***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

MoiMoiMoi!!!

Viikonlopusta "maalla" selvitty hengissä vaikka tuntu että miut hakataan perusteellisesti siellä sääskien (eli hyttysten ) puolesta...koko ikäni oon asunu "näillä nurkilla" ja vieläkään ei iho oo tottunu noihin kiusaajiin!!!Tulee kunnon paukamat ja iho kutiaa ja polttelee :snotty:
Ukkokultakin tuli sieltä Tenon kalareissulta melkein tyhjin käsin, ei ollu iso lohi iskeny...oli se saanu n.4kg lohen...valmistan mieluusti kalaruokaa mutten itte pysty syömään...yök!

Suhvelille osanottoni suureen suruusi :hug: !
Corallekin lähetän :hug: , kyllä ne elukat on yhtä rakkaita kuin ihmisetkin ja itsekkin olen joutunut luopumaan koirasta ja kissasta ja yhtä lailla surettaa kuin ihmisen poismeno...

Niin, oli se omanlaatuinen se mun lääkärikäynti, mut tottapa se tiesi mitä teki...tuli vaan mieleen et onko kaikki lekurit tuommosia, mut jättävät vaan sanomatta sen ehkä ja vissiin ja entiiä.... :| . Se vielä kysyi et onko mulla kysymyksiä, mä et ei nyt tuu mieleen...lekuri sit et kyllä ne vissiin nuo terkkaritki jotain osaa neuvoa...mää kyllä luotan aika paljon "omaan" terkkariini, se on semmonen yli 50v, ei hötkyile turhia, menee maalaisjärellä.

Hemoglobiini on mitattu multa joka neuvolakäynnillä...entiiä sit jos olis hyvä veri et mitattasko joka kerta. Mulla oli eka kerralla 114 ja nyt välillä oli 112 ja viime käynnillä oli 116. Syön Multitabs raskaus vitamiinitabuja 2tab/pv, lisärautaa ei olla ehotettu.

Painoarviosta: Mulla oli kasvutarjonta-ultra rv 30+0 ja painoarvio oli 1772g. Meinasi kätilö et kaveri menee viikkoa edellä...onko se huono asia kun se kasvaa "liian nopeaa"? Oon kuullu "sokerivauvoista", minä kun olen makian perään ja varsinki jäätelön...tuntuu pahalta jos vauva sen takia kasvaa liian isoksi ja sillä on huono olla tuolla mun massukassa :ashamed:

Mitähän vielä...
Ainiin...ristiäiset: meillä ristiäiset pidetään, ja vauvalle laitan kastemekon, jossa on mun sisarukset, heidän lapset ja naapurien lapset kastettu ja siihen on kirjailtu nimet helmaan.

Raskauspäiväkirja: Ostin heti alussa oikein hienon vihkon johon sitten kirjoittaisin tästä ajasta...ja arvaa oonko kirjoittanu? Alussa pari kolme kertaa mut siihen se sitten jäi...ei vaan jaksa kirjata...on mulla kyllä tuommonen joka vuotinen pieni allakka johon oon päivittäin jotain pientä kirjannu...ajaisko se sitten sen asian.

Kaveri on vissiin nyt siirtymässä taas pääalaspäin...vai onko mun sisällä muitakin salamatkustajia kun potkut ja muljahtelut tuntuu joka puolella :D .
On taas outoja "repäisyjä" mahassa ja navan alueella...totta ne kuuluu asiaan ( ei kokemusta ).

Mutta, lopetan nyt ja toivotan mukavaa masunkasvatusta kohtalotovereille :wave:

Hille+kaveri rv 31+6?(mie en muista miten noi +pv:t merkitään... :( )
 
Apuaa...kun oli tullut parissa päivässä niin paljon tekstiä... Anteeksi, anteeksi en ehdi nyt millään lukea - sairaslomalaisen kiireitä ;) pitää lähteä landelle lepään! :flower:

Tulin nyt vaan pikasesti hehkuttaan, että sen lisäks että eilinen sairaalalääkäri pisti mut saikulle sanoin: " Pitää tuosta tilasta ehtiä kunnolla vähän aikaa nauttiakin " SAIN SOVITUKSI SEKTIO PÄIVÄMÄÄRÄN!! JIHHUUUUU!!! Yleensä vasta viikolla 36 lyödään lukkoon nämä asiat ainakin HUS:ssa, mutta nyt tehtiin poikkeus byrokratissa. Eli sektio on sitten 5. syyskuuta Os. 6 KOS:ssa, katoin että ainakin Tinii siellä mahd samoihin aikoihin? :flower:
 
Piti tulla ainakin vielä kerran tän päivän aikana tänne mesoomaan :xmas:

Pienpapu Eiköhän kaikki siellä masussa ihan hyvin ole. Tosiaan tuon sf-mitan mittaaminen riippuu ihan kauheesti mittaajasta ja kuinka tiukkana mittaa pitää ja vauvan asento vaikuttaa kans. Mulla viime kerralla sahas välillä se mitta ees taas vaikka oli sama mittaajakin. Tiedä sitten, että kertooko tuo mitta loppujen lopuks kauheesti yhtään mitään. :whistle: Yksi lisä vaan saada odottajat hermostumaan,kun ei sopivissa käyrissä mennä :kieh: Sama tulee eteen sitte myöhemmin siinä, kun lapset ei koskaan oo sopivan kokoisia, jotta neuvolan käyriin sopis. :xmas:

Nöpöliini Harmillinen homma, että sullakin nuo sokerit hälytti :/ Mutta tosiaan pienen hyväksihän ja tietenkin myös omaksi hyväksi näitä tutkimuksia tehdään ja sopivasti rajoitellaan syöminkejä... (mulla se paastoarvo otetaan viel uusiks tossa elokuun alussa)

Mitzylle onnittelut sektio päivämäärän järjestymisestä :flower: =) Yks tressi vähemmän taas tähän loppu aikaan. :D

Ulkopuolisuuden tunteesta Tylsää, kun näinkin moni niin tuntee :/ Itse aina kommentoin sen mukaan mitä tekstiä on tullut ja yleensä laitan muistiin paperille asioita,kun muuten en muistais puoliakaan mitä on puhuttu. Yleensä yritän ainakin kaikille tasapuolisesti vastailla, jos vaan osaan jotain järkevää sanoa. Usein kyllä huomaan vastaavani, vaikka en mitään järkevääkään osais sanoa...

En tiedä auttaako tää mitään, mutta yhtä tärkeiksi koen täällä kaikkien kirjoitukset...kirjoitti sitte kerran kuussa tai viis kertaa päivässä. Ja on aina mukava kuulla harvemmin kirjoittaneiden kuulumisia. =)
 
pienpapu ei mullakaan ollut rv 30+2 neuvolassa sf-mitta kun 27cm.Kohtu on nii taaksepäin kallellaan ettei masu kasva kovin isoks ja painuu eniten tonne selkärankaan.sf-mittaanhaan vaikuttaa niin moni asiakin, just eri mittaajat, lapsen asento, lapsiveden määrä yms.Muakin meinasivat seurantaan laittaa ennen tota viime neuvolaa kun ei masu kasvanut lainkaan mutta sainpas sit sen pari senttiä likistettyä :D
Esikoisestakaan ei masu ollu mikään iso, eikä tää tästä nytkään varmaan enää ihan kauheesti kasva.Älä siis huoli!!
Mitzy onnittelut sektio päivämäärän saamisesta!jännää et tiiät jo etukäteen että koska viimeistään näätte kasvotusten vauvan kans :)
nyt takas sohvalle, piti vaan pikaseen kommentoida...
 
B) B)
Kiva päivä ollu tänään... vaikkakin kurjaa vointia on ollu!

Ensimmäisenä suhvelille oikeen kovasti :hug: Ja voimia käsitellä surua!!

Nyt vaan ku muistas mitä kaikkee piti kommentoida... nyt ei hissi kulje ylös asti joten jää paljon kommentoimatta, mut täytyy sitte koittaa ottaa kiinni...

Mitzylle Onnea kovasti sektiopäivästä... Eikös sulla ollu alkuraskauskin todella vaikea?! Jos nyt muistan oikeen.

Olitte arjesta ja sen pyörittämisestä kotona jutellu... Nyt kun jäin saikulle on ollu tosi kiva olla kotona, vaikka mitään tekemistä en oo keksiny. Tietty näin kesä-aika menee mukavasti ihan vaan ollessaan ja nyt on helpompi vaan "hillua" ku on muutenki niin väsyny. Ja mukavaks tän kotona olemisen tekee myös ukkokullan loma... Katotaas kuis sitte alkaa tympäseen ku isäntäki lähtee taas töihin ja joka ma-pe saa ite olla aamurutiinit pojan kanssa :/ Vielä kolme viikkoa luxusta joten en jaksa vielä murehtia.

(.) Ajatus vaan katkeilee koko ajan joten pikaseen omaa napaa...
Eilen olin iltavuoron töissä ja oli tuskaa. Lämpöä oli töissä ~30 astetta ja joka kerta ku jäin odottamaan tilausta asiakkailta alko heikottaan :( supistuksia ei onneks tullu ainakaan normaalia enempää. Mut sitte sain kaamen ylävatsa kipuja ja selkääkin rupes särkeen. Pääkipuakin oli. Kävin neuvolassa ja katto pissan ja paineet ja ne oli ok. Täti laitto mut sitte varuiksi vielä lääkärille joka kirjotti sitte kaks viikkoa saikkua ja sen jälkeen käski hakea lisää. Itekki jo kerkesin ajatella raskausmyrkytystä, vaikka ylävatsakipu hellitti heti kun "kiire" loppu, näin kovimpaan loma-aikaan kun se kiire ei oikeastaan missään vaiheessa lopu. Vaan heti hulinalla pitää siivota ja tiskailla et pääsis joskus kotia. Ja mä oon sellanen tyyppi et töissä ollaan niin kauan et putoo polvilleen, jos ei ole "kunnollista" syytä lähtee kesken töistä. Yritän nyt sitte hokea ja "todistella" itelle et näin on parempi entä kärsiä töissä... :/

Nyt kun tuli omaa napaa jos huomenna koittas vähän kommentoida muutaki... Nyt on kova väsy... Uni kutsuu :wave: :wave:

R iikka 28+4
 
Huomenia!

Hirmuisesti tullut tekstiä muutamassa päivässä!

