**Tammikuun tuhisijat 2013 Lokakuussa**

Meillä siis diabetes suvussa, ...

Nyt tullut painoa raskauden aikana 5 kiloa tähän mennessä. Viime raskauden kokonaissaldo oli 10 kiloa.

... Viime raskaudessa menin pelkällä Multitabsilla ja raudalla...

Onnellinen Toivotonko + Toivo(tar?) 24+6
Meillä kans diabetesta suvussa, minulla ei.

Kiloja on tullut varmaan jo 8-10 :) nyt siis rv 25+4.

Syön raskausvitamiineja, rautaa (retafer- hb oli viimeksi 126, eli ei olisi pakko syödä, mutta kun supistukset voivat liittyä alhaiseen hemoglobiinitasoon eli istukan verenkiertoon tulin siihen lopputulokseen että kannattaa syödä lisärautaa), magnesiumia (joskus järkyttävät suonenvedot jaloissa, ja kerran pitkittynyt elohiiri silmäkulmassa) ja c-vitamiinilisää (ettei tule flunssa). Raskausvitamiineissa on jo maitohappobakteerit, eli en ole kokenut tarpeelliseksi syödä niitä lisänä (tosin ehkä voisi).

Omega3 en ole uskaltanut hankkia etten vahingossa osta sellaista missä a-vitamiinia (A-vitamiini - Ravintoaineopas.fi).
 
Tääl on käytössä Vitaplex Original Omega-3-kapselit, niissä ei ainakaan ole a-vitamiinia.:) Saa ihan ruokakaupasta, myös kahden purkin pakkauksia.
Nii joo, söinhän mie viime kierroksella kans rautaa. Vielä ei tällä kierroksella oo tarvinu.
 
tervetuloa uusille! Kiva kun vieläki porukka kasvaa. :) Uusillekin tiedoksi, että tuo perustettu facebookryhmä sulkeutuu 16.10 eli ensi viikolla! :)

Ikää kyseltiin, mä olen 22v, mut ehdin luultavasti ennen vauvan syntymää täyttää 23. :)

vitamiineja oon syöny jotain perus raskaus- ja imetysvitskua ja sit tota raskausomegaa. Ja rautaa oon ottanu muistaessani, tosin tällä kertaa HB laski vaan kahdella ekalla käynnillä ja sit on alkanu nouseen. :)

Mut nyt syömään. :)

Pipituuna & nti kakkone 24+5 :heart:
 
Pisang: mulla oli kans nyt heinäkuussa vatsatauti ja saatoin jossain vaiheessa siitä tännekin laittaa. -5 kg putos silloin paino. Sanotaanko, etten ikinä ole voinut niin huonosti :( Just kun raskauspahoinvoinnin luulin menneen ohi, jo muutama päivä oli tuntunut oikein normaalille, niin sitten alkoi kauheet vatsakrampit yms ja muutenkin herkillä ollut vatsa meni kauheeseen kuntoon. Huih. Flunssa alkaa hellittää meillä nyt :)
 
Vitamiineista koko ajan oon syönyt mammavitamiinia ja kalkkia. Alussa Foolihappoa mun perussairauden takia lääkärin määräyksestä. Ja nyt 8vk rautaa, tähän mennessä ollut Retafer käytössä, koska edellisissä raskauksissa sopi hyvin ja nosti nopeasti hb:n. Tässä raskaudessa kummallista että hb vaan laskee (rv7 132, rv18 115, rv23 111, ja eilen rv26+2 106) Oon tosta rv18 alkaen syönyt 2tbl päivässä tyhjään mahaan c-vitamiini pitoisen nesteen kera ja hb vaan laskee. Nyt sitten lääkäri käski vaihtaa valmistetta jos saataisiin nousemaan. Ostin maltofer pureskelu tabletteja jos niillä sitten nousis. Onks muilla ollu samanlaisia ongelmia?

Neuvolassa muuten kaikki ok. Sf- käyrä menee ylärajalla mutta lääkäri sanoi ettei se haittaa. Kuulemma ihan tavallista etenkin kun on uudelleen synnyttäjä. Mahallakin alkaa olla kokoa ihan kiitettävästi :) Onneks ostin kirpparilta valmiiks talveksi toppatakin johon mahtuu varmasti mahakin ja väliin vielä vaikka kunnon villapaita jos tulee kunnon pakkaset.

Persikka-78 rv 26+3
 
Kävin siellä gynellä tänään ja kaikki oli niin kuin pitikin. Kohdunsuu oli pehmennyt, mutta kuitenkin kiinni, joten siis aivan normaali tilanne uudelleensynnyttäjälle ja kaikki sen puolesta hyvin. Eipä mua kyllä muuten olekaan supistellut, kuin nyt sitten sen taudin aikoihin. Kohtu on myös tosi korkeella, joten voipi osittain johtua siitäkin nuo heikot olotilat. Luulen kyllä, että vähän osuutta asiaan oli myös tuolla mahataudilla, koska nyt olo ollut jo parempi. Mutta lääkäri sanoi siis, että jos sf-mitta sattuu menemään yläkäyrällä, niin syy on siinä, että kohtu on niin korkealla, alamahalla tuntuu kuulemma ihan "tyhjä kohta" häpyluun ja kohdun välillä. Ja sitten vielä ultrattiin. :heart: Ja pikkuisella oli kova meno päällä. Kaikki näytti kuitenkin hyvältä. Mitat vastasivat muutamaa päivää pienempää, mutta siis ihan normaalit olivat. Ei ainakaan vielä miltään jättivauvalta vaikuta. Ja typy majaili poikittain. Ehtiihän tässä vielä moneen kertaan kääntyä. :)

Pinsuli mä silloin edelliskerralla neuvolassa sanoin terkkarille siitä, että mua pelottaa, et mitähän se mun kova stressaaminen joka asiasta vaikuttaa vauvaankin. Ja hän kyllä yritti mua lohdutella, että tuskin sen nyt vielä niin kovasti on vauvaan ehtinyt vaikuttaa. :) Kyllähän ne stressihormonit sikiöönkin vaikuttaa, mutta toivottavasti tosiaan ei niin pahasta stressistä olisi kyse. Mutta kyllä se on tosiaan minuakin vaivannut, kun jotenkin olin niin pitkän aikaa niin alakuloisissa fiiliksissä. Ja nää hormonit on saanut mut tällä kertaa kyllä aivan muuksi kuin omaksi itsekseni. Mutta nyt on kyllä jo parina viime viikkona tuntunut paljon valoisammalta ja tosiaan enemmän siltä kuin mitä olen "normaaliolotilassakin". Toivottavasti tämä jatkuisikin näin. :) Jaksuja myös sulle näiden hormonien kanssa. :hug:

vitamiinilisistä mä syön multitabsin raskausvitskuja (niinkuin moni muukin), d-vitamiinia ja maitohappobakteerejakin oon nyt ottanut. Lisärautaa en oo koko raskausaikana syönyt, hemppa pysynyt hyvänä koko ajan ilman sitäkin, niin ei ole ollut tarvetta.

Nyt varmasti unohtui kommentoida asioita, mutta alkaa olla jo silmät ihan ristissä, viime yö oli taas vähän "mielenkiintoinen"... Mutta jospa tänä yönä unta palloon vähän paremmalla menestyksellä. ;)

Lynette ja viides muru 27+6
 
Heissan ja tervetuloa uusille jotka ovat olleet piilossa tähän saakka :DD

Meillä täälä masuasukinkanssa menee tosi rattosasti aika,pinnasänky olis nyt vihdoin valmis ja odottaa sitä että pääsee uuteen kotiin kasattavaks :D
Ja tosiaan muutto vähän aikaistuu toden näkösesti. Alunperin piti päästä muuttamaan vasta 1.11 mutta päästäänkin jo ensviikon loppuna viemään tavaroita :D Huomenna ajattelin alkaa purkamaan kamoja kaapeista pois ja miettimään mitä tarvitsee ja mitä ei.


Lisäksi tuli tossa hommattua vaunut :) Löysin käytettynä Emmaljunga city cross:it tosi hyvän näköset ja kuntoset ja tajuttoman kevyet :D Mietin vain että pitäisiköhän ostaa jalkapeite siihen vielä talven varalle. Siinä tulee kyllä todella lämpimänoloinen kantokoppa tai pussi mikä nyt lienee onkaan :D Sade suoja ja hyttys verkko pitäis ostaa kyllä että pysyis hyvänä sit se kangas. Onko kellään kokemusta kyseisestä vaunu mallista?

Ei millään malttais odottaa muuttoa...Niin kauan halunut isomman asunnon :)

Petteri on nyt päättänyt että hän herää oikein kunnolla sillon kun itse haluaisin nukkumaan mennä joten eihän siitä nukkumisesta mitään tuu ku minimies melskaa mahassa kun mikäkin sirkus pelle :D Ja lisäksi kaksi ihanaa kissaani päättää noudattaa samaa unirytmiä että valot kun sammuu niin riehuminen alkaa ja ai että teki viimeyönä tehdä lapaset noista mutta olin sitten niin väsynyt että vedin peiton vaan korville ja onneksi nukahdin siten.

Lisäks unta vikeuttaa aivan tajuton flunssa ja yskä. Tuntuu että räkää vois tulla joka reijästä. Hengittäminen ei onnistu kun suunkautta joten huulet rohtuneet ja jumalattoman kipeet eikä auta huulirasvat sun muut. Ja pelkästään tän flunssan takia herään sen kolme kertaa yössä plus sitten vielä vessakäynnit päälle. Ja sen kyllä huomaa kun peiliin kattoo että ei oo oikeen nukutuks saanu...Aivan järkyttävän tummat silmänaluset ja hermo kireellä koko aika....Jospa tämä helpottais tästä kohta puoleen(toivossa on hyvä elää)....

Ikä kysymys on nyt ainoo mitä tuolta muistan lukeneeni eli itse olen 21v nyt ja vielä silloinkin kun poitsu syntyy ja mies on 22v nyt ja vielä synnytyksen jälkeenkin :)


Flunssanen mamma ja yökyöpeli minimies 26+4(jos nyt en väärin muista viikkoja)
 
Plah, kirjotin kunnon maratonitekstin ja se hävisi :(

Meillä mies näki tänään vauvan potkun ekaa kertaa. Vikon/pari on potkut näkyneet välillä ulospäin, mutta tänää ajotus osu nappiin ja mieskin pääsi näkemään. Kädellä ei oo vielä päässyt tuntemaan, kun vauva potkii vaan niin lyhyen aikaa, että en osaa ajottaa vielä oikein.

JOku tuolla ikäasiaa kyseli, Meillä siis molemmilla ikää 23 ja itse tammikussa täytän 24. Eli nuorehkoja ollan kun keski-ikä ensisynnyttäjillä taitaa olla tuo 28. En kuitenkaan pidä omaa ikääni mitenkään negatiivisena asiana, sillä meillä elämäntilanne on vauvan tulolle valmis. Ollaan oltu pitkään yhdessä ja miehellä vakituinen työ (itsellä myös vakituinen paikka yrittjänä). Asutaan omakotitalossa joka vähän remppailtu tässä, eli tilaakin lapselle on. Kaikinpuolin siis varmasti normaalia lapsi-arkea tullaan elämään. En itse ajattele itseäni nuorena äitinä, olen vaan äiti (tammikuussa siis). Muiden mielestä taidan kyllä olla nuori äiti. Olenkin ollut ihmisten reaktioista yllättynyt. Osa on kysellyt jo vähän aikaa koska tehdään lapsia, eli varmasti olettavat että vauva on ihan tekemällä tehty. Osa taas on varovaisesti kysynyt että oliko tarkoituksella. Osa taas suoraan kysynyt, että oliko alusta asti selvää että pidetään vauva. Eli vaikka itse en ajattele itseäni nuorena, osa taitaa ajatella. Välillä esim. kaupassa mietinkin että mitä muut ajatellaan. Ollaanko me ihan kuka tahansa vauvaa odottava pariskunta, vai kiinnittääkö ihmiset meidän ikään huomiota. Toisaalta, ei ole mulle niin väliä. Kaikki ketkä meitä tuntee, niin tietää että meillä juuri sopiva tilanne ottaa vauva vastaan, eikä kukaan ole kyseenalaistanut, että onkohan liian aikaista. Itsestä tämä ikä tuntuu juuri sopivalta, sillä olen aina halunnut lapset nuorina. Jaksan fyysisesti lapsi perheen arkea ja kun lapset muutta pois kotoa, niin olen vielä suht nuori. Ja ehkä sitten isovanhempanakin jaksaa paremmin touhuta lastenlasten kanssa. Mun mielestä muutenkin vähän typerää arvostella ihmisesten ikää, varsinkaan tuntematta/tietämättä elämäntilannetta. Oli sitten vanha tai nuori, niin jokainen tietää itse omat rajansa. Toiset ovat loistaiva vanhempia todella nuorina ja toiset eivät ole koskaan valmiita vanhemmiksi. Itse siis aion kyllä ylpeänä olla raskaana ja tulevaisuudessa äiti, ajatelkoon muut mitä tahansa, itse tiedän parhaita oman tilanteeni.

Ravintolisistä itse syön rautaa. En joka päivä syö, mutta muutamana päivänä viikossa. Neuvolassa sanottiin että tämä on hyvä määrä. Myös raskausajanvitamiineja määrättiin ja kalkkia. Kalkki olisi kyllä hyväksi, koska aina ei mulla päivän saantisuositukset täyty, mutta oon vähän liian hajamielinen niiden suhteen. Vitamiineja ostin, mutta en oo ikinä ollut vitamiinien kannattaja ja purkkiinhan ne on tälläkin kertaa jääneet. Uskon että monipuolinen ruokavalio on paljon parempi kun vitamiinilisät.

Viikonpäästä olis sokerirasitus edessä. Neuvolassa on oltu huolissaan kun painoa tullut vähän liikaa, mutta itse omasta mielestäni syön terveellistä ruokaa, eli en ihan kauhean huolissani sokereista ole. Ja jos niissä on vikaa niin ei ole itselle suuri ongelma karsia ylimääräset sokerit pois.
 
  • Tykkää
Reactions: pisang
Mä oon 27v ja mun mies on 31v., ja molemmille tämä vauva on ensimmäinen. Omasta mielestäni ollaan jo aika vanhoja, olisin halunnut perustaa perheen nuorempana. Mutta opinnot loppuivat keväällä 2011, ja siitä lähtien olen ollut töissä, joten aikaisemmin perheen perustaminen ei ole ollut mahdollista. Ja mulle on siis tärkeää, että koulut on käyty, ja työpaikkakin hommattu, ettei tarvitse sitten kituuttaa minimiäitiyspäivärahoilla, ja on sitten joku paikka, johon mennä takaisin äitiysloman jälkeen.

Mutta oon mä silti nuoren näköinen. Kaupoissa edelleen kysytään henkkareita jos olen ostanut siideriä/kaljaa, ja mummot tuijottaa mahaa paheksuen. :D (Tai no en mää nyt ihan viime kuukausina ole mitään siidereitä ja kaljoja ostellut...:rolleyes: )

Piipu85 & Iisakki 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Välillä kuulumisia päivittelen eli paino nyt alkuraskauden painoon noussut eli ei ole paino periaatteessa noussut paljoa kun laski aluks 3kg ja nyt se tullut pikkuhiljaa takasin.
Yöt ja päivät tuskaa ei oikein meinaa kävely luistaa kun alkaa supistelut ja istuminen ei oikein meinaa onnistua kun toinen poika sen verran alaalla et painaa koko ajan virtsarakkoa ja makuullaankaan ei oikein voi olla vaikka kokeilee tyynyvirityksiä sun muuta. Viiimeyönä nukuttu peräti 2tuntia ja olo sen mukainen et ei ole saanut kunnolla nukuttua miehelle tiuskin ja äyskin kaikesta. No nyt mennään tunti/päivä kerrallaan et sais olla kotona et ei tarttis lähtee sairaalaan makaamaan.
Kaikki oli hyvin kun eilen käytiin neuvolassa ja ens viikolla ois sit äitipoli kontrolli.

Rasavilli-77 ja pojat 27+4
 
Joku sanoi että supistukset voi johtua alhaisesta hemoglobiinista ja se vaikuttaa vielä istukan verenkiertoon?? Mun hemoglobiini on alhainen (ei nouse millään yli 120, pahimmillaan 108). Rautaa olen yrittänyt syödä, mutta se tekee mut niin uskomattoman pahoinvoivaksi, etten yksinkertaisesti halua enää. Mut neuvolassa ei ole ikinä sanottu mitään hemoglobiinin vaikutuksesta istukan verenkiertoon :eek: Miksi? Vaikka olen valittanut supistuksistakin, ikinä kukaan ei ole yhdistänyt sitä mun hemoglobiiniini. Yksi stressin aihe lisää, ihanaa... :(

Vitamiinit otan tällä hetkellä pelkkää raskausajan monivitamiiniä, välillä myös sitä rautaa. Ruokavalion muutos ei multa ole oikein onnistunut.

Mulla on sattunut eilisestä asti tuonne oikealle ihan alavatsaan, nivuseen asti. Se on sellaista vetävää kipua, muistuttaa vähän liitoskipuja. Oiskohan nää taas niitä? Moneen kuukauteen ei oo näkynyt :eek: Kipu on aika inhottava ja pistävä, ja selkeästi ihan tuossa kohdussa, eikä mahassa. Onko kellään muulla tällasta?

Pinsuli ja pikkunen 28+0 *poks* !! :heart:
 
Moikka!
Ihanaa saa huokasta. Tenttiviikko ohi! Tullu stressattua täälläkin Pinsulin lisäksi :/. Hellin itteäni vähä tekemällä kosteuttavan kasvonaamion, kuorin kropan ja rentouttava jalkahoito.

Vitamiineja syön päivittäin maitohappobakreeritabletin, raskaus- ajan multitabsin ja omega-3. Jos syön kalaa en ota sinä päivänä omegaa. Mulle sanottiin et litra maitoo pitäs juoda. Ei kyl mene ihan niin paljoa. Kaks lasia päiväs sekä vähä juustoa. Maitohappobakteeri tabletti ehkäsee mahdollisilta allergioilta lapselle.

Ootteko ajatellu ottaa flunssarokotteen? Äiti joka sairaanhoitaja sano et vuoden alussa olis tulossa paha influenssa. Tosi kovan voi iskeä ku raskaana tai imettää. Tää me nimenomaan saatas ilmaseks.

Värjäättekö normaalisti hiuksianne?

Alkanu tulee muutama kerra päiväs kauheen epämukava olo vatsaan. Tuntuu et kaikki ihan lytyssä. Seisaalteen tuntuu vähemmän.

Tänään olin tädin kanssa shoppailee vaaville vaatteita. Ostettiin talvihaalari. Edes oli fliisiä sisävuori ja takavuori karvanen. Silkki kypärämyssy tarttu mukaan ja 100% villahaalari ja sit viel söpö pieni valkone karvapipo. Nyt kyllä babyn kelpaa! <3

Ikää löytyy 20v. Muistan ku joskus päätin et viimeistään haluun vauvelin 25-vuotiaana :). Ikää on suht vähän,mutta siihen nähden tullu koettua vaikka mitä. Oon pitäny itteeni aina vähä kypsempänä ku ikäiseni. Itsenäistyny aikasin ja joutunu ottaa vastuuta. Lapsi on emennän kuin tervetullut ja varmasti saa rakkautta. Ajattelen,et kaikel on tarkotuksensa. Ylläri kylläkin oli kaikille. Omalle isälle eniten ollu sopeutumista. Omiin kavereihin raskaus ei oo vaikuttanut mitenkään. Musta tulee tosiaan yhäiti, mikä ollu selvä alusta asti. Lapsen isän elämä ei oo ihan niin tasasta--> masentunu. Mutta mulla on vahva tukiverkosto, äiti lähellä + muut läheiset.

Summergirl92 ja 26+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
ikää täältä löytyy 34v tai no viikon päästä heilahtaa mittariin 35 eli sama kun tuon tulevan isukin ikä..
SF-mitta taisi olla viime kerralla 25cm.. aikalailla yläkäyrää ollaan tähän asti menty..
Vitamiineja en ole pillerin muodossa syönyt minkäänlaisia ja vointi on kyllä ollut todella hyvä koko ajan eikä väsymystäkään ole mitään ihmeellistä ollut havaittavissa... Joskin hedelmiä on tullut syötyä ehkä normaalia enemmän ja sitten kasviksia.. Porkkanoihin minulla on joku outo himo tullut tämän raskauden aikana..

Pinsuli samankaltaista kipua tuntui täälläkin tuossa eräänä päivänä.. kaupassa asioidessa äkisti tuntui ihan siltä kun olisi lonkka muljahtanu ja kävely oli tosi vaivalloista sen jälkeen.. ja tunne oli minulla vasemmalla puolen... samana iltana tuntui uudelleen vastaavaa "vihlontaa" samasta kohdasta... minulla taas ei aiemmasta raskaudesta ollut mitään tuollaisia kipuja niin en oikein tiedä miltä ns. liitoskivut tuntuvat.. mutta tunne oli kyllä sanoin kuvaamattoman ilkeä...

summergirl92 toi olotila on täälläkin tuttu tunne.. tuntuu et mikään asento ei oo hirmu hyvä, varsinkaan istuen.. seisoen olo helpottaa jonkun verran
ON: täällä on sitten tänään saanut koko perhe osansa minun mielialavaihteluista... on tullut itkupotkuraivarikiukkunauru kohtauksia laidasta laitaan ja ihan koko päivän..
Joskin päivän aikana sattuneet tapahtumatkaan eivät ole tunneskaalaa yhtään helpottaneet.. kiva istua ruokapöydässä kun yht´äkkiä alkaa silmät vuotamaan ja esikoinen kysyy pöydän päässä että: "äiti,mikä sulla on?" yritä siinä nyt sit selittää että ei äitillä mikään hätä ole..
murmelin liikkeet on vahvistuneet päivä päivältä ja tuntuu että ei hetken lepoa saa itsekkään,kun aina levolle mentäessä rupeaa vatsa heilumaan siihen tahtiin että pois alta..


olipa valivali viesti, mutta tuntuu että toi mies ei oikein aina jaksa ymmärtää raskaana olevan naisen oikkuja ja valituksia...


Elovena77 & murmeli 27+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Täältä pikaisesti. Tullut meinaan 3-4 kipeähköä supistusta 30min sisään : /
Pakko lähtee pehkuihin koittaa josko parempi asento toisi helpotuksen.

Vitamiineista
Syön Multivitan raskaus -tabuja (aina kun muistan) + D-lisää. Maitoa juon ja maitotuotteita käytän suht normaalisti, mutta mietin ettei varmaan silti suositukset täyty. Se Omega3:kin olisi paikallaan, kalaa syön n. 3x/vko, ei taida olla sekään tarpeeksi. Mutta huolta en ota syömisistä :) Periaatteessa luotan että vauva ottaa omansa, kunhan suht monipuolisesti syö.

Pinsulille raudasta! Mulla on jokaisessa raskaudessa hb todella matala, eikä se nouse millään rautakuurilla. Esikoisesta oli alimmillaan 80, kahdessa seuraavassa on pysynyt pikkuisen 100 päällä. Terkkarin kanssa olen asiasta monesti puhunut ja hän on kyllä sanonut ettei vauvan takia kannata huolehtia. Pitäisi olla todella alhainen hb, että siitä olisi jotain haittaa. Loppuraskaudessa muistaakseen tulevan synnytyksen kannalta olisi hyvä jos hb on mallillaan ja yleensä luontaisesti hb silloin nouseekin itsestään.

Mulla on nyt ollut hb rv10 120, rv16 108, rv23 106. Rv16-23 välisen ajan söin rautaa ja myös lisäsin sitä ruokavalioon, silti lukemat ei noussut. Rautatabut saa mun mahan avan liian kovalle, lisää ilmavaivoja ja pahoinvointia. Joten lopetin raudan, kun tuloksia (ei näemmä tälläkään kerralla) niistä tule. Terkkari piti tätä oikein hyvänä päätöksenä. Etenkin jos hb pysyy edes paikallaan ilman rautaa, ettei ala putoamaan.

Ikää
Minulla 27 ja miehellä 26. Kolmas lapsi, esikoisen sain 15-vuotiaana.

Flunssa ontehnyt tuloaan koko viikon ja viimein eilen iski oikein todella päällensä. Myös kuopus kärsii tästä olosta viime yöstä lähtien. Minulla sekä miehellä molemmilla oli todella tärkeät työpäivät tänään, jos ei olisi ollut, olisi tyttö saanut pitää kotipäivän hoidosta. Mutta hoitopäivällä ei ollut mittaa kuin 5 tuntia ja olihan se ihan reippaana ja virkeänä siellä touhuillut :) Nyt illalla sitten oli kuumeisenkin oloinen ja lämpöä 37,2. Nukkumaan mennessä oli taas oma virkeä itsensä ja leikkiä touhotti. Mutta huominen Ikean reissu jää tytöltä väliin, menee mummon hellään hoivaan :)

Meillä alkoi täällä syysloma tänään tytöillä. Itse olen normaalisti töissä. Mies osan viikkoa kotona, tai lähtevät tyttöjen kanssa anoppilaan 100km päähän. Siellä tulee käytyä vain silloin kun on mahdollisuus 1-2 yön reissuun.

Adora ja Marakatti 25+1 Hyviltä kuulostaa jo viikot ja mahakin alkaa olla isohko. Huomenna aamusta sitten Ikeaan kaverin kanssa, ostoslistaa vielä viimeistelen :)
 
SofianSohvalle vastauksena: meillä on neuvolassa tuota raskaus- ja imetysvitamiinia suositeltu ja sit tilanteen mukaan rautalisää, mutta muuten on jätetty oman arvostelukyvyn varaan muiden lisäravinteiden käyttö. Toki muistuttavat, että mikäli syö monipuolisesti niin tarvetta popsia ylimääräistä ei ole. Mutta myönnän, etten syö säännöllisesti tarpeeksi monipuolisesti -toki on poikkeuspäiviäkin. Joten turvaan oman ravinteiden saantini sitten lisillä (vauvahan kyllä saa tarvitsemansa, minähän se äitinä jään alakynteen ja se näkyy, jos on puutoksia vaiks vitamiineista.:p). Esim. d-vitamiinin vaikutuksen mielialaan olen kokeilemalla selvästi todennut ja siksi syön sitä vielä erikseen (etelänmaissa ihmiset saa auringonvalosta jo paljon enemmän d-vitamiinia kuin me täällä pimeässä pohjoisessa edes ruoasta ja auringosta yhteensä, joku 50 yksikköäkin kertyy keposeen. Joten oon siltäkin kantilta aatellu, että tuskin on vaarallista, jos syö sen 35 yksikköä päivässä ruoasta saamansa lisäksi (tosin auringonvalosta d tulee hieman paremmasta muodossa kuin purkista, sehän on selvää...)).
Oon kyllä lukenut myös tutkimuksista, joiden mukaan liialla ravintolisien popsimisella voi olla haitallisia vaikutuksia sikiöön. Mutta siksi syönkin vain ne, joita on suositeltu / jotka koen välttämättömiksi, enkä vedä pillereitä ihan varmuuden vuoksi överisti. :p Enkä ruukaa käyttää mitään luontaistuotteita muutenkaan niin en raskausaikanakaan.

Flunssarokotetta en ole ajatellut ottaa. Koitan pitää vastustuskyvyn muilla keinoin hyvänä.

Hiuksia värjään harvoin, mutta en näe sitä pahaksi asiaksi raskausaikana. En nyt ehkä ihan parin viikon välein kävis tyvikasvua värjäyttämässä, mutta kohtuudella värjääminen on varmasti ok.:) Ei kait hiusten värjääminen on pahimmasta päästä miten vois saada kemikaaleja elimistöönsä, luulisin.

Toimiiko teillä maha hyvin? Mulla on alkanu suoli tyhjetä tyyliin 3-4 kertaa päivässä ihan säännölliseen!:O Välillä ihan rasittaa kun saa koko ajan istua huussissa.... Vielä ei ainakaan vauva oo niin iso, että pahasti painais peräsuolta. Sekään ei oo kivaa, jos suoli on täys, mutta mitään ei tuu ulos, kun toinen lytistää kalustoa...:ashamed: (SORRY ällöosasto...!!!) Mutta vielähän se ummetus ehtii kuvioihin mukaan juuh...

Välillä on kanski tullu sellanen outo tunne alakertaan. Ihan niinko vauvan pää ois synnytyskanavassa ja venyttäis paikkoja, vähän niinko ponnistusvaiheen alussa.:O Tiedä mistä lie johtuu, ohimenevä juttu joka on tullu muutaman kerran. Ehkä sit vauveli työntää itteään alaspäin tai jotain? Ei oo kyllä varmaa tietoa siitä miten päin neiti tuolla köllöttää. Jokseenkin poikittain, mutta että onko pää alaspäin vai ylöspäin niin perin vaikea sanoa. No ei ainakaan pitäis olla mitään vaaraa, että olis mitään ihmeitä alakerrassa tapahtunu, koska oon suht lunkisti saanu ottaa. Harkkareitakaan ei ole kovin paljoa eikä kipeitä alkuunkaan, ja muutenkin olo on mitä parhain, etten sanois. Hmph...

Onkos täällä ollu vielä puhetta perhevalmennuksista, en nyt lahopää muista...? :ashamed: Joko ootte monet käyneet? Oletteko tykänneet? Meiän valmennukset alkais ens kuussa. Oon aatellu mennä virkistämään muistia ja psykkaamaan itteäni ainakin siihen synnytysosioon, vaikka kertaalleen olen jo synnyttänyt.:whistle:

Josko sitä suunnistais sänkyhyn... Tarttis jaksaa aamusta siivota huushollia, kun tulee iso liuta vieraita kylästelemään. Tänään on jo leiponu ihan himona.:p

Pisang ja Nuppu 25+2
 
Heippa kaikille masuille!

Ajattelin taas vähän kirjoitella, kun meinaa aina unohtua. Täällä maha kasvaa ihan kauheeta tahtia ja vaatteet käy pieniks, mutta mitään vaivoja ei ole ollut. Taitaa olla ensisynnyttäjän ihanuutta, ettei kauheesti noita vaivoja. Lenkillä käydään mahan kanssa ja noin 1,5 tuntia reipasta kävelyä kestää mennä, mut välillä alkaa pistämään mahasta, se pistäminen häviää kyllä nopeesti.

Hankintoja en ole vielä suuremmin tehnyt, kun odotellaan tässä miehen ekaa palkkaa niin pääsee shoppailemaan. Uskomatonta, että mies sai heti töitä muutettuamme pienemmälle paikkakunnalle missä työttömyysprosentti on suurempi kuin siellä missä ennen asuttiin. Hyvään saumaan tuli työpaikka! :D

Itellä käy aika vähän pitkäks kotona, kun rahatilanne tällä hetkellä tiukka niin ei pääse liikkumaan. Äkkiä toi talous tasaantuu.

Hyvää syksyn jatkoa masuille! :heart:

Hiltsu21 26+0 (pokspoks!:D)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Meillä perhealmennus alkaa tän kuun viimenen päivä. Kovasti ootan jo, toivottavasti ois kiva ryhmä.

Itse värjäilen tukkaa ihna normaalisti kahen-kolmen kuukauden välein. Itsehän olen kampaaja, eli olisi melko hyödytöntä ollaa omaa tukkaa värjäämättä ku käsittelen niitä myrkkyjä töissä ihan päivittäin. Jos tää mun lapsi ei kärsi siitä, niin tuskin kenenkään lapsi kärsii satunnaisesta tukan värjäyksestä. Hiusväritkin on sellasia että ikinä ei voi varmasti tietää. Kyllähän ne aiheuttaa allergioita ja niitä kulkeutuu verenkiertoon. Tutkimusten mukaan määrät on niin pieniä että niistä ei pitäisi olla mitään haittaa jos noudattaa suosituksia (eli maks. 5 viikon välein saisi värjätä). Kyllä oon välillä miettiny että mitähän työni tälle raskaudelle tekee, mutta kun todistusaineistoa ei ole niin on vaan uskallettava tehä normaalisti. En kyllä mitenkään suurta stressiä edes ole asiasta ottanut. Jotenkin vaan vaikea uskoa että satunnaisesta värjäyksestä olisi haittaa kun itse joka päivä niitte aineitten kanssa lotrailen, eikä oo kukaan terkka tai muu varotellut.
 
Luitteko että juuri oli Valviran suositus ettei influenssarokotusta ottaisi kukaan alle 65v, siinkin saattaa olla uniapnea-riski..

Hiusväreistä niin en ole värjännyt muutenkaan nyt lähes vuoteen kun en jaksa sitä koko touhua ja rahanmenoa enää nykyään. Eikä värit ole koskaan ollu mulle täysin allergittomia joten en halua saada joku päivä oikeasti allergiaa niihin aineisiin. Mutta raskaana jos kaikkea pahaa haluaisi välttää niin pitäis varmaan muuttaa metsään ja elää 9kk luonnon antimilla ekohenkeen :p Yks isoimmista ongelmista kun on ne piilokemikaalit jotka sisältää estrogeenia eli naishormonia ja vaikuttaa ennenkaikkea poikalapsiin jo kohdussa. Mutta sen välttäminen tässä maailmassa on lähes täysin mahdotonta. Sitä kun on lisätty aivan kaikkeen eikä EU ole vieläkään saanut sitä kiellettyä eikä rajoitettua niin että edes kuluttaja voisi tietää missä tuotteissa sitä on mukana. Seurauksia voi sitten katsoa vuosikymmenien kuluttua.

Eihän elämästä hengissä selvi muutenkaan ja turha stressaamienn ei ole järkevää. Elämä pitää elää tässä ja nyt ja pyrkiä toki tekemään parhaansa mutta samalla antaa elämän kantaa ja luottaa että maalaisjärki asioissa riittää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli ja pisang
adora Kiitti tosi paljon tuosta rautaselvityksestä! Mullakin tuo rautakuuri tekee ihan hirveän olon, eikä se oikein tunnu tuottavan suuria tuloksia. Yritän pitää sitä hemppaa yllä syömällä enemmän rautaa sisältäviä ruokia tai jotain :)

Perhevalmennus oli jo, ja oli ihan mukava juttu :) Meni tosi nopeeta kyllä ohitse, kesti koko syyskuun.

Hiusväreistä en oo toukokuun jälkeen värjännyt. Taisin toukokuussa kerran värjätä plussaamisen jälkeen, mut se jäi siihen. Jotenkin en jaksa, ja toiseksi on ihan kiva kattoo et kuin paljon sitä juurikasvua ehtii tulla ;D Mun juurikasvu sulautuu jotenkin niin hyvin tuohon värjättyyn (mulla on oikeen supervärjätyt hiukset, kaikilla mahdollisilla väreillä joskus ja moneen, moneen otteeseen) ettei se juurikasvu häiritse :) Tällähetkellä nää on ruskeat ja latvoista vähän vaaleat, ei kylläkään tarkoituksella!

Influenssarokotusta en aio ottaa. Vauvakin on luultavasti jo syntynyt ennen influenssakautta, kun on niin alkukuusta LA :)

Maha toimii HYVIN kyseenalaisesti. Rautaa ottaessa tosiaan menee niin kovalle, että tekis mieli itkeä. Jos rautaa ei ota, monesti on maha sekaisin. Suoli ei oikein koskaan tyhjene normaalisti. Mun maha tosin on ollut aina tosi huonona kaikelle. Veikkaisin että mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä, jolle ei oikein mitään voi tehdä. Äidilläni on sama vika mahansa kanssa :/

Täällä kans suhteellisen epämukavan kivuliaita supistuksia taas. Tuntuu, ettei voi lainkaan liikkua tai alkaa supistelemaan. Ja kun ne ei ole sellaisia selkeitä aaltomaisia tai kestä tietyn aikaa, vaan se kohtu on vaan kivikova ja epämukava ja kivistävä ja puristava niin pitkään, että pääsee makoilemaan. Ja makoillakin saa sen vartin, että kohtu pehmenee. Todella ärsyttävää!

Pinsuli ja pikkunen 28+1 <3
 
Viimeksi muokattu:
heissan kaikille :)

Hiusten värjäyksestä sen verran että plussauksen jälkeen olen ehkä sen kolme kertaa värjännyt hiukset. Kaverikin on raskauden aikana värjännyt eikä siitä mitään oo tullut ja jos kerran täälä alan ammattilainenkin on sitä mieltä että jossillon tällön värjää niin haittaa ei ole :)

Meillä täällä vähän riidan poikasta koko aika ja alkaa todella ahdistamaan...Tuntuu että ei olis edes enää parisuhteessa.....pitänee seuraavalla neuvola käynnillä puhua th kanssa....

Masussa voidaan hyvin potkuista päätellen. Hieman alkaa toi stressi iskemään ja muutenkin pelkoja että 3kk aikaa ja aika paljon asioita tekemättä ja tähän lisäksi se että tuntuu että kaiken saa itse tehdä....

Masumies 27 :)
 
Vinkki (neuvolasta saatu) mikäli haluaa hyötyä kenties enemmän lihan sisältämästä raudasta: älä juo maitoa liharuoan kanssa! Lihassa rauta on kuulemma sellaisessa muodossa, että maito heikentää raudan imeytymistä elimistöön.
Tää oli mulle ihan uus juttu, mutta olen nyt raskausaikana toteuttanut sitä. En sit tiedä onko sillä ollu vaikutusta, kun kerran hemppari on tosi hyvä. Tai sit tää raskaus on vaan niin erilainen kun tyttöä odotan ja viimeksi sain pojan.. :p ...jonka synnytys muuten oli käynnissä tasan vuosi sitten.<3 Taiettiin tähän kellonaikaan heilutella isännän kans peittoja ja yhentoista aikaan kun käytiin nukkumaan ei mulle uni tullutkaan ja siirryin olkkariin sohvalle köllimään, aamu neljään asti kellottelin suppareita ennen kuin herätin miehen...=) Oihvoih, niin haikeeta...Ikävä synnyttämistä, hieno hieno kokemus kaikesta kivusta sun muusta huolimatta.<3

Pisang ja Nuppu 25+3
 

Yhteistyössä