Te jotka olette tarkkoja lapsenne vaatteista

  • Viestiketjun aloittaja Kiitos ja anteeksi
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Valitin anopille, ei enää 128 koon housuja löydy ehjänä kirpparilta pojalle. Ostan itse paljon kirppareilta, enkä etes kalliita merkkejä, mutta en kuitenkaan mitä tahansa. Anoppi tulee kassin kanssa, katsopa miten siistejä farkkuja löysin pojalle. "Jooo, on siistejä kiitos, kiitos". Toisissa on sivuilla "mokka"suikaleet ja toiset nykäsen matti -tyyliä. Ei eskarille uponneet, laitanpa eteenpäin.
 
miunmau
[QUOTE="vieras";24322392]Valitin anopille, ei enää 128 koon housuja löydy ehjänä kirpparilta pojalle. Ostan itse paljon kirppareilta, enkä etes kalliita merkkejä, mutta en kuitenkaan mitä tahansa. Anoppi tulee kassin kanssa, katsopa miten siistejä farkkuja löysin pojalle. "Jooo, on siistejä kiitos, kiitos". Toisissa on sivuilla "mokka"suikaleet ja toiset nykäsen matti -tyyliä. Ei eskarille uponneet, laitanpa eteenpäin.[/QUOTE]

Mistä ne oikeesti löytää noita :) Itse muistan tuollaisia lapsuudestani Pelastusarmeijan kirpputorilta.
 
fsdfsd
Meillä anoppi on ostellut kanssa halpahalleista yms. lapsille, lähinnä esikoiselle kauheita vaatteita. On ostanut mm. pojalle lila-aniliininpunaraitaisen neuletakin, tyttöjen sukkia jne. En tiedä miksi, tahallaanko, vai eikö vaan välitä. Sitten näitä perus-hirvitys-collegepaitoja väreinä yleensä kammoksumani tummansininen (tiedättehän tyylin??!!) En todellakaan ole lapsilla näitä vaatteita pitänyt. Huutikseen tai konttiin on mennyt saman tien. Nykyään kyllä mainitsen ahkerasti, että meillä on lapsilla yllin kyllin vaatetta ja pitäisi tuon asia nähdäkin, kun vaatteita todella on ja lisäksi ompelen vielä lapsille paljon. Anoppi on tuskin koskaan käynyt H&M:lla tai Lindexillä, joiden vaatteista tykkään lapsilla.

Oma äitini ei nykyään tietämättä vaatteita lapsille osta, koska tietää että ne ei luultavasti kelpaa minulle. Käydään sitten yhdessä shoppailemassa tai sitten antaa rahaa johonkin tiettyyn vaatteeseen, esim. talvihaalariin.
 
äitille oon täst paasannu mut vaatteita tulee silti kokoajan ja just niitä collegehirvityksiä :/ no eteenpäi vaan.. harmillista on että äiti ostaa ne uutena kalliilla, kuten ulkopukuja ja haalareita ja kenkiäkin, mist en välttämättä tykkää. olen pyytäny et ottais mut mukaan valitsemaan jos on pakko jotai ostella, mut ei mee perille.. vähän saanu hiottuu meidän tyyliä sen päähän ja kertonu kielletyt värit jne.. ehkä tästä mennään eteenpäi :) anoppi taas ostelee kirppikseltä ja sano et kattoo ain etteioo yhtäkä tahraa, meinasin sanoa et vois kattoo vähä sitä ite vaatettakin.. -.- mut olin hiljaa vaan ja pistän sen ostamia lapsille ku menevät sinne kylää tai hoitoon.
 
"tuulia"
Lukekaan ja kuunnelkaa kuinka snobeilta kuulostatta. Jonain päivänä tekin olette anoppeja ja lapsenne kammoavat teidän ostamia vaatteita - Hei niin tulee käymään vaikka kuinka "tyylitajuisia" nyt muka olette. Ajat muuttuu ja vaatteet. Samoin niihin käytettävän rahan määrä. EI tekisi pahaa monelle pikavippiperheellekään käydä siellä halpahallissa. Mieluummin halvat vaateet kuin yli varojen eläminen. Vaikka nykyään sekin kai on trendikästä.

