TAMMIVAUVAT 2007

Meillä alkaa mahavaivat vaivaamaan! :eek: Apua...mitenköhän, ollaan joka toisella kertaa annettu nan jauheesta tehtyä maitoa tänään kun meillä se on ennenkin toiminut parhaiten. Nyt taitaa olla kuitenkin ihan päin vastainen vaikutus! :headwall: Siis kakkakin saatiin aikaiseksi tänään, mutta mahaa kipristää. Ja koliikiksi en vielä sanois kun on ihan ympärivurokautista. Pitääköhän kokeilla vielä tutteli...? :/ Vaikka söin odotusaikana niitä maitohappoja, joiden piti olla vauvallekin hyväksi, ettei tulis mahavaivoja. Huomenna kyllä käydään ostamassa niitä relatippoja, eihän niistä haittaakaan voi olla, eihän?!

Outoa tämä tällainen kipristely kun kaksi aiempaa lasta ei tiennyt mitä mahavaivat on. Taitaa tulla ikimuistoinen vauva-aika muutenkin... Kyselin serkulta, jolla on kuopus ollut koliikkivauva, että mitä hän muistaa siitä ajasta. Sanoi, että kyllä aika kultaa muistot (aikaa siitä on nyt yli neljä vuotta) mutta muistaa sen väsymyksen ja ympäri talon kävelyn, että saisi vauvan nukkumaan. Ja heillä se itku oli öisin. Päivällä vauva nukkui kuin enkeli. Huomennahan se kaksi viikkoa tulee, jos se kuitenkin tuli nyt meillekin se k-sana...en uskalla edes ääneen sanoa...

Vilipi ja saara 13pv
 
Käyn täällä jo nuuhkimassa tunnelmia, vaikka oma vauva ei ole vielä syntynytkään. Viikko ja pv laskettuun, eli kolme viikkoa viimeistään ja vauveli on kainalossa!

Vilipi, niistä maitohappobakteereista ei tosiaan mitään haittaa ole. Relatippoja on helppo annostella minkä tahansa vauvan juoman maidon sekaan. Lactophilus-jauheen saa kans sujuvasti sekoiteltua. Samoin Gefilus-kapselin voi avata ja ripottaa jauheen maidon sekaan. Ne on vähän erilaisia kaikki, mutta toimintaperiaate on kuitenkin samantyyppinen kaikissa. Apteekin kamoissa pitoisuus on kaikissa "riittävä". Luontaiskauppojen valikoimista en vauvalleni hankkisi mitään.

Maitohappobakteerit tasapainottaa vatsan toimintaa ja lisäksi on todettu niiden ehkäisevän ainakin korvatulehduksia. (Suomalainen lääkäri Rauli Mäkelä on näitä asioita kirjoittanut jo yli kymmenen vuotta sitten.)

Cuplatoniakin voi kokeilla, jos tuntuu, että vauva paukuttelee ja sen takia on itkuinen. Se siis pienii ne imiessä horitut ilmat pienemmiksi. Joillain se auttaa, ei kaikilla.

Meillä oli kovia itkeskelemään kaks edellistä lasta, jospa tää olis nyt erilainen.

Voimia kaikille joilla on vauva-vaivoja. Ja Poiolle tsemppiä sinne sairaalaan. Ei oo ihme, että näin pimeässä vauvat kellastuu. Keväällä ja kesällä on vähän helpompaa, talvella sinivalo tahtoo olla ainoo apu.

TeeTee
 
Vilipi: Me käveltiin esikoisen kanssa ympäri kämppää illat ja yöt kaksi ekaa kuukautta. Ei onneksi sitä kuuluisaa kolmea.
Ne huudot ja vaivat alkoivat kyllä jo sairaalassa. Siellä jo laahustin pitkin käytävää öisin. Mutta juuri tuohon huutoon ja vaivaan ne m.h.bakut auttoi. Ja vauvahieronta iltakylvyn jälkeen. Tein sitäkin aina iltasella jonkin verran, rentoutti selvästi.

Toivon kovasti, että teidän vauvalla olisi vain jokin ohimenevä vaiva.
Mutta jos joskus, kenellä tahansa, meinaa mennä hermot itkevään vauvaan, kannattaa hankkia kuulosuojaimet missä on radio. Auttaa tosi paljon, kun korvan juuressa huutaa katupora. Kuulostaa hölmöltä, mutta meillä ne olivat korvaamattomat kapistukset. Sen verran vihlova tuo huuto aina oli, tärykalvoissa särisi.

Tänään meidän vauveli ei vielä ole valvonut pitkää pätkäänsä. Apua, onko taas luvassa yölliset valvomiset.
Maanantaina alkaa vasta se isyysloma. Mies menee viikonlopuksi töihin ennen sitä. Siis viisi yötä vielä mun valvottavana. Hohhoijaa. Olisipa ens yönäkin semmonen 3,5 tunnin syöttöväli.

myyrä ja poitsu 12pv
 
Kuulin muuten vinkin päänahan karstan ehkäisyyn. Pitää kuulemma pestä heti alusta alkaen tukka (tai kalju :) ) vauvashampoolla viikoittain. ei pitäisi karstaa tulla.
Jälleen kerran meidän esikoisella oli sitä aika paljon, eikä meinannut irrota vauvaöljyllä hauduttelemalla. Sitä olikin monta kuukautta.
Eipä kai siitä karstasta mitään haittaakaan ole, mutta ajattelin itse testata josko toimisi. Itseasiassa tänään pestiin hiukset ekan kerran aineella. Katsotaan nyt auttaako.
 
Huomenta!

Eilen oli imetysneuvojalla käynti. Aika sinne annettiin sairaalasta kun meillä se imetys ei meinannut lähteä käyntiin ja vauvalla oli aika hentoinen ote ja minulla suuret nännit. Paino otettiin samalla ja eilen oltiin jo 10g yli syntymäpainon eli 2920g!!!!!! Vaikka Pikku-Sintti oli vasta 8pv. Voi tätä iloa. Olen siitä imetyksen riittävyydestä ollut huolissani ja eilen tehtiin imetyspunnitus ja se näytti että sai rinnasta 80ml. Yhdestä rinnasta kertaimetyksellä. Olipa huojentava käynti. Imetysneuvoja sanoi että rintakumista voi hyvin luopua ja antaa vaan rintaa eikä lisiä pullosta tarvi. Bilirubiini-arvotkin oli laskenut lauantaisesta 240:stä 180.

Imetysneuvoja sanoi että meidän pitäisi siirtyä perhepetiin niin vauva nukkuisi rauhallisemmin. Omassa sängyssä pitää koko ajan jotain ääntä ja pyörii ja huitoo käsillä. Viimeyö nukuttiin perhepedissä ja vauva nukkui tosi rauhallisesti, miehen kanssa vaihdettiin puolta sitä mukaa kun rintaa vaihdoin. Vauva nukkui pitkiä pätkiä ihan liikkumatta ja nukahti heti syötyään uudestaan. Mies lähti aamulla ekaa kertaa kohtuullisesti levänneenä töihin ja kysyi että miksi ei tehty tätä aiemmin. Olen ollut vähän perhepetiä vastaan mutta en ole enää. Kahvikin maistuu tänä aamuna jotenkin paremmalle.

Tänään tulee neuvolaterkkari kotikäynnille. Se tulee vähän pian kun eilen vasta punnittiin ja muuta mutta seuraava aika sillä olis ollu ens viikon torstai ja se on minusta liian myöhään.

Onko niin että isyysloman voi pitää vaan 4:ssä pätkässä?!
Meille sopis parhaiten että pidettäis päivä silloin toinen tällöin jaksamisen mukaan.

Eilen oli itkupäivä, tänään olen onneni kukkuloilla. Mua jotenkin järkyttää sellaiset lapsen pahoinpitely uutiset, joista olen aiemmin lukenut. Ne pyörii päässä ja kun katson Pikku-Sinttiä niin se järkyttää vielä enemmän. Kai se konkretisoituu, ajatus siitä että joku voisi tehdä pahaa pienelle viattomalle ihmiselle.

On muuten tosi kiva että voi ajatuksia kirjoitella tänne ja lukea muiden vauva-arjesta ja ajatuksista.

Tsemppiä Poiolle sairaalaan ja muillekin arjen pyöritykseen.

Lili ja Pikku-Sintti (raukalle ei ole vieläkään mitään järkevää työnimeä) 9pv
 
Tää täytyy vielä jakaa. Kävin aamulla vaa´lla ja 10kg on lähtenyt. Kävin edellisen kerran puntarilla päivää ennen synnytystä. Vielä olis 4,5kg matkaa lähtöpainoon. Voi veljet kun päästään kärryilemään niin lähtee loputkin kilot.
 
onpas mukavaa, että lilin imetys toimii!
mulla on vauva taas sylissä, hankalaa kirjoittaa.

