**Tammivauvat2008**vol2

iltaa :wave:

Kiitos kaikille tuesta ja neuvoista/vinkeistä lakkoilu asiassa..
Nyt on Jasu sitten tänään taas ollut hieman paremmin rinnalla, mut silti ollut jotenkin kauheen kärttynen ja tyytymätön..mietinkin et oiskos sit maito määrä hetkellisesti laskenut tai jotain..no aina otan rinnalle kun haluaa, niin eiköhän se siittä taas nouse kysynnän mukaan..
Ja sit oon alkanut miettiin et josko ne ikenet kutiaa ja hampaat kiusaa niin kovin ettei ruoka maistu samalla lailla, kiinteät kuiten maistuu edelleen. Ja sit Jasu on myös jonkun viikon ajan hieronut toista korvaa, mut ei kuiten oo mitenkään kuumeinen/flunssainen, niin terkka meinas et tuo korvien/silmien hierominen voi myös johtua hampaiden tulosta. Kuulemma särkee sinnekkin, jotain hermosärkyä tai jotain sellaista :snotty:
Mut pitää seurata ja käyttää poika lääkärissä jos tilanne siltä näyttää.No nyt on tosiaan ainakin tänään ottanut paremmin maitoakin ( ja nyt sit varmaan taas huomenna mennään huononpaan suuntaan, kun sen tänne kirjoitin )

Hei ruoka-asiaa Kun oon nyt sit miettinyt et jos tässä jonkun ajan päästä alkaa lisäileen sitä 4:ttä ruokaa päiväohjelmaan..niin ja samalla aloittaisin lihat..niin millä kannattaa aloitella? Ja kun ajattelin tarjota liharuokaa kasvissoseeseen sotkettuna, ja n.17 aikaan, niin voinko suoraan ottaa sen siis päivällisaikaan maistatukseen, vai täytyikö totutella aamusella?
Kun siis käsittääkseni nää maistatukset ois hyvä tehdä aamusella, ainakin kun uusia kasviksia/hedelmiä maistattaa, niin oletteko toimineet lihojen kanssa samalla systeemillä? Minä olen kyllä välillä maistattanut uusia makuja tuossa 14-15 aikaan, :ashamed:

No niin jospa sitä nyt malttais mennä koisimaan, niin jaksais taas huomenna taistella tuon poijan kanssa... :wave:

Piku ja Jasu
 
Saaru: mä desinfioin yhen lelun just ihan normaalilla ihon desinfiointi aineella, neoamiseptilla vai mitä se nyt on... en tiedä kuin siitä iloa on, mutta ainakin oli helppo homma vanulapulla lelu pyyhkiä.

 
Mä keikun vieläkin täällä....

En tiedä ymmärsinkö Piku oikein, mutta siis syökö sun pikkuinen nyt kolme ateriaa ja ajattelit lisätä neljännen? Jos näin niin itse lisäsin neljäntenä toisen kasvissoseen ja sen ajattelin sit muuttaa muutaman viikon päästä "lihalliseksi". Tää on nyt sitten taas ihan mun mielipide, mutta itse en lisäisi lihasosetta suoraan, sillä on se aika pläjäys pikkuisen mahaan siis lisäpläjäys päivittäiseen energian saantiin.

Mutta siis maistatuksesta, siitähän sä kysyit :D, mä olen yleensä maistattanut kaikki uudet maut ennen iltaa siis tuossa puolenpäivän kummallakin puolella. Huomenna meillä olis vuorossa kesäkurpitsa :)

Niin ja Neammalta piti vielä kysymäni, että oliko sun tyttös öisin levoton ennen hampaan puhkeamista?

Mutta nyt siis oikeesti nukkumaan :eek:

Kide
 
Kide: kyllä oli! Koko ajan väänsi ja käänsi ja tuttia piti lykkiä suuhun. Ja itkeskeli... Nukkui 10-20 min pätkissä yöt. Ja tätä kesti 2 viikkoa ennen kuin hammas puhkesi. :kieh:
Nyt onneksi vähän paremmin nukkuu...
Neamma
 
huomenta..
Kide juu ymmärsit oikein..nyt potsulla menee aamupuuro, välipala ja iltasella kasvissose-> jonka vaihdan puuroksi kun otan 4:n ruuan päivään. Ensin ajattelin että sotken lihasosetta ja kasvissosetta..mutta taidanpa antaa nyt tovin vaan kasvissosetta..enpä hoksannut ajatella tuota.. :ashamed: kiitti vinkistä!
Meillä meni yö todella hyvin vasta 6.30 poitsu halus rinnalle ja sit jatkettiin unia 8 illalla klo.20 pisti nukkumaan =)
No nyt aamupalalle ja poitsulle puuron tekkoon :wave:

