**Pienellä ikäerolla odottavat** HEINÄKUUSSA -10

Tervetuloa jakamaan odotuksen ilot ja murheet sekä arki/arjen askarruttavat asiat kun lapsilla on/on tulossa pieni ikäero :wave:





Masua kasvattelevat:

Nimi........LA........monesko......ikäero..../-olo/lupaus

vauvahaaveita...23.8.2010...........2............n. 1v7kk......-lupaus
primrose..............1.9.2010...........2............n.1v3kk.......-lupaus
Epeti..................20.9.2010...........3............n.1v1kk......-lupaus
m a r z a............1.10.2010...........3............n.1v6kk
Apila87.............27.10.2010..........4............n.10kk.......-lupaus
Bad Virgin..........1.11.2010...........3............n.1v5kk......
Gitta85.............14.11.2010..........3............n. 1v8kk
Annsku.............17.11.2010..........2............n.1v.............
Päivänkakkara..17.11.2010 ........2.............n.1v9kk
Mäpäs...............18.11.2010.........2.............n. 11kk
treehouse..........1.12.2010..........3.............
Anve.................22.12.2010..........3............n. 1v..........
Jennyli..............24.12.2010..........4............n. 1v2kk......
Pikkutoive..........11.1.2011...........6............n. 1v4kk......
Tannn................25.1.2011...........2.............n.1v......
Huppistakeikkaa..6.2.2011...........2.............n.1v3kk

Vauvan saaneet:

hiipi
me9jabonus
Oinas74



Aikaisemmat keskustelut:
Löytyykö muita pienellä ikäerolla odottavia?!
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on aloitettu meidän oma ketju :wave:
Laittakaahan nuita tietojanne niin lisäilen tuonne :heart: Samoin vinkkejä ja ehdotuksia saa antaa siihen kuinka tuota etusivua vois alkaa rakentamaan ja mitä siihen voisi laittaa?! ;)
 
Dudiin nyt olis poika-tyttöolot lisättynä =) Oman olotilani näkee tietojeni perästä ;)
Laittakaahan siis tulemaan nuita olotilojakin niin lisäilen!

Mites me nuita ikäeroja nyt laitetaan?! Tulee kovin pitkä lista jos kaikki sisarukset luettelee :whistle: Joten laitetaanko vain kuopuksen ja tulokkaan välinen ikäero/tiedot?!
Laitan anve sulle nyt ainakin alkuunsa sillain,sopiiko?!

Huh,hellettä että on kuuma B) Olo ei kyllä todellakaan parene tuosta auringosta!! Auttaisikohan grillaaminen asiaan :p

Jennyli&Nuppunen 8+0

 
Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Oikeesti ihana ku meitä on ainaki me kolme joilla on vielä lähekkäin la:t... toivottavasti muutki tulee mukaan, kuhan kesälaitumilta kotiutuvat
Samaa mieltä :heart:
Ja toivottavasti saadaan porukkaan lisää vahvistusta!

Muutenkin mukava kirjoitella tällaisessa pienemmässä porukassa ja ennekaikkea kun kaikilla on yhdistävä tekijä tuo pieni ikäero!
Noissa kuukausipinoissa kun on porukkaa niin hirmuisesti ettei millään pysy kärryillä eikä pysty kommentoimaan kaikkien juttuihin vaan sitä hukkuu sinne ison porukan sekaan ;)

Mites teillä on aikaisemmin mennyt odotusajat ja millaisia kokemuksia teillä on synnytyksistä?

Meillä tosiaan on nuo 3v10kk identtiset kaksospojat joiden odotusaika meni riskeistä huolimatta tosi hyvin! Lopussa masu oli toki valtava ja liikkuminen alkoi olla tosi hankalaa. Synnytys alkoi vesien menolla 38+2 ja molemmat syntyivät alakautta. Sain moneen otteeseen epiduraalipuudutteen ja avautumisvaiheen kivuista mulla ei ollut mitään hajua tuossa synnytyksessä. Rankinta oli ponnistusvaihe (molemmat pojat virhetarjonnassa) ja yli tunnin ponnistelujen jälkeen A-poika otettiin imukupilla. B syntyi sitten 26min päästä veljestään ihan omin ponnistuksin. Synnytys kesti 9.5h ja sairaalassa oltiin 10vrk. Menetin tosi paljon verta ja sain punasoluja, palautuminen kesti muutenkin aika kauan tikkien ym. takia.
A-poika 3380g/49cm ja B-poika 3175g/46cm

