Paljonko teillä menee rahaa ja paljon saatte?


Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
 
nuudeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet.
maksaispa joku meidänkin vuokran :/
miten sitten saatte asumistukea jos sun vanhemmat maksaa vuokran ja muut asumiskulut ?? huijaatte kelaa .. nojoo, ei mun ongelma, mut ottaa vaan päähän kun ite saa laskella senttejä joka kuukaus :ashamed:
 
minä 20,mies 21 ja tyttö 7,5kk
menoja: vuokra+vesi+sähkö+autopaikkamaksu+netti kuukaudessa =
n 420e
ruokakauppaan 500-700e meillä kanssa kunnon ruuat ja salaatit
bensoihin n 100-200e kk
+ muuhun kaikkeen.....menee ehkä liikaakin :)
kaikke melkein menee mikä tulee mutta hyvin eletään ja koitetaan säästää..


tulot lapsilisä+ä.p raha 500e
miehen tulot n1200-1400ekk


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 13:34 vieras kirjoitti:
minä 20,mies 21 ja tyttö 7,5kk
menoja: vuokra+vesi+sähkö+autopaikkamaksu+netti kuukaudessa =
n 420e
ruokakauppaan 500-700e meillä kanssa kunnon ruuat ja salaatit
bensoihin n 100-200e kk
+ muuhun kaikkeen.....menee ehkä liikaakin :)
kaikke melkein menee mikä tulee mutta hyvin eletään ja koitetaan säästää..


tulot lapsilisä+ä.p raha 500e
miehen tulot n1200-1400ekk


lisään vielä

2 autoa niiden vakuutukset ja verot vanhempia sekä lapsi ja kotivakuutus en nyt muista paljoka kaikki tekee vuodessa.


ei ole velkaa viellä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
Taidat kyllä puhua soopaa?teillähän on enemmän menoja kun tuloja,haaveilet lapsi raukka,mutta loppupeleissä asiat teillä on toisin.Säälin sua ja sun lasta,kuinka huonot on oltavat tota menoo
 
Triinu80

Ovat oikeutettuja asumistukeen,vaikka vanhemmat maksavat vuokran. Tämä on faktaa. Meillä maksoivat myös aluksi ja sanoimme kelalle, mutta heille riitti,että lähisukulainen maksaa vuokran.

Ja aloittaja puhui säästöistä..mistä tiedätte,vaikka heillä olisi säästössä 300t euroa?

Taitaa nyt vaan kateus puhua. Itse myös nuorempana kadehdin niitä,joilla meni rahallisesti hyvin,kun itselläni oli tiukkaa, mutta onneksi nyt ollaan työelämässä ja pärjäillään:)
 
Aloittaja

kuten täällä jo pari mainitsikin, olemme oikeutettuja asumistukeen silloin,jos lähisukulainen maksaa vuokran, koska tämä katsotaan niin että raha lahjoitetaan meille ja tällöin raha on meidän omaa,josta maksamme. Olipa vaikeasti selitetty:)

Niin ja kuten joku jo ymmärsikin asian..puhuin myös säästöistä ja siitä,että saamme avustusta muualtakin. Käytämme aika reilusti säästöjä, tosin ne menevät sellaiseen,mikä ei ole niin tarpeellista,kuten juuri shoppailu jne.
 
tuloina tällä hetkellä mun opintotuki 192e, miehen työttömyyspäiväraha 440e, asumistuki 380e, lapsilisä 100e. Vuokra on 540e ja kaikki jäljelle jäävä menee ruokaan ja muihin laskuihin :/ autoja ei ole, eikä mitään lainoja (paitsi jos lasketaan osamaksulla ostetut tavarat).<br><br>
 
Meillä menee vuokraa ja muihin asumiskuluihin n 650euroa. Ruokakauppalaskut ovat 600euron luokkaa. Auto meillä on käytössä aina kun halutaan,se on virallisesti äitini nimissä,eli hän maksaa viulut,mutta minä käytän:) Puhelinlaskut ja vaatekulut ovat kuussa 200euron luokkaa. Harrastukset ja muut huvit n 100euron luokkaa.
Velkaa ei ole,eikä tule.
Rahaa saadaan: Lapsilisä 100e, asumistuki 200e, koulun ohella töistä yhteensä 400euroa kuussa.
Meillä myös vanhemmat maksavat aika paljon.


