Syyskuiset 2019

Kas, no ilmankos neuvolassakin kysyi, että onko liikkeet tuntunu, kun kerran noin varhaisilla viikoilla voi niitä jo tuntea. No mut pessimisti ei pety; oon siirtänyt nää liikeodotukseni sinne rakenneultran jälkeiseen aikaan.

Asiasta kolmanteen, juteltiin alkuvuodesta täällä elintarviketurvallisuudesta ja mm. niiden pehmeiden juustojen syömisestä. No, noheva kaveri valisti tällä viikolla, että meille on jaettu neuvolasta vanhaa ohjetta! :devil:Ruokavirasto on alkuvuodesta päivittänyt ohjeensa, ja muutokset näyttäis koskevan juuri noita pehmeitä juustoja: pastörointi on avainsana. Eli ohjeet lähentyny mm. brittiläisiä suosituksia, joita oon lueskellut. Korkkasinkin sen kunniaksi tänään purkin tuoretta raejuustoa, pastöroidusta maidosta - monen kuukauden tauon jälkeen.:p

https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/turvallisen-kayton-ohjeet/28.2.ruokavirasto_taulukko1_suomi_final_verkko.pdf
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
En oo muuten ikinä ees ajatellu et raejuusto lasketaan noihin pehmeisiin juustoihin! Ei sillä miule oo väliä ku syön vaan suomalaisia tuotteita ja ne on kaikki pastöroitu. Söin viime raskaudessaki esim juustokakkua ku oli Valion juustosta tehty vaikka sillon ohje oli ettei ollenkaan. Koska oon elelly niiku ekassa raskaudessa 10v sitten ja sillo niitä sai syyä Sit tuo imetysjuttu on jännä, tuolla lukee, että ei ollenkaan alkoholia. Kun taas Imetyksen tuki ym neuvoo, että esim yhen voi juua koska se määrä maiossa on tosi vähänen. Harvoin tulee ite juotua mitään mut oon kyllä yhen juonu paristi imetyksen aikana
 
Onks täällä odottajilla jo mahat kasvaneet? Ja millä viikoilla ootte jos on?

Kuvittelin, että mulla ois jo tullut jotain näkyviin mutta ilmeisesti olikin vain nesteturvotusta, kun tänä aamuna kaikki hävinnyt ja painoakin lähtenyt kilon verran eiliseen verrattuna. On kyllä kevyempi olokin kuin mitä muutamat viime päivät ollut. Ensimmäistä kertaa kun olen raskaana niin en tiedä yhtään mitä odottaa oon rakenteeltani hoikka ja jonkun verran lihasta löytyy, tosin niistä suurin osa on kaikonnut tässä alkuvuoden aikana, kun en oo jaksanu urheilla samalla tavalla kuin ennen. Lisäks mulla on kohtu ilmesesti aika takana. Mutta siis pitäiskö ton mahan alkaa jo näkyä
 
@tikkunekku90 Kyllä mä kehtaisin väittää, että jotka mut tietää ja tuntee rakenteelta, niin näkevät muutosta alavatsalla. Mulla nyt 13 ja öö 3 ja tämä on viides lapsi. Eikä, mun vatsalihakset ole olleet niin tiukat kuin ekasta enää. Niillä, joilla on hyvä kunto ja ovat reenanneet näkyy myöhemmin ja se ei ole huono asia. Tämä kertoo vain siitä , että vatsalihakset ovat hyvässä kunnossa.(y)
 
Meillä neuvolatäti ei saanut sykettä kuulumaan parin viikon takaisella käynnillä kun viikkoja oli 12+6. Haki sitten toisen tädin joka kuunteli paljon alempaa ja painoi huomattavasti enemmän. Eli voi olla osaamattomuuttakin. Mutta sanoivat myös ettei aina tosiaan kuulu kun pienehköt viikot.

Täällä vatsa alkanut pullottaa. Housuja joutunu nyt tarkemmin miettimään mitä laittaa. Ja kyllä ne äitiyslegginssit vaan on niin mukavat. :) Vaikka välillä tuntuu hölmöltä jo käyttää niitä mutta fiilis edellä.

