Te jotka olette tarkkoja lapsenne vaatteista

  • Viestiketjun aloittaja Kiitos ja anteeksi
  • Ensimmäinen viesti
Kiitos ja anteeksi
Miten "väistelette" tyylitajuttomien sukulaisten vaatelahjoja?

Mieheni perhettä ei ole tyylitajulla ja värisilmällä siunattu. Tiedän, että vaatelahjoista pitäisi olla kiitollinen mutta en vaan pysty. Jotkut vaatteet ovat sellaisia, etten olisi uskonut sellaisia olevan edes myynnissä näin 2000-luvulla, mutta jostakin (halpahallista) niitä näköjään löytyy.

Koska en halua loukata ketään, otan toki lahjat kiitellen vastaan. Vaatehankinnoista on vaan tullut hengästyttävää kilpajuoksua; helpointa on voida todeta vaatekyselyihin että lapsi ei tarvitse uutta talvihaalaria, koska hänelle on juuri sellainen ostettu.

Meillä lapsi on vielä alle vuoden ikäinen eikä kävele, mutta minulle tuli kiire hankkia vk-haalarin sävyyn sopivat kumisaappaat, kun kuulin anopin jotain asiasta puhuvan. Ostin myös jo lapselle talvihaalarin, ennenkuin joku avulias sukulainen ehtii ostaa jonkun silmiä särkevän hirvityksen.

Miehen vanhemmilla ja siskoilla on se tyyli, että jos lapsi tarvitsee collegepuseron, kävellään lähimpään halpahalliin tai automarketiin ja otetaan ensimmäinen pusero, jossa löytyy oikea koko. Heille ei ole mitään väliä vaatteen värillä tai muulla ulkonäöllä, "pusero kuin pusero".

Minä haluan pukea lapseni kivasti, piste. Ostan lapselle yhtä lailla halpismerkkejä kuin vähän kalliimpaakin, eli en osta sokeasti pelkkiä kalliita merkkejä merkin vuoksi. Monet suosikkivaatteet on ostettu H&M:ltä ja Lindeksiltä, eli ei ole kyse siitä että lahjaksi saatujen vaatteiden pitäisi olla Gantia. Minulle on tärkeää että yksittäiset vaatteet ovat kivan näköisiä ja se, että päällä olevat vaatteet sopivat toisiinsa väreiltään ja tyyliltään. Tätä esim. anoppini ei ymmärrä lainkaan.
 
Anoppi oli sellainen, että haali KAIKEN mahdollisen lapsenvaatteen mikä vaan eteensä sattui.
"Ja kun oli niin halpakin vielä.."

Sanoin sitten suoraan, että minä itse tykkään valita vaatteet, mitä lasten päälle puen. Jos anoppi haluaa osallistua lasten vaatekustannuksiin, niin saa lahjaksi antaa lahjakortteja johonkin liikkeeseen, tai sitten lähdetään yhdessä shoppailemaan.
Ja usko pois, anoppi ymmärsi yskän :)
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
Otan kiitollisuudella kaikki vaatelahjat vastaan ja lahjoitan suoraan eteenpäin ne, jotka eivät meillä tulisi käytettyä. Nykyisin meille ei oikeastaan tule enää sellaisia vaatteita muiden ostamina, joita ei käytettäisi. Varmaankin siksi, että on huomattu, mitä lahjavaatteista lapsemme pitää päällään:)
 
Määä
Eipä tuolle paljon mitään mahda. Mä otan lahjat hymyillen vastaan ja laitan hetkeksi kaappiin lojumaan, jonka jälkeen myyn kirppiksellä. Tai jos tiedän etten "jää kiinni" niin myyn tai annan heti pois. Ei kaikki voi kaikista tykätä. Enkä halua pahoittaa lahjan antajan mieltäkään joten tää on paras keino.
 
  • Tykkää
Reactions: pupeltaja
Mulla ei ole ollut tätä ongelmaa :) Anoppia varten olen käynyt itse varaamassa kaupassa oikean kokoisen ja näköisen vaatteen. Joululahjalistaan olen laittanut koon ja väritoivomuksen ja saanut ihan ok vaatteita. Meillä ei ole paljon sukulaisia, jotka shoppailla haluaisivat ja kyllähän he tietävät että vaatteiden säätäminen kohdalleen on minulle mieleistä.

Jos vaate on ollut vähemmän mieluinen, niin sitä vaan ei tule käytettyä tai käytän harvoin. Joskus pidän tälläisiä vaatteita päiväkodin varavaatteena. Sellaistahan se on, kun ostaa vaatteen "irrallaan", olen minä itsekin tehnyt joskus vikaostoksia ja vihreän sävy olikin väärä...
 
"vieras"
En ole tehnyt asiasta ongelmaa. Otan vastaan ja laitan eteenpäin. Olen vienyt kirpparille, UFFille ja antanut kaverille. Roskiin on mennyt inhottavat kierrätysrätit. Meillä on vain yksi vanhempi henkilö joka noita hirvityksiä on tuonut.
 
"annika"
mä en kans tajua miks pitää lalhjaksi antaa niitä kaikkein halvimpia halpa-hallin, prisman tms vaatteita. jotka ei sitten edes istu ja nyppyyntyvät tai haalistuvat muutaman käytön jälkeen aivan onnettomiksi.
meillä anoppi kai luulee että koska itse ostan lapsille käytännössä kaikki vaatteet käytettyinä niin mikä tahansa rytky kelpaa sitten jos se on kaupasta ostettu. kun nimenomaan haen käytettynä niitä kalliimpia merkkejä jotta vaatteet mielyttäisivät silmää. lisäksi tyttö varsinkin on semmoinen että sille on vaikea löytää sopiva housuja kun n niin hoikka. ja nuo markettimerkit ovat jotenkin aina liian leveitä ja jävät sitten käyttämättä. tästä olen sanonut anopille mutta ei tunnu menevän perille.
 
"mamma"
Mulla myös anoppi joka ostelee kamalia vaatteita meidän pojalle kirppikseltä. Itse ostan myös tavaraa kirppiksiltä, joten sinänsä siinä ei ole mitään vikaa, mutta miksi hänen pitää ostaa kaikkein järkyttävimpiä rytkyjä? Ja sitten vielä hehkuttaa kuinka oli pakko ostaa kun on niin suloinen vaatekappale. Huoh.. Hymyile siinä sitten väkisin kiitokseksi.
 
Eikoinen käsitys halpahallin vaatteista... :D (jos sen nimistä kauppaa tarkoitatte). Ite oon käyttäny niitä "halpahallin omia vaatteita" lapsilla jo pitkään ja ovat yllättävän hyvälaatuisia. (en nyt musita niiden merkkiä). En nyt menis H&M:n vaatteita kehumaan sen kummemmiksi.
Ei meille kyl ole hirveästi tullu sellaisia vaatteita mitä ei ois kelvannu! On sit käyetty kotivaatteina tai raakasti laitettu eteenpäin. Jotku vaatteet on sit jääny vähemälle käytölle niiden epäkäytännöllisyyden takia.
 
"mmm"
Meillä sukulaiset ei osta lapsille vaatteita. Ollaan sanottu että synttäri- ja joululahjoiksi ei vaatetta kiitos. Anoppi aluksi osteli kaikkia hirvityksiä mutta mun mies sitten sanoi sille että antaa olla viimeinen kerta kun tuo sellaisia rytkyjä. Sen jälkeen anoppi on laittanu rahana lasten tileille ja käskeny ostaa itse mitä halutaan.
 
miunmau
Vaikka olenkin tarkka, mitä lapselleni päälle laitan ja aika merkkiuskollinenkin olen, niin halpahalleista löytyy usein Disneytä, jota meillä jonkun verran käytetään.
 
"vieras"
joo muistan kyllä kun ennen lapsen syntymää anoppi roudas monta kassillista KAAMEITA vaatteita ja oikein innoissaan tyyliin "kato kun tässä on tämmönen IHANA muumimekko" (kulahtanut 90-luvulta) ja "voi miten söpö tämä collage-asu on!" (jo pelkkä sana college-asu kertoo jo paljon) Nauroin sitten vedet silmissä yksinäni niiden äärellä ja mietin mihin syvimpään helvettiin ne saisin tungettua. Meillä on hyvin erilainen käsitys tyylikkäistä ja ihanista ja söpöistä vaatteista :D
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Meilläkään sukulaiset ei ostele vaatteita lahjaksi.. Viime jouluna pyysin yhtä sukulaista ostamaan housut kun lahjatoivetta kysyi ja ajattelin että halvalla saa ostettua niin ei mene paljon rahaa lahjaan.. Onnistui kuitenkin ostamaan sellaiset housut ettei niitä saa kivasti yhdistettyä minkään paidan kanssa, on niin kumman väriset. Väkisinkin jää vähälle käytölle!

Omalle äidilleni olen sanonut suoraan, jos hän on jotakin käytettyjä vaatteita tarjonnut eikä ole omaan makuuni. Olen siis sanonut että turhaan minä niitä otan vastaan jos ei ole aikomustakaan niitä käyttää.
 
"vieras"
Pidän niitä kaapissa aikansa, saatan laittaa pariin kertaan päälle ja sit saattaa joutua uff laatikkoon tms. Mä en harrasta mitään kalliita vaatteita, mut en voi kestää "kolitsi-hirvityksiä" tai mekkoja jotak muistuttaa riikinkukkoa ja tämä koskee niin retroa kuin niitä riemunkirjaviakin.
Mut otan vastaan, säilytän hetken, kiikutan pois. Ei kaikkea voi säästää. Tai edes pukea lapsen päälle..
 
jei
[QUOTE="annika";24321847]mä en kans tajua miks pitää lalhjaksi antaa niitä kaikkein halvimpia halpa-hallin, prisman tms vaatteita. jotka ei sitten edes istu ja nyppyyntyvät tai haalistuvat muutaman käytön jälkeen aivan onnettomiksi.
meillä anoppi kai luulee että koska itse ostan lapsille käytännössä kaikki vaatteet käytettyinä niin mikä tahansa rytky kelpaa sitten jos se on kaupasta ostettu. kun nimenomaan haen käytettynä niitä kalliimpia merkkejä jotta vaatteet mielyttäisivät silmää. lisäksi tyttö varsinkin on semmoinen että sille on vaikea löytää sopiva housuja kun n niin hoikka. ja nuo markettimerkit ovat jotenkin aina liian leveitä ja jävät sitten käyttämättä. tästä olen sanonut anopille mutta ei tunnu menevän perille.[/QUOTE]
Ei millään pahalla - mutta Prisman Ciraf-vaatteet kestää noin tuhat pesua enemmän kuin ykskään henkkamaukan sinnepäin ommeltu...
 
  • Tykkää
Reactions: Wicked Mary
jeelia
Meillä käytetään niitä kotioloissa- Mä kykenen näkemään lapseni nättinä se pahemmankin paidan kanssa. Saa surutta maalailla tai liimailla se päällä, ei haittaa roiskeet. Ja muutenkin, niitä voi pestäkin tiehempään, heittää sit pois kun ovat kuluneet.

Pihalla sama juttu. Toki me asutaan "haastavassa" maastossa, eli täällä maalla. Ja pihalla on tuhat ja sata paikka liata/rikkoa vaate. Huonommat haalarit päälle kotipihaan, tarhaan sitten vähän siistimmissä ja paremmin vettäpitävissä.

Ei kotona musta tartte olla niin just, kuten sanoin. Lapseni on kaunis vaikka jätesäkki päällä. Kunhan hänen on vaan hyvä olla siinä.
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"vieras"
Ei millään pahalla - mutta Prisman Ciraf-vaatteet kestää noin tuhat pesua enemmän kuin ykskään henkkamaukan sinnepäin ommeltu...
Heh :D Minä taas olen todennut, että H&M:n lastenvaatteet on hinta-laatu-suhteeltaan ihan parhaimmistoa. Pojallakin on monta vaatekappaletta, jotka ovat lähes uutta vastaavia vaikka on eräänkin kerran pesty ja pidetty päällä. Makuasioita näköjään... tai sitten sulle on sattunut maanantai-kappale.
 

Yhteistyössä