"Raksalesket" pino II. Myös uudet mukaan!

Kivoja sisustus ideoita teillä! Mekin kuulutaan niihin "valkolakattuihin" ;) Värimaailmaan valkoista, ruskeaa, harmaata. Toki joka huoneeseen jotain väritehostetta laitetaan, mutta mies ei oikein diggaa noista kirkkaista väreistä joten olen itsekin kääntynyt hillitympään sisustustyyliin. Kokonaisuudessaan haaveilen sellaisesta maalaisromanttisesta sisustuksesta mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää... Mekin tod.näk. päädytään keittiön välitilan kanssa sellaiseen suorakaide-mosaiikkiin, sanotaanko sitä valemosaiikiksi? Rusinantte:Mistä teidän välitilan matskut on hommattu ja minkä merkkistä? Meillä hakusessa saman sävyistä kun kuvailit.

Cukkis: Meillä on välillä vähän samanlaista vaikka tyttö jo 4 v. Reippaasti (useimmiten) lähdetään raksalle mutta jos ei saa huomiota riittävästi alkaa sellainen show että pakko lähteä kotiin. Ja tietenkin just kun on itse päässyt jossain hommassa vauhtiin. Mieskin on sanonut että välillä on helpompaa kun ei olla tytön kanssa raksalla, varsinkin jos joku kiireisempi vaihe menossa. Meillä mies tosiaan rakentelee pääsääntöisesti itsekseen leipätyön ohessa. Ja aikaa kuluu just siihen miettimiseen ja pähkäilyyn kun ei ole ammattilainen. Onneksi kuitenkin edelleen jaksaa tehdä ja tykkää käsillä tekemisestä. Ja löytyy jotain sellaista hahmottelukykyä/teknistä ymmärrystä jota mulla itsellä ei ole tippaakaan :ashamed: Itse voin ylpeänä kertoa hoitaneeni levyvillat seiniin ja välipohjaan, siivoilu ja tavaran roudaaminen paikasta toiseen kuuluu myös työn kuvaan. Ja välillä olen sitten sahaillu sirkkelillä paneeleja yms. Ja sisustusvaiheessa aion aktivoitua, maalaus jää varmasti mulle. Pelkästään maalattavaa kattopaneelia tulee pari kilometriä.... Persutuksia olin tekemässä siinä missä mieskin ja kattotiilet on pitkälti mun aikaansaannosta. Että jossain näkyy se omakin kädenjälki:)

Cukkis: Meille tehtiin panospuhdistamo ja oma kaivo, haja-asutus alueelle kun muutetaan. Ne tehtiin onneksi jo viime kesänä ettei tarvii enää kaivuuhommiin alkaa. Kaivo on sellainen vanhan ajan rengaskaivo ja siinä sellainen kiva ongelma että pitää tiivistää uudelleen. Eli kohta pitäis se pumpata tyhjäksi ja sitten vaan mies kaivoon :eek: Nää on näitä rakentamisen extreme-kokemuksia...Mä en sinne suostu kapuamaan, kuitenkin sellaset 10 metriä syvä. Mutta vettä tuntuis riittävän ja toivottavasti sitten aikoinaan todetaan se viranomaisten taholta riittävän puhtaaksi ettei tarvitse porakaivoa teettää. Panospuhdistamo on sellainen Wehoputs, sinne sitten kaikki viemäritavara menee. :) :) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Meirami meille tulee saareke/niemeke missä sitten induktio taso, tän takia olen itsekkin alkanut miettimään et onko järkevää laittaa niitä härpäkkeitä sinne seinälle kun ruokaa ei laiteta siellä... tulipa sekavasti :headwall: No vielä on aikaa vaihtaa välitila materiaali :D Saisinko udella teidän kodinkoneista? Onko kenelläkään AEG/Electroluxista kokemuksia?? Niin ja tuohon saunan lasiseinään, meillä mies haluaa ehdottomasti sen niin saa sitten sitä itse kiillotella :LOL: No onhan se hieno :D
Meillä on AEG.n koneet, jääpalakoneellinen jääkaappi/pakastin Electrolux, samoin saarekeliesituuletin. Ihan hyviä ovat olleet, varsinkin induktio on ihan ykkösjuttu =)

