TAMMIVAUVAT 2007

Moikka taas!

Eilen hehkuttelin täällä hyvin nukutun yön jälkeen, mutta viime yö oli erilainen... Tuntuu siltä, että ei oo montaakaan minuuttia ummistanut silmiään. Nyt poika kuiteskin nukkuu ja aion mennä päikkäreille.

Kävin itse eilen alennusmyynneissä ja reissun jälkeen oli kyllä aika vetämätön olo. Tais tulla vähän liian pitkä lenkki. Onko muuten kellään muulla selkälihakset keskiselästä aivan jumissa? Välillä tuntuu, että jopa hengittäminen tekee kipeää.

Kävi just vaa'alla ja raskauskiloja tippunu reilussa viikossa jo 15 kg, joten enää 10 jäljellä... Mies sanoi, että mullahan alkaa jo erottua leuka ja posket!!! :D
 
Kirjoitin vanhasta tottumuksesta tuonne odotus-puolelle, mutta kopsasin jutun tänne niin josko seuraavaksi kävisi luntevammin. :)


Meidän vauva täytti tänään tasan viikon! Koko päivän on ollut hyvin itkuherkkä ja ihan ylitunteikas olo. Poika on niin rakas, pieni ja ihana. Imetys sujuu koko ajan paremmin, tänään ollaan pärjätty jo ilman rintakumiakin.

Tiedoksi niille, jotka eivät halua lukea.. Sisältää synnytysasiaa..
Synnytys pyörii taas mielessä. Sen verran traumaattinen kokemus oli, etten vielä ole sitä pystynyt läpikäymään niin että olisin pystynyt kirjoittamaan siitä. Vauvakirjakin seisoo aukinaisena siitä kohdasta. Ilman itkua en kunnolla pysty puhumaan siitä miehenikään kanssa. Kätilöiden ja terveydenhoitajan kanssa keskustelin tuntemuksistani ja he kehoittivat puhumaan asiasta ja antamaan itselle aikaa toipua. Toki tässä vielä ollaan niin sentimentaalisella fiiliksellä ja hillittömässä hormonihumalassa, että kaikki herkistää. Synnytysjutut loppu.

Tässä tämä vauva nyt nukkuu olkapäällä ja tuhisee pienesti. Mies on isyyslomalla ja saadaan viettää ihanaa lapsivuodeaikaa vauvan kanssa. Mies tekee ruuat ja hoitelee kaikki arkipuuhat ja me saamme vain nauttia palvelusta. Kyllä meidän kelpaa.

Eilen kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä. Vauvan paino oli noussut kahdessa päivässä 90 g eikä enää tarvitse herätellä häntä kolmen tunnin välein. Muutenkin kaikki oli hyvin. Minulla on verenpaineet yhä nousussa ja se huolestuttaa, mutta onneksi nyt on seuranta viikoittain. Repeämähaavan tikit aukesivat sairaalassa ja nyt se on tulehtunut. Ensin yritetään paikallishoidoilla, mutta ellei auta niin joudun ottamaan antibioottikuurin. Tosi kurja istua ja käydä tarpeilla, mutta toivottavasti tämä tästä pian menee.

Yritän saada kuvaa tuonne profiiliin pian meidän pienestä tähtisilmästä. Nyt täytyy mennä vaipanvaihtoon.

Hilmuska ja Roope 7 vrk
 
Voihan hormooni!
Itkin viime yönä sitten kaks tuntia putkeen. Arvatkaapa millaiset silmät mulla on vieläkin...

Kaikki alkoi vain siitä, että mies oli niin unenpöpperössä etten saanut sitä ylös auttamaan mua. Olin ihan kuolemankielissä valvottuani kaksi tuntia tuon killisilmän kanssa. Olis vaan vaippa pitänyt vaihtaa ja lämmittää pullo. Vollotin sitten oikein huolella. Ehkäpä se oli jotakin paineiden purkuakin.
Nukuin tunnin koko yönä. Onneksi aamupäivällä sain nukkua 4 tuntia putkeen. Ylellistä.

Nyt mies lähti varpajaisiin. Esikoisesta ei järjestänyt ja nyt on viimeinen tilaisuus moisiin pippaloihin.
On sekin niin surullista, kun tietää tämän olevan viimeinen vauva meidän perheessä. (Saiskohan siitä täksi illaksi kunnon itkut...heh. No ei kai.)
En ole koskaan toivonutkaan kuin kahta lasta mutta nyt, kun olen ilmottautumassa sterilisaatiojonoon, se tuntuu kamalalta tuomiolta.
Ihan tän sairauteni ja lääkitykseni takia teen tämän ratkaisun. En halua ottaa riskiä, että lapseni saisi jonkun vian/vamman sen takia, että syön myrkkyjä.
Nyt täytyy siis nauttia täysillä joka hetkestä. Vaikka sitten siitä yöllisestä vollotuksesta, kun räkä uhkaa valua vauvan päälle syöttäessä. ;)

Niin, me ollaan muuten laiskoja vanhempia ja ostetaan valmista Tuttelia. Sitä saa suht edullisesti laatikoittain ostettuna. Ja on meidän vaavin masulle sopinut erinomaisesti.
Tuttipullovinkkinä, jos ette jo tiedä, Aventin pulloista vauva saa täysin saman otteen kuin rinnasta. Eikä ilmaa mene mahaan juuri lainkaan. Suosittelen lämpimästi.
 
