***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Hei, pitäisköhän minunkin ilmoitautua tänne kun tuntuu et olis kysyttävää ja jahkailtavaa hirmuisesti.

Eli Sintsu78, laskettuaika 2.11.2010 ,neljättä odotellaan, tyttöä lupailtu ja ruokavaliolla mennään, ensimmäistä kertaa tälläisiä ihmetellään:wave: Riittääkös nuo alkuun? Niin ja kättärille oltais menossa.

Kuinka kauan teillä on seurattu ruokavaliolla noita arvoja? Ku näytää et minulla menee hurjan helposti yli rajojen. Ja kestää että laskee niin et uskaltaa edes mitään suuun laittaa:headwall: Aamulla arvo oli 5,5 ja söin muroja ihan vähän ja ehkä desin maitoo ni jo oli 9,4. Niin ei sitten varmaan enää muroja.Ärsyttää vaan syödä päivä toisen jälkeen ruisleipää vaan.Se ei nosta mun sokereita.Ja ruokien jälkeen ollu 8,3. Pöh ja pah ku on ärsyttävää.Ja en edes syöny mitenkää "huonosti" Nytkin vaan kaalikeittoo (ilmanperunaa tai riisii) ja ruisleipää kalkkunaleikkeellä ja lasi maitoo...Rasittavaa ja ehkä eniten siksi kun ei tiedä miten tästä eteenpäin.Ja miten tuo vaikuttaa raskauteen ja kuin helposti vauvaan?

Nyt tuli kyllä niin omaa napaa ku olla ja voi :ashamed:

Kuin usein teillä on vauvaa ultrattu?
Ja tiedättekö vaikuttaako toi raskausdiabetes tuohon sf-mittaan? Onko teillä ne ihan normaalin rajoissa? Kun minulla se menee koko ajan siellä sen taulukon yläpuolella...

Sintsu ja öhkö 30+2
 
Heippa!

Mulla on eka seurantajakso takana ja tosi hyviltä näyttää arvot. Kaikki paastot (yhtä lukuunottamatta: söin illalla hapankorppuja 3) alle viis ja ruokailun jälkeenkin yleensä max 5,5. :) Tuon seurantajakson perusteella totesin, että viljoja en nyt syö. Ne ei mulle käy. Ei nouse yli rajojen, mutta mun makuun liian lähelle rajaa, ja kun ilmankin pärjään vallan mainiosti, en tykkää ottaa riskiä... Mutta viikkoja on vähän, joten katsotaan, kuinka akan käy, kun päästään loppuraskauteen. Samalla ruokalinjalla nyt kuitenkin.

Sintsu: Huomaa, että maidossa on aika paljon hiilareita, muroissa lisää (varsinkin, jos niissä on myös sokeria). Jos syöt lisäksi viljaa, vaikkakin ruista, se nostaa sokereita. Lisäksi kantsii ehkä tarkistaa, mitä sun kalkkunaleike sisältää. Monet kevyt-leikkeleet sisältää piilosokeria (rasvaa pois, sokeria tilalle).
 
Heipä hei,
en ole vähään aikaan päässyt kirjoittelemaan kun tietsikkani sanoi yhteistyösopimuksen irti... Nyt sain uuden tilalle, joten tulin kertomaan kuulumisia. Eli rv 39+5 menossa sunnuntaina la. Minullahan oli niin että jäin ekaa kertaa sokerirasituksesta kiinni neljännessä raskaudessa ja paastoarvo oli 5,3 eli siis melkoisen mitättömästä tilanteesta jäin kiinni. Olen nyt sitten kotona mittaillut, alkuun 3 päivänä viikossa ja kun arvoissa ei ollut mitään, lääkäri sanoi että silloin tällöin yksittäisiä mittauksia ja vaikka kerran viikossa päivän mittaan. Näin siis olen mennyt arvot ovat ollet hyviä, oikeastaan en ole ruokavaliotakaaamn muuttanut koska arvot ovat olleet ok.

Mut jotain jännää tässä kuitenkin on, kun menin rv 38 kokoarvioon lääkäri ultrasi sen hetkiseksi kooksi 4000g, siis apua että menin paniikkiin.... Aiemmin pojat (poika siis nytkin) ovat olleet rv 38 3000-3200g... Mullahan on aina mennyt viikoille 42+ ja käynnistykseen. Lääkäri totesi vain rauhallisesti että iso on mutta ei näytä sokerivauvalta, että katsellaa rv 40 uudestaan ja sitten mahd. käynnistys... Kotiin tultua menin ihan paniikkiin että poikahan on silloin hyvinkin jo 4500g... Soitin terkkarille ja terkka ehdotti että jos hän laittaisi Kysiin lähetteen ja tarkistaisivat siellä vielä koon, jos sitten käynnistäisivät aiemmin jos koko pitäisi paikkansa. Kysissä lääkäri oli vähän nihkee... mut kolme kertaa ultrasi koon ja sai 3600g. En nyt tiiä sitten mihin uskoa, mutta ei siis käynnistetty ja entinen tilanne jäi voimaan eli maanataina menen äippäpolille, koko ultrataan ja sit päätetään mitä tehdään.
Meilläpäin on myös sellainen tapa että jos vauva ei lähde syntymään itsestään niin 41+5 mennään automaattisesti ilman lähetettä Kysiin. Eilen terkkari kertoi mulle että jos on raskausdiabetes niin silloin mennään jo viikkoa ennen eli 40+5 joten minun kohdalla se tarkoittaa sitä että jos nyt ma ei tehdä päätöksiä Kysiin menosta menen sitten joka tapauksessa ensi viikon pe. Mikä onni onnettomuudessa, sanon minä... Itsestään syntymiseen en jaksa uskoa vaikka aikalailla supisteleekin.

Että tällaisia kuulumisia tänne. Yritän tässä lukea teidänkin kuulumisia. VAUVAUTUNEILLE hurjasti onnea ja UUSILLE tervetuloa!

T. RvaRuusu 39+5
 
No nyt kuulkaas mulla meinaa mennä hermo! Oon aina ennen mittausta pyyhkässy käsidesillä sormea, kunnes ystävä sano että hänelle oltiin sanottu ettei saa käyttää mitään sellasia. Tehtiin sitten pikkunen koe. Äsken mittasin päivällisen jälkeen arvon, ensin keskisormesta, käsidesillä pyyhkästynä, 8.1 arvo ja heti perään nimettömästä, eikä mitään käsidesejä, 7.5!!! Siis onko mulla koko ajan tullu virheellisesti nuo arvot!
Miehen otin koekaniiniksi ja häneltä myös keskisormesta käsidesillä otettiin arvo ja nimettömästä ilman, 0.3 oli eroa!
 
Huomenta vaan!
Ihan vaan informaatiluontoisena tietona että tänään illalla otan sitten 22 yksikköä, ei toi 20 toimi yhtään. Sapettaa, mutta koitan hakea oikeaa asennetta ja motivaatioo siitä tulevasta kääröstä :heart:

Tuntuu että ruualla ei oo enää mitään logiikkaa tässä taistelussa. Sanoinkin asiasta viimeksi äippäpolilla diabetes-hoitajalle ja se totes että näin se vaan on, raskausdiabetes ei oo looginen....

Nyt muuten on tullu loppumetreille tosi paljon semmosia kiellettyjä mielihaluja kuten esim. viinirypäleet ja sinihomejuusto. Enää muutama viikko pitää kestää ilman, vois jopa sanoa että nyt vaan enää loppurutistus!

Keukeu ja Tirppi 33+5
 
:popcorn: (kieroa huumoriani, oli pakko laittaa tuommoinen kun sellaisen löysin)

