***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Heipatirallaa vaan kaikille!!Onko täällä muita melkein loppuvaihees olevia,jolla on alkanut pahoinvointia??Mulla on nyt muutaman päivän aikana ollut tosi huono olo aamuisin ja viikkoja 30+!!On mennyt ohi sitten ihan juomalla vettä tai laimeata mehua!!Kiitos kaikille vastanneille etukäteen!!

miita1969 & Walter 30+5 :D
 
Maijamehi, jospa sulla kroppa valmistautuu synnytykseen :) Mulla oli ainakin viitosen raskausaikana niin, että insuliineja joutui vähentämään ihan reilusti muutamaa päivää ennen synnytystä, kun sokerit vaan alkoi korjautua omia aikojaan. Kätilön puheista ymmärsin, että olisi ihan normaalia, että niin tapahtuu?

Mulla taas ihan toisinpäin, sokerit elää todellakin omaa elämäänsä ja insuliinia menee 60 yksikköä päivässä. Nooh näillä mennään ensi viikon kontrolliin saakka. Josko sitten voisi jo alkaa puhua käynnistämisestä. Neuvolassa tuli eilen käytyä ja siellä oli kaikki ihan kunnossa. Sf-mitta oli huikeat 45,5cm ja mä kun olin huolissani lähinnä siitä, että onko se masu kasvanut ollenkaan :D Vauvan sydänääniä ei meinattu saada millään kuulumaan, mutta onnistui se kuitenkin viimein kahden terkan voimin. Se taisi johtua siitä, että vauva on kuulemma todella alhaalla. Se on poikkeuksellista mulle, ainakin nelonen ja vitonen ovat olleet vielä synnärilläkin todella ylhäällä, mutta josko tuo laskeutuminen ennustaisi nopeaa synnytystä.
Theresia 36+
 
vauvahaaveita, me asutaan tässä urheilukentän vieressä :) Mutta etsitään kuumeisesti uutta asuntoa, tää on vuokra-asunto ja omaa oltas hommaamassa. Ei vaan taho millään löytyä :/ Mehän voidaan syksyllä sitten lähteä vaikka vaunu-lenkille vauvojen kanssa ku samassa kunnassa asutaan :D

Kärsiiköhän noita marjoja syödä miten paljon..ostettiin tänään mansikkalaatikko niin pitihän niitä sitten mussuttaa päivän mittaan pariinkin otteeseen :( Täytyypä testata heti ku saa sen mittarin, että miten vaikuttaa mikin sokeriarvoihin.
 
Kiitos bubbeli taulukosta! Jotain tälläisiä olin vähän jo arvaillut, mutta siellä oli vielä lisää tietoa mitä voi hyödyntää.

Mulla oli tänään Taysin poli ja nyt viikoilla 28+0 oli kokoarvio 1300g, mikä on hyvä arvo, mutta sitten taas se vatsanympärys sikiöllä oli viikkoja isompi. Mun omat sokerit on pysyny aisoissa paria aamua lukuunottamatta. Nyt kontrolli kahden viikon päästä. Jos luvut samat mutta kasvu vaan lähtee ylemmäs käyriltä (siis toi vatsanympärys), niin sitten insuliiini ilmeisesti kehiin. Tää lääkäri sanoi että ilmeisesti Metforminillä ei ookkaan niin kovin suurta vaikutusta (viimeisimpien tutkimusten mukaan) sikiöön, vaan se auttaa vaan näihin mun omiin sokereihin, mikä sitten ei ole ihan sama asia kuitenkaan. No, mielenkiinnolla odotan miten tuleman pitää. Joka tapauksessa lääkäri sanoi että yhtään herkuttelua ei nyt voi olla. Ja mä koitan nyt omalla lupauksellani lisäksi alkaa juomaan tota vettä vähän enemmän kun tuntuu että hikoilee ihan sikana öisin ja sitten ei kuitenkaan saa ihan tasoihin päivän aikana vaikka pitäisi. Paino mulla oli laskenu kuukaudessa pikkasta vajaa kaks kiloo. Eli voi olla että vaikka mä saankin ne arvot pidettyä viitearvojen alapuolella, täytyy mun kuitenkin siirtyä insuliiniin sen vaavin takia. Jotenkin hassu ajatus, mutta luotettava se nyt on kun lääkäri asian niin kertoi :LOL:

