Syyskuun söpöliinit <3 Tammikuu

  • Viestiketjun aloittaja aikamoinenjuttu
  • Ensimmäinen viesti
Lotta1 Mulla oli ekan raskauden kanssa todella kovat menkkakivut joita kesti kaikenkaikkiaan varmaan parisen viikkoa. Tuntui alaselässä asti ja siltä että menkat todella alkaisivat. Vaan eipä alkaneet, kohtuhan siellä kasvoi ja paukkui. :)

Tämän raskauden kanssa olo on välistä niinkin oireeton että piti tänäänkin testiin vielä lirauttaa että onhan sitä raskaana :D No, pari viivaa tuli näkyviin että jospa sitä ollaan. Vielä ois yks testi kaapissa jos rupee epäilyttämään :LOL:
Repäisykipuja tulee myös jos nopsaan kääntyilee, alavatsalla on jonkinsortin tuntemuksia ja jomotuksia välistä. Hetkittäistä huonoaoloa myös on välistä ollut, varsinaista pahoinvointia ei..

Viikkoja en itse rupea vielä laskeskelemaan, odotan sitä parin viikon päästä olevaa ultraa jolloin saadaan varmuus asiaan..
 
Heippa Miukuliisa!
Suuren suuret onnittelut minulta raskautesi johdosta! Itse olin reilu vuosi sitten samassa tilanteessa - esikoista odottelin ja ikää oli 36 :) - nyt odotankin jo seuraavaa ja lisäksi olen äiti kahdelle sijaislapselle. Soittele neuvolaan - siellä annettiin ainakin minulle selkeät ohjeet milloin mitäkin täytyy tehdä ja minne soitella. Eli ei huolta - saat varmasti hyvät ohjeet. Meidän kunnassa yli 35 v äidit kuuluvat "riskiraskaus-ryhmään" ja heille suositellaan lapsivesitutkimusta - me emme suostuneet, vaikka niskapoimu-ultran ja verikokeen perusteella oli viime raskaudessa 1/30 riski saada kehityshäiriöinen lapsi. Meille syntyi ihana tomera tyttö - täysin terve! Nyt odotan tosiaan toista ihan alkumetreillä - 4+6 taitaa olla nyt... Toivotaan, että meillä senioreillakin menee raskaudet hyvin loppuun saakka!

PS. Itse en ole halukas liittymään vielä tässä vaiheessa fb-ryhmään - katsotaan myöhemmin

PS2. Oireita ei ole pahemmin ollut - ekassa raskaudessa oli jos jotakin jo tässä vaiheessa, nyt on vain ehkä pikkuisen enemmän vilu ja alavatsaa turvottaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miukuliisa
Tervehdys :wave:

Täältä yksi uusi mukaan. Laskureiden mukaan laskettu olisi 8.9 veikkaan kuitenkin että mahdollisesti ovis ollut luultua myöhemmin. Mutta pysytään tuossa lasketussa siihen asti että se joskus ultrassa vahvistetaan / muutetaan ;)

Tämä on meille viides raskaus ja jos kaikki menee hyvin niin neljäs lapsi joten ihan ensimmäistä kertaa en ole tähän hommaan ryhtymässä :D

Elikkä La 8.9. / 28 / neljäs / KOS
 
Täällä ilmoittautuu myös yksi positiivisen raskaustestin tehnyt! :)
Onnellisin ja varovaisin, mutta hieman pelonsekaisin tunnelmin täällä odotetaan. Vauvaa yritettiin alulle vajaa vuosi ja nyt pelottaa kauheasti mahdollinen keskenmeno. Esikoinen siis kyseessä.
Menkkajuilimiset oli ensimmäinen oire ja tällä hetkellä olo on aivan hyvä kaikinpuolin. Ei pahoinvointeja tai väsymystä. Ainoastaan välillä tulevat juilimiset ja tunne "mahassa on jotain" kertoo että raskaana ollaan. :)

La 9.9./kiskisnami/24v/1.lapsi
 
Hei vaan äitiäiti76! :wave: Kiva kuulla että jollain on sujunut asiat hyvin "veteraaniudesta" huolimatta! :) Kyllä asiat varmaan selkiää sen ekan neuvolassakäynnin jälkeen. Saako kysyä, miksi ette suostuneet lapsivesitutkimukseen?

