran sama täti ultraamassa ja on kuulema punktiossakin. Mainitsin asiasta ja sanoi lääkärikin, että kivempi kun hoitaa samaa kuin että asiakkaat vaihtuu, passaa mulle ja tuo varmasti turvallisuuden tunnetta potilaillekin. Sanoi myös, että nykyään käytetään melkein järestään kohdunkaulanpuudutetta, miehän en ilman sitä suostu.

Joten saikulla ens viikon torstaihin, töissä ei oikein onnistu touhuaminen :(

Siirrot on kyllä perseestä, ne koskaanikinä tartu ja vaikka sitä kuinka aattelee että nooh minkäs teet ja oon varustautunut niin kyllä se aina on pettymys. Ja iso sellanen. Itse on käynyt hoitoja jo sen verran, että on kerennyt käymään pahimmat kriisit läpi ja ruennut ajattelemaan, että jos se lapsi tulisikin, se olisi hirveä shokki!
 
Pinvi Mulla samat fiilikset. Olisi ennemmin suurempi yllätys se, että olisikin raskaana. Toivoohan sitä aina suuresti, mutta kun se ei riitä.. Meillä kaksi inssiä takana, niistä oli pahimmat pettymykset. Ekassa hoidossa oli ehdottomasti tuskaisin pettymys.
 

Yhteistyössä