Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Kovasti voimia n93! Oon niin pahoillani sun puolesta ja vielä kun yritystä alla. Olisko mahista pitää pieni tauko?

Kiva, että teillä pahoinvoivilla(ainakin yhdellä) on paha olo alkanut helpottaa! Ja ultrissa on tullut myös hyviä uutisia.

Meillä oli myös np-ultra tänään. Jännitti, koska viime viikolla tuli noin teelusikallinen verta vessakäynnillä. Mutta siellä oli 70mm pitkä tyyppi, joka huitoi käsillä ja jaloilla. Koon puolesta olis jo vko 13, mut la:ta ei muutettu ja sen mukaan 12+3 tänään. Oli se aika uskomaton tunne nähdä liikkuva ihmisen näköinen kaveri ❤Liikutus iski, kun sydänääniä kuunneltiin ja oon ollu aika hangonkeksi koko päivän. On kerrottu lisää ihmisille ja varsinkin veljen intoilu on ollu ihan tosi ihanaa :) Liikutuinpa siitäkin, kun se sanoi, ettei parempaa äitiä vois kuvitella <3 (okei ja itkettää nytkin :D )

Itellä oireina on ollu nyt lähinnä migreenin tyylisiä näköhäiriöitä, päänsärkyjä ja hirmuisen terävä hajuaisti. Bussimatkoilla on tuntunu välillä tuskalta, kun ihmiset löyhkää :D Pahoinvointia ei oo ollu, ja ei sitä ait varmaan nyt oo tulossa.

Haluisin sinne faceryhmään. Mites sinne nyt pääsikään? :)
 
Kantris, kuten VernaMaria jo tuossa sanoikin, tuo selällään nukkumis-juttu liittyy alaonttolaskimoon. Mutta aika yllättäen (tai no, tosi monet raskausjutut on enemmän hysteriaa kuin totuuteen pohjaavaa), tämä ei kuitenkaan pohjaa alunperin nukkumisen aikana tehtyihin tutkimuksiin, vaan koski raskaana olevia naisia, jotka ovat leikkauksen/nukutuksen aikana olleet pitkään selällään täisin liikkumatta (eli ei vastaa nukkumista olosuhteina). Nukkumisen aikana tehdyissä tutkimuksissa/kyselytuktkimuksissa sen sijaan on saatu ristiriitaisia tuloksia. Tässä hyvä (englanninkielinen) yhteenveto nykytietämyksestä: https://expectingscience.com/2014/08/19/it-is-safe-to-sleep-on-your-back-while-pregnant-or-maybe-not/
Huhhuh, aikamoista... eli hyvin voi tehdä vatsalihasliikkeitä selällään niin kauan kuin se muuten vaan ottaa onnistuakseen. Harmillista, se kirja vaikutti muuten ihan pätevältä :)
 
@N93, olen pahoillani :cry: todella toivon että saisitte pian nyytin syliin asti.

@millimolli85, onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: fb-ryhmästä voi laittaa viestiä käyttäjälle Mamacita:)

Minä olen kärsinyt vatsataudista lähes viikon ja nyt se vihdoin alkaa olla taittumassa pelkkään pahoinvointiin. Vatsa on kuin ilmapallo ja olo on todella tukala, rennie ei auta mitään ja nyt onkin kokeilussa gaviscon. Kaamein litku päällä maan, toivon todella että alkaa auttamaan! :sick:
Kaikki voimat on pois kun en ole päiväkausiin syönyt kunnolla ja liikkunutkin vain sen mitä on ollut aivan pakko liikkua. Juuri kun ajattelin että alkaa eka kolmannes olla lusittu niin sitten iskee tämmösen vielä, ei kiva.
Tänään 12+3 ja huomenna ultra ♡
 
@N93 kovasti jaksamisia <3

Lääkäri varoitteli minua turvotuksesta, mikä voi kaksosraskaudessa olla kovaakin ja silti ihan normaalia. Näytän aamusta iltaan siltä, että olen puolivälissä raskautta.... :LOL: Kohta ei enää turvotusta saa peitettyä millään kaavulla. Ja viikkoja vasta 9+6. Aamulla turvotus on aavistuksen lievempää, mutta illalla ei kyllä mene mitkään farkut jalkaan. Ja kun ylipainoa minulla on aika reippaasti luulin ettei masu näy pitkään pitkään aikaan. Kohdun kasvu on hurjaa kaksosraskaudessa, joten ihan kohta pullahtaa se oikea vauvamaha esille - toivottavasti turvotus on silloin mennyttä. Pieniä vikoja, mutta häiritsee kun pelottaa että joku kysyy jotain, olen ihan surkea valehtelemaan :rolleyes:
 
N93, olen pahoillani. Tsemppiä ja voimia:cry:

Olen lukenut kaikkien kuulumiset, mutten ole jaksanut kommentoida. Pahoinvointi ollut hirveää, olen maannut pvt ja illat ja ihana mies hoitanut pojan, kodin ja minut. Olo ja pahoinvoinnin öklötys ollu ihan jäätävää :cry:. Paras lääke on ollut venyttää syömistä mahdollisimman pitkään. Lämmin ruoka laukaisee laatan ja joudunkin syömään pieniä kylmiä ruokapaloja ja jäävettä/teetä, näin pysyy jotenkin hallinnassa. Mulla myös ollut noita migreenimäisiä oloja ja sahalaitaa, ei ole ennen moisia ollut. Myös yöllinen unettomuus, 3-5 välillä herään ja valvon aamuun.
Mutta tänään sain angelsoundilla sydänäänet ja ne tosiaan erotti :cry::rolleyes::love:, antoi taas voimia kestää tätä oloa.
10+3 mennään. Huomenna labrat ja kahden viikon päästä nt ultra. Sitten, joskun, kaikki hyvin päästäisi viimeinkin kertomaan pojalle :love:että hänestä tulee isoveli.
Luojan kiitos, ensi viikko lomaa ja saan rauhassa potea kotona, ei tarvitse selittää kouluun poissaoloja ja soittaa neuvolaan joka pv poissaolopaperia. En uskonut, että raskaus olisi näin samanlainen ensimmäisen kanssa, mutta kyllä vaan, on tämä silti kaiken sen arvoiata.
 
@N93 Eikä :cry: Voimia hirveesti!

Olen täällä kyllä lueskelemassa käynyt, mutta ei oikein saa aikaseksi kirjoitella kun nyt ollut päivästä toiseen melko samat voinnit. Rintojen arkuus ollut n.viikon jo pois, mutta sellainen tasainen etova olo seuraa mukana.

Itse sain vihdoinkin ajan np-ultraan 16.3! Silloin viikkoja 12+4, labroissa kävin jo 9+5 (luulen kyllä että oikeasti vauveli on päivän tai pari vanhempi). Jännittää kyllä ihan kamalasti onko edes mitään sikiötä, ei olla tosiaan ar-ultrassa käyty eli uutiset jysähtää sitten reilun parin viikon päästä kerralla :confused:

Olettekos muut ottaneet/aiotteko ottaa masukuvia? Itse olen ottanut jo rv 6 lähtien joka viikko, niistä kyllä jo näkee että jonkinmoinen kumpu on kasvamassa :eek: Turvotustahan se varmasti vaan on, tai sitten nää mun järkyttävät ruokamäärät on alkaneet näkyä jo vyötäröllä :D

10+2
 
Olipas tänne tullut taas paljon viestejä. Mukavaa kun on aktiivinen ketju. Ja kivoja hyviä ultrakuulumisiakin. :)

@N93 Pahoittelut. :( Toivottavasti tärppäisi pian uudelleen.

