**TAMMIKUU2008**joulukuu

Saaru:Kiitokset sulle tästä uudesta pinosta!
Oon samaa mieltä: ois kiva sitten jatkaa vauva-puolellakin samalla poppoolla synnytyksien jälkeenkin. Kysyinkin (jo nyt ennakkoon), että millä "osastolla" eli millä nimikkeellä sitä sit ollaan (kuten varmaan huomaat en ole muilla kirjoitusosastoilla käyny kuin tälää Odotusaika). Joten missä sit sit "tavataan" tällä porukalla synnytyksen jälkeen (että tiiän minäkin olla mukana) ? Anna anteeksi tämä tyhmyyteni (ati tietämättömyyteni), mut en oo aiemmin näillä keskustelupalstoilla "liikkunut" . :)

maximilian: Kuulostaa tutulta se apteekista saatava liilassa purkissa oleva rasva. Se on aika kallista, mutta oon samaa mieltä : se on taatusti joka sentin väärti. Itse käytin sitä jo viime imetyksessä ja se on paras rasva, jota olen mistään löytänyt siihen tarkoitukseen! Ostinkin jo sitä taas valmiiksi ja pakkasin jo sairaalakassin hygienialaukkuun mukaan (laitan sitä jo sairaalassa aina imetyksen jälkeen, kun nuo mun rinnanpäät menee heti rikki). Suosittelen tätä rasvaa muillekin. Tais olla Lansinoh -nimistä rasvaa.

Pippuri84: Kysyit, että onko meiltä muilta katottu nyt joka neuvola käynnillä hemppa? Meillä tää nykyinen neukkatäti (vaikka muutoin on tosi mukava) on siitä ihmeellinen, ettei se muistais kattoo sitä, jos ei ite muistuttais (ja minähän muistutan joka kerta, koska haluan tietää sen). Mä en halua turhaan syödä rautaa, koska se ummettaa mulla helposti eli pyydän sitä tätiä sen vuoks sen aina mittaamaan. Ei oo iso vaiva hänelle (mun mielestä )

Katja87: Mietit, että kun sairaalakassiin pakkailee hygieniatarvikkeita, niin pitääkö niiden olla tuoksuttomia? Mulla ne ainakin on mahdollsimman tai kokonaan (riippuu tuotteesta) tuoksuttomia. Mä en halua, että vauva joutuu haisteleen voinmakkaita tuoksuja heti synnyttyään. Olen yleensä jatkanut tällä linjalla siihen asti, kun lopetan imetyksen. Ei tunnu kivalta ajatus, että laitan jotain hajuvettä kainaloon ja kohta alan sit vauvaa imettämään. Mut HUOM: tää on vain MUN mielipide! Olen kai aika tarkka tällaisessa... ;)

Dinomamma: Paasaahan vain menemään: EI HAITTAA! Sitä vartenhan nää keskustelupalstat on... ;)

Itselläni ollut taas "vähän" supisteleva päivä tänään. Maha on ollut kovana melkein koko ajan (onneksi kivuttomia). Mut kai ne nuo kivuttomatkin voi paikkoja aukoa. Kävin aamulla noin 3 km lenkin lyllertämässä niin meinas olla vaikeaa tulla kotiin: masu oli niin pinkeenä. Meinaa vaan huolettaa, kun ei tiedä tämän hetken kohdunkaulan ja -kanavan tilannetta. Pitää justkata asiasta neuvola-tädin kans maanantaina, että pääsis pian lääkärineuvolaan kattomaan tilanteen. Välillä (joinakin päivinä ) tulee ihan niitä menkkamaisia supistuksiakin, mut kai ne normaaleja on näillä viikoilla (33+2). Saa nähä, miten suoriudun joulusiivouksesta (mies onneksi lupas pestä saunan... eka kertaa elämässään... ja otan avun vastaan mielelläni). Sit pitäis joululeipomisetkin tehdä... saapa nähä... teen mitä pystyn ja loput jätän suosiolla tekemättä: tulee se joulu vähemmälläkin ahertamisella ;)

Pakkasillan jatkoja kaikille!

Tammiäiti 33+2 ja lapset
 
Hello vaan, täältäkin!
Ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. Ja kuinkas ollakkaan hirveä päänsärky joka aamulla viiden hujakoilla herätti, minä siinä heti verenpainetta mittaamaan ja pilvissähän ne oli.Apua! Kuinka saisin laskemaan nuo kiusalliset paineet?? Ei ole turvotusta ja painoa oli tullut 100g/2vko. Onko muilla ollut vastaavaa? paine oli siis 154/104 koko aamun olen sit juonu vettä urakalla, stressiä pukkaa :eek: olenko joulun sairaalassa :( Mutta minkäs sille voi jos ei paineet ala laskeen, kuitenkin yritän olla stressaamatta ja hoen itselleni muista mikä on tärkein! Jospa nyt kuitenkin keskittyisin olennaiseen.
Eilen neuvolakäynnillä muuten kaikki ok. Pissa puhdas, hb 129(en syö rautaa),sf 33,5cm, rt, liikkeet ++.

