Suunniteltu lapsi teininä?

Ne jotka eivät oikeasti tiedä mistä puhuvat, niin pyydän, ei mielipiteitä, kyllähän niitä huonoja äitejä on niin nuorissa kuin vanhoissa, :kieh: ikä ei sano mitään kenestäkään. MINÄ tiedän mistä puhun, olin teiniäiti, sain muksuja 17,19 ja 23.v, ja nyt 30,v mulla on taas 3kk vauva, olin 3 lapsen yh, ja pärjäsin hyvin, vaikka olin yh myös kun ensimmäinen synty. :D
 
Pikku Mynde harmaana
Heips!

Olen itse 27 vuotias ja minulla on 1v9kk vanha poika. Itse olisin halunnut lasta jo paljon nuorempana mutta elämäntilanteet veivät toiseen suuntaan.

"Teiniäidit" (minusta muuten ruma nimitys), kuinka omat vanhempanne ovat suhtautuneet raskauksiinne? Onko kenelläkään tullut ovea naamaa vasten? (Tosin meidän sukupolvemme vanhemmathan ovat yleisesti ottaen aika rentoja).
 
Lollo harmaana
""Teiniäidit" (minusta muuten ruma nimitys), kuinka omat vanhempanne ovat suhtautuneet raskauksiinne? Onko kenelläkään tullut ovea naamaa vasten? (Tosin meidän sukupolvemme vanhemmathan ovat yleisesti ottaen aika rentoja)."

Mä pelkäsin vanhempien reaktiota tosi paljon. Olin täysin varma siitä, että tästä alkaa vuosi sadan riita, ja saan kuulla kuinka vastuuton ja typerä olen. Täytyihän raskaudesta kuitenkin kertoa, ensin kerroin äidilleni, joka otti asian hyvin. On aivan innoissaan raskudesta. Isälle kertominen sitten vasta pelottikin, minua ja myös äitiäni. Mutta hyvin otti isänikin asian. :) En asu kotona enään, vaan asumme vanhemmistani aika kaukana. Äiti soittelee lähes päivittäin, ja isänikin on raskauden myötä alkanut soitella useammin, kyselee vointiani.
 
Sarah84
Mun mielestä kukaan ei ole valmis äidiksi missään iässä, siihen vaan sitten kasvaa kokemuksen mukana :) Yhtä lailla kaikki on opeteltavissa oli sitten minkä ikänen tahansa kun lapsen saa :)
 
MiisuKisu harmaana
mutta kyllä koulutus, raha-asiat ja perhe-elämä muuten pitää olla vankalla pohjalla ennen ku lasta alkaa edes suunnitella. oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 17:49 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
mutta kyllä koulutus, raha-asiat ja perhe-elämä muuten pitää olla vankalla pohjalla ennen ku lasta alkaa edes suunnitella. oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
Ai. Milläs perusteella se parisuhde helpommin hajoaa jos tuoreeseen parisuhteeseen vauva tulee? Ja koulutuksellakaan ei ole mitään tekoa vauvan kanssa: mitä noihin rahoihin tulee, niin ei ollut meilläkään hienoa omakotitaloa, eikä volvoa pihassa, mutta tultiin silti toimeen. Niin mikäs sen mukavampaa. Vauva tuo rahan tullessaan kyllä, siinä määrin kun sitä rahaa myös vauvan vuoksi menee.
 
MiisuKisu harmaana
en toki tarkoittanutkaan että niin pitää olla aina. puhuin siitä, miten haluan että asiat omalla kohdalla ovat, kun alkaa lapsia suunnitella. anteeksi epäselvä kommenttini!
:) :) :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 17:49 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
mutta kyllä koulutus, raha-asiat ja perhe-elämä muuten pitää olla vankalla pohjalla ennen ku lasta alkaa edes suunnitella. oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
ei oo tullu mieleen että joillain saattaa olla asiat niinkin hyvin että ainakin mies on hyvin koulutettu ja sillä on vakituinen työpaikka??? mulla sattu näin olemaan että mun mies on ehtiny kouluttautua pitkälle ja sillä on vakiduuni ja ehdin itsekin olla aika pitkään töissä ennen ku lasta alettiin suunittelemaan. ei kaikki syö makaronia makaronia makaronia... eikä meidän tarvi rahoja laskea, päin vastoin.
 
kinkku odotellessa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2004 klo 21:37 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 17:49 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
mutta kyllä koulutus, raha-asiat ja perhe-elämä muuten pitää olla vankalla pohjalla ennen ku lasta alkaa edes suunnitella. oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
ei oo tullu mieleen että joillain saattaa olla asiat niinkin hyvin että ainakin mies on hyvin koulutettu ja sillä on vakituinen työpaikka??? mulla sattu näin olemaan että mun mies on ehtiny kouluttautua pitkälle ja sillä on vakiduuni ja ehdin itsekin olla aika pitkään töissä ennen ku lasta alettiin suunittelemaan. ei kaikki syö makaronia makaronia makaronia... eikä meidän tarvi rahoja laskea, päin vastoin.
anteeksi nyt vain, mutta missä kohti viestissäni sanoin, että se on just äiti jolla on oltava työpaikka ja koulutus? puhuin parisuhteesta ja perheestä yleensä. kyllä sitä toisenkin tuloilla toimeen tulee. minusta olisi kamalaa saada lapsi, kun molemmat vanhemmat olisivat tukien varassa. ei se kaikista varmastikaan ole kamalaa. puhuin vain ja ainoastaan siitä, miten meillä pitää asiat olla, kun lasta alkaa suunnitella. tarkoitukseni ei ole ollut loukata muita tai arvostella muita :) :) olen vain sellaisen käsityksen palstaillessani, että tukien varassa elävissä perheissä on tiukkaa rahan suhteen.
anteeksi jos olen epäselvällä, väärinymmärrettävällä tekstilläni loukannut muita :ashamed:
 
kinkku odotellessa
eilen pikaisesti kysyin kinkun paistoon ohjeita enkä jaksanut kirjautua. kinkkua odotellessa, jonka eilen tarkoitin otsikoksi, oli mennyt ja jäänyt nimimerkki-kohtaan jostain kumman syystä :)
olen siis MiisuKisu.
 
\anteeksi nyt vain, mutta missä kohti viestissäni sanoin, että se on just äiti jolla on oltava työpaikka ja koulutus? puhuin parisuhteesta ja perheestä yleensä. kyllä sitä toisenkin tuloilla toimeen tulee. minusta olisi kamalaa saada lapsi, kun molemmat vanhemmat olisivat tukien varassa. ei se kaikista varmastikaan ole kamalaa. puhuin vain ja ainoastaan siitä, miten meillä pitää asiat olla, kun lasta alkaa suunnitella. tarkoitukseni ei ole ollut loukata muita tai arvostella muita :) :) olen vain sellaisen käsityksen palstaillessani, että tukien varassa elävissä perheissä on tiukkaa rahan suhteen.
anteeksi jos olen epäselvällä, väärinymmärrettävällä tekstilläni loukannut muita :ashamed:


[/quote]

Ja toiselta puolen taas: ei se koulutus ja työ välttämättä takaa sitä että rahasta ei tarvitsisi murehtia. Toiset ei osaa yksinkertaisesti rahaa käyttää (oli ikä mikä tahansa) ja toisilla taas tekee tiukkaa muuten. Esim meillä vaikka miehellä on ammatti ja vakityö jnejne, niin rahasta otti kyllä todella tiukan päälle välillä: yhden tuloista kun käytännössä elää kolme, asuminen ja siihen liittyvät menot, ruoka, vaatteet, vaipat ymym. Mutta mä olen vähän sillä kannalla että jos sitä alkaa täydellistä ajankohtaa lapsen teolle odottamaan, sellaista ei ikinä tule. Jotenkuten kun pärjää ja toimeen tulee niin hyvä: kyllä se lapsi niin paljon tuo iloa että (väliaikainen) köyhäily on sen arvoista. =)

 
lauuura
raskaaksi tulin 15 vuotiaana, nyt 3 kk nyytti kainalossa. ja elämä hymyilee paremmin kun koskaan. en mä kaipaa mitään "nuoruus vuosia". mä ehin elää ne sitten päälle kolmekymppisenä, kun Ilona on jo iso ja lähtee kotoa. =) ja onhan tässä tullu jo kaksi vuotta ryypiskeltyä ihan tarpeeksi..

 
Anteeks nyt vaan mut miten sä voisit edes kaipaa mitään nuoruusvuosi kun sulle ei niitä vielä ole edes ollut??? :LOL: Sähän olet vielä ihan riparipipari iässä! Menkat just alkanu ja sillee.... kyllä on säälittävää tää nykyajan meinkin.... Kyllä on sun äitis varmaan ylpee susta!
 
kannattaisi kasvaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 01:15 vieras kirjoitti:
Anteeks nyt vaan mut miten sä voisit edes kaipaa mitään nuoruusvuosi kun sulle ei niitä vielä ole edes ollut??? :LOL: Sähän olet vielä ihan riparipipari iässä! Menkat just alkanu ja sillee.... kyllä on säälittävää tää nykyajan meinkin.... Kyllä on sun äitis varmaan ylpee susta!
:D :D :D näinhän se on!!! itse olen 19v. mutten ikimaailmassa voisi vielä lapsia suunnitella. opiskelut ja kaikki kesken!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2004 klo 20:05 lauuura kirjoitti:
raskaaksi tulin 15 vuotiaana, nyt 3 kk nyytti kainalossa. ja elämä hymyilee paremmin kun koskaan. en mä kaipaa mitään "nuoruus vuosia". mä ehin elää ne sitten päälle kolmekymppisenä, kun Ilona on jo iso ja lähtee kotoa. =) ja onhan tässä tullu jo kaksi vuotta ryypiskeltyä ihan tarpeeksi..

et kaipaa ehkä vielä, mutta ootappas muutama vuosi niin iskee kolmenkympin kriisi monta vuotta liian aikaisin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 01:27 kannattaisi kasvaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 01:15 vieras kirjoitti:
Anteeks nyt vaan mut miten sä voisit edes kaipaa mitään nuoruusvuosi kun sulle ei niitä vielä ole edes ollut??? :LOL: Sähän olet vielä ihan riparipipari iässä! Menkat just alkanu ja sillee.... kyllä on säälittävää tää nykyajan meinkin.... Kyllä on sun äitis varmaan ylpee susta!
:D :D :D näinhän se on!!! itse olen 19v. mutten ikimaailmassa voisi vielä lapsia suunnitella. opiskelut ja kaikki kesken!
No onneksi ei kaikki olla samanlaisia. :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 18:04 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 01:27 kannattaisi kasvaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 01:15 vieras kirjoitti:
Anteeks nyt vaan mut miten sä voisit edes kaipaa mitään nuoruusvuosi kun sulle ei niitä vielä ole edes ollut??? :LOL: Sähän olet vielä ihan riparipipari iässä! Menkat just alkanu ja sillee.... kyllä on säälittävää tää nykyajan meinkin.... Kyllä on sun äitis varmaan ylpee susta!
:D :D :D näinhän se on!!! itse olen 19v. mutten ikimaailmassa voisi vielä lapsia suunnitella. opiskelut ja kaikki kesken!
No onneksi ei kaikki olla samanlaisia. :LOL:
sanoo hän joka on paneskellut linkissä ja ylpeilee volvollaan. hei, kannattaisko huomata, et meillä muillakin ihmisillä on autot. eikä se sunkaan teiniäidin elämä ilmeisesti ole niin hohdokasta oolut kuin olet olettanut :whistle:
 
\sanoo hän joka on paneskellut linkissä ja ylpeilee volvollaan. hei, kannattaisko huomata, et meillä muillakin ihmisillä on autot. eikä se sunkaan teiniäidin elämä ilmeisesti ole niin hohdokasta oolut kuin olet olettanut :whistle:

[/quote]

Ei kukaan ole väittänyt että äidin elämä on hohdokasta. Enkä ole niin ikinä tullut edes ajatelleeksi. Mutta antoisaa se on, vaikka myös väsyttävää väliin. Enkä sitä pois vaihtaisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2004 klo 18:21 NeitiNasu kirjoitti:
\sanoo hän joka on paneskellut linkissä ja ylpeilee volvollaan. hei, kannattaisko huomata, et meillä muillakin ihmisillä on autot. eikä se sunkaan teiniäidin elämä ilmeisesti ole niin hohdokasta oolut kuin olet olettanut :whistle:
Ei kukaan ole väittänyt että äidin elämä on hohdokasta. Enkä ole niin ikinä tullut edes ajatelleeksi. Mutta antoisaa se on, vaikka myös väsyttävää väliin. Enkä sitä pois vaihtaisi.

[/quote]

no hyvä että sulla on nyt edes volvo, jolla kaahata :whistle:
 
Ystäväpiirissäni on naisia, jotka ovat tulleet ekaa kertaa äidiksi 18 vuotiaina ja liki nelikymppisinä ja lähes kaikee siltä väliltä. Jokainen on ollut ja on hyvä äiti. Jokainen on myös kokenut odotuksen ja äidiksi tulemisen eri tavalla. Ei ikä tosiaankaan tee hyvää tai huonoa äitiä vaan se ihminen ikämuurin takana. Ja mitä miehiin tulee... heidän on niin helppo livistää , mutta naisesta TULEE äiti...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2004 klo 18:36 kinkku odotellessa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2004 klo 21:37 honiska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 17:49 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
mutta kyllä koulutus, raha-asiat ja perhe-elämä muuten pitää olla vankalla pohjalla ennen ku lasta alkaa edes suunnitella. oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
ei oo tullu mieleen että joillain saattaa olla asiat niinkin hyvin että ainakin mies on hyvin koulutettu ja sillä on vakituinen työpaikka??? mulla sattu näin olemaan että mun mies on ehtiny kouluttautua pitkälle ja sillä on vakiduuni ja ehdin itsekin olla aika pitkään töissä ennen ku lasta alettiin suunittelemaan. ei kaikki syö makaronia makaronia makaronia... eikä meidän tarvi rahoja laskea, päin vastoin.
anteeksi nyt vain, mutta missä kohti viestissäni sanoin, että se on just äiti jolla on oltava työpaikka ja koulutus? puhuin parisuhteesta ja perheestä yleensä. kyllä sitä toisenkin tuloilla toimeen tulee. minusta olisi kamalaa saada lapsi, kun molemmat vanhemmat olisivat tukien varassa. ei se kaikista varmastikaan ole kamalaa. puhuin vain ja ainoastaan siitä, miten meillä pitää asiat olla, kun lasta alkaa suunnitella. tarkoitukseni ei ole ollut loukata muita tai arvostella muita :) :) olen vain sellaisen käsityksen palstaillessani, että tukien varassa elävissä perheissä on tiukkaa rahan suhteen.
anteeksi jos olen epäselvällä, väärinymmärrettävällä tekstilläni loukannut muita :ashamed:
noh, kai kaikkien teksteissä jää aina jotain arvailujn varaan... mun varsinkin! :ashamed: tai sit en lukenu tarpeeks tarkkaan. toi on ihan totta että todella hyvään elintasoon tottunenna mulla ois luultavasti tehny aika tiukkaa tulla toimeen pelkillä tuilla. mut kuka mitenkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 17:49 MiisuKisu harmaana kirjoitti:
oikein puistattaa ajatus siitä, että söis koko viikon makaronia, makaronia ja ketsuppia, makaronivelliä, makaronia ja makaronia. musta ois jo nyt ilman lastakin kamalaa, jos joutuis kaikki rahansa aina laskeen, et mitä ostaa kaupasta jne. ja jos parisuhde on vielä kovin tuore, se myös hajoaa helpommin.
tästä tuli mieleen että jotkut ihmiset nyt vaan sattuu olemaan köyhiä, aina siihen auta vaikka miten olisi suunnitellu elämäänsä eteenpäin ja koulutus olisi hyvä. Työttömyys voi osua kenen kohdalle tahansa ja milloin tahansa. Puhumattakaan sairauksista ja parisuhdekriiseistä. Koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Pitäisikö lapset jättää hankkimatta sen takia? ei elämä ole ruusuilla tanssimista, enkä itse ainakaan haluaisi niin uskotella lapsilleni. Elämässä tulee enemmän ja vähemmän ongelmia eteen ja niistä on vaan parhaalla mahdollisella tavalla yritettävä selvitä. Sen haluan lapsilleni opettaa.
 
teinien äiti
Minusta on ensinnäkin hullua että kuvitellaan että yhteiskunnan pitää elättää vanhemmat ja lapset eli ajatellaan että rahaa tulee kelalta ja sossusta eli ei huolta siitä miten pärjätään!
Kyllä ihmisen pitäisi kantaa vastuu elämästään ja elättää itse itsensä.
Ei lasten hankkiminen "koska vaan jos mieli tekee" saa olla mikään itsestäänselvyys. Pitää olla kypsyyttä ottaa vastuuta muutenkin kuin rohkeutta täyttää toimeentulo- lapsilisähakemukisa yms ja tosta noin vaan nakata isovanhemmille lapset hoitoon kun pitää sitä ns parisuhdetta hoitaa ja bilettää.
Toki aikuisillakin (huom alle 18 v on juridisesti alaikäinen ja sanoisin lapsi aikuisen vastakohtana!) voi tulla rahaongelmia, työttömyyttä yms mutta olen myös silloin sitä mieltä että lapsia vain se määrä jonka pystyy elättämään!
Työtätekevänä ja veroamaksavana omillaan elävänä sitä kun ajattelee mihin on varaa ja mihin ei!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2004 klo 08:20 teinien äiti kirjoitti:
Minusta on ensinnäkin hullua että kuvitellaan että yhteiskunnan pitää elättää vanhemmat ja lapset eli ajatellaan että rahaa tulee kelalta ja sossusta eli ei huolta siitä miten pärjätään!
samoja rahoja me esim. nostetaan kelalta kuin työssäkäyvätkin ja heidän lapsensa: opintotuki ja -laina, äitiyspäiväraha ja lapsilisä. Saadaan ne miniminä ja hyvin silti pärjätään. Ei siis olla viemässä leipää suusta teiltä "työläisiltä". Kohta on molemmilla ammatti ja sitten maksetaan veroina takaisin kaikki mitä ollaan saatukin. Luulisin että hyvin monilla nuorilla vanhemmilla on tilanne sama kuin meillä.
 

Yhteistyössä