Olemme olleet viimeiset kolme päivää tiiviistii (12h/pvä) raksalla ja on jäänyt tääläl surffailut vähemmälle.
Kävin torstaina polilla ja sain painoarvioksi 32+0 1900g. Kaikki mitat oli hyvin keskikäyrällä, vatsanympärys jopa hieman alapuolella. Jos vauva jatkaisi samaan tahtiin kasvua niin arvioitu syntymäpaino olisi 3600g. Nämähän nyt on ihan puhdasta arvailua mutta lohdutti ainakin minua suuresti! Nyt on vain jaksettava rakennusprojektin lomassa mittailla arvoja ja yritettävä syödä säännöllisesti ja unohtaa ne lauantain suklaat.... KYLLÄ!! Olen syönyt suklaata eilen!
Mittailukin on jäänyt ihan paitsioon ja huomenna on lääkärin soittoaika. Että voikin ihmistä nolottaa. Eikä sekään, että nolottaa, mutta enhän minä tiedä missä lukemissa sokerit menee! HyiHyi miten huonoa itsehoitoa!
Pakko vain myöntää, että alkaa loppuväsymys iskeä, kun näitä sokruja on mittailtu jostain rv10 saakka ja insuja pistetty rv 13 alkaen. Nyt siis niskasta itseäni kiinni!

KeuKeu
Älä yhtään häpeile noita insuliinin määriä (älkääkä kukaan muukaan!)
Olen uskotellut itselleni, että sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon menee insuliinia, kunhan siitä vain on hyötyä. Itse olen todella herkkä nostamaan omia annoksiani ja uskon, että tuo kasvu on inhimillinen juuri insuliinien määrästä johtuen (en siis kiitä itseäni vaan insuliineja..)
Hyvä esimerkki tuohon epämääräisyyteen on, että samallakin ruoalla saattaa heittää päivästi riippuen ne arvot. Käsittämätön tauti!

Duffy
OHO! Enpä ole ikinä tuollaista kuullut! Mutta pakkohan tuon on pitää paikkansa, kun noin monella se arvo heittää!

Bubbeli 32+3
Ja annostukset tällä hetkellä:
protophane 34+6
novorapid 32+12+10+10
 
Käynnistelystä:
Minulle on puhuttu hyvin varhaisessa vaiheessa jo, että käynnistys on varmaankin edessä. Muutama lääkäri on väläytellyt raskausviikkoa 38. Torstaisella käynnillä lääkäriltä kyselin vaikka mitä ja hän sanoi, että eräpäivä alkaa olemaan 40+0, ellei jo aiemmin.
Ja tosiaan, lääkärit vaihtuu niin jututkin vaihtuu!
Kyseinen lääkäri sanoikin, että on hyvä kun on useamman lääkärin tekemä arvio. Se antaa paremman otokset kasvusta, kuin jos vain yksi lääkäri tekisi aina arvion. Ja hän myös mainitse, että onhan se kurja, kun lääkäreillä on omat mielipiteet asioihin.

Haluatteko muuten tehdä taas yhteenvetoa saaduista painoarvioista? Olisi kiva seurata muidenkin vauvojen kasvua :)
Voin tässä aloittaa vaikka itse
19+4 300g
26+0 900g
27+6 1240g
29+5 1599g
32+0 1900g

Bubbeli 32+3
 
Sunnuntaipäivää !

Ensiksi meidän neidin painoarviot, jotka siis tasoittuvat koko ajan. On nyt ns. keskikäyrällä.

20+1 400 g
29+4 1900 g
31+4 2100 g
33+3 2300 g

Minulla on nyt sokeriarvot kutakuinkin kohdallaan ja pienillä insuilla mennään. Viimeinen mittaus 1 h oli kyllä hämmästyttävän korkea 13,3, mutta jospa oli vain tilapäistä. Riisipiirakka varmaan syynä.

Olen aina pessyt käteni ennen mittausta vain vedellä. Vatsanahkani pyyhin alkoholilapuilla ennen Fragminia, jota on (jippii !) enää 9 kpl. Kaikkiaan tulen pistäneeksi 240 pistosta. Vatsanahkaparka. On aika työläs pistettävä.

Mulla oli KeuKeu muuten keskiviikona aika vasta 10.30. Ei taidettu "törmätä".