Toivotaan, että teillä mies tykkää ja osaa pestä suurta lasiseinämää, sillä siinä näkyy jokainen vesipisara ja raita ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
PipariSuu, tervetuloo silti; en mäkään ole raksaleski vaan raksaaja ja kyllä täällä on aina juttua riittänyt ;)
Juu :) Jotenkin tuo raksaleski kuulostaa siltä, että nainen on hoitamassa kotona lapsia ja elää melko normaalisti ja mies vaan on päivät pitkät raksalla ja töissä... :p

Niin pienet esittelyt voisi olla paikallaan. Ollaan siis miehen kanssa kumpikin 25-vuotiaita 1 lapsen vanhempia.Meille tulee 1 kerroksinen, semmoinen 110-120 neliöinen puuverhoiltu talo näillä näkymin. Autotalli tehdään myöhemmin, koska budjetti ei sitä salli tehtäväksi samantien. Hieman auki, ku ei olla talopakettia vielä päätetty. Mitä talopakettifirmaa suosittelette? Tarkoitus olisi ostaa talopaketti rungolla, puuverhoiltuna sekä sateeltasuojaan asennuksella. Itse näpyttelee katon sinne sitten ja toki sisäjutut ja ulkopuoliset viimeistelyt.

En olekaan tätä palstaa aikaisemmin selaillut. Onkos teillä millaisia budjeteita? Aika moni vaikuttaa rakentavan järjettömän kokoisen talon ja vielä parikerroksisen ja tosi moni on ylittänyt budjetinkin. Uskaltaako kukaan paljastaa kuinka isoja budjeteita on? Mihinpäin te muuten rakennatte edes?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Meillä todennäköisesti aletaan rakennushommat, mutta en mää varmaan tuu kokemaan olemaan "raksaleski", koska aion itse luultavammin olla siinä enemmän mukana kuin mies. (olen luultavammin kotona, mies töissä).
Tervetuloo pinoon vaan, raksaleski onkin hakamerkeissä, kun harvempi meistä kait on täysin raksaleskenä kuitenkaan, suurin osa ainakin suunnittelupuoleen on panostanut paljon. Ehkä vähän harhaanjohtava tuo nimi mutta otin vanhasta ketjusta sen suoraan.

Me rakennetaan varmaan aika järjettömän kokoista taloa, koska meitä on ihan järjettömän kokoinen perhekin ;) Me rakennetaan haja-as alueelle maalaiskuntaan Varsinais-Suomessa. Meidän budjetti on 250.000, tai minun, miehen oli 200.000. Mun budjetti näyttäis pitävän. Meillä vain talon rakentaminen tontteineen perustuksineen kuuluu budjettiin tässä vaiheessa. Pihatyöt ja ulkorakennus tulee sitten omana könttänään kun tämä on valmis.

Suosittelen tietty Kannustaloa, mutta liekö vähän oma lehmä ojassa. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Me rakennetaan varmaan aika järjettömän kokoista taloa, koska meitä on ihan järjettömän kokoinen perhekin ;) Me rakennetaan haja-as alueelle maalaiskuntaan Varsinais-Suomessa. Meidän budjetti on 250.000, tai minun, miehen oli 200.000. Mun budjetti näyttäis pitävän. Meillä vain talon rakentaminen tontteineen perustuksineen kuuluu budjettiin tässä vaiheessa. Pihatyöt ja ulkorakennus tulee sitten omana könttänään kun tämä on valmis.
Täytyy katsoa kannustalolta, josko heillä olisi joku hyvä tarjous meille.

Maksoiko teidän tontti paljonkin? Onko kunnallistekniikkaa vedetty vai joudutteko poraan kaivot yms.?

Meillä on tosi pikkuruinen budjetti. Puolet teidän budjetista, jos tonttia ei lasketa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Täytyy katsoa kannustalolta, josko heillä olisi joku hyvä tarjous meille.

Maksoiko teidän tontti paljonkin? Onko kunnallistekniikkaa vedetty vai joudutteko poraan kaivot yms.?

Meillä on tosi pikkuruinen budjetti. Puolet teidän budjetista, jos tonttia ei lasketa.
Meidän tontti maksoi vain 10.000 e, on reilu 1,2 ha. Kunnallistekniikkasta vesi oli vedetty rajalle asti, mutta pienpuhdistamo jouduttiin tekemään. Maalämpö upotettiin peltoon, kun siinä tilaa riitti. Meidän tontti on noin 2/3 peltoa ja 1/3 metsää.
 