Kyllä olen Saarun kanssa samaa mieltä että jatketaan keskusteluja vauva-puolella sit kääröjen synnyttyä. On tämä sellainen "henkireikä"

tulipa siinä taas purettua

glaudia rv.34+2

Päivän jatkoja kaikille!

Kopsastin sitte aamullisen kirjoituksen tänne joulukuun pinoon :) Kun en jaksanu ruveta uutta kirjoittamaan, päivä mennynnä pötkötellessä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammiäiti:
[
Oon samaa mieltä: ois kiva sitten jatkaa vauva-puolellakin samalla poppoolla synnytyksien jälkeenkin. Kysyinkin (jo nyt ennakkoon), että millä "osastolla" eli millä nimikkeellä sitä sit ollaan (kuten varmaan huomaat en ole muilla kirjoitusosastoilla käyny kuin tälää Odotusaika). Joten missä sit sit "tavataan" tällä porukalla synnytyksen jälkeen (että tiiän minäkin olla mukana) ? Anna anteeksi tämä tyhmyyteni (ati tietämättömyyteni), mut en oo aiemmin näillä keskustelupalstoilla "liikkunut" . :)
Laitetaan sitten pinoa tuonne KESKUSTELU---lapsi kasvaa--- vauvat 0-12kk-osastolle, keksitään sitten joku oma pinonimi sinne, varmaa joku tammikuuhun liittyvä tai sitten vuoden ensimmäiset vauvat yms tyylii, keksitään sitten :D Ja toki muutkin/kaikki mukaan vaikka tammikuussa ei synnyttäiskään, jos haluaapi..

Nyt soffalle levähtään ku perheen miehet on saunomassa. Ite en enää kykene yhtä aikaa sinne ku tuntuu että happi loppuu, kun on sauna päällä ja kaikki yhtä aikaa tuolla pienessä kylppärissä. Otan täällä sitten poijjaat vastaan. Ja nyt iltasella on mun vuoro huilia ku iltahommat pojille on tehty niin mies hoitanee nukuttamisen. Onneksi pojat menee nykyisin helposti nukkumaa, ku ei päikkäreitä nuku kumpanenkaa. Jää sitten hiukana aikaa yhdessäkin olla. Vaikkakin mä olen nykysin niiiiiin väsynyt että nukahdan monasti sohvalle klo9 iltasarjaa katsoessa.
Mutta hyvää viikonloppua mammoille ja masuille :heart:

Saaru ja Aattomiäs--> enää 29pvä (+2vko) h-hetkeen..
 
Minäkin täällä jälleen :headwall: Kävin tuossa pesulla ja otin sukat pois jaloista niin isäntäkin kysyi, että noinko turvoksissa ne sun jalat on. Siis aivan kamalat, no vettä olen tänään juonut ihan varmasti 3 litraa jollen enemmänkin. Täytynee huomenna ottaa ihan mitalla, että varmasti tulee juotua. Ja sitten jäi tuonne takaraivoon pelottamaan se paineitten nousu, no jospa ne sitten ensi perjantaina olisi kohdillaan kun menen tarkistuttamaan.

Muuten olo on ihan siedettävä, ainut on kun tuo kaveri tosiaan on tuolla ihan rintojen alla niin eteenpäin ei voi nojata ollenkaan. Ja hengittäminen on yhtä tuskaa....No toivotaan että kaveri suostuisi laskeutumaan ja kääntymään oikein päin niin saisi tätä oloa edes hieman helpotettua. Ja sitä se lääkäri tänään sanoi kun kerroin ettei yöllä tartte käydä vessassa vaikka juon yöllä puolien litraa vettä, että eihän se kaveri paina rakkoon niin ei siellä vessassa tarvitse käydäkkään. Ymmärtääköhän kukaan, selitin niin vaikeasti.

Mutta nyt sohvalle mandariinien kimppuun....
 
Mulla oli muuten neuvolassa kumma juttu kun vauva on nyt kääntynyt pää alaspäin, niin hän on hiukan alempana (ei silti siis laskeutunut) joten sf mitta oli sama kuin 2 viikkoa sitten ja painoa oli tullut kahessa viikossa500g ni siellä oltii huolissaan vauvan kasvusta... Ens viikolla EKA LÄÄKÄRIkäynti... Sit nähään, mut 250g/vko pitäis olla ok eiks vaan? Ja se et sf mitta on sama jos vauva oli viimeks ihan eri asennossa ja nyt pää alaspäin?? Musta ainakin kuulostaa ihan ok:lta...
 