Liikkeitä ei vielä tunnu, vaikka just neukkatäti niidenkin perään kyseli. Olin äimänä että joko ne pitäis tuntua.

Semmonen ryhävalas-olo vallitsee, varsinkin ulkona kun talvitakin saanu just kiinni niin tuntuu ettei eteenpäin pääse.

Hyviä oloja!
 
Mulla on maha näkyvissä ja yksikin työkaveri koitti salaa tiirailla mun vatsaa :D
Selällään maatessa kohtu tuntuu kädelle, toisella puolella oli semmonen möykky ja mietin et voisko olla :barefoot::love:

Tänään päästiin toiselle kolmannekselle ja alkuraskaus ohi, josko tämä olokin kohentuisi pian :)

Miina & Pätkis 12+0 POKS :barefoot::love:
 
Heippa täältäkin. Mulla oli nt-ultra jo 1,5 viikkoa sitten. Kaikki mainiosti, vastasi viikon verran pienempää eli nyt on rv 12+4. Kätilö esitteli jalkapohjat, häntäluun ym mutta sukupuolta ei kuulemma voi vielä tässä vaiheessa nähdä. Kuitenkin joillekin ne kertoo sukupuolen nt-ultrassa :confused: No, eipä sillä niin väliä ole mutta jäi vähän kummastuttamaan.

Mä olen ihan turvoksissa ja kyllä se vauvamasukin jo selkeästi näkyy. Ekasta raskaudesta näkyi vasta rv 18+. Myös liikkeitä aloin erottamaan vasta samoihin aikoihin. Tässä raskaudessa tunnistan niitä varmasti aikaisemmin kun tietää miltä ne tuntuu.

Mulla on joku vanha doppler jota en ole ikinä kokeillut. Nythän se pitäis jotta tietää toimiiko sen ennen kuin laitan kiertoon eteenpäin.

Ruokahalu on muuten ollut tiessään koko tämän raskauden.

Saippuakupli 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Seulontojen tulokset tuli, kahdessa 1:100000 ja yhdessä 1:92000 joten hyvin matalat riskit (y) Nyt sitte jännään veriryhmiä, ku oon ite Rh- mut aiemmat lapset kyl olleet myös Rh- joten ei kai tässä pitäis hätää olla. Ei tiietä miehen veriryhmää niin siks pakko jänskätä jos se onkin Rh+ :cautious:
 
@Saippuakupli mulla myös vähän heikko ruokahalu, kaikki herkut jää puoliksi syömättä :eek::cautious: Kaapissa on nytkin sipsipussi josta söin vähän ja puoliksi syöty suklaalevy!? Ja siis mulle "puoliksi syöty suklaalevy" on täysin tuntematon käsite, se on joko täysi tai sitten syöty jo :p Huoh. Esikoisen raskausaikana aloin inhota suolapähkinöitä, joita ennen rakastin, eikä ne maistu normaalisti vieläkään, kauheeta jos mulle ei maistu enää koskaan suklaa :eek::cry:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Saippuakupli
Hö, kirjoitin jo pitkän viestin, mutta se katosi! Tässä nyt sama uudestaan tiivistäen; eli huolettaa hieman kun on itsellä nyt reilun viikon aikana todella selkeesti lisääntynyt vuoto. Tulee välillä ihan lorahtelemalla etenkin jos ensin istun pidempään ja sitten nousen ylös. Vuoto on kirkasta tai vaalean haaleaa, ei ollenkaan veristä eikä haise millekään. Voiko tämä olla siis vaan lisääntynyttä valkovuotoa kun ymmärtääkseni se raskauden aikana lisääntyy ja mulla onkin ollut reilumpaa vuotoa alusta saakka, ei kuitenkaan näin reilua kuin nyt. vai pitäiskö tästä huolestua :( pelkään, että tämä on lapsivettä vaikka pääasiassa tuntuisi kuitenkin enempi muulta vuodolta. Pahoittelut jos tämä oli TMI. Ja milloin eka sisätutkimus tehdään yleensä? Mulla ei oo tutkittu vielä esim kohdunkaulan tilannetta ollenkaan.