Heips :wave: kirjoitin pitkät pätkät ja ne katos jonnekkin :headwall: Eli meille tulee myös kaikki koneet E-lux ja AEG. Jääkaappi tulee vesi/hiilihappo tsydeemi ja pakastimeen jääpala, Lieskari on myös e-lux 90 cm huipparilla, näissä ei paljon ollut vaihtoehtoja mutta onneksi löytyi mieluinen :p Loput koneet on AEG. Uuni ja mikro on päällekkäin kalusteisiin upotettuina. Niin ja rosterisia kaikki. Olipa mukava kuulla positiivista palautetta koneista, meillä ne olivat periaatteessa ainoat vaihtoehdot kun kaveri huoltaa tuon merkkiset koneet niin käy sekin sitten helposti jos tarpeen. Me ollaan kunnallisverkossa joten ei tietoa muista vaihtoehdoista. Oliko jollain kaukolämpö lämmitysmuotona? Kertokaahan kokemuksia siitäkin :wave: Niin ja tervetuloa uusille :wave: Nyt ajatus katkes, kuumetta ja flunssaa pukkaa päälle, no palaan myöhemmin uudestaan :D
 
Aivan pakko kertoo, kun eilen meidän raksalla kävi meidän "ylitasoitusmies" siis ammattimaalari, joka meillä nuo ylitasoitukset teki. Ei teetetty sillä maalaushommia kun ajattelin, että ne pyhkäsen itse. Olinkin ajatellut, että takuulla tulee käymään kun arvelee, että ollaan maalaushommia tehty, että tulee siihen sitten vinoileen, että olis kannattanut teettää nuo maalihommat jne... Muttamutta! Se kuulkaas tutki ja syynäs niitä maalattuja seiniä ja eri kulmista katteli lamppujen kans ja sitten sain vuolaat kehut!!! Olin kuulemma tehnyt niin hyvin maalaustyöt, ettei ole nähnyt "amatöörin" tekevän, että väriseinät varsinkin ovat monesti kuulemma kuin "lehmän nuolemat" (hänen käyttämänsä sanonta ; ) ), mutta mä olin kuulemma onnistunut äärettömän hyvin!!! Ei kuulemma löytänyt mitään moitittavaa :snotty: Uskomatonta! Sanoinkin, että kylläpäs lämmittää; näillä kehuilla mä elänkin sitten seuraavan puolivuotta :D . Aah, nyt kyllä tuli paineita lopuille seinille :eek: .
 
Mammana: Onko teillä e-luksin saareke malli huipaprilla? paljonko maksoi? Meillä haksuessa ja vasta on savo merkkistä kaupattu ja hinta alennettuna 1100? kääk.

Hienoa ande että olet sanaut kehuja. Mä en edes ole tarttunut maalitelaan, kun ei viitsi tehdä kahta kertaa sekundaa niin mies saa maalata sitten ihan rauhassa,,,,niin tulee kerralla hyvä. Tai sitten miehen kaverin vaimo on maalari ja tekee hyvää jälkeä sekin on lupautunut v-loppuna tulemaan maalailemaan ;) jee.... kaikki on jo kertaalleen maalattu mutta toinen kerros pitäis vielä vetää......ja tehoste seinät. Katon maalaaminen on kuulemma rankinta työtä. Mutta voiton puolella ollaan :)
 
PipariSuu Minkä luokittelet järjettömän kokoiseksi? Meillä tulee parisataa neliötä ja parikerroksinen. Budjetti kyllä pitää, satakahdeksankymppiä =)

Saarekkeista olette puhuneet. Meil tulee saareke, mut liesi (induktio) ei tule siihen. Meil tulee lieskariksi Lapetekin Venta http://www.lapetek.com/hood/page/5051.htm
Muuten sitten Bosch:n koneet.

mammana meille tulee kaukolämpö, vesikiert.lattialämm. Eipä vielä liiemmin kokemuksia =)

Tonteistakin olette jutelleet. Meillä kaupungin vuokratontti, reilu tuhat neliötä. Ens kesänä olis sit pihan laitto. Voi että mä odotan, et pääsee möyrimään nenä mullassa. Niin paljon on kaikkee kivaa mielessä mitä pihalle haluisin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vattula:
tulipas hauska kirjoitusvirhe perustukset muuttui persutuksiksi :LOL: Toivottavasti ei myöhemmin paljastu sellaisiksi....
:D Tuo oli muuten hyvä!

Jos tuo suorakaide-/sormimosaiikki mistä puhutte, on sitä miksi luulen niin meillekin on tulossa sitä. Olen ajatellut sellaista kerman väristä. Saa nähdä kun kauppaan menee, että kuinka vaikeiksi nää laatta-asiat muodostuu, vaikka onkin kokoajan tuntunut ihan selvältä. Saattaahan olla, ettei löydykkään just sellaista mitä on ajatellut....

Piparisuu, millaista taloa olette ajatelleet alkaa rakentamaan? Tarkoitan, että onko jotain juttuja, mitä ehdottomasti pitää taloon tulla tms. Ja aiotteko käyttää missään hommissa ulkopuolista työvoimaa...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Piparisuu, millaista taloa olette ajatelleet alkaa rakentamaan? Tarkoitan, että onko jotain juttuja, mitä ehdottomasti pitää taloon tulla tms. Ja aiotteko käyttää missään hommissa ulkopuolista työvoimaa...?
Aiotaan siis tehdä 1 kerroksinen n. 110-120 neliöinen puuverhoiltu talo. Aluksi mietittiin 100 neliöistä, mutta vaatehuoneet jäisi pois tai olis niin pieniä, että unohdettiin niin pieni talo sitten. Ei oo mitään erikoisia "vaatimuksia". Tuskin laitetaan erkkereitäkään tai tuollaisia, ku ei ne niin omaa silmää ees miellytä. Takka ja vaatehuone on silti siis ehdoton asia. :)

Tarkoitus olisi ostaa talopaketti puuverhoiltuna ja sateeltasuojaan asennuksella eli jossa on kattotuolit+aluskate. Itse sit laitetaan kate siihen päälle. Muuten tarkoitus olisi tehdä itse, paitsi sähkö ja putkityöt. Meille tulee mun isä mukaan työhön, joka pääsee tekemään täysipäiväisesti työtä.

Creme: Järjettömän isot on juuri noita 200 neliöiset talot.. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Piparisuu, millaista taloa olette ajatelleet alkaa rakentamaan? Tarkoitan, että onko jotain juttuja, mitä ehdottomasti pitää taloon tulla tms. Ja aiotteko käyttää missään hommissa ulkopuolista työvoimaa...?
Aiotaan siis tehdä 1 kerroksinen n. 110-120 neliöinen puuverhoiltu talo. Aluksi mietittiin 100 neliöistä, mutta vaatehuoneet jäisi pois tai olis niin pieniä, että unohdettiin niin pieni talo sitten. Ei oo mitään erikoisia "vaatimuksia". Tuskin laitetaan erkkereitäkään tai tuollaisia, ku ei ne niin omaa silmää ees miellytä. Takka ja vaatehuone on silti siis ehdoton asia. :)

Tarkoitus olisi ostaa talopaketti puuverhoiltuna ja sateeltasuojaan asennuksella eli jossa on kattotuolit+aluskate. Itse sit laitetaan kate siihen päälle. Muuten tarkoitus olisi tehdä itse, paitsi sähkö ja putkityöt. Meille tulee mun isä mukaan työhön, joka pääsee tekemään täysipäiväisesti työtä.

Creme: Järjettömän isot on juuri noita 200 neliöiset talot.. :p
Meillä edellinen talo oli tuon 100 neliötä ja tosiaan pahimmoilleen pieni... Just säilytystilaa oli niukasti, vaikka siinä yks vaatehuone olikin. Muuten mukava talo. Ihan järkevää siis tehdä vähän isompi niin saa vaatehuoneita, ne syö ihan älyttömästi tavaraa! Sama maku sulla siinä, että mäkään en erkkereistä pidä, poistin meidän talonkin pohjista sen pois! Oonkin sanonut, että kun olen yksinkertainen ihminen niin mulle tulee yksinkertainen talo ;) .

Teillä hieno juttu, kun saatte isän mukaan töihin, jouduttaa tosi paljon!
 
Ande: Onko teillä monta lasta? Mäkin laskeskelin, ettei mahduta edes näillä tavaroilla 100 neliön taloon, jossa ei ole edes vaatehuonetta.. Nyt sit tehtiin 113 neliön, josta tuo ylimäärä neliöt meni melkeimpä kaikki varastotiloihin/vaatehuoneisiin. Nyt pitäis saada kamppeetkin mahtuun. Lisävaraston voisi sitten vääntää erikseenkin sit sen autotallin kanssa.