Heippa hei vaan =) Kokonaisena täällä vielä ollaan alkaa vaan olemaan niin kauhean tukalat olot tän masun kanssa että.Eilen olin vikan kerran neuvola lääkärillä ja kaikki oli ihan ok kohdunkaulaa jäljellä vielläkin se 3 cm sanoi että hiukan on auennut jo sieltä vauvan puolelta En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitti hmmm.... sanoi vaan että saattaa vaavi syntyä jo etu käteen :D ja runsaasti oli lapsi vettä ja sekin voi aiheuttaa jo kuulemma ennenaikaisen synnytyksen,siis odottelen jo kovasti että tulisi jo vaavi maailmaan alkaa tosiaan olemaan jo niin ahdasta .painoarvion sain käsikopelolla veikkasi että painaisi vaan 2.3kg mikä on aika vähän ainakin minun mielestä sf mitta on hulppeat 34cm ja vauva on RT:ssä mutta ei kiinnittynyt vielä että tälläistä täällä :D

Kaikille vaan jaksamisia kohta ne vauvat jo syntyy :heart:
T:Tahtoo äidiksi ja vaavi 35+5
 
Huomenta,

täällä taas heti aamusta. Viime yö meni joten kuten, heräsin pari kertaa ja molemmilla kerroilla piti sitten odotella sitä unta. Ja aamulla kun heräsin niin kurkku oli aivan kamalan kipeä. Toivottavasti ei tule mitään tautia nyt näitten muiden vaivojen lisäksi. Jalat on edelleen turvoksissa, mutta ei eilisellä tasolla. Eli tänään vain lisää vettä kierroksiin....

Miehet lähtevät kohta anoppilaan ja mä pääsen leipomusten kimppuun. Ja onneksi ehdin ottaa päiväunetkin ennen kavereiden tuloa. Ja sitten saakin vaan rauhassa jutella ja nautiskella herkkuja :p :p

Jokos kaikki on aukaisseet sen joulukalenterin ekan luukun?? Meillä on sellainen omatekoinen joulukalenteri ja poika oli ihan innoissaan kun tajusi, että joka aamu on jotain. Olen ostellut kaikkea pientä joita sitten laittelen sinne edellisenä iltana. Tarroja ja pieniä autoja sun muuta roinaa. Viimeiseen en ole vielä keksinyt mitään kivaa, mutta jos tässä jotain osuisi silmään kaupassa.

Eli eipä tänne kummempaa kuulu....

Jää vaihteeksi roikkumaan
 
Taas aamuvirkkuna täällä. Esikko taas normaaliin tapaan herättelin ennen 8, vessasta vaa kuuluu.."pyyhkimään.." :D Niin malttamattomana oli ku eilen puhuttiin että tänää saa sitten aukaista ensimmäisen joulukalenteriluukun.

Eilen illalla ihan kui ois muka jo pikkasen suppaillut, en ihan varma ole ku ei sitten millää muista millasiin ne alkusuppailut (jotka siis tuntuu) on. Mutta tossa soffalla kölliessä alaselkää menkkamaisesti jomotteli/kuumotti sekä masua tikkuili "kuumasta" ja pinkeeksikin meni. Olettaisin siis että niitä ne on.
Issiasta puolestaa alkoi taas yöllä jomottaa ihan kunnolla, nukunkohan mä jotenkin huonossa asennossa ku se levossakin alkaa vaivaamaan :| Pitääkin sitten ottaa ennen niitä mamma synttärikekkereitä sitten särkylääkettä jotta jaksaapi ne hoitaa kunnialla.

Acco Kyllä munkin mielestä kuulostaa ihan loogoselta että masun mitta pienenee ku pt vaihtuu rt:hen ja painohan on ok, jos sitä tulee max.500g/vko, jos enemmän niin son liikaa.. Mutta jospa ne haluaa varmistaa vain vauvan koon sekä lapseveden määrän. Ompa hassua että sulla on nyt vasta ensimmäinen neukkalääkäri. Mulla on kaikkiaan 3 käyntiä takana, ja en usko et enempää tuleekaa, jos mitää kummallisempaa ei tule.
tahtoo äidiksi Varmaankin lapsiveden määrästä johtuu et sf-mitta on niin iso. Mutta kui se osas arvioida vauvan painon jos vettä on paljon, eikös se oo silloin aika hankalaa. Mulla kaverilla oli nyt syksyllä sf-mitta 40cm ja kaveri ite on hyvä jos 150cm pitkä ja hoikka. Hällä oli kans paljon lapsivettä ja vauvan koko tarkastettiin kanssa, ku oli myös epäilyä että ois iso, mut ei se sitten nii hirmu iso ollutkaa 3,8kg:) Mutta sektiolla syntyi.