Tänään 14+1
 
@tikkunekku90 Ihan normaalia. Valkovuoto lisääntyy ja pitää paikat puhtaana . Ei hätää :) Täällä on tunne, kun olisi pallo mahassa. Ilmeisesti kasvukipuja ja tälläsiä. Joko tunnet liikehdintää?
Ei kyllä tunnu mitään liikkeitä vaikka ultrassakin liikkui hirveesti viikko sitten, ei kyllä mitään tuntemuksia ollut siitäkään silloin. Varmaan menee vielä jonkin aikaa kun eka lapsi tulossa ja kohtu vissii edelleen kiinni selkärangassa. :D tosin ehkä ihan pikkanen mahan alku alkaa ilmestyä nyt.

Mutta täytyy vissiin luottaa että nää vuodot on ok iha jees siihen asti kun veri pysyy poissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin. Pieni sydän jumpsutti lujasti ja hän liikutteli käsiään ja jalkojaan innokkaasti. :love: Päästä ei meinattu saada mittoja, kun hän oli omasta mielestään niin mukavassa asennossa. :LOL: Laskettu aika siirtyi usealla päivällä aiemmaksi ja on nyt 24. syyskuuta. Samalla käynnillä varattiin rakenneultra ja se on toukokuun alussa. Sikiöseulontatulokset saan parin viikon sisään. Sormet ristissä ootellaan nyt, että niissä ei ole häikkää.

Kyselin tänään ultrassa, että onko mahdollista tuntea sikiön liikkeitä (satunnaisesti) jo nyt. Nimenomaan oikealla kyljellä maatessa tuntuu välillä sellaisia jänniä painalluksia. :love: Ultraajan mielestä on mahdollista, kun esikoisestakin tunsin ajoissa. Jännää odotella lähteekö tuntemukset vahvistumaan vai kuvittelenko kaiken. :whistle:
 
Syyskuiset 2019

LA
Käyttäjä / oma ja miehen ikä / monesko lapsi



LA 31.8
forester / 40v / toinen

LA 2.9.
Josephina / toinen
Mandel / minä 37, mies 44 / esikoinen
kadja123 / minä 30, mies 33 / kolmas

LA 3.9.
Zuviih / minä 25, mies 29 / mulle toinen ja miehelle ensimmäinen
Teka / minä 24, mies 30 / esikoinen
sabbe / toinen

LA 4.9.
Kunpa / minä 39, mies 31/ mulla 5 ja miehellä 2, ensimmäinen yhteinen
kerttttu / molemmat 28 / esikoinen
Tupuli / 38, 40 / esikoinen

LA 5.9.
Kindness / minä 22, mies 23 / toinen
.A. / toinen

LA 6.9.
gemmy / minä 34 / toinen
Mindi1 / minä 25v, mies 29v / esikoinen
Kerttuli83 / minä 35, mies 43 / toinen
PalomaP / kolmas
Lion97 / minä 21, mies 23 / esikoinen

LA 8.9.
Vala / minä 34, mies 39 / toinen
Papunen5 / minä 33, mies 35 / viides
Laima / minä 30, mies 29 / esikoinen


LA 9.9.
TIpsutii / toinen ja kolmas
Suppinen
Unetonna / minä 30, mies 32 / esikoinen
Waunu / minä 30, mies 39 / esikoinen

LA 10.9.
Dawn00 / minä 24, mies 28 / esikoinen
Daisy85 / minä 33, mies 38 / toinen
pikkupeikko85 / neljäs

LA 11.9.
Emmae / molemmat 25 / esikoinen
Olivia_ / molemmat 29 / kolmas

LA 12.9.
Adii / minä 25, mies 28 / kolmas
Maailmanmatkaaja / kolmas
tintti19 / esikoinen

LA 13.9.
Rimaleli / molemmat 31 / esikoinen

LA 15.9.
Rose25 / esikoinen

LA 16.9.
Saippuakupli / minä 29 / toinen

LA 17.9.
Rosmariini86 / neljäs
viskula / kolmas

LA 18.9.
PiKKuiNeN- / minä 30, mies 28 / ensimmäinen yhteinen

LA 19.9.
nibsu / minä 31, mies 35 / toinen

LA 21.9.
LeenaT / molemmat 33 / mulle viides, miehelle toinen
Mmirak / minä 26, mies 29 / toinen

LA 22.9.
Reirei85 / minä 33, mies 39 / toinen

LA 23.9.
Lyllis / neljäs
Minniines / minä 28 / esikoinen

LA 24.9.
Lukka / kolmas
lillium / 32 / toinen

LA 25.9.
noodeli96 / minä 22, mies 29 / esikoinen
Viltti-tossu / molemmat 30 / esikoinen
Helmiina90 / minä 28, mies 31 / esikoinen

LA 26.9.
Pioni_ / minä 26, mies 32 / kolmas, miehen ensimmäinen

LA 27.9.
Miina- / minä 30, mies 35 / kolmas/esikoinen
Hannaah / toinen

LA 28.9.
Miliani
Emeny / minä 34, mies 35 / neljäs

LA 29.9.
Toiveissa90 / minä 29, mies 40 / kolmas

LA 30.9.
saraheinä/kuudes
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@lillium ihanat kuulumiset :love: Samoilla ciikoilla mennään!

Tänne ei erityistä. Etova olo jatkuu ja illat varsinkin menee maatessa sen takia mut edellisestä oksentamisesta on onneksi jo viikko aikaa. Jospa tää tästä vielä loppuisi kokonaan :) Ripulikin helpottanut tosi paljon, välillä vähän löysällä mut pärjää. Paino +0,5 kg (y) Tästä se nousu alkaa :D Kevyitä supisteluja tosin alkanut taas, tokassa raskaudessa alkoi rv 18, nyt näköjään vielä aiemmin :( No, toivottavasti eivät tälläkään kertaa tee kohdunsuulla mitään, viimeksi se pysy visusti supussa rv 38 asti :D
 
  • Tykkää
Reactions: Antaress ja Daisy85
@lillium onnittelut hyvästä ultra tuloksesta! Mulla tuli seulojen riskiluvut omakantaan seuraavana päivänä ultrasta, en tiedä onko muuallakin käytäntö sama? Ja sanoivat, että soitto tulee kyllä äitiyspolilta parin päivän sisään jos jotain häikkää on havaittavissa joten jos ei kuulu mitään niin eiköhän kaikki ole kubnossa :)
 
Musta tuntuu, että supistukset alkaa aina vaan aikaisemmin, mutta se kuuluu asiaan. Eipä ne kivoja ole.
Musta tuntuu, että oisin tuntenut muutamana päivänä vauvan liikkeitä. Ei ne mitään ilmaakaan kyllä olleet tai muuta vastaavaa. Mutta en puhu siis potkuista vaan sellasena jännänä liikehdintänä.
Tänään yritin emon masua tunnustella pentujen liikkeitä ( pennut syntyy reilu 3 vko päästä ), niin piti miettiä , että kumman mahassa tuntu :D Mutta siis tosi harvakseltaan olen mitään tuntenut. Ainoastaan muutamina päivinä kerran pari. Ihana kyllä oottaa niitä isoja liikkeitä <3
 
  • Tykkää
Reactions: Antaress
@Lukka Kiitos! Kyllä tuo kummasti rauhoittaa mieltä, kun näkee pienen liikkeessä. ❤ Täälläkin jatkuu olot edelleen, vähän jo kyllästyttää. Toivottavasti helpottaa nopeasti. Noi supistukset ei oo kyllä kovin mukavia. Toivotaan, että nekin helpottaa tai ei ainakaan pahene.

@tikkunekku90 Kiitos myös sulle! ❤ Täytyykin käydä omakantaa tutkimassa tällä viikolla. Ultraaja sanoi, että ottavat yhteyttä viimeistään ens viikolla, jos jotain häikkää löytyy. Jos kaikki hyvin, niin soittoa ei tule. Toivotaan parasta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Uuh, jospa sitä vähän päivittelin omia tuntemuksia ja oloja tännekin suuntaan eikä vaan murjottaisi olohuoneen sohvan kulmassa.:notworthy:

Pahoinvointi hyvin läsnä edelleen ja viime viikolla käytiin hakemassa vähän saikkua töistä kun ei taas yksinkertaisesti ruoka pysynyt mitenkään sisällä.:sick: Mahtaako tämä nyt sitten liittyä siihen, että ensiodottajilla on usein pahempi pahoinvointi, vai voisiko asiasta epäillä tyttöä...o_O muuten onkin sitten hirveä epävarmuus ja kysymysmerkki tuon sukupuolen osalta eikä malttaisi odottaa huhtikuun loppuun rakenneultraa.

Ompahan nyt ainakin kunnolla todettu että verenpaineet on ja pysyy alhaalla (normaalit ne kai silti on), joten ei ainakaan niitä voi syyttää siitä että olo on mikä on. Uudet pahoinvointilääkkeet, jotka onneksi toistaiseksi ovat jopa helpottaneet tilannetta, tuli saatua ja samalla nyt sitten käytetään se viimeinen kokeilematon konsti eli akupunktio. Onko kellään täällä mahdollisesti siitä kokemusta?

Ja mitä mahan kasvuun ja liikkeisiin tulee niin välillä on harhainen olo että tunnenko liikkumista vatsassa ja tällä viikolla(15) on välillä tuntunut kuin tulisi pieniä täräyksiä, vähän kuin hikottelua, ja sitten sellaista epämääräistä möyritään mutta sitten taas miettii että on vain semmoista haamutuntemusta eikä oikeasti tunnekaan mitään...:confused: Maha ehkä vähän alkanut pyöristymään vaikka se ihan alunperinkin on ollut pullukka ja pyöreä:whistle:

Ja joku hirveä pesänrakennusvietti on ilmeisesti syntynyt koska on hirveä syyhy päästä tutkimaan ja etsimään kaikkia vauvan tavaroita ja tarvikkeita. :LOL: Ja tässä on kuitenkin vielä monta kuukautta laskettuun.

Mukava myös lukea iloisia ultraus uutisia:) niitä oli tullut tänne jonkin verran.
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@tikkunekku90 Mulla oli viime raskaudessa kauhean runsas ja vetinen vuoto joka alko ovulaation jälkeen ja kesti synnytykseen asti. Siis just tuota ”holahtelua” ja niin runsaasti että piti käydä usein vessassa tarkistaan että eikai se verta ollut. Jossain vaiheessa säihkähtelin että lirahtiko pissaa ku alko rakkoa niin painaa mutta sitä vuotoa se vaan aina oli ja pikkuhousunsuojat oli kovassa käytössä :whistle: sori kans jos tmi :eek::ROFLMAO: Täällä on maha jo aika turvonnu että jos pistäisin mitään tiukempaa päälle niin kyllä näkyis heti. Muuten vielä yllättyy ihmiset ku sanon että oon raskaana. Illalla oon ihan valtava, kauhistuttaa jo että miten sitte loppupuolella ja täällä elokuu on hirmu kuuma.. ei voi paeta mihinkään myöskään ku vois olla synnytys jo loppukuusta o_O
 
Täällä nt-ultra takana ja pienellä kaikki hyvin :love:
Mulla oli seuloissa matala hcg ja sitä murehdin, turvotusta 1,6mm mutta downille riskiluku 1:17148 ja trisomia 13&18 1:100000! :)
Laskettua siirrettiin kolmannen kerran kun pieni oli taas kirinyt kasvua, nyt LA 25.9 :love: varovainen poikaveikkaus saatiin samalla :love:
Sokerirasituksessa kävin myös tänään ja sieltä tosi hyvillä arvoilla ulos (y)
 

Attachments

Syyskuiset 2019

LA
Käyttäjä / oma ja miehen ikä / monesko lapsi



LA 31.8
forester / 40v / toinen

LA 2.9.
Josephina / toinen
Mandel / minä 37, mies 44 / esikoinen
kadja123 / minä 30, mies 33 / kolmas

LA 3.9.
Zuviih / minä 25, mies 29 / mulle toinen ja miehelle ensimmäinen
Teka / minä 24, mies 30 / esikoinen
sabbe / toinen

LA 4.9.
Kunpa / minä 39, mies 31/ mulla 5 ja miehellä 2, ensimmäinen yhteinen
kerttttu / molemmat 28 / esikoinen
Tupuli / 38, 40 / esikoinen

LA 5.9.
Kindness / minä 22, mies 23 / toinen
.A. / toinen

LA 6.9.
gemmy / minä 34 / toinen
Mindi1 / minä 25v, mies 29v / esikoinen
Kerttuli83 / minä 35, mies 43 / toinen
PalomaP / kolmas
Lion97 / minä 21, mies 23 / esikoinen

LA 8.9.
Vala / minä 34, mies 39 / toinen
Papunen5 / minä 33, mies 35 / viides
Laima / minä 30, mies 29 / esikoinen


LA 9.9.
TIpsutii / toinen ja kolmas
Suppinen
Unetonna / minä 30, mies 32 / esikoinen
Waunu / minä 30, mies 39 / esikoinen

LA 10.9.
Dawn00 / minä 24, mies 28 / esikoinen
Daisy85 / minä 33, mies 38 / toinen
pikkupeikko85 / neljäs

LA 11.9.
Emmae / molemmat 25 / esikoinen
Olivia_ / molemmat 29 / kolmas

LA 12.9.
Adii / minä 25, mies 28 / kolmas
Maailmanmatkaaja / kolmas
tintti19 / esikoinen

LA 13.9.
Rimaleli / molemmat 31 / esikoinen

LA 15.9.
Rose25 / esikoinen

LA 16.9.
Saippuakupli / minä 29 / toinen

LA 17.9.
Rosmariini86 / neljäs
viskula / kolmas

LA 18.9.
PiKKuiNeN- / minä 30, mies 28 / ensimmäinen yhteinen

LA 19.9.
nibsu / minä 31, mies 35 / toinen

LA 21.9.
LeenaT / molemmat 33 / mulle viides, miehelle toinen
Mmirak / minä 26, mies 29 / toinen

LA 22.9.
Reirei85 / minä 33, mies 39 / toinen

LA 23.9.
Lyllis / neljäs
Minniines / minä 28 / esikoinen

LA 24.9.
Lukka / kolmas
lillium / 32 / toinen

LA 25.9.
noodeli96 / minä 22, mies 29 / esikoinen
Viltti-tossu / molemmat 30 / esikoinen
Helmiina90 / minä 28, mies 31 / esikoinen
Miina- / minä 30, mies 35 / kolmas/esikoinen

LA 26.9.
Pioni_ / minä 26, mies 32 / kolmas, miehen ensimmäinen

LA 27.9.
Hannaah / toinen

LA 28.9.
Miliani
Emeny / minä 34, mies 35 / neljäs

LA 29.9.
Toiveissa90 / minä 29, mies 40 / kolmas

LA 30.9.
saraheinä/kuudes
 
@Miina- mulla oli kanssa tosi matala hcg! Mikä sulla oli se arvo ja minkä mom arvon ne oli laskenu siihen korjattuun tulokseen? Mulla oli vaan 21 ug/l ja sain mom arvoksi 0.26mom. Silti mullakin siis nuo trisomiat jotain 1:93000 jne. Tietääkö täällä kukaan mistä toi matala hcg vois johtua?
 

Yhteistyössä