Tänään tuli voimaan uusi tartuntatautilaki, joka velvoittaa henkilökunnan myös infl rokotuksiin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijahoitaja
Hetkonen, mieluumminko sitten joudutte viikoksi sairauslomalle? Ja mieluumminko sairastutatteko potilaannekin? Onko mitään moraalia, no ei!
En ole ikinä ottanut influenssarokotusta enkä ole koskaan sairastanut influenssaa. Sen sijaan tiedän useita ihmisiä jotka ovat tulleet kipeäksi otettuaan rokotuksen.

Viime talvena mä ja kaksi muuta hoitajaa sekä yksi asukas säästyttiin influessalta eikä meillä kenelläkään ollut rokotetta. Muu henkilökunta ja asukkaat sairastui ja joukossa oli niin rokotettuja kuin rokottamattomia.

Eikä se rokote suojaa kaikkia kantoja vastaan. Jos olet rokotettu B:tä vastaan, mutta se onkin A joka jyllää, niin se on voi voi.

Kovaan ääneen huudetaan asukkaiden/potilaiden/asiakkaiden itsemääräämisoikeudesta, mutta missä on hoitajien itsemääräämisoikeus? Kysynpähän vain.
 
vierailijahoitaja
Niin ja kai sitten annetaan porrastetusti ne rokotukset siltä varalta, että hoitajat sairastuvat rokotuksen jälkeen? Kun pitäähän jonkun töissäkin olla...
 
vierailija
Tuo on kyllä niin hullua.
Jotenkin täysin käsittämätöntä, miten voidaan ihmiset pakottaa ottamaan huonosti testattuja rokotteita.

Koko tämä homma haiskahtaa kyllä pahasti. Ensinnäkin, noista henkilökunnan rokotteista ei ole yhtään mitään hyötyä. Vakavasti sairaat ja riskiryhmässä olevat ottavat kaikki itse sen rokotteen, joten on ihan yksi ja sama, onko henkilökunta rokotettu vai ei.
Kellehän tässä on maksettu sopiva summa, että laki on saatu läpi?

Et ole ymmärtänyt oleellista: se rokote ei välttämättä tehoa niihin riskiryhmäläisiin kovin hyvin. Siksi on tärkeää rokottaa terveet niiden kanssa tekemisissä olevat.
 
Et ole ymmärtänyt oleellista: se rokote ei välttämättä tehoa niihin riskiryhmäläisiin kovin hyvin. Siksi on tärkeää rokottaa terveet niiden kanssa tekemisissä olevat.
Oleellistahan tässä on se, että joku ammattiryhmä laitetaan lain nojalla riskeeraamaan oma terveytensä toisten puolesta. Jos rokotteet olisivat 100 prosenttisen vaatattomia, ongelmaa ei olisi.

Poliiseilla, palomiehillä ym. vastaavilla ammattiryhmillä henkilöstön turvallisuus varmistetaan ensin. Jostain syystä hoitajat sen sijaan joutuvat asettamaan potilaiden hyvinvoinnin oman terveytensä edelle.
 
vierailija
Joo mutta on vähän eriasia pakottaa käyttää turvakenkiä, kuin piikkiä

Kyllä niillä miesvaltaisilla aloillakin turvamääräyksiä annetaan. Joku voi naureskella, mutta noudatettava on, muuten voi olla uusien töiden etsiminen edessä.

Eikä hoitohenkilökuntaa tähän pakoteta, aina voi etsiä muita töitä (tätä argumenttia on käytetty kun joku ei ole halunnut tehdä abortteja).

Käytättekö turvavyötä? Turvavyö pelastaa vuosittain lukuisia henkilöitä vammautumasta tai kuolemalta, mutta silti yksittäistapauksissa turvavyöstä voi olla haittaa. Tunnen itse tapauksen, jossa turvavyön käyttämättömyys pelasti kuljettajan. Koska kuitenkin on kyse todennäköisyyksistä, turvavyö todennäköisemmin pelastaa kuin tappaa. Sama pätee rokotuksiin.
 
