Pelkosektiosta...

Koska voi aikaisintaan saada sektio päätöksen?
Täällä Tampereella sanoivat, että eivät päätöksiä tee ennen kuin vasta rv 36-37. Onko tämä yleinen käytäntö vai Tampereen oma? Kyseessä siis pelkosektio.
Sain hieman ristiriitaista tietoa lääkäriltä ja kätilöltä. Kätilö sanoi, että papereihini on laitettu synnytystavaksi sektio, mutta kun paperit sain ei niissä niin lukenut.
Lääkäri oli laittanut papereihin, että potilas haluaa ehdottomasti sektion, ei pysty edes ajattelemaan alakauttasynnytystä. Synnytystapa päätetään vasta rv 37. Jotenkin ei yhtään itseäni lohduta nämä paperit. Nyt saa taas pelätä vielä monta tuskaista viikkoa lisää...
Lääkäri selitti, että jos papereissa lukee, että potilas ehdottomasti haluaa sektion, niin sen myös silloin saa, mutta he eivät voi antaa päätöstä siitä kuin vasta rv 36-37.
Voinko siis luottaa siihen, että tuon pelkosektion saan vai enkö?
 
Sanoisin oman kokemukseni perusteella että saat sen pelkosektion. Minulta kysyttiin että onko se nyt se mitä olet päättänyt ja asia oli selvä. Lopullinen sektioaika tuli 37 vkolla, päätös kirjattiin äitiyspolilla papereihin 34 vkolla. Kyseessä siis TAYS. Olen muista syistä siis käynyt suht taajaan äitiyspolilla.
 
Itsekin kävin juuri TAYSissa. Varsinaista päätös en siis vielä saanut :(
Pelkopolille sain ajan. Voivatko ne siellä antaa päätöksen asiasta vai onko koko pelkopoli vaan käännytystä alatiesynnytykseen?
Äitiyspolilla siis kävin aiemmin ja sanoivat, että uutta aikaa varataan sitten rv 36-37, jolloin tehdään sektiopäätös ja varataan leikkausaika.
 
Myös Naistenklinikalla on myöhään pelkopolikäynnit, kätilölle aika joskus viikoilla 34 ja lääkärille vasta 37/38... :/ Itse odottelen kutsua edes siihen kätilönkin keskusteluun!

Jorvissa kätilölle keskusteluajan saa ihan alkuraskaudessa halutessaan, lääkärinaika&synnytystapa-arvio sitten noin viikoilla 37/38.

Muista sairaaloista minulla ei ole kokemusta :)
 
pelkosektion saanut
Älkää olko huolissanne. Kyllä te sen saatte. Ymmärrän että on vaikea huokaista helpotuksesta ennen lopullista päätöstä, mutta sitä ei saa missään ennen viikkoa 36. Syynä lienee se, että jos vaikka äiti "kypsyisi" ajatukseen alateitse synnyttämisestä. Kannattaa miettiä ehdottoman tarkkaan kumpaakin tapaa. Itse olen ainakin kantanut jälkikäteen sektiosta paljon syyllisyyttä aikanani, mutta onneksi olen päässyt siitä ajan myötä yli. Mitään ikävää sektiossa ei tapahtunut, mutta pelkopolikäynnin jutut saivat minut tuntemaan itseni miltei rikolliseksi.
 
älkää nyt suuttuko,mutta miksi haluatte sektion?mulle on pakosta tehty kolme sektiota,ekan miltei sain maailmaan alakautta mutta sitte jouduttiin hätäsektioon...ja seuraavat kans jouduttiin leikata.Itse pelkään leikkausta aivan kamalasti ja ne kivut sen jälkeen...apua :ashamed:
 
hohoijaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 20:46 nonii kirjoitti:
no koska kaikesta pitää päästä helpolla, ei voida itseä pistää likoon edes vauvan teossa. tästä se kaikki alkaa, kaiken pitää olla helppoa ja kivutonta.

ekana pelkosektio, sitten imetys jätetään "kun ei tuu maitoa", sitten tietenkin vauva valvottaa, ja pitää antaa perunaa 2 kuisena. ja tietenkin mummolle yöhoitoon, että saa sitä laatuaikaa miehen kanssa. ja sitten tietenkin vauva hoitoon heti alle vuoden vanhana, ettei vaan mene rahatilanne tiukaksi.


voi kun säälin nykyajan lapsia, itsekkäitä omaan napaan tuijottavia äitejä...
Ja mä säälin sun lapsia. Minkähänlaista suvaitsevaisuutta ne oppii sulta? ? :whistle:
"Vain minä olen oikeassa".... voi surku. "Jos et tee kuten minä, teet väärin" :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 20:46 nonii kirjoitti:
no koska kaikesta pitää päästä helpolla, ei voida itseä pistää likoon edes vauvan teossa. tästä se kaikki alkaa, kaiken pitää olla helppoa ja kivutonta.

ekana pelkosektio, sitten imetys jätetään "kun ei tuu maitoa", sitten tietenkin vauva valvottaa, ja pitää antaa perunaa 2 kuisena. ja tietenkin mummolle yöhoitoon, että saa sitä laatuaikaa miehen kanssa. ja sitten tietenkin vauva hoitoon heti alle vuoden vanhana, ettei vaan mene rahatilanne tiukaksi.


voi kun säälin nykyajan lapsia, itsekkäitä omaan napaan tuijottavia äitejä...
siis...kysyin vaan että miksi haluaa sektion...sama se kuin synnyttää,miten toi lastenhoito liittyy tähän.Ja sektiossa ei tosiaankaa pääse helpommalla!!Ei taatusti.Maidon tuloki on yhtä itkua,kun pitää pumpata ja pumpata että lähtee tuleen ja itsekkin kun on leikkauksen jäljiltä kipeä niin kyllä siinä monet itkut saa tuhertaa :(
 
No täällä on jo ties kuinka monta ketjua pelkosektion syistä... :headwall:

Mutta jos nyt tässä sitten kertoisin oman syyni: Ensimmäinen synnytys oli niin traumattinen kokemus kaikinpuolin, sekä toipuminen hidasta vielä jälkeenkinpäin, että siitä syystä sitä toivoisin. Eipä se ektiokaan herkkua ole, iso leikkaus, mutta täytyy tässä tilanteessa vain koittaa miettiä, mikä on "pienempi paha".

Mutta pelkopolikäynti tosiaan vielä edessäpäin.
 
pelkosektion saanut
Miksi näihin ketjuihin eksyy aina joku asioista täysin tietämätön? Miksi pelkosektion haluajaa syyllistetään helpolla pääsemisestä ja toisaalta heti kauhistellaan mikä riski se on ja miten kamalat kivut siitä jää? Kumpaa me teemme, pääsemme helpolla vai hankimme järjettömät jälkikivut, päättäkää jo?! Miten synnytystapa liittyy laatuaikaan miehen kanssa? Entä imetykseen?

Ihmettelen. Pelkosektion jälkeen täysimetin, annoin mummin tulla hoitamaan lasta vain 3 krt ensimmäisen 6 kk:n aikana enkä käsittääkseni ole laiminlyönyt lastani millään muotoa ja lasten kasvattamisesta on ammatillistakin tietoa eli joku käsitys on siitä mitä on huolenpito ;)

Kai sillä muiden tuomitsemisella täytyy yrittää pönkittää omaa olematonta itsetuntoa. Ei se alatiesynnytys pitäisi mikään suuri ylpeilynaihe olla, tekeehän sitä yli 80% synnyttäjistä. Eikö olisi mitään spesiaalimpaa millä päteä, sellaista joka ei suju yli 80%:lta?
 
Voi herranjumala mitä juttuja!! joku syyttää ja toinen takaisin jne.. Eikös se ole ihan jokaisen oma asia, miten haluaa sen lapsensa synnyttää. Itse en lähtisi ikinä sektioon, jos kaikki on kunnossa. Totta on myös se, etten ymmärrä ihmisiä jotka haluaa hankkia lapsia, muttei synnyttää niitä.. Mutta jokainen tehköön mitä tekee.. jos ei uskalla niin sit ei uskalla.. En halua ketään tuomita! Mutta totta on myös se, kun mennään vähän aikaa taaksepäin.. Toista oli silloin. kaikkien piti synnyttää jos lapsen halusi. Ja onhan se nyt luonnollinen asia. Ei "ennenvanhaan" ollut pelkopolia jne.. heh.. Ihmiset vaan ehkä sit haluaa päästä helpommalla, eikä mieti asioita loppuun asti. Lapselle tietenkin parempi on alatiesynnytys.. Sen me varmaan kaikki tiedämme. Mutta nykyaikana kaikki vaan on helpompaa...
 
^Ennenvanhaan synnytettiinkin saunassa, riisitauti kukoisti samoin kuin tuberkuloosi. Lapsikuolleisuus oli korkea, samoin äitien kuolleisuus synnytyksiin... Jne jne. Eli ei aina kaikki, mitä "ennenvanhaan" tapahtui, ollut mitenkään ihannoitavaa ja hienoa, ehkä sitten "luonnollista" jos niin haluaa ajatella. (Mutta sitten ei kai pitäisi käyttää antibioottejakaan, koska luonnollistahan se niihin kuoleminenkin olisi.)

Siis argh noita "ennenvanhaan kaikki oli paremmin, toisin kuin nykyään"-kommentteja :headwall:

Pahoittelen, nyt meni hieman ohi aiheen.
 
vieres
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 23:47 Vieras kirjoitti:
^Ennenvanhaan synnytettiinkin saunassa, riisitauti kukoisti samoin kuin tuberkuloosi. Lapsikuolleisuus oli korkea, samoin äitien kuolleisuus synnytyksiin... Jne jne. Eli ei aina kaikki, mitä "ennenvanhaan" tapahtui, ollut mitenkään ihannoitavaa ja hienoa, ehkä sitten "luonnollista" jos niin haluaa ajatella. (Mutta sitten ei kai pitäisi käyttää antibioottejakaan, koska luonnollistahan se niihin kuoleminenkin olisi.)

Siis argh noita "ennenvanhaan kaikki oli paremmin, toisin kuin nykyään"-kommentteja :headwall:

Pahoittelen, nyt meni hieman ohi aiheen.

Joo nyt taisi hieman mennä aiheen vierestä. En minäkään ymmärrä noita "ennenvanhaan" kommentteja aina, mutta sen voin sanoa, että nykyään onkin nykyään ja synnytetään sairaalassa monien valvovien silmien alla. Ja ammattitaitoisien.. Ja kuolleisuus on yhtä korkea sektioissa kuin alatiesynnytyksissäkin. Ja se vielä on todettava, että kyllä se lapselle parempi on luonnollinen syntymä. Joutuu aikas koville sektiossa. Niin kyllä myös alateitse tultaessa, mutta siihen se on luotu ja niin sen on tarkoitus syntyä. Saada hyvä vastustuskyky ja olla paljon vahvempi! Tietoa jonkin verran löytyy.. Valmistun kätilöksi 3kk päästä! Mutta jokainen taaplaa tyylillään..
 
pelkosektion saanut
edelliselle: Ehkä sinullekin kätilönä sitten selviää, millainen riski äidin pelko voi synnytykselle olla. Tule sitten kertomaan siitä tälle palstalle, jossa äitejä syyllistetään helpolla pääsemisestä (ja heti kuitenkin seuraavassa lauseessa maalataan kauheat kauhukuvat sektiosta ja kumotaan se helpolla pääsemisen teoria ;)).
 
ei ymmärrä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 21:10 pelkosektion saanut kirjoitti:
Miksi näihin ketjuihin eksyy aina joku asioista täysin tietämätön? Miksi pelkosektion haluajaa syyllistetään helpolla pääsemisestä ja toisaalta heti kauhistellaan mikä riski se on ja miten kamalat kivut siitä jää? Kumpaa me teemme, pääsemme helpolla vai hankimme järjettömät jälkikivut, päättäkää jo?! Miten synnytystapa liittyy laatuaikaan miehen kanssa? Entä imetykseen?

Ihmettelen. Pelkosektion jälkeen täysimetin, annoin mummin tulla hoitamaan lasta vain 3 krt ensimmäisen 6 kk:n aikana enkä käsittääkseni ole laiminlyönyt lastani millään muotoa ja lasten kasvattamisesta on ammatillistakin tietoa eli joku käsitys on siitä mitä on huolenpito ;)

Kai sillä muiden tuomitsemisella täytyy yrittää pönkittää omaa olematonta itsetuntoa. Ei se alatiesynnytys pitäisi mikään suuri ylpeilynaihe olla, tekeehän sitä yli 80% synnyttäjistä. Eikö olisi mitään spesiaalimpaa millä päteä, sellaista joka ei suju yli 80%:lta?
Se siinä just onkin. Te LUULETTE pääsevänne helpommalla sektiossa ja hankitte samalla itsellenne järkytävät jälkikivut. Monet ajattelevat sektion olevan helppo ja siisti pieni toimenpide jolla voi pyyhkäistä synnytyspelon mielestään. Todellisuudessa sektio on iso koettelemus sekä äidille että lapselle. Molemmille paljon riskialttiimpi kuin alatiesynnytys. Jos alatiesynnytyksessä havaitaan ongelmia, SILLOIN sektio on turvallisempi vauvalle. Mutta siitä huolehtimisen voitte jättää ammatti-ihmisille.
Vauvoilla on usein huomattavia sopeutumisvaikeuksia kohdun ulkopuoliseen elämään sektion jälkeen. Alatiesyntymän aiheuttama stressi on hänelle vaan hyväksi.
Oma toipumisesi on tietysti myös omaa luokkaa. Pari päivää voit joutua olemaan ns. hoitajien armoilla; liikkuminen, peseminen, imettäminen, vauva hoito, joillain jopa kyljen kääntäminen on ongelmallista.
Kyllä mä ainakin mielummin haluan aloittaa ensipäivät vauvan kanssa itse häntä hoitaen ja imettäen ja tahtoisin itse myös alapesuni tehdä B)

Sitä paitsi Suomessa on maailman turvallisinta synnyttää alakautta, miksi tieten tahtoen sitä mahdollisuutta pilaamaan!!
 
mamma 79
No niin, nyt tuli jo kunnon asiaakin tänne.. en ymmärrä kanssa, et mikä se pelko nyt siinä sit on? Ei ainakaan tarvi pelätä, et lapselle jotain käy.. Pahemmin yleensä käy sektiossa... Ja miksi sit lapsia edes hankkii jos ei pysty synnyttämään.. Se on sit hieno sanoa aikojen päästä, että ei äiti uskaltanut sua synnyttää.. Pelkäättekö että kuolette siihen vai mikä oikein on? juuuuh... ja silleen...
 
minä ymmärrän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 00:37 ei ymmärrä kirjoitti:
[
Se siinä just onkin. Te LUULETTE pääsevänne helpommalla sektiossa ja hankitte samalla itsellenne järkytävät jälkikivut. Monet ajattelevat sektion olevan helppo ja siisti pieni toimenpide jolla voi pyyhkäistä synnytyspelon mielestään. Todellisuudessa sektio on iso koettelemus sekä äidille että lapselle. Molemmille paljon riskialttiimpi kuin alatiesynnytys. Jos alatiesynnytyksessä havaitaan ongelmia, SILLOIN sektio on turvallisempi vauvalle. Mutta siitä huolehtimisen voitte jättää ammatti-ihmisille.
Vauvoilla on usein huomattavia sopeutumisvaikeuksia kohdun ulkopuoliseen elämään sektion jälkeen. Alatiesyntymän aiheuttama stressi on hänelle vaan hyväksi.
Oma toipumisesi on tietysti myös omaa luokkaa. Pari päivää voit joutua olemaan ns. hoitajien armoilla; liikkuminen, peseminen, imettäminen, vauva hoito, joillain jopa kyljen kääntäminen on ongelmallista.
Kyllä mä ainakin mielummin haluan aloittaa ensipäivät vauvan kanssa itse häntä hoitaen ja imettäen ja tahtoisin itse myös alapesuni tehdä B)

Sitä paitsi Suomessa on maailman turvallisinta synnyttää alakautta, miksi tieten tahtoen sitä mahdollisuutta pilaamaan!!




Mulle on tehty sekä suunniteltu sektio (ei pelko) sekä oon synnyttänyt "normaalisti". Sektiosta paranin (lenkkeily)kävelykuntoon kymmenessä päivässä, alatiesynnytyksestä kuudessa viikossa (siis vain kävelykuntoon, juoksemisesta ei puhettakaan). Sektion jälkeen hoidin vauvaa seuraavana päivänä, alatiesynnytyksen jälkeen olin koko sairaalassaoloajan "hoitajien armoilla" ja sen jälkeen mies piti isyyslomat ja otti päälle virkavapaata sillä en edes pystynyt pitään vauvaa sylissä ensimmäisen kuukauden aikana. Sektiosta jäi arpi, alatiesynnytyksestä rikki revenneet paikat ja elinikäset vaivat. Sektioarpi ei rajoita mun elämää, alatiesynnytyksen takia mun on esim. mahdotonta käydä enää jumpassa tai uimassa.Sektiovauvani sai apgar-pisteitä 9/10, "normaalin" synnytyksen kokenut kuopus 5/6 ja hänellä oli hengitysvaikeuksia, sektiovauvallani ei. Kummallakin kerralla imetys sujui onneksi hyvin, ei ollut sektiolla siihenkään vaikutusta.

Kaikki on siis suhteellista. Ei pidä yleistää. Jos multa kysytään, että kumpi synnytystapa oli parempi, niin ehdottomasti sektio. Siis mun kohdalla ja mun lapsille.
 
Joo se on TODELLAKIN yksilöllistä.. Yleensä kyllä puhutaan, että leikkauksen jälkeen on tosi paljon kipeempi ja niin myös sanoo aina lääkäritkin. Mut näköjään sinun kohdalla eri juttu!! En ole kyllä ennen kuullut moista..ettet 3 viikkoon pystynyt edes juokseen? Mitä oikein tapahtui? itselle tehty sektio ja olin 100% kipeämpi kuin normaali synnytyksen jälkeen.. Ja muutenkin jäi kauhu kuvat leikkauksesta.. lapsi ei meinannut alkaa hengittämään, oli ihan veltto ja sininen.. Pisteet 4/5 jne.. vto:lla viikon.. Että sillain!!
 
minä ymmärrän
Kuulemma ihan suht normaali synnytys... :/ Oli vaan lääkärin mukaan huono tuuri (että tuuristako se onkin kiinni????) Iso lapsi, voimat loppu, imukuppi, pahat repeemät, tikit repes, sain tulehduksen, jne.
Tiesin kyllä tosta lapsen koosta etukäteen (eikä se mikään jättiläinen kumminkaan ollu, 4400g) mutten halunnut sektiota just sen takia, että koin niin rajoittavaks ja hankalaksi sen sektion jälkeisen ajan. Ja ei kyllä sektiotaedes ehdotettukaan. Ja kaikki kun rummutti sitämiten nopeasti alatiesynnytyksestä paranee... En muista mitään kuopuksen ensiviikoista. Vieläkin asia painaa mieltä vaikka siitä on jo pari vuotta. Etenkin kun joka päivä saa kärsiä näistä h.elvetillisistä vaivoista eikä apua ole mistään :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 20:46 nonii kirjoitti:
no koska kaikesta pitää päästä helpolla, ei voida itseä pistää likoon edes vauvan teossa. tästä se kaikki alkaa, kaiken pitää olla helppoa ja kivutonta.

ekana pelkosektio, sitten imetys jätetään "kun ei tuu maitoa", sitten tietenkin vauva valvottaa, ja pitää antaa perunaa 2 kuisena. ja tietenkin mummolle yöhoitoon, että saa sitä laatuaikaa miehen kanssa. ja sitten tietenkin vauva hoitoon heti alle vuoden vanhana, ettei vaan mene rahatilanne tiukaksi.


voi kun säälin nykyajan lapsia, itsekkäitä omaan napaan tuijottavia äitejä...

Kruunun kirkkaus kun riippuu kärsimyksen/uhrautumisen määrästä????
Mitä enemmän repeää äiti sen parempi? Mitä enemmän valvottaa, sen parempi äiti?

Mitä kauemmin kotona, sen parempi? Huh, millaisen mallin annat lapsillesi, kotona muiden elätettävänä?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 07:27 vieras kirjoitti:
Mitä kauemmin kotona, sen parempi? Huh, millaisen mallin annat lapsillesi, kotona muiden elätettävänä?
Juu juu, kotona oleva se onkin se elätettävä. Äiti lasten kanssa kotona saa vajaa 300e kuussa. Mistä luulet parille lapselle tohon hintaan päivähoitopaikan järjestyvän? :LOL:
 

Yhteistyössä