Nyt väsyttää ihan kamalasti mutta jotenkin ei osaa mennä nukkumaankaan kun koko päivä oli häsää. Toivotaan että toi esikko nukkuis huomenna seiskaan tai kasiin, niin eiköhän homma vähän sillä korjaannu. Tosin hikoilu, närästys ja pissahätä vähän kyllä tota yötä rikkoo, mutta minkäs teet. Ite oon tähän tilanteeseen halunnu :heart:
 
Mä oon kyllä välillä vedelly noita mansikoita litran kerrallaan :ashamed: Mut kun ne maistuu niin hyvältä..

Toivotaan et noi hyvät arvot liittyis jotenkin siihen et kroppa alkaa valmistautumaan synnytykseen. Tai niinhän se taitaa tehdä, kun parina aamuna oon heräilly ihan liian aikaisin, eikä uni oo tullu uudestaan ennen kuin sit vasta kun oon hetken aikaa ollu hereillä ja ylhäällä.

Ihmeellisiä maha särkyjä on kyllä ilmaantunut, jälleen.. Perjantaina sinne kokoarvioon, jospa ne siellä osais sanoa näistä säryistä.

Maijamehi ja Toukka rv 38+3
 
Mulla on huomenna rakenneultra aamupäivällä ja nyt alkoi polvet vähän tutista . Luin toisesta pinosta että joltakulta oli löytynyt jotain poikkeavaa vastaavassa ultrassa ja siitähän mun mielikuvitus lähti liikkeelle. Yllättävän rauhallisesti olinkin ottanut tuon rakenneultra-ajatuksen. huh! No, enää vajaa vrk. Apua! Mulla on nuo alhaiset hemppalukemat vieneet kaikki ajatukset siihen arvojen epätoivoiseen nostoon että en oo kerinnyt muuta juurikaan murehtimaan . Ja siis munhan on aina murehdittava jostain . Ja söin muuten eilen kaksi sokeripullaa vaikka rd...ne oli hyviä!!! Oon kieltänyt itseltäni kaikki makeat herkut paitsi jäätelöä oon myös sortunut syömään iltaisin! Tänäänkin on illalla sohvan nurkassa varmaan syötävä ainakin yks jäätelö kun tulee telkusta unelmien poikamies :LOL: :ashamed:
 
Kirjoitanpa todella pitkäsä aikaa minäkin tänne. Nyt menossa rv 34+2 ja ruokavaliolla mennään toivottavasti loppuun saakka. Paastot olleet hyviä siinä vähän alle 5 tai välillä ihan vähän yli, mutta mulla on kaikista pahin vaihe aamulla, kun syön eka kerran jotain ruokaa. Yleensä syön ruisleivän ja joskus munia ja sillä saan alle 7.8 eli jonkun 6 paikkeilla. Kerran oli 7.2. Tänään sit söin muroja vaihtelun vuoksi niin johan pomppas 8.3 arvo. :eek: No, mittasin 10 minuutin päästä, niin se oli laskenut jo 7.6. Olo oli jonkin verran huono. Säikähdin ja söin seuraavaksi vaan munakasta ja sitten ku mittasin tunnin päästä niin arvo oli 4.1. Ja alkoi oleen taas huono-olo. Äsken otin äkkiä keksiä vähän, että arvot nousis. Kädet äsken tärisi ja hui että oli hutera olo. Mut näköjään, mun kannattaa syödä ihan eka annos aamulla, niin tosi niukka, ettei se vetäse kovin ylös arvoa. Mut onneks illemmalla pystyy syömään jos ihan hyvin eikä arvot nouse. oon testilla syöny esim. hesen kerroahampparin ja ei olleet yli rajojen, mutta jos aamulla söisin sellaisen, niiiin... :snotty: :D

Mut jospa mun arvot ei ala nousemaan niin, että tarvis viel opetella inskojen käyttö.. Mul on 37+3 kokoarvioultra oysissa. Eli kolmen viikon päästä! Mut voimia ja jaksamista ihan kaikille, jotka joutuu mittaileen ja pisteleen! :hug:

Lydie ja möhkö 34+2 :heart:
 
Heippa :wave:

Olen kirjoitellut tuolla marraskuun pinossa. Maanantaina soittelin neuvolaan sokerirasituksen tuloksia ja kahden tunnin arvo oli yli raja-arvon (9,7 kun olisi pitänyt olla alle 8,7). Muut arvot oli normaalit. Onko mulla siis nyt raskausajan diabetes???

Neuvolantäti sanoi että ei paniikkia, katsotaan ruokaohjeita sitten seuraavalla käynnillä. Seuraavaan neuvolakäyntiin on kuitenkin aikaa melkein 8 viikkoa, koska välissä on lääkäri :headwall: Ei myöskään puhunut mitään että kotona alettaisiin mittailemaan arvoja tms.
Syönkö nyt siis ihan normaalisti siihen asti vaan, vai olisiko nyt jo hyvä tehdä jotain muutoksia? Onko jätskit ja muut herkut nyt kokonaan pannassa, vai saako niitä kuitenkin syödä kohtuudella?

Sorry kun avaudun tänne, olen vaan ihan pihalla mitä nyt pitäisi tehdä, kun neuvolantädistäkään en saanut juuri mitään puhelimessa irti :attn:

Kiitos tuhannesti jos joku jaksaa vastata tyhmälle :)

Silent 23+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silent whisper:
Heippa :wave:

Olen kirjoitellut tuolla marraskuun pinossa. Maanantaina soittelin neuvolaan sokerirasituksen tuloksia ja kahden tunnin arvo oli yli raja-arvon (9,7 kun olisi pitänyt olla alle 8,7). Muut arvot oli normaalit. Onko mulla siis nyt raskausajan diabetes???

Neuvolantäti sanoi että ei paniikkia, katsotaan ruokaohjeita sitten seuraavalla käynnillä. Seuraavaan neuvolakäyntiin on kuitenkin aikaa melkein 8 viikkoa, koska välissä on lääkäri :headwall: Ei myöskään puhunut mitään että kotona alettaisiin mittailemaan arvoja tms.
Syönkö nyt siis ihan normaalisti siihen asti vaan, vai olisiko nyt jo hyvä tehdä jotain muutoksia? Onko jätskit ja muut herkut nyt kokonaan pannassa, vai saako niitä kuitenkin syödä kohtuudella?

Sorry kun avaudun tänne, olen vaan ihan pihalla mitä nyt pitäisi tehdä, kun neuvolantädistäkään en saanut juuri mitään puhelimessa irti :attn:

Kiitos tuhannesti jos joku jaksaa vastata tyhmälle :)

Silent 23+2
Mulla oli tunnin arvo sokerirasituksessa 10.2,kun sen raja oli 10. Muut arvot oli todella hyviä. (Mulle tehtiin sokerirasitus myöhäsillä viikoilla 34,kun ensin ite olin vastaan sitä. Mulla on 7lasta ja kaikkien kans oon käynyt ylipainon vuoksi. Luulin,että arvot on aina olleet hyvät ja ikkään ei oo missään sokeria näkynyt. Siksi ajattelin,että turhaa istun kakstuntia siellä,mutta sitte olikin edellisessä raskaudessa ollut paastoarvo hieman koholla,mutta sitä ei oo sillon huomattu. :) ) Mulle laitettiin heti lähete Oysin äitipolille sen takia,kun täällä ei kukaan kerennyt ohjaamaan. Ruokavaliolla siis mennään ja mittailen kahtena päivänä viikossa 5kertaa päivässä sokeriarvoja. Nyt oon parisen viikkoa mittaillut ja arvot on pysyneet hyvinä. :) En ossaa auttaa tuossa,että mitä muutoksia kannaattaa ottaa jo huomioon. Tietenki kattoo mitä syö. Ite en osannut ruveta ruokavaliota muuttaan ennen ku sain ohjeet siihen äitipolilla.