@Mijau Tsemppiä vatsataudin selätykseen! Mullakin tuo Rennie lähes päivittäinen ystävä. Ruokailutottumukset on ennen olleet epäsäännölliset ja annoskoot välillä tosi isot. Nyt vähän hakee, kun jos yhtään reilumpaa annosta syö, niin tulee ihan kamala turvotus, närästys ja tukala olo. Ei auta kuin jatkaa harjoituksia. :D

@millimolli85 Nää raskausoireet on kyllä mitä ihmeellisimpiä, mm. juurikin tuo terävöitynyt hajuaisti. Whaat?!? o_O Varmaan joku esiaikainen apu pysytellä poissa vaarallisista paikoista tms. :ROFLMAO: Tosin en tiedä mitä tällä nenän tukkoisuudella sitten tarkoitetaan, ehkä pienhiukkaset ja pahisaineet ei pääse nyt niin helposti nenän kautta kehoon? :D

@FreeZone81 Tsemppiä pahoinvoinnin ja unettomuuden kanssa kamppailuun. Kyllä se siitä onneksi pitäisi jossain vaiheessa helpottaa. :)

@pehmis26 En ole ottanut vielä masukuvia, kun tuo mun luontainenkin masuni vastaa jotain 6-7kk raskautta, niin hetki menee ennenkuin se vauvamasu sieltä ihan oikeasti erottuu. :whistle:

Tänään iltapäivällä nt-ultra, jännittää! Tosin pahinta jännitystä lievitti se, kun eilen pääsin dopplerilla etsimään ja löytämään sydänäänet. Vannoin itselleni etten moista ala harrastaa, mutta stressi ja jännitys oli niin isot, että kokeilin silläkin uhalla etten olisi mitään löytänyt ja stressi olisi vain kasvanut. Nyt vaan toivotaan, että ultrassa on muuten kaikki ok (ja ettei löytämäni 145-150 syke ollutkin omani!).
 
Vuodenäiti, ihan sama juttu täällä, maha näyttää varsinkin loppupäivästä samalta kuin mitä oli viime (yksöis) raskaudessa rv 20 ja nyt on rv 10+1. Mitkään normi farkut/housut ei ole mahtuneet päälle viikkoihin, nyt myös normaalit legginsit alkavat puristaa mahasta, joten pakko siirtyä äitiyshousuihin/legginseihin. Vielä yritän nyt ainakin viikon verran (np-ultran yli) piilotella mahaa isoilla paidoilla mutta jos siellä kaikki hyvin kaksosilla, sitten lopetan piilottelun
 
Ultrassa käyty ja kaikki hyvin pikkuisella :love: vastasi muutamaa päivää isompaa ja ajattelinkin neuvolassa pyytää että käytetään ultran LA:ta kun se osuu paremmin havaittuun ovikseen. Ensi viikolla tulee sitten postissa yhdistelmäseulan tulokset.
RU onkin sitten 21.4.

Haluaako joku muu alkaa päivittämään välillä syyskuisten pinoa? Helmikuu meni jo :geek:
 
Moi kaikki, oon käynyt ryhmää seuraamassa mutta nyt vasta uskallan kirjotella. Oon 34, mies 37 ja ensimmäistä odotellaan rv 13+1. Vauva sai alkunsa icsi-hoidon tuoresiirrosta, yritystä takana n. 5v. Yksi keskenmeno viime vuoden alussa. Nyt toiveikkaasti mennään eteenpäin. Olisi kiva tulla joukkoon mukaan. Onko jo facebook-ryhmä tehty? Tsemppiä kaikille!

La 6.9/ Roope82/34v/1.lapsi/hys

Tulikohan toi oikein..
 
Kiva että sama ketju jatkuu tän kuun :)

Mulla on nyt viime päivien aikana pahoinvointi melkein kokonaan kadonnut, vähän tulee iltapäivisin, mutta en ole tästä huolissani kun tässä rv10-12 istukkahormonin taso alkaa jo laskemaan, eli sopii hyvin kuvioon (viime viikkoon asti paheni, eli rv 9-10, jolloin arvot korkeimmillaan). Ja ton hormonin määrän laskun huomaa myös siitä, että migreeni yrittää nyt iskeä joka päivä, mulla siis hormoni-liitännäinen migreeni, joka aina pahenee kun on muutoksia tasoissa... No, onneksi on lääkkeet tuohonkin (joita saa käyttää raskauden aikana), mutta en silti viitsisi niitä ihan kauhean usein syödä. Ja päällä tietenkin myös flunssa, eli ei nyt ihan paras olo ole kuitenkaan.

Mahan turvotus on myös laskenut pikkuisen, mutta on tuo silti ihan hieno raskausmaha, alkaa jo tuosta melkein rintojen alta hienosti. Niin ne kaksoset vaan painaa tuota ylöspäin (kun siis ovat ihan kohdun yläosassa kiinni) :D
 
Tervetuloa @Roope82! :)

Nt-ultrassa kaikki oli hyvin. Kuvassa hän näyttää istuvan kunnon ugh-asennossa. :ROFLMAO: Oli aivan ihanaa saada nähdä kuinka pieni siellä liikkui menemään (kun hänet ensin yskimällä unilta herätettiin). Miehen pistin ottamaan siitä pari videonpätkääkin ja niitä on ihasteltu jo toooodella monta kertaa. <3

Ainoa harmistus oli, että seerumiseulonnan lähetteen kanssa oli tapahtunut joku kämmi ja sitä ei oltukaan otettu kun rv10+0 kävin labrassa. :eek: Tänään asiaa neuvolan kanssa selvitin, ja saavat onneksi tehtyä tuon analyysin vielä niistä silloin otetuista muista labroista.

Mulla myös pahoinvointi helpottanut todella paljon, melkein kokonaan poissa. @Lehtoleinikki Itsellä myös hormoniriippuvainen migreeni, tosin sen verran lievänä että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta 800mg ibuprofeenilla sen saa pois. Raskausaika on mennyt paremmin, tosin nyt viimeisen viikon-parin aikana huomannut enemmän aktiviteettia sen suhteen. Toivon kovasti, että pysyisi tällai suhteellisen rauhallisena, kun parasetamoli niin huonosti auttaa.

12+4 :love:
 

Attachments

VernaMaria, joo, ibuprofeiinihan on ns. normaaleista särky/kipulääkkeistä se, jota ei sais käyttää raskauden aikana koska se lisää keskenmenojen tms todennäköisyyttä. Eli sitä en ole syönyt ollenkaan, 1000 g parasetamolia on aina eka (ei yleensä auta), sitten panadol+panacod yhdistelmä (usein toimii, varsinkin jos pääsen pimeään) ja ihan vikana sumatriptaani jos tosi paha kohtaus iskee (se kyllä auttaa aina). Itsellänikin ibuprofeiini usein auttais ja ois nyt flunssaankin ollut kiva mutta en uskalla käyttää. Esim. tässä tietoa jos joku kaipaa siitä miksi ibuprofeiinia ei kannata käyttää: http://www.babycentre.co.uk/x1045345/is-it-safe-to-take-ibuprofen-during-pregnancy
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @Roope82
Meillä onkin samantyyppinen tausta, meilläkin useamman vuoden lapsettomuus takana ja ekan ICSI:n tuoresiirrosta tulin raskaaksi, laskettuaikakin on kanssasi sama :)

Pahoitteluni @N93

Täällä väsymys ei vaan hellitä :sleep:, muuten kaikki hyvin..

Tänään 13+1 :love:
 
Moikka !
Kävin alkuviikosta np-ultrassa ja oli kyllä hieno kokemus Terve ja aktiivinen kaveri siellä meni lujaa ja pyöri Kaikki oli kunnossa ja turvotusta ei ollut kuin todella vähän ❤ Kuvia sai mukaan ja nyt tuntuu että odotus lähtee kunnolla käyntiin !
Päänsärkyä en ole havinnut vielä oikeastaan lainkaan mutta levottomia öitä ja outoja unia :p Onko muita kohtalotovereita?. Pahoinvointia ei enää ole ollut kuin satunnaisesti tai jos vatsa ollut tyhjään pitkään. :)

Hyvää keväänodotusta kaikille !

