Te jotka olette tarkkoja lapsenne vaatteista

  • Viestiketjun aloittaja Kiitos ja anteeksi
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24322085]Pidän niitä kaapissa aikansa, saatan laittaa pariin kertaan päälle ja sit saattaa joutua uff laatikkoon tms. Mä en harrasta mitään kalliita vaatteita, mut en voi kestää "kolitsi-hirvityksiä" tai mekkoja jotak muistuttaa riikinkukkoa ja tämä koskee niin retroa kuin niitä riemunkirjaviakin.
Mut otan vastaan, säilytän hetken, kiikutan pois. Ei kaikkea voi säästää. Tai edes pukea lapsen päälle..[/QUOTE]

Peesaan tätä. Hrmittaa kyllä että muilla ei ole samaa makua, kun tarkoitus on toisilla kuitenkin hyvä.
 
Annatko lapsesi päättää mitä hän pukee päällensä? Et, vaan sinä ostat sinun mielestä kivoja vaatteita. Mitä jos lapsi sattuu vaikka inhoamaan sun lempiväriä? Annatko lapsen laittaa sitä inhoamaasi tummansinistä päälle jos hän pitää siitä?

Musta on suunnattoman huvittavaa että samat ihmiset jotka täällä saa slaagin väärän mallisesta paidasta, sanovat esimerkiksi että on ihan ok jos lapset menee juhliin farkuissa. Kun sitä tyylitajua kerran niin kehutaan niin siinä olisi vähän opettelemista monelle.
Annan lapsen päättää parista kolmesta vaihtoehdosta ja jos laps ei jostain vaatteesta tykkää, ei sitä ole pakko käyttää ja jos jostain oikein kovasti tykkää niin saa sitä myös käyttää. Mut ei meillä puoltoist ja kolmevuotiaat käy vaateostoksilla, et kyl ne vaatteet sinne kaappeihin hommaan minä. Ja mun inhokkivärejä on mm. oranssi, mutta se sopii hyvin meidän keskimmäiselle lapselle, joten sille saa sen värisiä vaatteita ostella. En pidä myöskään lilasta, mut keskimmäisen päällä lilat vaatteet näyttää tosi kivoilta, sopivat sille.
 
"sari"
meillä kanssa anoppi ostelee aivan hirveitä vaatteita. Ja mä en edes ole tarkka vaatteiden kanssa.
Poika sai lahjaksi kassillisen vaatteita joista ensin serkkupojan äiti oli saanut valita parhaat päältä. Loukkaannuin koska mullekin kerrottiin että olivat sellaisia vaatteita joita tämä serkun äiti ei huolinut.

Yleensä vaatteet jotka tulevat ovat kirpparilta(itsekin ostan sieltä) ja ovat vnahoja joko reiällisiä tai likaisia. Tai niin haalistuneita etteivät värit erotu.

Kerran esikoinen sai talvipuvun joka oli todella ohutta kangasta. Ja ehkä olisi kannattanut ensin kysyä (koska ei kiinnosta kylässä käydä) meiltä koska tytölle oli ostettu jo talvivaatteet joten ei tullut käytettyä.

Ei sen puoleen anopilta tulee myös meille olevat lahjat jotain erilaisia kaupoista yms, saatuja ilmaislahjoja jotka kerätään yhteen pakettiin ja annetaan meille.
 
Niinpä :D

Jotkut äidit harrastavat vaatteita ja ovat ihan päänsärkyyn asti tarkkoja sävyistä. Sitten perheen isäparka on pukemnisvuorossa... ja voi hirveää lapsellahan on mitä sattuu päällä ja mies on... idiootti kun ei nyt sen vertaa ymmärrä =)
Mun mies varmaan ihan tahaltaan pukee lapset niin, että mun silmät sairastaa. Miten se löytääkin just ne vaatteet, mitkä ei sovi keskenään yhtään?

En kyllä sano mitään ja mies tietää sen :D Mutta liian ylös nostettuja housuja käyn nyhtämässä alas heti kun silmä välttää.
 
No ihan tosissani kysyin. Kaikki ei ole niin mustavalkoista. En jaksa selitellä kummemmin, mutta jostain niiden "ei reilunkaupan ketjuihin kuuluvien tehtaiden työntekijöiden" on rahansa saatava.