Cora & Suhveli
: osanottoja :hug:

Pienpapu: sf-mitasta. Muuton yhteydessä kun mulla vaihtui neuvola ja tietty mittaajakin, näytti ettei kasvua olis ollut 4 viikossa yhtään. Täti onneks rauhoitteli, et jokaisella mittaajalla on oma "käsiala" ,et seuraavalla kerralla vasta nähdään mikä on oikea tilanne. Ja siitä 3 viikon kuluttua kasvua näytti olevan 5 senttiä! Eli tuskin kannattaa kauheesti huolestua :heart:

Päiväkirjasta oli ollut puhetta. Oon kirjoitellut siihen neuvolasta saatuun kirjaan pari kertaa viikossa jotain kommentteja. Eka raskaus kun on menossa, niin kaikki on jotenkin niin ihmeellistä =)

Arjesta kotona oli kans kommentteja. Eri asia tietty jos lapsia on enemmänkin, mut näin yksin kotona saikkua jo kohta 2 kuukautta viettäneenä voin sanoa et kaikkeen tottuu.. :D Alkuun oli kauhea shokki jäädä pois töistä ja tuntui et pitäis aivan hulluna touhuta himassa päivän mittaan, mut sit homma onneks tasoittui. Nyt menee useampi tunti, et pääsen ylipäätään liikenteeseen heräämisen jälkeen. Ja päivän suurin teko saattaa olla ruuan laitto ennen kuin isäntä tulee töistä kotiin :kieh: Ja voin sanoa, et tosi nopeesti mun mielestä tämäkin aika on mennyt!

Viikonloppu vietettiin mökillä saaressa hyttysten syöttinä :( . Voin myös kertoa kaikille venematkaa harkitseville, ettei kannata... :| Oli aika tuskaista yrittää olla kyydissä veneen pomppiessa aalloilla ja pikkuisen velloessa mahassa, vaikka kuinka yritetiin ajaa hiljaa. Innostuin myös mökillä lähtemään pehmeälle hiekalle kunnon pitkälle kävelylenkille ja siitäkös häpyliitos ei sitten tykännytkään. Taitaa mennä vielä tämäkin päivä lepäillessä, kun juilii niin pirusti. No, muistaa taas hetken aikaa ottaa rauhallisesti :D

Olisko jollain kokeneemmalla antaa hyviä vinkkejä siitä, mitä oikeesti tosi tarpeellista kannattaisi olla hommattuna etukäteen? Isot jutut, kuten vaunut, turvakaukalot ja sängyt on aika itsestäänselviä. Mut mitä muuta? Minkä verran vaippoja, tarviiko tutteja, tuttipulloja, mitä vielä? Oon jotenkin hukassa tän aiheen kanssa ja joka kerta kun käyn kaupoissa katselemassa noita lastentarvikehyllyjä, niin tavaraa tuntuu olevan aivan älyttömästi. Mikä sitten on oikeesti tarpeellista ja mitä ehtii hommata myöhemminkin, kun huomaa tarvitsevansa? |O

Onko teille järjestetty/ootteko itse järjestämässä jenkki-tyylisiä vauvakutsuja? En tiedä oisko kukaan mulle järjestämässä, mut harkitsen itse järkkääväni. Ajankohta olis siinä mielessä hyvä, et vois samalla järjestää tyttökavereille myös tuparit, kun uusi koti alkaa olla asutun näköinen :D Tykkään tosi paljon järkkäillä kaikenlaisia kemuja ja kun ei muuta pirskettä ole nyt kesän aikana tiedossa ja tätä luppoaikaakin on, niin aattelin et tossa olis hyvä syy kutsua kavereita kokoon. En nyt välttämättä ole ihan tosta jenkki-tyylistä innostunut, mut ehkä jotain hieman maltillisempaa :LOL:

Ja vielä kysymystä painonnoususta: onko muilla vauhti kiihtynyt näin loppua kohden? Mulla oli alkuun n. 200-300g/viikko painonnousu ja nyt viimeisen kuukauden melkein mennyt kilo per viikko. Vähän hirvittää tahti, kun painoa oli jo lähtöön ihan kiitettävästi, painoindeksi 28. Makeat maistuu vähän turhankin hyvin ja oon yrittänyt kovasti hillitä suklaan syömistä. Neuvolassa ei ole kyl mitään kommentoitu tosta noususta ja sokerithan oli ihan ok, mut vauhti tuntuu vaan itsestä aika huimalta :eek: Ei kai tässä kohtaa nyt voi enää oikein dieetillekään ryhtyä :LOL: .

Pilvistä päivää tiedossa täälläpäin. Ostin eilen Erisanin pesu- ja huuhteluaineet, jos vaikka innostuisin pikkuisen vaatteita ja muuta pesemään. :heart:

Rauhallista viikon jatkoa! B)

Zucchero 31+1
 
Huomenta!

Kirjoittelin jo illalla pitkät pätkät ja onnistuin kadottamaan sen jonnekin. Jospa nyt koittaisi paremmalla tuurilla.

Coralle ja Suhvelille isot halit :hug:

Kotona olemisesta... tavallaan odotan kovasti, että saa jäädä kotiin mutta toisaalta ajatus hirvittää! Pidän työstäni ja on haikeata jäädä pois. Pelkään myös, että tylsistyn totaalisesti kotona. Pitää yrittää keksiä kaikkea kivaa tekemistä esim. vauvauinti ja vauvamuskari. Mulla on vielä se tilanne, että mies on reppuhommissa eli on ma-to poissa kotoa JA lisäksi soittaa bändissä eli on usein viikonloppuisin pois kotoa joten yksinhuoltajan arkea on luvassa. Mutta eiköhän se siitä lähde sujumaan se kotiäidin rooli =) Olen kylläkin suunnitellut meneväni ensi kesänä takaisin töihin, joten lapsirukka joutuu jo pienenä hoitoon ja vielä vuorohoitopaikkaan, mutta ajattelin tehdä 75 prosenttista työaikaa joten on vähän kevyempi alku sitten pienokaiselle ja minullle.

Pienpapu... mullakin on masumitta ollut koko ajan ala- ja keskikäyrän puolivälissä, joten varmaan aika samoissa mennään. Viikolla 29+1 oli 24 cm. Maanantaina on seuraava neuvola, joten saa nähdä miten on kasvanut. Ei se masu kyllä pieneltä tunnu, aina on tiellä...

Mitzy... varmasti ihana tunne, kun tietää tasan tarkkaan koska saa vauvan syliinsä! Joko olet laskenut päivät? =)

Päiväkirjasta... Olen ostanut raskauden alussa tällaisen kirjan: Äidiksi - minun odotukseni. Siinä ovat sellaiset osiot kuin valmistautuminen raskauteen, äitiyshuolto, mitä vauvan varalle, ensimmäinen kolmannes, toinen kolmannes, viimeinen kolmannes, synnytys, uusi perheenjäsen. Aivan ihana kirja, paljon tilaa kirjoitella ajatuksia näihin eri kohtiin! Olen joka viikko kirjoittanut jotain ja olen vallan ylpeä itsestäni, koska yleensä kaikenlaiset päiväkirjayritelmät ovat jääneet laatikkoon pölyttämään.

Vauvakutsuja en ole järjestämässä. En tiedä sitten, ovatko kaverit jotain suunnittelemassa. Tavaraa on kertynyt jo aika mukavasti vauvalle. Enää puuttuu kaikenlaiset pikkutavarat, joista en kanssa oikein tiedä et mitä pitäisi ostaa ja kuinka paljon. Tutteja iso kasa? :LOL: vaikkakin sitä tutin käyttöä kovasti kehotetaan välttämään, niin ajattelin kyllä tarjota!!! Istuin eilen rintapumppu kädessäni ja ajattelin mielessäni, että voi luoja, mitä tästä vielä tulee... Olo oli kuin lehmällä ensimmäistä lypsyä odotellessa, hahahahahah. Sain tosiaan kaverilta lahjaksi, kun on kuulemmä erittäin kätevä ja elintärkeä vehje!!! Mua kun jo valmiiksi jännittää imettäminen ja sitten vielä täräytetään tollainen käteen. No parin kuukauden kuluttua ajatukset ovat varmasti taas aivan toiset! Ihminen on onneksi sopeutuva laji.

Katti 30+6
 
Kiitos kaikille tsempanneille, ahdistus vähän helpotti eilen illalla. Kun vauva kuitenkin muksii ja liikkeet on selvästi viikko viikolta voimistuneet, niin eiköhän siellä mahassa ole kaikki hyvin. Maanantaina pääsen tosiaan mitattavaksi, sitten päivitän tilannetta tänne :)

Zucchero: Tutteja ei ilmeisesti tarvita ensimmäisinä viikkoina jos sinulla on aikomus imettää - tuttia ei saa antaa häiritsemään ennen kuin imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin. Tai näin olen kuullut, ei ole paljon kokemusta :LOL: Painonnousu oli mulla edelliseen neuvolakertaan melkein 700g/viikko, nyt onneksi vain reilu 100g eli aika vaihdellen.

Katti: Mä sain tutulta jotain maidon säilömispusseja jo huhtikuussa ja olin vähän että "Ööö... ok... eikö tämä ole nyt vähän henkilökohtainen juttu..." :|

Miten muuten te muut ajattelette imettämisestä, koetteko sen yhtä intiiminä juttuna kuin minä, joka en todellakaan aio ottaa imetystilanteisiin mukaan ketään muita kuin itseni ja vauvan ja korkeintaan mieheni. Minusta on (ainakin vielä siis tuntuu sille) kauhean kiusallista ajatella, että vaikka sitten tyttökaveriporukan keskenkin alkaisin siinä yhtäkkiä imettää... No... ehkä tämä on sitä kun ei ole kokemusta, epävarmuuden takia haluan piiloutua jonnekin makkariin imettämään... yleensäkin mä oon niin huono ottamaan neuvoja vastaan että mua ahdistaa jo etukäteen kaikkien "kokeineiden äitien" ehdotukset ja kysymykset ja neuvot... Voi nuija, mahtaa olla vauvalla mukavaa kun äiti on tämmöinen MINÄ ITE -jäärä.
 
Hyvää keskiviikkoa kaikille!

Mitzy Hienoa kun sait sektio - pvämäärän sovittua. :)

Kotiin jäämisestä
puhuttu, kyllähän tuo vähän mietityttää.. miten vauvan kanssa lähtee menemään jne.. asumme maalla ja pelkään että tylsistyn. Hah! Kauhean kuuloista näin kirjoitettuna. Tylsistyn vauvan kanssa? Öö.. onneksi kaupunkiin on alle 30 min ajomatka, vanhempani asuvat siellä, siskoni asuu myös lähellä.
Enemmän tympäsee ajatella elokuuta, jos supistelut jatkuvat ja levätä pitäisi. Eikä malttaisi. Tekemistä hirveästi. Toisaalta, kun supistelee oikeen kunnolla niin eipä se tee mieli tehdä mitään. Vaan ku ei saisi riehua silloinkaan kun olo on parempi. Kostautuu seuraavana päivänä, se on huomattu. :ashamed:

Vauvakutsuja Ei ole tulossa.. kai. :)

Jassoo, kävin tuossa puntarilla ja paino on noussut nyt sitten 15 kg tän raskauden aikana.

Remontin takia mulla on epätoivoinen olo. Jokapaikka on sekaisin. Vauvan vaatteita ei oo pesty, eikä rattaita tai turvakaukaloa ostettu. Puhumattakaan tuttipulloista tai tuteista ynnä muusta. Meillä vauva nukkuu kehdossa, sellaisessa isossa vanhassa. Saimme sen mieheni veljeltä, he ovat siinä 5 lasta nukuttaneet! Ja kuulemma hyvin toimii. :)
(Kehtoon on tällä hetkellä kasattu pahvilaatikoita ja muuta remonttijätettä.. argh! )
Ja ainiin, otin sitten sen äitiyspakkauksen vaikka muuta uhosin. Vaihtoehtoinen rahasumma alkoi tuntua niin pieneltä. Oon ihan tyytyväinen.

Valuuko muilla maito?
Tunnustan ajatelleeni, että maitoa yksinkertaisesti tulee suurinpiirtein vasta sitten kun vauva on syntynyt ja alkaa imemään (hah tyhmä minä! )
Ja nyt sitä valuu ja tippuu koko ajan.. saunassa maito oikeasti valuu ihan norona..

koiramamma Hui kuulostaapa "hurjalta" tuo kääntyminen, mites päin vauva siellä masussa nyt on? :)

Huhheijaa, vatsa alkaa painaa ja nukkuminen on vaikeaa, autossa istuminen vielä vaikeampaa, vaatteet kiristää ja puristaa, olo tuntuu turvonneelta ja kömpelöltä. Oi tätä odotuksen onnea. Syyskuuta siis odotellaan, mutta sitä ennen on vielä niin paljon tekemistä.
Oon miettinyt, mitä sitten jos vauva oikeasti päättää syntyä NYT.. kaikki on keskeneräistä. Ei auta murehtia. Päivä kerrallaan.

Pärjäilkää!

syysmama 32+0 :heart:
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Mulla on kesä mennyt lomaillen ja reissaten ja nyt viimeiset pari viikkoa muuttoa järjestellen. Meillä tuli sitten muutto toiselle paikkakunnalle näin raskauden loppupuolella, Pohjanmaalta Pirkanmaalle muutetaan ens viikolla. Eli Katjuska, jos vielä päivittelet listaa, niin mulle voi päivittää listaan synnäriksi TAYSin. Onneks tässä on vielä aikaa laittaa uusi koti kuntoon ja sopeutua uuteen kaupunkiin ennen vauvaa. Odotus on sujunut hyvin, ihan hyvä vaan ettei niitä helteitä juurikaan oo sattunu sinne missä ollaan satuttu olemaan...Painoa tullu jo yhteensä 10 kg! Ja todellakin on kiihtynyt painonnousu loppua kohden - 600 - 700g/vko, kun alussa tuli vain 100-200g. Suurimmat hankinnat on tehty, mutta olisi kans kiva tietää mitkä kaikki pienemmät hankinnat on oikeesti tarpeellisia...En haluais hankkia mitään turhaa nurkkiin pyörimään.

Hyvää päivän jatkoa!

Eikku ja Pekko 32+4
 
R iikka Ihan hyvä homma, että saikulle pääsit. Kyl sie ehit töitä viel tekemään vaikka kuinka ja paljon =)

Zucchero Kyllä mä aina oon hommannu ennen vauvan kotiintuloa parit tutit varastoon ja samoin pulloja ja niihin tutteja. (mulla ei oo koskaan imetys pitkään onnistunut ja lisämaitoa on aina heti annettu, kun oma ei oo riittänyt... siis sairaalassa jo.) (poikakin sai viimeks heti lisämaitoo, kun siirryttiin synnäriltä osastolle :snotty: )
Ja paketti pari niitä vaippojakin... Tosin ei kauheesti kannata haalia,kun ei tiedä vauvan kokoa. 2-4 kg vaipat jää nopiaan pieneks,että ehkä sit niitä 3-6 kg vaippoja. =)
Sitte ihan perus tavaraa, kuten topseja ja pumpulia... saa putsattua napaa. Rasvoista Bepanthenia, jos pylly punottaa. Talkkia jos haluaa/ perunajauhokin ajaa saman asian.
Rintakumi on sellainen mitä itse oon aina tarvinnut...
Sitte itelle siteitä ja liivinsuojia.

Nyt päikkäreille :wave:

Katjuska ja Vilpertti 31+6 :heart:
 
Pienpapu mustakin tuntu esikoisen saadessani aluks siltä etten halua imettää muiden nähden ja aluks meninkin aina jonnekin toiseen huoneeseen tms. mutta kas kummaa, muutaman kuukauden kuluttua huomasin imettäväni juuri siellä missä olinkin.Kai sitä tottui ajatukseen ettei kukaan niitä tissejä kattele vaikka vähän rintaa vilahtaiskin.Ja kuitenkin nykyään on niin hyviä imetyspaitojakin ettei oikeesti rintaa edes näy...mutta jokanen tietysti kokee asian niin omalla tavallaan..
Tutti-aiheesta meillähän oli esikoista oottaessa aikomus että tuttia ei anneta lainkaan.No siinäpäs kävikin niin että kun kävin sairaalassa kahviossa hakemassa lakua ummetuksen helpotukseen niin hoitsut olikin vauvalassa lykänneet tutin pojan suuhun.Kuulemma huomasivat että poika lussutti tyhjää niin antoivat sitten tutin..ja toisaalta se helpotti, koska sitten poika ei enää käyttänyt rintoja useiden tuntien "huvilussutukseen" vaan pelkästään syömiseen.Kuitenkin rajattiin tutin syöntiä unien aikana ja lohdutukseen sai tuttia mutta muuten ei.Olikin tosi helppo sitten vierottaa tutista kun ei lopuksi syönyt kuin unilla tuttia ja sekin jäi kuin itsestään.Mutta ei siis vaikuttanut millään tavalla imetykseen.
vauva-kutsuja en aijo järjestää, olis ollu kiva sillon kun esikkoo ootti mut jotenkin se jäi...
Zucchero mun mielestä ainoat vauvaa ajatellen tosi tarpeelliset tavarat ovat valmis sänky ja hoitotaso/pöytä,vaatteita, vaippoja pari pakettia, harsoja,muutama tutti ja vaunut.itselle tarpeellisia saattaa olla bebanthen-voide (mulla nännit oli verellä ekat viikot johtuen väärästä imuotteesta),imetysliivit(itse ostin kyllä vasta vauvan syntymän jälkeen) liivinsuojia ja siteitä yö-ja päiväkäyttöön(meillä viimeks ukko joutu siteitä osteleen ja sit tulikin jos jonkinmoista sidettä...).Kaiken muun mun mielestä voi ostaa sit vasta kun vauva on syntynyt.Toki nää on niin yksilöllisiä juttuja että joku voi kokea kovinkin tarpeelliseksi jonkun jutun mitä itse ei tarvii lainkaan.Just toi rintapumppu ja tuttipullot on hyvä esimerkki, kaikki sitä hehkuttaa mutta mulle täysin turhia kun ei poika pulloa huolinut.
katjuska kiitos hölmön neuvomisessa!jossain vaan just muistan kuulleni et pitäis olla kaikki mukana mut sitä just aattelinkin että eikös ne näy jostain koneeltakin..
nyt päikkäreille ennen kun poitsu herää!
 
Eikku päivitys hoidettu =)

Tutista vielä kun siitä juttua oli... Meillä kans jo sairaalassa työnnetty tutti suuhun, mutta en sitä niin pahaks oo pistänyt. Minä kun oon niin vainoharhainen muutenkin ne ekat kuukaudet ja kyttään, että hengittääkö toinen ja eikös nuo tutit vähän ees vähennä sitä kätkytkuoleman riskiä :ashamed:

Imetyksestä Itse kans tykkään rauhassa imettää...tosin voishan se asia toisinkin varmaan olla, jos onnistuis kunnolla imettämisessä ja tottuis siihen. :)

Nyt sinne päikkäreille :xmas:
 
Hiljainen hetki töissä menossa, onneksi! Viime päivät onkin olleet aika rankkoja. Loman alkuun vielä 1,5 vkoa! Onneksi tänään on hieman viileempää.

cora & suhveli :hug:

Multitabsin raskausvitamiinia minäkin syön 1:n päivässä. Mullakin oli nyt hemppa tippunut, mutta lisärautaa ei määrätty. Viimeksi oli 136 ja nyt 127 eli ei huono kuitenkaan.

pienpapu mullakin oli eilen sf 25cm (vko 29+6) ja keskikäyrän alapuolella siis. Pitäisi kuulemma alkaa nousta, jos ei suraavan kerran ole noussut niin pitää mennä äippäpolille tutkimuksiin. Ei kuulemma huolta pitäisi olla jos vauvan liikkeet tuntuu kuitenkin ihan normaalisti. Mulla on painoa tullut koko raskaudessa nyt n. 9 kg eikä turvotusta ole.
RR oli 104/64 (alimmillaan ollut 88/60) :whistle: ja vaavilla syke 140. Asennosta ei sen kummemmin puhuttu, mutta mä olen tuntenut potkuja tuonne oikealle kylkeen ja eilisessä tutkimuksessa kaveri olikin sitten toisin päin. Kaippa siellä ollaankin sitte miten päin sattuu.

Nyt taas hommiin..
 
Yritetäänpäs nyt jotain kommentoida... :)

Imetys Sen mitä oon näitä meidän tenavia imettäny on ollu sillon synnärillä ja sillon on kyllä ollu melkein ihan sama että kuka on katsomassa. Siis tarkotan lähinnä näitä kätilöitä, hoitajia ja huonetovereiden vieraita. Kotiin kun on päästy niin oon perustanu oman "meijerin" :LOL: eli siis lypsäny maidon ja antanu pullosta. Mulla kun tahtoo olla tuota maidon ylituotantoa ja ensimmäisen aikana ( ennen ku alysin hankkia rintapumpun ) sain melkosen rintatulehduksen. Toisen kanssa ei sitä ongelmaa ollut kun oli pumppu kotona oottamassa ja smantien alotin pumppauksen ja sain varmasti kaiken maidon aina lypsettyä eikä päässyt tukkeumia tulemaan. Onhan se raskasta, mutta niin on myös imetys. Kun minulla ei tosissaan ole aikaa eikä mielenkiintoa istua tuntitolkulla tissi suussa. Enkä myöskään pode huonoa omatuntoa siitä. Omaa maitoa kuitenkin ovat saaneet.

Tarpeellisia hankintoja: Taitaa olla muutama tuttipullo, tutti, vaippapaketti, kosteuspyyhkeitä. Ainakin nuo tulee ensimmäisenä mieleen. Sitten itelle tietenki siteitä ja liivinsuojia ja imetysliivit (voi myös ostaa jälkeen ). Ja mulle ehdoton on ainakin se rintapumppu, en aio missään nimessä edes yrittää tulla toimeen ilman sitä. Ja aikoinaan kun esikon sain niin kätilö neuvoi kotiin lähtiessä ostamaan muutaman purkin korviketta ihan vaan varalle. Ei sitten iske paniikki jos vauva ei heti onnistu imemään masua täyteen. Ja yleensä niissä on sitä päiväystä sen verran että tulee kuitenkin käytettyä ja ei se maailmaa kaada jos nyt sitten joutuu roskiin muutaman purkin laittamaan.

Mitäs sitten vielä....