Ai niin...onhan ne HenkkaMaukka vaatteet jotka tulee samalta saamarin tuotantolinjalta Kiinassa kuin ne halpahallinrkin. Markkinointi on vaan eri...
 
vieeeras
voi ei, pelottaa jo valmiiksi kuin käy mun anopilla kun vauva syntyy. He asuvat itse "maalla" ja kaikki heidän lasten vaatteet on tyyliin robinhood, prisma sittari. Ei sillä, on niissäkin hyviä vaatteita mutta kyllä mä haluan että lapseni kulkee kauniissa vaatteissa. Ja ihan ehdoton on se, että minä ITSE valitsen lapsen ulkopuvut, rahallisesti voi auttaa mutta mitään kammotuksia en suostu vauvalla käyttämään. Eiköhän anoppi ole jo ymmärtänyt että mun ja miehen kotona määrään minä, ei hän! hänen mielestään hänen 25 vuotias poika on vielä liian nuori elämään yksin, ja yritti aluksi hyppiä mun varpaille. Ei hypi enää ;) en myöskään osta kirppari vaatteita, jollei ole täysin uuden vastaavia. Minä olen äiti, ja minä huolehdin lapseni. piste!
 
Ymmärrän täysin. Itse tykkään pukea lapsia kivan värisiin vaatteisiin ja eri tyyleihin. Tästä olen myös usein saanut kuulla. Meillä kaikki kolme ovat poikia ja ihan perusmarketeissa on ihan tautisen huono valikoima. Tytöille on erisorttia ja -väriä..mutta kuinka ollakaan, pojilla ei paljoa mitään. Tosi tympeää!

Miksi tyttöjä saisi vain pukemalla pukea, muttei poikia? Minä oon tylysti jättäny ottamatta sellasta mitä en varmasti tarvi. Olen sanonut etten tarvi ja että se jäisi vain meillä käyttämättä.
 
Enpä tiedä mitä kammotuksia teille oikein on tuotu, mutta kovin ihmeelliseltä kuulostaa. Tarkka voi olla, mutta monella tuntuu menevän aikalailla yli. Tuskin lapsi siitä traumoja saa jos sillä joskus on tummansininen college päällä (eikä äitikään varmaansiihen kuole). Miksei niitä ei niin hienoja voi pitää juurikin kotona pihatouhuissa, maalaillessa ja muita sitten ihmisten ilmoilla. Jotenkin tulee olo että saako lapsi edes tehdä mitään rennosti kun on niin pirun tarkkaa kaikki. Sitten vasta närästääkin kun lapsi keksii lempivaatteekseen jonkin ihanan neonvärisen glitteri-paljetti-made-in-china -hörhellyksen. :D
 
yhden pikkutaaperon äiti
Meillä anoppi onneksi on aina ostanut suht neutraaleja vaatteita, eli mitään ylilyöntejä ei ole tapahtunut sen suhteen.

Pakko kommentoida tuohon halpahallivaate-asiaan.. Itse asiassa Halpa-Hallissa myytävät lastenvaatteet (ainakin Lovely bears) on aika laadukas ja hintaansa parempi merkki.Esim meillä on sitä merkkiä muutama body, ja todella hyvänä pysyneet vaikka pesty monen monta kertaa.
 
No en saa päänsärkyä miehen valitsemista tyyleistä..Ja meillä lapset saa leikkiä myös vaatteet päällä hiekkalaatikoilla ja vesilammikoissa:D Mä ainakin puhuin tykkäämisestä..en hampaat irvessä valkkaamisesta.