Piku ja Jasu
 
Kide: Se sanoi että "toiset vauvat vaan ovat vähäunisia". Jotkut pärjää vähemmällä unella, tai sit voi olla kiinni siitäkin että herää kesken unien. Mut meillä tuo poika varmaan pärjää noilla lyhkäsillä unilla kun ihan reipas se on yleensä vaikka nukkuukin vähän. Sen se sanoi, että niin ei kannata tehdä, että pitää väkisin valveilla päivällä pitkiä aikoja siinä toivossa että nukkuisi sit pidempään, kun siinä käy yleensä päinvastoin. Että jos lyhyitä tirsoja nukkuu, niin kannattaa tämän ikäisen yrittää saada vielä 3-4 unet nukkumaan päivässä, mut sit jos on semmoinen vauva mikä nukkuu pidemmät unet, niin 2 unet riittää. Eli monet unet päivässä, niin saa tarpeeksi unta, koska yliväsymys lyhentää unien kestoa.

Uusien ruokien maistatuksesta sen verran, että mie alkuun aina maistatin uusia ruokia joskus puoliltapäivin, mut nyt oon saattanu antaa ihan mihin aikaan päivästä vaan, kun ei oo mitään allergioita tms. ollu, niin ihan oon uuttakin ruokaa saattanu antaa enempi kerralla enkä niin varovaisesti mitä alkuun. Ja piku81: Mie tein alkuun silleen, että sotkin (purkkiruokaa) kasvissosetta n.½prk ja liha-kasvissosetta 1/3 prk sekaisin. Näin mentiin pari viikkoa, ja sit rupesin tekemään niin että ½prk kasvissosetta ja ½prk liha-kasvissosetta sekaisin. Nyt oon ruvennu pikkuhiljaa antamaan ihan pelkkää liha-kasvissosetta. :)

Kurjaa täällä sataa taas :x

K & A 6kk
 
Moi kaikille!
Viime yönä kotiuduttiin reissusta ja on kyllä ihanaa olla taas kotona!
Helsingissä oltiin yksi yö ja sitten päiväristeilyllä käytiin Tallinnassa.Matkaa täältä Helsinkiin on 500km,mutta onneksi Nanu nukkui molemmat matkat. =)
Meillä ei vielä ryömitä.Mitenkähän toi ikinä sitä oppii,kun ei lattialla viihdy ollenkaan. |O
Pikaisesti vaan ilmottaudun ja myöhemmin lisää! :wave:

Vattu&Nanu
 
Heissan!

Ajattelin näin pojan puolivuotispäivän kuniaksi taas reipastua ja kirjotella muutaman sanan =) Tänään olikin puolivuotis neuvola: 9760g ja 71.3cm saatiin mitoiksi ja kaikki muuten ok =)

Nukkumisten ja soseiden kanssa ollut vähän hankalaa, tosin näyttäs siltä että tänään taas maistuu ruokakin..

Huomenna ois sitten tämän mamman eka kerran lähdössä iltariennoille B) toivottavasti ois keliä..

Meillä poika ei vielä ryömi, ympyrää pyörii kyllä vimmatusi jo, ja kääntyilee kovin. Nauramaan on myös kova tämä meidän sälli..

Ei mutta näytäs siltäettä paree lopettaa heti alkuunsa ja mennä laittaan poika nukkumaan, palaan taas "pian" :LOL:

-c-
 
Kide Meiltä löytyy ferrarin turvaistuin ja oon siihen kyllä erittäin tyytyväinen. Sen saa selkä menosuuntaan 10kg asti ja sitten pitää kääntää kasvot menosuuntaan. Siinä on myös 3 kallistusmahdollisuutta. Kun otettiin tuoli käyttöön oli se ihan "makuuasennossa" ja nyt on nostettu pystympään. Sen saa vauhdissa kallistettua ja on siten tosi kätevä kun lapsi nukahtaa, niin ei pää retkahda kun laittaa sen makuuasentoon. Ja juu, ei sitä tuolia ihan ylösalasin kandee kyl laittaa :LOL: :LOL:


Mä palaan myöhemmin, saatiin neuvolasta murheita, en jaksa nyt kirjotella :(

Carla ja ihanin tyttö 6kk :heart:
 
Huh,nyt aletaan selviämään lomarumbasta.Pesukone pyörii ja kassit on purettu.
Nanu reppana on ihan väsynyt lomasta.Nukku tänään aamulla kahden tunnin päikkärit ja nyt on nukkunut jo kaks tuntia.

Lihoista:Nanu on ensi tiistaina 6kk ja pitäis alkaa miettiä tuota lihan antamista.Mites muut,jotka tekee soseet itse,niin minkälaista ja lihaa olette antanu ja miten valmistanut?

Katja87:Kiva,että reissu meni hyvin.Ja onnea Albertille uudesta taidosta! :D

Cattie:Teillähän on jo iso poika. :) Pidä hauskaa riennoissa! :wave:

Piku81:Voiskohan soseisiin sekoittaa vähän maitoa,niin niistäkin kertyisi jo jonkin verran päivän saantisuosituksista?Meillä on myös lakkoiltu,mutta menee muutamassa päiväss ohi.Oon luottanut siihen,että tyttö tankkaa sitten yöllä maitoa.Pulloa kun ei huoli..

carla-81:Toivottavasti ei mitään vakavia murheita tullut teille neuvolasta. :|

Nyt ruuanlaittoon. :wave:

Villivadelma&Nanu
 
Huhhuh, on tää rankkaa aina kun reissusta palaa, niin alkaa kamala pyykinpesurumba, ja tavaroiden purkaminen ym.. :snotty: Ja tää kakarakin on ihan helevetin kiukkunen taas koko ajan |O
Mitäs Carlalle neuvolassa sanottiin, eikait mitään vakavaa? Toivottavasti et ainakaan suutasi aukassut niistä vauvan syömisistä, silloin on nimittäin saattanut vähän murheita tosiaan tulla :/ Noh, jospa jotain muuta.
 
Katja87:Joo sitä pyykkiä todella on kun toi vauva sotkee aika tehokkaasti kuteitaan.Reissussa on kyllä kiva käydä,mutta nyt on ihanaa olla taas kotona ja alottaa tutut arki rutiinit.Huomaa,että kyllä Nanu ainakin tarttee säännöllisen päivärytmin,meinas reissussa tulla välillä vähän kiukku.Mutta eiköhän se tässä parissa päiväss tasaannu,kun rauhotutaan kotiin. :)
Nanu on kans ollu aika huonolla tuulella. |O
 
Hellurei!!

Kiirettä meinaa pidellä niin ettei nettiin pääse:)

Meil nyt sit oli tuo 6 kk tarkastus ja laskusuunnassa ollaan mittojen nähden ja nyt saatiin vihdoinkin lähete ja päästään tutkimaan mikä tuota meitin pikkumuoria vaivaa ku ruoka ei pysy sisällä.
Pituutta saatiin toisella yrittämällä vähän lisää eli 66,3 (5milliä)
Paino oli 7360g
Paino oli pikkusen noussu paremmin mut viikko syötiinkin nyt sitä paksumpaa maitoa josta hää ei puklaa ni sen takia nousussa mut sitä maitoa ei ole enää ku 4 pakettia ja sit se loppuu kokonaan joten sit ollaan pulassa jos syytä ei puklailuun keksitä:(
Nyt kuitenkin yritettiin kuukausi tuolla ohuemmalla maidolla jotta maha tottuis mut ei totu:(
Sit kun vielä liikkuu niin hirveesti ni pitäs kasvun olla vilkkaampaa ja syö kuitenkin kiinteitä 4-5 kertaa per päivä plus korvikkeet päälle eli syö vielä aik suht reilusti ja siltikään emme pysy käyrissä.
Ja muutenkin jänskättää et pysyykö oikea maito tulevaisuudessa sisällä kun kerta mikään korvikekkaan ei pysy paitsi tuo mikä on paksua, piimälläkö meitin pitää sit alottaa:)


Mut nyt odotellaan aikaa ja sit ollaan viisaampia.
 
