Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Hei sille joka hehkutti "tutkimusta" maidon vaikutuksesta laihtumiseen:

-Useissa tutkimuksissa on havaittu runsaasti maitovalmisteita nauttineen ryhmän laihtuvan enemmän verrattuna ryhmään, jonka ruokavaliossa oli vain vähän kalsiumia.

Näetkö ongelman? Jos verrataan nääntymässä olevia afrikkalaislapsia, yhdelle ryhmälle annetaan karkkia ja sipsejä, toiset saavat pärjätä entisillä eväillä, niin kumpikohan ryhmä voi paremmin? Voiko tästä tehdä johtopäätöksen, että karkit ja sipsit ovat terveellisiä?

PS: Tämä vielä unohtu:

selventää Valion painonhallinnan tutkimuksen asiantuntija, tutkija Riina Kekkonen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ootko sä oikeasti noin dille ettet tajua vai riitaako haastat? Mä en usko, enkä sitä yöten jaksa jauhaa, kun ihan varmasti kaikki tietää, mikä ero näillä on.
Olen ilmeisesti dille, sillä en ymmärrä miksi sinusta imetyskuvan laittaminen on imetyksessä epäonnistuneiden syyllistämistä, oman sädekehän kiillottamista, äidin esiin tuomista, jne....ja kuva lapsesta leikkimässä tai lapsen tekemistä piirroksista ei taas ole mitään tuollaista (ihan yhtä hyvin niistäkin joku voi ärsyyntyä tai syyllistyäkin).

Sinä syyllistyt imetyskuvista koska haluat syyllistyä niistä, ja ilmeisesti kuvittelet että niitä laitettaisiin esille sinunkaltaistesi kiusaksi. Uskomattoman omanapaista ajattelua kerta kaikkiaan.
peesi
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Kysymyshän on siitä meinaako nina imettää lasta siihen asti että hänen kasvunsa pysähtyy varmistaakseen tarpelliset ravintoaineet?
En tietenkään, sillä imeväisiän jälkeen ihminen ei tarvitse maitoa. Varsinkaan nyky Suomessa, jossa on saatavilla puhdasta ruokaa yllin kyllin. Vai suositteleeko joku taho imettämistä kasvuiän loppuun asti? Ravintohan saadaan ruoasta, ei maidosta. Vai pistätkö sä lapset lehmän tissiä lutkuttaan kouluiässäkin? :eek:
No ei hemmetissä suosittele, ainakaan siinä maailmassa missä mä elän. Kun ne ravintoaineet pitäis saada lihasta, kalasta, kasviksista
ja maitotuotteista.

Toki elämäntapa intiaaneilla voi olla toisin tämäkin :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Kuvana toi oli ehkä hieno, mutta se mitä se edusti ei todellakaan ole mun mielestä normaalia.
MÄ kyllä katsoisin hieman pitkään (en fyysisesti tuijottaisi) jos tuollaisen näyn näkisin. Mulle ei vaan mene jakeluun toi taaperoimetys, musta se on vähän jo inhottavaa.
Mutta kukin tavallaan.
Kerro mikä siinä ei ole normaalia? Tuohan on maailman luonnollisin asia. Minusta epänormaalia ja luonnotonta on se, että toisten mielestä se on sairasta tai kuvottavaa tms. Puhumattakaan siitä miten sairasta on edes sanoa, että siinä olisi jotain insestistä tms. Oksettaa, että aikuinen ihminen voi edes sadasosasekunnin ajatella jotain sellaista saati jopa kirjotitaa ajatuksensa ääneen. SE ON oksettavaa ja luonnotonta, että edes päästää sellaisen ajatuksen päähänsä.

