~*~*~ Tammkuun Vauvat 2012 heinäkuussa ~*~*~

Mun piti tulla kysymään Sartsalta ja muilta, joilla on kokemusta hissittömyydestä, että minkälaiset vaunut olisi käytännöllisimmät? Oletteko raahanneet vauvaa kantokopassa vai ottaneet syliin ja vaunu on jäänyt alas vai miten? Saisin ystävältä ostettua Emmaljungan Duo Edget, mutta niissä koppa on kyllä niin valtava, että sitä en millään saa raahattua kolmanteen kerrokseen. Pitääkö siis alkaa katteleen muita vaihtoehtoja vai onnistuuko käytännössä se, että ottaa vauvan vaan makuupussissa/haalareissa syliin? Ei kai se vaavi siitä herää...
 
Muksuluuri me asuttiin hissittömässä talossa kun esikoinen syntyi ja oli pieni. Meillä oli Emmaljungan city crossit joissa oli se kantopussi vai mikä se on ja tykkäsin kyllä siitä :) Eihän se niin tilava ole kun koppa, mutta mun mielestä toimi hyvin. Rattaat jätin tosiaan vaunuvarastoon ja kannoin aina tuossa.
 
^Juu, just kattelin noita city crosseja... Eli oliko teillä pelkkä kantopussi ei sitä city koppaa niissä? Oon pääni puhki miettiny, että mitä lisäarvoa kokonaisuuteen toi city koppa tuo? Vai pärjääkö tosiaan pelkällä kantopussilla... Onneksi, ONNEKSI, tässä on vielä hyvin aikaa ;)
 
^^Esikoisen aikaan meillä oli siis vaan tuo kantopussi :) Nyt tälle toiselle halusin tuon citykopan, lähinnä siksi, että se on tilavampi ja kun muutetaan maan tasalle niin ei tarvita sitä kantohommaa. Tosin on meillä noissa uusissakin tuo kantopussi, että voi sitten vaikka reissussa käyttää sitä niin ei tarvii tuota kovaa koppaa pakata autoon, vie meinaan tilaa enemmän..
 
Pinuski84 Koko sydämestäni toivon, että sulla ei ole samaa kuin mulla ollut jo vuosikymmeniä. Nimittäin reaktiivinen hypoglykemia. Se on sellainen, että kroppa ei tykkää sokereista ja hiilihydraateista ja niiden syömisen jälkeen olo on kammottava. Se ei ole sairaus (1-2 %:lla väestöstä se on), mutta se on ominaisuus. Periytyy yleensä äidiltä tyttärelle. Kun syömisen jälkeen mittaa verensokereita, niin ne eivät mene niin alas kuin normaalissa hypoglykemiassa, mutta olo on kauhea: sisäistä tärinää, kognitiivisia häiriöitä, kylmän tunnetta, huonoa oloa, heikotusta, sydämen hakkaamista yms. Kukaan terveyskeskuslääkäri ei ole tunnistanut asiaa, ja sain vahvistuksen asialle vasta nyt keväällä kun kävin yksityisellä endokrinologilla. Hän sanoi, että olen tehnyt aivan oikein, eli vähentänyt hiilhydraatteja ja poistanut sokerin. Tässä ongelmassa on hyväksi avocado, paljon proteiineja, rahka, rasvainen kala, siemenet, mantelit, hirssi ja tattari. Vaatii syömistä 3-4 tunnin välein. Paavo Airola on kirjoittanut asiasta kirjan vuosikymmeniä sitten. Pitää syödä ruoka-aineita, jossa on matala GI-pitoisuus (eli hidas sokerien imeytymisvauhti). Esim. kuivattu luumu ja kuivattu aprikoosi. Ruoka-annoksen päälle tulee lorauttaa aina oliiviöljyä, joka on myös sokeritasapainolle hyvä. Stressi pahentaa tätä ongelmaa. Mulla on ollut nyt viimeisen viikon aika huonona tämä juttu vaikka vahdinkin silmä kovana ruokailujani ja aikojani. Diabeteksesta en tiedä mitään, eli tämä on vastakkainen vitsaus. Tämän vuoksi minun ei tarvitse mennä sokerirasitukseen.