Ai niin! Taas jotain unohtui. Ne mahakivut.
Kyllä vaan, täällä kärsitään alavatsan kouristuksista ja kivuista aina välillä. Terkan mukaan saattavat olla vieläkin jälkisuppareita. Välillä ei tahdo päästä sängystä ylös. Nyt ovat onneksi vähenemään päin.

Tuo muhjumasu oli viimeksi mieheni stressilelu. Hih. Tuollaista pullataikinaa oli kuulemma ihana vellata. :D Onneksi miestä ei haittaa pätkääkään mun löllöt ja läskit. Sitä vaan itse tuijottaa typeryyksissään liikaa puntaria, vaikka hyvin tietää että kyllä se siitä lähtee aikanansa.
Siitä olen onnellinen, että mun valtaisat posket on hävinneet. Olin lähestulkoon pallokala.

Pukkaako muilla hormoonit naamasta ulos? Mulla on aika jättimäisiä finnejä pamahtanut poskiin. Olen kyllä aina ollut niihin taipuvainen, jotta voi helpommin varmaan niitä tullakin.
 
Joo, täälläkin ollut itku herkässä tänään. Varsinkin vauvaa syöttäessä ja pulloja keittäessä. "byääh, mie en ole nainen ollenkaan kun en osaa lastani syöttää, byäääh, mie vaan kuihdutan meidän lapsen enkä tajua mitään,byäääh..." Ja tätä rataa. Mies yrittää lohduttaa, vaikka tietää, että se itku tarvii aikansa ja menee sit ohi yhtä äkkiä kuin tulikin. Kyllä sitä on sitten niin niin....nainen! :LOL: Minkäs sitä hormoneille mahtaa.

Meillä lapset alkoi nyt sitten odottamaan alkuhuuman loputtua, että koskas se vauva herää, joko se nyt konttais, eikö se vois jo syödä pottua....Juuri kun sain sen synnytettyä, sitä kun odotettiin kesästä asti, että koska se äiti syntyy, eikö se jo vois tulla :heart: Ihanaa. Ainakin toistaiseksi. Mustasukkaisuus on ilmennyt keskinäisenä nahjaamisena, kumpikin ärsyttää vuorotellen siihen pisteeseen asti toista, että sitten on pakko tulla äidin luo itkemään. Mutta eiköhän se siitä ala kohta sujumaan, kunhan oppivat sopimaankin keskenään riitansa.

Nyt nukkumaan, varmaan taas kaksi herätystä tiedossa. HUoh, väsyttää jo kun vain ajatteleekin...

Vilipi
 
epuska
Täällä oli aika rankaa yö. Lopulta paljastui, että vauva itki kuumuutta, sänky oli liian kuuma. Lopulta ongelma selvisi, vauva joi valtavasti korviketta ja nukahti. Nyt onkin sitten nukkunut aamupäivän, kun yöllä valvoi. Huomenna tulee onneksi terkka kotikäynnille, jospa siltä voisi vielä jotain vihjeitä saada, kun tuntee itsensä ihan typeräksi välillä.

Mutta eilen oli myös eka kylpypäivä. Olipa mukavaa vauvastakin olla sitten taas puhdas!

Myyralle voimia öihin, vaikka totta tuokin, että pitäisi muistaa, että pikkuvauva-aika menee nopeasti ohi, ja kohta ollaankin jo isompien muksujen äitejä. Täällä hormonit on varmaan hiukan helpottaneet, mutta kyllä ne vieläkin tuntuu. Mulla on kanssa tuota väsynystä, ja tunnetta, että oon ihan huono äiti, kun en jännitän vähän hoitamista ja, vaikka vauva toistaiseksi on ollut ihan rauhallinen tapaus. Tai ennemminkin jännitän kun vauva nukkuu, että kauanko se nukkuu, rauhoittuuko sitten taas vai tuleeko paljon itkua jne. Hullua kai tämä on.
 
Tuo Epuskan kirjoitus tuosta jännittämisestä ja mitä jännittää oli kyllä aivan kuin minun päästä! :eek: Siis juuri tuotahan sitä jännittää, koska herää, kuinka kovaa huutaa ja miksi huutaa. Ja siis todellakin kolmas... :ashamed:

Meillä valvoskellaan nyt ensimmäistä kertaa illalla. Siis oikeesti katsellaan ja ihmetellään muuta maailmaa ja isoja sisaruksia. :D :heart: Miksiköhän nuo vanhemmat lapset haluaa koko ajan koskea vauvan kasvoihin? Mikä ihme niissä kiinnostaa? :headwall: No, taidan olla tyytyväinen kuitenkin siitä että yleensäkään kiinnostaa. Olivat minun sairaalassa ollessa kysyneet isältään että eikö sen vauvan vois jättää sinne ja äiti tulis kotiin. Nyt eivät antais vauvan nukkuakaan rauhassa :D :saint: Voi pullanmuruja, kyllä ne sitten ihmettelee, kun vauva alkaa leikkimään heidän leluilla. :LOL:

Ja silmään on iskenyt vauvalla jokin tulehdus. Toinen silmä rähmii inhasti. Aamulla on vaikee saada ripset erilleen. :( Ei auta kuin vielä tarkemmin seurata ja putsailla. Nuhakin pirskatti tullut, nenä tukossa toisinaan. Kunhan ei miksikään pahemmaksi muutu.

Vilipi ja tyttö 11pv
 
Ah mikä olo, tänään olen nukkunut aika paljon. Värjäsin tukkanikin piristykseksi. Se tepsii melkein aina. =)

Vauvan valvomisesta. Meillä on torstaista asti valvottu joka päivä/yö kerrallaan 2-3tuntia. Vuorotellen päivin, öin. Syöttötiheys on melkeinpä minuutilleen 2h.
Tänään kylvetin vauvan iltapäivällä ja sen jälkeen hän valvoikin taas sen pitemmän pätkän. Jospa ensi yö olisi pelkkää syöttöä, ilman killittelyjä?! Toiveikkaana odotan.

Me päätettiin tänään, aiemmasta suunnitelmasta poiketen, että tuo 3-v jatkaa hoidossa vielä helmikuunkin. Mulla ei millään muotoa ole mahdollisuutta tehdä yhtään mitään hänen kanssaan, kun pikkuveli syö niin tiheästi. Ja on vielä sellainen nautiskelija, että pullon juomisessakin menee puoli tuntia kerrallaan.
Hoitopaikassa on tutut kaverit, leikkiä, ulkoilua ja kaikkea mitä pikkuinen poika kaipaa. Viisi tuntia päivässä ei ole kohtuutonta, vaikka äiti on "vaan kotona ja hoitaa vauvaa".

Kunhan mies nyt aloittaa isyysloman, esikko on tottakai ne viikot lomalla kanssa. Vielä viikko ja eka isyyslomaviikko alkaa. Jippii! Siitä eteenpäin aina joka toinen viikko on lomaa.
Oletteko te muut tutustuneet isäkuukauteen? Käsittääkseni se on joku sellainen tuettu kuukausi, jonka isä voi viettää kotona, vaikka äitikin on siellä. Mitenkähän se toimii käytännössä?
Ajateltiin kesää, jos mies pitäisi isäkuukauden ja siihen putkeen kesäloman, 8vko lomaa! Kuulostaa uskomattomalta. Onkohan se mahdollista?

myyrä ja martti maitoparta 10pv
 
Huomenta!
Korjaanpa heti tuon syöttötiheys-pölinäni. Eipä riitä enää 2tuntia. \|O \|O \|O Viime yönä martti söi 4 kertaa. Ja siinä yhdessä välissä, kun olisin voinut hieman ummistaa silmää, isoveli pissasi sänkyynsä. Taas. Aloitti sen, kun olin sairaalassa ja sen jälkeen on ollut pari kuivaa yötä.

Onneksi on kahvi keksitty. =)

Onko muilla tihentynyt syömiset? Meillä on annos pienentynyt siinä samalla.

Jaahas. Kohta pitää nostaa isoveli ylös ja saada jotain aamupalaa menemään. On tullut isäänsä eikä oikein aamusyömiset maistu.

Oho, pullot kiehuu vieläkin!
 
Huomenta!

Meille tulee tänään th kotiin käymään. Jännittää niin ettei meinannut saada untakaan viime yönä.

Meillä on heräämisväli ollut öisin nyt aika vakio (joka tietty ens yönä muuttuu kun nyt sitä kehun :) ) eli klo 24 ja 04 ja 07.30. Mutta siinä on vain se juju että meilläkin meni viime yönä pienempiä määriä maitoa ja nautiskelija on tämäkin vauva, tunnin saan syöttää ennen kuin alkaa näyttää joltakin se ruuan määrä mikä alas on mennyt.

Tuttavaperhe kävi eilen ja rouva huomasi, että meillä vauva ottaa pullosta ihan väärän otteen kun imee. Onkohan rinnan kanssa ollut samaa? (Pakkomielle nostaa taas rumaa päätään) Alaleuka jää liian taakse eli imee toisinaan sitten alahuultakin. No myöhäistä se enää on arvella kun ei sieltä enää mitään rinnoista tule ja vauvakaan ei ala imemään. Ei muuten tullut maitopatteja rintoihin vaikken niitä tyhjentänyt mitenkään sen jälkeen kun vauva ei huolinut, kummaa.

Oliskohan muuten horoskooppimerkillä ja luonteella jotain tekemistä toistensa kanssa? Tuli vain mieleeni kun ystäväpiirissäni on muutama kauris ja vauvakin on merkiltään kauris että aika samanlaisia piirteitä on. Vaikka hyvähän se on että on tempperamenttia että pärjää isompien kanssa. Alankohan mie toistaa itseäni... :LOL: Pitää käydä ostamassa kalaöljyä niin ei ihan aivot kutistu kokoon. :kieh:

Kalaäljystä tulikin mieleeni että ystäväni joka on luontaistuotekaupassa töissä sanoi että synnytyksen jälkeistä masennusta on vähemmän/lievemmin niillä naisilla jotka saavat tarpeeksi kalaöljyä. Hän ei kyllä muistanu oliko se pelkästään se vai pitikö olla vielä omegaa tai jotain muutakin. Sitähän saa kapseleina mutta sanoi hänkin että kaikista paras olis tietty jos sen sais suoraan kalasta.

Mutta iltasella lisää kunhan th on antanut "tuomionsa".

Vilipi ja saara 12pv
 
Me liitytään joukkoon! :wave:

Nyt en juurikaan ehtinyt teidän juttuja lukea, paljon on tekstiä tullut tännekin puolelle. Hyvä juttu.

Tyttö syntyi 8.1. klo 19.27, rv 40+4, pituutta 49cm, painoa 2910g syntyessään. Kuva on profiilissa.

Lauantaina painoa oli 2880g ja huomenna on taas painokontrolli ja imetysneuvojalle aika.

Rintamaidolla ollaa selvitty mutta osittain se täytyy antaa pullosta ettei tyttö väsy rinnalla liikaa ja jää sen takia nälkäiseksi.

Mies meni ekaa päivää töihin tänään, saa nähdä kuinka jaksaa. Ajateltiin säästää lomaa pahanpäivän varalle kun tyttö nyt vaan syö ja nukkuu.

Joku puhui siitä kakkaamisesta. Täällä ainakin heti perästä kuuluu syönnin jälkeen.

Voimia valvomiseen

Lili ja tyttö tasan 1vk :heart:
 
Siis mikä on imetysneuvoja? En ole koskaan kuullutkaan eikä kukaan ole puhunu tollasesta mitään.

Th kävi ja sanoi että kyllä vois päivällä syöttää tiheemminkin, ei edes sataa grammaa yli viikossa ole tullut vaikka siirryttiin korvikkeeseen. Oli sitä mieltä et saa useammin syöttää ja tarjota mut tietenkään tuputtamaan ei tarvi alkaa. Muuten oli vauva hänen mielestään hyväkuntoinen, parempi kuin viime viikolla ja pirteämpi. Tuumasi vain että no tais se sittenkin nälkäänsä itkeä ja heikkeni. Joo, no onneksi on parempi nyt. Annokset on tänään pienentynyt, mut tuntuu uni maistuvan ainakin toistaiseksi. Pitää alkaa seurailemaan kun annokset ei saa vuorokaudessa pienentyä paljoakaan.

Nyt on rofiilissa kuva meidän tytöstä. Noi puhelimella otetut oli toistaiseksi ainoot mitkä toi hyväksy jotenka on ihan tuore kuva synnäriltä. Sanokaa onko liian "paljastava" kuva tohon. Vaihdan kunhan saan uuden kuvan otettua kunhan on valveilla vauva.

Kävin vasiten puntarilla ja oman puntarin mukaan oli painoa 83kg kun sitä raskauden alussa oli 84kg. Eli nyt näyttää ihan hyvältä. Katotaas kuinka alkaa pulla täällä kotona maistumaan! :p Mulle tuli koko raskausaikana 10kg mikä on huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin, silloin 25kg ja 20kg tuli "ihan huomaamatta" :kieh: Taisi olla syynä se sokeriseuranta tossa loppuajasta kun piti sitten makeanhimon tehokkaasti poissa.

Menee kohta yksin puheluksi, leipomaan.

Vilipi ja saara
 
epuska
Ihanan helpottavaa kuulla, että normaalia on jännittää. Kun tuon kuulin, niin hiukan jännitys helpottikin! KIITOS!


Nyt vauva nukkuu, rauha maassa. Th kävi tänään ja totesi painon ja yleisen olotilan tytöllä hyväksi. Aluksi oli tyttö tosi rauhallinen, mutta sitten piti pienen ilmakuplakonsertin, ettei th luulisi, että me liian helpolla päästään. Kärryteltiinkin miehen kanssa lähikauppaan ja ostin itselleni illaksi jäätelöä! Ihanaa, kun tuotakin herkkua saa nyt luvan perästä maistellla. Kun siinä on sitä MAITOA!

 
Iltaa!
Mukavaa, että kaikilla menee jo vähän leppoisammin. Alkupaniikki taitaa pikkuhiljaa laskeutua.

Selvisihän tuon maitoparran jatkuvan syöpöttelyn syy. Rassukalla on tehoimupäivät!
Voi kun tietäisi, että tehoja löytyy tuolta pahvilootasta.
Kaverin vauva oli alkuvaiheessa suurinpiirtein kerran viikossa pitänyt tehoimupäivän ja siten lisännyt maidontuloa tisusta. Sitä meidän pikkuinen nyt yrittää. Voi lutuista.

Matkin muuten jotakuta odotuspuolen äitiä, joka tallentaa täältä kaikki juttunsa omaan odotuspäiväkirjaan. Mä aloitin nyt vauvapäiväkirjan ja koitan pistää sinne näitä pölinöitäni muistiin. Joskus voi olla kiva lukea niitä ja vetistellä.

Meillä on eka neuvola vasta ensi viikolla. Pojalla oli tullut painoa niin mukavasti, että terkka antoi luvan pitempään taukoon. Saan toki käydä punnaamassa poikaa, jos huolestuttaa.

Tänään meillä oli muuten valvomistunnit tuolta kolmesta rontti viiteen. Voi kun yö olisikin taas pelkkää syömistä ja kakkimista. Esikoinen valvoi joka ikinen yö kaksi kuukautta kaksi-viisi välillä. Se oli raskasta aikaa.

myyrä ja martti maitoparta 11pv

Vinkkinä masuvaivoihin: Meillä auttoi viimeksi maitohappobakteerit. Kestää viikon verran ennenkuin muutos näkyy, mutta toimii! Nyt aloitimmekin heti kotiin tultua niiden syöpöttely. Toistaiseksi ei masua ole vääntänyt juuri ollenkaan. :D
 
Vilipi: Mun mielestä kuva on just hyvä. Pääsee mukaan tunnelmaan. =)

Pomppasin uteliaisuuttani vaa´alle mäkin. Näytti 81,5kg, ennen synnytystä 89kg. Lähtöpaino oli 64kg että vähän olis vielä matkaa. No, pieniä välietappeja pitää olla. Päämäärä olisi, että paino alkaisi kuutosella. Saas nähdä onnistaako ja koska onnistaa. Eipä tässä paniikkia, nuokin ovat lähteneet itsekseen.

Ihanaa kun on lunta maassa! Vielä kun pääsisi nauttimaan siitä. Torstaita odotellen, silloin on ekan vartin ulkoilulupa. Tai siis saanhan mä iltasella ulkoilla, kun mies on kotona, mutta päivän valohoitoa kaipailen.
 
Iltaa arvon äidit!

Vihdoin rauhallinen hetki ja sekä äiti että vauva on kylläisiä. Laitettiin oikein paahtopaisti uuniin ja lisäksi kermakastike... :p

Viime yö oli kyllä yhtä #/&%#". Möykky heräili koko ajan ja sitä ei meinannu millään saada hiljaiseksi. Loppujen lopuksi yritin tunkea tuttiakin suuhun, jotta olisi edes hetken hiljaa. Annoin myös satsin korviketta, jotta ei tarvitsisi tuntikausia yrittää tyynnytellä tätä vaativaa herraa. Aamu kun koitti ja isä nousi ylös, niin Möykkykin reipastui ja äiti sai nukkua kunnon päikkärit. IHANAA!

Onko millaisia kokemuksia tosta puklailusta? Möykky ei mielestäni ole puklaillut hirveän paljoa, mutta jostain syystä viime yönä sitä näytti tulevan oikein reilustikin. Olen kyllä röyhtäyttänyt aina syötön jälkeen, mutta!? :eek:

Terveisin pulleroballerina ja Möykky 13 päivää
 
Heipsan vaan kaikille

Minä niin olin huolissani kun vauva ei itke, mutta onpahan sitä ääntäkin nyt alkanut kuulumaan. Tosin taitanee liittyä massuvaivoihin kun herääkin välillä lujaa kiljaisten ja hetken itkun jälkeen jatkaa uniaan.

Siis maitohappobakteereilla apua massuvaivoihin? Kiinnostaisi tietää asiasta lisää. Perjantaina vasta neuvola, sieltäkin ajattelin kysyä. Ei meillä siis mitään suurempaa ongelmaa asiasta ole, mutta itsestä tuntuu niin kamalalta kun pieneen sattuu, että jos jokin konsti olisi jolla vaivoja voisi ehkäistä niin sehän olisi ihanaa. Lisää tietoa pliis.. :)

Imettäessä aloin käyttämään toisella rinnalla maidon kerääjää ja muutaman syöttökerran saalis on nyt jo 80 ml. Yllättävän paljon sitä siis tulvii imetyksen yhteydessä. Pumpulle ei ole nyt ollut tarvetta, sillä vauva syö öbaut puolentoista tunnin väleillä päivällä. Koko ajan kuitenkin huolettaa, että maito loppuu kesken. Milläköhän sitä saisi sellaisen rennon fiiliksen aikaiseksi..

Mihin te muuten pakastatte maidon?

Apua, nyt kutsu käy. Pitää mennä.. Mukavaa illanjatkoa kaikille!

Hilmuska ja Roope 1vko 2pv
 
Minäkin liityn joukkoon. Tyttö synty 8.1 klo 13:03.

TYTÖN MAILMAAN TULO.

Heräsin aamulla kun tunsin jotain lorahtavan patjaan ja herätin heti mieheni, sanoin lapsivesien tulleen ja mies siinä aamu tokkurassa katsoi peiton alle ja sanoi et se on kyllä verta.

Siitä sitten ambulanssia tilaamaan kun istukka oli niin alhaalla ja ekana oli napanuora tulossa että lekuri oli käskenyt olla nousematta ylös.

Siinä sitä sitten ambulanssilla mentiin jorviin ja siellä tutkivat ja lekuri totesi istukan vuotavan ja ehdotti sektiota johon tietty suostuttiin.

siitä sitten leikkaus saliin ja maha auki, kaikki meni siihen asti hienosti, tyttö syntyi ja se hoidettiin kuntoon, näytettiin vilauksella mulle ja viettiin pois.

Heräämöstä kun minut vietiin pois niin kysyin tietty miehestäni ja vauvasta ja hoitaja joka minua kuskas oli aika ihmeissään kun en tiennyt vauvvan vaiheista mitään.

Hän selitti että oli tullut ongelmia hengityksen kanssa pian syntymän jälkeen ja vauva oli viety lasten osastolle tutkimuksiin, mieheni nähtyäni ja suuremmat itkut itkettyäni mint kuskattiin sängyllä katsomaan pientä tytärtäni joka huusi kuin tapettava lasten osastolla kun lääkäri tutki, siitä minut sitten 5minuutin päästä kuskattiin nopeasti osastolle takaisin ja mieheni meni vielä tyttöä katsomaan.

Aika vauhdilla tuli mies takaisin ja sanoi että vauva viedään helsinkiin lasten ja nuorten sairaalaan teho-osastolle kun henki ei kulje ja oksentaa verta, oloni oli muutenkin huono ja sitten vielä tämä, en varmasti ole eläissäni itkenyt niin paljon kuin silloin.

Seuraavana päivänä mieheni oli käynyt katsomassa tyttöä ja ottanut kuvia, kyllä tuntui pahalle kun katsoin tuota pientä vauvaa joka oli kaiken moisissa piuhoissa, tipoissa ja hengitys putki suu pielessä, tunsin niin paljon syyllisyyttä ja pahaa mieltä sekä menettämisen pelkoa etten suostunut ottamaan särkylääkettä vaikka haavaan koski paljon "jos tytön tarvitsee kärsiä kestän itsekkin kaikki kivut"

Onneksi osastolla ymmärsivät tilanteen ja päästivät kesken sairaalassa oloni minun käydä helsingissä katsomassa tyttöä, kyllä tuntui pahalle ja pelotti mennä katsomaan, onneksi teholla ymmärsivät.

Seuraavana päivänä tuli lasten lääkäri juttelemaan kanssani ja kertoi että tyttö ei olisi selvinnyt seuraavaan päivään ellei häntä olisi siirretty helsinkiin, mutta jotain iloa hän toi myös, vauvva tulisi jorviin takaisin ja olo on jo parempi eikä tarvitse hengitys putkea enään :)

Tänään tuli viikko tytön syntymästä ja huomenna tyttö tulee jo kotiin :) Eikä hänelle jää kuulemma pysyviä vammoja tästä kovasta alusta huolimatta, aivot saivat kokoajan happea eli ei ole aivo vauriota, keuhkot saatiin kuntoon ja veri mitä tyttö oksensi oli peräisin minun vuotavasta istukasta (tästä tunnen varmasti syyllisyyttä lopun elämäni)

Miltä nyt tuntuu? Olen uskaltanut kiintyä tuohon pieneen tuhisiaan, vaikka alussa en uskaltanut kun pelkäsin että en koskaan kerkeisi saamaan häntä kotiin, vaan menettäisin hänet. Tunnen suunnatonta iloa nähdessäni miten hän on toipunut, vaikka alussa hoidin häntä kuin kenen hyvänsä lasta, enkä suostunut tuntemaan häntä kohtaan mitään. Tuntuu pahalta kirjoittaa näin, mutta menettämisen pelko saa ihmisen kasvattamaan muurin ympärilleen ja työntämään tunteet pois, siten suojelee itseään.

Nyt elämä rupeaa hymyilemään ja sen voin sanoa etten toivo edes pahimmalle vihamiehelleni tätä samaa, en ikinä olisi uskonut tälläisen tapahtuvan omalle kohdalle ja kyllä me olaan mieheni kanssa tätä itketty, tuntuu ettei kyyneliä tule enää vaikka vieläkin itkettäisi, nyt onnesta sillä tyttö on terve :)
 
Jaahas pompaan minäkin tänne sitten =)

Elikkä Lenni syntyi 4.1.07 mitat 3220g 51 cm RV 39+1.

Synnytys oli todella helppo epiduraalin sain kun pyydettiin heti kun sairaalaan mentiin. Ja sen vaikutus kesti tasan 1 h (laitettiin 23:00) samalla lisättiin supistuksia ja kalvot puhkaistiin 00:01. Poika näki maailman 00;48 ilman ponnitusta. Onneksi tajusin ilokaasu pöhnässä kätilölle huikkaa että nyt se tulee. Oli pojalla pää jo näkyvissä ;) Että noin kiirus oli pojalla tähän maailmaan.

Onnea kaikille vaavin saanneille :flower:
 
Oi kun kiva, vauvoja tulee lisää. =) Onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower: :heart:

Maitohappobakteereista: Niistä on tehty ihan jotain tutkimustakin, mutta en valitettavasti tiedä mistä löytyisi kirjoitettua tietoa. Luin itse niistä esikoisen aikoihin jostain vauvalehdestä.
Auttavat siis masuvaivoihin, suojaavat allergioilta ja atooppiselta ihottumalta. Silloin väitettiin niiden ehkäisevän diabetestäkin, se väite lienee jo kumottu. En käytännössä itse tiedä muista vaikutuksista kuin juuri masun rauhoittuminen. Esikoinen itki tosi paljon kimeästi kippurassa masuansa. Vauvanbakteerien (niiksi hän nykyään niitä sanoo :) ) aloituksen jälkeen vaivat lähtivät ja poika rentoutui.

Me ollaan sekoitettu kerran päivässä maitoon Lactophilus-jauhepussi. Sitä merkkiä juuri kehuttiin hyväksi. Kaveri antoi rintaruokinnassa olleelle vauvallensa Rela-tippoja lusikalla. Eipä kai noiden vaikutuksissa ole eroja. Luulisin.

Nyt meidän tehopäivät on kai ohi. Juhlallinen yö: vain pari ruokailua 3,5 tunnin väleillä. Voi kun tämä olisi suuntaus. Olipa ihanaa nukkua jopa 2 tuntia putkeen!
Huomasin, että vauvelin rusinoihin on alkanut tulla pyöreyttä. Eli jalat, peppu ja kädet alkavat jo saada vauvan pehmeyttä. Rassu oli niin pikkuruinen ettei päällä ollut juuri kuin luut ja nahka.
Meidän kamera kyssähti, tottakai nyt kun pitäisi ottaa paaaljon kuvia muistoksi. Laitan sitten kuvan profiiliin tuon piskin tilalle, kunhan tulee korjaamolta.
Vaikka onhan tuo rampekin meille tärkeä otus. Ottanut taas itkuhälyttimen viran. Voi sitä ylpeyttä, kun saa ilmoittaa vauvan itkevän ja hakea mut vauvan luokse.

myyrä ja martti 12pv =)
 
Päivää...

Siis meilläkin muuttui syönti rytmi kahden tunnin väleiksi viime yönä ja vielä nyt aamulla. Juuri kun menin kehumaan kolmen-neljän tunnin väliä. Onneksi mies oli syöttänyt kolmen aikaan. Ei ole mitään tietoa että vauva olis herännyt tai edes itkenyt. Muistan vain liimautuneeni miehen kylkeen kun tuli takas nukkumaan. Ei sillä, mulla ei ole kahtena iltana tullu uni kuin vasta joskus yhden jälkeen. Odotan vaan sängyssä, että kohta vauva herää syömään, nyt pitäis nukahtaa ja nopeaa...Ja eihän se silleen uni tule. Voi olla, että se on tuo kahvin reilusti kasvanut kulutus, joka hetken vaikuttaa piristävästi. Niin kävi edelliselläkin kerralla, kun en silloin juonut kahvia ollenkaan odotusaikana.

Otettiin miehen kanssa ekan kerran yhteen tänään tälle vuodelle. Harmittaa. Pitääkin mennä aina sanomaan joka asiasta, vaikka tietää, että mies siitä hermostuu. Ihan asiasta mielestäni sanoin, mutta miehen mielestä tietty taas kuvittelen ihan turhia. Tänne on siis nuo rallit tulossa ja haluttais lähteä koko perheen kanssa katsomaan kaupunkipätkät, mutta miehen mielestä sinne ei voi lähteä selvinpäin. Tää jokavuotinen keskustelun aihe ja aina lopputulos on se, että me mennään lasten kanssa katsomaan omaan paikkaan ja mies oman porukan kanssa. Silti tuntuu kuin se olis jo oma traditionsa, että siitä pitää keskustella tiukkasanaisesti.

No nyt alkaa jo itselläkin vähän hymyilyttämään kun lukee ton tosta... :LOL:

Alkaa olla todellakin jo seesteisempää kerrontaa täällä kun alkuhuuma on osalla jo lieventynyt.

Lilijana: Onneksi sinulla ja vauvalla on nyt kaikki hyvin! :hug: Kun oli jo rankkaa lukea teidän synnytyksestä niin ei voi kuvitellakaan millaisia tunteita olet käynyt läpi. Olet vahva.

Kiva, että muutkin tulee tälle puolelle kirjoittamaan! Saadaan vaihtaa kuulumisia kasvuista ja ongelmista, ja tietty niistä onnen hetkistäkin. :D On tämä mulle sellainen henkireikä, ettei paremmasta väliä.

Vilipi ja saara 13pv
 
SYNNYTYSKERTOMUS

Illalla vaille seitsemän supisti ekan kerran sitten maanantain jälkeen,en päässyt pöntöltä ylös ja tuli hiki Oli siis tiistai olin käynyt neuvolassa ja kaikki oli ollut vähän liian hyvin,tyyntä myrskyn edellä...paineet oli aivan liian alhaiset jopa minulle ja niin seesteisen kevyttä oloa koko päivän.En todellakaan olettanut lähdön tulevan.
no lähdimme wc käyntini jälkeen käymään koko porukalla kaupalla ja siellä kevyesti supisteli vartin(15min) välein.enn reagoinut olihan se tehnyt launataista asti sitä kun lääkäri oli kalvoja pyöräytellyt.
Kahdeksan aikaan laitoimme pojat nukkumaan ja ilta hommia ja netissä surffasin ja mesetin kaverin kanssa(aelo ) väli lekoi olla 11min ja 10min tasaiseen tuli suppareita piti ihan hommat keskeyttää sen ajaksi,mies huuteli et nyt suihkuun ja sänkyyn nukkumaan yöllä ei lähdetä ja et tilanne varmaan rauhoittuu levolla eipä rauhoittunut menin suihkuun ei kun kovempana tuli supistus suihkussa,sänkyyn menessä ja tv:tä siellä katsellessani supistelu tihentyi ja koveni väli oli enää 8min ja sitten 7min ja 6min tunti tunnilta tiheni väli minuutin pudotti pelistä pois kunnes väli oli enää 4min ja mies sanoi et nyt hän soittaa pojille vahdin ja me lähdetään kuopioon ajamaan,minä vielä oli puoli tuntia sitten ajatusta vastustellut mutta nyt tuntui et olisi pitänyt jo lähteä puoli tuntui sitten
00.30 lähdettiin pihasta ja kauhukseni huomasin et väli oli enää 3min ajattelin et nyt tulee hurja matka sairaalaan ei niinkään kiireen puolesta vaan kivun kestäminen autossa on aika vaikeaa mies kai luki ajtuksia ja tuuppasi menemään volvoa pitkin viitostietä 65km matkan 140-180km/h pelotti siinä supistusten välissä et kuinka kovaa ajetaan väli oli enää 2min kun moottoritielle saavuttiin...huh,toivoin et oltais jo perillä..
Vietiin auto parkkihalliin vaikka siitäkin supsitusten välissä keskusteltiin et jäänkö ensiapuun vai kävelenkö hallilta asti synnärille,piiitkä oli matka hallilta mutta kävelin urmakkaasti ajatuksena että homma menisi eteenpäin kun maanvetovoima olisi apuna supsituksille.Se sata kertaa nojattiin seinään,puhelinkoppiin,SULO-roskikseen ja sitä rataa,aloin jo ulista kivusta kun osastolle päästiin.
Ei kun vatteet pois kätilön ja miehen avustuksella ja sitten sängylle,ilokaasu käteen ja onneksi tiedoissani luki että anestesia välittömästi ja kätilö tilasi katsomatta kohdunsuuta anestesialääkärin.Sitten katsoi tilanteen ja 3cm auki ei mitään tapahtunut ja väli oli 2min sanoin et voi v**** täällä sitä vielä kidutaan sen 20h niin kuin edellisiltäkin ja vedin ilokaasua.
Nukkumatti tuli ja laittoi epin ei mitään 20min ja pumppu kayntiin ei mitään tulosta kivun suhteen tilasi sitten 15 min päästä spinaalin ja taivas avautui kivun taso laski 2 kunnes seuraava suppari tuli ja 7 oli jo kipu ja seuraavalla 10 eli se siitäkin puudutuksesta,jalat meni vain holtittomaksi kätilö ja lääkäri ja nukkumatti tilannetta ihmettelemään,kätilö kysyi et pärjäänkö ,sanoin et pakko kai se on nukkumatille sanoin vain sivusta et mitä jos pään puuduttaisitte tuumasi nukkumatti että ei me hyvä rouva päätä puuduteta ja silitti kättä aika symppis nukkumatti.Lääkäri halusi kokeilla et missä mennään,5cm auki mut hyvin aukii kun samaan aikaa supistuksen kanssa pyörittää auki sormella. arvatkaa asentona oli selällään jalat koukussa supistus päällänsä ja ilokaasu ainoa turva..koski ja niin pirusti mutta aukesihan se siitä puoli tuntia niin kätilö kysäisi et nyt tuli väliä supistuksiin et katsotaampa et missä mennään.kymmenen senttiä auki siis ne maagiset 10cm kätilö sanoi et ponnistuttaako,sanoin et ei mut siihen kätilö taksin et sit vaan pitää vanhalla muistilla tehä kyljelleen ja kätilö tarkasti et osaan ponnistaa kaksi harjoitusta siis,ja sitten lupa kunnolla ponnistaa,ponnistin kunnolla ja pitkään ei kipua ei mitään,pää syntyi ,odottelua napanuora piti löysyttää ja ottaa kaulan ympäriltä pois.Toinen ponnistus ja vauva pihalla kello oli 4.03 , sairaalalle saavuttiin klo.1.10 eli kolme tuntia kerkesimme olla paikan päällä.
Synnytys oli hyvä ja kokemuksena kaikista mieluisin,tsemppari vaikutti asiaan kovasti.Onneksi kolmas oli helppo ja nopea synnyttää jäi näin ollen hyvä fiilis lasten teosta=)


Hyvä ei kuitenkaan jatkunut siten kuin olisin halunnut vaan 12h ikäisenä poika vietiin teholle piuhoihin ja letkuihin,sokerit alhaalla ja bilirubiiniarvot taivaissa napa verestäkin otetut :( kolme vuorokautta poika siellä otti hoitoa nenämahaletkusta ruoka meni ja oli kovin surkea ja kosketus arka ipana.Kunnes näytti kyntensä et haluun äidin luo :heart:
sairaalasta päätiin kun poika 6päivän ikäinen sillä ehdolla et tarkkailen vauvan vointia ja tuon jos väsähtää.Ei onneksi ole tarvinnut viedä,tänään mennään tarkistukseen ja verikokeisiin,kun meidän keltaisuuden syy selvisi et meidän veret oli sekoittuneet jo ennen synnytystä.

Nappa ja kekara 13pvä
 
Heippa kaikille ja terveisiä täältä sairaalasta! :/
Eilen luultiin jo, et tänään päästäis pojan kans kotiin. Illalla hoitaja huomautti, et näyttääpä kellastuvan.. Illalla otettiin si verikoe joka oli bilirubiinin osalta vähän ylhäällä, tänä aamuna otettiin toinen ja nousu suunta on.
Nyt ootellaan, et päästään lääkärille mutta todennäkösesti täälä ollaan vielä muutama päivä. :ashamed:
Maito mulla nosi oikeastaan vasta tänään, lisämaidon varassa ollaan oltu tähän asti. Äsken sain pumpulla 30ml irti!!! :D
Synnytyskertomus sit toisella kertaa, saan samalla luettua teidän
muitten jutut!
 

Yhteistyössä