Vaatteita kierrätän, kirppareita kannatan, en heitä hyvää roskiin vaan jaan eteenpäin tavaroita ja vaatteita jos jolleki kelpaa jne. Ei se, että haluaa lapsilla olevan kivannäköisiä vaatteita, tarkoita sitä, että kaiken pitää olla uutta ja kiiltävää.
 
Kiitos ja anteeksi
Se mikä minua erityisesti miehen sukulaisissa ärsyttää on se, että ostellessaan he eivät viitsi edes soittaa/laittaa tekstaria että täällä olisi kaksi paitavaihtoehtoa, kumpi olisi parempi? Jos tarjolla on vaaleansininen beigellä tekstillä tai kirkkaansininen mustalla tekstillä, niin otan mieluummin sen vaaleansinisen. Mutta he tosiaan ostavan ensimmäisen käteen osuvan vaatteen kunhan koko on oikea.

Kun minä ostan vaatteita lahjaksi esim. kummitytölleni, varmistan aina hänen äidiltään että tyyli on ok sekä tytön että äidin mielestä. En siis ole niin omahyväinen että kuvittelisin osaavani automaattisesti ostaa jollekin toiselle mieleistä vaatetta. Samaa asennetta toivoisin mieheni sukulaisilta.
 
miunmau
Tuli tässä vielä sellainen mieleen, että:

Miksi mummot eivät ikinä vahingossakaan löydä esim. kirppareilta merkkivaatteita, vaan ne ovat aina jotain mitälie- merkkisiä?

Usein hinnat ovat lähes samat ja vaikka samassa pöydässä olisi kaksi harmaata pukua, niin mummon mukaan lähtee se merkki X, eikä koskaan Reimaa.
 
"vieras"
En ole mielestäni erityisen nipo lasten vaatteiden suhteen, mutta kovasti yritän aina yhdistellä vaatteet niin että värit sointuu yhteen jne. Meillä lapset ovat poikia ja tykkään pukea heitä värikkäisiin ja lapsenomaisiin vaatteisiin, esim. Lindexiltä löytyy kivoja pojallekin. Omat vanhemapni asioivat vain Cittarissa ja Lidlissä, joten välillä ostelevat sieltä aivan kammottavia rättejä, jotka eivät kestä kulutusta, ovat usein epäkäytännöllisiä ja kaikenlisäksi rumia. Olen heille suoraan sanonut, että haluan itse ostaa lasteni vaatteet, koska vaatemakuni on niin erilainen. Siitä huolimatta kantavat niitä lumppuja tänne, kun luulevat että tällä kertaa varmasti ovat onnistuneet ostoksissaan...Hah!

Miehen vanhemmat taas ostavat kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista järkyttäviä 80-luvun lastenvaatteita, joissa nyt ei muuta vikaa ole, paitsi että nyt eletään vuotta 2011... En halua, että lastani kiusataan vaatteidensa takia tai että saavat aikuisiltakin tympeää kohtelua vaatteidensa vuoksi. Tätähän on ihan tutkittu, että jopa aikuiset lastenhoitoalan ihmiset kohtelevat lapsia vaatetuksen mukaan ja antavat enemmän huomiota kauniisti ja siististi puetuille lapsille.

Meillä on aiemmin otettu vastaan sukulaisilta niitä kamaliakin vaatteita, ja käytetty tuolla takapihalla möyriessä, maalauspuuhissa tms. Julkisille paikoille en koskaan lastani niihin pukisi!! Nykyään sanon kaikille, että meillä on säilytystilat loppu ja emme voi ottaa vastaan enempää vaatetta. Myös jos kyselevät, mitä lapset tarvitsevat lahjaksi, sanon että ei mielellään vaatteita.
 
