¤ ¤ Tammikuun tuikkeet 2016 ¤ ¤ HEINÄKUU

Taas uusia odottajia :)

Kuinka tarkkoja olette olleet syömisten suhteen, siis suositusten? Mä oon yrittänyt olla tarkkana, mutta kaks kertaa on käynyt "moka" tuorejuuston kanssa. Eka moka kävi jo viikkoja sitten, kun söin jäätelöä, jossa oli tuorejuustoa. Ei tullut pieneen mieleenkään, että sitä voisi jäätelössä olla ja liian myöhään tuoteselosteen katsoin. No tästä ei mitään listeriaan viittaavia oireita ole tullut. Toinen moka kävi tänään juhlissa. Varmistin juhlien emännältä, ettei mitkään piirakat sisällä "kiellettyjä aineita" kuten tuorejuustoa. Eivät sisältäneet. Kunnes myöhemmin hän tulee mulle kertomaan, että unohti täytekakussa olevan tuorejuustoa! No minähän olin palan sitäkin jo syönyt eikä juusto tosiaan siinä maistunut. Epäselväksi jäi, oliko tuorejuusto suomalaista. Harmittaa! Epätodennäköistähän on, että nyt sen listerian saan mutta silti :( en kohta uskalla syödä enää missään.. Ylireagointiako?

Muuten fiilikset raskaudesta alkaa olla jo mukavat, kun paha olo on alkanut helpottamaan. Tällä viikolla oon pystynyt jo olemaan ylhäällä ihan iltaan saakka ilman oloja ja yötkin tulee nukuttua suht hyvin :) melkein yhdeksän viikkoahan niitä oloja kesti! Ja tietty mun tuurilla ne palaa takasin nyt kun iloitsen muutamasta hyvästä päivästä ;)

Verikokeiden tuloksetkin olivat ok ja ensi viikolla on eka neuvolalääkäri :)

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!

Mymmeliini 14+3
 
Mun mielestä Tuorejuustoa saa syödä jos se ei ole pastöroimattomasta maidosta tehtyä. :) itse syön tavallisesti maksalaatikkoa usein kun pysyy hb hyvänä mutta nyt raskauden aikana on täytynyt vähentää sen syömistä kuin myös graavilohen mikä on suurta herkkua :whistle: eli itse en ylitarkka ole kun ne ei ole ehdottomasti kiellettyjä, neuvolassakaan ei täysin tyrmätty jossei usein käytä mutta varovaisuus olis hyvä asia kun listeria :)ei näy ei haise. Olen yrittänyt edes sen verran jos himo käy liian suureksi ettei ainakaan osta mitään lähellä viim.käyttöpäivää eikä huonon näköisiä pakkauksia, ja näin kesäisin kun syödään oman kasvimaan porkkanaa ym juureksia niin niistäkin voi tulla jos on huonosti pestyjä eli hygienia tärkein :)
 
Itse en ole ollut kovinkaan tarkka ravintosuositusten kanssa, käytän ihan vain maalaisjärkeä, mitä voin syödä ja mitä en. Tämä on tietysti ihan oma valinta ja itse kannan myös vastuuni.

Pidän kuitenkin nykyisiä ravintosuosituksia hieman turhankin kriittisinä. Suomessa kuitenkin ruoka on pääsääntöisesti hyvin puhdasta ja esim. listeriariskin vuoksi pehmeiden juustojen karttaminen on mielestäni typerää, koska Suomessa listeriatapausten suurin yksittäinen lähde/aiheuttaja on kasvikset.. Eikä niitä neuvota välttämään. :D Ulkomaalaiset pakastemarjat toki kehotetaan kuumentamaan.

Ruoka-aineista olen välttänyt kokonaan ainoastaan vakuumipakattuja kaloja, maksaa (maksavalmisteita kyllä syön kohtuudella) ja kahvia (-kofeiinia yleensä) olen vähentänyt. Alkoholi ym. tietty kokonaan pois.

Mutta mun mielestä ei tarvi kauheaa huolta kantaa, jos nyt vahingossa söit tuorejuustokakkua! Sitäpaitsi, Valion Viola-tuorejuustotkin on valmistettu pastoröidusta maidosta.
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Päivät ja viikot vilahtelee ja ihan kohta koittaa työhönpaluu hetkeksi ennen äitiyslomaa.