Kela maksaa asumistukea,jos lähisukulainen maksaa lahjoituksena vuokran. Tuo on aika monimutkainen asia selittää,mutta menee kyllä läpi kelalle tietyin perustein. Asumistuen määrä tällöin poikkeaa hieman,mitä itse maksaisi. Kela katsoo tuon myös tapauskohtaisena.


Aloittajalla tuntuu menevän kaikin puolin hyvin. Mutta ei ole mitenkään poikkeustapaus. Minunkin tuttavapiiristä löytyy nuoria perheitä,joilla on todellakin millä mällätä ja vanhemmat maksaa heille sitä sun tätä ja nuoret itse opiskelevat. On myös rikkaita nuoria. Minä itse myös sain 20t euroa säästöjä kun täytin 20v.


Monille vanhemmat maksavat,etteivät lapset joudu ottamaan velkaa ja heillä pysyy elintaso kunnossa,eikä tarvitse joka penniä laskea. Tämä myös auttamattomasti vaikuttaa onnellisuuteen, sillä rahattomuus aiheuttaa stressiä ja unettomia öitä ---> hermostuneisuutta yms.


Ei ole todellakaan mitenkään poikkeava tilanne nykyään nämä "porvarinuoret" monella tavallisen perheen nuorellakin saattaa olla rikkaiden isovanhempien tms ansiosta aika älytön potti tilillä. monilla vanhemmat haluavat maksaa sitä sun tätä.

Ja yksi tuttu tienasi 21-ikävuoteen mennessä pokerin peluulla 40t euroa.


Emme vaan yksinkertaisesti tiedä muiden tilanteita. Itseäni ainaki käy aina kateeksi, kun huomaa,että on jollain teinillä tuntuu riittävän rahaa loputtomiin.
 

No sittenhän varmaan 60% nuorista huijaa kelaa? Ja suurimmalla osalla opiskelijoista vanhemmat maksavat vuokran kokonaan tai ainakin osittain. Suurimmalla osalla myös vanhemmat kustantaa opiskelut,joten tällöinhän opintotuenkin saaminen olisi huijausta. Ei kaikki ole niin yksiselitteistä. Minä saan yksinhuoltajan lapsilisää,enkä ole edes yksinhuoltaja. Kela tietää,että olen kihloissa ja lapsen isä maksaa lapsen kuluja. Mutta asumme erillämme (miehen työpaikka muualla,kuin minun kouluni) Olen siis laillisesti oikeutettu yksinhuoltajan lapsilisään,kun asun lapsen kanssa kahdestaan.
 
anyl

Asumistuet,lapsilisät,opintotuki,palkka ovat yht: 1200e kuussa
Vanhemmilta saamme avustusta öpaut 200euroa kuussa. Autoja meillä on kaksi. Vakuutusmaksut pyydämme aina synttärilahjoiksi. Bensat ja huollot maksamme itse. n 60e/kk
Minun pianotunnit ja aerobic: 55e/kk
Miehen karatetunnit: 66e/kk
Ruokakauppalaskut: n 300-1000e/kk.. riippuu ihan
Biletys,vaatteet,parturi tms: 200e/kk
Puhelinlaskut: minun ostaltani n 70e/kk (äiti ja isä maksavat)
Opiskelukustannukset maksavat myös porukat
Säästöjä meillä on ihan mukavasti

minä 19v ja mies 24v ja lapset 4kk ja 2v.

Kyllä meilläkin joskus esim. mummu ja pappa maksavat vuokran:) Ei kelaa varmaan niin kiinnosta tuo asia. Ja minusta ne,joiden vanhemmat maksavat vuokran,ovat oikeutettuja asumistukeen.
Eikö meistä jokainen joskus syötä pajunköyttä yhteiskunnalle. minä en saisi opiskelijakorttia,mutta onnistuin pikku filunkilla saamaan sen. nyt kuljen junalla halvemmalla. VR:llä riittää kyllä rahaa ja matkustajia.
Ystäväni taas saa toimeentulotukea, vaikka hänellä on 4000e pahan päivän varalle, mutta hän on onnistunut pitämään ne rahat piilossa.
 
