PCO(S):laisten tsemppiketju VH-ruokavalioon/laihduttamiseen

Viimeksi muokattu:
Mulla on ikää 26 v. ja toiveissa on esikoinen. PCO on todettu noin vuosi sitten. Ovulaatioinduktioon käytän Anazoleja. Olen normaalipainoinen (bmi 21), mutta innostuin kokeilemaan, mitä vaikutuksia hiilareiden vähentämisellä voisi olla. Tarkoituksena mulla ei olisi mitenkään tiukkapiposesti karpata, vaan hieman vähentää hiilareita jättämällä turhan sokerin, leivän ja perunan/riisin/pastan pois samalla pitäen huolen, että paino ei putoa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo mä liityn siis myös tänne. Eli mulla on kans PCO(S) (en ole varma onko vaan PCO vai PCOS, gyne on puhunu molemmista). Ikää 28 vuotta ja toinen toiveissa. Femaria (Tai siis Letrozolia, rinnakkaisvalmiste) syön kolmatta kiertoa, tätä ennen Clomeilla yritetty.
Yritän kyllä myös keventää (BMI pyörii siinä 27-28 välillä) ja samalla tavoittelen myös yleisesti parempaa oloa vähentämällä nyt siis ainakin turhia hiilareita. Aloitan nyt pastan, vaalean leivän ja perunan ym "turhan" karsimisesta... Toivottavasti auttais myös raskautumiseen. ;)

Tänään päivä ainakin alkanut hyvin, työpaikan vieressä on semmonen lounaspaikka, missä on salaattibuffet, siellä on joka päivä ihanaa perussalaattia, mihin saa ite valita kaikki täytteet. Tänään salaatissani on siis ollut tonnikalaa, kananrintaa ja siemeniä perus salaattipohjan lisäksi. :) Herkullista ja terveellistä. Otin palan ruisleipää salaatin kanssa. :)

Makeannälkää hillitsemään ostin kaupasta läjän jotain proteiini/laihdutuspatukoita. Katotaan, saisko turhat pullavälipalat korvattua noilla (ostin vaikka kuinka montaa makua, jos sieltä löytyis vaikka joku mikä olis oikeesti hyvääkin).

Tästä lähtee. :D
 
Laala, ole varovainen noiden protskupatukoiden kanssa - saattaa sisältää ihan älyttömästi kaloreita :)

Mulle lapsettomuuspolin lääkäri sano kun kyselin noista protskupatukoista urheiluharrastukseni takia että ei ole hyvä syödä. Ei puhunut lainkaan minkään protskujauheen tai palauttavan puolesta - päinvaston.
Olivat sitä mieltä että mielummin opettelee syömään vaikka maitorahkaa ja ananasta (joka muuten on oikeasti ihan hyvää ;) ) koska jos laihduttaa vaan hetkellisesti niin kilot tulevat turhan herkästi takaisin kun palaa takaisin normaaliin ruokavalioon :)
 
Ambrosia, joo kyllä mä tiedän, että niissä voi olla aika paljon energiaa. Ja tarkoitinkin siis proteiinipatukoiden sijaan just noita laihdutus- ja "ateriankorvike"patukoita. Siis lähinnä siks ostin, ku tiedän, että niissä on just esim vähemmän hiilareita, mutta saan kuitenkin makeannälän tyydytettyä. Ja välillä ei töissä muka ehdi/malta syömään kun on hyvä flow päällä, niin joku patukka on varmaan parempi vaihtoehto kuin jättää syömättä kokonaan....

No mut mun isoin ongelma itseasiassa on napostelu. Muuten voin syödä vähän, mutta esim tietokoneella tai tv:n edessä ollessa tykkäisin aina syödä jotain. Ihan vain tottumuksesta. Jopa siis, kun töissä teen töitä tietokoneella, niin koko ajan tekis mieli syödä jotain...