Joo tuntuu ihan turhalle maksaa erkkeristä sen 3000-7000e ylimääräistä ku ne lähinnä itselle tuo vaan mieleen, että tulee haittaa sisustuksen kanssa.. :p Mekin ollaan parista mallista vedetty koko erkkeri suoraksi, mutta on hieman mietinnässä vielä koko talomalli. Mutta onnesta mäkin arvostan aika yksinkertaista ja sillä saa varmaankin budjetinkin pysymään hyvin kasassa...
 
Meidän vanhassa kodissa oli 112 m2 ja esim kolme vaatehuonetta, siinä oli muutenkin tosi fiksu pohjaratkaisu... mutta ei tarpeeks fiksu kattoratkaisu kun oli semmoset kattoristikot, että ei voinut tehdä huoneita ylös... niin tuli liian ahtaaksi. Kotiviiri oli tuo meidän vanha koti, mutta semmosta firmaa ei taida enää olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ande: Onko teillä monta lasta? Mäkin laskeskelin, ettei mahduta edes näillä tavaroilla 100 neliön taloon, jossa ei ole edes vaatehuonetta.. Nyt sit tehtiin 113 neliön, josta tuo ylimäärä neliöt meni melkeimpä kaikki varastotiloihin/vaatehuoneisiin. Nyt pitäis saada kamppeetkin mahtuun. Lisävaraston voisi sitten vääntää erikseenkin sit sen autotallin kanssa.

Joo tuntuu ihan turhalle maksaa erkkeristä sen 3000-7000e ylimääräistä ku ne lähinnä itselle tuo vaan mieleen, että tulee haittaa sisustuksen kanssa.. :p Mekin ollaan parista mallista vedetty koko erkkeri suoraksi, mutta on hieman mietinnässä vielä koko talomalli. Mutta onnesta mäkin arvostan aika yksinkertaista ja sillä saa varmaankin budjetinkin pysymään hyvin kasassa...
Meillä on kaks lasta. Edellisessä talossa oli 3 makuuhuonetta ja niissä vaatekaapit, lisäksi talossa oli 1 vaatehuone. Makuuhuoneet oli alle 10m2 kopperoita, ei niihin oikein mahdu mitään. Siilleen tietenkin oli fiksu pohjaratkaisu, että olohuone ja keittiö olivat avarat ja isot; niissähän sitä kuitenkin tilaa kaipaa... mutta me tosiaan kaivattiin säilytystilan lisäksi vielä yhtä lisähuonetta, jossa esim. kuntopyörä, kompuutterivermeet, askartelutarvikkeet ja ompelukoneen voisi pitää. Ja meillä myös, niinkuin hyacintillä, oli mahdotonta rakentaa toiseen kerrokseen lisää tilaa, talo kun oli 1 kerroksinen ja kaavan mukaan piti olla vain 1 krs talo. Siksi siis uutta tekemään!

Että uudessa ei kyllä pitäis tilan loppua kesken, meille siinä on oikein mukavasti tilaa. On kyllä ihana tehdä taloa, jonka on saanut itse suunnitella omien tarpeiden mukaan! Oli asioita, jotka ehdottomasti halus erillä lailla kuin vanhassa talossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Että uudessa ei kyllä pitäis tilan loppua kesken, meille siinä on oikein mukavasti tilaa. On kyllä ihana tehdä taloa, jonka on saanut itse suunnitella omien tarpeiden mukaan! Oli asioita, jotka ehdottomasti halus erillä lailla kuin vanhassa talossa.
Joo, uskon kyllä! Mekin suunnitellaan talo vallan oman mielen mukaan. Katsotaan ilmansuunnista kulku yms. Pieni ikävä käytävä kyllä taloon taitaa tulla, jos haluaa valoisan, mutta suojaisan olohuoneen.. :( Mutta jostain on tingittävä. Näen tärkeämmäksi, että olohuone on valoisalla puolella (länsi puolella) kuin, että se olisi pohjosessa, johon ei juuri ikinä paista aurinko.. Onko kukaan nähnyt tuolla asialla itse mitään merkitystä?

Me tehdään pari vaatehuonetta, jotta saisi romua laitettua enemmän ja pidetään tuota 10 neliöö miniminä huoneelle (noin pieneen ei vaatekaappeja-vaan viereen pieni vaatehuone).
 