Vanhempi äiti

No tuskin ketään kiinnostaa netissä anonyyminä huijata edes. Kuten aloittaja sitten jälkeen puolusteli/korjasi tilannetta, kuulostaa ainakin minun korvaani uskottavalta. Kun omat lapseni ovat nuoria ja heillä kenties silloin jo oma perhe, voisin hyvin kuvitella maksavani heille vuokrat ja paljon muuta,jos oma rahatilanne sallii. Minulle itselleni aikoinaan säästettiin paljon lapsilisiä ja 20-vuotiaana,kun muutin pois kotona,niin säästötililläni oli silloista valuuttaa 220tuhatta markkaa. Olin melko tavallisen perheen lapsi. Myös sukulaiset,lähinnä ukki ja mumma olivat pistäneet pesämunaa.
Aina kun jollain nuorella menee hyvin, vähän meillä vanhemmillakin,kateus iskee. Kieltämättä minuakin ärsyttää muutama ihminen,jotka ovat rikkaita. En tiedä miksi he ärsyttävät,mutta varmasti taloudellinen tilanne on yksi. Nuoret ovat eksperttejä tässä. Varsinkin tuollaisilla 15-23vuotialla tuntuu olevan aina kova paikka,jos toisella nuorella on enemmän pätäkkää. Onhan aloittajalla harvinaisen hyvä tilanne,mutta ei silti mikään erikoinen poikkeus. Monella saattaa rikas suku olla pelastus. jos on Ukilla ja mummalla pajon rahaa ja lapsenlapsia vain muutama, hyvin voisin itse tuossa tilanteessa antaa heille aika ruhtinaallisia summia. Toisten tulot voivat olla 500e ja menot 2500e,mutta silti raha riittää. Emmehän me toisten säästöjä tiedä. Isoveljeni pojalla,joka on 18v on jo nyt pääomatuloja ja omaa peltoa. Onhan suurin osa nuorista kuitenkin siinä tilanteessa,että rahaa ei paljon ole,eikä vanhemmiltakaan suuria summia irtoa. Siksi tuollainen tilanne,kuten aloittaja tuntuu uskomattomalta.

Ollaan onnellisia niiden puolesta,joilla menee hyvin ja toivotaan parempaa,niille joille ei:)
 
alabama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 11:24 nuudeli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet.
maksaispa joku meidänkin vuokran :/
miten sitten saatte asumistukea jos sun vanhemmat maksaa vuokran ja muut asumiskulut ?? huijaatte kelaa .. nojoo, ei mun ongelma, mut ottaa vaan päähän kun ite saa laskella senttejä joka kuukaus :ashamed:
Sama juttu.Inhottaa kun joku loisii vanhempiensa rahoilla ja pamahtaa paksuksi..vastuutonta. :kieh:

Meillä mies töissä,saa kohtuuhyvää rahaa.Minä saan 330e kuussa kelalta.Rahamme riittävät mainiosti elämiseen,tosin säästöön ei paljoa jää.Velkaa ei olla otettu.Suurimmat rahanmenot:vakuutukset,sähkölasku,nettilasku,tv-lupa,vuokra,bensa,ruoka..
 
Meillä tulot yht kk 4500e,miehellä hyvät tulot,1 uus auto,uus omakotitalo,mitä lyhennetään 1100e kk,ruokaan ja muihin huvituksiin menee 1500e kk,ja laskuihin 1000e,säästöön menee myös muutama satanen kk
 
juuu
On ihan oikein,tai siis ihan ok,jos elää vanhempien rahoilla jos a) vanhemilla on sitä rahaa paljon ja b) sitä ei pyydä,vaan vanhemmat haluaa ihan vapaaehtosesti auttaa. Näin esim. parhaalla kaverillani.
 