Syömisistä en ole oikeastaan tainnut vältellä oikein mitään ruokaa vaan pitänyt sitten kohtuun kaikessa.
Nyt kyllä syömisiä on pitänyt vahdata vähän tarkemmin, kun napsahti raskausdiabetes-diagnoosi 1h arvon ollessa koholla. Raja meillä oli 9.9 ja minun tulos meni juuri sen yli eli 10.0.
Nyt seurataan sokereita ja syödään säännöllisesti.
Painon kanssa olisi hyvä pysyä paikoillaan, mutta ainakin nyt lomareissusta tuli pari kiloa, jotka ei meinaa "kirveelläkään" lähteä.

Huomenna on edessä neuvolalääkäri, jonka kanssa on tarkoitus jutella vähän tuosta raskausdiabeteksesta ja Metformin-lääkityksestä. Minulla on menossa tuplasti suositeltua isompi annos sitä, joten nyt sitten lääkärin kanssa juttelen, että pienennänkö määrää. Voi olla, että sen pienennyksen myötä myös teho laskee ja ruokaan on kiinnitettävä entistäkin enemmän sitten huomiota (joka ei ole ollenkaan huono asia tietenkään).

Onneksi tuntuu, että raskaus ei ole aiheuttanut mitään huimia ruokahalun nousuja, joten olen pärjännyt kohtuuannoksilla.
Paino on tällä hetkellä 3,3kg korkeammalla kuin tämän "kierron" aikana alimmillaan oli. Eli vielä kohtalaisella painonnousulla olen selvinnyt. Toivoisin kyllä, että vielä saisi pois noita reissuturvotuksia ennen seuraavaa neuvolaa. Tällä kertaa toive on pysyä suunnilleen samassa painossa.

Tässä kai nyt ihmeellisemmät.
Viikot vierii hurjaa vauhtia ja vauva potkii masussa ihan päivittäin <3 Dopplerinkin hankin, vaikkei ollut tarkoitus ja sillä ääniä on sitten saanut ihastella päivittäin.

iloksi ja Lahja 18+1
 
Moiiiii!
Mä oon kans tuorejuusto syönyt. Ruokailujen kansaa on ollut vaikeinta olla syömättä savulohta. Olen myös välttänyt noita vakuumipakattuja kaloja.

Miten suurella annoksella sulla iloksi menee tuo metforim? Mulla menee 2tbl illalla ja yks aamulla. Nyt alkaa olla aamusokerit taas 5,5 tuntumassa. Ruokailujen kanssa olisi kyllä petraamista terveellisyyden kanssa.

Ihanaa kun tää aika menee nopeasti. Kiva kun kaikki muutenkin aika mukavasti nyt. :) pahoinvointia ei enää ole ja maha alkaa näkyä. Kaksostenrattaita olen katsellut. Onko teillä vinkkejä hyvistä yksilöistä? Pitäis olla vierekkäin istuttavat ja maks 75cm leveät.

Jaksuja kaikille!

Heinis 17+ 5
 
Hellurei!

Syömisten kanssa olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että kaikki maitotuotteet olisi tehty pastöroidusta maidosta ja lihat/kalat/kanat kypsennetään kunnolla. En suhtaudu liian hysteerisesti suosituksiin, koska kuten jo aiemmin mainittiin niin voihan sen listerian saada vaikka oman pihan kasviksista jos käy paska säkä... Olen ensi kuussa lähdössä reissuun Adrianmeren rannalle ja siellä ajattelin olla vähän tarkempi syömisten ja juomisten kanssa. Olen kyllä kyseisessä maassa jo kymmenisen kertaa käynyt ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia, hanasta vedet juonut ja ties mitä syönyt, mutta parempi olla nyt vähän varpaillaan. Luin juuri tuon mediaa kuohuttaneen Säde-tytön tapauksen, surullista :( Onneksi itsellä on tukiverkostot kohdemaassa kunnossa jos tulee tarvetta sairaalareissulle, syystä tai toisesta...

Neuvolalääkärissä
kävin eilen, eipä siellä mitään ihmeellistä, lähinnä odotin sitä sydänäänien kuuntelua :D Paino on nyt palannut lähes lähtötasolle pienen notkahduksen jälkeen, joten eiköhän ne kilot tästä ala kertymään. Vauvan liikkeet tuntuvat nyt himpun verran selvemmin mitä pari viikkoa sitten. Välillä oli pari päivää aivan hiljasta ja sitä ehtii kuvitella vaikka mitä. Mutta ilmeisesti liikkeitä kannattaa ruveta tarkemmin seurailemaan vasta muutaman viikon kuluttua jahka tuntuvat selvemmin, vielä ei kannata huolestua vaikka välillä hiljenee pidemmäksi aikaa.

Aamulla kyllä tuli "pitkästä aikaa" lervattua. Mutta kauhean ihanaa tämä odotusaika!

Bons & Pikku-Possu 18+3
 
Heinis - meille tuli puolivahingossa Mountain buggyt ja olen rattaisiin kyllä tosi tyytyväinen koska ne on tosi kapeat kaksoisrattaiksi. Ainut ongelma on se vauvan kova koppa joka on myös tosi kapea. Talvivauva ei siihen toppapussien kanssa kyllä kauaa mahdu. Saas nähä myynkö nää pois ja ostan ne Emmaljungat joista haaveilen..

Omat olotilat on ihmeelliset. Erilaisia kipuja pitkin vatsan seutua. Ärsyttää kun on huoli on kova koko ajan.....onneksi on tuo kotidoppleri niin saa mieltä vähän rauhotettua kun kuuntelee sydänääniä
 
  • Tykkää
Reactions: heinis1
Kiitti vastauksista! Laitanpa tän mun panikoitumisen ensikertalaisuuden piikkiin :D

Alkaako osalla kohta jo rakenneultra lähestyä? Meillä odotetaan sitä jo innolla, vaikka sinne päästään vasta kuukauden päästä. Tekisi jo kovasti mieli tietää, kumpi on tulossa - toki myös, onko kaikki hyvin. Itsellä on "tyttöolo" oireiden perusteella, mutta eihän sitä tiedä. Kaappejakin on tullut siivottua urakalla ja tekisi jo kovasti mieli päästä täyttämään tyhjäksi jääneitä hyllyjä vauvan tarvikkeilla ja vaatteilla. Vielä haluan kuitenkin odottaa rakenneultraa.

Eilen oli neuvolalääkäri ja siellä kaikki ok, sydänäänetkin kuultiin. Pahoinvointi on nyt toivottavasti mennyttä elämää, viikonlopusta asti on ollut hyvä olo, jee :) paitsi tänä aamuna oli pakko käydä pulauttamassa juuri juodut vedet vessaan. Ei ollut edes paha olo, vedet vaan tuli ylös. Kummallista :D muilla samaa?

Mymmeliini 15+1
 
Heips!

Liityn kanssanne keskusteluun. Itselläni laskettu aika 29.1.2016. :love:
Odotan ensimmäistä lastani joten, joten kaikki on niin uutta ja jännittävää. Nyt on menossa rv 13+6.(y)

Np-ultrassa niskaturvotukseksi mitattiin 0,6mm, joten hyvillä mielin edetään täällä. Verikokeistakin tuli vastaus, eikä lisääntynyttä riskiä kohdallani todettu.

Minua vaivasi alkuraskaudessa kauhea pahoinvointi ja oksentelinkin päivittäin. Myös kaikki ruoka kuvotti niin, että itkua tihrustaen jouduin syömään väkisin. Edelleenkin pahoinvointisuutta on, mutta toivon sen pian jo häviävän!


LA 29.1
Sininin / 25v / 1. lapsi / SAS
 
Viimeksi muokattu:
MKS
Moi kaikille! uusi jäsen täällä ja tosiaan 31.1 LA.Esikoista odotellaan viikoilla 13+5 :) ntp ultrassa kaikki hyvin ja seuraavaksi jännitellään rakenneultraa. Onko keskusteluporukalla täällä jotain facebook ryhmää?
 
Moi kaikille! uusi jäsen täällä ja tosiaan 31.1 LA.Esikoista odotellaan viikoilla 13+5 :) ntp ultrassa kaikki hyvin ja seuraavaksi jännitellään rakenneultraa. Onko keskusteluporukalla täällä jotain facebook ryhmää?
Tämän ketjun alkuperäinen face-ryhmä on kyllä olemassa ja käsittääkseni kovin aktiivinen, mutta en tiedä onko jo suljettu eli otetaanko ryhmään uusia? Voit laittaa viestiä kaksplussalla nimimerkille iloksi ja kysyä asiasta, hän ylläpitää ryhmää.

Lisäksi tuossa ylempänä IINIS85 ilmoittelee facebook ryhmästään:
Ekaa lastaan odottava äiti ilmoittautuu! Loin eilen myös kaipaamani fb-ryhmän joulu- ja tammikuussa syntyvien äideille. Jos jollakulla on kiinnostusta liittyä tähän salattuun ryhmään, niin laittakaa mulle sähköpostia iinis85@yahoo.com ja kertokaa facebook-kirjautumiseen käyttämänne sähköposti, niin laitan kutsun :)
***

Loin uuden ketjun elo-syyskuulle, jatketaan siellä seuraavat pari kuukautta:
http://kaksplus.fi/threads/tammikuun-tuikkeet-2016-elo-syyskuu.2455387/
 

Yhteistyössä