*Tammivauvat 2008*

mekin kotiuduimme jo tiistaina mutta siittä alko uus rumba kotona ...

elikäs tuo vanhempi neiti joka oli miun ja vauvan kanssa samaan aikaan osastolla sai vatsataudin josta sitten me muutkin ollaan kärsitty vaavi ei onnex oo sitä saanut....

tuo 1v on sitten vaihtelevasti mustasukkanen siskostaan jos ei sitten johdu tuosta kun on kipeenä....

alkuun vaavi söi 2 krt yössä viime yönä useammin.....
no saas nähdä mitä tuleman pitäää....

Saaru ootkos koittanut imettää öisin istualtaan siinä on ainakin helpompi pitää hartiat alhaalla niin ettei tule niitä jännitettyä.....
meillä se toimii ja vaikka ois tosi väsy niin ei kyllä nukahda helposti takas kuun tulee viilee peiton alta noustessa
 
Sunnuntaina täältäkin.

Meillä sitten syötiin viime yönä kahden tunnin välein, joka vissiin on ihan normaalia. Välillä poika pitää pidemmän tauon syömisessä ja välillä lyhyemmän. Ollaan nyt annettu pojalle lisäksi korviketta, koska paino ei ole vielä syntymäpainossa ja näin terkka perjantain käynnillä suositteli. Meillä siis poika saa sekä tissiä että pulloa. Tiistaina uusi punnitus... viimeksi paino oli 3630g

Kovasti pojulla tuntuu olevan noita ilmavaivoja, koko ajan prutkuttelee ja äänekkäästi :hug:

Mitenkäs ne cuplaton- tipat saako antaa jo näin pienelle, saako ilman reseptiä. Ja onko niistä hyötyä? Mitä mieltä olette?
 
Cuplatonia ja Disfatylia saa antaa ihan vastasyntyneestä lähtien.Disflatyl kuulemma tehokkaampi ja helpompi kun annostellaan 3 kertaa päivässä.
itse koin esikoisen kanssa et maitohappobakteerit auttoi parhaiten kaikenlaisiin vatsavaivoihin.
ja kannattaahan omasta ruokavaliosta karsia sellaiset kaasunmuodostajat pois.esikoinen sai kamalat mahakivut mm. ruisleivästä,sitrushedelmistä ja pähkinöistä.samoin sipulia ja paprikaa annostelin kohtuudella...

nyt tyttö ei ole vielä mahaansa valietllut..kop,kop
 
Maanantaita!
Kauhiaa kiirettä ja hulinaa. Kai tähän arkeen ajan kanssa tottuu, tänään vain ensimmäinen kerta ku koko poppoolla mentii kävelle kerhoo. Vauva on kyl reipas, kun on masu täynnä, niin uni maistuu rattaissa koko ajan.
Pikkusen Aatollakin meinaa olla nuhan poikasta (ku keskimmäinen hiukan sairastellu tässä) pitääkin niitä keittosuolatippoja hakasta apteekista ettei raasu ihan tukkoo mene.
pikkueppu Mulla tulee makuultaa imetettyä yöllä ku kuiten sitten saa nukuttua itekki enemmän. Poika ku meinaa lutuuttaa niin kauan aina tisua kerrallaa. Ja sängynreunalla ei saa oikee hyvää asentoa imettääkää. Joku ihana tuoli ois kiva, mut makkariin ei mahu:( Mut jospa jumppa ja sauvakävely sitten kompensois tuota huonoa asentoa.
 
Hei,

Meillä oli tänään eka neuvolakäynti, tai kävihän terkka viikositten kotikäynnillä, mutta tänään siis ensimmäistä kertaa neuvolassa. Tyttö oli kasvanut todella hyvin, painoa tullut viikossa 320g (nyt yhteensä 3370g) pituudeksi saatiin 51,4cm ja pipo 37cm. Eli hyvin riittää maito, ainakin toistaseksi :) .

Käytiin myös eilen ensimmäisen kerran vaunulenkillä, ja tänään päivällä uudestaan. Ihanaa päästä itsekkin ulos, kun kaksi viikkoa on tullut lähinnä sisällä oltua. Mä kun en oikeen ole uskaltanut koiriakaan ulkoiluttamaan, kun on ollut niin liukasta, ettei vaan haava kipeytyisi.

Mutta nyt laittamaan ruokaa niin ehtii syödä ennen kun tyttö herää.

Maija
 
Laskiaistiistaita!

Pikku herra vetelee aamupäiväunia niin jää äidille aikaa kirjoittaa :)

Ristiäisiä meillä vietetään 2.3.(poitsu on silloin jo viikon yli 2kk, mutta kun ei millään saa kaikille sopimaan samaa viikonloppua!!!) Nimi on edelleen hakusessa.. mutta paras ystäväni sai joulukuussa vauvan jonka kolmas nimi on sama kuin me suunnittelimme meidän pojalle kolmanneksi nimeksi siis Ilmari (joka on täälläkin aikas suosittu nimi :) Nyt vähän mietityttää että voidaanko tuota nimeä laittaa kun heidän poijalle se juuri annettiin... Mitä mieltä olette?

Kutsumanimi on aikas haastava juttu, kun meillä ei ollut pojalle valmiina nimeä.. laidasta laitaan on mietitty, mutta on vaikeaa päättää useasta kivasta, kun yksikään ei tunnu "siltä ainoalta oikealta nimeltä"...

Muuten alkaa oma olo olla jo aikas normaali (epparihaava) siis parani tuskaisen hitaasti ekat 2vkoa mutta sitten tosi nopeesti :) nyt jo käyty ulkoilemassa päivittäin, ensin vajaa 1/2h, ja eilen jo 45min, ajattelin että koska noin lauhaa keliä, niin kohta varmaan voisi aloittaa jo ihan pitkät lenkit, kun poitsu nukkuu vaunuissa ihan älyttömän hyvin!! Kauanko olette totutelleet ulkoilmaan? me aloitettiin ulkoilut siis viime viikon perjantaina, eli vasta 5 päivää sitten..