meidän viimeyö oli aika kamala. martti valvoi 5 tuntia! klo 23-04.
ekaks poika leikki tutilla. lussutti sitä ihan vimmalla ja jatkuvasti sitä sai olla törkkäämässä suuhun takaisin.
no, siinä sivussa vauva oli täyttynyt ilmalla ja tunnin nokosten jälkeen viiden aikaan alkoi karmea tuskanhuuto, valitus-tunti. onneksi miehellä kulki järki, hän oli sentään nukkunut vähän, ja laittoi kirjoja sänkylaatikon päädyn alle. johan alkoi ilmaa pörisemään pois masusta. jostain syystä ilma ei päässyt pois, vaikka kannoin vauvaa olkapäällä ja vaihtelin asentoa jatkuvasti.

toivottavasti johtui siitä tutin lussutuksesta eikä siitä karmeasta k...sta.
nyt nukkumaan.

myyrä ja martti 13pv

uskaltaisikohan sitä tänään jo pikkuisen viedä vauvaa ulos? huomennahan se 2 vko on täynnä, mutta ei kai yksi päivä maata kaada?
 
Onnittelut Lilille imetyksen onnistumisesta! Hieno homma. On se aika ihanaa hommaa.

Ei meillä vain puhuttu mistään imetysneuvojasta, vaikka kerran soitin jo laitokselta imetystukipuhelimeen... :ashamed: Salaa alakerran kahviosta...Hienoa jos sellaisia henkilöitä kuitenkin on olemassa.

Voi Myyra, voimia ja jaksamista. Jospa se tosiaankin oli vain tutti-ilmaa. Minusta on hurjaa että vauvat yleensä jaksaa valvoa noin pitkiä pätkiä, meilläkin pari niitä on ollut aamuöisin. Ei siinä paljon huumorin kukka kuki kun alkaa olemaan useampia valvottuja öitä takana.

Kävin sitten ostamassa apteekista niitä d-tippoja ja reladropseja. Ostettiin sittenkin Jekovitia kun ollaan aiemmin käytetty D-tippoja (sellanen ruskee pullo). Se kun kestää hiukan kauemmin se pullollinen. Mutta oli kyllä mun mielestä aika hintavia ne m.h.bakteerit! Siis melkeen parikymppiä. Mutta mitäpä sitä ei kokeilisi lapsen hyvinvointia ajatellen. Meille on aiemminkin ehdotettu sitä cuplatonia, mutta ei olla saatu keltään oikein positiivisia kokemuksia niin ollaan sitten kaikkien kohdalla päädytty pierujumppaan, jos on ollut tarvista.

Mahallaan...mikä ihanan taivaallinen asento nukkua! Ja käytiin tänään ulkona ekaa kertaa vauvan kanssa, kaupassa. Mentiin kymmenen jälkeen eikä siellä ollut juurikaan ihmisiä liikkeellä. Mulla oli pää kuin tutkapallo, kaksi viikkoa sisällä on kuin olisi asunut eristyksissä kauemminkin... :LOL: Kaikki oli niin erikoista. Mutta vauvan nälkää tai unirytmiä se ei pahemmin muuttanut, kaksi tuntia edelleen tuli syöntiväliksi. Siis käsittämätöntä, aluksi kun oli sen 3,5-4 tuntia kun korvikkeelle jouduttiin.

Vaunuttelut olisi ihana aloittaa, hirvittää vain tuo syöntiväli, että ehdinkä pihasta pois kun tulee jo uudestaan nälkä. Makeakin on alkanut mulle maistumaan ihan liikaa, varmaan kun olen taas syönyt kuten ennenkin, katsomatta hiilareita. Niiden seuraaminen näköjään hillitsee mun makeanhimoa, tuli tuossa testattua kun piti niitä verensokereita mittailla. Kun vain pääsis äkkiä takas siihen, ostin jopa pienempiä lautasia kaappiin etten venytä mahalaukkua turhaan nyt kun sinne sopii enemmän. ;)

Mutta verhojen vaihtoon. Vielä jouluverhot keittiössä, mieskin jo mainitsi... :whistle:

Vilipi ja saara 14pv
 
mekin ulkoiltiin. ah ihanaa auringonpaistetta. oltiin vähän vajaa vartti, kun huomenna me oikeasti saataisiin vasta mennä. koiruus sai tehdä asiansa.
jaahas. nyt sylissä on meneillään pierukipristykset. on toi vauvan elämä kamalaa, kun aina jossain kipuilee. kun tämä ilmarumba loppuu, alkaa se hampaiden tulo.

me saatiin kaupungin sponsoroimana vitoleita. täytynee kuitenkin ostaa niitä jekovitteja, kun ne ei kai aiheuta niin kovia ilmavaivoja.

vauvelilla on nyt valvominen. saas nähdä onko yöllä. hui.
olen huomannut että martin maha toimii aina yöllä. sen takia sitä usein valvotaan, kun homma menee jatkuvaksi vaipan vaihdoksi. kyllähän siinä piristyy.

