Taidan sitten olla erittäin kamala äiti

  • Viestiketjun aloittaja oikeastikko
  • Ensimmäinen viesti
oikeastikko
Tuli toisesta ketjusta mieleen aihe vauva yksin autossa. Siis otatteko oikeesti vauvan mukaan jos haette kaupasta maidon tms. missä menee korkeintaan 5min. Itsellä 2kk vauva ja oon muutaman kerran jättäny vauvan autoon kun olen hakenut abc:ltä tms. maidon. Onko sillä oikeesti väliä nukkuuko vauva siellä kaupassa mukana vai autossa/ huutaako pikkuinen autossa vai siellä kantokopassa kaupassa (asialle ei kuitenkaan mitään voi tehdä). Onhan vauva silloinkin yksin kun käyt esim. suihkussa tms. ja se todennäiköisyys että auto syttyy palamaan tai joku yrittää varastaa vauvan on todella pieni (kuinka usein näin oikeasti on käynyt) aika huomaamattomasti tämä pitää tehdä!
Olenko nyt siis aivan kamala ja piittaamaton äiti kun näin teen.
 
etpä kai
En jättäisi käsilaukkua tai lompakkoakaan vahtimatta, edes autoon joten en jättäisi lastakaan joka on kuitenkin "vähän" kallisarvoisempi. Mutta kukin tyylillään, itse haluan ottaa varman päälle.
 
"vieras"
Ihan samoin olen toiminut, enkä kyllä ole mikään piittaamaton! Tällä palstalla vaan uskotaan, että heti tapahtuu kaikki kamaluudet, jos vauva ei ole silmien alla koko aikaa.
 
"puhkarhu"
No ei kait ihan pikkuvauva tuosta välitä. Auton ovet kyllä laittaisin lukkoon. Vaikka riski olis kuinka pieni, niin olis kyllä karmeaa, jos joku lapsen veisi. Vähän isompaa (esim 0,5-1 vuotiasta en jättäisi, kun saattaa yhtäkkiä hätääntyä ja silloin 5 min on tosi pitkä aika.
 
"Lellu"
Aikuisesta voi tuntua, että on sama huutaako vauva hätäänsä yksin autossa vai äidin kanssa kaupassa. Vauvasta voi kuitenkin tuntua turvallisemmalla kun äiti on näköetäisyydellä.
 
"nadja"
Niin no jossain maalla voi olla eri juttu, vedän takaisin vähän. Mutta täällä Tampereen lähiössä ei tule pieneen mieleenkään, aika paljon kauheita juttuja sattunut muutenkin täällä. Johonkin pikkukylän pikkukaupan eteen voisin jättää viideksi minuutiksi, jos saan auton parkkiin melkein oven eteen eikä näy epämääräistä jengiä.
 
Olet kamala äiti. Autoon ei saisi jättää lapsia - saati vauvaa pieneksikään hetkiksi yksin.

Mä herätin toissapäivänä nukkuvan vauvan, puin hänelle haalarin päälle, menin porraskäytävään ja hissillä 4 kerrosta alas että sain aukaistua postisedälle ulko-oven joka toi ison paketin kotiin ja sitten takas hissillä 4 kerrosta ylöspäin. Siihen meni muutama minuutti ja vauva heräsi, mutta oli itsestäänselvyys etten vauvaa yksin jätä sisälle nukkumaan.

Kun on kerran sattunut jotain kamalaa (mulla jäi pikkusisko vauvana lukkojen taakse) niin sitä on enemmän kuin varovainen ja huolehtivainen ettei jätä pieniä lapsia minnekään yksin. Enkä mä jätä vauvaa yksin kun käyn suihkussa, vaan vien vaunut tai sitterin kylppäriin että voin olla vauvan lähellä.
 
Tasku Venus
Ihan sama mitä muut tekee, mutta itse en koskaan jättäisi. Jos vauva 2 kk, oletan että hän on turvakaukalossa, joka on ihan helppo ottaa kauppaan mukaan. Ei ole iso vaiva.
 
"vieras"
Olet kamala äiti. Autoon ei saisi jättää lapsia - saati vauvaa pieneksikään hetkiksi yksin.

Mä herätin toissapäivänä nukkuvan vauvan, puin hänelle haalarin päälle, menin porraskäytävään ja hissillä 4 kerrosta alas että sain aukaistua postisedälle ulko-oven joka toi ison paketin kotiin ja sitten takas hissillä 4 kerrosta ylöspäin. Siihen meni muutama minuutti ja vauva heräsi, mutta oli itsestäänselvyys etten vauvaa yksin jätä sisälle nukkumaan.

Kun on kerran sattunut jotain kamalaa (mulla jäi pikkusisko vauvana lukkojen taakse) niin sitä on enemmän kuin varovainen ja huolehtivainen ettei jätä pieniä lapsia minnekään yksin. Enkä mä jätä vauvaa yksin kun käyn suihkussa, vaan vien vaunut tai sitterin kylppäriin että voin olla vauvan lähellä.
Mä olisin kyllä heittänyt avaimet postisedälle parvekkeelta/ikkunasta.
 
"vieras"
Olet kamala äiti. Autoon ei saisi jättää lapsia - saati vauvaa pieneksikään hetkiksi yksin.