Poitsu voi hyvin, rintamaito tuntuu riittävän, neuvolan punnituksessa oli painoa tullut mukavasti lisää, ja poitsu ehkä saa jo vähän rytmin päästä kiinni :) Meillä mennään suunnilleen näin:

heräilee 07. - 07.30 syö ja valvoo hetken
nukkuun noin 09. - 10.00 saakka ja syö ja valvoo hetken jonka jälkeen mennään ulos.
heräilee sitten noin 2-3h (12-13-14) päästä ja taas syödään ja tässä kohtaa on yleensä pidempi valveillaolo jakso
syö lisää ja torkuttelee ja syö lisää noin 15 - 16 saakka, jonka jälkeen nukkuu noin kahden tunnin unet ja herää syömään joskus kuuden maissa. sitten taas ruokaa ja torkuttelua ja ruokaa ja torkuttelua jne. joskus menee koko ilta 21-22 saakka, joskus nukkuu selkeämmin unet tuossa välissä. mutta "yöunille" noin 22-23 ja sitten nukkuu yleensä 3-5h, viimeistään 02-03 herää ja syö ja sitten taas aamulla seiskan pintaan... kokolailla näin - vaihteua toki ilmenee :)

Jaaha, nyt kuuluu itkua, herättiin.. palailen!

Maya ja Aarre 3vkoa ja 4 päivää
 
Maya, Toki voi laittaa just sen nimen minkä kuulostaa itelle hyvälle, ei haittaa vaikka jollain tuttavalla/ystävällä on saman nimi lapsella. Ja teiän kaverin lapsellahan se on kolmas nimi mikä teillä ois etunimenä. Meilläkin esikko sai sellaisen nimen minkä just puoli vuotta aiemmin oli myös saanu mun (työ)kaverin poika. Tosin kirjoitustapa on eri:D Mutta meillä ollu toi nimi esikolle jo valmiina ja mieskään ei siitä taipunut. Mutta eipä tuo ole menoa haitannu. Nytkin Aatolle tulee nimi joka on jo yhdellä mun vanhan ystävän lapsella(ei kylläkää olla sinänsä tekemisissä, joskus mailia vaihdellaan, eikä asu samalla paikkakunnalla vaan ihan etelä suomessa) Mutta meilläki nimet valittu sen mukaan mikä on meitä miellyttänyt sekä eniten lasta kuvannut. Ainii ja on keskimmäiselläki semmoinen nimi joka on yhdellä tutun pojalla, ja son hiukan erikoinen, ei ihan kaikilla samaa nimeä olekaan. Sieltä mä sitä hiukan lainasinkin :saint:
Ja väkisinhän on aina jollain tutulla taikka tutun tutulla sama nimi:)

Nyt alkaa meilläki Aatto herran heräillä ulkoa päikkäreiltä :heart:
 
Heippa,

Onpas ollut järkyttävän touhurikasta täällä etten ole kerennyt edes käymään kurkkimassa!

Eli tosiaan poikamme Linus syntyis laskettuna päivänä 10.1 klo 16:43 (painoi 3900 g ja oli 51 cm pitkä).
Arki rullaa jo ihan mukavasti. Tässä pari päivää olen ollut yh:nakin kun mies lähti työmatkalle. Onneksi kaikki meni paljon paremmin kuin olisin uskaltanut toivoa... Kilttejä poikia onneksi - vaikka kieltämättä sai revetä kahteen osaan aika-ajoittain.

HeMa: Cuplatonta voi hyvin antaa jo ihan vastasyntyneellekin. Muistaakseni niitä annettiin 3 tippaa ennen syöttöä! Mekin annoimme ihan alussa, mutta eipä ole sen jälkeen ollut tarvetta. Katson vain tarkemmin mitä itse syön - eli vältän kaikkea mikä aiheuttaa ilmavaivoja itselleni. Ja syön itse Gefilus-maitohappobakteereita ja vauvallekin annan aina kun muistan Rela-tippoja.

Linus ehti tässä jo sairaastaa 1. nuhankin, mutta onneksi ihan harmittomasti meni. Tänään mennään neuvolaan ja odotankin ihan innoissani jotta saadaan kuulla onko paino edistynyt hyvin. Ainakin näyttää jässikkä kasvavan silmissä hurjaa vauhtia ja kun vaikuttaa ihan perustyytyväiseltä, joten eiköhän painoa ole tullut ihan hyvin?

On tämä ihanaa aikaa! Olen niin täpinöissäni tästä uudesta vauvasta ja myös isoveljestäkin toki =) Jotenkin nauttii niin ihan eri tavalla tästä toisesta vauvasta. Varmaan sitä ottaa niin paljon rennommin ja toisaalta kun ei ole suunnitelmissa lisää vauvoja kenties koskaan, tai sitten ehkä monen vuoden kuluttua? Eihän sitä koskaan tiedä?? ;)

Jep - mutta nyt laitan lounaan tulemaan ja koitan keretä lukemaan vielä teidän vauvakuulumiset ennen neuvolakäyntiä.

Ei muuta kun hyvää Runebergin- ja Laskiaispäivää! Kummallahan sitä herkuttelisi...? ;)

JonnaP ja Linus-jässikkä

Lisäys: neuvolamitat olivat: paino 4590 g, pituus 54 cm ja pipo 39 cm
 
no voihan v.. painelin taas jotain vääriä nappuloita ja koko teksti katosi. Äh.. no, alusta..

Neuvolassa käyty. Poitsu on runsaasta pulauttelusta huolimatta kasvanut hyvin, tän parin viikon aikana 400g ja pituutta tullut pari senttiä lisää. Nyt siis 4200g ja 54cm. Pipo 38,4cm. Päätään kannattelee hyvin ja on hyväihoinen. Kysyinpä samalla reissulla tosta epparista, kun se vaivaa mieltä. Viime viikolla alkoi tulla entistä kipeemmäksi, verestikin vähän ja kirvelee. Neukka katsoi tota hanuriosastoa ja ei se ole parantunut niin olisi pitänyt. Ei siihen ole kehittynyt uutta ihoa vaan limakalvoa :kieh: Ei mikään ihme, et se on niin kipee jatkuvasti, helvetti! |O |O |O Se piinaa mua taatusti hamaan tappiin asti. Toi limakalvon kehittyminen ihon sijasta on kuulemma aika harvinaista, mun koiranonnella ei oo mitenkään uutta, et sattui just mun kohdalle. Antoi mulle sitten jonkun märkäsiteen tms, jonka pitäisi auttaa tohon kirvelyyn ja lääkäriajan torstaille. No hyvä, et saahoitoa nyt jo, muutoin se oisi sitten huomattu vasta kuukauden päästä siellä jälkitarkastuksessa. Sitten se vasta tosi ihanassa kunnossa varmasti olisi.

Meillä nimivalinnan kriteerit oli ettei saa olla väkisinväännetty tekotaiteellinen nimi. Itsellä on erikoinen etunimi ja saksalainen sukunimi. Enemmän siitä on ollut haittaa kuin hyötyä. Ketään ei osaa kirjoittaa/lausua nimeäni, joudun tavuttamaan sitä virastoissa yms. Todella ärsyttävää! Sitten ei yhdistelmänimiä ( juha- matti, ville- petteri yms ) ja mun tarvii pystyä sanomaan se (mulla on puhevika. En kykene sanomaan kaikkea) Poika saa nimensä parin viikon päästä.

Maya: Sehän olisi vasta se kolmas nimi, niin mun mielestä ihan hyvin voitte laittaa. Kutsumanimet on kuitenkin erilaiset. Tuskin ystäväsi siitä pistäisi pahakseen.

G ja A
 
Maya/nimiasiaa: munkin piti tosiaan kommentoida - että tuskin ystäväsi pahastuu jos se on hänen lapsellaan 3. nimi, eikä kutsumanimi. Mutta voit vaikka hyvin soittaa hänelle ja kysyä tuntemuksia, sitten ei jää mitään vaivaamaan :)

Täytyy vaan kertoa omakohtainen kokemus... Eli esikoiselle annettiin suht-epätavallinen mutta tutukuuloinen nimi kutsumanimeksi, oli vuonna 2005 vain 150 sen nimistä rekisteröity vuodesta 1800 ja jotain. Noh, yhdet tuttavat saivat pojan sitten kuukausi sen jälkeen ja antoivat saman nimen samalla tavalla kirjoitettu. Otti ihan hirveesti päähän (niin pikkumainen olen) - koska tämä nimi oli semmoinen jota olen ajatellut jo kakskymppisestä että annan lapselle jos poika joskus saadaan... Nämä tutut olivat vielä kyselleet mieheltäni aikaisemmin että mikä nimi annetaan ja ihastelivat valintaa. Samalla kävi selväksi ettei heillä ollut vielä nimi päätetty... Olisi jotenkin ollut helpompi hyväksyä jos a)olisivat ensin kysynneet miten suhtaudutaan tai b) olisi edes vähän enemmän ikäeroa - kun siis kyse ihan kutsumanimestä. Toki yritän tässä kasvaa aikuiseksi ja päästä asian kanssa sinuksi - koska eihän nimiä voi tietenkään omia. Mutta kyllä on jäänyt kaivelemaan hitusen.
 
Nimistä: Me päätettiin, että annetaan miehen isoisän nimi, vaikka valitettavasti taitaa olla tällä hetkellä muodissa. Mutta poika on ihan nimensä näköinen. =) Meillä myös yksi ystäväpariskunta sai lapsen kolmisen kuukautta sitten, ja heillä tämä nimi on toisena nimenä pojalla.

Taas pakko sanoa, että esikoisen kanssa ihan kaikki on niin uutta ja ihmeellistä! :D Eilen kävin pojan kanssa käyttämässä auton katsastuksen jälkitarkastuksessa ja jännäsin miten selviän turvakaukalon kanssa ja huutaako poika koko reissun ajan jne..No, kaikki meni hyvin, poika nukkui kauniisti ja heräsi vasta kotipihassa. :heart:

Tänään ollaan lähdössä seikkailemaan bussilla, ja se vasta jännittääkin. :LOL: Mutta eiköhän kanssamatkustajat oo tottuneet lastenvaunuihin ja poika itkee jos on itkeäkseen. :whistle:
 
Ei meinaa keretä millään kirjoittaa :whistle: Lukemassa käyn päivittäin, mut muuta ei ehdi mukamas.

Täällä alkaa pikku hiljaa löytymään jo rytmin poikasta ja jopa 4 tuntia olen saanut joinakin öinä nukkua ihan putkeen. Taivaallista! Mies on kyllä ollut tosi isona apuna ja antanut mulle huiliaikoja välillä. Onneksi vauva syö myös pullosta. Synnytyksestä ja hätäsektiosta olen toipunut yllättävän hyvin, mutta jälkivuoto vaivaa vielä ja olen siihen täysin kypsä. Eikö 5 viikkoa jo luulis riittävän! Tuntuu, että tulee koko 9kk menkat nyt putkeen :headwall:

Maanantaina käytiin eka kertaa neuvolassa. Edelliset 2 kertaa on neuvolantäti käynyt kotona. Hyvin meni ja mieskin oli innokkaana mukana. Painoa oli tullut melkein kilo syntymäpainoon ja pituuttakin 4cm eli 4380g oli paino ja pituus 53cm. D-vitamiinit saatiin vasta nyt, olin kerennyt jo apteekista ostamaan, mut kai nuo ennen 3 vuotispäivää tulee käytettyä.