 
Silent whisper:

Suosittelen googlettamaan ruokavalio-ohjeet raskausajan diabeteksen kanssa. Soittaisin myös neuvolaan ja kysyisin, että voitko saada kotimittarin ja ohjeet siihen jo nyt.
Itse suosittelisin sinua ainakin vähentämään herkuttelua ja yhdistämään herkut aterioihin. Herkuttelua ei tässä taudissa kannata liiaksi harrastaa, mutta.. Ihmisiä me kaikki olemme.
Aterioihin yhdistettynä sokerit ei nouse välttämättä niin koholle kuin yksittäisenä herkutteluna.

Theresian innoittamana oli pakko laskea omat insuliiniyksiköt. Jeps, taidan valitettavasti vetää kärkeä nuissa, 80 yksikköä päivässä, ja kohta 84, kun sain tänään määräyksen lisätä pitkävaikutteista.. Huh, mä oikeasti vetelen kohta sen yhden ruiskun kerralla :LOL:

Nyt lomailemaan!
Bubbeli 26+6
 
Bubbeli mä testamenttaan sulle mun ylijäämäinsuliinit :LOL: Mä toivon mukaan parin kolmen viikon päästä pääsen niistä eroon.

Tänään soitteli diabeteshoitaja äitipolilta ja käski lisätä vielä pari yksikköä insuliinia. No pistetään sit, vaikka tuntuu, ettei koko insuliinista ole mitään iloa, eikä nyt ainakaan parista yksiköstä. Vauvan liikkumisesta oli myös puhetta, kun tuntuu tuo Neiti Näpsä olevan kovinkin rauhallinen yksilö ja huomenna pitäisi mennä sitten kukonlaulun aikaan äitipolille käyrille. Käynti on vaan kätilölle, vaikka se nyt tietty sen käyrän näyttää lääkärille ja tuntuu vähän turhalta, mutta pakkohan se on tietty mennä.

Mua vaan tympii entistä enemmin ja ihan pian varmaan viskaan tuolla verensokerimittarilla vesilintua, insuliinit melkein joutaisi samaan osoitteeseen, mutta ne on nyt sitten Bubbelille luvattu :D

Theresia 36+ (tai jotain sinne päin)
 
Tänään on ollu joku ihmeen makianhimopäivä. Yleensä ei kyllä tee mieli vaikka meilläkin on kaapit ja pakastin täynnä herkkuja :whistle: Ei ois enään montaa viikkoa jälellä niin pitäs kyllä malttaa olla ilman herkkuja.

Marlin ja Justiina 38+1
 
Huomenna äippäpolille kokoarvioon=) Ihanaa... vajaa vuorokausi enää odotettavaa. Kunpa vaan nyt aika kuluis suht nopeesti. Onneks tässä on hiukan tekemistä kun tarvii varoiks noi esikoisen vaatteet kattoa valmiiks ku hän lähtee ekaks isälleen viikonlopuks ja sen jälkeen on tiedossa vielä ulkomaanmatka isovanhempien kanssa.
Sokeriarvot olleet ihan ok:t viime aikoina, ainakin silloin kun oon muistanut mitata...

Maijamehi ja Toukka rv 38+4
 
Vauvis yritän kyllä tulla ne kertomaan tännekin ja jos en jostain syystä muista niitä täällä kertoa, niin sähän voit niistä tiedottaa=)

Ihanaa täällä ukkostaa, vaikka vähän tota ukkosta pelkäänkin niin tää tekee kyllä hyvää nyt.
 
Tänään oli soittoaika diabeteshoitajalle. Oli tosi tyytyväinen arvoihin ja käski jatkaa samaan malliin. 2 päivänä viikossa 5 mittausta riittää :) 15.8 äippäpolille ultraan istukan paikasta ja samalla tsekataan poikaakin.

t 77
 

Yhteistyössä