Ainaskin oma olo on melko iso vaikka se ei tosiasissa vatsa iso edes vielä ole. Alkaa vauvan peppu painamaan palleaa ja istuminen on pakko suorittaa selkä suorassa. Närästystä ei vielä mahdottomia ole onneksi... Sekin on koettu kahdesti ja ei tunnu kivalta. Pää alaspäin taitaa kellistellä kun potkut tuntuu tosiaan ylhäällä ja se on vaan hyvä juttu jos ei enää edes yritä kääntyä.
Nyt taitaa riittää vähäksi aikaa ja noiden tenavien perään täytyy rientää.

Ninetsu 30+4 :heart:
 
Tervehdys! Nopea pyörähdys neuvola käynnistä laittelen tiedot ja palaan paremmalla ajalla kommentaattoria leikkimään :D

Rv 32+0
painoa tullut + 646g/vko yht 11,3kg
RR 118/69
pissa puhdas
Sf-mitta 32,5 cm
lapsivedemäärä norm.
tarjonta RT
syke 135
liikkeet ++

Eli pentunen sitten ei päässyt kääntymään enää eilen vaan jökitti hyvään aikaa oikittain kunnes näköjään totes että ei pirulauta mahdu enää kääntymään ja hyvä niin. Oli koko eilisen mahanahka kipeä ja kuin tulessa, kiitos itsepäisen otuksen
:kieh: Joo kyllä tämä mukula tulee todennäköisesti olemaan aika tulisieluinen! Mies tuskailikin jo viime neuvolassa murrosikää :LOL: ei sitten yhtään ajoissa!!! Sf- käyrästä ei voi muuta sannoa kuin :headwall: viime kertainen eri terkkari sai sen menemään käyrän ylärajalle ( taisi vetää aika tiukan mitan ) noh nyt oli oma terkkari taas ottamassa lukemia ja käyrien yllä mennään että heilahti, taas! Pääasiahan on että se mitta on noususuhdanteinen mutta pentu on aika alhaalla jo joten olen valtava ja oikeesti mietityttää että mimmonen jättiläinen siellä kasvaa :p Laittelen tästä komeudesta kuvaa illalla

Nyt lepäämään :wave:
Koiruus ja pentunen rv 32 :heart: Poksista vaan! :heart:
 
Täällä yks kiukkunen mamma :headwall:
Menin neuvolaan hyvillä mielin ja tulin takas huonolla :headwall:

sieltä uutisia:

Rv 33+0
painoa tullut + 651g/vko yht 8,3kg
RR 126/91
pissassa ekaa kertaa proteiinit lievästi plussalla ja tämäkös kiukuttaa...
Sf-mitta 29 cm (ei ole noussut ensi kerrasta mutta mittaaja mun mielestä jotenkin ylivarovainen)
lapsivedemäärä N (=normaali)
tarjonta RT
syke 145
liikkeet ++

Huomenna joudun sitten aamulla pissimään purkkiin ja viemään näytteen labraan kun tuota proteiinia nyt ekaa kertaa oli näkyvissä, vaikka tosi vähän olikin... Sanoi että voi myös johtua siitä että näytteessä oli vähän valkovuotoa tai vaikka jostain hiertymästä ihan pikkuisen verta. Valkovuotoa täällä on ollut reilusti näkyvissä joten voipi hyvin olla mahdollista että siitä on kysymys, toivotaan niin!!!

Painonnousu järkytti minua kovasti mutta toisaalta on se masu ja pienikin siellä kauheeta vauhtia kasvanut. Isä-tulokaskin kävi puntarilla ja oli lihonnut 4kg raskauden aikana :kieh: :kieh: (On siis todella todella hoikka ja pienoinen muutenkin, ekaa kertaa painaa yli 60kg!)

Mä en eilen sinne miittiin saanut lähdettyä kun se päätettiin järjestää siellä ravintolassa. Oon sen verran syömisvammainen että oisin vaan joutunut siellä koko aika selittämään että miksi en voi syödä siellä mitään :headwall:
sitten kun vauvat on maailmassa niin järkätään joku miitti jossain kivassa paikassa missä saadaan tutustua kunnolla ja vauvatkin voi ihmetellä toisiaan :)

mutta juuh, isäntä huutelee jo nälissään tuolla eli ruoan laittoon lähden ja pahoittelen omanapaista viestiä!


Tini+Pingu-Rinsessa rv33+0

PS. Eilen ostettiin pienoiselle lipastot joten kaikki tarpeellinen alkaa olla kasassa, sitteriä ja sadesuojia lukuunottamatta mutta ne tilataan sitten kun äippärahat alkaa tulla normaalisti.
 
Todellakin ootte ollu aikas maratooni kirjailijoita=) No yritän ny johki ees vähä muistaa vastailla:)
Noista hankinnoista ennen vauvaa, mulle ainaki tärkeitä on liivinsuiojukset, siteet ja vauvalle vaippoi. Tutin ostin kans mut luulenpa et joku ystävällinen mulle sellasen sairaalaan kiikuttaa keitettynä näin toimi ainakin esikoisen kanssa. Vauvelille tärkein taitaa olla se kaukalo millä sen saa sielt sairaalasta kotiin:) Ja tietty vaatteet myös.
Tutteilusta Esikoiselle lykkäsin parin päivän ikäsenä tutin suuhun kun imemisen tarve oli niin koba, se olis ollu 24/7 siin tissil ja sit sairaalas kysyin hoitajalta et annanko vai mitä käski antaa ja en kyllä katunut oo päivääkä...On se helppo lohtu ja apu sitte vähä isompanakin vauvana:) Nyt esikoisella ei oo tuttia enää kun öiseen aikaan päikkäreiltä otin viime viikolla pois, yhtenä päivänä itki puolisen tuntii vaunuis tai kitisi ja huuteli tuttii mut lopulta ku miljoonannen kerran menin sanoon et tutti tulee illalla ni nukahti ja nukku kiltisti parin tunnin päikkärit. Sen jälkeen ei oo päikkäreille tuttia kyselly. Ens viikolla ajattelin testata sit tota nukkumaan menoo ilman tuttii. Katsotaan miten käy=)
Sit vähä viel tietty omaa napaa... Tänään sain kaikki vauvan vaatteet kaappiin ja sängyn laitettuu valmiiks, esikoinen totes et vauvan sänky kun laskin pyyhkeen käsistäni hetkeks pinnikseen=) Samalla kun laitoin vauvan vaatteet kaappiin siivoilin sit esikoisen huoneen kaikki kaapit, hullu päähän pisto ja sit iltapäväl tein viel masuhilloo ja survosta...Nyt sit on jalat muusina ku koko pävän menny ku viitapiru ja selkäki vähä vihottelee, onneks sai iltaopalaks lähi grillin makkaraperunat ja hyvvöö oli ja ah niin terveellistä ja kevyttä :p
Jatketaanpa taas!
Masuille jaksamisii, ei oo montaa viikkoo enää...
elohiiri0608 ja juniori rv33 pox pox pox :heart:
 
Hankinnoista: Siis itselle ainakin niitä siteitä, isoimpia ja imukykyisimpiä mitä löytyy...
rintapumppu, mulla ainakin ollu tosi tarpeellinen näiden kahen kanssa, ja imetysliivit ja liivinsuojia.
Vauvalle: tutteja(meillä isäntä joutu tuomaan jo sairaalaan tolle toiselle kun ei ois päästäny tissistä irti ollenkaa. Imemisen tarve oli niin kova. Kaikki ei kuitenkaan sitä huoli.
vaipat, ehkä tuttipullo olis hyvä olla jos ei se maito kuitenkaan vaikka nouse heti/ tuntuu ettei tuu tarpeeks jne.. imetys ei aina onnistu.
kaiken muun ehtii hankkia.

 
Huomenta täältäkin....

Dior Ei tarvii omia vaippoja ottaa sairaalaan mukaan. Vauvalle siellä on kaikki tarvittava ja periaatteessa itsekin varmaan pärjäis ilman mitään, mutta jotenkin sitä vaan tykkää ottaa omia hygieniatarvikkeita mukaan.

Tässä jo innolla mietin niitä sairaalan verkkoalkkareita :kieh: Kauheen näköiset ne on, mutta kuitenkin käytännölliset sen jätti ison vaipan kanssa. :D Kyllä sitä ekalla kerralla vähän pällisteli ihmeissään, että nääkö mun pitäis jalkaan laittaa. :LOL: Oikein erotiikantappohousut :kieh: :kieh:

Huonoon oloon oon alkanut aamuisin heräämään...en tiedä johtuuko sitten siitä, että edellisestä ravinnonsaannista on jo liian pitkä aika vai johtuuko vaan siitä kun mahalaukku on jossain lytyssä tuolla...

Tosin nytkin on kyllä huono olo, vaikka aamupalankin söin :x Taidan mennä hetkeks tohon sohvalle pötkölleen :wave:

Katjuska ja Vilpertti 32+0 :heart: Niin se taas viikko vaihtui...
 
katjuskalle jaksuja huonoon oloon! :hug:
ja kiitos testitsemppailuista!

mä jouduin heräilemään viemään sitä pissanäytettä sinne labraan ja kyllähän kiukuttaa lähteä kun unta ois kerrankin riittänyt ja mieshän tietysti jää peiton alle. Onneks terkkariin on matkaa vaan 5min bussilla mutta enhän mä sen jälkeen enää unta saa :headwall:

Eilen illlalla sain sitten tuntea ekat kipeet supparit! Niitä tuli monta tuntia ja suht säännöllisinä mutta onneks rauhottuivat sitten ja sain unen päästä kiinni. Hieman jo alkoi pelottamaan että onko tää nyt menoa kun ne vaan jatkui ja jatkui... vielä sais pieni ainakin pari viikkoa kasvaa masussa!!

Nyt sinne terveyskeskukseen ja sit eka koneellinen pienen vaatteita pesuun :heart:


Tini+Pingu rv 33+1
 
Heippa kaikki!

Tänään viikot paukkuu. Rvko 32! :heart: Aika on menny kuin siivillä.
Meillä on täysi vanhan talon remppa käynnissä ja kaikki paikat auki.. ja purussa/pölyssä.. Vähän stressiä pukkaa..

Saatiin vauvan hoitotasokin ja siinä on muutamat kaapit niin tänään ajattelin niitä sitten täytellä. Aika jännä tunne.

Maitoa on alkanut tulemaan aika reippaasti. Aamulla parikertaa olen herännyt "märkään tunteeseen" ja sitten onkin peti märkänä. Suojia saa käytellä.

Vointi on hyvä. Nyt on pari päivää elohiiri vaivannut oikeassa silmässä, mutta eiköhän se siitä. Yöt ovat vähän katkonaisia kun vessahätä yllättelee tiheästi.
Puutarhassa kyykyssä kökkiessä huomaa että vauva painaa alhaalla ja se homma ei enää siis oikein onnistu.

Synnärille pitäisi vielä muistaa mennä tutustumaan. Kovasti on vain supistettu kaikkea tutustumistoimintaa näin kesällä.

Synnytysvalmennuksetkin alkoivat. Synnytys alkoi tuntumaan heti todellisemmalta ja lähemmältä.

On tämä vain niin jännittävää ja ihanaa aikaa :)





 

Yhteistyössä