Halle
Minä olen 19v ja mies vähän vanhempi,mutta asuu töiden ja koulupaikan vuoksi eri paikkakunnalla. Opintotukea hän saa aika vähän,koska palkka on 1800e/kk suurinpiirtein. Minä saan äippärahaa 300e/kk ja ysinhuoltajan lapsilisän. Sen kela myöntää,koska asun kahdestaan lapsen kanssa. Mies käy joka viikonloppu luonamme,joten hänellä menee matkoihin n 50e/viikonloppu. Ollessaan täällä hän maksaa vauvalle (poikamme 2kk) esim. maidot ja vaippapaketin ja joskus jtn vaatetta. Käymmä aina kaupungilla ja usein ulkona syömässä,hän maksaa ruuat ja jos ostetaan kotiin yliimääräisiä herkkuja,niin ne.
Minä asun vanhempieni omistamassa kolmiossa. Ei tarvitse maksaa penniäkään,sillä äiti ja isä maksavat yhtiövastikkeen. Auto mulla on vuosimallia 2001 ja vakuutusmaksut n800e/v ja dieselevero jtn 400-500e/vuosi, huollot ja katsastukset olisko 150/e vuosi. Näitä en maksa itse,vaan vanhempani ja isovanhempani. Äiti/isä antaa joskus bensarahaa,mutta pääasiassa maksan itse. Puhelinlasku on 30e luokkaa ja se menee kotiin. Minulle tulee sanomalehti ja pari aikakausilehtä ja ne saan lahjana. Ruokakauppalaskuihin,johon ruokien lisäksi siis vauvan vaipat,maidot,pesuaineet, sampoot, veskipaprut yms ehkä 500e luokkaa/kk. ja lemmikkeihin jtn 10e/kk
hmm.. olisikohan noita kuluja vielä. No shoppailut ja tälläinen muu turhanpäiväinen vie kuusta riippuen 50e-500e. Ratsastustunnit ovat 4krt/kk ja yht 50e.

Äiti ja isä avustavat VAPAAEHTOISESTI ja heillä kyllä on varaa siihen,sama pätee isovanhempiin. Säästöjä minulla on ihan kivasti ja myös hiukan pääomatuloja.
 
jadelia

Yhdin moniin muihin,että äippä87 puhuu varmasti totta. Sillä tilanne kuulostaa täysin uskottavalle, joskin tuollainen tilanne on myös monilla muille. Ja olen myös samaa mieltä,että jos vanhemmilla on sitä rahaa ja he vapaaehtoisesti antavat,niin mikä ongelma? muu kuin kateus.
Minä tiedän perheitä,jossa lapset ovat YLI 40-vuotiaita ja silti heidän omat vanhemapansa vielä ostavat sitä sun tätä. Voisin antaa esimerkiksi ystävättäreni,jolta löytyy ikää 51vuotta ja hän ajaa uudella oman isänsä maksamalla autolla. He myös remontoivat taloaan --- miehen vanhempien avustuksella.
Kyllä monesti ne vanhemmat auttavat keski-ikäisiäkin lapsiaan aika mittavilla summilla. Tuo pappa betalar ei päde ainostaan nuoriin:) Kyllä minä olen itsekkin saanut aika mukavasti rahaa omalta äidiltäni ja isältäni,vaikka ikää jo 38v. Pappa ja mummo auttavat meitä,koska heillä on sitä rahaa ihan mukavasti.
 
Halle

Lisäilen vielä: Jos alle 26-vuotias saa äidiltä/isältä/muilta sukululaisilta rahaa/muuta taloudellista tukea tai ajaa isin maksamalla autolla,kyse on heti vastuuttomasta pappa betalar nuoresta. Jos taas yli 26-vuotias saa sitä rahaa tai auton,kyse on vain vanhempien tukemisesta.
Täällä ehkä yleistetään liikaa "joka suvussa maksetaan sitä ja tätä" harvassa suvussa sitä rahaa nyt niin ylenpalttisesti on. Mutta melkeimpä yleisempää on se,että vanhemmat sitä rahaa saavat taas omilta vanhemmiltaan.
ja jos itsellä raha riittää, aion tukea lapsiani myös silloin,kun heillä on jo vakituinen työpaikka.
 