Ja kyllä tuo kohta 4-vuotias poikakin jo valkkaa ihan omat vaatteensa joita haluaa pitää. kaupassakin valitsee omat vaatteensa. Helpointa se on tuo pienin pukea. Ei sano vastaan:) Olinpa aikaisemmin sitä mieltä että meille ei ne "kauheat" piirroshahmo paidat ym. vastaavat tule. Mutta taitaa niitä jo pari olla kaapissa ja poikien ovat jo suosikkeja.
 
Enpä tiedä mitä kammotuksia teille oikein on tuotu, mutta kovin ihmeelliseltä kuulostaa. Tarkka voi olla, mutta monella tuntuu menevän aikalailla yli. Tuskin lapsi siitä traumoja saa jos sillä joskus on tummansininen college päällä (eikä äitikään varmaansiihen kuole). Miksei niitä ei niin hienoja voi pitää juurikin kotona pihatouhuissa, maalaillessa ja muita sitten ihmisten ilmoilla. Jotenkin tulee olo että saako lapsi edes tehdä mitään rennosti kun on niin pirun tarkkaa kaikki. Sitten vasta närästääkin kun lapsi keksii lempivaatteekseen jonkin ihanan neonvärisen glitteri-paljetti-made-in-china -hörhellyksen. :D
jos on kivoja vaatteita vaatekaapit täys, ni en nää syytä tunkee sinne rumia vaatteita sekaan. Meillä kaikissa vaatteissa saa leikkiä ja temmeltää ihan normisti. En mä itellekkä pue mitää säkkejä päälle leipoessa tai siivotessa jne. Pesukone on sitävarten et vaatteita voi pestä :) Mun mielestä on kiva olla kivoissa vaatteissa ja mun tytötki tykkää olla kivoissa vaatteissa.
Ihan yhtälailla en tykkää sisutuslahjoista, et joku tuo meille jotain sisustustavaraa, joka tänne ei sovi mut on kovin vaikea sanoa, et sori mut toi on kauhee. Ni sit se on otettava vastaan ja pistettävä kieroon joulunalla uuteen kotiin tai kirppikselle joskus. Ite olin pienenä sellanen, et en suostunu pistää päälleni kun ihan kauheita reikäsiä kulahtaneita vaatteita, tykkäsin niistä niin paljon! Äitin piti pestä ne kun olin nukkumassa, muuten tuli sota. En halua mun lapsille samanlaista tyyliä kun mikä mulla oli pienenä. Mua kiusattiin koulussa jokapäivä kun mun vaatteet oli niin kaameita. Haluan et mun lapsille kehittyy sellanen tyylitaju, et ne valitsee itekin kaapista kivoja vaatteita päälle ja silti uskaltaa leikkiä niis vaatteissa, eikä pelkää sotkua. kivat vaatteet on sotkusenakin kivamman näkösiä kun rumat kulahtaneet vaatteet. Mun mielestä siin ei ole mitään väärää.

Antaisitko anopin tai jonkun tyylitajuttoman päättää mitä itse laitat päällesi??
 
"Marja"
Yritän kaikkeni, ettei lapsestani tulisi täysin tyylitajutonta.
Oikeesti elämän arvosi on tuollainen? Yritän kaikkeni, ettei tyttöni koskaan ikinä olisi niin pinnallinen, että hänen pitäisi ajatella vaatteistaan, muuta kuin että ne on vastuullisesti tuotettu. 5-vuotiaani tietää mitä on reilukauppa, kehitysuhteistyö, miksi meillä on kummityttä Intiasta jne. ja ne ovat mielestäni kultaakin arvokkaampia arvoja joita haluan lapselleni välittää.
Minusta on jo se uskomatonta, että joku haluaa ja kykenee hyvällä omalla tunnolla ostamaan esimerkiksi Kiinassa, Intiassa tehtyjä vaatteita!
 
Eikä mulla mitään halpoja vaatteita vastaan ole, kuten sanoinkin, usein mun äiti ainakin ostaa niitä kovinki kalliita vaatteita ja se vast kurjaa onkin sanoa et sori mut toi ei ole kiva ja sille pitääkin sanoa koska en halua et se alkaa ostaa enemmän sen tyylisiä sitten. Tottakai se loukkaantuu aina mut olen pyytäny sitä olee ostamatta mitään, jos ei voi ostella sellasia mist tykkään.
Joskus iteki sanoo et mä tiiän et sä inhoot tätä mut ostin silti ku must se oli niin ihana! mrrrrr..
Kyllä mä ostan joskus tarjoustalosta ja prismoista ja sittarista vaatteet. Usein kuitenki H&M, lindex tai kapphal tai jokku nettikaupat. Kirppiksiltä tekee kans löytöjä. Se vaatteen tyyli ja sopivuus ja väri on se mikä mulla merkitsee eniten, ei niinkään se, mistä se on ostettu ja mikä on merkki.
 
[QUOTE="tuulia";24322602]Lukekaan ja kuunnelkaa kuinka snobeilta kuulostatta. Jonain päivänä tekin olette anoppeja ja lapsenne kammoavat teidän ostamia vaatteita - Hei niin tulee käymään vaikka kuinka "tyylitajuisia" nyt muka olette. Ajat muuttuu ja vaatteet. Samoin niihin käytettävän rahan määrä. EI tekisi pahaa monelle pikavippiperheellekään käydä siellä halpahallissa. Mieluummin halvat vaateet kuin yli varojen eläminen. Vaikka nykyään sekin kai on trendikästä.

Ai niin...onhan ne HenkkaMaukka vaatteet jotka tulee samalta saamarin tuotantolinjalta Kiinassa kuin ne halpahallinrkin. Markkinointi on vaan eri...[/QUOTE]

Mikä vika on siis pukeutua siististi ja yhteensopivasti, jos siihen on mahdollisuus? Sama rahahan siihen menee, jos ostaa paidan, joista toinen sopii olemassa oleviin vaatteisiin ja toinen ei. Kuljetko itse ulkona yhtään miettimättä mitä päällesi pistät vai onko se niin, että lapsilla siillä vain ei ole väliä?

Toivon että anoppina osaan ostaa lahjoja, jotka miellyttävät lahjan saajaa eivätkä vain itseäni. Mikä se sellainen lahja on edes, jos sillä ei lahjansaajaa yritetä miellyttää? Tiedän, osa kaksplussalla on sitä mieltä että ajatus lahjasta pitää riittää eikä sillä ole väliä mitä antaa.

Mutta halpaketjuilla on eroja. Henkkamaukka joutuu panostamaan myös yhteiskuntavastuuseen, mutta samaa julkista dokumenttia en ole halpahallilta nähnyt. Eli henkkamaukka on sentään dokumentoinut miten kohtelee työntekijöitä, miten seuraa toimitusketjua, mutta kaikki sitä eivät tee. Annan roposeni mielummin niille, jotka edes yrittävät. Kiina on iso maa - kaikki yritykset eivät toimi samoin eivätkä kaikki tilaajat.
 
[QUOTE="Marja";24323027]Oikeesti elämän arvosi on tuollainen? Yritän kaikkeni, ettei tyttöni koskaan ikinä olisi niin pinnallinen, että hänen pitäisi ajatella vaatteistaan, muuta kuin että ne on vastuullisesti tuotettu. 5-vuotiaani tietää mitä on reilukauppa, kehitysuhteistyö, miksi meillä on kummityttä Intiasta jne. ja ne ovat mielestäni kultaakin arvokkaampia arvoja joita haluan lapselleni välittää.
Minusta on jo se uskomatonta, että joku haluaa ja kykenee hyvällä omalla tunnolla ostamaan esimerkiksi Kiinassa, Intiassa tehtyjä vaatteita![/QUOTE]

Ihan vaan, mistä luulet et ne kiinalaiset ja intialaiset saa rahansa jos niiden tekeleitä ei kukaan osta?
 
Mun anoppi oli esikoisen synnyttyä hirveän avulias käymään mun puolesta kirppiksellä. Menin kerran sanomaan että ei aina jaksais lapsen kanssa sinne lähteä ja kuitenkin tulee uusia vaatteita aika usein. (Kirppis on hyvin suosittu ja yleisesti ottaen hyvää tavaraa)
Mutta miten se löysikään sieltä sen mallisia vaatteita ettei sopinut. Söpöjä joo ja hyvin käyttämättömän oloisia, mutta aina se syy oli se, ettei niitä lapsen päällä voinut pitää. Söpö nalle puh college jossa liian tiukka resori... nousi aina ylös.
Tai liian leveät collegehousut tai liian paksut tms...
Sitten se ostaa halpakaupoista pitkiä alushousuja pojille, tuo vielä pojalleenkin :) .. Mutta vaikka ei pitäis olla niin tarkka näistä tyttöjen ja poikien vaatteista niin vähän riipaisee kun harmaalla pohjalla on pastellinsävyisiä perhosia. Aika tyttömäinen. Kiitin joo, mutta poika joka ei myöskään ole turhan tarkka koska en ole siihen kasvattanut niin sanoi yhtenä aamuna kun jalkaan yritin saada että "näissä on näitä tyttöperhosia, onko äiti nää tyttöjen?". Eikä laittanut jalkaan.

Mutta otan mä ne paketit vastaan. Yhdestä asiasta oon mieheni kautta laittanut viestiä, siitä että alushousut eivät ole sovelias joululahja. Vaihtaa sen vaikka yöpaitaan. Mä en nimittäin ymmärrä että annetaan alushousuja joululahjaksi. Se olis eri asia jos mies antais mulle jotkut pitsihepenet tai mä sille leopardikuvioiset tangat... :) mutta perussloggeja ei tartte ostaa...
 
"vieras"
Mä olen sanonut kysyttäessä suoraan, että mitä tarvitaan ja mitä ei tarvita. Alkkareita, yöpukuja, sukkia ja sukkiksia pyydän jos joku haluaa vaatetta ostaa, niitä tarvitaan aina eikä ole niin nöpönuukaa, kunhan ovat mukavat. Printtivaatteet olen kieltänyt, koska halvat printit menee huolellisesta pesusta huolimatta kamalan näköisiksi helposti.

Mun ja miehen porukat useimmiten antavat vaan rahaa esim. kenkiin, joita nyt ei oikein sovittamatta voi ostaakaan.
 
Ihan vaan, mistä luulet et ne kiinalaiset ja intialaiset saa rahansa jos niiden tekeleitä ei kukaan osta?
Eihän siitä ole kysymys. Meidän pitää vaatia ko maita kunnioittamaan ihmisten oikeuksia, mutta ostamalla halvinta mahdollista tuemma vain sitä riistoa. Katsos kun reilu kauppa on vähän hinnakkaampaa, kun työntekijöille pitääkin maksaa enemmän. Toinen juttu tietty on valtiovalta, jota onkin vaikeampi muuttaa.
 
"Marja"
Ihan vaan, mistä luulet et ne kiinalaiset ja intialaiset saa rahansa jos niiden tekeleitä ei kukaan osta?
Ethän nyt tosissasi kysynyt? Tuon kysymyksen kuulee aina ensimmäisenä tietämättömien suusta, pahimmiillaan jotkut väittävät tekevänsä palveluksen heille, kun ostavat riistämällä tuotettuja tuotteita :D He saavat rahansa ja ennenkaikkea paremmat työolot ja oikean korvauksen työstään, kun jokainen meistä ostaa eettisesti tuotettuja vaatteita, vaikka nyt sitten sieltä Kiinasta.
On totta, että tuotteet ovat arvokkaampia, mutta ei joka Niko-Petterillä tarvitse olla kahtakymmentä paitaa kaapissa paljon vähemmä tulee toimeen. Toisekseen kierrättämällä vaatteita säästetään luontoa ja rahapussia.
 
ihan paras:D
[QUOTE="vieras";24322392]Valitin anopille, ei enää 128 koon housuja löydy ehjänä kirpparilta pojalle. Ostan itse paljon kirppareilta, enkä etes kalliita merkkejä, mutta en kuitenkaan mitä tahansa. Anoppi tulee kassin kanssa, katsopa miten siistejä farkkuja löysin pojalle. "Jooo, on siistejä kiitos, kiitos". Toisissa on sivuilla "mokka"suikaleet ja toiset nykäsen matti -tyyliä. Ei eskarille uponneet, laitanpa eteenpäin.[/QUOTE]


Voi herranen aika sentään, ei tästä naurusta tule loppua sitten millään...

Panit sitten vielä "vahingon" kiertämään ja samat nykäsmasakuteet eteenpäin? Olisit jo katkaissut kauhun kierteen ja laittanut lumpputehtaalle tai roskiin??
 
Antaisitko anopin tai jonkun tyylitajuttoman päättää mitä itse laitat päällesi??
Annatko lapsesi päättää mitä hän pukee päällensä? Et, vaan sinä ostat sinun mielestä kivoja vaatteita. Mitä jos lapsi sattuu vaikka inhoamaan sun lempiväriä? Annatko lapsen laittaa sitä inhoamaasi tummansinistä päälle jos hän pitää siitä?

Musta on suunnattoman huvittavaa että samat ihmiset jotka täällä saa slaagin väärän mallisesta paidasta, sanovat esimerkiksi että on ihan ok jos lapset menee juhliin farkuissa. Kun sitä tyylitajua kerran niin kehutaan niin siinä olisi vähän opettelemista monelle.
 
miunmau
Niinpä :D

Jotkut äidit harrastavat vaatteita ja ovat ihan päänsärkyyn asti tarkkoja sävyistä. Sitten perheen isäparka on pukemnisvuorossa... ja voi hirveää lapsellahan on mitä sattuu päällä ja mies on... idiootti kun ei nyt sen vertaa ymmärrä =)
Meillä mies (väittää että vahingossa ) laittaa aina lapsille keskenään sopivat vaatteet päälle, usein värit yms. ovat jopa paremmin sopusoinnussa keskenään kuin itse olisin älynnyt laittaa. Jopa hiuslenkit ovat valkoiset, jos on muuten vlakea kokonaisuus (räikeä esimerkki).

Enkä mökkivaatteinakaan halua käyttää niitä mummon ostamia (ei onneksi enää ostele) cirafeja, vaan mieluummin laitan hieman kulahtaneen HM:n tai muun vastaavan, kun minusta ne ovat vaan istuvampia ja paremman tuntuisia päällä.

Miksi ostaisin markettien vaatteita, jos alennusmyynneistä saan halvemmalla mielestäni meidän perheelle parempia vaatteita.
 
Kiitos ja anteeksi
[QUOTE="tuulia";24322602]

Ai niin...onhan ne HenkkaMaukka vaatteet jotka tulee samalta saamarin tuotantolinjalta Kiinassa kuin ne halpahallinrkin. Markkinointi on vaan eri...[/QUOTE]

Kyse onkin vaatteiden ulkonäöstä. Tai siis nimenomaan se oli aloitukseni pointti, jos se meni ohi.

Tarkennuksena vielä, että minusta monet Ciraf-merkkiset vaatteet on oikein nättejä. Ostan lapselle esim. Prismasta Tuttaa. En siis tarkoittanut, että Prismasta tms. ostetut vaatteet olisivat automaattisesti rumia, mutta on se niinkin että ne kammottavimmat vaatteet löytyvät jostain Robin Hoodista, Tokmannilta tms. halpahalleista.

Makuja on monia. Minä en pue pienelle pojalleni hirviö- robotti- ja työkone -aiheisia collegepukuja, joissa väreinä on vielä sekaisin kirkkaanisinistä, mustaa ja punaista. Itse pidän klassisesta tyylistä ja rauhallisemmista väreistä. Pienen pojan vaatteissa saa olla herttaisia kuvia :)
 

Yhteistyössä