sen isyysloman saa muuten osittaa just vaan neljään osaan. meille onneks käy kolme viikon pätkää. mies on iltavuoroviikot isyyslomalla.
huhuilen edelleen sitä isäkuukautta. tietääkö kukaan miten se toimii? en ole jaksanut soittaa ja jonottaa kelaan kysyäkseni.

jaahas, pullot taas kiehuu vähän railakkaasti.

myyrä ja martti 13pv. syön muuten pullaa tässä kahvitellessa. ei kovin kurinalaista laihdutusta :whistle: eilen meni läjä suklaata..hyi,hyi mua.
 
nonnii. Kävin katsomassa kelan sivuilta sitä isäkuukautta. Sen voi pitää vasta, kun äiti on kotihoidontuella. Ja äipän vanhempainvapaasta napsaistaan 12pv:n maksut pois.
Mutta isukki saa kuukauden vapaan sen 12 pv:n hinnalla. Ihan kiva juttu. Täytyy vaan vielä selvittää täytyykö isyyslomasta jättää se yksi päivä käyttämättä, kun siinä puhuttiin jostain pidennetystä isyyslomasta.
Järki ei todellakaan leikkaa tippaakaan näillä valvomisilla!
Olisi siis pitkä talviloma tiedossa. Ihan kiva sekin. =)
 
minäkin voisin tulla tänne juttusille. toivottavasti nyt tulee kirjoteltuakin, kun tuolla tammimasupuolella se jäi vähiin. seurasin kyllä palstaa päivittäin.

niin, meille syntyi esikoistyttö 10.1.2007 klo 10.54 päivää ennen laskettua aikaa. tyttö arvioitiin 3600 grammaseks, mutta painoa olikin vain 2615g ja pituutta 46 cm. luulin et vauvasta tulee nelikilonen ku söin ku hevonen karkkia ym makeaa ja ruokakin maistui. oli aikamoinen yllätys kun näin vaavin koon. mulla oli koko raskausajan poikatunne ja en ees pessy punaisia vauvanvaatteita, joita saatiin.

synnytys oli kokemuksena lopulta positiivinen, vaikka siinä ku kohdunsuu oli vain 1,5 cm auki, olin tosi kipeä ja aattelin et en selviä tästä hengissä. käytiin välillä kotonakin kun kätilö sanoi et ei tämmösillä supistuksilla mitään tapahdu ku niitä tuli 8 min sit 4 min ja taas 8 min välein. sanoi vielä et mennä neuvolaan torstaina. lapsi siis synty keskiviikkona. olin pari tuntia kotona ja lähettiin takas. 1 ja puolen tunnin automatka oli ihan hirveä ja sitte ku päästiin perille sanottiin et mitään ei oo tapahtunu. kello oli silloin 7 aamulla.

silloin aattelin et mihin oon ryhtyny. noh, onneks kätilövuoro vaihtui. olin ihan peloissani, tärisin ja oksensinkin. sain sitten peräruiskeen ja kävin suihkussa. rauhoituin ja torkuin supistusten välillä. ysin maissa olin käyrällä ja sillonki tuli supistuksia 8 min ja 3 min välein ja taas 8 min välein. joskus 10 maissa tai oisko ollu puol 11 kätilö kattoi kohdunsuuta ja olin 9cm auki! ei muutako täysillä synnytyssaliin. ponnistutti jo käytävällä ja hiukset näky ensi tekijöiksi. loppuvaihe ei tuntunutkaan enää pahalta. ponnistusvaihe kesti 14 min.

loppu hyvin kaikki hyvin siis =)

minun pitää nyt lähteä lypsylle...eilen päästiin kotiin. vauvalle tuli infektio ja sai viiden päivän antibioottikuurin. kirjottelen myöhemmin lisää...

t: sanuli ja piiku 1 vko
 
epuska
Tervehdys!
Täällä vaivaa vaippaihotuuma. Täytyy kovasti rasvata, ja vaippamerkkiä kenties vaihtaa. Kangasvaipasta ei tunnu olevan apua, kun se hiostaa ihan valtavasti, parin tunnin seurustelun aikana oli tyttö saanut koko harson ihan märäksi. Ei lie tuo hiki paranna tuota vaivaa. Ilmakylpyä myös otetaan. Ja toivossa eletään, ettei pahene tuo vaiva. Miten sitä voisi vielä parhaiten hoitaa? Kysyy huolestunut äiti.
 
Hei Myyra!

Meillä ollaan kans mietitty tota isäkuukautta pidettäväksi ja käsitykseni mukaan se menee näin:
Jos isä pitää vanhempainvapaasta kaksi viimeistä viikkoa, niin hän saakin pitää vielä kaksi ylimääräistä viikkoa vanhempainvapaata. Itse ajattelin pitää kesäloman tuolloin, joten olisimme syksyllä siis molemmat kuukauden lomalla!!!
Korjatkaa, jos olen väärässä... ,mutta näin mielestäni kaveriperheessä juuri tehtiin.
 
Heippatirallaa kaikille ! :wave:

Me halutaan myös jatkaa vaikka odotus päättyikin.
Onhan meillä nyt nämä Tammivauvat. :heart:

Listaukseen tiedot: Poika syntyi 2.1.2007, 3550g,47,9cm ,rv 38+2

Tänään oli neuvolassa käynti,kun terkkari ei päässyt meille päin.
Kaikki oli hyvin ja paino nousee.Nyt oltiin syntymäpainossa.

Palaan myöhemmin asiaan. :)
Hyviä vointeja kaikille. :flower:
 
Pulleroballerina: Tosi hyvin tullut painoa lisää. Terkkari kävi tänään ja sanoi että 150-200g/vko on hytvä ja teillä on tosi paljon enemmän.

Vauvalle oli tullut painoa lisää eilisestä 30g eli nyt ollaan 2950g:ssa. Sunnuntaina me aloitetaan ulkoilut, jos on hyvä ilma ja ens viikolla mennään Jumboilemaan. Vauva on hyvässä suojassa omissa vaunuissaan kun en kuitenkaan anna kenenkään mennä sitä lääppimään. Ulkoilun rajaksi terkkari sanoi 3000g ja 2vko, ja uskon että meillä täyttyy se 3kg jos tahti jatkuu samanlaisena.

Nyt päivällä syöttöväli on ollut 1 tunti eikä 10-14 välillä juuri uni maistu ja sitten Sintti nukkuikin 16.30-20 ja söi sitten. Nyt taas nukkuu. Sintti on kuitenkin vielä niin laiha ettei syöttöväli saisi olla yli 4 tuntia. Ollaan laitettu kello soimaan että osataan herätellä jos ei itse herää. Useinmiten kyllä itse ilmaisee nälkäänsä ennen kellon soimista. Rintakumista en osaa luopua kun minusta vauva ei saa otetta rinnasta ennenkuin sitä on kunnolla tyhjennetty. Se onnistu eilen, koska Sintti oli syönyt rintakumin kanssa jo hyvän tovin. Mutta pinkeestä rinnasta ei saa oikein mitään otetta. No samapa tuo, pääasia että saa ruokaa.

Nyt huomaa että on taas blues vaihe päivästä. Huolestuttaa kaikki asiat. Onkohan maito tarpeeksi ravitsevaa. Syöminen on aika hätäistä päivällä kun Sintti ei nuku eikä juuri halua olla muualla kuin sylissä. Siinä tulee syötyä sitten banaani tai jotain vastaavaa. Sintti nukkuu hyvin perhepedissä mutta pelkään että se tukehtuu tai vahingossa nukkuu sen päällä. Välillä Sintti nukkuu niin sikeästi että tuntuu ettei se hengitä ollenkaan eikä välttämättä reagoi kevyeen kosketukseen. Täytyy aina tuuppia sitä vähän että tietää sen olevan hengissä.

Sintin peppu oli vähän ärtynyt ja ollaan hoidettu sitä ilmakylvyillä ja bepanthenilla ja se on auttanut. Nyt se on jo paljon parempi. Laitoin ensin siihen hoitovoidetta niin minusta se vaan ärtyi lisää.

Nyt taidan mennä lukemaan kirjaa, niin saan vähän muuta ajateltavaa.

Lili
 
heippa kaikille!

käytin jo puolituntisen tuon listan muokkaamiseen mut lähettäessäni sitä tuli jokin häiriö :/ yritän huomenna ehtiä...

kotona siis viihdoin. prinsessan kanssa on pieniä painoongelmia. kotiin päästiin sairaalasta 3 päivän iässä kun lupaisin käydä neuvolassa joka päivä tarkistuttamassa painon. tänään siis käytiin ja neuvola oli sitä mieltä että 2 päivän punnitusväli riittää. sanos et stressaa liikaa kokoajan juosta siellä. ja sekin vaikuttaa vauvaan ja maidontuloon. meillä siis meinataan nukkua liian pitkiä pätkiä.

nyt tarinaa synntyksestä:
keskiviikkona meni vedet 21.00 ja siitä sit lähdettiin puolilta öin synnärille. siellä sit istuttiin käyrällä 2 tuntia et tuleeko niitä supistuksia. ei tullut. yö saatiin miehen kanssa nukkua synnärin perhehuoneessa. aamusta siirsivät osastolle kun ei supistuksia kuulunut. yksittäisiä kyllä. torstai meni siellä maatessa. perjantaiaamulla sain sit käynnistystipan pari tuntia meni et vaikutti ja sen jälkeen 5 tuntia kärvisteltiin. lämpö ja suihku auttoi näihin kipuihin mut tiesin et ei niillä synnytetä. siitä sit mies kotiin nukkumaan ja minä sain synnärillä yrittää unta. lauantaiaamulla sain toisen tipan ja siitä alkoi kyyti. puoli tuntia meni et supistukset voimistui kunnolla. sit merkittiin synnytys käynnistyneeksi. karjuin yksinäni kun sattui kunnolla. ilokaasun sain puolentunnin jälkeen. siitä reilu puoltuntia niin kutsuin kätilön kun sanoin et nyt tuntuu jo liika et kattoisko missä mennään. kätilö tutki ja sanoi et 9 cm auki ja ponnistaa saa jos siltä tuntuu. tajusi kätilö sentään et kysyä isän perään ja siitä sit hätäseen soittamaan. karjuin kesken supistuksen: ala tulla tänne! ponnistusvaihe oli helppo ja isällekin soitettiin heti syntymän jälkeen kun ehdittiin. oli mies vasta puolivälissä matkalla :( no pääsi mies kuitenkin pesemään prinsessamme. ite sain napanuoran leikata. synnytyksen kokonais kesto oli 1,5h.

nyt poistun herättelemään ja syöttämään tuota neitiä :wave:

jos huomenna sit lisää tarinaa

t:mikki ja tyttö 4 päivää
 
Moi vaan kaikille! Siirryn kans tuolta odottajien puolelta tänne vauvapuolelle. Elikkäs meille syntyi pieni poika 10.01.07
mitat:3160g ja 49cm rv 38+3
Kaikkista meni loppujenlopuksi ihan hyvin, terve potra poika tuloksena.
Tiistaiyönä meni lapsivesi ja keskiviikkoaamuna syntyi poika. Korkeiden sydänäänien takia synnytystä vähän käynnisteltiin ja kaikki olikin aikasta nopiaa ohittekin. Papereita en ole kerennyt vielä nähdä joten tarkkoja aikoja en tiedö/muista...avautuminen meni loppujen lopuksi nopeaa, mutta ponnistusvaihe venyi taas lähelle tuntiin ja loppujenlopuksi poika tuli maailmaan imukupin avulla. Lopussa synnytys meni aikasta rajuksi koska kätilöt joutuivat vielä painamaan kohdusta ennenkuin vauva oli ulkona. Kaikki meni kuitenkin alle viiteen tuntiin.
Miehelle kuitenkin sanoin jo synnytys-salissa etten ikinä enää tule synnyttämään, sen verta kova kokemus oli....no mutta loppu hyvin kaikki hyvin =)
Nyt meillä kovasti opetellaan taas tuohon arkeen palaamista. Mies on onneksi jäänyt kotiin isyyslomalle joten tuon esikoisen kanssa on vähän helpompaa. Kumman vähän tuolla 2v tytöllä kuitenkaan on ainakaan vielä ollut mitään mustasukkasuusjuttuja....tottakai niitäkin kerkiää vielä tulla, varsinkin kun mies palaa takaisin töihin.
Itsellä on vielä vähän hankalaa tuo istuminen episotomiahaavan takia. Tikit antoivat periksi eilen mutta haava onneksi oli jo ottanut senverran kiinni ettei se enää päässyt ratkeamaan ja toivotaan ettei ratkeakaan. Muitelisin tuon esikoisen aikaan että haava parani kuitenkin parissa viikossa...
No tälläistä täällä meillä...pikkuhiljaa sieltä loputkin tammikuiset suoriutuu tänne puolelle :D
metu ja poju 1vk
 
huomenta. kirjoittelen nyt, kun meillä valvotaan. ihanan rauhallinen yö takana. kolmen tunnin syöttövälit ja taas unta. ah, mikä rauha! :D

lililläkö oli 3kg ulkoiluraja? meidän martti on nykyään varmaan säkällä ylittänyt 2,5kg ja saadaan kyllä ulkoilla. vaihteleepas nuo terkkojen mielipiteet.
itse asiassa kävinhän eilen ulkona jo. oli pakko saada valohoitoa sen kamalan yön jälkeen. eikä vauva tunnu pahemmin kärsineen.

vaippaihottumaa meillä ei olr ollut, mutta sinkkivoide on auttanut hyvin pahempiin punotuksiin. kannattaa kokeilla, jos ette jo ole testannut.

maitotilaus!

m ja m 2vko :heart:
 
Pitää tuon oman vauvelin painoon vielä puuttua.
Täytyyhän sen olla jo jotakin 2700g, jos viikossa tulee vaikka 250g lisää. Enpäs oikein ajatellut. Meidän kotivaaka on tuollainen vanhanaikainen viisarimallinen eikä sillä mitään tarkkaa painoa saa. No, viikon kuluttua sen näkee.

Voi tota meidän esikkoa. Eilen kakkasi housuunsa hoidossa ja toissapäivänä pissasi. Se on nyt sitten taantunut melkeinpä vauveliksi. Joku kehui, että pari kuukautta se kestää ja sitten helpottaa. Onneksi hän ei edelleenkään ole vauvalle mitenkään vihainen. Helpotus.
Onko muiden isoveljet/siskot alkaneet hölmöilemään?

Isäkuukaudesta vielä:
Mä käsitin (en ole kyllä kaikissa järjen voimissa) että äidin pitää olla kelan kotihoidon tuella, että sen saa. Ja sen käsitin, että isyyslomasta niitä päiviä myös napsitaan pois.
Miksi ne ei voi lukea tuolla niin, että tyhmempikin ymmärtää?!
Kai sinne on pakko soittaa, että saa selvyyden. Tampereella maksaa soittaa kelaan 22cent/min ja aina saa jonottaa kauan. Ei huvittaisi kartuttaa ahneen kaupungin kassaa tippaakaan...
 
huomentapäivää!

muokkailin tuota ekan sivun listaa. tarkistelkaa et onko tiedot oikein tässä tohinan keskellä saattoi jotain jäädä huomaamatta.

meillä meni yö ihan kivasti. kerran jouduin herättämään tyttelin syömään, muuten heräili jo itse sopivin välein.

nyt esikko tekee taas tuhojaan :wave:

t.mikki
 
Moi mikki! Teidän tyttönenhän on hyvän kokoinen. Eikö siitä ollut puhetta, että kovin pieni tulisi? Onnea, onnea!
Meidän poika edustaa samaa sintti-luokkaa mitä veljensäkin. :heart:

Saat siis imettää? Jotenkin arvasin, että taas Tampereella tehdään just päinvastoin kuin muualla. Olen nyt hiukan kateellinen. Eipä auta valittaa, näin meillä nyt mennään. Onhan se kiva ettei sulta evätty sitä!

Minä se täällä hölpöttelen taas. (Huomaa että on nukuttu enemmän kuin tunti...) Oletteko mitannut itseänne vielä? Mä nimittäin kutistuin viime raskauden takia sentin. Jalkahan usein kasvaa, mutta näköjään sitä voi kutistuakin. Vai olisko tuo ikä tekemässä jo tehtäviään... :LOL:

Taitaa vähän väsyttää...
 
Päivää!

Siis onko muilla lapset saavuttaneet jo syntymäpäinonsa? Meillä alkaa olla jo ihan uudenlaista pyöreyttä poskissa, vihdoin, eli kai meilläkin alkaa kohta olemaan aika lähellä! :heart: Toivottavasti, sen viime viikkoisen notkahduksen jälkeen...

Viime yönä oli pakko herättää mies syöttämään. Piikati valvoi aivan ihanan pitkän pätkän illalla, seitsemästä melkein kymmeneen. Katseli vain eikä puhunut mitään. Itsekseen nukahti omaan sänkyyn. Puoli yhdeltä kuitenkin oli nälkä ja tunnin siinä syöttelin, mutta kaikki meni. Eiköhän ollut jo kolmelta uudestaan nälkä. Mies syötti kun minä nukuin istualleen. Mies ei tainnut oikein luottaa että pysyn pystyssä. :whistle: Ei kuulemma tarvinu kauaa syöttää kun oli jo tyttö nukahtanut sikeään uneen ja nukkuikin sitten kasiin asti! :D Siis neljä tuntia ainakin! Mie tosin heräsin jo seiskalta ihmettelemään että onko mies jo syöttänyt kun ei kuulu mitään ääntä. :LOL: Siis on sitä vähän pöljä kun ei nuku kun sais.

Meillä isommat lapset ei ole ihan noin taantuneita (vielä bd), mutta keskinäistä kahnausta on tullut enemmän. Ja mie olen huomannu että kiellän tosi herkästi jos menevät vauvaa katsomaan. Siis ei varmaan tarkoita mitään eivätkä koskekaan, mutta jotenkin se vaan tulee, et älä mene sinne! Siitä saattavat sitten loukkaantua. Minun pitää itse opetella olemaan siinä läsnä ja valvoa tietty, mut pitäähän lasten saada tutustua toisiinsa.

kiivas kutsu kuuluu!
 
Heipsan! :wave: Minäkin ilmottaudun tänne mukaan!
Eli siis poika syntyi 9.1.07 klo23,33, rv 38+2, 3355g, 52cm, pää 34cm Olikohan tässä kaikki tarvittava ku ei muista mitä etu sivulle tulikaan...

Mutta meijän synnytys meni näin: 5.1 neuvolassa mitattiin jälleen liian korkeat verenpaineet ja pissaanki oli tullu valkuaista. Olo huononi illalla ja jouduin Oys:iin tarkkailuun. Kanava oli hävinny kokonaan ja 3cm auki... Siellä oisivat käynnistäny synnytyksen mut kielsin ku halusin omalle synnärille joka aukes siis 8.1 ja silloin pääsin Oulusta kotiin ja 9.1 sitten menin synnärille käynnistelyyn. Puolen päivän aikaa eka 1/4 tabl Sytotecia ja toinen iltapäivällä. Ei tullu kunnon supistuksia ja päätettiin siirtää seuraavaan päivään "kunnon" käynnistyts.
Soitin illalla miehelle kymmenen aikaa et alan nukkuu ku ei tullu supistuksia ollenkaa pariin tuntiin. Yökkö kävi siinä tarkistaa mun paineet yms ja heti ku se lähti huoneesta kymmenen jälkeen niin tuli eka oikea supistus! Kaks samanlaista heti perään ja sit tuntu ku lorahti jotain... menin vessaan ja veden sijasta kaikki paikat oli täynnä verta. Kätilö tuli paikalle ja alettiin kattelee vauvan vointia ja lääkäri tuli paikalle. Veri oli vaan jotain hyytymistä joka purkautui. 22.45 meni lapsivesi ja siirryttiin saliin jossa samantien alettiin laittaa epiduraalia. Sanoin et mielummin spinaali et kerkee vaikuttaa mut päättivät kuitenni et ku olin vasta 5cm auki et laitetaan se epiduraali, se niitten verenpaineiden takia. Siinä puolituntia ähräsivät tippojen sun muitten kans ja vihdoin 23.17 epiduraali saatiin laitettua ja hammasta purren jo kysyin et miten kauan menee et vaikuttaa, poltteli nimittäin selässä ihan kunnolla.
Puolelta sanoin et nyt se tulee! Kätilö tuumas et eihän se vielä voi ku vasta oli vaan 5cm auki ja alkoi laittaa mulle housuja jalkaan. Sanoin että ku tulee niin se tulee! Ja kätilö hieman huvittuneena et no katotaanpa sit tilanne... ja hupsis, tuumas vaan et pää näkyy jo, elä vielä ponnista ku ei oo mitään valmiina!!! Hoh hoi... piätteleppä sitten siinä ku toinen niin kovasti halus jo tulla ulos! Ja kun kätilö tuli takas viereen ponnistin kerralla poijan maailmaan, samalla iski hirvee päänsärky jota kesti sitten pari tuntia. Kerkesin vaan hieman silitellä poikaa ja sit meinas taju lähtee. Pistivät vaikka mitä lääkkeitä lihakseen, suuhun ja p.......een eikä olo meinannu helpottaa ollenkaa, paineet oli huimissa lukemissa. Eipä ollu silläkää epiduraalilla sitten mittän virkaa, ei kerenny vaikuttaa ollenkaa ees ponnistusvaiheeseen eikä ollu apua verenpaineeseen :kieh:

Mutta synnytys meni hyvin, jäi taas hienot muistot. Synnytys kesti sen 1h33min, ei kerenny kovin kärvistellä kivuissa ja saipahan kokeilla synnytyksen ilman kivunlievitystä. Pojalla oli kaikki hyvin ja alkoi heti syömään halukkaasti.
Mulle jäi se myrkytys sitten päälle! Edelleen on alapaineet koholla ja pissassa valkuaista, seurantaa... Osastolla vietettiin ti-su, kotona kaikki lähti rullaamaan hyvin kun sai levättyä ja olla perheen parissa. Maitoa tulee niin et pakastimessa on 4päivän saldona jo yks hylly täynnä evästä :/ Pakko tyhjentää välillä tissejä ku uhkaa niin taas pakkautua ja viime yönä jo itkin et tulehusta pukkaa... Mut helpotti särkylääkkeellä, vehnätyynyllä ja imetyksellä. Jospa tää tästä lähtin tämä maidontulokin tasaantumaan...

Mut lopetan jo, eihän tätä jaksa kukaan lukee loppuun :D

Kränä ja poika 1vk 2pvä
 

Yhteistyössä