Tarkistaako ne neuvolassa menikö tämä kesken?

"kätilö"
Kyllä, jos kaikki hyvin niin en uskalla tehdä yhtään mitään enää. :(
Pelottaa ihan hemmetisti!
Tiedän, että pelottaa...

Mutta tiedäthän sinä, että et voi omilla teoillasi keskenmenoa aiheuttaa. Ja toisaalta, jos on mennäkseen kesken, niin et voi sitä tekemättä jättämisilläsi estää.

Jos noilla viikoilla menee kesken, niin sitten alkiossa oli jotain niin perusteellista vikaa, että sitä ei vaan oltu tarkoitettu elämään.

Se on toisaalta kamalaa, mutta toisaalta lohdullista.

Voit elää ihan tavallista elämää, kuten normaalistikin eläisit. Ja pikkuinen jaksaa mukana, jos jaksaa... Mutta sinä et normaaliin elämään kuuluvilla asioilla voi itsellesi keskenmenoa mitenkään aiheuttaa. Vuodelepoon tms ei ole tässä vaiheessa mitään syytä.

Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
blah
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;25101245:
ultrataan rutiinisti jokaisella lääkärikäynnillä plus seulonnat sairaalalla eli normaalissa raskaudessa tulee vähintään 5 ilmaista ultraa.
Ei täällä. Mulla ihan normaali raskaus ja 2 ultraa, nt ja rakenneultra ja nt-ultrakahan ei ole pakollinen. Sitten neuvolassa viikolla 10 kun kävin ekan kerran niin ultrattiin ja varmistettiin raskaus kun ei saatu vielä dopplerilla sydänääniä kuulumaan, mut se laite oli niin antiikkia että sillä ei kyllä juuri muuta voinut kuin tarkistaa että siellä joku on..
Eli periaatteessa jos et halua nt-ultraa nii sit ei olis ollu muuta ku tuo rakenneultra.
 
.....
Kun mulla oli vuotoja, sanottiin vaan että odottele ja että se alakautta tehtävä ultra vain lisäisi mahdollista vuotoa ja riskiä. Mulla vuoti kohdunkaulalle kiinnittyneen istukan vuoksi. Verisuonia rikkoutui kun istukka porautui tiukempaan tms. Oli sitten seksikieltoa raskauden puoliväliin asti ja rakenneultrassa todettiin istukan siirtyneen ylemmäs.
 
mulla tuli viimeraskaudessa joskus viikolla 20 verta mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa. keskenmenon kun sain se alko normaalilla "menkka"vuodolla joka yltyi päivä päivältä ja lopuks olin aivan tuskissani joten ties kyllä että keskenmeno oli, viikkoja oli 7. toivottavasti sulla ei olis siitä kyse, toivotaan parasta!
 
"tiina"
Tiiru, toivon että toi sun vuoto on harmitonta ja vauvalla kaikki hyvin.
Itselläni oli edellisessä raskaudessa veristä vuotoa viikolta 5+ aina viikolle 18 saakka. Välillä oli ruskeaa tuhrua ja muutaman kerran tuli veret lorisemalla pitkin lattiaa. Aina kun oli vuotoa, oli samalla pientä alavatsakipua.
Itse soitin heti kun toi eka vuotelu alkoi 5+ viikolla kättärille ja ottivat sinne vastaan ja ultrasivat. Viikkoja oli sen verran vähän, ettei mitään sykettä näkynyt, mutta sikiöpussi kuitenkin näkyi. Sain uuden ajan viikon päähän ja silloin näkyi jo syke.
Vuotelu kuitenkin jatkui päivittäin ja rv8 menin yksityiselle, sikiö voi hyvin, mutta lääkäri antoi diagnoosin uhkaava keskenmeno ja kirjoitti muutaman viikon sairaslomaa, koska mulla selvästi liikkuminen lisäsi vuotoa ja alavatsakipua. Muutamaan viikkoa myöhemmin tuli sit lorisemalla verta pitkin lattioita ja naistenklinikalla lääkäri oli jo laittamassa lähetettä kaavintaan, mutta kuitenkin katsoi ultralla ja edelleen vauvalla kaikki hyvin.
Yksityisellä kävin tän jälkeen vielä muutaman kerran tarkistuttamassa vuotojen takia tilanteen ja aina laittoi lisää saikkua. Vuodot loppui rv18, mutta sit alkoi taas supistelut, joten oli saikulla koko raskauden loppuun saakka tosta viikosta 8 asti. Oon täysin varma, että ellei se ihana lääkäri Femedassa olis kirjoittanut mulle sairauslomaa, olisi raskaus mennyt kesken. Mun vuodot johtui osittain kohdunsuulla olevasta istukasta. Nyt poika täytti just viiko sitten 5v.
 
"tiina"
[QUOTE="tiina";25101632]Tiiru, toivon että toi sun vuoto on harmitonta ja vauvalla kaikki hyvin.
Itselläni oli edellisessä raskaudessa veristä vuotoa viikolta 5+ aina viikolle 18 saakka. Välillä oli ruskeaa tuhrua ja muutaman kerran tuli veret lorisemalla pitkin lattiaa. Aina kun oli vuotoa, oli samalla pientä alavatsakipua.
Itse soitin heti kun toi eka vuotelu alkoi 5+ viikolla kättärille ja ottivat sinne vastaan ja ultrasivat. Viikkoja oli sen verran vähän, ettei mitään sykettä näkynyt, mutta sikiöpussi kuitenkin näkyi. Sain uuden ajan viikon päähän ja silloin näkyi jo syke.
Vuotelu kuitenkin jatkui päivittäin ja rv8 menin yksityiselle, sikiö voi hyvin, mutta lääkäri antoi diagnoosin uhkaava keskenmeno ja kirjoitti muutaman viikon sairaslomaa, koska mulla selvästi liikkuminen lisäsi vuotoa ja alavatsakipua. Muutamaan viikkoa myöhemmin tuli sit lorisemalla verta pitkin lattioita ja naistenklinikalla lääkäri oli jo laittamassa lähetettä kaavintaan, mutta kuitenkin katsoi ultralla ja edelleen vauvalla kaikki hyvin.
Yksityisellä kävin tän jälkeen vielä muutaman kerran tarkistuttamassa vuotojen takia tilanteen ja aina laittoi lisää saikkua. Vuodot loppui rv18, mutta sit alkoi taas supistelut, joten oli saikulla koko raskauden loppuun saakka tosta viikosta 8 asti. Oon täysin varma, että ellei se ihana lääkäri Femedassa olis kirjoittanut mulle sairauslomaa, olisi raskaus mennyt kesken. Mun vuodot johtui osittain kohdunsuulla olevasta istukasta. Nyt poika täytti just viiko sitten 5v.[/QUOTE]

Niin ja toi yksityinen lääkäriasema oli Femeda, ja lääkäri oli muistaakseni nimeltään Yli-Korkala (tai jotain sinne päin). Oli vanhempi mies ja voi olla jo eläkkeellä nykyään, mutta jos edelleen työskentelee suosittelen että jos mielenrauhaa haluat itselles niin käyt vaikka hänen luonaan.
 
piupo
Nyt se vielä vähän yltyi...
Ja se terkka käski soittaa mariaan joka aukee sitten vasta neljältä.
Mä olen kyllä aika varma että tää oli tässä.

Miksi ihmeessä Mariaan? Oletan, että olet pääkaupunkiseudulta.

Naistentautien päivystys on virka-aikaan (9-15) Kättärillä ja muulloin Naistenklinikalla. Et tarvitse lähetettä, jos kyseessä on ilmeinen keskenmeno.
 
Miksi ihmeessä Mariaan? Oletan, että olet pääkaupunkiseudulta.

Naistentautien päivystys on virka-aikaan (9-15) Kättärillä ja muulloin Naistenklinikalla. Et tarvitse lähetettä, jos kyseessä on ilmeinen keskenmeno.
Mua kyllä kehoitettiin käymään ensin omalla tk-lääkärillä, kun Kättärille soitin. Sain sieltä sitten lähetteen. Mulla oli ollut kovia toispuoleisia kipujakin ja vuotoa monta viikkoa.

Tiirulle :hug:
 
piupo
Mua kyllä kehoitettiin käymään ensin omalla tk-lääkärillä, kun Kättärille soitin. Sain sieltä sitten lähetteen. Mulla oli ollut kovia toispuoleisia kipujakin ja vuotoa monta viikkoa.

Tiirulle :hug:

Ei tästä tarvi inttämään ruveta. Päivystykseen voi hakeutua ilman lähetettä, jos vuotaa kunnolla. Eli esim. nyt viikonlopun aikaan ei todellakaan tarvitse tehdä koukkausta Marian sairaalan tk-päivystyksen kautta, koska täällä on oma päivystys naistentaudeille.

Kopio NKL:n sivulta:

Päivystyspoliklinikalle tuleva naistentautipotilas tarvitsee lähetteen. Ilman lähetettä voi tulla vain mikäli kysymyksessä on epäily kohdunulkoisesta raskaudesta, leikkauksen / toimenpiteen jälkeinen kuumeilu, tulehdus tai verenvuoto, käynnissä oleva ilmeinen keskenmeno. Huom.! Keskenmenopotilaiden hoito on virka-aikana keskitetty Kätilöopiston sairaalaan.


Kerran olen saanut lähetteen yksityiseltä Kättärille, kahdesti olen lähtenyt töistä suoraan päivystykseen. Takana siis kolme keskenmenoa.
 
ok
Mulla oli noilla viikoilla haaleeta pientä vuotoa. Sattui olemaan just joulu, ja sukulaiset ei vielä tienneet, kiva itkeä huolissaan salaa. Ei kuitenkaan tarkoittanut mitään, uudenvuoden jälkeen kävin yksityisellä ultrassa. :)
 
Ei tästä tarvi inttämään ruveta. Päivystykseen voi hakeutua ilman lähetettä, jos vuotaa kunnolla. Eli esim. nyt viikonlopun aikaan ei todellakaan tarvitse tehdä koukkausta Marian sairaalan tk-päivystyksen kautta, koska täällä on oma päivystys naistentaudeille.

Kopio NKL:n sivulta:

Päivystyspoliklinikalle tuleva naistentautipotilas tarvitsee lähetteen. Ilman lähetettä voi tulla vain mikäli kysymyksessä on epäily kohdunulkoisesta raskaudesta, leikkauksen / toimenpiteen jälkeinen kuumeilu, tulehdus tai verenvuoto, käynnissä oleva ilmeinen keskenmeno. Huom.! Keskenmenopotilaiden hoito on virka-aikana keskitetty Kätilöopiston sairaalaan.


Kerran olen saanut lähetteen yksityiseltä Kättärille, kahdesti olen lähtenyt töistä suoraan päivystykseen. Takana siis kolme keskenmenoa.
En mä haluakaan inttää. :)Tuon saman tekstin ole lukenut, ja sen takia soitinkin eka naistentautien polille, sieltä kuitenkin käskettiin olemaan eka yhteyksissä omalääkäriin. Mulla kans kolme keskenmenoa. Eka hoitui itsekseen, mutta kahdessa oli niin kovia kipuja, että hakeuduin lääkäriin.
 
mulla
Mulla alkoi rv 6+ tulla eka haaleaa vuotoa, sitten se voimistui selvästi punaiseksi. Lääkäri sanoi heti vuodon nähtyään että siinä on jo aika paljon vuotoa (oli lievää menkkavuotoa), totesi kohdunsuun olevan saman verran auki kuin menkkojen aikana ja sanoi että keskenmeno on. Ei ultrattu. Lääkärin mukaan sillä vuotomäärällä mikä mulla oli ei ole toivoa.
 
Keskenmenoja on varmasti monenlaisia, mutta mun kohalla ei ollu mitään toivoa, niin voimakkaat oli kivut ja runsasta vuoto.

Itkettää ajatella että se voi tapahtua jollekulle toisellekin.

Toiveet tuskin vaikuttaa asiaan mutta vilpittömin sydämin toivon parasta.
 
No me varattiin nyt viideksi yksityiseltä aikaa, saadaan varmuus.
Jos näkyy syke mutta menee senkin jälkeen kesken niin sitten menee...ainakin saan tietää jos on jo pois. Kiitos teille paljon, luen myöhemmin tarkemmin nämä.
 
no kyllä mä uskon että sulla siellä ultrassa näkyy jo selkeesti jtn..ite kävin siis 6+5 menkoista laskettuna,ja näkyi ruskuaispussi,jossa elävä sikiö,joka vastasikin 6+3,mutta parin päivän heitolla ei ole merkitystä neuvolan mukaan joten mennään sillä menkoista lasketulla ajalla.

Paljon tsemppiä!!!!!
 
JONSERED Karhunkantaja
6+6 tai 7+0 en ole ihan 100% varma kumpi, mutta tuskin päivällä väliä joten sanotaan 6+6
Aika tasan noilla luvuilla vuosin ihan selkeästi kirkasta, punaista verta ja alavatsa oli kipeä. Nyt tuo saakelin hematooma on jo toisella luokalla. ;) Mutta olihan se aika stressaavaa vain odotella. Onneksi kyseessä oli vain hematooma kohdussa.

Mikä on fiilis tällä hetkellä?
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä