Syyskuun söpöläiset 2016

Täällä äippähousut ostettu aikaa sitten, maha vain paisuu :ROFLMAO:

Väsymyskin alkaa pikkuhiljaa helpottamaan vissiin eikä huonoa oloa tänne ikinä eksynyt *kopkop*.

Sheldon täällä samat päivät menossa, ensi viikon ke ultra :) Ei millään malttais odottaa!!

Kotidopplerilla tulee kuunneltua sydänääniä joka päivä, hirmuisesti kuuluu pieni siellä liikkuvan kun syke vaihtaa paikkaa ja ihme ääniä kuuluu :love:
 
Pikkuisen näyttäisi olevan valoa jo tunnelin päässä tämän pahoinvoinnin suhteen. Tänään on nimittäin ollut selvästi edellis viikkoja parempi vointi. Tosin väsymys on tänään painanut sitten senkin edestä. Onneksi pystyi nukkua päiväunet kun vapaa päivä. Mut pääasia, että tästä pahoinvoinnista pääsisi eroon.. On kyllä ollut hirveät ajat, enkä yhtään tienny moisesta etukäteen...
 
Täällä lensi tänään lounas samantien pönttöön kun se sai suuhunsa. Pitkään aikaan ei ole ollut pahoinvointia, tuo oksennus tuli yhtäkkiä ja aivan täysin puskilta. Paskamaisinta oli toki lähteä siitä heti sit kohti työmaata... Silmät punoittaen ja äkkiä meikit pesten pois :D

Tänään töissä huomannut, että jotenkin on erilainen olo töitä tehdessä. Ei jaksa! Lonkkiin sattuu ja jalat väsyy helpommin normaaliin verrattuna. Vetämätöntä ollut.
 
Hyvää huomenta kaikille levosta käsin.
Meillä oli ultra-aika viime tiistaina, viikkoja piti olla n 13. Ultraava kätilö sanoi viikkoja koon perusteella olevan 13+3 ! Se tarkoittaisi, että menkat (eli se tätä raskautta edeltävä km) ja tuntemani ovulaatio eivät olisi pitäneet paikkaansa. No, nyt menen sillä ajatuksella, että luotan enemmän menkoista laskettuihin kuin kyseisen kätilön laskuihin, sillä ensin hän mittasi lapsukaisen olevan tasan 13+0 ja mitattuaan uudelleen tuli 3 päivää lisää... Pysyn täällä teidän kanssa silti, oli tulos mikä tahansa ;) Kiitos, että toivotitte vielä näin "myöhään" tervetulleeksi :)

Sitten toinen asia. Tiistainen ultraaminen sattui todella. Sattui ja kuvotti sekä vatsan päältä tehtynä että lisäksi kätilö halusi tehdä alakautta (vaikka istukka takaseinässä ja lapsi näkyi ihan hyvin, mutta sanoi ultraavansa alakautta, koska ei saanut heti niskapoimua näkyviin). Sattui ja kätilö varmaan työnsi sen ultralaitteen kokonaan sisälle. Ikinä minua ei ole ultrattu noin kovakouraisesti!

Tiistaisen ultran jälkeen torstaina aamulla aikaisin lorahti sänkyyn jotakin. Lähdin vessaan ja huomasin lorahduksen olleen vaaleanpunaista erittäin juoksevaa nestettä. Pelästyin todella, silä tuli mieleeni verensekainen lapsivesi. Soitin heti kahdeksalta neuvolaan ja sain lääkäriajan seuraavalle aamulle klo 9. Jäin pois töistä neuvolantädin luvalla/kehoituksesta. Lepäsin/makasin koko aamupäivän ja sitten tuli olo että mun pää ei kestä odotella tilanteen kehittymistä seuraavaan päivään. Soitin yksityiselle ja sain ajan samalle illalle ja suoraan ultraan. Neuvolassa olisivat tehneet sisätutkimuksen eikä ultralaitetta olisi ollut.

Onneksi menin yksityiselle lääkärille. Tähän mennessä neuvolassa ei ole ollut yhtään lääkäriaikaa. Yksityinen lääkäri ihmetteli, kun kerroin ultran sattuneen ja kysyin, tehdäänkö np-ultra useinkin alakautta. Lääkäri sanoi, ettei sitä lähes koskaan tarvitse tehdä alakautta vaan jo niskapoimua ei näy heti niin täytyy odottaa, että vauva kääntyy. Ihmetteli myös sitä, kun kerroin kätilön painaneen vatsan päältä ultratessa niin paljon, että sattui ja tuli todella huono olo. Tiedoksi teillekin ;) , että ultralaitteen painaminen ei auta ultranäkymään. Sellaista ei kannata sallia, sillä silloin ultraaja ei osaa ultrata.

No, lääkäri katsoi ensin kohdunsuun ym ja sanoi, että sieltä on tosiaan vuotoa tullut, joka oli jo ruskeaa. Ultralla näkyi, että vauvan syke oli hyvä ja hänellä kaikki hyvin <3 Oli kuin kivi olisi vierähtänyt sydämeltä pois (ja onneksi mieskin oli mukana ultrassa). Lääkäri myös totesi istukan olevan marginaalinen/etinen ja istukka oli vuotanut. Siellä oli hieman alle 2cm hematooma - eli pieni, sanoi lääkäri. Istukka on takaseinässä hyvin alhaalla, joten siirtyy huonommin kauemmas kohdunsuulta raskauden edetessä... siis verrattuna etuseinässä olevaan istukkaan, joka olisi etinen. Nyt sitten ollaan ainakin viikon seksikiellossa ja koko raskausaikana en saa nostella mitään, en harrastaa rankkaa liikuntaa (harrastan sellaista), ei saa tulla painetta kohdunsuulle... ja tuskin saan käydä uimassakaan, koska vuotoja voi tulla yllärinä, kunnes istukka "siirtynyt" pois, jos siis siirtyy. Jos istukka ei siirry niin tulee olemaan keisarileikkaus. Ja todellakin haluaisin alatiesynnytyksen.

Olimme eläneet siinä uskossa, että istukka on oikein hyvällä paikalla ylempänä, koska ultraaja tiistaina totesi sen olevan ihan hyvällä paikalla eikä puhunut mitään alhaalla olevasta istukasta saati etisestä. Tai sanonut mitään, että takaseinässä oleva "liikkuu" vähemmän pois kohdunsuulta raskauden edetessä.

Täällä Kaksplussan sivuilla on hyvä viestiketju etisestä/marginaalisesta istukasta, jos jollakulla sellainen myös on.

Lääkäri määräsi viikon sairasloman ja käski ottamaan uudelleen yhteyttä, jos tulee viikon aikana lisää vuotoa. Ja tulihan sitä jo tänä aamuna taas. Ensin kolmen aikaan yöllä verta vessassa käydessä ja aamulla ruskeaa vuotoa päälle. Ja voin sanoa, että tää raskaus on alusta saakka ollut hyyyyyvin erilainen kuin esikoisestani. (Esikoisen kanssa urheilin salilla ja lenkeillä päivittäin raskauden loppuun asti. Kävin salillakin viimeisen kerran rv 41+2, kun yritin saada synnytystä käynnistymään :D VINKKI yhtä kovaa liikkuville: ei kannata treenata liikaa vaan myös venytellä, myös lantionpohjanlihaksia manuaalisesti. Mulla jäi toinen lantionpohjanlihas jumiin ja en auennut kuin 3cm 20tunnin aikana. Vasta sitten pistettiin epiduraali laukaisi lantionpohjanlihaksen jumin. Mutta hyvästä kunnostani johtuen jaksoin pitkän synnytyksen...) Ja JOS nyt käy niin, että joudun lepäämään lähes koko raskauden niin ei liene kunnosta olevan tietoakaan synnytyksen aikaan...

Onko kenelläkään teistä todettu etistä/marginaalista istukkaa? Tai ollut edellisissä raskauksissa? Takaseinämän puolella? :) Onko teillä alkanut jo nyt harjoitussupistukset? Liittynevät etiseen istukkaan. Alavatsa on välillä todella kova ja selkäpuolelle tuntuu. Onneksi ei satu.
Tämä kaikki alkaa olla turhan jännää mulle. :/
 
Ai niin! Perjantaina tuli kutsu taasen KOKSista, että rakenneultra olisi 19.4., kätilölle aika. Sanoin jo torstaina miehelle, että yhdenkään kätilön en anna enää ultraa tehdä. :D Menemme siis rakenneultraan joko lääkärille neuvolantädin puoltamana (en tiedä onko mahdollista) tai yksityiselle. Oli se kokemus tiistaina niin kivulias - ja siitä seurauksena istukan vuotaminen.
 
Mä ostin ensimmäiset äitiyshousut tällä viikolla, kun omat eivät mene enää kiinni. Aiemmin olen voinut käyttää omia housuja iltapäivään asti. Joskus kolmen jälkeen vatsa on alkanut turvottamaan niin paljon, että sepalus on ollut pakko avata ja paitaa pitänyt kiskoa alemmas :D . Mutta onpa kuulkaa ihanat noi mammahousut, en varmaan tule enää koskaan käyttämään mitään muuta :D

Töissä ei ole enää merkittävää väsymystä, mutta olen huomattavasti kiukkuisempi kuin aiemmin. Kotona olen kuulemma normaalia lempeämpi.

Meillä oli eka ultra eilen ja oli kyllä aivan mahtavaa! Siellä se n. kuuden sentin mittainen pienokainen oli. Kaikki vaikutti kuulemma todella hyvältä. Sydän sykki, lapsivettä oli riittävästi, oli kädet, jalat ja kaikkea muuta tarpeellista. Ensimmäistä kertaa on todella uskaltanut nauttia vauvasta ja raskaudesta. Uskaltauduin jopa ostamaan muutaman vaatteen tulokkaalle.

Meillä oli todella mukava nainen ultraamassa. Meille sanottiin että jos mahan päältä vauvaa ei näy, niin sitten katsotaan emättimen kautta. Ei onneksi tarvinnut, eikä mahan päältä ultraaminen sattunut lainkaan. Kurjaa Vilperiinapertti, että sinulle on sattunut tuollainen kokemus. Ainoa mikä itselle oli uuta niin, olin luullut sydänäänien kuuluvan, niin kuin kaikissa ohjelmissa ne aina kuuluvat. Me vaan katseltiin sydämen sykkimistä monitorilta.

Meillä laskettuaika myös aikaistui viikolla. Uusi laskettuaika on nyt 1.9. eli ollaan edelleen syyskuun odottajia J
 
  • Tykkää
Reactions: meici
Mulla ne mammahousutkin istuessa välillä ikävästi painaa. Lisäksi nyt viime aikoina on ollut pientä vihlontaa kohdunsuulla (?), tuntuu kävellessä. Mietin, että voisko johtua istukan sijainnista, tunne on sellainen että jokin sinne ikävästi hankaisi. Mitään vuotoja ei kuitenkaan ole tullut ja kaikki muutenkin ok.
 
Vilperiinapertti olipas ikävä kokemus tuo ultra siulla :/. Nyt vaan sitten rauhallisesti otat. Vaikeaa varmaan kun tottunut paljon liikkumaan.

Suonikohjut. Onko kellään (joilla takana jo raskaus/raskauksia) ollut raskausaikana suonikohjuja? Miulla on ja ne on todella pahan näköiset ja todella kipeät. Ekassa raskaudessa ei tullut mutta tokassa tuli ja kolmannessa aivan valloillaan. En tiedä miten selviä. Ne on nyt alkaneet jo muodostua. Eli synnytyksen jälkeen hellittävät, vaikka eivät kokonaan poistu näkyvistä.
 
Mammahousuissa olen minäkin pyörinyt joltain viikolta 9+, kun omat housut eivät enää menneet kiinni. On mukavaa, tosin mullakin mammafarkut painaa ikävästi alavatsaa, kuten Meici sanoit myös housujen painavan. Kuulemma mulla on eteenpäin kallistunut kohtu + tietty on ollut turvotusta vatsan seudulla. Nykyisin jo vähemmän, kun iltapahoinvointikin on helpottanut hieman ja yöllä saan jopa nukkua (y)

Invi, olihan se, mutta onnekseni takana on myös hyviä kokemuksia. Ei tosin kasvattanut luottamusta kyseistä sairaalaa/kätilöitä kohtaan :confused: Ihana kuulla, että sulla kokemus oli hyvä. Meillä on kyllä kuultu myös sydänäänet. Onkohan laitteissa eroja?

Unis Täytyy juu ottaa iisisti ja keksiä rauhallista makuultakin onnistuvaa tekemistä. Mulla edellisestä synnytyksestä on 11 vuotta aikaa ja silloin olin siis 26v. Ei tullut suonikohjuja, joita silloin paljon pelkäsin. Nostin joka ikinen ilta jalat seinälle sallituksi vartiksi (jostain luin että vartin saa olla enintään selällään rv 16 jälkeen) ja hieroin jalkani varpaista lähtien lantioon saakka pyörivin liikkein -ja pidin tukisukkia koko raskausajan. Varmaan olisi fiksua tehdä noin nytkin, varsinkin kun en pääse liikkumaan kuten olen tottunut . hmm.

Meici, käsittääkseni vihlonta voi olla myös liitoskipuja, joita toisilla on alusta saakka. Ja kohdun kasvukivut voivat myös tuntua vihlaisuina :) mulla on ollut myös vihlaisevia kipuja eri kohdissa. Olen ajatellut kohdun kasvavan. :)
 
Hei kaikille! Täällä myös yksi syyspienokaista odottava! Ensimmäinen neuvolakäynti oli jo helmikuun alussa, mutta alkio ei vastannut kuukautisten alkamispäivästä laskettuja viikkoja. Tosin ultran teki th ja neuvolan ultralaite ei ole ihan viimeistä teknologiaa, joten kyse saattaa olla mittavirheestäkin. 10.3 on nt-ultra, joten vielä jonkin aikaa odotellaan varmistusta onko pieni kasvanut kuten pitääkin. Oireita minulla ei ole juurikaan ollut, mutta ei ollut esikoista odottaessakaan ja kaikki meni paremmin kuin hyvin. Olen päättänyt olla nyt stressaamatta kun en asioihin voi kuitenkaan vaikuttaa. Nt-ultran jälkeen kerrotaan raskaudesta muille (jos kaikki on hyvin).

Vilperiinapertti toivottavasti ilmoitit ensimmäiseen ultrauspaikkaan toimenpiteestä aiheutuneesta vuodosta. Olipa ikävä kokemus!

Olisin kiinnostunut myös fb-ryhmästä, täytyy seuraavaksi perehtyä miten siihen liitytään.

Hyviä vointeja kaikille odotukseen! :love:

Superspurtti la 13.9. K-SKS 31v. 2. lapsi
 
Nyt kun np-ultra alkaa lähestyä, alkaa samalla hävitä muutaman viikon kestänyt niin levollinen mieli. Kaipaan tilastoja, vaikka tiedänkin ettei ne kerro mitään siitä, miten omalla kohdalla käy.

Joten onko joku löytänyt tietoa tai onko jollekin kerrottu, kuinka iso prosentti jää kiinni epänormaalissa np-ultrassa? Mikä todennäköisyys on, että kaikki on hyvin? :D
 
Eea
Pitkästä aikaa ehdin tännekin kirjoittelemaan ja pikkasen lukemaan. :) Tahtoo tuo fb-ryhmä olla helpompi ja nopeampi. :)

Me käytiin siis 9.päivä ultrassa (varhainen) ja siellä näkyi yksi sikiö (LUOJAN KIITOS) ja syke ja liikettä. Vastasi vähän pienempää, mutta ultraaja ei lähtenyt muuttamaan laskettua aikaa, tarkentuu sitten huomenna niskapoimu-ultrassa. :)

Sykkeet on kuuluneet kotona hienosti ja olen tuntevinani hentoisia liikkeitä aina silloin tällöin. Maha myös kasvaa, eli luotan että tällä kertaa kaikki menee hyvin. Meillä oli tosiaan taustalla myöhäistä keskenmenoa, kohtukuolemaa ja varhaisia alkuraskauden keskenmenoja....

Eea&Veikko 12+5 (esikoinen nimesi masukin uudelleen Nyytistä Veikoksi) :D
 
Viljaa ja PikkuneMyy, soittelin tänään poliklinikalle noista seulonnoista. Ihan oikeaan aikaan kävin verikokeessa. Ohjeen mukaan verikoe otetaan raskausviikoilla 9+0–11+6 ja ultra puolestaan tehdään 11+0–13+6. Itse kävin siinä verikokeessa 10+0 ja ultra onkin nyt sitten ensi viikolla 12+0. Eli ultrassa on jo nuo verikoetulokset käytettävissä ja saan riskiarvion samalla käynnillä. Jos verikoe otetaan samalla käynnillä, voidaan se yhdistelmäseulan riskiarvio antaa vasta myöhemmin.

Meibijees 10+5
Minä soitin perjantaina ja kysyin, olisinko voinut käydä antamassa verinäytteen ennen ultraa, jotta olisin saanut tulokset samalla kertaa. Ei käynyt missään nimessä, sillä "ultran tulos tarvitaan, jotta verikokeesta on hyötyä". Argh! Eikä ymmärtänyt vaikka kuinka kauan yritin selittää. Ei onnistunut missään nimessä.

Meillä on suuret juhlat suvun kanssa ensi viikonloppuna ja olimme suunnitelleet kertovamme raskaudesta siellä, mikäli ultrassa on kaikki hyvin. Mutta nyt meidän on siis odotettava vielä kaksi viikkoa päälle, jotta saan tuon seulan tulokset. :(

Uskaltaisitteko te kertoa jo ennen verikoetulosten saapumista?
 
Hei
Olen alusta asti seuraillut tätä palstaa,mutta en millään muistanu mun tunnuksia.
Nyt vihdoin löysin tuolta 5v vanhasta ketjusta:)
Olis kiva päästä mukaan.

  • Tiedot on lyyli 31v 4.lapsi tyks ja la on 14.9
 
Viljaa, onpas tylsää ettei onnistunut ja joudut odottamaan extraa.

Mulla on jotenkin kauheen epävarma olo tällä hetkellä, varmaan jännittää ensi viikon nt-ultra. Näin jo unta keskenmenostakin. Viimeksi kun näin sellaista unta, vuoto alkoi seuraavana päivänä... Oireitakaan ei enää ole ja pahin turvotuskin laskenut. Ihan kuin ei olisi raskaana ollenkaan. :unsure:
 
Mulla oli nt ultra viime ke. Se aikaistui viikolla,koska pari viikkoa sitten tuli oikein hulahtamalla verta pari kertaa. Säikytti tietysti ja mihinkään ei päässyt tilannetta tarkastamaan. Onneksi mun neuvolatäti sai aikasemmaksi sen nt ultran. Eli viikko piti olla epätietoinen. Mulla oli edellisistä kotidopler ja sainkin sit ekaa kertaa sillä sydänäänet kuulumaan. Helpotti ihan tosiaan sitä viikon odotusta.
Ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin ja pieni vastasi täysin viikkoja. Istukka oli takaseinässä,tullen kohdun sisäsuun päälle ja istukan reuna oli vuotanut. Sanoi se lääkäri,että ei sais nostella mitään raskasta,eikä harrastaa seksiä 2-3vkn.
Kuulemma pitäis siitä nousta noin 16vkn mennessä. Kyllä helpotti kun kuuli,että tyypillä oli kaikki hyvin.

lyyli ja tyyppi 11+4
 
Mielenkiintoinen ultrauskokemus Vilperiinapertillä, onneksi mitään vaurioita ei syntynyt! :eek:

Viljaa, meillä ei enää ollut salaisuus, kun ultrassa kaikki näytti hyvältä, vaikka seulat olikin tulematta. Seuloista nyt 2 viikkoa, eikä soittoa ole kuulunut joten kaikki kunnossa :love:
Tänään varmaan neuvolassa kuullaan tulokset.

Meibijees, varmaan vaan ultrajännitystä. Kyllä varmasti kaikki on kunnossa!

Täällä ollaan oltu oksentamatta jo 3 päivää! Mahtavaa! Pahoinvointia on ollut, mutta kaikenkaikkiaan olot vähän helpottaneet.
Monien muiden tavoin hankkinut myös äitiyshousut, muuhun en vaihtaisi :LOL:

Uudet lisätty listalle, tervetuloa!
Jään nyt täältä 3 viikon palstatauolle, joten uusia lisäilen listalle kun ehdin sitten. Meillä on ne häät lauantaina ja siitä suoraan 2 viikon häämatkalle, joten siksi poissaolo.
Toki uusia saa tulla, laittakaa ne tiedot vain värillä, hankalaa kolmen viikon jälkeen käydä muuten selaamaan.:D

Muistutuksena; Fb-ryhmään ehtii vielä liittymään. Ryhmä sulkeutuu kun nt-ultrat ohi myös loppukuun odottajilta.

Ihanaa kevään odotusta!

Lennis ja Pirkka 13+3
 
Hei, vieläkö mahtus mukaan?
Elikkäs täälläkin oisi syyspienokainen tulossa, ensimmäinen meille, joten kaikki on hirveen uutta ja jännää :) Raskausviikkoja on nyt 11+4 ja ensimmäinen oikea ultra on reilun viikon päästä.
Ensimmäisellä neuvolakäynnillä meijän äärettömän mukava neuvolatäti katsoi myös ultralla masuun, ja siellähän se pieni papu kovasti liikkui ja pienenpieni sydänkin pamppaili! Varsinkin kun itsellä ei ole ollut sen kummempia raskausoireita oli ihana nähdä että siellä tosissaan jotain on :) Raskausoireina minulla on ollut alusta asti väsymystä ja rinnat turvonneet, pahoinvoinnilta olen onneksi säästynyt.
Nyt parin viikon aikana olen huomannut mahan kasvun. :love:

Mahtavaa että löysin tälläisen ryhmän :) Jos mahdollista, minuakin saa lisäillä facebook-ryhmään.

mminttu la 15.9 K OYS 23v 1. lapsi
 
Tervetuloa uusille! :)

FB-ryhmään pääsee, kun laittaa emböylle yksityisviestiä

mminttu, missä neuvolassa Oulussa on noin hyvä palvelu? :) Meillä melkein sama LA ja OYS:iin ollaan mekin tulossa, myöskin tuota oireettomuutta ollut täällä ja ekaa odotellaan :D
 
Tänään oli meilläkin eka neuvola. Eihän siellä juuri mitään erityistä tehty. Edes sydänääniä ei kuunneltu. Lähinnä vaan juteltiin ja ainakin puolet tuosta esikoisesta:D Esikoinen oli mukana ja tosi kivasti leikki sen koko tunnin.

Tällä viikolla pitäisi käydä verinäytteet antamassa ja nyt odotellaan kuumeisesti että tulisi se ultrakutsu. Veikkaan että meillä menee aika myöhäsille viikoilla, kun nyt jo 9+6 ja kai se vasta tänään on tieto lähtenyt sieltä neuvolasta?

Voi kun menis nyt parit viikot viellä nopeasti, että olisi se ultra ja riskiviikot takana. Haluttaisiin jo kertoa kaikille. Nyt tuntuu, että välttelen ihmisten näkemistä, kun en jaksa valehdella ja tätä tilaa on kohta vaikea piilotella. Mullakin siis mahassa mukavasti tota turvotusta eikä omat housut mene... Lisäksi oon yyyberväsynyt ja huonovointinen. Sitten kun lapsi vielä kertoo että "äiti väsyny, äiti pötköttää" ja "maito loppunu" (imetys) ni ei tarvis ihmisten paljon ynnäillä ku ne tajuais. Eikä haluttaisi tätä vielä julkiseksi ennen ultraa. Huuh. Mun ystävät kyllä tietää mut muut ei.

PikkuneMyy ja 9+6
 

Yhteistyössä