syysvauvat

Lortsy paljonko sulla on viikkoja?

Tänään sain postista hyviä uutisia. Synnytyssalista tuli postissa viesti, että olette osallistuneet alkuraskauden seulontatutkimukseen. Tutkimustulos normaali, ei edellytä jatkotutkimuksia. Elikkäs vauvalla on kaikki hyvin.

Olen nyt ollut pari päivää töissä siellä kevyemmällä osastolla. Kyllä se tuonne selkään jonkin verran tuntuu, muttei se varsinaisesti kipeä ole. Jospa mä nytten pystyisin töissä olemaan. Mutta nyt tää mamma on sen verta väsynyt ja nälkäinen, että lähden syömään ja lepäämään. Justiisa saatiin miehen kanssa meidän koti siivottua, joten nyt voi hyvällä mielellä jo levähtää.

Viipsu+vaavi 14+0
 
Moi, sori ku en oo hetkeen ehtiny kirjottaa on ollu niin hälinää ku ollu perhe yökylässä pari yötä :)
Käytiin eilen Stockan hulluilla päivillä ja tuleva mumma eli mun äti innostu ostaan vauvan vaatteita osti sellaset ihanat potku housut sellasen lilan menee ihan hyvin kummallekki tytölle tai pojallekki ja mä löysin ihanat pikkuset farkut 62 cm oli muistaakseni ja ihanat pikku koiratossut sellaset beiget :)
Tuo isyys pakkaus juttu on kyl tosi hyvä idea pitääpä itekki alkaa kasaan tulevalle iskälle pakettia :)
Ei enää montaa yötä np-ultraan tiistaina se ois oi että ku jänskkää :) olo on ollu ihan hyvä väsy edelleen vaan vaivaa.
Hyvää viikonloppua kaikille, itellä menee se töissä.
Nennu ja Vauveli rv 10+ 6
 
Lortsy
Meillä on viikkoja 12+4 tänään. Alkua mennään, tosin välillä jo tuntuu että saisi jo loppua. Mulla on varmaan alkanut lonkat "löystyä" jo, istuminen on välillä todella hankalaa (sattuu perseeseen) ja oikealla varsinkin tuntuu repäisyjä jos vähänkään rajummin liikkuu.

Hassua huomata miten käytännöt näin raskauden suhteen on erilaiset ympäri Suomea. Meille np ultrassa täti katsoi testitulokset koneelta ja kertoi samalla krosomiriski luvut ymv. seulontatutkimustulokset. Samoin kuin ei meillä vielä pääse lääkärin tutkimukseen.
 
Moi onpa taas ollu täälä hiljasta ai niin on viikonloppu oon ihan sekasi päivis ku ollu töis viikonlopun :)
Mä sain tänää ittiä niskasta kiinni noin kuukauden tauon jälkeen ja menin salille ollu niin kauhee väsymys tää alku raskaus mut nyt päätin että pakko alkaa liikkuun jos 3 kertaa viikos sais käytyä jumpalla ja salilla ois hyvä ei kunto rapistuis ja pysyis muutenki virkeempänä.
Huomenna pitäs mennä verikokeisiin sitä np-ultraa varten ja sit tiistaina se np-ultra enää 2pv JEE :D
Ootteko miettiny muuten yhtää nimiä vie vauvelille mä oon jotaki nimiä miettiny eholle mut ei todellakaa vie mitää lopullista onhan täs aikaa vie :) Mites muuten ootte voinu?
Nennu ja Vauveli 11 rv <3
 
Moikka!

Mä en oo ehtinyt koneelle pitkään aikaan kun oltiin viikonloppu pois kotoa. Tänään oli toka neuvola, kuunneltiin taas sydänääniä. Hyvä ja tasainen rytmi, jumputteli 147 kertaa minuutissa. Voi että sitä on ihana kuunnella! :heart:

Rakenneultra menee ihan toukokuun loppuun, tuntuu että se on kauhean kaukana. Mutta toisaalta tuntuu, että viikot oikein vyöryy eteenpäin! :D

Voi kun te ootte jo innokkaasti ostaneet vauvalle tavaroita <3 Mä en ole ostanu mitään, ajattelin, että ehkä sitten aleista kesällä. Mun kaveri tosin lupas myydä vaikka mitä, mikä on tosi hyvä asia. Ei meillä kuitenkaan liiemmälti oo tota rahaa… :D

Tuliko teille siis np-seulasta paperi kotiin tuloksista? Meille ei oo tullu / ei taida tullakaan, käsittääkseni sanoivat, että neuvolassa infoovat jos jotai siinä on. Mut eipä ollu verikoetulokset vieläkään tulleet, joten en tiedä siitä vielä... En viitsi edes ajatella koko asiaa, kaipa he olisivat soittaneet, jos seula olisi hälyttänyt.

Miten muuten teidän kanssa, jotka ootte määräaikasia töissä tai työttömänä – haetteko töitä raskaana ollessanne vai ette? Mulla jatkuis heinäkuussa työt mutta määräaikasena ja mä näin mielenkiintosen viran olevan haussa ja ajattelin paperit laittaa menemään… Eihän mun maha sais päätökseen vaikuttaa, mut silti vähän ahistaa, jos pääsiskin haastatteluun…

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Salliina ja mm rv 14+1
 
Moi, niin meille kans sanottiin että seuraavalla neuvola käynnillä sit infotaan siitä np-seulonoista ja jos on jotain hälyttävää siinä ultrassa jo ultraaja sanoo.
Mull aon toukokuun loppuun töitä eli oon määräaikasena ja oon päättäny olla hakematta mitää töitä koska oon aatellu että tuskin kukaa haluaa palkata raskaana olevaa ku heti melki jäis äippä lomalle vaik ei sen pitäs vaikuttaa. otan kesän rennosti teen keikkaa sen verran ku jaksan ja valmistelen vauvan huonetta kesän aikana mahollisimman valmiiksi :) <3 miehellä pitäs kyl kesällä olla töitä niin eiköhän sitä pärjää :)
Mutta Salliinna tsemiä silti työnhakuun, millä alalla olitkaa töis?
Nennu ja Vauveli rv 11 + 2 <3
 
Täälläkin on ollut viikonloppu kiireistä aikaa. Olin lauantaina pitkän päivän töissä klo 7-22 ja eilinen menikin sitten toipuessa tuosta pitkästä työpäivästä. Onneksi olen saanut olla nyt kevyemmällä osastolla ja vauvoja pääsin viikonloppuna töissä hoitamaan. Mukavaa harjoitusta sitten syksyä ajatellen :)

Työkiireiden lisäksi meidän lemmikki Viivi-kissa on ollut nyt kipeänä. Jouduttiin sitä miehen kanssa käyttämään perjantain ja lauantain välisenä yönä päivystävällä eläinlääkärillä. Onneksi alkaa nyt parantua, kun antibioottikuuri alkaa vaikuttaa.

Onko teillä minkä verran noita kohdunkasvukipuja/kohdun kasvusta johtuvia lihassäikeiden vihlomisia? Mulla aika paljon vaihtelee päivittäin. Nyt on ollut muutama päivä taas enemmän noita alamahavihlaisuja, jotka luultavasti johtuvat ihan niistä kohtua kannattelevien lihassäikeiden venymisistä. Ovat lyhytkestoisia, mutta inhottavan tuntoisia. Varsinaisia kohdunkasvukipuja en ollukaan tuntenut moneen päivään, mutta niitäkin on tänään taas tuntunut.

Ensi viikolla on meillä tuo toinen neuvola, saadaan kuulla taas sydänäänet :) Kivaa. Mulle tuli siitä np-tutkimuksesta kirje kotiin, että seulonta oli normaali. Ultran tehnyt kätilö sanoi, että hän soittaa jos on jotain kummallista niissä vastauksissa ja jos ei kuulu mitään ja vastaus on normaali, niin vastaus tulee postitse. Neuvolasta saadaan sitten ne riskiluvut tietoomme seuraavan käynnin yhteydessä.

Mut nyt mä taidan lähteä ekaa kertaa pyöräilemään tälle keväälle kun jalkakäytävät on nyt sulat. Käyn samalla kaupungilla pyörähtämässä muutamassa kaupassa.

Viipsu + vaavi 14+4
 
Moi pikasesti kirjotan täälä sydän hakkaa tuhatta ja sataa ku jännittää niin ollaan puolen tunnin päästä lähös sinne np-ultraan eilen illalla ei meinannu pystyä nukahtaankaa ku mietti kaikkia vaihtoehtoja mitä sie voi tulla vastaan jos kaikki ei ookkaa hyvin se ois ihan hirveetä mut eiköhän kaikki oo hyvin :) <3
Nennu ja Vauveli rv 11+3
 
Surullisia uutisia meidän vauvelista tuli enkeli ;( <3 ultrassa ei näkynyt mitään muutakun tyhjää sikiöpussi oli laajentunut siitä ekasta alkuraskauden ultrasta aika paljoki ja sikiö kaikuja näky mutta vauvelia ei ;( oon ihan hajalla ei tätä meinaa uskoa todeksi ja koko ajan mielessä miksi miksi?. Mulle laitettiin nyt lähette naisten tautien klinikalle ja sielä antavat mulle lääkityksen jolla raskaus keskytetään :( Lääkäri sano että sielä on aika todennäkösesti ollu joku kromosomi häiriö ja siksi ei oo alkanu kehittyyn. Mutta lohdutteli että on silti tosi hyvät mahollisuudet tulla uudestaan raskaaksi ja todennäkösemmin se toinen raskaus menee hyvin. Ensimmäisten kuukautisten jälkeen voi alkaa yrittää uudestaan ja me kyllä aletaan heti yrittäänki olis tääki lapsi ollu niin toivottu ja sitä rakastetaan aina vaikka se ei tähän maailmaan koskaa syntyny. Mutta mä sit varmaan lopetelen täälä kirjottelun ja siirryn tonne keskenmeno keskusteluihin ;( mielelläni osin teidän kans matkaa jatkanu surullista kyneleet valuu ;( <3 toivon teille kaikille kaikkea hyvää ja hyvää loppu raskautta ja ihania ikimuistoisia vuosia lapsen kanssa <3 :)
Nennu ja enkeli vauveli r.i.p 11+3 :( <3
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Ikävä kuulla Nennu teidän tilanteesta :hug: Täällä ei nyt oikein muuta osaa kuin lähettää hurjasti haleja sinne teille! Voimia jatkoon. Tilanne on kyllä kauhea, mutta anna sille aikaa. Anteeksi, kun en osaa sanoa mitään järkevää ja lohduttavaa. Mutta ajatuksissa oot, niin myös tein vauva!

Salliina ja mm rv 14+2
 
Lortsy
Hei,

Surullista kuulla, Nennu. Jaksamisia ja vointeja. Itselläni kävi samoin viime lokakuussa, tosin silloin ei käyty alkuraskauden ultrassa ja minulla alkoi verenvuoto. Km sattuu, ja siitä ei pääse yli muutenkuin suremalla.
 
Nennu ikävä kuulla, että saitte ultrassa huonoja uutisia. Vaikka tilanne vaikuttaakin nyt mahdottomalta ymmärtää, niin itseäni ainakin lohduttaisi ajatus siitä että vauva olisi ollut niin sairas ettei sillä olisi ollut mahdollisuutta selvitä syntymän jälkeen täällä maailmassa. Ikävä juttu, ei sitä soisi sattuvan kellekään.
 
Kiitos paljon <3 tähän aamuun herääminen oli ihan hirvee näin ihan kauheita painajaisia vauvaan liittyen ja nyt tuntuu vie surullisemmalta ku eilen kai sitä oli eilen vie niin shokissa, koko ajan itkettää ja tuntuu että miten tästä selviää ;(
 
Kiitos Zasmiini <3 pakkohan se on uskoa parempaan tulevaan että meidän epä onni käänty vie oonneksi muutenhan sitä tulis hulluksi. Eiköhän tää tästä onnkes on hyviä ystäviä rinnalla jotka tukee ja tietenki se oma rakas mies.
 
Heippa!

Vähän vieläkin ankeissa tunnelmissa täällä palstalla Nennun tilanteen takia :'(

Mut ajattelin nyt kuitenkin vähän kirjoitella. Eli olisin vaan kysyny, että onko teillä allergioita? Kun mulla on ja kohta varmaan alkaa taas allergiakausi ja mitään lääkkeitä ei sais käyttää. Mulla tuli jo nuha ja apteekis sanoivat, että ei sais nenäsumutteita edes käyttää ja oon nyt käyttäny sellasta suolaliuossumutetta vaan, jota voi vauvoillekin käyttää... Että jos on allergioita, niin miten selviätte? Viikonloppuna lähetään vielä maalle, missä on siitepölymäärät vähän eri ku kaupungissa...

Joko massut näkyy? Mulle mies ja sen kaveri on sanonu, ettei mun mahasta voi enää erehtyä, kun se on niin pallomainen... Jännittää, millon töissä ottavat puheeksi.

Salliina ja mm rv 14+4
 
Moikkelis!
Täällä myös odotellaan kauhun sekaisin tuntein esikoista :) Naistenpäivänä plussasin ja kukkia ei siinävaiheessa kaivannut enää :D LA 15.11, ekassa ultrassa otettiin vähän takapakkia, eli 9+2 menossa :) Mukavaa odotusta kaikille!
 
Iida tervetuloa tänne meidän ryhmään :)

Salliina mulla eilen jumppaohjaaja kysyi ihan suoraan, että odotanko vauvaa. Sanoi että hänellä on sellainen silmä, joka havaitsee kyllä raskaanaolevat varhaisessakin vaiheessa vatsasta. Pakkohan mun oli myöntää. Noista allergialääke (sekä myös tarvittaessa muista lääkeasioista) kehottaisin ottamaan yhteyttä HUS:n teratologiseen tietopalveluun, jonka linkki on Teratologinen tietopalvelu . Olen itsekin ollut yhteydessä jo varhaisilla raskausviikoilla tuonne, ja kyselin atooppiseen ihoon käytössäni olevasta ihotautilääkärin määräämästä voimakkaasta kortisonivoiteesta, että uskaltaako sitä käyttää raskausaikana. Samoin kysyin Aerius-antihistamiinista, jota olen käyttänyt yleensä ihottumakutinaan, niin siitäkin sanottiin että satunnaisesti käytettynä ei haittaa sikiölle. Kannattaa kuitenkin sinun tarkistaa nuo omat allergialääkeasiat tuolta puhelimitse, niin saa itselleenkin varmuuden parhaiten.

Mie olen nyt ollut uudessa työyksikössä parisen viikkoa. Minut on otettu mukavasti vastaan ja selkäkin on onneksi säästynyt kivuilta. Jänskättää lauantain työvuoro, kun en ole pitkään aikaan yövuoroja tehnyt. Nyt jouduin vaihtamaan vapaapäiväni yövuoroon. Toivottavasti mä pysyn hereillä. :)

Nyt taidan lähteä rentoutumaan työpäivän päätteeksi ja suihkuun sekä iltapalan syöntiin. Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille :)

Viipsu+vaavi 15+0
 
Moikka kaikille!
mulla oli tänään sossun, kätilön ja lääkärin vastaanotto aikasemman päihteidenkäyttöni vuoksi. Jännitin ihan hirveesti sitä tapaamista ja olin vähän loukkaantunukki, ku jouduin tuonne menemään (vaikka hyväähän ne tarkottaa)

mut kaikki meni tosi hyvin. sossu kertoili eri tuista, mitä on mahollista saada, kätilö kyseli entisestä päihteidenkäytöstä ja oti h-seulan ja parhaimpiin uutisiin. vaavi voi erinomaisesti, pituutta oli 11 cm ja painoa 124g. viiden viikon päästä sitte sinne takas rakenneultraan, ja saa tietää, et onks tyttö vai poika=)

ihana, ku ultrassa vaavin suu vaa kävi koko ajan... se oli niin ylisulosen näkönen<3 voi miten rakastan sitä jo nyt yli kaiken=)=)

huomenna on mun ja miehen puolvuotis-kihlajaispäivä ja mennään hienosti syömään ja kattomaan muskettisoturit-musikaalia=)

tällasta tänne, eli pelkkää hyvää=)

mukavaa viikonloppua kaikille
T: jasmin ja vauva 15+2
 
Heippa!

Kiitos viipsu tuosta tiedosta allergioihin liittyen... Ei vielä tullut maalla oireita, mutta kesästä kun ei koskaan tiedä.

Kiva zasmiini, että tuntuu elämä olevan kovasti mallillaan :heart:

Mullakin on nyt kesän juhliin yks mekko ostettu, voi olla että pitää lähempänä sitä sitten vielä muutella, kun massu kasvaa. Lisäks ostin ekat puolipotkarit :D Ne oli niin söpöt, etten voinu vastustaa kiusausta.

Mikä teillä on ollu vointi? Mulla on tää keskiraskaus menny jotenkin tosi nopeesti ja oon voinu hyvin, tuntuu ihan oudolta kun viikot menee hurjaa vauhtia. Ja kun ei tunnu mitään vielä. Ootteko tuntenu jo potkuja?

Mut nyt taas pikavauhtia töihin, etten myöhästy. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Salliina ja mm rv 15+1
 
Hei!

Missä ootte kaikki?? :) Vai ootteko kaikki muut ulkoilemassa, missä munkin pitäis varmaan olla? :D Siellä on kyl niin hurjan ihana ilma, että pitäis kyllä mennäkin ulos, mutta taas kannoin töitä kotiin ja oon tehnyt niitä koko illan :( Ei pitäis näin paljon tehä kotona töitä.

Mä oottelen hurjasti, että mun maha alkais kasvaa kunnolla. Ei näyttäis enää pelkästään ylen syöneeltä :)

Mitä mieltä muuten olette, kertoisitteko tässä vaiheessa työhaastattelussa raskaudesta?

Salliina ja mm rv 15+2
 
Heips taas!

On ollut töiden kanssa kiirusta, niin ei oo ennättänyt tännekään kirjoitella. On sen verran porukkaa sairaana, että pitänyt itsekin työvuoroja muokata melkoisesti tässä viime viikkojen aikana. Jospa sitä saisi pääsiäisen olla nyt vapaalla, ettei töihin hätyyteltäisiin.

Meillä oli tänään neuvolapäivä. Kaikki oli hyvin. Itselleni painoa oli tullut vain 900g raskauden alusta, mutta olen kuitenkin vähän sellainen tukeva ruumiinrakenteeltani, että eiköhän se ole ihan hyvä määrä. Kohtu oli terv. hoitajan mukaan kasvanut mukavasti, ja ylettyi tällä hetkellä hieman alle nava. Saatiin tietää myös riskiluku saada down oireyhtymäinen lapsi. Riski on meillä todella pieni, 1:58000. :) Sen lisäksi käytiin verikoevastaukset läpi ja katsottiin yhdessä kaikki planketit mitä oltiin miehen kanssa tälle neuvolakerralle täytetty. Sydänääniä piti th:n etsiä melko kauan, kun vauva oli niin vikkelä että ennätti aina mennä karkuun doppleria. Lopulta ne saatiin kuulumaan ja pikkuisen sydän nakutti 157 kertaa minuutissa. :heart: Kaikki oli siis hyvin :)

Mulla alkaa jo massukin näkymään ulospäin. Muutama ulkopuolinenkin on jo kysynyt, että odotanko vauvaa. Mieskin tuumasi viikonloppuna ettei tuota sun mahaa enää peitellä :) Sen lisäksi olen alkanut tuntea todennäköisesti pikkuisen liikkeitä, semmoisina elohiirimäisinä tuntemuksina tuolla alavatsalla. Th:kin oli neuvolassa sitä mieltä että kyllä ne vauvan liikkeitä ovat, vaikkei niitä tunnukaan ihan joka päivä. Nyt on ollut parisen päivää tuntemuksissa taukoa, mutta sitä ennen tuntui useana päivänä peräkkäin ympäri alavatsaa :)

