Paljonko miehesi tienaa?

  • Viestiketjun aloittaja Köyhän vaimo
  • Ensimmäinen viesti
Samoin meillä suht pienet tulot eli mieheni normaali duunari ja minä opiskelen.Asumistukia ym..me ei saada paitsi minä noin 190e opintotukea ja silti tullaan toimeen.Olin kesän töissä,vaikka palkkani ei ollut iso ja maksoimme lastenhoitomaksua niin meillä jäi toisen palkka kokonaan säästöön.Eikä eletä edes nuukasti...ostelen vähän liikaakin krääsää ja vaatteita on liikaakin ettäm jos oikein säästämään alkaisi niin kuinkahan paljon sitä säästöön jäisikään ;)

Lisään vielä että asuntovelkaa on mutta ei onneksi paljoa,mutta kaksi autoa joista toinen aika uusi niin on velattomia eli muuta velkaa ei ole kuin asuntovelkaa.
 
Kimppa
Naisena minuakin vähän tympii tämä aihe. Mun mielestä naisen tie tasa-arvoon kulkee taloudellisen riippumattomuuden kautta. Mutta saahan sitä näillä palstoilla kysellä ja keskustella mistä vain..

Sen verran kommentoin, että meillä taas mies tienaa vähemmän kuin minä - ainakin tällä hetkellä. Eikä ole kyllä tuon taivaallisen merkitystä. Molemmat kantavat kortensa kekoon tavalla ja toisella - rahalla, omalla ajallaan ja vaivallaan.

Silloin jos jompi kumpi alkaisi elellä perheen vapaamatkustajana, tulisi ongelmia. Toisaalta myös, jos jompi kumpi olisi selvästi riippuvainen toisesta rahan takia.

Musta on myös väärin vaatia miestä tekemään kotitöitä, jos itse on kotona ja mies käy töissä. Sama toisin päin. Meillä mieskin oli puoli vuotta lapsen kanssa kotona. Silloin hänellä oli päävastuu kodista ja mulla "leivän" kantamisesta kotiin.

Eli vuorotellen on elätetty toista eikä rahoista tai kotitöiden tekemisestä ole tarvinnut tapella, koska molemmat kantavat oman vastuunsa molemmissa.

Jotenkin vaikuttaa, että joillakin naisilla vähän hämärtyy, että mitä se tasa-arvo tarkoittaakaan. Ihan kuin tasa-arvo olisi sitä, että mies tekee Kaiken - käy töissä, tuo ison rahapussin kotiin SEKÄ tekee kotityöt.
 
Juuri näin.

Kun ruvetaan ajattelemaan asioita 50-luvun tyyliin, aivan sama onko naisen tai miehen roolista kysymys, aina sieltä poimitaan vain tietyt velvollisuudet ja vastuut naisen/miehen roolista.

Eikö sitä tasa-arvoa ole se, että vastuut on jaettu tasan? Molemmilla oma tärkeä roolinsa ja paikkansa perheessä. Tilanteet tietenkin muuttuvat elämänvaiheiden mukaan.

Ei minusta vain olisi arvostamaan itseäni suhteessa, jos olisin vapaa-matkustaja, enkä tarkoita nyt pelkästään rahaa.
 
Jotenkin vaikuttaa, että joillakin naisilla vähän hämärtyy, että mitä se tasa-arvo tarkoittaakaan. Ihan kuin tasa-arvo olisi sitä, että mies tekee Kaiken - käy töissä, tuo ison rahapussin kotiin SEKÄ tekee kotityöt.
Minulta ainakin tasa-arvo on hämärtynyt. Minä opiskelen, käyn töissä, tuon ison rahapussin kotiin ja teen kotityöt ja hoidan lapsen. Mies on työttömänä kotona eikä tienaa edes työttömyyskorvausta. Välillä on pinna aika kireällä, kun oma iso palkka ei riitä kaikkiin laskuihin ja pitäis miettiä vielä lisätyön ottamista itselleni.
 
Kimppa
Joo on se tasa-arvo tosi hämärän peitossa teilläkin :) sori. Eri juttu tietenkin onko tämä pysyvä olotila vai onko muutosta tulossa ;) Kyllähän sitä ajoittain jompikumpi voi elellä toisen siivellä, niin se pitääkin parisuhteessa olla, että toinen kannattelee kun toisella ei mene niin hyvin. Se on sit eri asia, ellei ole yritystäkään muuhun...
 
darkstarmama
Meillä mies käy osapäivätöissä 4pvänä viikossa josta käteen jää hiukan yli 600e. Itse kotihoidontuella lapsukaista hoitelen jota saan käteen 370 + lapsilisää saturaisen. Maaliskuussa laskettu aika toiselle , eikä muutosta tuloihin ole näkyvissä, mutta silti hyvin pärjäillään. :wave: Saadaan toki asumistukea vähän asumiskuluihin kun ollaan pienituloinen perhe.Tästä huolimatta saatiin säästettyä juuri rahat Varsovan matkaan jonne lähdetään viikon päästä, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. B) Säästämiseen meni aikaa 7kk, eli ei mahdottomia.
 

Yhteistyössä