Onko teillä jotain hyviä vinkkejä, miten napostelun saa lopetettua? Tai onko jotain hyviä ideoita, mitä vois sit joskus napostella, kun mieli oikein kovasti tekee? :D
 
miss_piggy
No minäkin tuun :D

Eli ikää on 31v, täytän kesällä 32v.
PCO todettu heinäkuussa 2012, kun kuukautisia ei näkynyt pariin kuukauteen.
E-pillerit lopetin 10 vuoden syömisen jälkeen 02/12, ja ekat luomumenkat tulivat 05/12.
Teroluteja söin heinäkuusta joulukuuhun 2012. Nyt eka luomukierto menossa.
Mitat on tällä hetkellä suurinpiirtein 165/72kg, pahimmillaan olen painanut noin 74kg.

Tutkailin vanhaa ruokapäiväkirjaa niiltä ajoilta kun olin vähähiilarisella noin kuukauden verran, ja silloin sain painoa putoamaan noin 4kg...tosin takaisinhan ne sitten tuli kun en jaksanut jatkaa :p

Nyt menossa kp 34, ovis pongattu (vahva sellainen) kp 26. Kierto on ollu nuoresta asti tosi epäsäännöllinen, noin 36-60 päivää, ja hirsutismista olen kärsinyt teinistä asti.

Toivottavasti tää laihistelu ja kuureilu auttais raskautumaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
miss_piggy
Niin ja naposteluun, syö vaikka porkkanoita, ite tykkään tosi paljon, tai esim. teet ite semmosta mössöä missä on tonnikalaa, raejuustoa ja ananasta, siis jos tykkäät! Hedelmistä mun uus suosikki on persimon. Myös pähkinöitä voi syödä, kunhan ei liikaa.
 
Mäkin suosittelen porkkanoita naposteluun. Itekin helposti sorrun siihen, kun tulee iltaisin vietettyä ihan liian paljon aikaa sohvalla istuen. :ashamed: Toimivin vaihtoehto napostelun estämiseen mulla on se, että pidän itseni kiireisenä ja keksin mielekästä tekemistä, niin ei tule sohvalla lojuttua.

Mä laihdutin pari vuotta sitten ennen häitä muutaman kilon karppaamalla. Silloin olin aika tiukalla kuurilla kuukauden verran. Enää painonpudotustarvetta ei ole, joten tällä kuurilla haen enemmänkin energisempää oloa ja yhtään ei haittais, vaikka siinä sivussa kroppa lähtis toimimaan. Mä en siis ovuloi luultavasti ollenkaan ilman lääkitystä. Lisäksi tarvin nyt jotain positiivista tekemistä ja mietittävää, että tää vauvaprojekti ei käy liikaa pääkopan päälle. Ekassa Anazol-kierrossa saatiin yksi folli kasvamaan, mutta tässä kierrossa pieni annos ei enää riittänytkään. Nyt on siis pitkä ovuloimaton kierto menossa (tänään kp 20, terot lupa aloittaa kp 40) ja tarviin siksi jotain muuta ajateltavaa, että jaksan odottaa uutta kiertoa ja annoksen tuplausta.

Tänään meillä syötiin tätä: Kaali-jauhelihagratiini | Jauheliharuoat | Pirkka. Hyvää oli. :)
 
Heii, joo mää kanssa. Ajattelin kokeilla vähentää hiilareita, vaikka ei painonpudotustarvetta olekaan, PCO kyllä. Ikää 30 ja esikoinen toiveissa ollut jo yli 2 vuotta. Mulla femarit lääkkeenä ovulaation aikaansaamiseksi ja inseminaatioitakin on tehty jo useampi. Hydrangea vähän samaan tapaan mietin, että tästä saa mukavaa mietittävää, niin ei pyöri se yksi ja sama ihan koko aikaa päässä..

Mä oon nyt ollut koko tämän vuoden eli jo kokonaisen viikon melko hyvällä ruoalla, ei karkkia (vaikka joulusuklaita täälläkin kaappihoukutuksena), eikä muitakaan varsinaisia herkkuja. Perunan, riisin, pastan oon jättänyt pois. Vihanneksia (paitsi perunaa) ja hedelmiä ja marjoja oon syönyt paljon. Aamulla oon sallinut yhden ruisleivän, mutta muuten leipä on jäänyt pois (ei ainakaan yhtään vaaleaa leipää). TUrha mässäily on jäänyt ainakin nyt viikoksi ihan kivasti pois, jos tekee mieli jotain hyvää niin otan esim. maustamatonta jugurttia ja marjoja. :) Katsotaan kuinka kauan tsemppi kestää..
 
Moikka! Mäkin voisin tulla tänne:) Oon 30v ja ensimmäinen lapsi on haaveissa.
Mun tietoja:
- painoindeksi 19
- kolesteroli meinaa olla koholla (kuitenkin alle 5)
- pco molemmin puolin
- paino ei sais laskea mieluummin sais nousta, mutta ei nouse helposti, ja varsinkaan
kun pitäs miettiä rasvoja ja hiilareita.
- liikun aivan liian vähän

Haluaisin kokeilla vaikuttasko ruokavalio a) mun hormonitoimintaan ja b) mun oloon yleensä:)

Karkkilakon alotin vuodenvaihteessa ja nyt koitan alkaa syödä muutenkin vähähiilarisesti.

Tiiättekö, onko siitä haittaa jos pitää kerran viikossa semmosen päivän että saa syödä mitä vain? Onko se vain kropalle shokki, insuliinit kohoo jne?

Entä pitäskö olla syömättä klo 18 jälkeen? insuliinien takia?

Mun itsekuri on nolla, eli tsemppaus tulis tarpeeseen:)
 
Kivaa saada lisää seuraa. Täällä jo 6. VH-päivä menossa. Suklaa on mulle se pahin vastus, mutta nyt on mies saanut yksinään syödä kaikki joululta jääneet. :)

Oon tänään menossa ruokakauppaan ja olis kiva kuulla mitä te muut kokkailette, jos vaikka sais helpommin ostoslistan kasaan. Jos siis on laittaa vaikka linkki hyvään reseptiin, niin mielelläni otan vastaan. :)

Keittoa ajattelin ainakin tehdä, mutta ilman perunaa. Kiitos vaan Rusinatar vinkistä. En olis varmaan ite tajunnut. :)
 
miss_piggy
Itelle tarttu kaupasta matkaan vaikka mitä, ja ostokset maksoi multa yksistään 45 euroa :D Söin esim. just äsken paistettua kanafileetä, siihen päälle vähän maustettua creme fraicea (tai mikä se nyt on), miniluumutomaatteja, avokadoa ja pari viipaletta semmosta grillijuustoa tms. Katoin kaupassa jo tuoteselosteista vähän noita hiilari-määriä, jos koittais pitää mahdollisimman matalana :)

Aamulla kahvin kans otin yhden realia-täysjyväleivän, koulussa söin kanafileen, ja sen lisukkeena salaattia ja ihan vähän riisiä. Ite tykkään tosta Valion maustamattomasta maitorahkasta, siihen ku lyö sekaan vaikka persimonia, niin makean himo lähtee :D On meinaan aika arvokkaita esim. nuo stevialla maustetut jogurtit.
Kahvin sekaan en laita muutenkaan ikään sokeria, vaan käytän makeutusainetta.

Eli paljon ostin tällä kauppareissulla erilaisia juustoja, pekonia, jäävuorisalaattia, avokadoa, rahkoja, punasipulia, omenaa, persimoneja, kevytmaitoa, kanaa jnejne.
 
Nam nam, tänään taas syöty innokkaasti salaattia kalan ja juuston kanssa. Ens työpaikalla ruokatauolla salaatin täytteenä oli makrillia ja jotain kovaa juustoa (emmentalia?) ja siemeniä päällä. Ja sitten iltapäivällä (khöm) vaihteeksi salaattia ja tällä kertaa täytteenä lohta ja vuohenjuustoa (mun ehdoton lemppariyhdistelmä). :D
Nam, nyt illalla sorruin syömään tyttären sämpylän lopun, mutta ehkä se annetaan anteeksi, kun en oo mitään napostellut kuitenkaan, ja siis mähän en vaan raaskinut heittää toisen jämiä pois... :saint: Niin ja iltapalaksi hedelmäsalaattia.

Mun hieno ratatouille ja kana -suunnitelma lykkääntyy huomiseen (ostin tosin tarpeet siihen jo eilen). En kyllä tiedä, onko se mitenkään vähähiilarista, mutta kai se kevyempää ainakin on, kuin että perunaa keittäis. :p Päivät on alkanu Valion maustamattomalla Pro Feel -jugurtilla. Siihenkin kun laittaa vähän siemeniä päälle niin hyvää on. :) (mul on semmosta Mauste Sallisen salaattimixiä, mikä on siis tarkoitettu salaatin päälle. Siinä on auringonkukan siemeniä, kurpitsan siemeniä, pinjan siemeniä ja kuivattuja karpalon paloja. Tosi hyvää, sopii myös jugurtin päälle ja vaikka sellaisenaan... :whistle: )
 
Viimeksi muokattu:
NiQ
Hei, mä kans! :) Eli täällä olisi pco ja ylipainoa huuuurjan paljon, painoindeksi keikkuu siinä 39 paikkeilla kai. Ja kun olen vielä pitkä, niin niitä ylimääräisiä kilojahan sitte on vaikka muille jakaa. VHH on aiemmin ollut käytössä ja erittäin tehokkaaksi todettu, tällä hetkellä vaan ei ole yhtään motivaatiota alkaa painoa pudottamaan. Olen kai liiaksi "kaikki tai ei mitään"-tyyppi ja kaiken pitäisi tapahtua hetinyt. Ja kun ei tapahdu niin motivaatio karkaa. 10kg oleb yleensä saanut helpoosti pois noin kahdessa kuukaudessa, sitten tulee joku turhautuminen ja innostus kaikkeen loppuu ja kilot hiipii takaisin. Niiiin sama vanha kaava aina. ARGH!
 
Muutamia ruokia, joita olen itse syönyt nyt reilun viikon aikana:
-Kanasalaatti (salaatti, kirsikkatomaatti, kurkku, cantaloupemeloni, feta ja kananfilepihvi)
-uunissa paistettu lohifile, oheen keitetty porkkana ja kukkakaali
-uunivuokaan kasviksia (esim sipuli, porkkana, lanttu) ja päälle broitsunkoivet paistuun
-jauhelihakeitto ilman perunaa

Nää on tällasia ihan perusruokia, mulle (ja miehellekin) ainakin maistui, josko näistä joku saa inspistä omiin ruokiin, variaatioitahan tämäntyyppisiin voi tehdä vaikka kuinka paljon :)
 
miss_piggy
Saako noita juustoja muuten syödä ihan vapaasti? Ite ostin mm. leipäjuustoa, fetaa, sitte jotain tommosta grillijuustoa, ja vuohenjuustoa. Tykkään tosi paljon eri juustoista ja niillä saa salaateista ainaki paljon ruokaisampia :)
 
Meillä oli eilen broilerin fileitä joihin tehtiin taskut ja sinne fetaa ja aurinkokuivattu tomaatti -murskaa. Eka pannulla vähän aikaa ja sit uuniin. Ja uunikasviksia; sipulia, porkkanaa ja paprikaa. Jälkkäriksi söin maitorahkaa jonka päälle pistin vähän mehukeittoa (sitä alle 10 versioo). Hyvää oli kaikki.

Tänään menikin sit huonommin, sushia ja runebergin torttu kun käytiin kylässä.

Karkkilakko on pitänyt vaikka vaikeeta on ollu:)
 
miss_piggy
Päiväpaino puntarissa 70,6kg, jee :D Kun ottaa huomioon että pahimmillaan oon painanu noin 75kg. Mulla on ollu muuten aina ongelmia laihduttaa, mutta ilmeisesti siihenkin voi vaikuttaa tuo pco, lisäks tuntuu että aineenvaihdunta ei oo paras mahdollinen.

Äsken tuli vedettyä ruoaksi kahden munan munakas, 2 viipaletta pekonia, raejuustoa, grillijuustoa ja vähän creme bonjouria päälle, seuraksi lasillinen kevytmaitoa. Ei edes tee mieli mitään hiilareita :)
 
Mä tykkään tosi paljon jugurtista, mutta oon nyt korvannut ne sokerijugurtit turkkilaisella. Viimeks eilen teki tosi paljon mieli suklaata, mutta yhä oon pystynyt hillitsemään itseni (jo 8 päivää! :) ). Tein rockstonen vinkistä kinkkukiusausta suikalejuureksista ja laitoin Valion kolmen juuston kermaa joukkoon. Oli oikeen hyvää, eikä edes huomannut perunan puuttuvan.
 

Yhteistyössä