Discovery 34+0
 
Viimeksi muokattu:
Hui kun on joku kauan noita sokereita mitannut :hug: ihan alkumetreiltä asti.Tsemppiä vielä viimmeisiin viikkoihin =)

Minusta kun tuntuu et ei jaksais yhtään noita mittailla ja katsoo mitä suuhunsa laittaa:ashamed: Tai kun tuntuu et ei oikein voi syödä edes mitään muuta ku salaattia ja lihaa et sokerit ei nouse. Iltasin (tai melkein yöllä) sokerit ei niin nouse ja voi enemmän syöpötellä.Mistä tuokin sitten johtuu...

Nyt mä olenkin miettinyt et pitääkö sitä syödä sitten niin et ne sokerit ei nouse? (siis sitä salaattia, lihaa ja juomaks vettä) Ja on ihan sairas nälkä koko ajan...Vai onko parempi et syö suht normaalisti (siis terveellisesti,lautasmallin mukaan, ei herkkuja) ja katsoo mihin ne sokerit nousee?

Sintsu ja öhkö 30+5
 
Tulin vaan ilmotteleen että meille syntyi ihana prinsessa sektiolla 17.8. Pituutta neitillä 52cm ja painoa 4310g :heart: Eli ei onneksi kauas painoarvio heittäny.

Sektio meni hyvin, eikä näin jälkikäteen kyllä harmita että siihen päädyttiin. Ilmeisesti meillä miehen kans on semmoset geenit että ei alle 4 kilosia vauvoja tehä. Seurasin kuitenki puolestavälistä raskautta mitä söin, ja sokerit pysy kurissa. Mutta pääasia että terve vauva saatiin.

Marlin ja Justiina 1vko6pv
 
Onnea Marlin vauvasta!
Tehtiinkö sulla suunniteltu sektio ja saanko udella samaan syssyyn, että mikä oli viimeinen arvio?

Vauvis:
Voi juku sentään :|
Koska olet menossa sairaalaan seuraavan kerran?

Bubbeli 32+4
 
Aika hyvin Marlin sulla piti paikkansa tuo painoarvio! Ehkä mäkin rupean hiukan luottamaan noihin, kun monella on ollut hyvinkin lähellä tehdyt arviot oikeaa.

Discovery
Luulin, että sulla oli tehty kaksi arviota samana päivänä ja petasin tähän omia laskelmiani. Yritin laskeskella kuinka paljon tämä vauva painaisi laskettuna-aikana ja otin virhearvoksi +-200g :D

Vauvahaaveita äh, älä suostu lähtemään sieltä! Otat ovenpielistä kiinni ja huudat kurkku suorana siellä, että nyt saa jotain ruveta tapahtumaa, prkl!!

Bubbeli 32+5
 
Hei vaan, täällä yksi uusi sokereiden mittailija! Ruokavaliolla mennään tällä hetkellä.
Kahlasin ketjun läpi, ja mukavasti tuli uutta tietoa kun itselle tämä on aivan uusi asia..

Narahdin sokerirasituksessa paastoarvosta, niukasti mutta kuitenkin (5.5), joten nyt mittailen toista viikkoa sokereita kotona. Viime viikolla piti ottaa joka aamu paastoarvot, ja nyt kuluvalla viikolla mittailen paaston+1h aamiaisesta+1h lounaasta+1h päivällisestä.

Toistaiseksi on tullut kaksi liian suurta paastoarvoa, 5.6 ja 5.7 (rajana mulla <5.5).. Onneksi ei tuon korkeampia, mutta mitenhän tiukasti tuollaisiin heittoihin tartutaan..?? Syytän kyllä hieman itseäni noista, kun ajattelin vähän testimielessä mennä vkonloppuna hieman rennommin ruokavalion suhteen. Olisi kannattanut ehkä testailla sitten kun/jos noita ei tarviis päivittäin merkkailla :ashamed: Tiedä sitten johtuiko mässäilystä vai mistä, mutta vähän harmittaa kun terveellisemmällä sapuskalla olisi pysynyt ehkä rajojen sisässä.. vai näinköhän tuohon paastoon niin kovin edes ruokavalio vaikuttaa?
Noh, nyt toivotaan että nämä tokan viikon mittaukset pysyis aisoissa! Vähän alkaa jurppia jo toi pistäminen vaikka kovin vähällä on tässä vielä itse päässytkin : /

katjuska 28+6
 

Yhteistyössä