Jee jee
Entäs kun saa lapselle lahjaksi ihania vaatteita kummitädiltä, mutta koko on AINA liian pieni. Vaikka sata kertaa olen sanonut oikean koon, niin se ei mene jakeluun. Onhan tuo tyttö omaa ikäluokkaansa pidempi, mutta sen olen kummitädille sanonut, ettei katsoisi kaupan ikäluokituksia. Harmittaa, kun vaatteet ovat yleensä merkkivaatteita ja tosi kauniita, mutta osaa en ole koskaan voinut lapsellani pitää. Keväällä viimeksi pistin eteenpäin kauniin hellemekon ja valkoiset farkut, jotka oli tarkoitettu täksi kesäksi. Ei mitään mahdollisuutta kiskoa niitä lapsen päälle :(
 
Jee jee
Juu, ja kesällä tyttö sai röyhelöhameen ja lilan topin. Ei mahtunut päälle. Kummitäti oli vielä itse paikalla, kun yritin tunkea vaatteita tytölle päälle. Ihmetteli vaan, että eihän kummityttö nyt noin iso voi olla, kyllä ne päälle menee..... eli taas tiedossa lisää liian pieniä vaatteita. Toppi ja hame olivat kokoa 110 cm ja tyttäreni käyttää 122 cm vaatteita (5 v.).
 
Meillä tuli lahjaksi vaatteita lähinnä silloin ihan vastasyntyneelle. Niistä oli osa niin rumia, että laitoin vaan kirppikselle myyntiin ja hyvin menivätkin kun oli vielä laputkin tallella. Silloin kyllä sanoinkin varsinkin sellaisille, joilla tiesin olevan ihan eri maku kuin minulla tai ei makua ollenkaan että vaatetta on jo tarpeeksi.

Muuten vaatetta ostavat lähinnä äitini ja anoppi, ja heillä on molemmilla onneksi oikein hyvä maku. Tietysti itse olen niin tarkka, että välillä tulee sellaista mitä en itse olisi ostanut, mutta on ne ihan käyttökelpoisia silti. Tuollaiset vaatteet vaan menee sitten käytön jälkeen myyntiin kun taas vähänkään kivemmat säästän seuraavalle lapselle jos vaan ovat hyvin säilyneet. Mitään niin tärkeää kuin vaikka talvihaalaria ei tulisi mieleenkään ostaa ilman, että olen itse makutuomarina mukana ja hyvä niin.
 
Jee jee: eikö vaatteissa sitten ole enää laput tallella ja lahjan antajalla kuittia? Vai mitä se sanoi kun itse näki, että liian pienet oli vaatteet? Jo on omituista, että ehdoin tahdoin ostaa sopimatonta...
 
jeeje
Kyse onkin vaatteiden ulkonäöstä. Tai siis nimenomaan se oli aloitukseni pointti, jos se meni ohi.

Tarkennuksena vielä, että minusta monet Ciraf-merkkiset vaatteet on oikein nättejä. Ostan lapselle esim. Prismasta Tuttaa. En siis tarkoittanut, että Prismasta tms. ostetut vaatteet olisivat automaattisesti rumia, mutta on se niinkin että ne kammottavimmat vaatteet löytyvät jostain Robin Hoodista, Tokmannilta tms. halpahalleista.

Makuja on monia. Minä en pue pienelle pojalleni hirviö- robotti- ja työkone -aiheisia collegepukuja, joissa väreinä on vielä sekaisin kirkkaanisinistä, mustaa ja punaista. Itse pidän klassisesta tyylistä ja rauhallisemmista väreistä. Pienen pojan vaatteissa saa olla herttaisia kuvia :)
Mitäs sit jos lapses haluaakin noita "kauhukuvi"? Oletko tyranniäiti ja kiellät vaikka hän kuinka tykkäisi? Eli ostat mieluummin vaateet SINUN MAKUUN - et lapsen makuun.
 
Huom harmaana
Meillä ei -onneksi- ole tuollaista ongelmaa eli kaikki ovat ymmärtäneet olla ostamatta lapselle vaatteita lahjaksi.
Pistäisin varmaan samantien eteenpäin jollekin tarvitsevalle.
 
Huom harmaana
Mitäs sit jos lapses haluaakin noita "kauhukuvi"? Oletko tyranniäiti ja kiellät vaikka hän kuinka tykkäisi? Eli ostat mieluummin vaateet SINUN MAKUUN - et lapsen makuun.
Minä ainakin olen sellainen "tyranniäiti" että lapseni ei todellakaan saa mitään riemunkirjavia kammottavia halpiscollegeasuja vaikka kuinka haluaisi. Ei muuten edes halua, pojalla on hyvä maku ;)
Sen verran olen viime aikoina joustanut pojan täytettyä 6 v että olen hankkinyt pari Legon Star Wars -paitaa. Niissäkin on muuten hurja ero halpakauppojen vastaaviin. Niissä on sentään jotain tyyliä.
99 % pojan vaatteista on kyllä edelleen ihan ns. minun maullani ostettu ja poika tykkää niitä pitää.
 