Liityn ketjuun minäkin, vaikka en varmaankaan pahemmin leskeydy, sillä mies ei aio ihan omin pikku kätösin meille taloa rakentaa ;) Aloitellaan rakennusprojektia Espoossa ja byrokratia ollaan saatu alulle. Tontti on pitkä ja kapea ja siinä on rakennusoikeutta 188 kerrosneliömetriä, joka tulee varmasti tarkoin käytettyä.

Käytännössä siis suunnitellaan 150-160-neliöistä, kaksikerroksista puutaloa. Omiin piirrustuksiin menee, sillä sekä tontti että emäntä ovat hankalia :saint: Ollaan käyty Kastellin ja Planian juttusilla, ensi viikolla on vuorossa Jukka. Jos tiedätte muita talofirmoja, jotka lähtevät tekemään omista piirustuksista, niin kertokaa ihmeessä!

Ensimmäisenä pitää kuitenkin myydä tämä nykyinen rivariasunto ja muuttaa väliaikaishuusholliin. Taitaapi olla projektin vaikein osa siinä tänä talvena.

Kuulumisiin!
-Otus ja Peijjoonit (05/03 ja 04/05) sekä Tyyne-Tapani (l.a. 09/09)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Otus:
Käytännössä siis suunnitellaan 150-160-neliöistä, kaksikerroksista puutaloa. Omiin piirrustuksiin menee, sillä sekä tontti että emäntä ovat hankalia :saint: Ollaan käyty Kastellin ja Planian juttusilla, ensi viikolla on vuorossa Jukka. Jos tiedätte muita talofirmoja, jotka lähtevät tekemään omista piirustuksista, niin kertokaa ihmeessä!
Käykää kysymässä omataloa. Me ainakin saatiin sieltä paras tarjous. Niillä on myös rakenteet eristeet 250mm, yläkatto 510mm ja ikkunat 4 kertaisia.
 
Ande onnea kehuista :flower: ne lämmittää aina. Lieskarista juu on meillä huippuimuri, ja hintaa oli n. 900 ?, kysyttiin myös savoa mutta olisi tullut kalliimmaksi. Meillä on omatalo ja ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä. Paketti tuli myös vesikattoon asti pystytettynä ja siitä mies on sitten alkanut hiljakseen raksaileen :D Meillä edellisessä okt oli 105m2 ja säilytystilaa ei ollut ollenkaan. Nyt neliöitä talossa 140, iso vaatehuone ja talon mittainen käyttöullakko mihin saa varastoitua tavaraa. Otettiin joka huoneeseen liukuovelliset täyskorkeat isot kaapit joihin tulee paljon vetokoreja juuri tämän säilytys ongelman takia, saa ainakin kaikkien omat vaatteet mahtumaan huoneisiin. Myös autotalliin tehdään jonkin näköinen varasto. Me ostettiin tontti kunnalta kun vuokra olisi ollut niin kallis vuodessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Näen tärkeämmäksi, että olohuone on valoisalla puolella (länsi puolella) kuin, että se olisi pohjosessa, johon ei juuri ikinä paista aurinko.. Onko kukaan nähnyt tuolla asialla itse mitään merkitystä?
Onhan niillä ilmansuunnilla merkitystä; me ainakin katsottiin niiden mukaan mm. saunan paikka -> pääsee terassille nauttiin ilta-auringosta (tai siis riittää aurinkoa myös iltaan asti) ja on kunnon "auringonottoterassin" paikka; olohuone taitaa olla ehkä lounaaseen päin (jos nyt oikein tulkitsen) ja ruokatilan kohdalla esim. pidin tärkeänä, että siihen ei paistais suoraan kuuma aurinko; maailman tuskastuttavinta syödä tai juoda kahvetta kun aurinko paistaa suoraan silmiin ja kuumasti! Yhdellä tutulla on ruokapöytä erkkerissä, jossa on tietysti käytännössä ikkunaa melkein koko seinä; voi jee, kun oli tukalaa käydä kahvilla kesällä, vaikka oli iltapäivä kun oli niin kuuma paikka, ja sitten kun laittaa kaikki ne sälekaihtimet kiinni on pimeetä... Eli varsinkin jos tulis erkkeri, kannattais miettiä ilmansuunta tarkoin!

Meillä on muuten Omatalo; alkuperäinen pohja oli omatalon malli, mutta siitä ei ole jäljellä kuin toinen pääty talosta, en tiedä miten suhtautuvat täysin omaan malliin; riippuu varmaan siitä mallista... Voin sanoo, että kaikki on kyllä toiminut, eikä valittamista ole ollut.
 

Yhteistyössä