Iltaa kaikille!
Me ollaan taas oltu koko päivä pihalla kun on niin kaunista! Ei ole koneelle ehtinyt. :D
Piipahdin myös alennusmyynneissä ja löysin kaikkea kivaa! ;)
Mäkin eilen tein isot satsit lihasosetta pakkaseen... Laitoin monta perunaa, bataatin, ja muutaman porkkanan sekä n 200 g broileria ja tehosekoittimella ihan soseeksi! Ei olla siis lihaa vielä syöty, saas nähdä miten maistuu! :p
Nuorimuori: onneksi pääsette niihin tutkimuksiin, eihän toi normaalia ole tollainen! Sillä mun kaverin lapsella oli aika samat oireet ja 7 kuisena todettiin maitoallergia ja se refluksitauti. Mutta nyt (10kk) on niin terve poika kun on lääkitys ja ruokavalio kohdallaan. Ja se maitoallergia kuulemma voi mennä jopa ohi parin vuoden sisällä! :) Toivotaan, että lääkärit saavat selville mikä teidän pikkuista vaivaa! Jaksamisia! :hug:
Carla: toivottavasti ei mitään vakavaa! :hug:
Neamma ja Emma, joka kovin taistelee unta vastaan :LOL:
 
Joo, tuo reissusta palaaminen on aina rankkaa.. Tääläki kauhia pyykkirumba edelleen käynnissä. Meillä ku piti olla mukana lakanoista lähtien. Ja ulkona sataa, ei saa sinne kuivaan ja sisälle ei mahdu :kieh: Pikku hiljaa.. OIs vaa hyvä ku vieraksia tulee et sais noi pyykit sitä ennen pois haitolta. Ens viikolla tuleekin sitten mun hyvä ystis perheineen kylään :heart: Viimeksi nähty 2v sitten (eivät asu suomessa)

Cattie, johan on teillä isomiäs! Meillä tuoreet mitat vasta 15pvä, jolloin 6kk neukka!

Mitäs ne Carlalle sanoneet neukassa, kerrohan nyt meillekin :whistle:

Nyt sain sammaksen hoitoon naapurin äiteeltä hyvän vinkin, jonka soli aikoinaan saanu ite yksityiseltälääkäriltä ku oli käynyt, ku sen omalla pojalla oli sammasta. Lekuri oli vain sanonut et hoida omat tissit kuntoon, puhtaana yms. Siellä tahtoon tissi lasten sammas muhia. Nyt ku itekki katoin omia tissejä niin olihan se punaiset ja hiukan nahka lähteny, ei muutaku niihinkin sitruunaa ja arvatkaa tekikö kutaa :kieh: Kahtellaan ja kokeillaa..Tisseihin sitruunaa, suuhun ja tutit ja lelut tehopuhdistuksessa!

Täällä kans lähti kunnon satsi sosetta pakastimeen. Bataatti-kesäkurpitsa-kukkis ja mausteena sipulia!

Nyt keskimmäisen änkyrän seuraksi veskii, pesukone pauhaa niin kuulema pelottaa |O
 
Villivadelma. Oon ostanut maustamattomia broilerin fileepihvejä. (Vaihtoehtoisesti 300-450g maustamattomia suikaleita) Sitten paloitellut (2kpl) ne ja keittänyt niitä. Possun ulkofileetä n.200g. Sille sama käsittely kuin kanallekin. Suosittelu on 1tl lihaa per purkki.

n.30 piltti-purkkia:
Rehut oon keittänyt kaikki samassa kattilassa: n.1kg perunoita, 0,5kg porkkanaa, vajaa kilo bataattia, yksi kesäkurpitsa. Pakastemaissipussi, keitän ne pikkukattilassa. Maissin murskaan siivilän läpi. Sitten sekoittelen näitä keskenään. Kolme makua joka purkissa, joista yksi on liha. Sitten vaan pakkaseen.

Oon laskenut materiaalin hinta-arvioksi n.10-12e riippuen mitä lihaa on milloinkin laittanut.
 
Saaru: Me kun asutaan vuokra-asunnossa, niin tääl on pyykkitupa (vaik kyl meiltä omakin pesukone löytyy) Mut siellä on 7kg kone, ja kuivaushuone missä kuivuu tosi nopeesti pyykit kun on se puhallin, niin pesin eilen 4 semmoista isoa koneellista pyykkiä, ja ne on nyt jo puhtaina kaapissa :) Säästyypähän omat sähköt ja vedet, ja tuo kuivaushuone on etenkin erinomainen, kun ei tänne kaksioon mahtuis mitenkään semmoista määrää kuivumaan.

Gorthaur: Ootpas ollu ahkerana ruokia tekemään :) Tuossa säästää kyl rahaakin mukavasti.
 
Moikka...meillä tänään iltapäivällä yksityisellä lastenlääkäri. Tuun sitten kirjotteleen, ehkä...
Nyt ei oo kyse mein likan syömisistä, ja mitä siihen nyt tulee, niin annoin 2 päivää tavallista jukurttia eli yht. 2 prk. Että täällä mennään ihan vauvan omilla soseilla/jukurteilla....

carla ja tyttö 6kk :heart:
 
Neamma voihan olla, että neuvolassa liiottelevat, toivon todella niin. Oon täällä eilen itkenyt silmät päästäni... :( Mutta, nyt mennään sitten yksityiselle, jotta saan mielenrauhan, kerron sitten myöhemmin ihan kaiken. Nyt ei vaan jaksa...Ku ei itekkään tiedä vielä oikein mitään....

carla ja suloisin tyttö 6kk :heart:
 
JEI!Kerrankin aurinko paistaa.Aivan upea ilma. :D
Tyttö nukkuu päikkäreitä ja mä juon kaffetta.Mies tulee kohta kalasta ja sitten kauppaan.Miehen 6 vee tyttökin tulee meille viikonlopuksi ja jotain kivaa vois keksiä..Sunnuntaina käydään taas vähän reissussa,mennään mun isän luokse päiväksi.Matkaa ei onneksi ole kuin n.100 kilometriä.
Mitäs teillä on suunitelmissa viikonloppuna?

Saaru:Toivottavasti saatte sammaksen kuriin.On varmasti kurja vaiva!

Kiitti Gorthaur,taidan tänään alkaa väsäämään lihasosetta..Kasvissosetta on vielä pakkasessa.Taidan pakastaa lihat jääpala muotteihin nyt aluksi.Tulee muuten paljon halvemmaks tehdä itse soseet.Mulla ei varmaan olis edes varaa syöttää kaupansoseita. :ashamed:
Mutta reissussa annettiin niitä ja onneks maistui tytölle. :)

carla-81Tule kertomaan,kun olette lääkärillä käyny.Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!
 
..jatkoa edelliseen..

Katja.Teen ukon kanssa yhdessä. Kuoritaan yhdessä, mä keitän kaikki ja soseutan ne. Pistän mössöt purkkeihin ja ukko teippaa niihin mitä niissä on. Koko hommaan menee n.1h. Säästyy juu rahaa ihan kivasti, kun kaupassa ne lihasoseet maksaa 87senttiä per purkki. Kohta tulee enemmän säästöä, kun rehujen hinnat laskee taas syksyä kohti :D

Tarttis vielä tehdä pari satsia pakkaseen possusta ja lehmästä. Viime viikolla tehtiin uusi satsi kanaa ja lohta, mut possu rupee olemaan finaalissa. Ammua ei ole tehty vielä kertaakaan. Mä en oikein tahtoisi syöttää mansikkia lainkaan, en syö sitä itsekään. Possua syödään meillä myös vähän vaan, mie tunnen syyllisyyttä lihan syönnistä :ashamed:

Törkeetä kielenkäyttöä luvassa.. : Viikko vielä niin sitten me mennään sinne Viipuriin. Mitä lähemmäs se reissu tulee niin sitä enemmän vaan vituttaa. Ei se reissu siis vaan se, kun Sampo joutuu sittenkin anoppilaan hoitoon :headwall: Anoppi ei tee niin kuin mä pyydän lastani hoitamaan ja nyt se muija vielä kiukuttelee ettei halua laittaa kestoja vaan hakee kaupasta #*?/¤ kertikset. Taitaa olla vika kerta siellä hoidossa. Meillä on joka päivä tietty rytmi ja voi kiva, kun se ei välitä siitä paskanvertaa. Omia kakaroitaan ne on aikoinaan kiikuttanut omien tarpeidensa mukaan milloin mihinkin välittämättä päiväunista yms. Ei ne kunnioita mun kasvatusmetodeita mitenkään vaan tekee niinkuin itse haluaa |O Oikein kaivaa verta nenästään. Se on vaan ajan kysymys koska mulla keittää lopullisesti yli. Voin kertoa etten ole herttaisimmasta päästä, kun totaalinen pimahdus tapahtuu


Koitin houkutella Sampoa ryömimään. Pistin houkuttimeksi pari dvd:tä, avaimet ja rapisevan pakkauksen. Kova oli halu saada ne, mut kiukustui vaan, kun ei niitä saanutkaan. Kädet ja jalat vaan sätki ilmassa. Ei siis minkääntapasta hajuakaan miten päästä eteenpäin. Oletteko jotenkin avittaneet vauvaanne liikkumaan vai onko se ryömiminen tullut ihan luonnostaan?

Entä joko teidän vauvat istuu hyvin tukea vasten? Sampo ei osaa istua syöttiksessä, mutta istuu suht hyvin sohvalla.
 
Gorthaur:Meillä on sama systeemi soseiden teossa. :D Ai teilläkin käytetään kestoja?Mimmonen systeemi teillä on?Meillä on sisävaippa+villahousut ja AIO vaippoja löytyy myös muutamia.Ne on käteviä reissussa.Mulla palais päreet jos joku alkais väkisin kertikisä tyrkyttämään! |O Sanot vaan tiukasti,että teillä käytetään kestoja ja PISTE.

Ryömimisestä:Mä oon kans yrittäny Nanua houkutella ryömimään,mutta kiukku tulee meilläkin kun ei pääse eteenpäin. :headwall:
 
carla: :hug: toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin

Gorthaur: juuri tuosta syystä mitä kuvailit (että isovanhemmat eivät välitä meidän rutiineista yms.) en varmaan koskaan raaski Lauraa hoitoon antaa. Aikoinaan oon oman äitini kanssa riidellyt jo koirien hoidosta aikasta paljon (mä kun haluan että asiat tehdään niinkun minä haluan ja tapana on ollut), joten voipi olla parasta että tyttöä ei kenellekkään hoitoon anneta ;)

ryömimisestä: mä oon kanssa asettanut houkuttimia lattialle, äsken aikasta hyvin etenikin jonki matkaa kun puhelinta edessä liikutin. Oon huomannu, että houkuttimien pitää olla riittävän lähellä, että niihin melkein ylettyy (ja sitten ilkeä äiti vetää niitä kauemmaksi tytön liikkuessa) tai muutoin menee vaan hermot. Mutta meilläkin siis vielä reilusti harjoitusta kaivataan.

Mukavaa viikonloppua kaikille, me lähdetään huomenna reissuun, eli voipi olla ettei tänne tule siis toviin kirjoiteltua. Mies meni kyllä hankkimaan mobiililaajakaistan, kun ei viikkoa malta ilman nettiä olla, joten saatan minäkin täällä pistäytyä.

Maija ja Laura
 
Hyvä, että on muitakin samaa mieltä olevia :) Tuo anoppi on muutenkin vakuuttunut omien valintojensa paremmuudesta, yrittää muokata meitä mieleisekseen. Heillä käytössä olevat tavat pitäisi olla myös meillä! Niin kuin esim. se hänen imetystyyli: vauva saa imeä maksimissaan 10 minuuttia, sitten pois. Vauva oppii imemään rivakammin, imettämiseen ei kuulu tuhlata enempää aikaa!! Meillä käytössä olevat astiat, vatkain, telkkari, saman "taiteilijan" taulu yms. on samoja mitä heilläkin on. Sitten anoppi ja ukon mummu on tuonut samoja kukkasia mulle kuin heillä itselläkin on. Tulilatva, palmuvehka ja ananas. Ei siinä mitään, tykkään kukista paljon. Ananas kuoli muutama kuukausi sitten niin anoppi toi uuden :LOL:

Villivadelma. Meillä on sisävaippoja+kuori ja taskuvaippoja. Kuulutko kestovaippayhdistykseen? Mä oon siellä ja yhdistyksen sivuilla nimimerkillä Nargaroth.
 

Yhteistyössä