Tämän kuopuksen 6.5kk odotusaika meni myös ongelmitta (jos ei suonikohjuja ym. vähemmän ihania juttuja lasketa ). Oli tosi helppoa ja luksusta odottaa vain yhtä lasta eikä masukaan ollut loppuaikanakaan pahemmin tiellä. Synnytys alkoi myös vesien menolla 38+4 ja eteni tosi nopeaa. Synnytysvastaanotosta en enää omin jaloin saliin kävellyt ja salissa ehdin olla 20min kun poika oli maailmassa! Kohdunkaulapuudutteen ehdin saamaan ja ilokaasua. Supistukset oli jotain NIIN järkyttävää että luulin kuolevani. Ponnistusvaiheessa taas kaikki kipu hävisi ja poika oli 4min jälkeen maailmassa. Synnytys kesti 3.5h sen jälkeen tuntui kuin en olisi synnyttänytkään. Ei repeämiä tmv. ja palautuminen oli ällistyttävän nopeaa (tosin jälkisupistukset oli jotain järkyttävää ). Sairaalassa oltiin 2vrk.
Poika oli 3420g/50cm

Nyt en tiedä mitä ajattelisin synnytyksestä, minä kun luulin etten enää joudu synnyttämään :whistle:
Toisaalta mulla jäi viimeisimmästä hyvä maku mutta toisaalta mua kauhistuttaa miten nopeaa kyytiä seuraavalla kerralla on ja miten helvetillistä tuskaa se avautuminen taas on. Luomu synnytys ei välttämättä ole haaveena!! En kuitenkaan ajatellut stressatakaan...ainakaan vielä ;) Sitä kuinka synnytys tulee menemään kun ei voi ikinä ennelta suunnitella tai arvata...ja kaikki on kuitennkin sen palkinnon arvoista :heart:

Heh,huomaatte varmaan ettei mulla oo mitään tekemistä kun norkun täällä koko ajan ;) :LOL:
 
:wave: hiphei hurraa... tervetuloa!!

Mul on menny odotukset ihan kivasti. Oon kumpaisenki odotusajan ollu töissä. Esikoisesta olin äippälomalle asti, kakkosesta jäin kotiin vähän aikasemmin ku määräyskirja loppu. Nytki oli tarkoitus lähteä käväseen töissä, mut taidan jättää väliin, ku äippäloma loppuu syyskuun puolessavälissä ja oletettavasti seuraava alkaa marraskuussa. Jos ei sit käy niin et haluaa käydä vähän päivitteleen tietoja.
Mun äiti on täs monta päivää patistellu mua hakemaan yhteen vuoden kestävään koulutukseen. Oisin voinu lähtäkki, jos tilanne ois toinen. Mut ku siihen liittyy paljon harjoittelua, ni miten mä sinne lähen? :kieh:

Synnytykset: eka syntyi 41+1. Oli muutaman päivän yritelly käyntiin, päivällä supisteli 4h 10min välein mut loppu. Oli neuvolaan aika, ni käskivät lähteä kun supistellu 2h säännöllisesti. Mentiin sit yötävasten, ku en yksinkertaisesti jaksanu enään kolmatta unetonta yötä. Ottivathan ne meidät. Anestesia lääkäri kävi liian aikasin tuikkaan epiduraalipiuhan selkään ja supparit loppu siihen. Aamulla kätilö oli sit sitä mieltä et osastolle tai kotiin, mut lääkäri oli onneks ajantasalla ja sano, et koska piuha valmiina selässä ja jo viikkoja niin hyvin ja lapsvesi vähissä... et oksitosiini tippaan. Sit alkoi tapahtua.
Kätilö ei vain meinannu uskoa et olen kippee, ku kielsin ettei saa tippaa enään nostaa ja kysyin jotain apua. Vastas "et sä voi olla kippee, ku et pyöri lattialla, huuda eikä hikivalu päältä" |O aha.. no kävipois ja tuli kohta takas ja johan usko ku katto käyriä ja aloin oksentaa kivusta. Onneks ennen ponnistusvaihetta vaihtu kätilö. Kokonaiskesto oli 18h. Ponistus vaihe meni ihan ok, mut sit sain epiduraalista postpinalipäänsäryn joka kesti kaikkiaan 10pv (sain paikan, mut alko kotona vuotaan uudestaan). :'( Samoten jäin aika yksin osastolla, ku olivat menneet kattoon mun ammatin papereista (oon sh). Kävin kysyyn et milloin me kylvetetään tämä lapsi. Vastaus oli, et se on jo kylvetetty |O olin et aha, ku mä aattelin et isä vois kylvettää ku tulee.. sit tuli toinen kätilö sanoon, et me ei tajuttu että tämä on sinun ensimmäinen, ku niin hyvin hoidat (joo oon mä vauvoja ennenki hoitanu, mut en omaa). No kylvetettiin sit kotona..

