***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

kiitos vauvahaaveita :)
toistaiseksi mulla näyttäis toimivan sellainen yhdistelmä, että syön iltapalaksi ysin maissa ruisleipää esim juustolla ja salaatilla + jogurttia/viiliä, tauko mittaukseen noin 9-10h. Oon myös vähän touhuillu ennen mittausta, käynyt vaikka suihkussa. Nyt parina aamuna ollu noilla eväillä 5.1. En tiedä uskaltasko kokeilla pidempää paastoa, jos vaikka vielä laskis tuosta.. Taidan kyllä mennä näillä tämän viikon kun ens viikolla noita lukemia syynätään neuvolassa ;) Sen jälkeen voi sit testailla.
Ruuan jälkeiset arvot ovat olleet toistaiseksi akselilla 4,6-6,9 joten ne ainakin ok vaikka syönyt suht normisti hiilareitakin.

katjuska 29
 
Mä tulen piiskaamaan tänne itteeni. Kahtena aamuna paastot ok, samoin muut luvut (22yksikköä). Mutta tilalle on nyt tullu jostain syystä nälkä ja se käy hermoille välillä. Nytkin lounaan tunnin jälkeisen mittauksen jälkeen luku 5,8 (söin siis ihan hyvin mielestäni) ja taas nälkä. Kaapissa ei ollu mitään muuta kun keksejä ja yhtäkkiä huomasin että olin vetäny niitä muutaman ja samantein hirvee morkkis päälle. :ashamed:
 
Suunnattomat kiitokset tästä pinosta. Olen ollut sangen ulalla raskausdipeeteksesta, mutta kiitos kirjoittamienne juttujen, olen saanut paljon mielenkiintoisia vinkkelä.

Olen "Pikku kakkosta" odottava pian kolmekymppinen, joka kolmisen viikkoa sitten "narahti" (kuten täällä taitaa olla tapana sanoa) sokerirasitustestissä. Kyseessä oli alkuraskauden sokerirasitustesti, johon minut ohjattiin ylipainon vuoksi. Sokerirasituksessa arvot olivat 5,8/9,8/8,7, eli ensimmäinen ja viimeinen arvo ylittivät rajat. Raskausviikkoja tuolloin oli 9+. Eli piiiiiitkään seurantaan joudun. Aluksi ihan masennuin, mutta nyt kun olen päässyt vauhtiin sokerimittauksessa (1,5 viikkoa takana) ei enää masenna, vaan mielenkiinnolla seuraan lukuja.

Kovinkaan pahalta ei ole vielä vaikuttanut, sillä yksikään mitatuista arvoista ei ole ylittänyt rajoja. Minuakin on pyydetty mittaamaan kolmena päivänä viikossa ja siten että ennen aamupalaa, 1h aamupalan jälkeen, 1 h lounaan jälkeen ja 1 h päivällisen jälkeen. Raja paastoarvossa on 5,5 ja ruuan jälkeisissä arvoissa 7,8. Vielä en ole muuttanut mitään ruokavaiossani, koska halusin nähdä miltä arvot näyttää "tällä hetkellä". Nyt alan testailemaan kuinka ruokavalio ja ruokailujen säännöllistäminen sekä annoskokojen tarkempi huomioiminen vaikuttavat. Tätä raskautta on vielä sen verran reilusti jäljellä, että asia kannattaa ottaa tosissaan.

Niin tosiaan laskettu aika on 12.3.2011 ja ruokavaliohoidolla mennään, toinen lapsi tulossa. Ensimmäisetä ei raskausdiapetesta ollut.

Jos halutaan, niin minäkin voin uudistaa pinon sen jälkeen kun vauvahaaveita ei enää täällä päivittele, koska roikun täällä tämänhetkisistä odottajista luultavasti pisimpään.
 
:wave:

Vici, tervetuloa joukkoon! Minulle sopii hyvin, jos täältä löytyy joku muu päivittelijä! Itse jään piakkoin pois tästä joukosta ja sitten olisi uuden ylläpitäjän etsintä jälleen edessä. Elikkä, pesti on sinun, jos sen haluat!
Minäkin olen joutunut mittailemaan samoilta viikoilta kuin sinä. Nyt vasta on alkanut iskemään väsymys ja viikkoja on jo 33. Kyllä sitä jaksaa, kun tietää tämän olevan hyväksi vauvalle. Jouduin itse insuliinille rv13. Painoarviot ovatkin olleet hyvät enkä ole yhtään pahoillani vaikka insuliinia joudun pistämään.

Bubbeli 32+6
 
Kiitosta bubbeli rohkaisevista sanoista. Mulla on ensi tiistaina seuraava neuvolakäynti, jossa käydään mittaustuloksia läpi ja kauheasti on tullut kysyttävää minullekin. Terkkari tekee sitten ilmeisimmin lähetteen äitiyspolin diabeteshoitajalle käymään läpi asioita.

Karkkeja olen suoranaisesti välttänyt tämän narahtamisen jälkeen. Osittain se on varmaan ollut alitajuista. Mutta makeita leivonnaisia ja jälkiruokia on tullut kuitenkin haukattua. Suurin vaikeus minulla tulee olemaan ruokailujen säännöllistäminen ja annoskokojen hallinta. Se on aina ollut minulle hankalaa. Ehkä tässä on mahdollista oppia uusia hyviä tapoja, joita sitten noudattaa raskausajan jälkeenkin =) :rolleyes:

Ylittelikö sinulla bubbeli arvot heti rajoja, kun aloitit kotimittaukset vai pysyitkö rajojen sisällä? Olen selannut ketjua, mutta en nyt muista tällaista...
 
Viimeksi muokattu:
Vicille tervetuloa! :wave:
hienoa että bubbelilla on ollut painoarviot ok. itsellä jännittää kun huomenna olisi kontrollikäynti ja paastoarvot olleet koholla jo kuukauden!! ja nyt jotenki tullu herkuteltuakin parina kertana viikossa, masentavaa :( muuten ruokailut kyllä pysyny sitte kunnossa, annoskoot ja ruoka-ajat jne. en oo niinkään ikinä ollu pullan ja leivonnaisten perään mutta suklaan senki enemmän!
jotenki lähti motivaatio hiipumaan kun ollut oikea diabeteshoitaja lomalla ja sitten on mitä tahansa sijaisia puhelimen päässä kun oon soitellu joka viikko. yhdelläkin kerralla sijaishoitaja sanoi että "eli sinä pistät illalla 28KY". vastasin että ei kun 34KY. tähän tuli vastauksena että kuka on antanut luvan nostaa!!! siis prkl!!! pakkohan sitä on nostaa ku ei riitä! nyt oon sitte nostanu vaan viiden päivän välein ku on niin ottanu päähän ni jopa on aamuarvot n.6.4 eli tosi paljon. aiemmin oli sentään "vaan" n 5.8.. onneksi sillä oikealla ihanalla hoitajalla on nyt lomat loppunu ja pääsee sen luo huomenna kuuntelemaan että miten edetään ja saahan sitä annosta nostaa.

tasse 29+5
 
Vici
Jäin kiinni sokerirasituksessa kahdesta arvosta ja sain samantien lähetteen sisätautien polille. Syynä siihen, ettei kauheasti jääty seurailemaan on tuo esikoinen. Hänen kanssaan olin myös insuliinilla, tosin paljon myöhemmin vasta, ja hän painoi yli 5kg. Nyt ei siis jääty yhtään odottelemaan ja pähkäilemään.
Minulla oli muutamia paastoarvoja koholla, olisiko ihan luokkaa 5.6-6.0. Alusta saakka minulla oli käytössä metformin (tablettilääkitys), joka ei auttanut. Viikolla 12+6 kävin ensimmäistä kertaa sisätautienpolilla ja samantien aloitettiin iltainsuliini, Protaphane 6ky. Noin viikolla 15-17 aloitettiin myös ateriainsuliini. Silloin ei ollut kuin muutama ylitys, mutta halusin aloittaa myös ateriainsuliinit, ettei tule epämielyttäviä yllätyksiä. Jossain vaiheessa alkoi ennen ruokaa-arvot olemaan myös koholla ja minulle lisättiin Protaphane myös aamuun.
Protaphane on pitkävaikutteinen insuliini, jota käytetään yleensä paastoarvojen kurissa pitämiseen ja Novorapid on lyhytvaikutteinen, jonka paras vaikutus on n.1-1,5h pistämisestä.

tasse
SIIs no johan on ollut ihmeellinen hoitaja!! Totta hemmetissä niitä annoksi nostetaan, jos ei riitä edellinen annos! Yritä olla välittämättä tuollaisista typeryksistä! Lisää vain insuliinia tarvittaessa. Luulisin, että sulle on annettu ohjeet sieltä lääkäriltä. Noi hoitajat osaa välillä olla..
Mulle meidän d-hoitaja kerran kauhisteli "MENEEPÄ SULLA ISOJA ANNOKSIA. KAUHEETA"
Lääkäri kuuli tämän ja sanoi sitten jälkeenpäin, että "Älä välitä, menee niitä isompiakin annoksia ja jokainen tarvitsee sellaiset annostukset kuin tarvitsee"

Tässä yksi päivä vähän olin "oma-aloitteinen". Lounaan jälkeinen arvo 8.9 ja 1h15min kohdalla vielä 8.6 niin pistin kylmästi 10ky Novorapidia lisää. Siitä puoli tuntia ja arvot olivat kohdillaan. Eikä edes tullut missään vaiheessa alhasen tuntemuksia! Meni sitten sille ruoalle 42ky insua.

Tästä tulikin mieleeni. Oletteko huomanneet, että se ensimmäinen suupala olisi kaikkein kriittisin? Yleensä en lounaalla tarvitse kuin 12ky niin tuo yllämainittu tapaus oli 42ky. Vai voisiko johtua, että en ollut syönyt aamupalaa (nukuin niin pitkään) vaan aloitin lounaalla. En siis ollut pistänyt vielä pohjalle yhtään insuliinia. Vaikka siis tuon Novorapidin pitäisi vaikuttaa vain pari tuntia.. Jään pohtimaan!

Bubbeli 33+0
 
Lisäys vielä. Metformin oli käytössä jo ennen raskautta ja sitä jatkettiin vielä raskauden aikana. PCO:n vuoksi oli tuo metformin ja kaikki sokerirasitukset ovat olleet "ei raskauden aikana" hyvät. Tuo kuulema auttaisi ovulaatioonkin tuo lääke.
 
Pitipä heti tulla kertomaan, että nyt se eka ylitys sitten tuli mullekin : / Päätin kokeilla, että vieläkö hernekeiton kera saa ottaa pannarin hillolla :whistle:. Tunnin päästä oli mittarissa sitten arvo 8,4. Vartin myöhemmin mittasin uudelleen ja arvo oli jo rajoissa 7,7. Aika nopeasti laskenut. No, ei enää jälkkäriä :x Eipä se niin suuri menetys ole, tullut vain paha tapa torstaisin :whistle:

Onpas kiva hoitaja ollut tassella, joskus nuo sijaiset ovat aika pelottavia, kun eivät ole perehtyneet tapaukseen. :eek: Meillä oli esikoiseta perhevalmennusta ja "synnytys-oppitunnilla" todella tylsä hoitaja kertoi meille asioita todella tylsästi |O Isäntä alkoi sitten ilveilemään kohdassa, jossa terkkari mainitsi jotain oksentamisesta. Väsymyksestä herkistyneenä minä tietty aloin ääneen hekottamaan ilveilylle. Terkkari siihen loukkantuneena: "Ei tämä ole mikään naurun asia, synnytyksessä voi oikeasti tulla huono olo..."
 
:LOL: Jaa, että oli vähän huumorintajuton täti teijän valmennuksessa Vici!

tuolleen kokeilemalla se onnistuu katsomaan mikä on ok ja mikä ei. Ja sen arvon saattaa nostaa jo se hernekeittokin, never know! Ensi viikolla katsot, että onko vaikutusta.
Itselläni lempparini mannapuuro nostaa arvot ihan pilviin! Viimeksi 32insuliiniyksiköllä 9,6 tai jotain vastaavaa, yli 9 kumminkin. Eipä sitten syödä mannapuuroa..

(.)
Oli eilen pakko nostaa aamupala insua. Nyt menee 38ky aamupalalla ja arvo oli eilen 5.4 ja tänään 6.2. Hyvä näin :)
Ennen lounasta join lasin vettä ja ennen arvo oli 6.6 :O Kummallista. Laitoinkin sitten suoraan 14ky lounaalle, ettei mene liian suureksi arvot.

Ja lääkärikin soitti tänään. Kehui, että hyvin osaan ja uskallan lisätä insuliinia tarpeen mukaan. Nyt ei sitten laitettukaan soittoaikaa enää. Toivottavasti mulla ei ihan repsahda tää mittailu! Muistutelkaa te mua asiasta :D

Vauvis on muuten tainnut saada vauvan :)

Vici
Päivityksestä vielä. Olisiko hyvä idea laittaa etusivulle joitain hyviksi koettuja linkkejä? Mm. näitä hiilaritaulukkoja ja käypähoitosuosituksia? Mitä muut olette mieltä?


Bubbeli 33+1
 
Viimeksi muokattu:
KeuKeu
Mä olen tainnut unohtaa kommentoida sulle tuohon nälkä asiaan.
Joudun valitettavasti myöntämään, että minä en orjallisesti noudata rd-ruokavaliota. Yksinkertaisesti kuolisin nälkään.. :D
Nyt olen iltaa keventänyt mm. syönyt ihania salaatteja (vihreää, vesimelonia, fetaa, oliiveja ja ihania valkosipulkin kynsiä).
Jouduin sitten tässä yhtenä aamuna heräämään viiden aikaan syömään jugurtin. Olin pyörinyt jo yli tunnin nälän takia..
 
Hmm. Minulla juuri hoitaja sanoi, että nostetaan ateriainsuliinimääriä, ettei tarvitse kärsiä nälkää. No en ole kyllä kärsinytkään. Nyt on vähän repsahtanut tämä ruokavalio, kun arvot ovat pysyneet niin hyvinä. Aamupaastotkin ovat olleet alle 5. Käy samalla lailla kuin viimeksi, että korjautuvat loppua kohti. Paino laskee oudosti. Parissa viikossa nyt vähän yli kilon. Mahakin on niin pieni, että ihan huolestuttaa... No onhan tuo vatsanympärys yli metrin kuitenkin. Pojilta oli lopussa 114 cm.

Sateista viikonloppua Discovery 34+5
 
bubbeli, mun ehkä täytyy alkaa kattomaan että voisko vähän syödä lisää noilla aterioilla, kun ei ne jälkeiset arvot (paitti aamu) oo vielä pahalla tasolla, yleensä alle seiskan. Tossa naureskelin iteksiini iltapalaa syödessä että raejuustoa en syö sitte ihan hetkeen kun tää ruljanssi on ohi :)

Huomenna tulee tyttökamuja kylään koko päiväksi ja mä jo nyt tiedän että pyllylleen menee kaikki sokerit joten oon sopinu itteni kanssa etten ota ressiä asian tiimoilta....

Mä olen alkanu miettimään aika paljon tota synnytystä kun tää kamu on edelleen poikkitilassa. Käy välillä kiusaamassa oikein päin ja sitten kuitenkin palaa taas poikittain. Onneks ens viikolla on se tays, niin pitänee alkaa ottaa nyt asiaksi se synnytyksen mahdollinen kulku... tai siis lähinnä se, että he tietävät mikä on mun toive.

Mutta nyt sohvalla makoilemaan, hyvää viikonloppua kamut!
 
No oho, tänä aamuna tuli alin paasto 4,8. Mitään en tehny erilailla muihin päiviin verrattuna. Onkohan tässä tiedossa sama kun sulla Discovery, alkaako kroppa korjata tilannetta itekseen..? No, ehkä mä en vielä yhden aamun jälkeen hypi hurraata :D
 
Minulla ei ole nälkä vaivannut, mutta sitä selittääkin karppaus. Syön normaalirasvaisia tuotteita, jolloin nälkä ei vaivaa. Tänäkin aamuna pekonia ja tomaattia. Nälkä lähti kovaa kyytiä karkuun.

Perjantaina olin äippäpolilla, jossa todettiin vauvan olevan sopusuhtainen eikä missään tapauksessa sokerivauva. Lasketun ajan painoarvio on n. 3kg. Sokerit ovat pysyneet karppauksen ansiosta todella hyvällä tasolla. Välillä kyllä tulee sellainen olo, että nyt vedän kulhollisen mysliä, mutta olen saanut hillittyä itseni. Vielä kun jaksan muutaman viikon, niin ei tarvitse olla enää ihan niin tarkka. Karppaan siis normaalielämässäkin, mutta hiukan rennommalla otteella.

Hepatogestoosin vuoksi tässä eletään jännittäviä aikoja. Raskautta ei todennäköisesti päästetä yliaikaisesti.
 
Mua niin ärsyttää miettiä koko ajan mitä syö :headwall: Minusta se on ihan hirveen vaikeeta :ashamed: Nytkin viikonloppuna vietetään keskimmäisen synttäri juhlia tänään ja huomenna.Ja tiedän et sokerit on taas yli ja huolella.
Nyt viikonloppuna en aijo siitä välittää.Kiva vaan laittaa niitä arvoja sille hoitajalle.Vaikka tiedän et tulee viestiä et katsotaan taas viikko ja ole tarkempi ruokien suhteen.Ja argh:kieh: Ku ne arvot menee yli joka tapauksessa ainakin kahdella ruualla (aamupala ja joku muu)kun mä vaan en pysty syömään pelkkää salaattii ja lihaa.Mut haittaakohan se?
Sitä mä kans mietin ku tuo ruka ohje on n.1800kaloria/päivä.Ja mun paino on nyt 92kg:ashamed: ja vielä raskaana niin eikö se ole aika vähän? Mulla on oikeesti ihan järkky nälkä kun syön sen mukaan (Ja silti ne arvot on yli!) Niin ei oikein ole sitten motivaatiota tuon noudattamiseen.

Ja taas hirvee vali vali...
 
Mullakin tulee nyt vain valivalia..
Pistän tosiaan sen 38ky aamupalalla ja eipä toi riitä MIHINKääN! Siis ei edes pienellä ruokamäärällä, täällä ei siis itsestään korjaantumista todellakaan ole tapahtumassa!
1h arvo 10.1 ja 1h20min 8.9! Kiva juu! Pistin sitten taas 10ky lisää ja puoli tuntia tepsi ja 6.3 oli sen jälkeen. Pistän huomenna sitten koko putkilon :D
Ja insuliinitkin loppuu! Soitin apteekkiin ja antavat onneksi ilman reseptiä mulle insuliinia :D

Bubbeli 33+2
 
bubbeli hyvä idea nuo linkit. Olikos niitä jossain kohtaa tässä ketjussa? Jokaisen sivun pinosta selasin kyllä läpi, kun ketjuun tutustuin, mutta joka tekstiä en kyennyt lukemaan. Jos sulla on hollilla hyvä linkkikokoelma, niin laita se tähän tai sit vaikka yksityisviestinä.

Tehdäänkö uusi pino heti vai odotetaanko rauhassa Vauviksen uutiset?

Minulle tämä RD on vielä kovin uusi asia, enkä osaa ajatella kaikkea. Uusia ylityksiä ei torstain jälkeen ole tullut. Päivällisen jälkeinen arvo taisi silloin olla jopa 5,3, vaikka lounaan jälkeinen olikin korkea. Innokas olen kyllä ollut mittaamaan vaikka alkutiedon sokeriylityksistä saatuani pelkäsin sitä itseni pistämistä kauheasti. Helpottavaa huomata, ettei siinä ole mitään ongelmia.

Tuosta karppamisesta olen kaivellut tietoa. Mutta kertokaahan nyt te karppaajat hiukan esimerkkiä mitä syötte aamulla, lonaalla, välipalalla, jne... Kiinnostaa kovasti tietää, vaikka olenkin päättänyt aloittaa tämän ruokaremontin säännöllistämällä ruoka-aikojani ja huomioimalla tarkemmin lautasmallin. Vastaisuuden varalla lisäkeinoksi olen ajatellut tuota karppaamista. Pelkään sokerien heittelyn lisääntyvän raskauden edetessä, ja minä kun olen vasta ylittänyt tämän alkuraskauden rajapyykin.

Osaisiko joku kommentoida, kun en itse oikein tiedä. Ovatkohan minun paastoarvoni korkeita, vaikken olekkaan yittänyt rajaa. Arvoni ovat keskimäärin 5,0-5,3 ja paastoaika 10-11 h. Paljonkos tuo paastoarvo ilman diabetesta yleensä on?

Vici* 13+0
 
vauvikselle onnea pojasta!! :flower:

Uusille tervetuloa :)

katjuskalle vinkki korkeisiin aamupaastoihin, itellä ei oo siitä kokemusta, mutta kaverilla oli rd ja hänellä aamun arvoihin vaikutti sellanen, että iltasin teki 30min kävelylenkin. Ja ei siis tarvi mitään hikilenkkiä tehdä, ei hänkään voinu loppuaikana ku lyllertää hitain askelin :D Mutta vaikutusta kuulemma oli.

bubbeli, vieläkö siellä ollaan perätilassa? En muista oonko laittanu tänne yhtä vinkkiä, jonka luin netistä, mutta vauvaa voi auttaa kääntymään menemällä konttausasentoon, pää tyynyssä ja yläkroppa muutenki aika alhaalla. Pylly mahdollisimman korkealla pystyssä :D Tuo on hyvä tehdä sillon ku vauveli potkii paljon, saattaapi potkasta vauhtia ja kääntyä :)
Meillä ei oo ollu mitään apua, mulla alkaa käydä selkään ja supistelemaan, mutta oon lukenu että jollaki on toiminutki!

Tässäpä meidän vauvan painoarviot:

Rv 26+3 990gr
Rv 27+5 1181gr
Rv 33+2 2139gr


Ja keskikäyrällä nätisti menee poika :) Eli ei ainakaan mulla oo vaikuttanut nuo arvojen ylitykset, mitä välillä on ollu.

Duffy ja Oula 34+3
 

Yhteistyössä