Jos menis aamupalalle... :p *hengailee*

Saaru ja Aattomiäs 36+1
 
*haukotus* pojat tolskaa ja leikkii keskenään. Mua meinaa väsyttää ja ramasta, tylsääkin meinaa olla heti näin aamusta. Mutta jospa nyt ku alkaa touhottaa niin piristyypi.
Pitäs lähteä esikolle ostaa uudet juhlakengät ku edelliset menneet yhtäkkiä pieneksi. Muutenkin tuntuu että poika on kasvaa hujahtanu, kaikkien housujen lahkeetkin alkaa olla vajaamittaisia ja ihan vasta olivat sopivia. Tänään pitääkin samalla katella löytyiskö uusia housujakin pojalle sekä toppista.
Sitten käydään ostamassa kukkia, jotta pojat saapi mummulle ne sitten antaa ku mennään synttäreille :heart: Saapa nähä kui sitä alkaa mummumamma kyynelehtiä ku annetaan omatekemän syndelahja (dvd-levy jossa äitille sopivalle teemalla esitetään valokuvia,tekstejä musan mukana äitin omasta elämästä, vauva-,nuoruus ja teinikuvia sekä meistä lapsista pieninä sekä meiän lapsista yms) Siihen olla koitettu äitin sukulaisilta ja ystäviltä kanssa koota kuvia mukaan. Tuossa on lahjaideaa muillekin eikä maksa paljoa, aikaa vaan vaatiin.
Mutta ei kai se auta ku laittaa nokka kohti markettia..

Mukavaa pakkaslauantaita!

Saaru, enää 28pv (+2vko:D)
 
Ihanaa, kun on jo joulukuu! Vaikka ei kalenteria olekaan... Tänne on tullu niin paljon tekstiä et aina kun meinaa tulla kirjottamaan niin aika meneekin lukemiseen. Mut hienoa, kun on aktiivisia ihmisiä. Ja toki jatketaan vauvapuolella, nimeksi kävis joku "LA tammiset", syntyi se pieni sitten joulu-, tammi- tai helmikuun puolella. Kunhan vain tutulla porukalla jatketaan :)

Samaa ihmettelin kuin Saarukin et onpa outoa, kun Accolla vasta eka lekuri. Mullakin jo 2 takana ja kolmas reilun viikon päästä, silloin selviää pääsenkö/joudunko synnytystapa-arvioon. Kiva olis kyl päästä, kun mun sf-mitat on mennyt lähes koko raskauden käyrien yläpuolella, vaikka lapsivettä ei ole liikaa eli vauva on joku tuleva betoniraudottaja varmaan...

Pippuri84 kyl täällä ainakin katsotaan hb joka neuvola käynnillä. Mäkin syön säännöllisen epäsäännöllisesti rautaa eli kiva tietää, onko hyötyä.

Glaudia tosi ilkeälle kuulostaa tuo sun päänsärky ja paineet. Auttaako lepo yhtään? Yritä ottaa rauhallisesti.

Mulla alkoi virallinen äitiysloma keskiviikkona, joskin jo useamman kuukauden saikussa olleena tämä ei juurikaan päivärytmiin vaikuta. Mut onhan se kivempi sanoa olevansa äitiys- kuin sairaslomalla =) Monilla tuntuu olevan jo aika tuskaistakin oleminen. Voimia teille! Itse olen vasta kunnon liitoskipuvihlaisuihin tutustunut viimeisen viikon aikana ja nekin tosi satunnaisia eli eivät vaikuta olemiseen juurikaan. Samoin vasta pientä turvotusta on joinakin aamuina ollut havaittavissa, mut niin vähäistä että vieras ei edes huomaisi, että sitä on. Mun maha on iso, mutta sojottaa ulos- ja eteenpäin eli ei niinkään paina vielä alapään luita ja suonia. Issiaskivutkin hävisi tukivyöllä parissa päivässä. Joskin keuhkoja ja kylkiluita painaa> istuminen ja kyykkiminen saa hapen loppumaan helposti. Välillä ei voi kumartua, kun Papunen painaa pyllyllä kylkiluista vastaan. Muutenkin innokas mesoamaan tuo asukki... Mutta nyt pesulle ja koiran kaa ulkoilemaan ennen kuin mies nousee yövuorounilta...

Oikein ihanaa joulun odotusta kaikille tammimammoille ja otetaan rennosti! Ei stressata liikaa!

Pore&Papunen 34+6
 
Mukavaa joulukuuta!

Taas hyvin nukuttu yö takana, mulla (joku muukin taisi tästä mainita) taitaa mennä vähän kausittain: välillä nukun monta yötä putkeen tosi hyvin ja sitten taas valvon pariyötä... On muuten myös aika tarkka rytmi tullut nukkumiseen, tai heräilen aina lähes samaan aikaan.

Eilen illalla tuli taas leffaa katsoessa syötyä sipsejä, niin nyt sormet aavistuksen turvoksissa, mutta eiköhän se tästä helpota, kun juo tarpeeksi vettä.. Tänään suunniteltiin pitävämme ihan omia pikkujouluja, ostetaan jouluruokia kaupasta ja herkutellaan illalla! Pitääpä muistaa laittaa miehelle saunakalja jääkaappiin ja itselle "siideri". Olettekos muut juoneet näitä alkoholittomia siidereitä? Itse kesälomalla kaipasin mökillä saunajuomaksi jotain muuta kuin limua, niin tuli sitten ostettua erilaisia alkoholittomia siidereitä. Parhaana ehdottomasti pidän Kopparbergin omena-karpalo siideriä, jotenkin se maultaan sopii saunaan paremmin kuin limu.

Mutta nyt ulos koirien kanssa, ajattelin kipaista autolla kauppaan jos ei oo ihan mega jäässä, ostamaan jotain hyvää leipää aamupalalle ja miehelle joulukalenterin..

 
[/b]Hauskaa joulukuuta kaikille!

tammiäiti mulla kanssa herääämisestä asti ollut maha ja selkä ihan "kireenä" muutenkin olo tosi kankee ja vaikee. Ihan uskomatonta että nää vaivat alkaa jo nyt, kun vielä pitäs 2 kuukautta jaksaa.

Muuten on tosi ihana päivä. Oikein joulunen fiilis. Lapset kömpi molemmat aamulla mun viereen ja oli tosi kiva kun molemmat halas ja vauvakin vielä potkiskeli masussa. Tämä äippä on nyt saanut rakkautta heti aamusti, taidan palkita mukulat tekemällä joulutorttuja välipalaksi.
Ja jos oikein tsemppaan itteeni aloitan vauvan vaatteiden ja vaippojen pesemisen tänään. Ei oikein nuo pesuhommat kiinnosta kun oon tänä aamuna jo kaksi koneellista jauhanu ja silittämiset olis vielä edessä.

Mutta nyt päiväsapuskan tekoon..
 
Huomenia kaikille!
multa ei tuota Hb.tä ole mitattu kun ehkä 3 kertaa vaikka on huidellut matalalla.Ehkä ne nyt sit tiistaina mittaa lääkärineuvolan yhetydessä.Mä vähän luulen että pysyttelee edelleen siinä matalalla kun hengästyttää niin paljon välillä.tosin eiköhän tuo kohtukin jo paina aika hyvin keuhkoja kasaan..
turvottelut on taas hallinnassa kun muistaa välillä nostaa jalkoja kunnolla ylös ja juoda ja juoda..

Tänään jotenkin väsyttää taas vaikka tuli hyvät unet nukuttua.

alkoholittomista juomista sen verran että eipä ole nyt niitä tullu ostettua.limua ja mehua juodaan.esikoista odottaessa tykkäsin alkoholittomasta oluesta mut nyt en ole niitä juonut vaikka niitä kaapissa on.tuntuu että niistä tulis vaan entistä turpeampi olo =)

tuli tuossa syötyä lounas ja nyt ramasee taas mukavasti.lähtisköhän tyttökin jo päiväunille..
Taustalle jään roikkumaan minäkin

=)
 
Aluksi kiitokset Saarulle uudesta pinosta, kiva kun jaksat tästä aina huolehtia. Niin ja myös minä toivon, että vauvapuolella jatketaan. Täältä saa kuitenkin muilta niin hyviä neuvoja, jotka varmasti tulevat tarpeeseen, ainakin näin kun esikoista odotellaan.

Täällä vointi on edelleen suht´hyvä ja mitään supistuksiakaan en ole huomannut. Eilen kauppareissulla jalkapohjaan iski kauhea suonenveto, mutta onneksi siitäkin selvittiin. Nyt olen muistanut juodakin enemmän mitä normaalisti.
Huomasin myös että jalkani ovat jonkin verran turvonneet, aiemmin ei ole ollut. Jos vähän pidemmän aikaa joutuu olemaan ylhäällä, niin jaloista sen kyllä huomaa. Onneksi kengät kuitenkin vielä mahtuu jalkaan. Muualla tuota turvotusta en ole huomannut.
Marraskuun puolella oli myös juttua käsi/ jalkasärystä. Itelläni ainakin öisin toista jalkaa särkee kovastikin. Jalan suoristaminen tms. ei siihen auta. Ja päivällä särky on poissa.

Mulla kuluu saunaoluena holstenia tai nikolaita. Kesällä join noita siidereitä.

Oliskohan noita viikkoja nyt sitten 32+2 ???
 
Hupsista, joulukuun eka ja jo kaksi sivua tekstiä!! Mukavaa :)

Oksettaako ketään?! Mulle iski pari viikkoa sitten aivan toivoton pahoinvointikausi. Koko raskausajan olen oksennellut silloin tällöin, mutta nyt tämä alkaa mennä jo ihan älyttömäksi!! Viimeksi eilen aamuna oksensin ja jatkuvasti on paha olo. Eikä auta tiuhat syömiset tmv. oksettaa, niin oksettaa... Hermon päähän vaan käy jo!!! :headwall: Ja juutas jos tätä kestää vielä 10 viikkoa, kun edelliset syntyi molemmat vasta 41+4.... Tekis mieli sanoa jo iso ja ruma sana!!!!

Täällä "ensikertalaiset" pohtii miten sitä vauvan kanssa sitten pärjää. Muistan elävästi ekan vaipanvaihdon esikoiselle, kun pyysin hoitajan viereen avuksi. Olo oli aivan hassu. Tiesi, että varmasti osaa homman, mutta voi sitä epävarmuuden määrää. :) Ja miten luontevalta se sitten tuntui heti, kun hommaan alkoi. Tai pyllyn peseminen ekaa kertaa, kun vauva oli niin pieni ja "veltto" :D Voih, maltan tuskin taas odottaa!

En sen suuremmin ole vielä sairaalakassin sisältöä ajatellut, mutta edellisiltä kerroilta on jäänyt mieleen, että vihko ja kynä olis kannattanu ottaa mukaan. Olen päiväkirjan kirjoittaja -tyyppi ja kun vauva nukkui ja ei ollut mitään tekemistä, niin olisi ollut kiva kirjoitella muistiin omia tuntemuksia. Varsinkin toisen aikaan, kun homma oli niin "rutiinia".

Mutta ai maailma, ensi kuussa suurimmalla osalla on jo nyytti sylissä!! Mihin se aika katosi? Minua vaan harmittaa, kun ei ole voinut ollenkaan nauttia tästä raskaudesta noiden vaivojen ja jatkuvan pahan olon takia. Tai no kyllähän tämä ihanaa on, mutta rankkaa on ollut!!! Luojan kiitos, issias on välillä vähän parempi.

Touhunnut olen koko päivän. Lähinnä semmoista alkuraivausta, että pääsee huomenna imuroimaan. Huusholli on ihan oikeasti pommin jäljiltä. On huimannut niin, että ei ole voinut kumarrella ja lelut on jotenkin kummasti siirtynyt kuin itsestään olohuoneeseen, ja aivan yläkerrasta poikien huoneesta asti. Ja kuulemma itsestään!!! Nyt tein piparkakkutaikinan jääkaappiin, että saa saunan jälkeen syödä! Taikina on miljoona kertaa parempaa kuin paistetut versiot. Ja sen takia teen taikinaa nyt, että jää sitten siitä seuraavasta taikinasta edes vähän leivottavaa, kun hävikki on 2/3 osaa :D Innolla odotan vatsan reagointia ;)

Taas tuli tekstiä, vaikka ei oikeestaan ole asiaakaan :) Taitohan sekin, osata kirjoittaa diipadaapaa!

johnu (ja huomenna 32+0!!)
 
Tälleen "ensikertalaisena" ei oo tullut pärjäämisestä mitään kauheita paineita.. Äiti asuu tossa kolmen kilsan päässä. Suomi on kuitenkin melkoinen holhousvaltio, ettei täällä yksin jää, jos vaan apua hakee. Neuvolastakin tullaan kotiin käymään ja on kerrottu mistä saa apua, jos on vaikka synnytksen jälkeistä masennusta tms. Niin tai, voihan olla että paniikki iskee sitten vasta vauvan synnyttyä :snotty: Mites muuten teidän miehet kokee pikkuisen tulon? Onko jo havaittavissa jännitystä, vaikkei sitä myöntäisikään?

Oon nyt sitten alkanut pesemään vaavin kamppeita. Kun musta tuntuu, että Abbath syntyy jo tässä kuussa (tai siis toivon, että syntyy..) Sairaalakassia pakkaillaan pikkuhiljaa. Imetysliivejä hain kahdet. Halvimmat mitä löytyi oli 11,90?. Ne siis Anttilasta. Enpä viitsi nihin kauheasti sijoittaa, kun niitä ei tule kauaa käytettyä, eikä niiden tarvitse mitkään äärimmäisen tukevatkaan olla, kun kuppikoko on sama kuin ennenkin.

Maija: täällä odotellaan ihan sitä aitoa ja oikeaa alkon 5,5% lonkeroa. Mie oon tosi nirso noiden juomien suhteen, ettei muu kelpaa :xmas:

N+A 35+1
 
Ja hyvää joulukuuta ja joulunalusaikaa kaikille!

Saaru: Kiitos tiedosta. Minä kirjoittelen kans sit, kun vauva syntyy... aina kun vain kerkiää... mukavaahan se on lukea ja itsekin kirjoittaa sit kuulumisia! =)

Eli tällaiset pikaiset jutut nyt... pitää lähtiä syömään iltapalalle (itse tekemää) kinkkupiirakkaa :p

Talviterkuin:

Tammiäiti rv 33+3 ja naperot
 
Jep! Mä vastailen kyllä, jos osaan. Noihin ulkoilujuttuhin oli ainakin Saaru ja HeMa jo vastanneetkin. Toi harso vaunuissa on munkin mielestä tosi hyvä. Ja isoa vauvaa olen kyllä nukuttanut ulkona jopa 15 asteen pakkasilla, mut ei tietty ihan pientä vielä. Kylpyvesi on 37 asteista. Mittarin sijasta voi lämpötilaa kokeilla omalla kyynärpäällä. Jos tuntuu kylmältä/kuumalta sit säädetään. Kämmen ei tunne niin hyvin sitä lämpöä. Jos kylpyveteen laittaa öljyä/perusrasvaa, ei vauva tarvi kylvyn jälkeen rasvailla enää. Muutenkaan ei kannata rasvata rutiinisti, ellei iho ole kuiva.

Se violetti lampaanrasva nänneihin on just Lansinohia. Se maksaa niin julmetusti, että suosittelen kyllä käyttämään sairaalan varastoja... Mä olen myös saanut sitä purkissa vähän kotiinkin mukaan. Bepanthen on sit toinen hyvä. Näitä ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Sinkkirasvaa en ole nänneihin kokeillut, enkä nähnyt käytettävän. Parantaa kyllä varmasti hyvin, mutta se täytyy kyllä pestä hyvin pois ennen imetystä, ja se tarttuu ihoon kiinni (kuten tarkoituskin suojatakseen), joten peseminen ei välttämättä luonnistu pelkällä vedellä. Vauvan ärtyneeseen, melki rikkonaiseen pyllyyn tuo sinkkirasva on ihan ykköstä.

Jännä juttu muuten, miten tuo oma mieli tosiaan valmistuu vauvan tuloon. Mulla on nyt alkanut tulla tosissaan niitä ajatuksia, että kunpa jo pääsis hoivaileen tätä vaavelia. Ja sellasta rakastumista tähän masukkiin alkaa olla. Toki se on tärkeä ollut aina, mutta kuitenkin eritavalla. Kiintyminen omaan vauvaan ei aina käy helposti, eikä valtavaa rakastumisen tunnetta tule välttämättä heti syntymän jälkeen. Se on ihan normaalia. Muutenkin tunteet menee ihan laidasta laitaan synnytyksen jälkeen. Toki me tiedetään, että jo nyt raskaana ollessa on mieliala välillä sitä sun tätä, mut synnytyksen jälkeen voi itkettää melki mikä vaan.

Mulla on vähän samanlaisia fiiliksiä kuin johnullakin, että harmittaa, etten ole nauttinut tästä raskaudesta kremppojen vuoksi niin kuin haluisin. tää on ehkäpä kuitenkin viimeinen raskaus mulla, ja sit en enää koe masua enää koskaan... mut olotila sinänsä ei ole ollut mikään kiva.

Toivottavasti Glaudialla ja muilla, kellä paineita ja turvotuksia, ei tule sairaalajoulua.. Vaikka tietenkin onhan se vauvan hyvinvointi tärkeintä. Kyllä sitä joulua sinne sairaalaankin yritetään loihtia, mutta onhan se kotiloloja ankeempaa tietenkin, ja varsinkin, jos samalla on kurja olo.

Muuten, ainakin meillä kaikki vauvat puetaan tontuiksi jouluaattona pieniä lakkeja myöden... ne on tosi sööttejä. Muutenkin jouluna on jotenkin ihan erityistä siellä sairaalassa... Nyt pitää mennä pois koneelta. Tuo etana tunkee pyllyänsä tonne kylkiluun alle siihen malliin...

T: Dinomamma ja etana 33+5
 
Dinomamma tuossa ihanasti kirjoittelikin fiiliksistä vauvaa kohtaan.Mä suhtaudun tähän toiseen ihan eri tavalla kun esikoiseen.nyt jo on sellaista rakkautta jota esikon kanssa tuli vasta ajan kanssa.
mulla ei esikon kanssa sitä kaikenvoittavaa äidinrakkautta ollut heti,jotenkin oma vointi oli niin heikko että en jaksanut heti keskittyä vauvaan täysillä.olin aika hämmentynyt alkuun.nyt sitä tylleröä rakastaa edelleen joka päivä enemmän.
toivonkin että nyt asiat menis niin että pääsis heti nauttimaan tulevasta tylleröstä täysillä.eikä olis enää sitä paniikkia mitä mulla oli esikoisen kanssa kun koko ajan mietti että osaanko ja osaanko...nyt ehkä pystyy olemaan rennompi.

t:HeMa ja tyllerö 34+4
 
tahtoo äidiksi Varmaankin lapsiveden määrästä johtuu et sf-mitta on niin iso. Mutta kui se osas arvioida vauvan painon jos vettä on paljon, eikös se oo silloin aika hankalaa


No en kyllä yhtään tiedä miksi heitti tollaisen arvauksen ?Kysyin siltä lääkäriltä vaan että osaako sanoa mitään vaavin koosta ja noin se sanoi.
Muutenkin vähän huolestuttaa kun verenpaineet oli hiukan korkeat (150/86) mutta pissi on ollut puhdas :) Turvotusta on 24/7 ja on hiukan pistellyt kummasti ylämahaa :/ Merkkejä kenties raskausmyrkytyksestä ? ja just toi jos vaavi onkin noin pieni niin että ei vaan olisi mun istukassa mitään häikkä hmmm... Maanantaina on neuvola missä katotaan sitten uusiksi toi mun paine toivotaan että olisi laskenut hieman,vaikka eihän noi nyt niin pahat paineet ollut....Painoa mulle itelle on kertynyt hurjat yli 13 kg :'( Ei muuten mutta kun bmi oli raskauden alussa jo 33.
T:Tahtoo äidiksi ja vaavi 35+6 :heart:
 
tahtoo äidiksi:voihan tuo ylämahan pistely tulla ihan siitä kun tuo kohtu on jo niin ylhäällä tässä vaiheessa.mulla ainakin kiristelee ja pistelee ylämahaa ja kylkiä vähän väliä.
mulle viimeksi neuvottiin että raskausmyrkytyksessä kipu olis pantamaista vähän niinkuin sappivaivoissa.sit voi tulla näköhäiriöitä ym.

asiasta kolmanteen eli miten mies suhtautuu tulevaan?no meillä on mennyt aika samalla tavalla kun ekankin kanssa eli kyl se niin on että ainakin meillä mies ei erityisemmin hehkuta asiaa vaan odottaa rauhassa vauvan syntymää.erona tietty se että nyt tietää mitä edessä ja miettii käytännön asioita sentään vähän.tuntuu enemmän olevan huolissaan mun toipumisesta ja jaksamisesta.aika vähän hän mulle puhuu vaikka siellä päässä enemmän asioita pohtisikin :)

 
Täällä sitä kotona olla möllötetään. Piti siis mennä miehen kanssa Raumalle teatteriin ja olla yö siellä hotellissa, esikoisen oli tarkoitus mennä kummitädin luokse yökylään. No kuinkas sitten kävikään... tuo pikkuneiti tuli ihan kunnolla kipeeksi, niin suunnitelmat peruuntu. Miehen kanssa ollaan kyllä oltu jokseenkin tyytyväisiä tähän peruuntumiseen. Meihellä oli torstaina työpaikan pikkujoulut ja mulla eilen ja molemmat ollaan tänään oltu aivan tajuttoman väsynetiä. Olis varmaan uni tullut kesken sen teatteriesityksen. Toivottavasti ehditään kuitenkin tehdä tämä reissu ennen Kakkosnelosen syntymää. Mies voitti jostain kilpailusta lahjakortin, mihin kuului tää teatteri ja hotelliyö. Ne oli kyllä voimassa aika pitkään vielä ens vuonna, mutta kahdelle ipanalle on aina vaikeempaa järjestää hoitopaikka kuin yhdelle.

Dinomamma otti kirjoituksessaan mielestäni esiin tärkeän asian: "Kiintyminen omaan vauvaan ei aina käy helposti, eikä valtavaa rakastumisen tunnetta tule välttämättä heti syntymän jälkeen. Se on ihan normaalia." Mä muistan kuinka esikoista odottaessani eräs ystäväni kertoi omasta kokemuksestaan: "Se oli ihan hirveän ruma vauva ja mä olin varma, etten koskaan voisi sitä rakastaa. Ja mä olin vihainen, kun ei kukaan ollut puhunut tällaisista tunemuksista etukäteen." No ystäväiniluonnollisesti oppi rakastamaan vauvaansa. Mutta minusta oli ihanaa, että hän minulle tämän oman esimerkkinsä ennen synnytystä kertoi, vaikka oma reaktioni syntyneeseen vauvaan olikin sitten hyvin erilainen. On kuitenkin hyvä varautua myös negatiivisiin tuntemuksiin ja antaa itselleen lupa myös niihin!

Nyt jatkamaan lauantai-iltaa tuon oman kullan kainaloon.
 
Huhhuh, on taas koko päivän ollu menkkamaisia jomotuksia, vauvan pää paina tosi kipeetä tuonne alas.. :(

MaijaM: Joo, kesällä tuli juotua niitä alkoholittomia siidereitä, eihän ne oikeille vedä vertoja, mutta ihan ok makuisia. Nyt on tullut saunan jälkeen juotua silloin tällöin ihan normaali siideri. (Ehkä parin viikon välein 1kpl)

Täällä mies vähän jännittää tulevaa synnytystä, huomaa siitä kun kyselee päivittäin jotain synnytykseen liittyvää. Hyvähän se on pientä jännitystä ollakin..

Katja ja rv 35+2
 
Huomenta!

Mulla loppui uni vähän kesken, joten päätinpä sitten tulla tänne koneelle istuskelemaan.. Kohta jos jasais lähteä koirien kanssa ulos, niin sitten voikin yrittää saada miestä heräämään. Meillä rytmi vielä toistaseksi kovin iltapainotteinen, eli valvotaan myöhään ja nukutaan pitkään. Nyt pitää sitten vielä tosissaan nauttia näistä vapaa aamuista kun ei tarvii nousta, eiköhän tää tilnne muutu kun vauva syntyy..

Maija 32+2
 

Yhteistyössä