Innostuin lauantaina ennen yövuoroon menoa käymään täällä Kajaanissa järjestettävässä suurkirppis tapahtumassa. Enhän mä muuta sieltä löytänytkään kuin vauvalle vauvanvaatteita. Ostin ison muovikassillisen niitä, kun sai ihan älyttömän halvalla ja hyväkuntoisia. Hinnat vaihtelivat 0,5-1,5 euron välillä. Mieskin oli aivan innoissaan kun tulin ison pussillisen kanssa sieltä takaisin :)

Mutta nyt mie alan antamaan raporttia vuoron vaihtuessa toisille hoitajille.

T:Viipsu+vauva 15+5
 
moikka kaikille!

pitkästä aikaa kirjottelen. täällä on kyl ollu aikas hiljasta. mut, ehkä se johtuu täst keskiraskaudesta.

meillä odottelu sujuu hyvin. aina sillon tällöin tuntuu pikku hipasuja massussa, mut ei ihan joka päivä.

mua on alkanu pelottaa toi mun paino juttu. mulle ei nimittäin oo tullu painoa lisää ollenkaan raskauden aikana. painan tälläkin hetkellä 59,6. ja eilen kävin itkemään mun miehelle, ku en jaksais syödä niin paljoa, ku keho vaatii. tuntuu, et koko ajan pitäis olla jotain laittamassa suuhun. luonnollista nälkää ei juurikaan tule, mutta huono olo kyllä pamahtaa heti, kun ei oo muistanu syödä. Nyt on vielä liikuntaki lisääntyny noin ihanien ilmojen takia... voih, on mullaki ongelmat:)

viipsu84, tämä tyttö myös kävi kirpparilla ja aivan ihania vauvan vaatteita löyty tooooosi halvalla, ostin sitte kassillisen:p ne oli ensimmäiset vaatteet tai tavarat vaaville, ja jotenki vauvan tulo tuli entistä todellisemmaks.

ens viikolla mulla on maanantaina neuvola, pittää siellä sitte kysellä tosta syömisestä.

mutta ihanaa tätä viikkoa kaikille<3

T:jasmin ja vauva 16+6
 
Hei pitkästä aikaa!

Mäkään en ole ehtinyt täällä juuri olemaan, mutta ihanaa oli kuulla vähän teidän kuulumisia :) Mullakin on tää keskiraskaus mennyt oikein mukavasti, kovasti odottelen, että milloin tunnen ekaa kertaa vauvan liikkeitä! Ihanaa zasmiini, kun sulla tuntuu jo :)

Mullakaan ei oo paino noussut ollenkaan, viime neuvolassa se oli laskenut vähän. Mutta toisaalta mun painoindeksi oli alkutilanteessa 27 (lievä ylipaino), joten ehkä se johtuu ihan siitä, ettei paino ole vielä noussut. Mulla on ton syömisen kanssa pikemminkin niin päin, ettei tee mieli syödä mitään… Nälkää tulee vain silloin tällöin. Ja kun pitää syömistä ajatella, niin jo siitä tulee ikävä olo… Hedelmiä jne. onneksi menee kilokaupalla! :D Mutta yritän kyllä parhaani tuon syömisen kanssa, mies kanssa vahtii ahkerasti, että tulee syötyä :)

Mä en oo ostellut vauvalle juuri mitään vielä, ajattelin hoidella niitä juttuja sitten kesälomalla.

Mulla on pian työhaastattelu, en tiedä miten suhtautuisin tuohon, että kerronko raskaudesta vai en, ja näkyykö se… Mutta senpä näkee sitten. Jos eivät huomaa, niin ei kai siinä sitten mitään. Töissäkään ei oo vielä kukaan kysyny, vaikkakin omasta mielestä näkyy jo massu, mutta ehkä eivät kehtaa vielä kysyä, jos en oliskaan... Jos oliskin vaan lihonu mahasta :LOL:

Salliina ja mm rv 16+2
 

Yhteistyössä