Olisin kuvitellut että raskaanaolo olisi jotenkin hankalampaa, mutta minullakaan ei ole ajoittaisen palelun ja mahan turvotuksen lisäksi muita oireita. :)
 
  • Tykkää
Reactions: äitiäiti76
Miukuliisa: emme suostuneet lapsivesipunktioon, koska siinä on pienen pieni keskenmenon riski emmekä halunneet ottaa sitä riskiä. Ajattelimme, että vaikka sen tekisimme ja tulos olisi kehityshäiriö, emme varmaan olisi pystyneet raskautta kuitenkaan keskeyttämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Miukuliisa
19.9./knyte/33/2./PHKS

Minut voi lisätä listaan. Täällä on pientä etovaa oloa jos ei muista syödä, muuten vointi on hyvä toistaiseksi. Välillä paleltaa, mutta pistän tän huoneen lömpötilan piikkiin. :D
 
knyte! Hauskaa että joku toinenkin Päijät-hämeen alueelta. Oletan koska phks synnytys sairaalana myös sulla. :)

Viime yö ensimmäinen kun sain kunnolla nukuttua. Jes! Yöllä pyörii päässä niin paljon asioita ettei meinaa uni tulla. Toivon että nyt tasoittuis tää levoton olo ja malttais rauhallisin mielin odottaa. Toivottavasti pysyisi kaikilla masuasukit matkassa. Koitan itsekkin olla laskematta viikkoja, kun tässä vaiheessa tää aika tuntuu menevän niin kovin hitaasti. Ehkä ensiviikon lopulla soittelen neuvolaan vasta.

Ninski85
 
m-a-m-a Mä katoin menkoista mun lasketunajan ja osuis 19.9, mutta toki se voi vielä ultrassa muuttua tai neuvolassaki se voi muuttua jo eka käynillä, jos ne laskee sen normi 28 päivän mukaan, niinku aina (eivät ota siinä huomioon sitä, että joillakin voi olla pidempi tai lyhyempi kierto). Viimeksikin mulla heitti ihan päin seinää, sen laskelmalla mun ovis ois ollu pari viikkoa aiemmin, mutta ei voinu olla mahdollista kun sen jälkeen oltii vasta harrastettu seksiä ja yhden kerran, niin sillon tiesin aika tarkkaan itse koska ovis on ollut, mutta ei se th, sitä kuunnellu ja ultrassahan se sit muuttui parikin kertaa. Saa nähä miten käy tällä kertaa. Synnytyssairaala tulee osalla helposti, kun esim. täällä päijät-hämeessä ei ole kuin yksi synnytyssairaala. Toki sit jos asuu pk-seudulla, niin sielä on vaihtoehtoja jo useampia. Kannattaa miettiä tarkoin missä haluaa synnyttää, hiljaisemmassa sairaalassa vai niissä keskustan naikkaris tai kätilöopistolla, koska niissä on sit ruuhkaa enempi ja voi jäädä vähemmälle huomiolle synnytyshetkellä. Toki kannattaa myös kuunnella jos jollain on kokemusta jostain sairaalasta, että olisiko se just sellainen omanlainen paikka missä synnyttää. Osaan synnytyssairaaloihin pääsee myös tutustumaan, joten sekin kannattaa hyödyntää sitten kun sen aika on.