Maya; minusta kolmannella nimellä ei niin ole merkitystä, vaikka sama olisikin. Kutsumanimi olisi eri asia.

Gorthaur; onneksi näytit alapäätäs neuvolassa! Tiedä miten pahaksi olis kerenny mennä. Hui!

Ristiäisiä ei ole vielä juurikaan meillä suunniteltu. Jos huomenna pääsis niin aikaisin liikenteeseen, että kerkeäis käydä kirkkoherranvirastossa...

Nyt lähdettävä laittaan pyykkiä ennen kuinPapunen herää...

Pore & NeitiPapunen 1kk ja risat
 
Huomenia!
Täällä ollaan herätty jo "ajoissa", pikkuherralla nokka tuhnottaa ja uni ei enää maistunu 6 jälkee. Sitten heräili jo esikkokin ja sama oli nousta ku kello oli soimassa puol8, ku kerhoaamu on. Saa taas nähä millainen reissu tuleepi. Pietään peukkuja et menis kuiten suht rauhallisesti:D *toivoa aina saa*
Voi että tuo Aattoherran on yhenlainen kainalokanane, yöllä nukuttais vain kainalossa taikka tissi suussa. Siihen pitääkin alkaa tekemään hete muutosta ettei oikeesti jää tavaksi. Jospa viikonloppuna sitten kattois ihan kellosta milloin syödään yms ja sitten syönnin jälkeen ku nukahtaapi niin omaan sänkyyn! Sanoo muuten mun hartiat ja niskat sopparin irti, meinaa olla aika jumissa, tuo nukkumisasennon takiin. Ja jos näyttää et yöllä syö siksi ettei maitoa sais sit tarpeeksi nii ajattelin lisänä antaa satsi korviketta. Sais edes yhden pitemmän pätkän unta.

Miten muuten muut pesee vauvapyykin? Ja vaihdatteko joka päivä puhtaan vaatesetin päälle?

Meillä mä pesen Aaton vaattet eriksee, ku pesen hajustamattomalla aineella, ite ku tykkää kuiten et puhdas pyykki tuoksuu ja en raaskinu luopua meiän tuoksullisesta aloe vera- huuhteluaineesta :saint: Ja ku meillon tota ihottumaa perheessä niin hyvä olla alkuu varovaisempi noittenkin kanssa. Ja tuon ihottumien ja rasvausten takii on kyl jääny sitten tavaksi vaihtaa joka päivä puhdas vaate kerta ja joka yö puhdas yökkäri, vaikkei välttis ois tarvis.

Mut nyt touhuaa ettei turhaa tule kiirus:) Muksaa pivää kaikille!

Saaru ja poijjaat
 
Hei,

Pyykistä: meillä vauvan pyykin seassa on myös omia vaatteita, jos samanväristä pyykkiä on muutenkin. Vaatteita vaihdetaan/kuluu vielä aika vaihtelevasti, ennätys taisi olla n. 5 min minkä kerkesi olla päällä... Eli vaihdetaan kun likaantuu, eli kun on pulautuksessa, maidossa tai sitten vaipasta kostuneet...

Tänään pitäis koittaa lähteä kaupoilla käymään, pakko päästä ostamaan imetysliivit (en sitten hankkinut etukäteen, joten nyt olen kärvistellyt toppivirityksillä...) ja rintapumppua koitetaan kanssa katsella. Saa nähdä miten onnistutaan.

Maija
 
Moi!

Kiitos nimiasiaan kommentoineille - annamme Ilmarin joksikin 1-3 nimestä (järjestys vielä sekaisin..:) vaikka ystävän lapsella se myös 3. nimenä, niinhän se on, ettei nimiä voi "omia" mutta ajattelin kuitenkin pirauttaa ja kysyä asiaan mielipidettä ystävältäni myös. :)

Pyykistä: meillä pestään vauvan vaatteet omien seassa jos on samaa väriä, käytetään Ecoverin pesuainetta ja huuhteluainetta, joissa ei ole hajuste-ja muita "ärsytys" aineita.

Peräpukamat.. vaivaako muilla? Itselläni ei ole koskaan ollut aikaisemmin ja nyt on jotain ihan kamalaa tämä kärsimys.. kakatessa sattuu ja voiteet ei tunnu auttavan.. mitä voisi tehdä? Just kun Epparin sai suht kuntoon... tosin vieläkään ei kaikki tikit sulaneet, suurin osa kyllä ja istuminen on jo ihan ok ja samoin kävely.. mutta nämä pukamat... :kieh:

Mitä olette saanet ohjeeksi vatsalihaksen jumppaamisesta? Itse sain sairaalasta ohjeen että vinoja vatsoja voi ja tulee tehdä hetimiten (alateitse synnyttäneet) mutta suoria ei saisi tehdä ennen kuin vatsaliahkset kuroutuneet takaisin.. Ajattelin vaan kun tämä vatsaröllykkä on edelleen tuossa (on toki jo vähän pienentynyt), että miten sen saisi jumppaamallla pois vai onko vielä kohtua/turvotusta/kuroutumattomia vatsalihaksia/löysää nahkaa/ jotain mitä en tajua? Painoa mulla ei oo enää kuin muutama kilo enemmän kuin raskaaksi tullessa, ja olin siis ennen raskautta vähän alipainoinen. Kuinka kauan teillä on mennyt että vatsaröllykkä on palautunut? En odotakkaan että kokonaan palautuu siihen mitä oli ennen raskautta, mutta kun nyt on ihan sellainen "pussi", joka on pehmeä mutta jossa sisällä tuntuu kovaa? millaisia kokemuksia muilla?