onhan se kiva että joidenkin vanhemmat maksavat lastensa menot.. mitäs sitten kun se rahan tulo loppuu ja ite pitäis tehä asian eteen jotain ??
meillä ei vanhemmat auta kun rahaa ei yksinkertasesti oo ylimäärästä, ja tullaan suht ok toimeen sillä mitä meillä on.
ite oon 16v lähteny ekan kerran kotoa ja siitä asti hommannut omat rahani omiin menoihini. nyt on lapsi tulossa ja työstä ansaittua tuloa ei ole mulla eikä ukollakaan. säästöjä ei ole penniäkään, mitä nyt aina varalla kaapissa 50e jos tilanne käy sietämättömäksi.
On se kumma kun 2 (kohta 3 henk.) tulee toimeen n.1000e/kuussa josta menee 570e asumismenoihin, sitten vasta kaikki laskut ja tadaa, ruokaan jää 200-300e rahaa.. ja joillain menee ruokakauppaan kuukaudessa 1000e?
meillä ei ostella vaatteita joka kuukausi, kumpikaan ei hillu baareissa ja silti ollaan onnellisia :) eli se kuka kirjotti että raha tekee onnelliseksi, niin ei se asia ihan niin oo, se tekee onnelliseksi mihin on tottunu, jos haluu "tuhlata" 100e kuussa meikkeihin niin se on sit oma asiansa jos se tekee jonkun onnelliseksi.. joo olipa sekava juttu..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 01:31 äippä87 kirjoitti:
Minä olen 19,mies 20 ja poika 2kk

Rahan meno riippuu toki kuukaudesta,mutta suurinpiirtein:

Vuokra+vesi+sähkö+netti+autopaikat = noin 750euroa kuussa
Ruokakauppa laskuihin menee 500-1000e kuussa. Tuohon sisältyy siis ruokien lisäksi pesuaineet,vessapaperit, vaipat+muut vauvan tarvikkeet. Meillä menee tosi paljon ruokakauppaan,koska teen joka päivä kunnon salaatin ja kunnon ruokaa, paljon hedelmiä. Ostan iltasanomat joka päivä:D Välillä herkkuja koriin. Kaneja meillä on myös kaksi,joten niihin menee n 20euroa kuussa.
Vauvan vaatteet: 40euroa/kk
omat vaatteet,meikit yms: n 100e/kk
puhelilaskut yhteensä; n 80e
muu huvittelu,kuten ravintolassa syöminen tai leffan vuokraus: n 40e/kk
Kuntosalimaksut: 30e/kk

Meillä on kaksi autoa, toinen aika uusi,toinen melko vanha. Vakuutukset ja muut maksut vuodessa yhteensä n 2000euroa. Bensoihin menee kuussa ehkä 50euroa.


Meillä ei ole velkaa. Rahaa saadaan lapsilisä 100e+asumistukea 300e+miehen opintotuki n 200e ja satunnaiset työt n 300e ja mun äippäraha 300e. Omat vanhempani maksamat meille vuokran ja muut asumiskulut, samoin mulle puhelinlaskut ja auton kulut ja tilaamani lehdet. Mieheni vanhemmat taas antavat meille 30euroa kuussa. Omia säästöjämme käytämme myös.
Myös muut sukulaiset ovat innoikkaita avustamaan ihan vapaaehtoisesti.
mites sitten kun ei äiti ja isi enään maksa???kannattais elää omaa elämää!!!ette ikinä opi oikeeseen todelliseen elämään noin että porukat maksaa kaiken ja huijaatte vielä kelaa...voi että pistää vihaks tollanen lapsellisuus!!!(enkä muuten oo sellanen "vanha äiti" joka täällä kurkkii...)kyllä muakin äiti auttaa jos todella jotain tarvin muttei ikinä tulis ittellekkään mieleen tollanen touhu!TYHMÄ!
 

Yhteistyössä