Mä herätin toissapäivänä nukkuvan vauvan, puin hänelle haalarin päälle, menin porraskäytävään ja hissillä 4 kerrosta alas että sain aukaistua postisedälle ulko-oven joka toi ison paketin kotiin ja sitten takas hissillä 4 kerrosta ylöspäin. Siihen meni muutama minuutti ja vauva heräsi, mutta oli itsestäänselvyys etten vauvaa yksin jätä sisälle nukkumaan.

Kun on kerran sattunut jotain kamalaa (mulla jäi pikkusisko vauvana lukkojen taakse) niin sitä on enemmän kuin varovainen ja huolehtivainen ettei jätä pieniä lapsia minnekään yksin. Enkä mä jätä vauvaa yksin kun käyn suihkussa, vaan vien vaunut tai sitterin kylppäriin että voin olla vauvan lähellä.
Oikeesti?
 
Ei ei ei. Älkää ihmiset jättäkö niitä lapsia autoihin, varsinkaan lukkojen taakse. :( Kotona sisällä se on aivan eri asia käydä esim suihkussa, vessassa tmv,, mutta mitä ihmettä siinä teet jos joku nisti/piripää ihan oikeasti just sen kerran päättää tunkea autoosi?? Mitä teet?
 
mä en ainakaan uskalla jättää vauvaa yksin autoon. mitä jos joku murtautuu sillä aikaa autoon ja varastaa sen? mitä jos kaupassa ollessa sulle itselle sattuu jotain (sairauskohtaus, liukastut ja lyöt pääsi jne), siinä voi mennä aika kauan aikaa ennenkuin selviää et siellä autossa on vauva yksin odottamassa..
tässä pari kamalinta syytä siihen et miksi mä en uskaltaisi jättää vauvaa yksin. aika epätodennäköistähän se on et noin sattuisi, mutta niinhän sitä sanotaan et vahinko ei tule kello kaulassa.
 
Joskus on mietittävä sitäkin että "mikä on lapsen parasta" herätänkö nukkuvan lapsen, raahaan sen kauppaan haen maitopurkin ja jatkan itkevän lapsen kanssa matkaa.. vai käynkö hakemassa sen tarvitsemani ja jatkan nukkuvan lapsen kanssa matkaa. Harvon tosin itellä on sellainen tilanne et lapsi nukkuu kauppaan mentäessä ja ostosten tekoon emenee se 5min.
 
Olet kamala äiti. Autoon ei saisi jättää lapsia - saati vauvaa pieneksikään hetkiksi yksin.

Mä herätin toissapäivänä nukkuvan vauvan, puin hänelle haalarin päälle, menin porraskäytävään ja hissillä 4 kerrosta alas että sain aukaistua postisedälle ulko-oven joka toi ison paketin kotiin ja sitten takas hissillä 4 kerrosta ylöspäin. Siihen meni muutama minuutti ja vauva heräsi, mutta oli itsestäänselvyys etten vauvaa yksin jätä sisälle nukkumaan.

Kun on kerran sattunut jotain kamalaa (mulla jäi pikkusisko vauvana lukkojen taakse) niin sitä on enemmän kuin varovainen ja huolehtivainen ettei jätä pieniä lapsia minnekään yksin. Enkä mä jätä vauvaa yksin kun käyn suihkussa, vaan vien vaunut tai sitterin kylppäriin että voin olla vauvan lähellä.
Itse olen jättänyt vauvan nukkumaan jos käyn alakerrasta (asutaan 2 kerroksessa) varaamassa nopsasti pyykkituvan tai hakemassa jotain siitä vastapäätä olevasta lastenvaunuvarastosta. En halua tuota varten vauvaa herättää ja meillä ovi on sellainen ettei sitä saa lukkoon kuin avaimilla, eli en pystyisi lukitsemaan vauvaa asuntoon.

Suihkussa olen myös käynyt niin että vauva nukkuu sängyssä tai vaunuissa muualla asunnossa. Vanhemmista lapsista aikanaan tiesin että nukkuvat hyvin, kuopus on tässä heikompi ja siksi saan vähän miettiä noita ajoituksia tai sitten vaan käydä suihkussa niin että otan vauvan hereillä sitterissä mukaan.


muoks. autoa ei ole eli en voi suoraan sanoa miten sen kanssa toimisin, kuitenkin vauvan jättäminen yksin autoon tuntuu ikävältä.
 
Viimeksi muokattu:
"Piika-äiti"
Minäkin jätin teintirion autoon aikanaan lyhyen kaupassa piipahtamisen ajaksi. Mutta silloin olinkin nuori ja hurja ja maailma oli jotenkin turvallisemman tuntuinen.

Nyt näen kauhut kaikkialla ja kontiot kotiovella ja raahaan pienet kauppaan vaikka kävisin vain sen maitopurkin. Oikeasti ei tiedä mitä hurjia liikkuu.
 
"vieras"
Jätin mä kerran vauvan autoon yksin. Kävin pankkiautomaatilla ja sain auton siihen viereen. Vauvan kauppaan mukaan ottaminen ei minustakaan ole vaivalloista, kun kaukalon saa niin helposti mukaan. Se onkin jo eri asia, kun taapero on nukahtanut autoon ja se pitäisi siitä herättää parin minuutin kauppareissun takia, kun tietää että se ei kuitenkaan nuku sitten enää päikkäreitä kotona. Silti en ole taaperoakaan yksin autoon jättänyt ja onneksi nykyään osaa jo suunnitella päivän reissut sillä tavalla, että näitä tilanteita ei enää tule vastaan.
 

Yhteistyössä