Mä en vielä oo varannu neuvola-aikaa, ajattelin ens viikolla sen tehdä. Olin vähän kahden vaiheilla, että soitanko ite vai odotanko pari viikkoa, niin että esikoisen th varaisi, mutta haluan mielellään itse jutella tämän äitiysneuvolan th:n kanssa, kun tulemme niin hyvin juttuun. Mun piti kaivaa ihan esikoisen ajoilta oleva äitiysneuvolakortti, että miten sillon oli noi ekat ajat, ni eka th aika oli 9+1 ja lääkäriaika oli 9+5; eli varmaan kutakuinki samoille viikoille nyt tulee ellei oo jotain lomia th:lla. Täällä on ultralaite neuvolassa tai oli ainaki viime vuona (tuskin ne sitä on pois vieneet), niin siinä on samalla joka kerta ultrattu. Ensimmäisellä käynnillä ei koskaan ultrata eikä kuunnella sydänääniä, koska ei haluta tuoda pettymystä jos niitä sydänääniä ei kuulukaan. Ultralaitetta ei oo joka neuvolas, joten sen vuoksi ultraus tapahtuu usein keskussairaalassa ja niissä missä sitä ei ole neuvolassa, niin kunta tarjoaa np-ultrauksen ja rakenneultran ilmaseksi. *Lisäys* Se meni muistaakseni niin, että ilmaiseksi silloin jos kätilö ultraa, mutta jos lääkäri, ni sit siitä menee poliklinikka maksu.

Ninski85 Joo Päijät-Hämeestä oon. :) Oon asunu 2012 kesästä asti täällä, sitä ennen asuin pk-seudulla.

Täällä on ollu kova väsy, heräsin viime yönä useita kertoja, mutta silti en saanu nyt päivällä nukuttua. Katotaa jos ens yönä.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa ja onnea plussista kaikille uusille myös :heart:

Täällä edelleen etovaa oloa vaihtelevasti päivän mittaan. Rinnat tosi arat ja masussa nippailee. Väsymys alkaa myös olla enemmän ja viluttaa.

Soitin tänään neuvolaan ja maanantaina sitten terveydenhoitaja soittaa minulle ja varataan eka neuvolakäynti.

Itse olen kertonut raskaudesta vain yhdelle hyvälle ystävälle. Oletteko muut milloin ajatelleet kertoa tai oletteko jo kertoneet esim. omille vanhemmille/tulevan vauvan sisaruksille/muille? Toisaalta olis ihanaa kertoa jo, toisaalta vielä näin alkumetreillä ehkä voisi vielä pitää omana tietona... Voi kun nämä alkuraskauden viikot menis nopeasti. Itsellä on kyllä aina alkanut aikaisin näkymään raskaus. Viime raskaudessa rv 8-9 näkyi jo pieni vauvamasu :). Eli muutaman viikon kuluttua tätä ei ehkä enää voi salata vaikka haluaisikin..

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Joline & Muru 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Me sovittiin miehen kanssa, että kerrotaan raskaudesta sukulaisille ja ystäville vasta np-ultran jälkeen kun alkaa riskiviikot olla ohi. Töissä ajattelin esimiehelle ilmoittaa samoihin aikoihin.

Varasin alkuraskauden ultran 26.1. jolloin viikkoja omien laskujen mukaan 7+4. Toivotaan että kaikki olis hyvin ja tuolloin näkyis viikkoja vastaava pienokainen. :) Neuvolaan ajattelin soitella vasta tuon ultran jälkeen, kun tietää onko tuolla mahassa mitään elämää. (Minussa on hieman pessimistin vikaa...) Pienen paikkakunnan etuna ajan saa täällä tosi nopeasti.

Olotila on edelleen normaali. Hieman nännit arat ja toisessa nivusessa ajoittaista vihlontaa. Väsy hieman myös vaivannut.

Onnellista odotusta kaikille! :)
 
Puh, viikkoja neljä ja muutama päivä päälle ja jo on käyty halailemassa pönttöä. Mulla on kaikissa raskauksissa alkanut pahoinvointi lähes samantien kun vaan positiivinen testi on tehty. Kuvottaa kokoajan ja parisen kertaa päivässä joutuu käydä oksentamassa:( Kaivoin tänään sea band rannekkeetkin lääkekaapista käteen ja toivon, että ne auttaisi edes vähän.

