Tammikuun tähtöset 2014

Meillä tyttö ei oo mikään supersäännöllinen/tarkka rytmistä ja aikataulusta ni ei itekseen sellaista kehitä muuten mut siinä klo 20 menee yöunille ja syö iltapalan ennen sitä täysin riippumatta siitä milloin ja miten paljon on sitä ennen syöny :D Eipä tuossa muuten oo mitään ihmeellisiä nukutuskikkoja käytössä... hyvät päikkärit päivän aikana pohjalla auttaa ettei mee yliväsyneeksi.

Päiväunille oon yrittäny kehittää jotain rutiineja mut on niin tytön tuulesta kiinni miten nukahtaa ja nukkuu et vielä ei oo mitään rutiinia muodostunu. Vaunuilu ehkä vähitellen. Meillä alkaa aina hirveä huuto siinä pukemisessa mut sit viimeistään ku vaunut on hetken liikkeessä menee silmät kiinni...
:)
 
Meillä toi nukutus meinaa olla välillä vähän ongelma, on niin kiinnostunut kaikesta mitä näkee ja kuulee, vaikka koetan rauhoittaa menoa jo hyvissä ajoin ennen nukkumaan käymistä jotta ei olisi liikaa virikkeitä valvottamassa. Jos ei muuta katseltavaa ole niin tiirailee omia käsiään ja koettaa taistella unta vastaan. Joskus kyllä kaikki menee nappiin, että ei tarvitse kuin kantaa sänkyyn ja jättää sinne tuhisemaan, joskus taas on puolen tunnin tuttia suuhun - sitterin heiluttelu - tuttia suuhun - vähän maitoa - kanniskelu - kehdon keinutus - tuttia suuhun- show :D

Lähdetään tänään pariksi päiväksi minilomalle Helsinkiin, ollaan hotellissa yö. Aikamoinen spektaakkeli on tuo pakkaaminen, olen itse sellainen vaihtoalushousut ja hammasharja- tyylin reissaaja, vauvalle tuntuis kertyvän lätkäkassillisen verran kamaa sitteristä lähtien :D Varmistin hotellista että siellä huoneessa on vedenkeitin, otan tollaisen Ainun kertakäyttöpullon mukaan ja muutaman ylimääräisen tuttiosan, korvikejauheen sakeuttajineen annostelin valmiiksi niihin kertispullopusseihin. Enempää ei olla suunniteltu reissua, tänäänhän kaikki paikat on kiinni mutta huomenna kierrellään mitä kierrellään ja vähän vauvan tahdilla liikutaan. Eipä toi vauva varmaan hirveästi reissusta perusta, mutta kiva päästä vähän kodin seinien ulkopuolellekin :)
 
Viimeksi muokattu:
kaiho, no on varmasti kiva päästä reissuun! :) Me ei ite lähetä nyt mihkään mut mun äiti tulee kylään ja piristää se sekin, ihan täpinöissäni ootan :D Eipä sekään oo tyttöä nähäny risriäisten jälkeen ja tää kasvanu ihan hulluna siitä...

Eikö kaiho teilläki oo aika reippaasti kasvanu tyttö? Onko sama trendi yhä jatkunu? Mä oon jo alkanu miettii et voiks vauva kasvaa liian nopeesti... siis tää meidän tyttö on taas venyny sentin reilussa viikossa (mittaus tehty kyllä itse mut viimeks täsmäs neuvolan tätin mittaukseen) ja paino ottanu nyt sit kiinni viimekertaisesta koska silloin 5,7 ja nyt menee meidän digivaa'alla sinne 6,3-6,5 kiloon :O Neuvolassa ne saa yleensä vähän vähemmän mut on toi nyt silti lähes 0,5 kg noussu siitä mitä kotona punnitsin vajaat pari viikkoa sit. Hurjaa, minkälainen mammutti tästä vielä tulee...
 
Maddi, joo tyttö menee siellä +2 käyrillä, neuvolassa sanottiin että tärkeintä on että kasvua tulee ja että mentiin millä käyrällä tahansa niin pituuskasvu olisi "käsikädessä" painon nousun kanssa, toki näitä asioita katsellaan varmaan vähän pidemmällä välillä kuin yhden neuvolakäynnin aikana saatujen tulosten perusteella. Ja välillä tulee noita kasvuspurtteja, ei huolta! :) Ja jossain vaiheessa se tasaantuu varmasti, en usko että vuoden-parin päästä nämä alkupään spurttailijat olisivat sen isompia kuin muutkaan ikätoverinsa :) Toki geenit vaikuttaa myös, me ollaan normaalia pidempiä molemmat minä 175cm ja mies 189cm eli tuskin meidän tyttö sieltä lyhyimmästä päästä ainankaan tulee olemaan.

Eilinen menomatka sujui hienosti, tyttö nukkui koko matkan ja muutenkin oli tosi hyäntuulinen, yökin meni hyvin. Minä tulin just hotellin aamupalalle, mies jäi vauvan kanssa vielä torkkumaan, käyköön se sitten kun heräilee, saanpahan syödä rauhassa :)
 
Ooh, kiitti vinkistä kaiho! Vähänkö rakastan tollasia käyriä ja taulukoita ja vastaavia :D Oon käyny sivulla kasvukayrat.fi mut toi sun suosittelema on paljo parempi, kiitti!

Meillä tyttö kasvaa oikeastaan aika tasaisesti käyrällä +1 tai vähän yli. Nämä viimeaikaisetkin havainnot näkyy passaavan käyrälle kun äsken kokeilin tuota kasvuseulaa joten turhaanpa ihmettelen kasvutahtia. Tosin meillä kyllä ei olla mitenkään erityisen pitkiä, mies on vaan vähän yli miesten keskipituuden ja ite oon naisten keskipituuden alle. Mulla tosin on ehkä enemmän "potentiaalia" geeneissä koska olin itekin kasvanu vanhojen käyrien +1 kohdalla tasaisesti kunnes yhtäkkiä kasvu pysähtyi 11-vuotiaana ja jäin käyrälle -0.5. Myöhemmin todettiin keliakia, luultavasti selitti tuon koska kärsin vatsavaivoista, lähinnä ripulista ja kivuista, 8-vuotiaasta asti. No, kuitenkin, tyttömme kasvu on siis jotenkin järkeiltävissä vaikka tahti hurjalta tuntuukin :)

Kiva että on ollu antoisa loma :) Meillä meni ihan kotitöissä eilinen mut oli mukava laittaa juttuja kuntoon ja vaan olla pienellä perheellä pääsiäistä yhessä, käytiinhän me ees kaupungilla kotitöiden ohella :) Tyttöki malttoi nukkua senkin aikaa kun me mussutettiin herkkuja kahvilassa :D tulipahan taas varmaan 8 km kävelyä, luulis näillä touhuila läskien sulavan :D varsinki ku maidon luovutus on taas hyvällä mallilla :)
 
Siis ei oo totta, pakko tulla jakamaan ihmetyksen aihe tänne, taitaa kuukautiset olla alkamassa!? :O Mä luulin et ne on lomalla vielä ainaki muutamia kuukausia kun kerran imetän mut PÖH :D Meillähän ei ollu suunnitelmissa laittaa alulle pikkukakkosta heti tähän ei-enää-niin-pienen ykkösen perään joten voipi olla ihan kiva että seksiä ei oo pahemmin ollu viime aikoina... mitä nyt viimeks jotain pari viikkoa sitten :LOL: Varmaan pakko käydä ostaan raskaustesti jotta saan tässä asiassa mielenrauhan. Mut ei voi kyllä muuta todeta ku et 1. varmoja päiviä mitään oo, nimim. Kierron 8. päivä oli se päivä ku ykkönen tehtiin ja 2. imetys mitään ehkäise höhöh...
 
Viimeksi muokattu:
Maddi, mun kaverilla alkoi menkat 2 viikkoa jälkivuodon loppumisesta ja hän täysimetti 6kk. Mekin otettiin tossa yhdellä kerralla riski kun kumit oli loppu ja hetki vei mennessään... Oho :D

Meillä tyttö on innostunut kiljumaan (ilosta) ja kyllä muuten vihloo korvia, ikkunatkin helisee... :D Toivottavasti keksis pian jonkun uuden äänen tilalle :D
 
Oi, ihana kiljuja teillä :D Meilläkin innostutaan oikein siitä omasta äänestä - kiljumista ei tosin oo vielä keksitty, taitaa olla naapurisovun pelastus :D

Vähänkö nyt alkaa hikeä pukata, eilen joo tuli sitä vuotoa vähän mut siihen se sit jäi!! :O kävi tässä mielessä et mitenhän todennäköinen se uus raskaus oikein olis :LOL: Mies varmaan sais jonkin kohtauksen jos moisesta ilmoittaisin ja vois sitä itekin olla aika ymmällään.
 
Jep, täällä kans kiljutaan kovaa ja korkealta. Nyt sitten kesken ruokailun työnnetään kieli ulos ja aamulla ensimmäisenä kieli on työntynyt ulos :D ihana pikkuvesseli. Mut korvatulpat ois välillä aika kova sana :D

Joo, ei se tuo imetys välttämättä estä menkkoja tulemasta. Kaveri imetti edellistä, menkat ei ollu vielä alkanu niin pokssss. Oli jo uus pikkunen tulossa :D varovaisuutta naiset. ;)

Meillä meinaa olla flunssanpoikasta pikkumiehellä. Jospa menis ohi, eikä tulisi kunnon flunssa päälle.
 
Moikka! Loysin tan ketjun jo noin kuukausi sitten ja oon kaynyt lukemassa teidan juttuja usein, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjottaa ja aina kun olen aikonut jotain kirjottaa niin sitten vauva heraa tms..
Kiva kun taalla voidaan jakaa ajatuksia myös raskauden jälkeen. Varsinkin jos on ensimmäinen lapsi niin kaikki vertaistuki ja kokemukset on tervetulleita!

Meilla mennaan viela taysimetyksella, josta olen tosi, tosi iloinen. Alku oli hankalaa, kun sektiosta toipuminen kahtena ekana paivana vei kaikki voimat enka pystynyt panostamaan suuremmin imetyksen aloittamiseen. Maitoa on kuitenkin aina ollut enemman kuin tarpeeksi. Ensimmaisen kuukauden aikana toinen tissikin meni niin rikki, etta siitä imettaminen oli yhta tuskaa. Panostamalla imemisotteeseen ja kayttamalla vihersavinaamiota ja mantelioljya tuo inhottava vauva havisi. Vauvalla on ollut jonkun verran ilmavaivoja, jonka takia syominen oli 2,5 kuukauden ikaan asti aina ajoittain hankalaa kun piti royhtaytella syömisen lo massa usein. Nyt kolmen kuukauden jalkeen nuokin vaivat on (toivottavasti) kadonneet. Ja jottei liian tasasesti arki sujuisi niin viime viikko meni meilta kaikilta sairastellessa kunnon influnssaa, johon vauva sai myös antibioottikuurin. Kuumetta oli korkeimmillaan 38.5. Kylla siina aidin sydanta kylmasi, kun noin pieni oli sairaana :( Onneksi nyt on jaljella enää vain vahan yskaa.
Muuten pikkuinen on kyllä kasvanut hienosti, ihan keskikayrilla mennaan ja muutenkin miltei joka viikko oppii uusia juttuja. Nyt paata kannatellaan jo tosi hyvin ja nojaillaan kyynarvarsilla. Meillakin on opittu kiljumaan :D
Kauheesti vauva on kuolannut jo parinviikon verran. Koskaan sielta ensimmaista hammasta pukkaa?!
ulkoiltu ollaan vaunujen kanssa paivittain, taalla missä asutaan, alkaa kevat olemaan jo pitkalla ja lampotilat huitelee pariakymmenta. Ajattelin opettaa miehelleni kantorepun kayttoa, niin voidaan kohta lahtea kavelylle ilman vaunuja. Meilla on tommonen stokken carrier-kantoreppu. Onko muilla kokemuksia tuosta tai jonkun muun merkin kantorepusta?
Sen sijaan kotona olen kayttanyt kantoliinaa, joka vapauttaa molemmat kadet ja voin touhuta kotona vaikka poika haluaakin olla sylissa paljon!

Olis vaikka kuinka paljon kirjotettavaa, mutta nyt taas poika haluaa enemman huomiota. Palaan taas asiaan heti kun saan tilaisuuden!

Titti ja poika 3kk 11pva :)
 
Viimeksi muokattu:
Pitihän se testi tehä... Tulos oli negatiivinen ja olin kyllä jopa vähä pettyny vaikka toinen vauva ei suunnitteilla oo ollukaan. Olis aika rankkaa pukata uutta heti perään mut voi hitsit kun toisaalta olis ollu niin ihana...! No, ainaki tuli selväks et ehkäistävä on muullakin ku imetyksellä jos haluu pitää nyt vähä taukoo.

Jee, Titti, lisävahvistukset näihin keskusteluihin erittäin tervetulleita! :) kuulostaa aika rankalta flunssalta, kovasti voimia vaatii tollaset.

Meillä on Manduca-kantoreppu ja tykkään. Aika vähän enää sitä sisällä käytetään nyt ku tyttö on noin iso mut sylivauvavaiheessa se on kyllä ihana keksintö! Mekin aiotaan tässä vielä kokeilla ulkoiluja kantorepun kans, olis jotenki jännää :) Mua itteä on pienenä kanniskeltu Rukan vaellusreiteillä eikä oo jääny traumoja... eipä kyllä muitakaan muistikuvia mut valokuvissa näytän niin tyytyväiseltä siinä :)
 
Meillä myös Manducan reppu, joka oli kyllä ihan mahtava varsinkin ensimmäiset kaksi kuukautta, kun vauva viihtyi vain ja ainoastaan sylissä. Nyt tykkää seurustella jo pitkiä aikoja leikkimatollakin, leluihin on tarttunut jo useita viikkoja ja työntää kaiken suuhunsa mitä käsiinsä saa. :D Kuola on valunut täälläkin jo noin kuukauden ajan, mutta ei ole vielä hampaita näkynyt. Pari viikkoa sitten alkoi myös tutti yllättäen kelvata, vaikka ennen sitä ei sitten millään! Alkoi olla nyrkit suussa koko ajan ja ajateltiin ihan piruuttamme kokeilla tuttia, niin sehän vaan kelpasikin! Tarkka tuo kyllä tuntuu olevan, kun vain tietynlaiset tutit ja pullot kelpaa, muuten tulee armoton huuto.

Täällä on onneksi pikkuinen pysynyt terveenä pientä räkäisyyttä ja silmän rähmimistä lukuunottamatta, vaikka minä ja mies oltiinkin molemmat kipeinä muutamia päiviä. Onneksi on noin ihanat ilmat, niin on viihdytty enemmän ulkona ja vauvakin nukkunut vaunuissa 3-4 tunnin päikkäreitä raittiissa ilmassa. :)

Onko kukaan hankkinut aurinkolaseja vauvalle? Täällä olisi tarvetta ja mietin tuossa, että millaiset kannattaisi hommata...
 
Minäkin olen joutunut tekemään yhden testin tässä. Vähän itseäkin harmitti, kun oli negatiivinen. Mutta järjellä ajateltuna ei olisi ollut hyvä hetki vielä toiselle. :)

Meillä on ollut jo kuukauden ajan aurinkolasit. Ostin baby banzit. :)
 
Meilläkin kuolataan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Jumppailin tänään vauvan kanssa, makasin selälläni lattialla polvet koukussa vatsan päällä ja tyttö jalkojen päällä. Vähänkö se oli innoissaan nähdessään äidin ihan uudesta perspektiivistä :D Kiljui ilosta :D On ne pieniä nuo pienen ihmisen ilonaiheet :)

Täälläkin Baby Banzit, ostin paikallisesta lastentarvikeliikkeestä hintaan 19,90. Ei olla kyllä vielä käytännössä testattu, sovitettu vain :D Oli muuten huvittava näky.

Me tehtiin miehen kanssa yhteinen päätös että jos nyt sattuu raskaus alkamaan niin olkoon se niin :) Eli tulee jos on tullakseen. Ollaanko hulluja? Varmaan joo :D

Uskon että pienellä (reilun vuoden - 1,5 vuotta) ikäerolla elämä tulee olemaan rankkaa potenssiin sata alkuun ennenkuin lapset on omatoimisempia, mutta on siitä selvinny muutkin, esimerkkinä oma äitini joka oli totaali yh siinä vaiheessa kun nuorin sisko oli 6kk ja me muut neljä 2,5-10-vuotiaita.
 
Mikä juttu tää kuolaaminen mahtaa olla, täällä samoin kuola valunu pari viikkoa reilummin, pyyhe pitäis liimata leuan alle :D Liittynee ehkä noihin löytyneisiin käsiin jotka tytöllä on yhtenään suussa. Kerran yritti tissin kans saada niitä suuhun, kovin näytti epötoivoiselta ja niinhän tuo sitte suuttukin kun ei onnistunu ei :D

kaiho, heheh teillähän on aktiivista! :D vähän kyllä myös kadehdin teitä jotka suunnittelette tai muuten vain olette avoimin mielin uuden raskauden suhteen... se on vaan niin ihanaa ja jännää aikaa :) Meilläkin kumma kyllä mies tuumas mun raskausepäilyihin että eipä häntä lainkaan se haittaisi :) Yritetään yhä kuitenkin pitää pieni tauko, saa nähä miten pitkä. Tsemppiä ja onnea yritykseen kaiho! :)

Me ostettiin City Marketista pienimmät aurinkolasit mitä löyty, maksettiin niistä vähän alta kympin. Pitäs olla kunnon UV-suoja. Ne on aika söötit :D
 
Joo luin jostain (paras lähdeviite :D ) että oli vertailtu marketista ja optikkoliikkeistä ostettuja lasten laseja ja niissä linssien suojaavuudessa ei ollu mitään eroa, jotkut marketti-arskat oli jopa parempia kuin merkkilasit.

Meinaa käydä aika pitkäksi välillä, mietin monta kertaa aina päivän aikana että paljonkohan tollainen 3kk tirriäinen tarvis aktiviteettejä. Enenevässä määrin viihtyy leikkimatolla, koetan olla siinä vierellä mahdollisimman paljon, mutta pakko välillä irtautua kotitöihin jos ei kaikkea ehdi päiväunien aikana tekemään. Päivisin kuitenkin jutellaan paljon, kuunnellaan radiota ja ihmetellään leluja, tai sitten raukka istuu sitterissä ja katsoo kun minä tiskaan tms. tylsää. Kai tämä riittää, ehkä tuosta ihan normaali lapsi kasvaa :D Lueskelin kerran jotain "vauvankasvatusopusta" ja tuli sellainen mielikuva, että lapsen kasvattaminen on rakettitiedettä, eli oli omiaan lisäämään tällaisen ensikertalaisen epävarman äidin paineita.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkumies alkaa pikkuhiljaa toipua flunssasta vaikka vielä joutuu ajoittain niistäjällä puhdistamaan pientä nenää, että syöminen onnistuisi. Syömisen kanssahan on nyt nämä pari sairasteluviikkoa ollutkin taas haastetta ja niinpä pieni on laihtunut nyt parin viime viikon aikana. :( täytyy seurata tilannetta ja toivoa, että ottaa sitten kiinni painossa taas kun tervehtyy kunnolla.
Täälläkin on kädet koko ajan suussa ja monet litimärät kuolalaput joutuu vaihtamaan useasti päivän aikana.
Mekin ollaan miehen kanssa ajateltu, että vielä toinen lapsi olisi tervetullut ja että sopiva ikäero olisi max. Pari vuotta. Ihan heti nyt en kyllä olisi valmis uuteen raskauteen... Haluan nauttia kunnolla nyt ensin tästä vauvasta. Kai tuossa kesällä pitäis sitten alkaa yrittelemään, kun ei se sieltä varmaan ihan heti tule... Tämäkin antoi odottaa itseään 5 kk.
imetyksestä: te jotka vielä imetätte niin kuinka kauan teidän yksi imetyskerta kestää ja syötättekö vain toisesta rinnasta vai molemmista? Täällä yksi imetys krt kestää 2-10min maksimissaan. Yleensä imetän vain toisesta rinnasta/kerta. Lääkäriltäkin olen monesti huolissani kysellyt, kun vauva ei ime tuon kaempaa. Lääkäri siihen vaan totesi, että kun painoa tulee ja vauva voi hyvin niin se ehtii saada riittävän määrän maitoa tuossa ajassa. Mulla kyllä onkin suihkutissit, eli maitoa tulee aikamoisella paineella.. Monesti imettäessäni toisesta rinnasta, toisesta suihkuaa maitoa samaan aikaan. Samoin yöllä jos edellisestä syötöstä on kulunut kauan, herään yöpaita litimärkänä maidosta :whistle:
Jo alussa hankin sähkökäyttöisen rintapumpun, jolla olen pumppaillut maitoa pakastimeen.
Eilen kuulin muuten ekaa kertaa kunnon kikatuksen, kun vauvaa niin huvitti kun kielsin sitä laittamasta nyrkkiä suuhun. Ihanan kuulosta :heart:
 
Viimeksi muokattu:
kaiho, samoja juttuja oon itekin miettiny... periaatteessa kai ihan tavallisella arjella ja vauvan hoidolla antaa vauvalle ihan riittävästi virikkeitä. Tosin ite oon miettiny sitä et sellaiset jutut kuten toisen kielen käytttö, vauvahieronta, musiikki ja liikkuminen vauvan kanssa on vielä "ekstraa", enemmän ku on niin sanotusti välttämätöntä. Kaikkea ei kannata tuputtaa mut esim. musiikin vaikutuksista on useita eri tutkimuksia, ilmeisesti musiikki on aivoille kokonaisvaltainen kokemus ja siten kehittää yhteyksiä eri aivoalueiden välllä erityisellä tavalla. Samoin esim. ruokavalio on tietty tärkee, kalan rasvahapoilla ruokitut pärjää paremmin kognitiivista osaamista mittaavisa testeissä! Näin jo sitten jos äiti on raskausaikana käyttäny kalaöljyä.

Titti, meillä myös täysimetyksellä mennään. Välillä syö yheltä, välillä molemmilta. Menee 5-10 min per tissi yleensä. Tosin käytän rintakumia mikä vähän saattaa hidastaa. Mulla ylimääräistä maitoa saattaa tulla helposti 2-3 dl jos neiti syö muutamia kertoja vaan toiselta rinnalta. Enimmillään oon joskus pumpannu 130 ml yheltä rinnalta. Aina ei pumpulle vaan heru niin hyvin, 60-120 ml per tissi on tavallinen vaihteluväli. Luovutukseen menevä maitomääräkin saattaa vaihdella aika paljon eri päivinä ja viikkoina, riippuu jo ihan siitä miten tyttö herää yöllä, 100-300 ml per päivä on vaihtelu, yleensä noin 200 ml. Esim. tänään herättiin iltaysin aikaan alkaneiden yöunien jälkeen vasta nyt puoli neljältä syömään ja vedetään molemmilta rinnoilta ähkyt :D Toissa yö sama homma joten yöllä ei tuu yhtään maitoa luovutukseen kun en jaksa pumpata ku silloin kun toinen tissi jää tyhjentämättä. Muutenki välillä saa niin vähän ite nukkua et hölmö olisin jos heräis vaik ei oo pakko.

Mullakin tissit täyttyy ja tulee pinkeeks jos syöttöväli venähtää ja silloin sitä maitoa valuu ihan lammikoiks asti. Suihkulla tulee välillä rintapumppuun ja neitin refluksi ainakin osittain pahenee mun ylitsevuotavien tissien takia :( Mielenkiinnosta pakko kysyy et miten sulla Titti rintojen koko muuttu? Mulla jotenki pullahti ihan uusiin mittoihin maidon noustua, tuli hirveät arvetkin rintojen alle josta ne ei onneks näy kyllä :) Aiemmin oli 75C, nykyään jotain 80D ainakin, pelkkiä imetysliivejä oon käyttäny ja niissä tuo koko ok.
 
Viimeksi muokattu:
Maddi, mulla rintojen koko on muuttunu 70b:stä 75c/d:hen riippuen liivin mallista. Mäkin käytän tällä hetkellä vaan imetysliivejä. Mäkin muuten käytin rintakumeja alussa jonkin aikaa, kun toisen rinnan nänni oli ns. sisäänpäin kääntynyt, johon vauvan oli vaikea tarttua. Aika pian tuokin asia sitten korjaantui enkä ole sen koomin rintakumeja käyttänyt.

Täällä maassa missä asutaan niin ei ole oikein toimivaa maidonluovutus-järjestelmää, sen takia pumppailen ja pakastan vaan ihan omaa käyttöä varten. Alunperin mulla oli tarkoitus palata töihin nyt toukokuun puolivälissä, mutta sain pidennettyä äitiyslomaa syyskuun puoliväliin, joten vielä ei ole ollut käyttöä pakastetulle maidolle. Sitäpä oonkin tässä miettinyt, että jos tässä aina joskus sulattelis maitoa tuolta pakkasesta ja syöttäis tuttipullosta, niin mitenköhän ton tuttipullon käyttö vaikuttaa imetykseen? Oon lukenu juttuja, joissa vauva ei sitten enää suostukaan syömään tissistä kun kerran tottuu pulloon.

Mäkin olen aina välillä miettiny, että tarvitsisiko vauvalle keksiä vähän enemmän virikettä. Päivät kun menee tosiaan leikkimatolla tai tommosessa keinuvassa sitterissä, sylissä...
Mä oonkin nyt ihan tietoisesti pitäny taustalla klassista musiikkia päivisin. Siinä itsekin jotenkin rentoutuu ja kotiaskareet sujuu sutjakkaammin :)
Lisäksi meillä ollaan kaksikielisiä eli vauva automaattisesti kuulee kahta eri kieltä.
 
Rintamitohan ei säily pakkasessa ikuisuuksia... oliko max 3kk. Minä jouduin nakkaamaan meidän rintamaidot menemään, mitä pumppasin pakkaseen. :/ Ja voi se pullo vaikuttaa imetykseen, jos jatkuvaan syöttää siitä. Mutta jos vain silloin tällöin, niin siitä ei ole imetykseen vaikutusta. Kaikki vauvat ei välttämättä kelpuuta pulloa äidiltä. Vaan pitää olla isän tai jonkun muun syöttämässä pullosta. Johtuen siitä, että vauva haistaa tissin siinä, jossa on maitoa. :) Eli, pikuhiljaa kannattaa totuttaa pulloon, jos sinullakin on noin aikaseen töihin paluu. :) Missä maassa sinä Tiitti asut, jos saa udella?
 
Hmm joo paha kysymys tuo pullohommeli... meillähän alku oli tytön osastolle joutumisen takii aika haastellinen, siellä kun annettiin pullosta maitoa jos en ollu paikalla. No, kotia ku tultiin niin eka päivä mietin riittääköhän maito mut sen jälkeen ties että luultavasti riittää :) Siirtyminen pelkkään rintaruokintaan meni siis tosi hyvin. Tyttö tosin on todellinen tissivauva, jo siellä osastolla oli mielellään tissillä vaikka pullokin oli jo esitelty useaan otteeseen. Kotona on satunnaisesti saanu pullosta maitoa jos mun on pitäny käydä jossain ja jättää tyttö miehen hoiviin. Menny aina hyvin. Nyt tosin ei varmaan yli kuukauteen oo saanu pullosta, en siis tiiä miten menis nykyään. Ei oo kiire kokeillakaan koska tarkotus on olla tytön kans kotosalla ens talveen asti.

Ai niin, OYS:n äidinmaitokeskukselle ei oteta vastaan yli 3 kk maitoja. Kuulemma sitä vanhempia käytetään joissain maissa kun ei ole parempaakaan mut ei ainakaan Suomessa sairaaloissa suositella.
 
Titti.: Täällä vauva syö tissistä aina ollessani paikalla, muuten pullosta. Aluksi ei huolinut pulloa millään, mutta nyt sujuu jo hienosti, eikä ole vaikuttanut imetykseen. Ehkä siinä tapauksessa, jos päiväkausia syöttäisi pelkästä pullosta, niin voisikin jotain vaikutusta olla. Tämän ikäisellä tuskin kuitenkaan satunnaiset pullosyötöt vaikuttavat imetykseen. Itse olen imettänyt ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta aina vain toisesta rinnasta yhdellä kertaa ja vauva imee tissiä aktiivisesti muutamista minuuteista noin 15 minuuttiin, jonka jälkeen saattaa tosin vielä torkahtaa ja jäädä unissaan "lupsuttelemaan" tissiä. :) Hyvin on kasvanut tällä ruokinnalla.

Mulla kasvoi tissit raskausaikana D-kupista E-kuppiin ja nyt mennään jo F-kupilla. : / Ei yhtään kiva juttu, kun on muutenkin jo ollut aina hankalaa noiden isojen tissien kanssa, mutta minkäs teet. Raskausarpiakin on nyt imetyksen aikana tullut rintoihin, vaikka koko raskausaikana ei minnekään...

Aluksi mullakin oli ihan hirveät suihkutissit, jotka oli vähän väliä aivan pinkeänä maidosta, mutta nyt on onneksi jo tilanne tasaantunut. Toki varmaan tuo töissäolosta johtuva imetyksen väheneminenkin varmaan vaikuttaa maidontuotantoon. Nykyään en saa lypsämällä juuri mitään irti edes monen tunnin imetystauon jälkeen, kun alkuvaiheessa saattoi tulla yhdestäkin tissistä lähemmäs 1,5 dl kerralla. :O
 
Täällä muuten myös kiljutaan ja pölistään ihan mahdottomasti. Pari päivää sitten tuli ensimmäinen naurun käkätys ja nyt hieman yli kolmen kuukauden iässä käännyttiin selältä mahalleen parin päivän treenin päätteeksi. :) Kyllä on hieno fiilis, kun toinen kehittyy ja oppii uutta!
 
Täällä ollaan kiljuttu oari viikkoa, nyt hörötellä nauraa jokavälissä. Kiljutaan,karjutaan ja jutellaan. Minusta tuntuu, että pikkunen ku oppii puhumaan, niin meillä ei oo IKINÄ hiljasta :D

Onneksi flunssa ei ole tehnyt pojulle mitään. On yskä ja nenä tukossa, mutta iloinen kaveri. Maito vaan ei meinaa kelvata. Lääkärissäki köytin, mutta missään ei ole mitään häikkää töristään tässä nyt sitte :)
 

Yhteistyössä