Maija ja "Aarre" 3vko 6 päivää
 
mäkin olen miettinyt noita vatsalihas juttuja, mutta en taida uskaltaa vielä. oon kuullu että saattaa revetä jos liian aikaisin alkaa reenamaan vatsaa.
pyykistä : uudet vaatteet pesen ennen käyttöä erikseen, mutta nyt olen pessyt omien seasssa vauvan vaatteet.

jep jep, ei kun imetään... :D
 
Miten pitkään te muut imetätte kerralla? Annatteko imeä niin kauan kuin vain imee vai lopetatteko tietyn ajan päästä? Meillä imetys kestää n. 30 min/ kerta. Aktiivista syömistä on n. 10 min, loppuaika muutaman sekunnin taukoa, sitten imemistä ja sitten taas taukoa. Ukon äiti vaan sanoi mulle, että syöttää vaan sen maksimissaan 10 min ja sitten pois. Tissi ja vauva kuulemma oppivat nopeempaan tahtiin niin ettei tarvitse syöttää puolta tuntia. Onko tosiaan niin?

Pyykistä: Vauvan pyykki (vaatteet ja harsot )pestään erikseen yleensä, kun nehän pitää pestä 60 asteessa. Ainoastaan ne tummat/ mustat vaatteet pestään meidän vaatteiden kanssa 40 asteessa, kun niitä on niin vähän etten raaski niitä yksikseen pestä. Vaipat pestään lakanoiden ja pyyhepyykin kanssa kyydessakympissä. Kaikki pestään Lv colorilla, joka sopii niin vaatteille, vaipoille kuin myöskin pul- kuorille.

Täällä vaivaa kans ne infernaaliset pukamat, itseasiassa jo kuukausia on kiusanneet. Voiteet auttaa vaan hetkellisesti. Jotenkin vaan hävettää mennä niistä lääkärin pakeille ja kärvistelen niiden kanssa sitten. On se mukavaa, kun koko alakerta on kuin helvetin syövereissä. Eppari ja sit noi pukamat :x Ette ikinä arvaa, että mitä siellä lääkärissä vastattiin tosta epparista..! KATSELLAAN! Voi v.., mikä ikinä onkaan ongelma niin vastaus on aina katsellaan. No jos sitten vaikka mätänen elävältä tästä maailmasta pois, KATSELLAAN tilannetta kuolinvuoteella. :headwall: Buranalla taidetaan pönkkiä jälkitarkastukseen asti ( yli kk:n pästä ). Jos tilanne ei ole korjaantunut siihen mennessä niin sitten saan lähetteen sairaalaan. Tsiisus.

Mua kiinnostaisi myös nuo vatsalihasten treenaaminen, niin ja miten te treenaatte lantionpohjanlihaksia.

Gorthaur ja Abbath 1kk tänään!
 
Gorthaur: Jaksamista! Auttaisiko jos vaan soittaisit sinne lääkäriin ja vaatisit lähetettä tai jotain ratkaisua asiaan jo aiemmin? Tsemppiä!

Pukamat valitettavasti vaivaa täälläkin.. :( Inhottava vaiva! Nyt onneksi parempaan päin, mutta ajattelin mainita asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä. Mitään lääkkeitä en oo apteekista vielä hakenut, enää ei tee niin kipeää mutta vessassa käymisen jälkeen kutittaa.. |O Siihenkin auttaa tosin onneksi lämmin suihku. Joo-o, on tää naisen elämä sitten mukavaa kaikkien mahdollisten vaivojen kanssa! :LOL:

Kestovaipoista:
Kuinka moni käyttää kestoja? Haluaisin hirveästi aloittaa, mutten ole saanut aikaiseksi.. :ashamed:

Vauvan pyykit oon pessyt erikseen ja puhtaat vaatteet vaihdan pojalle ainakin kerran päivässä, mutta yleensä useamminkin kun on puklannut maitoa päälleen tms.. ;)

Iidukka ja Poika myös tänään tasan 1kk! :heart:
 
Heipsanhopsaa,

Täälläkin on peräpukamaa, mutta ei oikeastaan vaivaa...*kop kop* Mutta kuulin hyvältä ystävältä että reseptillä saa jotain tosi tehokasta voidetta. Hän osasi kertoa ettei se reseptivapaa voide oikein tahdo olla tarpeeksi jytyä? Ajattelin pyytää jälkitarkastuksesa lekurilta sen reseptin ja sitten vaan simsalabim pois pukamat. Neuvolassa sanoivat että viime kädessa ne jotenkin nirhataan veke,,,auts!

Pyykistä - meillä mennään laiskan pyykkäjän toimesta siten että kaikki vaan samaan pesuun, siis aikuisten, esikoisen ja vauvan vaatteet. Jos ilmenee ihottumaa tms nin sitten katsotaan tilanne uusiksi. Esikoisen kanssa olin tosi tarkka, mutta kas kas nyt sitä kyllä oikasee jokaisesta mutkasta kun vaan pääsee. Kestot ja harsot menevät lakanapyykin seassa 60 jos niitä vähemmän kun koneellinen ;)

Kestoita - aion nyt ottaa ne käyttöön ja meillä mennään osa-kestona, eli ulkosalle ja varmaan yöksi vaippa - muutoin kestona. Pitää vaan ostaa kaupasta etikkaa sinne ämpäriin laitettavaksi (hajunestoksi).

Imettämisestä - mä menen ihan vauvan ehdoilla ja myös nukkumiset, eli saa nukkua aina niin pitkään kun vain maistuu. Imetysvälit heittelevät ihan 1.5 h - 6 h ja kerralla on siinä 10-30 min per rinta ja joskus vain 1 rinta. Eli riippuu paljon onko tiheän imun kausi vai ottaako "tröst bröst" (eli pientä hörppyä hyväksi oloksi..). Kuitenkin tämä vauva on nopeampi imemään kerralla kun esikoinen joka lutkutti aina yhteensä 45 - 60 min kerralla. Tosin silloin maito loppui siinä 3-4 kk iässä, joten ehkä siinä on perää ettei noi pitkät imetykset ole hyväksi maidontuotanolle?

Lantiopohjalihaksia harjoittelen pidättämällä niitä lyhyinä ja myös pitkinä intervalleina. Sitten teen sitä "hissillä" 3. kerrokseen ja tehokkain mielestäni on että vetää vatsaa sisään niin kuin pukisi liian pieniä farkkuja päälle. Kohta ajattelin kyllä aloittaa jotain pilates-vatsajuttuja, jotka vahvistavat niitä syviä lihaksia. Tavis-vatsoja ei kannata tehdä ettei lihakset jää liian kauas toisistaan, se on vaarana.

Jep - ja taas hommiin! Ihanaa että on perjantai!!

JonnaP ja Linus (4 vkoa ja 1 pvä)
 
Perjantaita!

Jospa muutaman rivin kirjoittelisi, vaikkei mitään asiaa olekkaan... Meillä tytöllä ilmeisesti vatsassa vähän kiertää, ei oikeen malta nukkua vaan heräilee vähän väliä. Sitten kun on hetken käynyt pientä silittelemässä niin nukahtaa uudestaan. Onneksi yöllä kuitenkin onnistuttiin nukkumaan vähän pidempikin pätkä niin ei itse väsytä niin paljon..

Muutenkin nyt paripäivää meillä ruokailut kestäneet kauan. Eli imetään ja nukahdetaan, mutta jos koitan irrotella tyttöä niin sitten jatketaan imemistä. Eli vähän tuttina tulee oltua.. Yhteen syöttökertaan saattaakin kokonaisuudessaan kulua lähes kaksi tuntia. Välillä irrottaa mutta kun yrittää viedä sänkyyn nukkumaan, niin sitten onkin taas nälkä. No saa ainakin itse katsella rauhassa telkkaa ja jättää kotityöt miehelle, kun ei imettäessä pysty muuta tekemään.

Maija ja tyttö 17pv
 
Eipä tässä ole ehtinyt kirjoittelemaan pitkään aikaan, vaikka välillä käyn vilkasemassa teijän muiden jutut täältä. Ihanaa kun tänne kirjoittelette (itse kun en osannu sitä msn -juttua käyttää ja vähän pelkäsin, että ette tänne kukaan kirjoittele, mut onneksi pelko oli turha).

Täällä neitillä vielä vaihtelee kovasti tuo syömistahti. Välillä tankkaa koko ajan ja välillä pidempiä tankkausvälejä, kun nukkuu pidemmästi. Illalla syö aika tiheään ja jotenkin on vaikeaa saada häntä nukahtamaan. Nukahtaa yleensä 24.00-02.00 maissa. Sillon kyllä meinaa väsyttää, kun neiti valvoo 2.00 asti... Yöllä nukkuu 4-6 tunnin unia ja syö kerran yössä ja sit aamulla aikasten 6-7 maissa. Paino kuitenkin oli noussut viikossa reippaasti eli 500g elikkä maitoa mulla onneksi tulee. Nan:nia on tarvinu antaa vain vähän sillon kun kotiuduttiin sairaalasta ja mulla ei maito ollu vielä noussut rintoihin kunnolla. Tuttia yritän opettaa, että tottuis siihenkin eikä pitäis tissiä huvituttina, mutta ei näytä kelpaavan hyvin: vähän aikaa tutti on suussa, mutta sylkee pois sitten. No, pitää vaan sitkeesti opettaa, eiköhän se sit onnistu.

Saaru: Kyselit, että miten me muut pesemme vauvapyykin ja vaihdammeko joka päivä puhtaan vaatesetin päälle. Mä pesen vauvan ja isompien lasten vaatteet yhtäaikaa samassa pesussa ja käytän hajusteettomia pesu- ja huuhteluaineita ja mun ja miehen vaatteet pesen sit omanaan hajusteellisilla aineilla. Joka päivä vaihdan puhtaan vaatesetin ja joskus sitä settiä saa olla vaihtamassa montakin kertaa päivässä, jos pulauttelee tai pissa/kakka valskaa vaipasta.

Eilen käytiin neitin kanssa ensimmäisen kerran vaunulenkillä ja tänään päivällä uudestaan. Ihanaa päästä itsekkin ulos! Mä muutenkin tykkään lenkkeillä päivittäin, joten ihan jo ootin, että pääsen vaunuttelemaan ulos. Mies on sillä aikaa isompien kanssa ulkona pihalla touhumassa.

Ristiäisistä: Meillä ristiäispäivä on jo sovittuna ja se on 16.3. Ja saatiin kastepapiksi onneksi sama pappi, joka vihki minut ja mieheni ja on myös kastanut nämä meidän kaksi isompaa lasta. Kummeja tulee ehkä kolme. Pariskunta-kummeja on jo pyydetty, mutta yksi kummi on vielä pyytämättä (ootellaan, että hän tulee lähipäivinä kylään, että päästään kysymään). Nimeä ei ole periaatteessa vielä päätetty, mutta "makustellaan" yhtä sievää nimeä, joka tulee miehen puolen suvusta. Mies vielä haluaa miettiä, että laitetaanko me se (itse olen innokas laittamaan sen nimen ja mielessäni salaa "kutsunkin" jo vauvaa sillä nimellä, koska minusta hänelle sopisi se nimi hyvin ja luulenpa, että mieskin lopulta haluaa sen nimen, koska alunperin itse sitä ehdotti etunimeksi). Vauvan 2. ja 3. nimi on melko varmat jo. Niistä 2. nimi tulee molempien suvusta ja kolmas nimi minun puolen jatkosukulaiselta. Me ollaan aina, kun ollaan mietitty lastemme nimiä kaivettu esiin sukupuut ja otettu nimet sieltä (kaikki nimet). Minusta vanhat nimet on sinällään moni jo niin arvokas, että niitä on mukava vaalia.
Joko täällä on jo moni vauva kastettu/saanut nimen? Minkä nimen laitoitte? (kysyy nimimerkki Utelias... ;)

maya-78: Mun mielestä te voitte hyvinkin laittaa sen saman kolmannen nimen omallenne. Jos kerran olette niin päättäneet niin.

JonnaP: Tekipä ne sun tutut typerästi, kun laittovat saman nimen omalle pojalleen. En kyllä ite kehtais tehä noin, mutta meitä on näköjään "moneen junaan" meitä ihmisiä. Matkiminen tämmöisessä tapauksessa on tosi typerää. Meillä oli kans mietittynä (jo noin vuosi sitten) tälle meijän tyttövauvalle yksi sievä etunimi, mutta lähisukulainen (meidän nimisuunnitelmista tietämättä mitään) laittoi lapselleen saman nimen, joten me EMME missään tapauksessa laita sitä nimeä ja siis matki heitä (on sen verran lähisukulainen).

Jaahas, nyt saunan lämmitykseen ja iltapalalle. Neiti vielä tuhisee uniaan. Suloisia nuo vauvat... :heart:

Tammiäiti ja neiti 2 viikoa ja 2 päivää
 
PYYKISTÄ:Meillä on aina oesty kaikkien vaatteet sekaisin, eikä ole ongelmia ollut, että turha on sitten mun mielestä vaikeuttaa kotihommia, vauvalla ja esikolla molemmilla hyvä iho: Vaatteet vaihdan jos puklattu päällee/vaippa vuotanut, yöpuvun laitan yöksi, max. 2 yöksi sama, ja päivävaatteet vaihdan päivittäin.

NIMI:Ali Ahmed, Ali oli mun ehdotus, kiva ja lyhyt, helposti lausuttava suomalainen ja miehen maalainen nimi :D ja Ahmed miehen toivomus isänsä mukaan.

Vauva painosta: Täsyimetyksellä mennään nyt ja vauva oli viimeksi kasvanut reilussa 2 viikossa 400g, eli tosi hyvin, maitoa siis tulee paremmin kuin esikon kanssa, ihanaa!!!

imetys ja nukkuminen: Annan vauva imeä aina kun haluaa ja imetän kun hän herää syömään, imetän makuulla ja vaihdan aina kylkeä joka syötöllä, siinä saa itekin nukkua, vauva irrottaa kun on valmis ja tyynyillä saa hyvän asennon itelle, tyyny selän takana. En edes tiedä tarkalleen montako kertaa yössä herää, mutta olen saanut välit nukuttua aina hyvin enkä tosiaan kierähdä vauvan päälle tms, perhepeti kokemusta jo esikon kanssa.

Päikkärit ja ulkoilu: Ali ottaa vaunuissa 3-4h ja silloin mennään esikon kanssa pihalle ja kun tullaan takaisin vauva jatkaa unia ulkona parvekkeella, laitan ruoan ja teen kotityöt, syön ja sit vauva herääkin jo ja ilta menee imetellessä yms.
 
Jospa minäkin nyt ilmottaudun tänne, vaikka helmikuulle synnytys menikin. Eli Tyttö syntyi Runebergin päivänä/laskiaistiistaina 5.2. klo 21.25. Painoa oli "pienellä" neidillä 3955g, pituus 52cm ja pipo 36cm.

Ja näinhän se meni:
Raskausviikot siis olivat 41+3 ja olo jo melko epätöivoinen. Aamulla tuli pieniä epäsäännöllisiä suppareita, mutta menin vielä neuvolakäynnille, että sain synnärille yliaikaskonrolliin ajan, jos vaikka supistukset loppuisivatkin. Säännölliset supistukset alkoivat kotona klo 11 aikoihin. Sairaalaan lähdettiin neljän jälkeen, kun supistuksiin alkoi tulla enemmän ytyä. Päästiin suoraan saliin ja tarkistettiin vauvan vointi. Tämän jälkeen tarkistettiin synnytyksen tilanne ja todettiin minun olevan 6cm auki. Pääsin keinutuoliin istumaan ja "seurakseni" pyysin ilokaasun. Siinä sitten keinuteltiin joitakin tunteja ilokaasu pöhnässä. (mies tarkkaili huvittuneena keinun liikettä, kun aina voimakkaamman supparin tullessa vauhti kiihtyi) Siinä sitten synnytys eteni omalla tahdillaan ilokaasua naukkaillen, musiikkia kuunnellen ja ristikkoa täytellen (pitihän sitä jotain puuhaa olla supistusten välillä:) ). Lopulta kätilö pyysi minut sängylle ja tahtoi tarkistaa tilanteen. Totesi minun olevan 9 cm auki, mutta vedet vielä tallella. Kätilö kysyi haluaisinko jotain muuta kivunlievitystä ennen kuin kalvoja puhkaistaan. Pyysin pudendaalipuudutuksen ja jatkoin edelleen ilokaasun naukkailua. Puudutuksen jälkeen kätilö kokeili kalvoja, jotka puhkesivat pienellä hipaisulla ja lapsivedet ryöpsähtivät ulos. Hetki tämän jälkeen minua alkoi ponnistuttaa. Kätilö kokeili vauvan olevan vielä kovin ylhällä, mutta antoi luvan ponnistaa, jos minusta tuntui siltä. Kätilö meni vielä tietokoneelleen istumaan, kun yhtäkkiä huusin, vauvan tulevan. Ja sieltähän se sitten tuli. Ponnistusvaiheen kestoksi merkittiin 2min. Yksi pieni tikki laitettiin välilihaan.

Todella hyvä mieli jäi synnytyksestä. Sairaalasta kotiuduttiin eilen (eli tyttö oli 2 vrk), koska itse en saanut oikein nukuttua sairaalassa. Raskausvaivoista selkäkipu on ikäväkseni edelleen tallella (nuo sairaalan kamalisko-sängyt ei ainakaan edesauttanut toipumista). Imetys on lähtenyt käyntiin ihan hienosti. Isosiskokin on ottanut vauvan vastaan todella kivasti; hellii ja hoitaa. Nyt sitten yritetään opetella tätä uudenlaista perhe-elämää, tutustutaan tuohon uuteen tulokkaaseen ja etsitään sitä meille sopivinta rytmiä.

Hyviä vointeja kaikille äideille ja vauvoille. Käyn vähän paremmalla ajalla lueskelemassa juttujanne ja osallistumassa muuten keskusteluun.

Nyt iltapalalle ja nukkumaan, että jaksaa sitten yölläkin syöttää :)

S + "Johanna Ludviga Runeberg" 3vrk
 
Huomenta hei!
Totta kai tänne mukaan shakki (ja muutkin, joilla nyytti syntyi "vasta" helmikuussa), tuolla jutusteltiinkin että pinon nimi on vain suuntaa antava:D

Voi että tämä mami on hiukan väsynyt, kovasti koitan tohottaa heti aamusta rutiineita rakentaessa ja sitten ei tuu levähdettyä oikee iltapäivällä. Pitäs löytää joku tirsan paikka itellekin johonkin väliin. Että jaksaapi. Nyt on viikko menny ja ei tirsoja oo tullu otettua päivällä..alkaa jo verottaan.
Aatto rukka nuhii vain:( keittosuolatipat auttaa hetkisesti, mutta kohta tuhistaan taas. Nyt tänä aamuna sitten oli oikea silmäki ihan rähmässä (tähän asti silmä ollu kunnossa koko ajan). Mitä ootts mieltä "pitääkö" /kannattaako käyttää lääkärissä "pelkän" nuhan takia?

Mutta tänään onneksi saan hetken ihanaa rauhaa, lähden kavereiden kanssa ravintolaan syömään. Ei siellä kauaa voi olla ku Aaton eväksen on mukana mutta pääseepä ainaki hetkeksi istahtaa ja tuttuja näkemään :heart: Ja jos kauhia nälkähätä iskee niin on tuolla kaapissa varalta nannia mitä voi antaa iskä pojalle.
Tänään pitäs koittaa keritä hiukan siivoillakin sekä kaupassa käydä. Elikkäs hommaa riittää tällekin päivää.
Imetyksestä Meillä mennään ihan Aaton tahtiin, saa tissiä silloin kun haluaa ja imeäkin saa yleensä niin pitkään kuin ottaapi, joskus tietty jää vähemmän jos joku keskeytys tulee, mutta sitten jatketaan ku taas on tarvis. Meillä yöt menee ns. perhepedissä. Aatto nukkuu vieressä ja aina kun herää saa tisun suuhun ja sitten nukahdetaan ja sitten vain käännetään kylkeä ku taas nälkä koittaa.
Päikkärit ja ulkoilu, meillä aatto menee 9 jälkee vaunuihin nukkumaan ulos, ku me mennään isompien poikien kaa ulos leikkiin. Yleensä nukkuu siihen asti et päästää poikien kaa jo sisälle ja niille saan ruuan pöytään. Lenkkeily on nyt jääny hiukan vähemmälle, ku tää viikko ollu jotenkin niin raskas, huonosti nukuttu yms. jospa sitten taas piristyis ens viikolle:)
Mutta joo, tulihan tuota asiaa taas jonni verran:D. Mä jatkan aamukaffittelu,
rauhallista ja muksaa lauantaita kaikille!

Saaru ja poijjaat
 
Gothaur: mä olisin kyllä sitä mieltä että antaa vauvan syödä niin kauan kuin on nälkä tuo puolituntia ei ole vielä hirveen pitkä aika. Paitsi sitten jos on selvästi tuttina oloa eli ei ime vaan pitää vaan rintaa suussa kannattaa ottaa pois ja pitää vähän taukoa.
Ja koita vaatia lähete lääkäriin. Vaikka sulle tikkejä tulikin niin kyllä olon olis pitäny jo alkaa helpottaa. Tai sitten menet kylmäst yksityiselle, vaikka maksaakin niin ainakin saisit apua.

Kestoista meillä kestoillaan päivällä. Yöllä menee 2 kertavaippaa. Nyt olen käyttänyt froteisia sisävaippoja ja kuori päälle tai harso ja lisäimu ja tietenkin kuorivaippa siihen päälle. Laitan aina myös riisipaperin ihoavasten (tekee vauvalle kuivan olon). Synnärillä kun käytin vain kertavaippoja niin rupesi näppyjä tulemaan pojan peppuun, mutta kotona kun aloitin noi kestot niin ei näpyn näppyä ja minkään sortin rasvaa en ole kertaakaan tarttenut laittaa.

Maximilian ja pojat
 

Yhteistyössä