"miumau"
Muistakaa että ne lapset saattaa joskus haluta sellaisen vaatteen mistä et itse pidä. Kaikessa ei tartte lapsen pillin mukaan tanssia - mutta on myös sairasta jos äiti on niin kaikkivoipa oman tyylitajunsa kanssa että unohtaa täysin kuunnella lastaan. Näyttäminen menee kuuntelemisen edella, sanoisin näin. Ja näitä piisaa.

Sama myös se että lapsen voisi olla joskus hyvä oppia hieman pukemaan itsekin. Ja tässä vois motivoida se että lapsi itse ottaa sopivat vaatteet (oppii mitä päälle tarvitaan). Mutta ei tämäkään tyyliniekoille varmaan sovi.

Mitä pahaa muuten collegessa on? Sehän on päällä hyvä, lämmin ja helposti huollettava. Mutta ei JeccikaJanica on pakko pukea farkkuihin ja paitaan joka tekee liikkumisesta vaikeaa - Mut onhan se tyttö kaunis... Mitäpä lapsen liikkua tarttis...
 
näin
Minä ainakin olen sellainen "tyranniäiti" että lapseni ei todellakaan saa mitään riemunkirjavia kammottavia halpiscollegeasuja vaikka kuinka haluaisi. Ei muuten edes halua, pojalla on hyvä maku ;)
Sen verran olen viime aikoina joustanut pojan täytettyä 6 v että olen hankkinyt pari Legon Star Wars -paitaa. Niissäkin on muuten hurja ero halpakauppojen vastaaviin. Niissä on sentään jotain tyyliä.
99 % pojan vaatteista on kyllä edelleen ihan ns. minun maullani ostettu ja poika tykkää niitä pitää.
Just. Tervettä...
 
"tuuli"
Minä ainakin olen sellainen "tyranniäiti" että lapseni ei todellakaan saa mitään riemunkirjavia kammottavia halpiscollegeasuja vaikka kuinka haluaisi. Ei muuten edes halua, pojalla on hyvä maku ;)
Sen verran olen viime aikoina joustanut pojan täytettyä 6 v että olen hankkinyt pari Legon Star Wars -paitaa. Niissäkin on muuten hurja ero halpakauppojen vastaaviin. Niissä on sentään jotain tyyliä.
99 % pojan vaatteista on kyllä edelleen ihan ns. minun maullani ostettu ja poika tykkää niitä pitää.
Suht itsekästä -mutta onhan se sun vauvanukke.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24323661:
Just. Tervettä...
Mitäs epätervettä tässä on...? Valaise ihmeessä, kun en itse tajua.
Lapseni tekee mielummin jotain ihan muuta kuin juoksee kanssani vaatekaupassa ja kun käydään tavallisessa kaupassa, ei edes käydä vaateosastolla. Joten mistä hän edes keksisi mitään kammotuksia haluta.
Pidän laadukkaista ja hyvännäköisistä lastenvaatteista ja niitä, jotka olen ostanut, lapsi tykkää pitää. Eikö tämä ole kaikinpuolin terve ja kaikki voittavat -tilanne...?
 
Jee jee
Jee jee: eikö vaatteissa sitten ole enää laput tallella ja lahjan antajalla kuittia? Vai mitä se sanoi kun itse näki, että liian pienet oli vaatteet? Jo on omituista, että ehdoin tahdoin ostaa sopimatonta...
Sanoi, ettei ole enää kuittia tallella ja usein ostaa jostain reissulta, joten palauttaminen olisi muutenkin vaikeaa. En ymmärrä itsekään, miksi ostaa koko ajan liian pieniä vaatteita? Toivoisiko tytön olevan pienempi ja siten sievempi? Tyttäreni on ihan normikokoinen, siis menee omilla käyrillään tasaisesti. Enemmänkin sellainen urheilullinen tapaus kuin pieni sirpukka, mutta oikein söpö kuitenkin. Olen sanonut, ettei tarvitse ostaa vaatteita, mutta ostaa kuitenkin. Röyhelöhameesta ja topista vaan sanoi, että kyllä ne menee, vaikka selvästi kiristivät ja hame oli liian lyhyt. Harmittaa, sillä vaatteet olivat tosi kivoja muuten :(
 