vierailija
Ei ketään. Mä ainakin olen tavan flunssassa melkein kuukausittain, niin enhän mä pääse sen jälkeen enää töihin ollenkaan, jos mä vielä otan tuon influenssarokoteen. Sillä todennäköisesti kuulun siihen enemmistöön, joka on kahta kipeämpää sakkia otettuaan rokotteen. Mä en ainakaan tunne montaakaan ihmistä jolle ei olis tullu mitään oiretta ko. Rokotteesta, vaan kyllähän ne on melkein jokainen järjestään ollut koko talven ja kevään kauheissa räkäteudeissa ja pois töstä, mitä ne ei ilman rokotetta ole olleet...
kukaan normaali ihminen ei ole kuukausittain flunssassa.
sun käsihygieniassa on varmaan aika paljon parantamisen varaa
 
vierailija
kukaan normaali ihminen ei ole kuukausittain flunssassa.
sun käsihygieniassa on varmaan aika paljon parantamisen varaa
Hoitajan hyvä käsihygienia ei estä sitä törkymöykkypotilasta pärskimästä taudinaiheuttajia suoraan hoitajan naamalle. Itselläni on aina suusuojus, kun näen että potilas on kipeä ja ymmärrys sitä tasoa, että yskitään ja aivastellaan ihan miten sattuu. Se on se syy, miksi itse olen poikkeuksellisen terve omassa työyhteisössäni. Päivän jälkeen ei tarvitse kuin katsoa omia silmälaseja ja vastaanottotiskin lasia, kun näkee että ne on täynnä toisen ihmisen sylkipisaroita. Sieltä ne taudit tarttuu hoitotilanteissa, ja vaikka hyvä käsihygienia on välttämättömyys, niin ei se kaikelta suojaa.
 
vierailija
...työnantajan tulee määritellä ne sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden asiakas- ja potilastilat, joissa hoidetaan lääketieteellisesti arvioituna tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita asiakkaita tai potilaita. 1.3.2018 lähtien näissä tiloissa työskentelyyn saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, jolla on puutteellinen suoja....

tulee mieleen... että työnantaja voisi keskittää täll. potilaat tiettyihin tiloihin/yksiköihin tavalla tai toisella.

....Työterveyshuolto arvioi, soveltuuko työntekijä työskentelemään tiloissa, joissa hoidetaan tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita asiakkaita tai potilaita....

Tästä tulee mieleen... jos työntekijä ei halua rokotteita/ei ole suojaa/ei siis sovellu täll. potilaiden hoitajiksi, pitäisi työskennellä siis muissa työpisteissä (ei siis tartuntatautien vakavien asiakkaiden /potilaiden työpisteissä) Ongelmahan on, mistä täll työpisteitä sitten löytyy esim. jos vakinainen työpaikka vaikkapa vanhustenkeskuksessa, onko työntekijän itse haettava uusi työpiste. Jos on terveydellinen riski rokotteille/ei voi niitä antaa työntekijälle, on mielestäni jo eri juttu eli työnantajan on etsittävä vakinaiselle työntekijälle terveellinen työpiste, jossa voi työskennellä.
 
vierailija
... kun tämä on siis lakiin perustuva juttu....ilmeisesti työantajalle työntekijän pitää viedä joku todistus/lausunto esim. infl. rokotuksestaan täll. työpisteissä ja työnantaja päättää mitä tekee jos ei todistusta/lausuntoa työntekijältä saa...

Mielestäni rokotusten pitää olla vapaaehtoisia kuten lääkitykset yleensäkin.
 
vierailija
... kun tämä on siis lakiin perustuva juttu....ilmeisesti työantajalle työntekijän pitää viedä joku todistus/lausunto esim. infl. rokotuksestaan täll. työpisteissä ja työnantaja päättää mitä tekee jos ei todistusta/lausuntoa työntekijältä saa...

Mielestäni rokotusten pitää olla vapaaehtoisia kuten lääkitykset yleensäkin.
Niin luulis... Ajat ovat muuttuneet. Medikalisaatioksi kutsutaan tätä "ihmettä", mutta sitä pyörittää robotti - tai useampi eikä ihmisen tarvitse enää vastata mistään mitään. Digitalisaatio :cool:
 
vierailija
"TYKSissä haittaohjelman uhriksi päätyneet koneet olivat kaikki erilaisia lääkintälaitteita. Ne ovat ongelmallisia siinä mielessä, että sairaalalla itsellään ei ole oikeutta tehdä niihin päivityksiä. Päivitykset olisivat estäneet hyökkäyksen. Päivityksistä vastaavat kuitenkin laitteiden toimittajat.

- Kyseessä oli usean eri toimittajan laitteita. Ongelmana ovat juuri tämän tyyppiset laitteet, joille emme saa itse tehdä kaikkia asioita, Koivusalo sanoo.":geek::confused:
 

Yhteistyössä