Toinen synty kans pitkänkaavan mukaan 41+2. 41+0 kävin neuvolassa ja sieltä passitus synnärille vaimentuneiden liikkeiden takia. Ultrassa kaikki ok, en vain jostain syystä tuntenu liikkeitä vaik ultrassa näytti et liikkuu. Lääkäri teki rajun sisätutkimuksen ja seuraavana aamuna klo 5 meni lapsvesi. Soitin synnärille et mitä nyt. Käskivät ootella suppareita. Soitettiin lapsenlikalle, ni kävi hakeen esikoisen. Puolelta päivin mentiin synnärille, ku en enään uskaltanu olla kotona. Illalla sain antibiootit ja aamuyöllä alko supisteleen. Muutaman kerran sain oksitosiinia suihkeena ja epiduraalin (joka irtos), sekä spinaalin (joka auttoi mainiosti) ja tyttö synty sen aikana. Synnytyksen kesto 17h Ponnistusvaihe 5min ja ihan loistava olo + kunto. Heti ylös ja liikkeelle. Meinasin kysyä et saanko ite pestä + pukea tytön. Tästä toisesta jäi niin hyvä mieli, et jälkeenpäin ajattelin että tän haluan kokea vielä uudestaan. :saint:

Nyt ei oikeastaan tuleva synnytys ole vielä käyny mielessä, ku viel välistä käy edellinen kaikkine ihanine vaiheineen. Ja etenki se ettei tullu sitä päänsärkyä :D
 
hih,kysymys.Miten olette selvinneet nuorimmaisen kantamisesta ja nostelusta kun jo iso vatsa(ainakin te joilla joa aiemmin lyhyt ikäero kokemus)
Vaikka itselläkin kokemusta kyllä,niin ihmetteln kun mun maha kovin arka :eek: Vauva on tuossa aikalailla"pinnalla"ja sattuu kun kannan näitä pienimpiä ja syliä tarvitaan tämänkin tästä :D Ja supparit tietty vaivailee kun kannan lapsia.... :|
 
Ui,tahtoo kans masun joka näyttää jo vauvamasulta :heart:
Sitä pitikin kysymäni että pullahtaako maha nopeampaa esiin näin kun on pieni väli edellisestä odotuksesta?!
Mietityttää myös miten kroppa kestää...itsellä ainakin jäi lantiopohjalihakset ihan retuperälle ja muutenkin vatsalihasten ym. palautuminen puolitiehen :/
Virtsanpidätysongelmaa oli jo edellisessä raskaudessa ja synnytyksen jälkeenkin joten täytyyköhän mun nyt varautua jo alusta asti tenan kanssa :whistle:

Huh hellettä B) Täytyy kyllä sanoo että mä alan jo kärsiä tästä kuumuudesta kun meidän asunto on kuin pätsi!
Aikaisemmin kärsin vilusta ja nyt on kauhia tuskanhiki. Suolainen maittaisi ja juominen on jäänyt vähemmälle mikä näkyy kyllä heti turvotuksena ja vaa'assa.
Josko yrittäisin alkuviikon pinnistellä ja syödä terveellisemmin etten saa heti ensimmäisessä neuvolassa satikutia hirveästä painonnoususta ;)
Nojoo...valivali vaan :$ Nythän pitäis nauttia ja olla onnellinen ja tää yks akka täällä vaan räpättää.... :saint:

Jennyli&Nuppunen 8+1
 
Synnytyksistä:
Mulla eka syntyi rv 38+6 ja synnytys meni oppikirjamaisesti niin kulultaan kuin kestoltaan(12h)
Toiseen tuli ikäeroa se 1v2kk ja luulin että oltais päästy nopeampaan,mutta tulikin pidempi synnytys,18h(oltiin kyllä liikkeellä aivan liian aikaisin)Raskausaikana päätä särki kamalasti,muuten meni hyvin.
Kolmanteen tuli ikäeroa päivälleen 1v8kk ja nyt lyheni synnytyksen kesto,3,5h.
Neljänteen ikäeroa tasan 2v ja synnytys kesti 1,5h(onglmia raskausaikana,kun poika meinas syntyä jo rv 31 ja makasin sairaalassa estoissa ja kortisonitkin laitettiin)
Sitten tuli pisin ikäeromme,2v10kk.Synnytys kesti 55min :eek:
Sitten kuudenteen ikäeroa 2v7kk,synnytys kesti 1h
Seiska taas syntyi tästä 1v8kk päästä ja synnytys kesti n 2h

Raskaudet menneet ihan ok,mitään "todellista"ongelmaa ei ole ollut mutta aina vaan raskaammaksi on loppuaika käynyt ja nyt jo olen aika tuskainen tämän mahani kanssa :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jennyli:
Ui,tahtoo kans masun joka näyttää jo vauvamasulta :heart:
Sitä pitikin kysymäni että pullahtaako maha nopeampaa esiin näin kun on pieni väli edellisestä odotuksesta?!
Mietityttää myös miten kroppa kestää...itsellä ainakin jäi lantiopohjalihakset ihan retuperälle ja muutenkin vatsalihasten ym. palautuminen puolitiehen :/
Virtsanpidätysongelmaa oli jo edellisessä raskaudessa ja synnytyksen jälkeenkin joten täytyyköhän mun nyt varautua jo alusta asti tenan kanssa :whistle:
Mulla meni tää lyhyimmän ikäeron odotus tosi hyvin.
Vatsa paljasti raskauden vasta pitkälle yli 20 viikon,olisko ollut rv 25 kun alkoi pikkasen kumpuilemaan(mulla oli kyllä sillon ihan alipainoa,painoin 46kg kun aloin kakkosta oottaan)
Ei tullut virtsanpidätysongelmia ,kohdunlaskeumia,eikä muuta,eikä ole vieläkään vaikka oon monisynnyttäjä.Ei edes raskausarpia ole mulle tullut...
Se on niin geeneistä ja kudostyypistä kiinni :D

Joten kyllä se sullakin hyvin varmasti menee :hug:
 
Me9jabonus sulla on ollut kyllä loppua kohti hurjan nopeita synnytyksiä :eek: Kuinka olet ehtinyt sairaalaan? Toisaalta kaikki on sitten nopeasti ohikin vaikka onhan nuo yleensä melkoista rytinää ;)

Kokemusta mulla ei ole isolla mahalla kanniskelusta mutta hieman minäkin sitä mietin että kuinkahan tämän kuopuksen kanssa touhuaminen onnistuu masun kasvaessa. Olen hyvin supistusherkkä ollut molemmissa raskauksissa ja edellisessäkin supistukset alkoivat verrattain aikaisin!
Eipä sitä tosin etukäteen kauheasti kannattaisi stressata! Toivottavasti kaikki menisi hyvin :heart:
 
Annsku......17.11.2010.......2.........n. 1v.........

Siinäpä :)

Mulla meni ekan raskausaika tosi kivasti, ei ollu mitään suurempaa vaivaa :) Synnytys käynnisty vesien menolla 38+3...Syntyi tosin vasta yli vuorokauden päästä tuosta. Oisko mulla ollu avautumisvaihe jotain 7 tuntia ja ponnistusvaihe 1,5 tuntia. Synnytyksestä oon useesti nähny painajaisia, varsinkin nyt kun tietää että kohta se on taas edessä. Äkkiä sen tuskan silloin unohti, mutta nyt se palailee mieliin hiljalleen...
Mutta palailen paremmalla ajalla taas :)

Annsku 13+4
 
Jennyli Mitä mun silmät näkeekään?? Täällä uus plussa, ihanaa! Onneks olkoon! :heart: :flower: Eikös me oltu marraskuisissa samaan aikaan (josta sitten tipuinkin..)?Mää täällä edelleen masua kasvattelen LA on puolentoista viikon päästä :)
 

Yhteistyössä