Me ei olla vielä sovittu mitään kaikille kertomisesta, mutta uskoisin että jos mennään samalla tavoin kun ennenkin, niin 12viikon jälkeen kaikki on julkista. Siihen asti pidetään omana salaisuutena ellei tuu tilanteita, että kertominen sopii siihen hetkeen. Esim omille vanhemmille saatan kertoa jo aikasemmin. Tai sitten venytetään pidemmälle. Viime raskaudessa taisin olla viikolla 38 kun laitettiin fb:hen kaikelle kansalle ensimmäinen möhömaha kuva ja näin hoidettiin tiedotus "ihan kaikille".

Mulla on ensimmäinen neuvola kolmen viikon päästä kun viikkoja on 7. Silloin täytellään paperit ja käsittääkseni varataan aika alkuraskauden ultraan, jonka jälkeen seuraava on np-ultra ja sitten onkin vasta seuraava neuvola käynti. Jotenkin käsitin, että neuvolakäyntejä on nyt taas vähennetty ja niitä on todella harvoin, ellei ole mitään ongelmia.
 
Täällä ilmottautuisin varovasti mukaan. 2,5v yritystä takana ilman yhden yhtäkään plussaa. Lapsettomuushoidoissakin käytiin ilman tulosta ja kesätauolle kun jäätiin niin sai myös hoidot jäädä. Nyt ilmeisesti joulun taika käynyt (ovis jouluna) ja tänään sain plussan raskaustestiin miltei heti. Toinen viiva vielä haaleampi.

Laskettuaika olis omien laskujen mukaan 18.9.2015/2/k-hks

En saa täl tabletilla värjättyy tota litaniaa. Niin ja ikää 26v
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: äitiäiti76
Tein meille tuonne kerhopuolelle oman ryhmän, että jos ei halua täällä jakaa kaikkea, mutta ei halua tulla fb:n puolelle; niin sielä voi omalla nimimerkillä kertoa ilman, että kaikki näkisi tekstejä. On suljettu ryhmä eli vain liittyneet näkee kirjoitukset. Löytyy nimellä syyskuun söpöliinit 2015.
 
  • Tykkää
Reactions: äitiäiti76
Kiitos Knyte "kerhoryhmän" perustamisesta :). Minä jo innokkaana liityinkin ko. ryhmään :)

Onnea Huvi hurjan paljon plussasta ja tarrasukkia pienokaiselle :heart:

Voi ei Lumikaneli, harmi että noinkin kovasti on ollut huonoa oloa :(. Täällä sentään vielä oksentamaan ei ole päästy/jouduttu.

Huomisen iltapäivän aikana odottelen th:n soittoa neuvolasta. Kiva saada tätä asiaa vähän eteen päin. Sitten odotellaankin malttamattomana ekaa neuvolakäyntiä. Edellisestä raskaudesta on jo niin kauan, nuorin täyttää kesäkuussa 6 v., että on varmaan neuvolakäyntien määrät ja ehkä käytännöt muutenkin ehtineet muuttua. Se on jännä miten tämä tuntuu taas ihan uudelta ja ihmeelliseltä, vaikka viides lapsi on tulossa :)

Huomenna pitäis jaksaa töihin. Tänään iski ihan totaalinen väsymys iltapäivällä...en muistanutkaan enää miten voi alkuraskaudessa väsyttää. Huono olo pysyy suhteellisen hyvin pois kun muistaa syödä säännöllisesti, ainakin vielä tässä vaiheessa. Aamulla on aika hutera olo kun on vatsa tyhjä. Täytyy varmaan ottaa jotain aamupalaa yöpöydälle että voi heti herättyä ennen nousemista jo vähän syödä jotain.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille syyskuisille :heart:

Joline & Muru 5+1
 
Hei kaikki!

Minäkin liityn varoivaisen innokkaana teidän sekaan. Plussa testi tehty ja nyt jädään sitten odottamaan tulevaa kaikki peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menisi hyvin. Lapsi on meille toinen, ennestään meillä pistää menemään 1,8kk poika. Raskautta aloin epäillä kun nenä meni tukkoon (viekäkin on), sama juttu oli ensimmäisessä raskaudessa :)
iInut voi lisätä tonne listaan:

20.9.2015/Ipi_85/29/2./KYS
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, minäkin ilmoittaudun ihan varovasti mukaan. Laskettua aikaa en osaa arvioida, sillä kierto epäsäännöllinen ja yrityksestä huolimatta tämä plussa tuli vähän puun takaa.

Parin kierron verran ollaan tosiaan jo yritetty ja epäsäännöllisen kierron sekä syksyisten välivuotojen takia kävin joulun välipäivinä gynellä tsekkauttamassa tilanteen, ettei mitään vakavampaa ole meneillään. Gyne kertoi tuolloin, että minulla on kysta toisessa munasarjassa, joskin oli ilmeisesti jo poistumassa hiljalleen. Ei kuitenkaan silloin nähnyt mitään raskauteen viittaavaa, kun kysyin. Kuulemma kohdun limakalvo oli sen verran ohut. Sain Terolut-reseptin ja jäin odottelemaan seuraavia menkkoja, jotta pääsee sitten uuden kierron puolivälissä aloittamaan kuurin.

No niitä menkkoja ei ole vieläkään tullut ja kun pikku hiljaa tissit muuttuivat kipeiksi (mikä ei ole minulle tyypillistä ennen menkkoja), niin tein perjantaina ihan vaan varmuuden vuoksi testin, joka kaikeksi hämmästykseksi näytti positiivista. Haalea plussa mutta kuitenkin haamua vahvempi. Tänään testasin uudelleen, mutta ei ollut mielestäni viiva vahvistunut, joten vähän jänskättää, että eikö HCG nouse, vai onko vaan testistä kiinni. Noita marketin pregcheckejä olen käyttänyt, mutta taidan käydä tänään hakemassa vielä apteekin oman.

Hieman siis varauksella suhtaudun tähän vielä, kohdunulkoista pelkään kun tuo limakalvon tilanne ei näyttänyt otolliselta tuolloin joulun jälkeen. Ilmeisesti ovulaatio on ollut kuitenkin noin viikon myöhemmin kuin oletin, mutta pistää silti miettimään, että onko limakalvon osalta edes mahdollinen normi raskaus tällä hetkellä.

Varhaisultraan meinaan ehdottomasti mennä, jotta sijainnin ym. saa tarkistettua ja selkeän arvion LA:sta. Mun kierrot kun on vaihdelleet vuoden mittaan 27-36 päivää, niin tiedän vaan että todennäköisin LA olis syyskuun puolessa välissä mikäli kaikki on niin kuin pitääkin.

Eli Siilinlapsi/30/2. lapsi/KOS tai NKL
 
Lohtu2015 Tuolla ylhäällä on Ohjeet, Blogit, Kerhot jne. Klikkaat sitä Kerhot kohtaa ja etsit sieltä ryhmän Syyskuun söpöliinit 2015, vieressä on liity nappi, sitä painat. Sen jälkeen mä hyväksyn sut.
 
Ja tosiaan oireita kyllä on riittänyt. Tissit olleet jo viikon verran kipeät, on väsyä ja suun kuivumista, hikoiluakin, ja alavatsaa nippailee. Välillä molemmin puolin alavatsaa nipistelee (munasarjojen paikkeilta), välillä tasaista jomotusta kohdun paikkeilla. Hetkittäin tuntuu jopa kuin olisi pieni kramppi alhaalla, mutta ei mitenkään kipeä. Tänään tuli ekaa kertaa selkeästi huono olo aamulla, kiire tuli syödä jotain ettei mene pahemmaksi.
 
Huh, kai sitä uskaltautuu mukaan kun keskiviikkona näytti testi kahta viivaa ja tänään piti vielä varmistaa kuvittelinko vain :) kuukautisten mukaan la olisi elokuun puolella, mutta olen vahvasti sitä mieltä että ovulaatio oli reippaasti myöhässä eikä kiertokaan ole ehtinyt tasaantua pillereiden lopettamisen jälkeen lokakuussa. Lisäksi testi uv:n aatonaattona oli puhdas nega. Oireita on ainoastaan ajoittainen jomotus alavatsassa, turvotus ja ikävä närästys, jota muuten on ollut tosi harvoin ja vain jos olen syönyt/juonut todella epäterveellisesti.

Elikkäs: ??/Friquet/28 v/1. lapsi/JS
 
Kiitos knyte kun vastailit minun ihmetyksiin :) Minulla on jo yksi lapsi, mutta raskaudesta on sen verran aikaa, että asiat ovat muuttuneet, enkä kaikkea edes muista miten ne meni .
Maha on pinkee ja pyöree kuin ilmapallo, ihan kun ois paljon pidemmällä tämä! Varmaan turvotusta tai muuta kuitenkin. Sellanen olo kun ois täysi maha, ähky, vaikka ois nälkäkin, tuntuu ettei mahaan mahdu ja farkut puristaa. Yrittää nyt tätä palloa pitää piilossa :D

Listalle saa lisätä siis m-a-m-a/40v/2./xx(pkseutu)
 
Heippa! Täällä valvotaan kamalasta yskästä johtuen. Meillä koko 5 henkisestä perheestä köhii tällä hetkellä kaikki muut paitsi mieheni...joten varsin mahdotonta nukkua, kun joka huoneessa köhitään enemmän tai vähemmän. Siksi täällä siis tähänaikaan... Joku jossain kirjoituksessa valitteli valtavaa vatsaansa jo pienillä viikoilla, niin täällä kyllä kärsitään samasta. Tänään päivänaikana tuntuuikun maha olisi pullahtanut esille ja tuntuu kaikenlisäksi kivikovalta pallolta. Luin jostakin aiemmin että raskaudesta ärtynyt suolikin saattaa aiheuttaa valtavan turvotuksen alkuraskauteen. Onko muut kuulleet moisesta? Miten tätä piilottelet enää keltään..ei haluaisi kuitenkaan vielä kaikille kertoa, niin varovaisin mielin kuitenkin ollaan. Lisäksi ne joilla useampi lapsi (itellä siis neljäs tämä) niin kuinka tavallista on että kohtu supistelee paljon jo rv5? Mä olen nimittäin huomannu että paljon jalkeilla ollessani supistaa rankasti vaikkei kipeää teekkään, mutta olo on kun olisi pidemmälläkin. Tulee oikeesti vaistomaisesti tarve höllätä vauhtia kun tuntuu epämukavalta. Täällä ei onneksi vielä kärsitä pahoinvoinnista. Nälkä vaan pukkaa nopeemmin kun ennen raskautta:)
-Ninski85
 
Hei! Täältä ilmoittaudutaan myös syyskuisten joukkoon! Positiivista testiä on lauantaista asti ihmetelty epäuskoisena, kun eihän tässä vielä pitänyt näin käydä! Vauvakuume on vaivannut jo pidemmän aikaa, mutta oli tarkoitus malttaa vielä... Noh, ehkä pääkin tottuu tähän ajatukseen pikku hiljaa :) Esikoinen pääsee laskettuun aikaan mennessä 1v10kk ikään, että melkein tuntuu vielä että "samoilla silmillä" mennään :)

19.9./Tinkeliharava/32/2./SeKs
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä