***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

bubbeli, ei oo vielä kertaakaan ollu sellasta annosta että olis voinu pitää kolmea päivää pitempää samana. Yleensä siinä ekana annoksen nosto-aamuna tulee parempi arvo ja sitte kaks huonoa seuraavina päivinä. Ohjeistus tuolta polilta oli että kolme päivää samalla annoksella ja jos se ei riitä, nostetaan kaks yksikköä. Tylsää hommaa....

Mä en kuulkaa tajua mistä mä olen saanu nyt päälle semmosia täysin turhia "pelkoja" kuten esim. mitä jos otan spinaalin, meneekö jaloista kokonaan tunto. En tiedä mistä tää edes tuli, kai mulla on vaan liian paljon aikaa miettiä näitä asioita. Kait mä ekan kerran kunnolla oon käyny läpi tota tulevaa ja nyt kun tää laps kans näyttää olevan poikkitilassa jatkuvasti, ni oon vaan alkanu miettiä että jos tässä joutuu kuitenkin sektioon. Ja ilmeisesti ne joka tapauksessa tokassa synnytyksessä sitä spinaalia suosittelee jos näyttää että menee vähän nopeammin kuin eka synnytys. Huoh, saisin kans vähän alkaa rauhottuun :kieh:
 
moikka! minutkin saa lisätä listalle :) kirjoittelin sillon jokunen kuukausi sitte pari kertaa mutta oon niiiiin huono kirjotteleen :headwall: aina kyllä luen mitä kukin on kirjotellu.

la 13.11 ja insuliinihoitoinen rd

itsellä heittää paastoarvo. sama oli viime raskaudessa mutta silloin ei tarvinut insuja käyttää kuin viimeiset kolme raskausviikkoa. nyt paastoaro oli liian korkea jo joskus rv10 tehdyssä rasituksessa ja rv20 tuli iltainsu kuvioihin. pari viikkoa sitte oli puhetta jo aamun pitkävaikutteisesta kun arvot alkoi olla 7.5 mutta muutin aamupalaa ja alottanu pari kertaa käymään pikku lenkillä (lenkkeilyä yritän maltillisesti lantion löystymisen takia) ni se puoli ok.

mutta tuo paasto!!! siis niin raivostuttavaa!! alussa pysyi arvot ihan kuosissa mutta nyt ei oo varmaan kuukauteen ollut hyvää arvoa. koko ajan paasto oikeastaan 5.8-6.1. masentavaa... tällä hetkellä menee 34KY. saas nähä paljo lopussa :/ mutta tosiaan, aterian jälkeiset arvot on aina olleet kunnossa kun oon riisin jättäny pois. riisi ei sovi mulle edes pienissä määrin..

tasse 27+5
 
Mulla meni spinaalilla ihan jaloista tunto pitkäks aikaa. Tuntuivat nuo turvoksissa olevat pallerot ihan vierailta. "Heräämöhuonessa" juuri odotettiin tunnon palutumista. Aiemmin on annettu spinaali ja silloin palautui paljon nopeammin.

Minä olen kyllä onnellinen, että tää rd hoituu näin helpolla. Itku pääsi silloin, kun kuulin rasituksen tulokset. Ajattelin, että oi ei taas...

Olo olis hyvä, jos ei olis tuota tinnitusta ja rannekanavaoireyhtymää. Vauva ei ole ollenkaan laskeutunut eikä laskeudukaan, jos "vanhat merkit paikkansa pitävät". Helpottaa oloa mutta hidastaa synnytystä. Turvotusta tietenkin on,´muttei läheskään niin paljon kuin aiemmin. Minulla oli yhdet miehen mielestä kauheat, säädettävät remmikengät viime raskaudessa. Uhkasi heittää pois heti synnytyksen jälkeen. No onneksi tallella ovat ja hyvin mahtuvat :LOL: . Normaalisti minulla on kyllä aika korketa kengät. Lyhyt kuin mikä kun olen.

Toivotaan, että teilläkin Bubbeli, Tasse ja KeuKeu sokerit asettuvat.
 
Pikaisest kysäisen,vähän ot rd jutuista,mutta kun jollakulla täällä taisi olla rautajuttuja kans..
Mikä valmiste teille on käynyt? Aiemmin olen Obsidania käyttänyt, mutta maha menee siitä kyllä..
Onko kokemuksia Maltofer.sta?? saa suklaanmakuisena pureskeltavana(vaikuttaakohan sokereihin?? Ja MILTÄ maistuu?) ja tippoina(Miltäs nää maistuu?) .. Apteekista sitä suositteli, että olis maha ystävällinen, mutta käski jutella vielä neuvolassa asiasta... Aika kovan hintainen oli, mutta siinä ei tarttis varoa milloin ottaa (maitotuotteet), kun tähän asti oon ottanut nuo muutamat Obsidanit yöaikaan, kun kuit ramppaan vessassa. Kun miusta meni liian hankalaksi rueta miettimään vielä kaikkien rd ruokajuttujen (ja muutenkin on ruoka rajoitteita jo omasta takaa), että milloin sitä on 4h syömättä maito tuotteita.. :|
 
Minä olen käyttänyt nestemäistä Ironvital-F:ää. Multi-tabs Raskaudessa on kans hivenen rautaa. Viimeksi hemppa oli 135. Minulla on normaalisti tosi hyvä n. 150. Käsittääkseni Maltofer-purutabletit eivät sisällä sokeria.
 
Thymelle kiitos kommentista =) Ehkä se n. 1600 kcal sitten riittää. En mä mitenkään kauhean paljon ylimääräistä liiku. Pyöräilen päivittäin 30-45 minuuttia, mutta se tuskin kuluttaa hirveästi ylimääräistä. Tänään pompsahti taas paino alaspäin, nyt on lähtenyt yhteensä kilo kahdessa viikossa. Toivotaan, että ei nyt enää tipu.

miimaamuu kyselit Maltoferista. Mä jouduin ekassa raskaudessa syömään yli 4kk Obsidania, ennen kuin se alkoi vaikuttaa ja sain siitä pahan ummetuksen. Sen takia mullekin apteekissa suosittelivat Maltoferia. Neuvolassa olivat vähän sitä mieltä, että se nostaa hb:tä yleensä vähän hitaammin kuin muut rautavalmisteet. Mulla ei ole sillä noussut vielä yhtään, mutta mä alan uskoa, että mulla ei nosta mikään (nytkin olen jo 3kk syönyt rautaa ja edelleen suunta on alaspäin).

Aamun paasto oli tänään 4,3 eli alhaisin mitä mulla on ollut koko aikana. En uskonut, joten mittasin uudelleen toisesta sormesta: sama tulos. Tosin sitten päivällisen jälkeen tuli eka 6:n ylitys vähään aikaan (ja eka päivällisen jälkeen ylipäänsä ). 6,3, joka ei sinänsä tietty ole yhtään liian korkea, mutta ihmetyttää, että se nyt yhtäkkiä sinne pompsahti.

Tänään aion herkutella yhdellä Pätkis-patukalla iltapalan yhteydessä :D

Haven 30+0
 
Raudasta minä olen koko kuuman kesän taistellut satasen hempalla ja syönyt jo pitkään obsidania 2/vrk ja lisäksi ferronol-luoontaistuotetta. Hyvin hitaasti on alkanut vaikuttamaan. mulla maha kyllä kestää nuo raudat ainakin toistaiseksi. Mut se mikä nosti mun hempan 110:aan oli ilmeisesti mustamakkara!!! Neuvolasta oikein käski syömään vaikka mulla myös rd. Ens viikolla meen uuteen sokerirasitukseen ja varmaan arvot näyttää ties mitä...
 
Nyt alkoivat aamupaastot oikuttelemaan. Eilen 5,9 ja tänään 6,6. Mikäs nyt mättää ? No, en vielä nosta tänäiltana annosta, kun ohje, että vasta kolmella. Keskiviikkona on kyllä polikäyntikin. Torstaina ja perjantaina olis kokous toisella paikkakunnalla. Mistähän sais asialliset kengät, jotka mahtuis jalkaan. Ei viitsis kyllä enää ostaakaan näin lyhkäsen ajan takia.

Discovery 33+1
 
Mä olen ollu taas niin kiukkunen näistä sokereista tän päivän. Eilen 5,0 (nostin annosta 18 yksikköön) ja sitten taas tänä aamuna 6,2! Vattehel?? Ja ton 5,0 sain sellaisena aamuna kun olin ed. päivän vetäny kakkua ja muuta hyvää synttärijuhlissa. Että taas vaan pisti sieppaamaan että eikö tää jo viimein ala osumaan kohdille tää annostus. Mulla myös ke äippäpoli, katotaan mitä siellä jutellaan....
 
Ihan outo päivä. Ennen päivällistä 4,4, jälkeen 8,8 (okei, oma moka, ruoka teki sen) ja sen jälkeen nurmikonleikkuuta tunti ja luku taas 4,9 ja oli tosi huono olo. Tuliko tuo huono olo tuosta kohtuullisen nopeasta sokerin laskusta? Kokemuksia?
 
Minulla tuli tänään yhtäkkiä pohjat eli 2,8. Olipa huono olo ! Hiki valui ja meinas taju lähteä. Ihme seilaamista nyt noissa sokruissa. Kävin töissä ja verenpainekin vaatimattomasti 158/97...Lepäsin niin pääsin 151/92 lukemaan. Ei hyvältä näytä. Nyt tasan kolme viikkoa siihen, kun viimeksi jouduttiin leikkaamaan. Toivottavasti pysyvät proteiinit kurissa.

Discovery 33+1
 
Apteekista saa sellaista Glucobooster-valmistetta verensokerin kohottamiseen, jos laskee liian alas. Minulla laski ed. raskaudessa loppuvaiheessa useita kertoja. Sitten annoksia pienennettiin. Lääkäri totesi, että toisaalta on hyvä, kun oireet tuntuvat. Kaikki eivät kuulemma tunne. Suositteli juomaan silloin lasillisen tuoremehua. No meillä ei ainakaan ole saatavilla, kun kukaan ei juo.

Eilen illalla kävi kyllä reippaasti yläkantissa olevissa lukemissa syönnin jälkeen eli mittasin 9,6.
 
Heips!

Auttakees mua ton insuliini-homman kanssa. Mulla nyt siis lounas- ja päivällisarvot näyttää pomppivan ihan miten sattuu, eilen söin pastaa ja olikohan leipä mukana, sokerit tasan 7.0. Tänään söin kalakeittoa ja leivän, sokerit 8.4! Selvää on, että insuillehan tässä joutuu niin miten se käytännössä tapahtuu?
Tehdäänkö joku vuorokausiseuranta sairaalassa vai mitenkä?
Entäs voiko sitä insua pistää vaan lounaalle ja päivälliselle, ku muut arvot on tosi hyviä?
Ette kuulkaas tiedä miten mua ketuttaa :mad:
Ja pelottaa tuokin, että jos niiden insujen seurauksena laskee sokerit sitten liian alas...

bubbeli, vieläkö vauva makoilee perätilassa :)? Täällä mitä todennäkösemmin, tai vissiin on jotenki poikittain taas. Torstainapa sen sitten näkee, miten päin tuolla ollaan :D

vauvis, onnittelut poksumisesta :D Ei oo enää pitkä aika!

Jos joudun insuliineille niin syön ison kasan lättyjä hillolla ja tuopillisen maitoa :LOL: Ette tiedä, miten mulla on himottanu noita jo ainaki 2 viikkoa!

Duffy ja Oula 32+4
 
Jaahas tänään alkaa puol kahdeksalta totaalipaasto huomista sokerirasitusta varten. Turhauttavaa mennä siihen taas uudestaan mutta ei auta. No, tuo paasto mua eniten kenkuttaa että miten ikinä sen kestää. Pelkään että sokerit ovat kovasti koholla johtuen tästä nykyisestä ruokavaliostani. RAuta-arvojen kohottaminen on ollut ensisijalla joten rasvaista on tullut syötyä paljon ja siinä sivussa makeaakin.
Vauvavakuutuksesta ei oo kuulunut mitään se jälkeen kun kyselivät lisäselvityksiä joten tuskin saan koko vakuutusta!

Tänään rv 25+6.
 
Duffy:
Jeps, vaavi makaa todennäköisesti edelleen perätilassa. Huomenna on aika polille, niin selviää täälläkin asia :)

Itselläni meni tässä raskaudessa "lyhyen kaavan" mukaan tuo insuliinien aloittaminen. Ei siis käyty kauhean tarkasti asioita läpi, kun olen jo kerran insuilla ollut.