AnaEmilia/PHKS/ 23/ 1.lapsi/ La 10.9
 
Pitkästä aikaa kirjoittamassa täällä, olin tyhjentänyt selaimen salasanat ja oli tuossa pientä sekoilua kirjautumistunnareiden kanssa... :LOL:

12 viikkoa takana ja tänään oli ultra, jossa selvisi että kaikin puolin normaalilta vaikuttava pikkukaveri siellä lilluu yksiössään. Koko vastasi paria päivää pienempää, mutta samoin se oli esikoisenkin kohdalla. Kovinkaan aktiivinen tyyppi ei ollut, taisi olla just unihetki menossa... Lääkäri ei kaivannut sen enempää liikettä, mikä ehkä vähän ihmetytti, mutta vakuutteli että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Todella tehokas setti se oli, ihan max. 10 min ja oltiin jo pihalla sieltä!

Äitiyspakkauksesta: esikoisen kohdalla jäi suurin osa vaatteista käyttämättä, kun ne eivät oikein ole hoikalle vauvalle suunnattuja. Tärkeimmät kilkkeet sekä haalarit, villapuku ja makuupussi on tallella, joten en usko että tälle toiselle pakkausta tarvitaan. Olen kyllä harkinnut ottavani sen kuitenkin ja myyväni sen jollekin sellaiselle, joka pakkauksen haluaisi mutta ei ole siihen oikeutettu.

Syömisistä: ekalla neuvolakäynnillä mulle sanottiin, että kotimaisia pastöroituja pehmeitä juustoja voi huoletta syödä - ja tajusinpa sitten katsoa, että Aurakin on sellaista. :p Olen mä tosin myös fetaa syönyt, vaikka ulkolaista onkin (pastöroitua tietty). Sitä en oikein meinaa muistaa, että ei uunissa käyneitä juustokakkujahan ei välttämättä kannattaisi syödä, jos ei tiedä mitä tuorejuustoa on käytetty... Mites muuten nuo kasvipohjaiset tuore"juustot" (kaura/soija), voiko niissä olla listeriaa vai onko se vain eläinperäisten tuotteiden ongelma?

Oireista: pahoinvointi on selkeästi helpottunut, mutta edelleenkään mun ei tee mieli syödä oikein mitään. Tai no, hetkittäin tulee jotain tiettyjä himotuksia (mm. appelsiini- ym. tuoremehut, joku hyvä kova juusto ruisnapilla, Hesen ranskikset punaisella majolla, pakastepitsa...) mutta pääsääntöisesti vähän kaikki ällöttää edelleen. Väsymystaso vaihtelee, välillä on koko ajan ihan sippi ja välillä jaksaa jo ihan hyvin. Tisseihin on pullahtanut ainakin kuppikoon verran lisää + ovat usein myös aika kipeät. Maha pömpöttää jo sen verran, ettei sitä enää mihin tahansa verhota, mutta ehkä se kuitenkin edelleen näyttää lähinnä plösöltä. :D

Näillä siis kohti seuraavaa neuvolaa kuun loppupuolella ja rakenneultraa toukokuun alussa!

Ps. @Mamacita:) laitan sulle viestiä.
 
11 rv täynnä ja tällä viikolla on ollut jo helpotuksen hetkiä pahoinvoinnin suhteen. Toki pari laattaa tullut ja pari saanut pidäteltyä, mutta se merisairauden pyörrytystunne on vähentynyt lähes kokonaan, ihanaa!!!! Olen jaksanut katsoa telkkariakin ja yhtenä iltana monta tuntia leikkiä pojan kanssa ja lukea vielä iltasadun. Ihan huippua!! Viime raskaudessa painoa tippui 5 kiloa, nyt kävin ekan kerran kuukauteen ja 4 kiloa on tämän kuukauden aikana lähtenyt . Pelottaa toki kun "laihduttaa" ei saisi, ettei ole ne mainitut ympäristömyrkyt ym. lähtenyt liikkeelle..
Vajaa kaksi viikkoa vielä ultraan, että näkisi, jotta kaikki hyvin. Sydänääniä kuuntelin toisen kerran, niin että mieskin oli kuuntelemassa ja selvästi oli hänelle ihana juttu, sai hänkin jotain konkreettista, muutakin kuin miun hoitaminen kuukauden ajan vuodepotilaana..
Syömisistä, luulen, että meidän neuvolatäti on sekoittanut,(sama neuvolatäti ehdotti ehkäisyksi rytmimenetelmää, kun mulla säännöllinen kierto, ei kai KUKAAN ehdota nykypvnä enää sellaista!? ) mut siis ruokaan, niin siinä lapussakin tosiaan luki, että kiellettyjä ovat pastöroimattomat ja pastöroidut pehmeät juustot, en ymmärrä miksi.. Olen nyt vahingossa syönyt koulussa salaattia, jossa on ollut sekä fetaa että toisella kerralla metukkaa. Ja kävin myös Arnoldsin bagelin ja tajusin myöhemmin, että no tuorejuustoahan siinäkin oli. No en ole ottanut paniikkia, ärsyttää vaan jos joku neuvolatäti sanoo yhtään kertaa, että raskaus on luonnollinen tila ja raskaus ei ole sairaus. Jooo, olen maannut yli kk:n petissä todella sairaana ja syömistenkin kyttääminen on mennyt älyttömäksi esikoisen ajoista, että jos olisin mennyt ohjeen mukaan, niin pitkillä olisivat katsoneet niin ruokapaikoissa kuin koulun ruokalassa jos olisin pyytänyt eri eväitä..että se siitä luonnollisuudesta.
Pikkuhiljaa, kun olo parantunut, niin on aikaa ja tilaa vähän varovaiselle ilon pakahdukselle, tosin pelottaa silti 12 vkn ultra, toivoo vaan, että siellä olisi kaikki kunnossa.
Tämä oli tällainen pitkä oman navan postaus, ehkä helpotus purkautuu, kun olo alkanut helpottaa.
Hyvää odotusta kaikille ja moni on jo ultran käynytkin, mukava ollut lukea hyviä uutisia.
 
Moikka!
Onpa jäänyt kirjottelu vähälle. Eipä tänne mitään kovin kummallista kuulu. Pahoinvointi on aikalailla helpottanut kokonaan, ihanaa! Nyt on jotenkin vähän pirteempi olo muutenkin vaikka tavallista enempi väsyttääkin :)

Viime viikolla oli ultra, jossa oli kaikki niinkuin pitääkin :love:
Nyt vaan kasvattelemaan masua. Odotan jo nyt rakenneultraa hulluna. Toivottavasti saa kuulla sukupuolen niin on sit kiva ostella vaatteita bebelle :)
Meinaatteko te ottaa sukupuolesta selvää mikäli vauva tahtoo näyttää?
 
Pahoittelut @PinskuPinsku :(

Sukupuoli selvitetään ehdottomasti tällä kertaa. Mulla on viikko ennen rakenneultraa yksi kontrolliaika polille missä ultrataan myös ja ajattelin sielläkin kysyä miltä näyttää :D Jostain syystä tyttöfiilis on todella vahva tällä kertaa - aiemmissakin raskauksissa mun veikkaukset sukupuolesta on osuneet oikeaan ja todella ihmettelen jos meille nyt tuleekin poika :LOL: vaikka onhan pieni prinssikin tietysti tervetullut :love:
Ei me tosin yksityiselle mennä sukupuolta erikseen selvittämään, toivottavasti viimeistään RUssa näkyy!
 
Mä en oikein tiedä vielä mitä olen tällä kertaa mieltä sukupuoliasiasta... Viimeksi en missään nimessä halunnut tietää ja yllätys säilyikin ihan sinne saliin asti, vaikka jouduin muutaman kerran ekstraa käymään ultrassa. Vaatteiden ym. tavaroiden suhteen en sukupuolitietoa tarvitse, kun inhoan about kaikkea selkeästi sukupuoliroolitettua vauvakamaa. :rolleyes: Mies on tuumannut vain, että hänellä ei väliä tietääkö etukäteen vai vasta laitoksella, joten päätös jäänee mulle. Noh, onhan tässä vielä aikaa rakenneultraan.
 

Yhteistyössä