¤ ¤ Tammikuun tuikkeet 2016 ¤ ¤ KESÄKUU

Moido vaan pitkästä aikaa. Minä kans tuolla facen puolella ahkerammin pyörin ja lämpimästi sitä kyllä kaikille empiville suosittelen. Meillä on tosi ihana ja lämminhenkinen porukka, jossa kannustetaan ja tsempataan ja jännitetään mukana kiemuroissa.

Keskustelu on siellä hyvin aktiivista ja päivittäisten kuulumisten lisäksi on käyty läpi kaikenlaisia aiheita (äitiyspakkaus, imetys, toiveet, odotukset, vinkit pahoinvointiin, . Facessa kirjottelu on tavallaan paljon helpompaa ja sitä on helpompi seurata. Ja tuolla ryhmässä lisäksi ne jutut pysyy ryhmän sisällä. Minun tulee kommentoitua useita kertoja päivässä ja luettavaakin riittää aamun aikaisista tunneistä iltamyöhään, kun usein joku on paikalla.
Eli jos kaipaa aktiivista juttuseuraa ja vertaistukea, niin kannattaa tulla kurkkaan facen puolelle. Samassa veneessä ollaan kaikki :)

Mitään hätää ei taida vielä olla määrän ylittymisestä, ellei tässä nyt tule mitään valtavaa ryntäystä. Joten en usko, että tarvitsee jäsenmäärän takia rajoittaa. Suunnitelma on kuitenkin se, että kun nt-ultrat on käyty, niin sitten suljetaan ryhmä.

Mutta se siitä mainonnasta. Ei sinne tietysti ketään pakoteta, mutta veikkaanpa, että liittyneet eivät ole sitä katuneet ;)

Ja mukaan pääsee laittamalla minulle yksäriä täällä ja koitan mahdollisimman usein sitten käydä laittelemassa niitä kaveripyyntöjä, että pääsee lisäämään ryhmään :)

Ja omia kuulumisia sen verran, että muutaman minuutin päästä poksuu 11+0 ja ensiviikolla on ensimmäinen neuvola. Olen nähnyt masuvauvan jo kahdesti ultrassa, mutta keskiviikkona pääsen kuuntelemaan sitten niitä sydänääniä <3

Oireet on hellittäneet pääasiassa, mut alavatsalle on tullut sellainen painontunne vatsallaan nukkuessa. Sieltä se lähtee kasvelemaan <3
Päänsärky kyllä vaivaa ja välillä ihan tuntuu, että kuolema tulee sen takia. Olen pahasti jumissa niskoista ja odottelen epätoivoisena hierojaa pelastamaan.

Äitiysvaatteista piti vielä sanoa, että niitä olin aiemmin saanut kassitolkulla lahjaksi kaverilta ja nyt pääsen sitten niitä käyttämään. Osan pistin kirpparille myyntiin liian pienen koon vuoksi ja osan lainasin kaverille, kun on selvästi pienempikokoinen kuin minä.
Kirppareita olen kiertänyt ja sieltä ostellut sitten vaatteita ja itseasiassa muutenkin pukeudun usein legginsseihin tai sukkahousuihin ja kaverina pitkä tunika/mekko/hame, jolloin sitten puristavat vaatteet ei ole ongelma.
Farkkuja en käytä about ikinä muutenkaan vaan yleensä niitä hameita ja mekkoja. Paitsi kotona rönttähommissa oon ties missä vaatteissa.

HM:ltä löytyy useimmiten ainakin jonkinlainen äitiysvaatevalikoima ja suunnittelen tässä itsekin, että kävisin kurkkaan jos alesta löytyis talvimammavaatetta ensitalvea varten :)

Tsemppiä kaikille tilanteisiin ja ihanaa odotusta!

iloksi ja Lahja rv 11+0 POKS
 
Tänään käyty ekassa neuvolassa. Hyvin meni, ja oli mukavan oloinen neuvolatäti myös:) Syke saatiin myös kuuluviin, vähän päälle 160 jumpsutti <3

Iloksi, mukava että tulit tännekin kertomaan kuulumiset:) Sain nt ultra ajan 25.6 joten silloin viimeistään liityn fb ryhmään mukaan keskustelemaan ;)

Miten muilla menee?

MissB ja 10+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenspanen
Hei pitkästä aikaa!

Päivittäin, tai useita kertoja päivässä tulee puhelimella luettua keskustelua, mutta ku sillä on niin huono kirjottaa, että harvemmin tulee kommentoitua :(

onnea kaille hyvistä ultra tai neuvola kuulumista! :)

Oma olo tuntuu olevan mitä loistavin, ei edes huomaisi olevansa raskaana ellei olisi tuo jatkuva nälkä, tuntuu että aamut menee aivan tankatessa kaiken maailman evästä..

Äitiysvaateista Ajattelin ja yritän pärjätä niillä mitä on edellisestä raskaudesta jäljellä ja toisaalta meikäläisen vaatetyyli on semmonen, että kovin helpolla ei ala puristaan mikään vaate päällä. Päältä löytyy useimmiten mitä mukavimmat oloasut, eli perus puuvillaiset college-housut :D. Toki ihmisten ilmoilla sitten laittaudutaan asiallisen näköiseksi.

Mitäpä vielä... eilen saatiin vietettyä esikoisen 1-vuotis juhlat :) Tänäänhän se virallinen päivä on, mutta etukäteen vähän juhlistettiin... Nopeaa se aika rientää kun siitä on jo vuosi, kun tyttöä yritti maailmaan puskea!

Fb-ryhmään liittymistä olen harkinnut, mutta en oo vielä mihinkään lopputulemaan päässyt, entä jos en olekaan tarpeeksi aktiivinen jäsen, koska tuppaan olemaan vähän tuppisuinen yleensä, mutta jos täältä kaikki siirtyy sinne, niin missä sitten saa vertaistukea? Onhan tässä kumminki vielä pariviikkoa np-ultraan, jonka jälkeen päätän mitä teen!

-Jenspanen 9+2 (neuvolan laskujen mukaan)
 
Hei kaikki! Ajattelin, että voisin liittyä seuraanne :) Viikoista en ole ihan varma (tänään vielä ultraan jeee!), mutta eiköhän se laskettu aika sinne tammikuulle sijoitu. Itsekin olen tammikuussa syntynyt. Tiedä vaikka osuis samalle päivälle :) Ikää on 28-vuotta ja toista lasta nyt odotellaan. Esikoisella on tässä kuussa kaksivuotissynttärit. Asun Islannissa, joten täällä jotkut asiat menee vähän erilailla kuin Suomessa mutta pääpiirteissään hyvin samanlainen meininki näissä neuvola yms. jutuissa. Kotoa löytyy sen miehen ja esikoisen lisäksi myös kaksi isohkoa koiraa ja pari hiirtäkin :) Neliöitä on sellainen päälle 50 mutta mekin (niin kuin joku aiemminkin) tykätään ja sovitaan tänne pieneen pesäämme.

Oireita ei ole oikeestaan ollenkaan, mikä vähän huolestuttaa kun viimeksi olin kaksi kuukauttaa 27/7 pahoinvoivana enkä voinut syödä juuri mitään. Oli hyvä laihdutuskuuri se kun pääsin puolessa välissä rasakautta vasta lähtöpainon tasolle ja synnytksessä karisi loputkin ylimääräiset. Nyt siis toka raskauteen melkein kymmenen kiloa kevyempänä. Et varmaan ihan hyväkin ettei taas laihdu lisää. Vähän on kyllä tylsää tämä toka kierros ensimmäiseen verrattuna. Silloin oli kaikki vielä uutta ja ihmellistä mutta nyt on sellainen "been there, done that" fiilis.

Mutta semmosta. Kuulostellaan :)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Ja tervetuloa uusille mukaan :)

Itselläni ollut hieman hiljaiseloa, kun vointi on ollut henkisesti huono. Pahoinvointi on helpottanut akupunktion johdosta, mutta mieli on ollut maassa ja kaikki tuntunut raskaalta. Olen hieman ihmeissäni näistä tuntemuksista, sillä toinen lapsi on enemmän kuin toivottu ja esikoinen niin ihana tapaus, että halusimmekin ehdottomasti toisen lisää!

Tänään mieli ollut jo hieman parempi, - soittelin neuvolaan Suomeen ja sieltä sain neuvon mm. nostaa kilpirauhaslääkitystä (jota ei täällä ulkomailla raja-arvoisesta testituloksesta huolimatta nostettu?).

Gynellä kävin viime viikolla vatakipujen vuoksi ja hän ultrasi minut ja totesi kaiken olevan muutoin kunnossa, mutta että näkee selvästi kohdusta minun olevan stressaantunut :( Sain lisämagneesiumia ja -kalsiumia. Olenkin stressannut tätä toista raskautta todella paljon, - ja en ymmärrä miksi raskaus nyt tuntuu näin raskaalta. Toivottavasti helpottaa ajan myötä kun hormonit hieman tasoittuu (y)

Minäkin mielelläni jään tänne puolelle kirjoittelemaan!
 
Ihanaa,tänne on tullut tekstiä! :) Tuntuu täällä onneksi olevan jonkin verran porukkaa ketkä on jäämässä <3 !!

Täällä on ollut kans alakuloa ja oon vähän ahdistunut ollut! Jotenkin jännittää ja pelottaa tää elämänmuutos, ja stressaan jo eism. synnytyksestä jo etukäteen tässä vaiheessa! Mulla oli nopea, 3,5h kestävä ensisynnytys, epiduraalin laitto ei onnistunut,ja spinaalista sain järjettömän päänsärky-oksentelu sivuvaikutuksen, ja sitä en halua ikimaailmassa kokea enää uudestaan. Ei ole ajankohtaista miettiä näitä,tiedän! Mutta silti nääkin jo pyörii mielessä. Ja nyt tän järjettömän väsymyksen keskellä mietin myös sitä,että miten kestän sen vielä kamalamman väsymyksen sitten vauvan syntymän jälkeen. No ehkä tää mieli tästä vielä piristyy kun aikaa kuluu!

Katjuska rv 9+1
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Hei kaikki! Ajattelin, että voisin liittyä seuraanne :) Viikoista en ole ihan varma (tänään vielä ultraan jeee!), mutta eiköhän se laskettu aika sinne tammikuulle sijoitu.
Lisään sut listaan heti, kun lasketusta ajasta on joku arvio. :) Tervetuloa mukaan!

Onnittelut myös kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Mä oon nyt kyllä aikalailla juminu tonne fb:n puolelle. Tää palstauudistus kyrsii mua edelleen suunnattomasti. Oon käyny täällä välillä lukasemassa kyllä, mutta kirjottelu on jääny...

Äitiysvaatteisiin en ajatellu satsata. Mä oon ollu ihan valtava kahdessa edellisessä raskaudessa, mutta oon silti selvinny ostamalla ihan vaan parit housut. Tälläkertaa ostan korkeintaan yhdet, lopunaikaa vedän vaikka verskoissa. Mulla on siis paljon sekä löysiä paitoja että kireempiä, mutta tosi pitkiä toppeja. Niillä mennään.

Enää seitsemän yötä niskapoimu-ultraan, jee! :)

Rosie 9+6
 
Moro täältä kans pitkästä aikaa, oloissa ei mitään muutosta. Äklöttää 24/7 ja mitään ei tekin mieli syödä, mut jotain on kuitenkin lapettava naamaan kokoajan jos en halua oksentaa. Lähinnä oon sit syöny hedelmäsoseita, mysliä ja ruisleipää... (Jaffan sain vaihettua Gefilus neljä hedelmää juomaan, jee! ) lämpimiä ruokia ei pysty kovin paljoa syömään, mut niitäki yritän joka päivä vähän edes maistella. Täällä oon kans huomannu saman ko joku muukin että hiilareita on syötävä muuten olot iskee vielä karmeemmin.

Salilla käynnistä joku puhu, ja ite voin sanoa sen verran et kannattaa käydä niin kauan ko pystyy, mut vatsalihaksia ei kannate kauheena enää reenailla. Ite olin esikoisen aikaan aika hyvässä kunnossa ko aloin odottaan ja reenailin vatsojaki niin kauan ko kykenin. Noh koska ne oli sit niin hyvässä kunnossa niin ne erkani toisista tosi paljon koska ne ei jousta mahan mukana ja edelleenkään eivät ole palautuneet. Vatsalihasten väliin on jääny parin sormen levynen "railo".... :( Joten omasta kokemuksestani ainakin sanon et antakaa niiden vatsojen lörpsähtää jos sit joustasivat paremmin eikä niin isoa rakoa pääsis syntymään... en tiä sit et onko tämäkin ihmiskohtasta. Mut nettiä tutkiskelleena törmänny muihinkin jotka paljon reenannu että ois sama ongelma jääny raskauden jälkeen. Ite laitoin nyt kortin tauolle kuukaudeksi, tämän pahoinvoinnin kans en pysty salille menemään. Mut aattelin kyllä sit keskiraskaudessa käydä taas, jos olo antaa myöten ja niin pitkälle kun jaksaa.

Joo mitäs muuta, tääl pohjosessa ollu ihan tosi rasittavat ilmat, sataa kokoajan vaan ja vetää mielen matakaksi. Mut toivotaan nyt et aurinkoki alkas paistamaan niin vois käydä ulkona minkä oloista jaksas. Mul keskiviikkona eka neuvola, sitä odotellessa.

peikko ja viikkoja vissiin 7+4
 
Itsekin pysyttäydyn mielelläni täällä. :) Huomena eka neuvola/ultra jolloin viikkoja pitäisi olla tasan yhdeksän laskujeni mukaan. Vielä ollaan oltu tästä raskaudesta ihan hiljaa eikä siis olla kerrottu kenellekään. Voi olla että huomisen ultran jälkeen ei malta olla enää kertomatta, kunhan kaikki vain on hyvin. :)

Etovaa oloa on ollut päivittäin yleensä pahenee iltaa kohti, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut oksentaa. Väsyttää, mutta muuten olo on oikeinkin hyvä ollut. 24/7 nälkä on onneksi vähän hellittänyt ja kahvin pelkkä haju saa aikaan huonon olon. Olikin mukava käydä anopilla kylässä ja väkisin kuppi juoda ettei epäile mitään. :D

Tulenpa huomisen ultran jälkeen kertomaan kuulumiset.

Jenniferia ja pieni salaisuus 8+6
 
Täällä kans ollut hiljaiseloa. Pahoinvointi on helpottanut, mutta väsymys tullut tilalle.

Mä löysin kirpparilta 5€ mammahousut ja tori.fistä tein kaupat kaksista farkuista, 5€/kpl nekin. Tosi siistejä housuja, joten päätin etten käytä rahaa uusiin vaatteisiin. Paitoja katselen sitten kun vanhat ei enää veny.

29. päivä on ultraan aika. Odottavan aika on tunnetusti pitkä!! Mutta sitten kuullaan ja nähdään sydän ja sen äänet.
 
Tervetuloa jäänmaanasukki

Tänne kans on alakulo iskenyt. En vaan jaksaisi tehdä mitään jos ei olisi pakko. Joka päivä on kamalaa taistelua että pääsee päivästä läpi. Jos meillä ei olisi tuota 1,5 v tuholaista niin makaisin vaan sohvalla. Tietenkään tuo jatkuva pahoinvointi ei myöskään kauhiasti auta asiaa.....Hieman (tai aika paljon) on alkanut mietityttämään että miten muka selviän kahden kanssa kun yhden kanssa on nyt näin vaikeaa. Muilla toista odottavilla samoja aatoksia?

Mua ahdistaa myös vähän se että minä halusin tätä toista tosi paljon ja ukkoon vauvakuume ei niinkään ehtinyt iskeä joten nyt yritän kotona pitää vähän reipasta ilmettä päällä....ahdistaa!!!

Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista. Mä sain niskapoimun vasta (tää halus jostain syystä korjata ton niskapoimu-sanasta käytetyn lyhenteen sanalla nähdään pian....Rosie - todella hanurista tää uusi palsta!) heinäkuun alkuun ja jotenkin pitää sinne asti sinnitellä. Meillä ei neuvolassa kuunnella mitään ennen viikkoa 12.

Wellmu 8-5
 
Heippa. Minä olen toista päivää töissä parin viikon saikun jälkeen. Eilinen päivä ainakin sujui ihan hyvin. Ihanaa, kun olot alkaneet pikku hiljaa helpottaa, vaikka lääkityksen turvinhan tässä edelleen mennään.

Sain ultra-ajan vasta 8.7. joten vielä pitää jaksaa odotella, että nähdään, mitä masusta löytyy.

Tsemppiä teille, jotka olette alakulon vallassa. Eiköhän se ole ohimenevä tunne ja kuuluu ihan asiaan tässä alkuraskauden myllerryksessä. Kohta päästään tosissaan nauttimaan masun kasvatuksesta, kun menee nämä alun huonot voinnit ja väsymykset ohi.

Mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille!

Blue Bird 8+5
 
Hei olen 24-vuotias esikoisen odottaja ja laskettu aika laskujeni mukaan pitäisi olla 26.1. Ja nyt vasta uskaltauduin mukaan kun olen pelännyt keskenmenoa. Mutta tänään ensimmäinen neuvolakäynti ja laskujeni mukaan mennään 7+ viikolla. Olo on kuvottava koko ajan ja mikään ei oikein tahdo mennä alas. Toivonkin että tämä yököttävä olo ei kestä koko raskautta

Vella & vauva
 
Ultrassa käyty ja siellä se pikkuinen sydän sykki hirveää vauhtia :) <3 Itse arvelin, että on tasan viikko yhdeksän, mutta neuvolatäti laittoi pari päivää lisää joten viikkoja on siis kasassa 9+2 ja laskettuaika olisi 12.1.2016. Seuraavaksi onkin neuvolalääkäri juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Jenniferia 9+2
 
No voi kökköys :/ Kävin siis gynellä ultrassa eilen mutta viikkoja oliki melkoisen vähän eikä siellä näkynyt vielä oikein mitään sikiöpussia lukuunottamatta. Gyne kyllä sanoikin, että usein naiset luulevat olevansa pidemmällä kuin ovatkaan. Parin viikon päästä uudestaan. Taitaa mulla tippua se laskettu aika sitten helmikuun puolelle. Ehkä mun täytyy sitten hipsiä sinne helmikuisten ryhmään.
 
Katjuska, kierron pituus vaikuttaa mun käsittääkseni tuohon laskettuun aikaan, eli esim 28 päivän kierrolla eri kun esim 30 eikö? :D

Sain taas tänään itseni pakotettua salille... Treenatessa iski huono olo ja päänsärky :/ Saapa nähdä miten tuota jatkossa enää kykenee...

MissB ja 10+5
 
jäämaanasukki! Toivotaan parasta, jospa parin viikon päästä näkyisi jo ultrassa niin kuin pitääkin.
Jenniferia: Onnea ultrakuulumisista!

Täällä ensimmäisen kerran alkoi ruskea tuhruvuoto. :( Joo tiedän ettei välttämättä merkkaa mitään, mutta toisaalta huoli kytee siitä,että voi kuitenkin merkata jotain.. :(
 
laskettu aika ja viikot:

laskettu aika ja viikot kuitenkin täytyisi täsmätä eli se la on 40+0. kierron pituus ei vaikuta niihin viikko määriin vaan ainoastaan siihen la:n. Meidän neuvola laskee kyllä niin että se 39+6 on jo la. En tiedä miksi. Mulla esim. neuvolan mukaan tänään 8+4 ja la 15.1, mutta kaikkien laskureiden ja esim. synnytyssairaalan mukaan on 8+3 ja la 16.1. Näin ollut joka lapselta ja aina laskettu sen 28 kierron mukaan. tuon neuvolan mukaan kyllä tulee kaikki viralliset paperit ellei np ultrassa la.ta muuteta keskussairaalassa. täällä muutetaan vain jos heittoa lähemmäs viikko tai yli. Yksi helppo tapa laskea viikkoja tai ainakin niitä päiviä yli tasaviikkojen kun katsoo mikä viikonpäivä on la. Silloin tietää mikä viikonpäivä vaihtuu viikot. =)

Tänään käyty ekassa neuvolassa ja ultrattiin. Pieni siellä jo liikkui. =) aivan mahtava neuvolatäti on kyllä. =)

Matueve
 
Täällä aloitetaan päivä alakuloisissa merkeissä. Ruskea tuhru lisääntyi yön aikana. Sen lisäksi mulla on niska kauttaaltaan niin kipeä,ettei pää käänny (tämä nyt ei välttämättä mitenkään raskauteen liity,mutta kodunulkoisen oire taitaa myöskin olla) tekee olon tosi tukalaksi, yöllä jo kävin panadolia ja buranaa napsimassa, nyt myös paleltaa,ja huono olo... :/ Koitan täällä järkeillä, että kipeä niska voi johtua myös viikonlopun kahvakuulatunnista, ja vatsa ei ainakaan ole järin kipeä, pientä menkkajomotusta vaan, mut kohdunulkoisessa vissiin on kovat vatsakivut, ja kirkasta verta ei ole vielä tullut.. pelottaa silti.
 
Viimeksi muokattu:
Katjuska: tsemppiä! Toivotaan, että tuhru on harmitonta ja tähän alkuvaiheeseen kuuluvaa.

Täällä olo ihan ok, lukuunottamatta että mieli yhä maassa... harmittaa niin tuon esikoisen vuoksi kun vain haluaisin maata sängyssä läpi koko tämän raskauden. Mikä minua vaivaa?
 

Yhteistyössä