Minä kävin ensin lääkärin luona ja hänen kanssaan käytiin läpi annostus ja raja-arvot. Sain ohjeistuksen myös, että milloin annosta tulee nostaa ja minkä verran. Lääkärin vastaanoton jälkeen menin diabeteshoitajalle. Siellä opeteltiin pistäminen ja tutustuttiin insuliinikyniin ja ruokavalioon. Samalla katsottiin myös sopiva neulakoko ja sain ensimmäisiin päiviin neulat. Jatkossa meillä noudetaan neulat ja mittausliuskat diabetesvälinejakelusta terveyskeskukselta.

Minkäälaisia isompia seurantoja sairaalassa ei yleensä ole, koska vaiva on niin lyhytaikainen ja sairaalahoito kallista.

Bubbeli ja viikkoja kait 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Kyselen nyt tyhmiä...mutta tuli tuossa mieleen että vaikuttaako hampaiden pesu tahnalla jotenkin sokerirasituksen tulokseen? Tulin siis pesseeksi hampaani äsken ja sitten rupesin miettimään että siinä tahnassahan on kaikenmoisia makeutusaineita. Sitten vähän googletin ja joidenkin lähteiden mukaan sillä on vaikutusta paastoarvoon!!! Voiko tosiaan olla näin!? No tehty mikä tehty ja sokerirasitukseen enää kymmenisen tuntia, pläääh! Aamulla en kyllä taatusti pese! Mulla kiun juuri tuo paastoarvo on liian korkea.
 
Noniin, takana äippäpoli ja lääkärin tuomio viikoilla 33+1 oli 2600g eli juurikin mentiin keskikäyriltä yläkäyrille. Että sapettaa. Nyt insuliinia nostetaan siihen 20 yksikköön, koska toi 18 yksikköä tuottaa hyvän aamuluvun vaan joka toinen aamu. Niin ja sitten lääkäri totesi että todennäköisesti se käynnistys paria viikkoa aikaisemmin sitten... JAIKS! Kahden viikon päästä sitten taas uudestaan käymään.

Ja sitten pitää vielä sanoa että mulla on jotain hämminkiä tän saitin uudistuksen takia eli koitan saaha asiat kuntoon pikaisesti...
 
Äippäpolillahan sitä täälläkin vierailtiin. Minulla taas vauvan painoarvio vaan suhteessa laskee. Enää oltiin vaan keskikäyrällä eli 2300 g, mutta hyvä niin. Ehtiihän tuo kasvaa vatsan ulkopuolellakin. Minulla iltainsuliini on sen 10 yksikköä. Aamulla pistän nyt Novorapidia 6, mutta päivällä oman harkinnan mukaan. Jos syön vähän, voin jättää pistämättä kokonaan, ettei tule noita kurjia alhaisia arvoja. Lääkäri totesi, että pienillä insuilla mennään. Minulla käynnistys aikaisintaan rv. 37, jos ei mitään yllättävää ilmaannu. Seuraava kontrolli täälläkin kahden viikon päästä ja sitten viikon välein loppuun saakka. Lääkäri kyllä aina vaihtuu ja niin puheetkin...

Yritin vähän vilkuilla KeuKeun näköistä naista, mutta mammoja oli niin paljon :LOL:.

Discovery 33+4
 
Discovery, mietin myös ite että mahdatko olla paikalla =). Mulla oli aika heti ysiltä ja jos satuit näkemään semmosta naista jolla oli mustat housut ja sini-valko-raidallinen paita, ni se olin minä. Ruskeat hiukset. Mulla oli mukana mun sisko, joten siitä ehkä saatto erottaa. Mun sisko on sairaanhoitaja-opiskelija ja se on ollu nyt pari kertaa mukana ihan vaan mielenkiinnon vuoksi =)

Sitten aamulukuihin... aamuluku 5,4 eli ei nyt kovin hyvä.... mutta alle rajojen kuitenkin...
 
bubbeli, kiitti vastauskesta :) Soittelin eilen äiti-polille ja sovittiin että nyt loppuviikon mittaan joka päivä lounas- ja päivällisarvot ja maanantaina soitan uudestaan. Ens viikolla sitten käyntiä polille, jos ei arvot pysy rajoissa.
 

Yhteistyössä