Mutta minä en tuputa. Minulle on ihan sama miten muut tekee. Enkä kiillota sädekehääni. Olen ihan tavallinen äiti, mutta omille lapsilleni paras äiti. Se mitä toiset tekee niin on ihan herttaisen yhdentekevää eikä kuulu minulle, vaikka antaisivat jo laitoksella pullosta kermaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
Johtunee lienee liiallisesta imetysinnosta? ;) :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
Johtunee lienee liiallisesta imetysinnosta? ;) :LOL:
Päinvastoin. Liian vähäisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Ootko sä oikeasti noin dille ettet tajua vai riitaako haastat? Mä en usko, enkä sitä yöten jaksa jauhaa, kun ihan varmasti kaikki tietää, mikä ero näillä on.
Olen ilmeisesti dille, sillä en ymmärrä miksi sinusta imetyskuvan laittaminen on imetyksessä epäonnistuneiden syyllistämistä, oman sädekehän kiillottamista, äidin esiin tuomista, jne....ja kuva lapsesta leikkimässä tai lapsen tekemistä piirroksista ei taas ole mitään tuollaista (ihan yhtä hyvin niistäkin joku voi ärsyyntyä tai syyllistyäkin).

Sinä syyllistyt imetyskuvista koska haluat syyllistyä niistä, ja ilmeisesti kuvittelet että niitä laitettaisiin esille sinunkaltaistesi kiusaksi. Uskomattoman omanapaista ajattelua kerta kaikkiaan.
En minä syyllisty näistä kuvista :D. Olen sinut oman historiani kanssa. Toivon, että voisin tehdä jotakin niiden hyväksi, jotka ovat tulevaisuudessa samassa tilanteessa kuin minä aikoinaan. Että ei syyllistettäisi. Eikä kyse ole nyt tuosta kuvasta, vaan koko tästä keskustelusta. Tai no, lähinnä NinaTT:n kommenteista, jotka on tosi halveksuvia välillä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
Salaattia? Erilaiset salaatit toki ovat terveellisiä ja ihan salaatinlehdissäkin on 56mg/100g kalsiumia, eli noin puolet maidon kalsiumpitoisuudesta, mutta kyllä mä muutakin syön ku salaatinlehtiä ;) Seesaminsiemenissä ja hasselpähkinöissä on enemmän ku maidossa ja ruusunmarjasoseessa peräti kolme kertaa enemmän ku maidossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
No ettei ois kuule D-vitamiinin vajetta. Kalsiumkaan kun ei imeydy niin tehokkaasti ilman sitä. Luonnostakaan me poloiset emme saa sitä auringosta kuten muissa maissa riittää. Täällä kun vkesä kestää 2-3kk. Nythän juotavaan maitoon on alettu lisäämään d vitamiinia.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
Meneekö sen lapsi edes kouluun.. muistelisin ettei.. ? Miten se ees voisi, jäis tissimaito saamatta päivällä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
En minä syyllisty näistä kuvista :D. Olen sinut oman historiani kanssa. Toivon, että voisin tehdä jotakin niiden hyväksi, jotka ovat tulevaisuudessa samassa tilanteessa kuin minä aikoinaan. Että ei syyllistettäisi. Eikä kyse ole nyt tuosta kuvasta, vaan koko tästä keskustelusta. Tai no, lähinnä NinaTT:n kommenteista, jotka on tosi halveksuvia välillä.
Imetyksessä epäonnistuneiden oikeuksia puolustava supersankari siis :D (ja tämä ihan hyväntahtoisena vitsinä ).