Kiitos ja anteeksi
Mitäs sit jos lapses haluaakin noita "kauhukuvi"? Oletko tyranniäiti ja kiellät vaikka hän kuinka tykkäisi? Eli ostat mieluummin vaateet SINUN MAKUUN - et lapsen makuun.
Poiika on vielä niin pieni, ettei vielä pariin vuoteen osaa haluta mitään erityistä vaatetta. Sitten kun on vanhempi ja osaa toivoa, niin katsotaan tilannekohtaisesti mitä ostetaan ja mitä ei. En aio kaikkea "kivaa" lapselta kieltää, mutta kyllä jatkossakin joku raja on olemassa siinä mitä lapselleni ostan. Ja tässäkin asiassa voi vielä pelata vaatteiden yhdistelyllä: jos paidassa on joku "cool" kuva, niin muut vaatteet saa sitten olla yksivärisiä ja sopia paidan väreihin.
 
"tuuli"
No tuskin nyt sentään. Palstalla sitä on aina yhtä liiottelevia kommentteja.
Mietippäs nyt kun olet iskostanut lapsellesi päähän että nuo asut on hirvityksiä, ja kamalan näköisiä. Halpahalli kamaa.

Ja lapsesi menee kouluun. Sielläpä onkin lapsia joiden perheillä ei ehkä olekaan varaa kuin halpahallikamaan, tai vanhemmat eivät vaan ole "niin tyylitietoisia" kuin teidän perheenne. Mitä hyvin koulutettu lapsesi tekee? Aloittaa saman parjaamisen kuin sinäkin... Kotoahan tuo malli tulee jossa ihmiset arvotetaan jonkun noinkin vähäpätöisen asian takia.

Äärilaita tai ei, mutta äideistä tuo vaatteiden haukunta koulussa lähtee. Mistä muualta??
 
"johanna"
Poiika on vielä niin pieni, ettei vielä pariin vuoteen osaa haluta mitään erityistä vaatetta. Sitten kun on vanhempi ja osaa toivoa, niin katsotaan tilannekohtaisesti mitä ostetaan ja mitä ei. En aio kaikkea "kivaa" lapselta kieltää, mutta kyllä jatkossakin joku raja on olemassa siinä mitä lapselleni ostan. Ja tässäkin asiassa voi vielä pelata vaatteiden yhdistelyllä: jos paidassa on joku "cool" kuva, niin muut vaatteet saa sitten olla yksivärisiä ja sopia paidan väreihin.
Ja jos ei sovi, niin mitä sitten tapahtuu? Vaikka kun lapsesi menee kouluu - ja oletusarvo on kai että äiti ei aina passaa vaateita valmiiks - niin mitä sitten? Ai niin. sitä sua ei kukaan voi arvostella kun voit pestä kätes ja laittaa tyylittömyyden lapsen piikkiin.
 
Huom harmaana
[QUOTE="tuuli";24323699]Mietippäs nyt kun olet iskostanut lapsellesi päähän että nuo asut on hirvityksiä, ja kamalan näköisiä. Halpahalli kamaa.

Ja lapsesi menee kouluun. Sielläpä onkin lapsia joiden perheillä ei ehkä olekaan varaa kuin halpahallikamaan, tai vanhemmat eivät vaan ole "niin tyylitietoisia" kuin teidän perheenne. Mitä hyvin koulutettu lapsesi tekee? Aloittaa saman parjaamisen kuin sinäkin... Kotoahan tuo malli tulee jossa ihmiset arvotetaan jonkun noinkin vähäpätöisen asian takia.

Äärilaita tai ei, mutta äideistä tuo vaatteiden haukunta koulussa lähtee. Mistä muualta??[/QUOTE]

Mitäpä jos kiihkomielisyydessäsi lakkaisit pistämästä sanoja suuhuni tai keksimästä asioita, joita olen tehnyt. Otapa nyt ihan rauhallisesti. Missä kohtaa olen todennut että ylipäänsä olen ikinä lapselleni mitään puhunut vaatteiden ulkonäöstä tai ostopaikasta saati sitten että olisin haukkunut muiden lapsien vaatteita tai "istuttanut arvomaailmaani". Herranjestas sentään millaista porukkaa täällä palstailee...
 

Yhteistyössä