Toivon, että sulla ei tosiaankaan ole tämä sama vitsaus, vaan olisi jotakin muuta. Voimia ja kerro jos oireet mätsäävät.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Ninnatar jo vastauksesta. On ihan totta, että minullakin olo on sokerien/hiilaripitoisen ruuan jälkeen kammottava, tulee huono olo ja heikottaa, mutta tällaista ei ole ollut ennen tätä raskautta. Edelliset raskaudetkin menivät ihan normaalisti ilman tällaisia oireita. Joten tuntuisi jotenkin kaukaa haetulta tuo hypoglykemia, eikö vaan? Sanoit, että se on ominaisuus, ei sairaus, eikö sen silloin olisi pitänyt ilmetä jo aiemminkin? Mutta tuskin tuosta jonkinlaisesta ruokavaliomuutoksesta haittaa on, ja ajattelinkin pyrkiä juuri noihin matalan GI:n tuotteisiin ja yrittää vältellä karkkeja ja muita. Huoh.. MIllä minä sitten itseäni hemmottelen?:LOL:

Muksuluuri kyseli hissittömyydestä. meillä on myös hissitön talo ja asumme kolmannessa kerroksessa. Meillä on ratkaistu ongelma parvekevaunuilla. Meillä oli siis kakkosella sekä lenkkivaunut että parvekevaunut. Parvekevaunuissa vaavi nukkui silloin, kun me esikoisen kanssa puuhasimme sisällä jotain, ja ulkoilun aikaan vauvan nukutimme sitten lenkkivaunuihin. Ja jos unet jäivät kesken, kannoin vauvan makuupussissa vaunuista toisiin, niin ei tarvinnut vähentää vaatetta tms. Tämä oli meillä ihan hyvä ratkaisu.

Nyt taas gradun kimppuun. Muutama päivä menikin laiskotellessa..:D Ja tänään tuli sikiöseulonnan tuloksetkin, kuulemma normaalit :heart:

Pinuski
 
Pinuski84 Mulla tämä reaktiivinen hypoglykemia pukkasi päälle parikymppisenä. Minä hemmottelin rahkalla, jonka tein rahkasta, kermavaahdosta ja kuivatuista ja keitetyistä + mössätyistä luumuista/aprikooseista :)

Olen tilannut netistä ilmaisen verensokerimittarin, joten sillä pystyy näkemään käytännössä missä arvot menee.
 
ness Tervetuloa mukaan :wave: Kiva saada muita lähialueen äitejä tänne. Saas nähä, vaikka oltais samaan aikaan synnärillä ;) Mulla LA 23. päivä!

(.) Omaa napaa taas, koska ei pään takia jaksa keskittyä muuhun :ashamed: Ylihuomista neuvolaa odotellaan. Pakko saada jotain apuja näihin päänsärkyihin. Oon siis saanut jo neuvolalääkäriltä reseptillä Panacodia ja lisäks oon ottanu kaikkein pahimpiin kipuihin buranaa, mutta ei tunnu hellittävän. Esikosta oli tätä ihan samaa, mutta luulen, että nää säryt on vaan nyt pahempana jo ihan helteidenkin takia. Ei vaan tuu mitään, kun mies palas lomilta töihin ja esikoista pitäis yrittää hoitaa päänsäryissään. Tai sitten nääkin kestää sen reilun kuukauden, niinkun ekassa raskaudessa ja häviää yhtä nopeesti, kun tulikin. Kun ois se kristallipallo ;)

Nyt oon jo ihan varma, että oon tuntenu pieniä liikkeitä :heart: En tosiaan joka ilta, mutta muutamaan otteeseen kuluneen viikon aikana. Ei mikään muu kuin vauva voi saada sellasta ihanaa tökkimistä aikaiseksi :heart:

Mutta joo, nyt lepäämään, kun taisi tuo lastenhuonekin tuolta hiljentyä ;)

Jemppi & pikkarainen 14+0
 
Pikaiset terkut ennen kakkosen nukutusta :wave: Neuvolassa kävin tänään aamulla heti klo 8 ja kaikki oli ihan ok. Hemog. oli pysynyt ja verenpaine ok ja painokin ihan ok ja sydänäänet jumpsutti hienosti. Potkut kuului myös mutten tahdo tuntea niitä millään. Mutta kyllähän ne alkaa tuntua kun vähän mennään eteenpäin.

Rapsu ja P.I. 16+2
 
Sartsa83
Muksuluuri Nykyäänhän ei sais vaunuja enää pitää rappukäytävässä, mutta meillä ne on "niille suunnatulla paikalla" rappusten "alla". Saas nähä kauanko saadaan pitää, mutta saas myös nähä koska päästään pois. En oo siis KOSKAAN raahannu vaunuja yläkertaan, mut alakerran mamma tekee niin. Niillä ei olekaan kun periaatteessa yhdet pienet raput kiivettävänä kun tulevat yläpihalta sisään. Itse siis aluksi vauvan ollessa pieni, kannoin kantokopassa ja kun siitä tuli tuommonen jötkäle, niin olen kantanu sylissä, mikä tekee kantamisesta raskasta, kun on painava lapsi. Ja kun meitin vauva nukkui kun tultiin rappuun, jos hän oli makuupussissa, otin hänet käsivarsilleni, jotta hän oli edelleen makuuasennosssa. Jos on hyvät unenlahjat, ei herää tuosta, mutta meilläkin välillä sitten havahtu kun joutu ottamaan sieltä vaunuista syliin. Kantokoppa-aikana se olikin helppoo ja saatto nukkua vielä pitkän tovin sisälle tultua. :) Eipä tuohon oikein muita käytäntöjä ole. : /
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sartsa83
Joku puheli täällä ettei ainakaan tykkää syksystä... siis MÄ VIHAAN SYKSYÄ ja sitä pimeyttä ja ankeutta, sateita.. syksyssä ei oo MITÄÄN hyvää, mutta näitten helteitten jälkeen ootan siitä ALKUsyksyä, jollon on vielä suht valosaa mut lämpötila ei enää nouse yli +20 vaan pysyis siinä n. +15 hujakoilla.. sitten ei enää taas naurata ko on sitä +5 ja alle. Niih.. vali, vali, vali löytyy siis täältäkin.. :p ;)
 
Sartsa83
Tervetuloa ness :wave:

Omaa. Täällä ei nyt jaksa mitään kummempia kirjotella.. kaikki ookoo.. väsyttää vaan kun tänään tullu juostua kaupoilla. Huomenna vielä ikea reissu ja hetki tovi oleskelua ja sitten ip taas kotiin päin rakkaan pikkupoikani ja miehen luokse.

Sartsa ja Pätkis 16+2 :heart:
 
Uusia tullut, tervetuloaa! :) :flower:

Vaunut ja rappuset, mehän asuttiin luhtitalon toisessa kerroksessa kun junnu synty ja meillä on juurikin nuo emmaljungan duo edget ja se koppa on ihan mahdoton kantaa mihinkään kun on niin iso, joten vaunut oli varastossa talon toisessa päädyssä ja mä kannoin aina junnun sisälle ja ulos, menettelee se niinkin.

Täällä oli muitakin muuttajia, tsemppiä muuttoon, kamalaa hommaa.. :x Mut onneks lopputulos on palkitseva tässäkin touhussa. :)

Onnea kaikille jotka on vielä ultrakuulumisia saaneet! :heart:

Mä olen hieman pihalla teidän jutuista kun olen kyllä käynyt lukemassa, mutten ole ehtinyt mitään kirjoittaa..Muutto on tehty alta pois ja täytyy sanoa et on elämä aika mahtavaa näin maantasolla ja omassa.. :) :heart: Vielä pitäis vanha kämppä käydä siivoomassa mut eiköhän se ehdi, en jaksa ottaa enää ressiä.. :D
Vauva voi varmaankin ihan hyvin, oon ollut niin paljon liikenteessä etten ole juuri ehtinyt liikkeitä kuulostelemaan eikä doppleriakaan ole tullut käytettyä, mut eiköhän kaikki ok ole.. :)

Mutta ei meille mitään erikoista, päivä kerrallaan! :) Oikein mukavaa alkuviikkoa kaikille, toivottavasti olette pysyneet suhtkoht terveenä, meillä nimittäin jyllää lenssu perheessä..

Palaan taas paremmalla ajalla! :)

Maira ja pimpula 14+6
 
Täällä ainakin on oksennustautia TAAS liikkeellä. Justhan se tossa alkukeväästä oli, toivottavasti olis tullu edes joku suoja siitä. Sillon meni vajaa viikko et pääsi takas elävien kirjoihin vaikka vaan pariin kertaan yön aikana piti morjestella.
Perjantaina grillailtiiin porukalla ja nyt 4/6 on jo sairastunu siihen. Pari heti lauantaina ja mun ja kaverin miehet tänään. Tässä jännityksellä odotan et tuleeko se mullekin :x Onneks oon päässy omaan kotiin pakoon.

Huomenna neuvola, jos ei mitään ihmeempiä yön aikana tapahdu. Sormet ja varpaat ristissä toivon että säästyn tältä kierrokselta.

Jos joku viisaampi valasis mua ja kertois kauanko itämisaika tässä taudissa on? Miehen oon nähny eilen viimeks joten tässä on menny se 27h kun oon sairastuneen kanssa ollu samas tilassa.

Nijan 15+4 ja pelko persiissä et sairastun :(
 
Jemppi nii saas nähä vaikka oltaisin samaan aikaan synnyttämässä =)
ja muuten mullakin ihan järkyttävä päänsärky : / ainoo mikä mulla auttaa tohon särkyyn joten kuten niin on kahvi, oon yrittänyt lopettaa kahvin juonnin mut sitten alko nää kauheet päänsäryt ja jos en aamukahvia saa niin loppupäivän on pää kipee ja mielummin juon kahvia kun syön jotain nappeja eikä ne lääkkeet ees auta kauheesti..
 
Hei pitkästä aikaa!

Ollaan oltu reissussa ja olen taas vähän pihalla, mutta mukana edelleen.

Mairalle onnea uuteen kotiin! Tuli tuosta vanhan kämpän siivouksesta mieleen, että kun me aikoinaan muutettiin miehen kanssa kerrostalokämppään, niin edelliset asukkaat ei tosiaan olleet ressanneet siivouksesta. Kylppärin altaassa oli jopa vauvan kakat tallessa :O. No, edellisillä tosiaan oli ihan pieni vauva ja epäilen, että siivoukset oli jätetty miehen huoleksi... Joten luulisin että perussiivous on ainakin tuohon nähden ihan hyvä :).

Nijan, mahataudeissa itämisaika on varmaan useimmiten muutamia päiviä. Eli et varmaan turvassa sen puolesta ole, mutta eihän ne kaikille tartu. Meillä kävi joskus parikin kierrosta kunnon mahatautia miehellä ja lapsella, mutta itselläni oli vain huono olo, ei muuta. Toivotaan, että säästyt!

Väsyttääkö teitä muita edelleen? Minulla huono olo on helpottanut, mutta kauhea väsymys vaivaa. Tänäänkin tuntui puistossa, etten jaksa edes istuallaan olla, vaan piti käydä nurmelle makoilemaan. Hemoglobiini ei ainakaan pari viikkoa sitten vielä ollut kovin huono, mutta oisko tuo sitten koko ajan laskusuunnassa.

Niiskuneidille piti vielä sanoa, että tietääkseni monilla paha olo kestää viikoille 15-16. Että toivoa on, että olo paranee lähiviikkoina.

Liikkeitä ovat monet jo tunteneet. Itse olen kovasti yrittänyt niitä kuulostella ja tässä viime päivinä on vihdoin ollut muutaman kerran jo pieniä tuntemuksia. Tosin noista nyt ei vielä tiedä, että mitkä oikeasti ovat liikkeitä ja mitkä muuta kuplintaa :D. Esikoisella ensimmäiset liikkeet, jotka tunsin, olivat selkeästi sellaisia pyyhkäisyjä. Ja silloin tunsin ekat liikkeet vasta 17+ -viikoilla.

Seuraavaan neuvolaan on aikaa ja hieman malttamaton olo on. Töihinpaluu alkaa kohta jännittää, en aio yrittääkään piilotella mahaa, vaan päinvastoin ajattelin pistää jonkun tiukan paidan päälle :whistle:. Parempi, jos asia tulee kerralla selväksi. Pomohan tietää jo, mutta ainakin on luvannut pitää omana tietonaan.

Eipä tässä nyt kummempia, mukavia kesäpäiviä kaikille! Nautitaan nyt kuitenkin vielä tästä kesästä, vaikka osa jo syksyn viileämpiä kelejä odottelee =).

Meelia ja pikkuinen, n. 15 viikkoa
 
Täällä myös yksi kerrostalon asukki. Kolmas kerros, ei hissiä eikä parveketta. Kaiketi mekin sitten päädytään johonkin kantokoppa- / pussiratkaisuun. Ollaan vähän mielenkiinnosta katseltu netistä millaisia rattaita jne on tarjolla mutta näin ensikertalaisena kaikki vaikuttaa niin kovin vaikealta! :) Pitänee mennä tuossa syksymmällä johonkin liikkeeseen ihmettelemään vaunuja ja muita vauvatarvikkeita. Eiköhän siellä joku opasta ihan kädestä pitäen että mitä ominaisuuksia tavaroilta vaaditaan...

Väsymystä ei erityisemmin ole, tai ei ainakaan niin paljon kuin luulin että olisi. Päikkärit olen vetässyt parina päivänä, mutta mitään sellaista ylitsepääsemätöntä väsymystä ei ole ollut. Muutenkin mennyt melko oireettomasti tämä alkuraskaus (kop kop), tuo mahan turvotus ehtoisin ja jatkuva vessassa karaaminen on ainoat selkeät oireet. Kiinnikekipuja tuntuu välillä munasarjojen tietämillä mutta ne nyt on vaan sellaisia lyhytkestoisia pistoja.

Tänään oltiin heti aamusta neuvolassa. Kuunneltiin ekaa kertaa sydänäänet :) Paino on nyt noussut kaksi kiloa ja tuo on varmaan kaikki mennyt suoraan tisseihin... Jumalattomat hinkit! ;) Mahaa ei vielä näy vaikka kohtu on kolmisen senttiä navan alapuolella.
Verenpaine 125/66 ja Hb 149 eli hyvin menee noidenkin suhteen.
Seuraava neuvola sitten taas neljän viikon päästä ja siitä enää kuukausi niin päästään rakenneultraan :)

Puzzle 13 + 5
 
Sartsa83
puzzle juu, ehdottomasti ensikertalaisena vaan liikkeeseen. Tärkeintä vaunuissa on se etäisyys kun vaunuja työntää ja et sais aisaa säädeltyä.. ja miehelle eri toten se ettei osu jalat sinne vaunun alakoppaan. Suosittelen myös kaupunkirattaita, jos tulee käytyä kaupoilla tms., esim sellaset, mihin saa turvaistuimen (graco-merkkinen istuin ja siihen kuuluvat rattaat.. toimii myöhemmin ilman sitä kuppipenkki-istuintakin). :) Sitten sitteri ens alkuun on hyvä olla kans.. ei tartte vauvaa koko aikaa sylissä pitää ja vauva tottuu olemaan alusta saakka myös vähän itsekseenkin. Suosittelen vaunuisa myös siis sellasia, joista saa sitten rattaat kun laps on jo isompi. :) En nyt taas muista niitten "hienoo" nimee. :p Pää on pökkelössä kun miettii jo kotiin lähtöä. :D
 
minäpä vain päivittelen omaa napaani.. olotilat jatkuu samanlaisina, oksentelua. Täällä ollaan kovasti väsyneitä, eipä riitä 15 tunnin yöunet, pitäisi kokoajan vaan saada nukkua! ;o huomenna alkaa sitten kesälukio, kun syyskuussa viimeiset ylppärikirjoitukset, jep, ja kiinnostaa yhtäpaljon kun kiviäkin!! :(( vauvaa oon päässy kuuntelemaan, ihanalta kuulostaa se pikkunen jumputus. <3

niiskuneiti 13+2
 
Heips! Jospas sitä tänne taas jotakin kirjottelis. Lukemassa käyn joka päivä mutta kirjottelu on jääny vähemmälle..

Ekaks haluisin kysyä teiltä jotka saamassa (tai on aikasempaa kokemusta) lapset noin kahden vuoden iköerolla, aiotteko hommata kaksostenrattaita tai ootteko kokeneet ne aikasemmin tarpeellisiks? Meille siis tulossa ikäeroks noin 2v2kk ja kovasti pähkäilen onko nuo tuplarattaat tarpeelliset eli kokemuksia kaivataan! :)

Mä tilasin myös dopplerin pari viikkoo sitten ja oonkin sitten välilä kuunnellu sillä sydänääniä. Mietinkin vaan, että kuinka usein sillä on turvallista kuunnella? Oon nimitttäin jostain lukenut että liika (päivittäinen) kuunteleminen vois olla jotenkin haitallista sikiölle?! Pitääköhän paikkansa? Millasia sykkeitä te muuten saatte dopplerilla? Mä oon saanu semmosta 140-150, varmaan aika perus syke. Esikoisella tais olla matalampia, muistelisin että noin 125-135 tais olla aina kun kuunneltiin :)

Mulle on tullu nyt kaihee vauvakuume (siis tätä masuasukkia kohtaan) :) Siis tarkotan sillai kun tulin tosiaan raskaaks pikkusena yllätyksenä eikä mulle ollu vielä kehittyny oikeastaan vauvakuumetta ollenkaan (ainakaan sellasta mitä se oli sillon kun esikkoo kuumeilin) ja koska tää alkuraskaus on ollut tosi vaikeeta (pahoinvoinnin ja väsymyksen takia) niin oikeastaan vasta nyt kun oma olo alkaa helpottaan on tullut ihana fiilis siitä, että meille tulee vauva <3 Ja ekan kerran tän raskauden aikana oon katellu esim pieniä vauvanvaatteita kaupoissa jne.. Ihanaa, meille tulee vauva :heart:

Ja sitten on pakko hehkuttaa (tosin vielä aika varovaisesti) mutta nyt tuntuu siltä, että pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Muutama päivä on ollut NORMAALI olo joka on aivan uskomatonta tän kolmen kuukauden päivittäisen oksentelun jälkeen. Kyllä sitä sitten kestikin! Jospa se seesteinen keskiraskaus nyt todellakin alkais=)

Ja sitten poksutaan RV 17 +0!! kolme viikkoa ja ollaan puolessa välissä! Rakenneultra meillä on 24.8, sitä odotellessa :)

Hyviä vointeja kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: -Amalia-
Täälläkin alkaa jo pahoinvointi helpottaa, tilalle on tullu 24/7 pääsärky. :kieh:
Kiva käydä kyllä kaupassa tai muualla yleisellä paikalla kun näkee ihmisten ilmeitä. Katsotaan eka mahaa ja sitten kasvoja ja sitten vielä mahaa :D :D
 

Yhteistyössä