Halveksuvia kommentteja täältä löytyy, NinaTT ei todellakaan ole ainoa tai pahin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
Johtunee lienee liiallisesta imetysinnosta? ;) :LOL:
Tarkoittanet liian vähäisestä. Luuston remineralisaatio käynnistyy vasta n 8 kk imetyksen alusta ja keskimääräinen imetys suomessa on vain 7kk, josta täysimetystä vain 1,5kk.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
Johtunee lienee liiallisesta imetysinnosta? ;) :LOL:
Päinvastoin. Liian vähäisestä.
Jospa se nyt johtuu ihan vaan siitä D vitamiinen puutteesta :) Se auttaa kalsiumia imeytymään, sitä ei tule rinnasta vaikka imettäisi kuinka kauan. Sen takia vauvoillekin suomessa suositellaan d-tippoja. Tosin nykyään ymmärretään, että niitä tarvitsee myös muutkin kuin vauvat. Se on tärkeä vitamiini.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D
Miksi Suomessa on niin paljon osteoporoosia, vaikka maitotuotteita menee täällä niin paljon?
No ettei ois kuule D-vitamiinin vajetta. Kalsiumkaan kun ei imeydy niin tehokkaasti ilman sitä. Luonnostakaan me poloiset emme saa sitä auringosta kuten muissa maissa riittää. Täällä kun vkesä kestää 2-3kk. Nythän juotavaan maitoon on alettu lisäämään d vitamiinia.
(psst, mä tiiän mutta kiinnosti saada tuolta Ryysyrannalta vastaus asiaan)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Minä en ohjannut lapseni kehitystä vessahätäviestinnässä. Sä et taida tietää paljoa siitä(kään)? :D Tää on mainiota ku kuus imetysyökkäilijää jotka ei tiedä aiheesta hölkäsenpöläystäkään yrittää päteä :) Harmi vaa, että tässä ei ole paljoa mistä väitellä ku vastapuolella ei ole mitään sen kummempaa argumenttia ku "yök" ja "iso lapsi".

Tottakai on hyvä, että nälkäkuoleman sijaan lapsille voidaan tarjota jotain muuta. Ennen vanhaan lapsi sai usein toisen äidin maitoa. Suomessa sitä pidetään ällöttävänä :LOL: Mutta lehmänmaito on tosi hyvää :xmas:

Mä en ohjaillut lapseni kehitystä vessa-asioissa yhtään sen enempää ku sinä ohjailit lastasi liikkumaan kantamalla häntä-Vessahätäviestintä on, jälleen kerran, se luonnollinen, ihmiselle normaali tapa ja täysvaipattaminen siitä poikkeamista.

Mikä imetyksen ja pulloruokinnan ero on? No, rintamaito on ylivertaista ravintoa, imetyksessä äiti saa myös paljon hyödyllisiä hormoneita, mm syöpäriski pieneee huomattavasti, imettäessä lapsen suu ja posket tekevät kovempaa työtä ja asettuvat oikeisiin asentoihin toisin kun pullolla ruokittaessa... Listaa voisi jatkaa pitkään. Pullo on muovikappale, äidin rinta ihan elävä. Riippuvuus pullosta on keinotekoinen ja luotu, riippuvuus rinnasta on geeneihimme koodattu. Jo vastasyntynyt vauva haparoi rintaa ja "ryömii" itse rinnalle. Laita muutaman minuutin ikäisen vauvan viereen tuttipullon niin hn tuskin osaa sillä tehdä yhtään mitään. Rinnan hän osaa.

Ei, korvikevauvat eivät kaikki ole sairaita ja kieroutuneita. Mutta. Ilemeisesti moni oman vauvansa pulloruokinnut on jossakin vaiheessa kieroutunut, katkeroitunut, vieraantunut luonnosta - tai jotain. Jos pienen, vasta kaksivuotiaan lapsen imetystä, pidetään sairaana.

Väitätkö sä nyt ihan oikeasti, että sinä vanhempana olit aivan passiivinen vessahätäviestinnässä? Miten vastasyntynyt tai pieni vauva osasi itse mennä sopivaan paikkaan tekemään tarpeensa? Mä ihan todella olen luullut, että vanhempi tarkkailee lastaan ja vie tämän pissalle esim. lavuaarin ylle, kun merkit vaikuttavat siltä, että pissaa on tulossa. Vauvan kannalta se ei ole yhtään sen luonnollisempaa kuin vaippojen käyttökään - vauva tekee tarpeensa siihen missä sattuu olemaan silloin kun hätä on.

Luonnollisuus tulee siitä, että sopivissa olosuhteissa kasvaneita lapsia on ollut käytännöllistä pissattaa alkeellisissa olosuhteissa muualle kuin vaippaan, koska vaippojen pesu on ollut hankalaa.

Vauva tosiaan hamuaa rintaa ensimmäiseksi, ei pulloa. Siinä mielessä rinta on luonnollisempi. Mutta jos vauva ei syystä tai toisesta saa ravintoa rinnasta, hän oppii juomaan pullosta. Tämä ei merkitse automaattista negatiivista riippuvuutta. Itse asiassa en ymmärrä, millä logiikalla väität riippuvuuen rinnasta olevan normaalimpaa. Lapsi ei ole riippuvainen sen enempää rinnasta kuin pullostakaan sinänsä. Vauva on riippuvainen ravinnosta, jota niistä kummastakin tulee. Siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa ymmärtää olla riippuvainen välineestä (olipa se sitten tissi tai pullo), on aika vierottaa niistä molemmista, koska silloin lapsi on jo riittävän vanha syömään kiinteää ruokaa ja juomaan aikuisten tavoin lasista tai mukista.

Näin. Ja muuten, tarkennuksena: korvikkeella ruokittu vauva ei ole mikään korvikevauva.
Edelleen vastausta odotellen... :attn: :attn: :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
Meneekö sen lapsi edes kouluun.. muistelisin ettei.. ? Miten se ees voisi, jäis tissimaito saamatta päivällä. :xmas:
Ruokavälitunnilla muutamat hömpsyt? :saint:
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No sehän on kiva =)

Mä voin jo sieluni silmin nähdä sun osteoporoosin haurastuttamat luusi 5 vuoden imetyksen jäljiltä yrittäessäsi kattaa omasi sekä lapsesi tarpeet vetämällä salaattia. :D

Hitusen tuota superäidin imagoa lokaa se että kuitenkin annat lapsesi nauttia tuota "roskaruokaa" sitten päiväkodissa ja koulussa. :D
Meneekö sen lapsi edes kouluun.. muistelisin ettei.. ? Miten se ees voisi, jäis tissimaito saamatta päivällä. :xmas:
tajuatko sä edes luna kuinka nolo sä oot? :ashamed:

vittu sä oot tyhmä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
No ei hemmetissä suosittele, ainakaan siinä maailmassa missä mä elän. Kun ne ravintoaineet pitäis saada lihasta, kalasta, kasviksista
ja maitotuotteista.

Toki elämäntapa intiaaneilla voi olla toisin tämäkin :D
Sinä siis elät maailmassa jossa teollisesti käsitelty toisen nisäkkään maito on lapselle terveellisempää ku äidinmaito tai terveellinen, kasvispainoitteinen monipuolinen ruokavalio? Lehmänmaidossa ei ole mitään niin ihmeellistä tai tarpeellista etteikö sitä muualta saisi, paremmassa muodossa ja ilman maidon haittavaikutuksia. Maito on vasikoille varsin sopivaa ruokaa mutta ihmisen tarpeisiin se ei sovellu kovinkaan hyvin.
 
*
quote="Rieputarallaa"]Niin kuin joku sanoi, kukaan ei laita tänne kaksivuotiaasta kuvaa syömässä perunaa - miksi sitten laittaa kuvan imemässä rintaa. Minä en kerta kaikkiaan käsitä, mitä tällä taaperoimetyspropagandalla haetaan. Minulle se näyttäytyy oman itsen (äidin) esiintuomisena - ja samalla, pakko myöntää, niiden syyllistämisenä, jotka eivät ole voineet imettää yhtä pitkään.

[/quote]




http://kiintymysvanhemmuus.fi/files/2009/08/blw12.jpg
 
vieras
2-vuotias ei oo enää mikään vauva, vauvan imetys on kaunista ja luonnollista, pikkulapsen imetys ei mielestäni oo mitään kaunista, 1-vuotiaasta alkaen saa antaa tavallista maitoa joten eihän siitä imetyksestä edes mitään hyötyä ole sen jälkeen. Oisko kenties niin, että äiti ei hyväksy lapsen kasvua isoksi vaan haluaa pitää lasta edelleen vauvan, vauvoja imetetään.. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Edelleen vastausta odotellen... :attn: :attn: :attn:
mitä jos menisit antamaan sitä elintärkeää toisen eliön maitoa lapselles, mitä ilman hän ei voi elää.

ja yritä päästä katkeruudestas imetyksen ja synnytyksen suhteen. toi on tosi noloa...
 

Yhteistyössä