~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa83 mieluummin mä tuudittaudun siihen et menee yli ja komeesti kun et oikeesti tulis ajoissa. pienempi pettymys mennä sitten käynnistelyyn viimenen päivä tätä kuuta kun ei tää hemmo tajuu ollenkaan tulla ulos :kieh: :LOL: toivotaan ettei kummankaan tarttis kauaa enää odotella ja saatais nyytit syliin.
 
pieniminä onnittelut, kun pystyt ajattelemaan että yli menee odotus kuitenkin. mä asennoiduin heti raskauden alusta asti, että raskaus kestää 42 viikkoa, mutta viikko, pari sitten unohtui se asenne kokonaan ja tilalle tuli tuujotuujotuujo!!-asenne. :D
toivotaan, että miehen mummo on oikeassa ja saat nyytin tällä viikolla syliisi. siihen asti tsemppiä huonojen unien ja kolotusten kanssa elämiseen! :hug:

bubunen voi kultaseni! :hug: on aika ymmärrettävää, että olet uppoutunut omaan maailmaasi. tuntuu, että odotusaika on muutenkin sellaista omaan napaan tuijottamisen aikaa ja sitten vielä toi sun isäjuttu. niin että älä pyytele anteeksi "ruikuttamista ja valittamista" vaikket ainakaan mun mielestä edes harrasta sitä, kerrot vaan mitä elämääsi kuuluu.

kurjaa, että kaiken muun lisäksi kaaduit isäs pyörätuolia päin! :/ vauvalla on kuitenkin varmasti kaikki hyvin. :hug: ja hitto jos nyt laittavat taas näin nopeasti isäsi kotiin, onneksi teillä on tukiverkkoa jo rakennettuna. tsemppiä! :heart:

ihanaa, että sulla on samat fiilikset kuin mullakin, siis tuon raskauden viime hetkien suhteen. vaikka ei siis tietenkään ole kiva, että säkään et ole näistä hetkistä pystynyt täysillä nauttia, mutta on niin lohdullista että jollain on samat fiilikset. tsemppiä meille ja tosiaan, annetaan itsellemme armoa!

sartsa joko soitit vammalaan, mitä sanoivat tilanteesta? toivottavasti pääsisit sinne synnyttämään! varmasti tosi vaikea päättää mitä tehdä tuon sairaalan valinnan suhteen, jos kerran vammalassa ei ole aina sektiovalmiutta.. kuuntele vaan fiilistäsi niin teet varmasti valinnan joka osoittautuu loppupeleissä oikeaksi. :hug:

omaa: eilen illalla alkoi taas "oikeammat" supparit, jotka säteili selkään ja sisäreisiin. ne jatkuivat yölläkin niin että heräilin niihin. aamulla on taas tullut sellaisia noin 30 s. kestäviä supistuksia parin-kolmen minuutin välein, mutta ne ei tunnu muualla kuin vatsalla, kuitenkin erilaisina kuin harjoitussupparit. tiedän, että näitä voi jatkua vaikka kuinka monta päivää ennen kuin synnytyssupistukset alkaa, mutta on vaikea olla ajattelematta synnytystä kun jatkuvasti supistelee. :headwall: ja tänään aamulla aloin miettimään, että jos nää on synnytystä ennakoivia supistuksia niin toivottavasti synnytys jossain välissä lähtee vähän vauhdikkaammin etenemään. en todellakaan halua olla se, jolla kesken avautumisvaiheen loppuu supistukset ja sitten niitä pitää oksitosiinitipalla avittaa. se on kuulemma tuskaista. :/

tsemppiä "loppukärvistelyihin" kaikille! jännää, kun ei ikinä tiedä koska joku yhtäkkiä tuleekin tänne kertomaan, että nyt on vauva syntynyt!! :heart:

Siili :heart: Känkkäränkkä 39+5
 
Miten te ette ole vieläkään jakautuneet?? :(

Tosin nämä helteet voi kuulemma vaikuttaa. Mä muistan kun mun siskolla meni aikoinaan monta viikkoa yliajaksi, ja se oli ihan tuskissaan näin kesän lopulla. Ja nyt miehen siskopuolella meni myös 13pvä yliaikaa, samoin se oli ihan tuskissaan. Joten kaikki sympatiat teille :heart:

Mulle sisko on jo heti myös sanonut, että turha odottaa että saan nyyttiä tammikuussa, helmikuulle se menee. Joten täytyy varmaan asennoitua niin, niin ei tule sitten kauheaa tuskaa siinä vaiheessa. Itse odottelen että liikkeet alkaisi tuntua miehellekin. Se sanoikin tuossa yks päivä olevansa kateellinen mulle kun mä tunnen jo liikkeitä, ja se ei saa vielä nauttia niistä. :ashamed:

Meillä meni kissan astutuskin ihan vituralleen. Laskettua aika olisi ollut viikon päästä, mutta tänään neiti aloitti sitten juoksun. Ilmeisesti se on kuitenkin kantanut yhtä tai kahta ipanaa, mutta ne on helteiden myötä imeytyneet sen elimistöön. Nyt pitää taas aloittaa senkin kanssa alusta, ei kivaa ollenkaan. Mä kun olin asennoitunut että pääsen nyt edes hoivaamaan niitä pentusia, mutta ei sitten. Jäin nimittäin työttömäksi, ja jotain on itselle keksittävä. Töitä en aio hakea, kun olen vaihtamassa alaakin, mutta vähän on pelkoa etten vaan tylsisty kotiin.

Toivottavasti sartsa pääset sinne Vammalaan! Itsellä ei juurikaan ole vaihtoehtoja tuon Taysin suhteen, kun se on tässä parin kilsan säteellä, joten sinne se on mentävä.

neulis ja klöntti 16+5
 
Nyt ois sit häät takana päin ja pääsee tavalliseen arkeen takas kun ei oo enää mitään järkkäiltävää. Äsken saikin tapella nurmikon leikkauksen kans kun sitä ei oo ehtinyt leikata kun pitänyt olla siellä hääpaikalla koristelemassa niin sehän oli tietty kasvanut ihan viidakoksi... No nyt se ois kuitenkin joten kuten lyhyempi. Onneks oli vähän viileempi ilma niin ei aivan tukehtunut.

Mä olin ihan varma, että täältä ois ainakin sartsa lähtenyt jo synnyttämään kun en oo ehtinyt käydä lukemassa teidän juttuja ollenkaan. Mutta eipä näemmä kukaan ole lähtenyt vielä mihinkään. Ai niin, mulla oli koko raskausajan pahin turvotus jaloissa siellä häissä ja eilen. Kun ei oo ehtinyt kamalasti juoda saatikka käydä lenkillä niin oli melko komeet mummojalat siellä juhlissa ja eilen ne oli vielä pahemmat jos vaan mahdollista :D Pakko tänään käydä kävelemässä että sais vähän laskemaan kun tulee viileämmät kelit eikä mulle mahdu jalkaan mitkään muut kengät kuin flip flopit :LOL: No onneksi toi ruohonleikkurin puskeminen näemmä on jo helpottanut sitä turvotusta pikkusen.

Siili H Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä sä tiedät, että mitkä sitten on oikeita synnytyssupistuksia, jos noi mitä sulla nyt on niin on jo kipeitä ja tulee noin tiuhaan? Mulla ei oo tullut tosiaan niitä harjoitussuppareitakaan niin en osaa sanoa että miltä ne kivuttomatkaan edes tuntuu... Kun jos muutaman minuutin välein tulee niin eikös se ole jo melko tiheään?

bubunen Eikös siitä oo monta kertaa ollut puhetta, että tänne saa kuin saakin tulla juurikin ruikuttamaan/valittamaan/purkamaan pahaa mieltään? :) Sen vuoksihan me täällä ollaan kaikki, että saa jokainen purkaa omia olojaan oli ne sitten hyviä tai huonoja. En mä ainakaan koe mitenkään ärsyttäväksi vaikka sun jutut olisikin lähinnä negatiivisia valituksia (siis omasta mielestäs:)). Kiva että on joku paikka minne purkaa murheitaan ja saa sit täältä lohtua ehkä edes vähän siihen tilanteeseen.

Toivottavasti kuitenkin saatte järjestettyä sen isäsi hoidon tällä kertaa kun eihän ne siellä sairaalassa voi olettaa, että viimeisillään raskaana oleva nainen voi kannella omaa isäänsä vessaan ja olla muutenkin apuna kun synnytys on ihan nurkan takana. Ja toivottavasti teidän masukilla oli kaikki hyvin vaikka ottikin vähän iskua sen pyörätuolin kanssa. Muista olla erityisen varovainen tästä eteenpäin! Vaikka vahinko on aina vahinko, joten eipä siinä taida ylimääräiset varovaisuudet auttaa...

Mitähän muuten jenddelle kuuluu kun ei ole näkynyt piristämässä meitä muita pitkään aikaan. Ja bambinallakin on tainnut mennä uuden tulokkaan kanssa aika kun ei ole myöskään näkynyt. No jospa me kohta kuultaisiin taas niiden vauva-arkea täälläkin vai ovatkohan siirtyneet sinne toiseen pinoon juttelemaan...
 
Sartsa83
Pieniminä :hug: :heart: toivotaan! :)

Siili :LOL: mulle kävi ihan samalla tavalla!!! Aluks päätin tuudittautua että yli menee et heilahtaa, mutta sitten alkokin asenne kääntyy tohon tuujo -touhuun. :D

SIELLÄ ON SIILI SEKTIOVALMIUS!!!!!!! JIPPIIII!!!!!!!!!! Sanoivat heti kun soitin sinne ja kerroin tilanteeni, että "Kyllä meillä on aina sektiovalmius. Kuka sulle tommosta pajunköyttä on syöttäny ettei meillä sitä olisi?" Ja sit kun kerroin tosta välilihan leikkauksesta, et äippäpolilla todettiin heti et leikkaamaan joudutaan, kun on niin tiukka kudos mulla joka ei veny niin helposti. Tähänkin tämä puhelimeen vastannu kätilö totesi:"Siis että mitä? Ja minä kun oon ehkä kerran vuodessa leikannu vaikka kuinka on ollut tiukkaa kudosta. Kyllä me kuule se lapsi sieltä ulos voidaan saada ilman että mitään tarvitsee tehdä sulle." ..Oli aivan mahtava kätilö puhelimessa!!! Ja kutsuivat meidät tänään tutustumaan sinne kun en voinu sillon varata sitä synnytysvalmennusta sieltä kun ei voitu mennä takuuseen, meneekö tää raskaus yli lasketun tähän päivään kun avasivat ovensa uudelleen. :) Mutta nyt me siis päästään tutustuun ja fiilis on mitä mahtavin!!! Ja sitten kätilö vielä kysyi:"niin, supisteleekos sulla kuinka? Oisit sä valmis synnyttään?" :D Sanoin että "valmis mä oon ollu jo kauan, mutta säännöllisesti ei valitettavasti supistele".. sanoi vaan:"Nooh, tuutte täällä käymään.." Semmonen jännä ääni kellossa.. :D Noh, en laita mitään ennakko-odotuksia, mutta vähän on semmonen et jos ne tekis mulle vaikka samalla alatietutkimuksen siellä käynnillä ja kattois onks mitää edistystä tapahtunu ja jos vaikka ois, niin jos ne suostuiskin alkaa puhkoon pian kalvoja tai jotain. :) Noh, sen näkee kun sinne menee. Ja niiiiin sitten vielä tää ko. kätilö sano että varataan mulle varmuuden vuoks se yliaikaiskäyntikin heille, ettei mun tarvi mennä Taysiin, jos kerta haluan heille synnyttään. :) :heart:

MÄ OON NIIIIIIN ONNELLINEN!!!!!!!!!!! :heart: :heart: :heart: :heart:

neulainen pian varmasti miehesikin pääsee liikkeistä nauttimaan. :heart: Ja ootappa vaan sitä ilmettä sitten kun pääsee tuntemaan ekan kerran ne liikkeet!!! :D :heart:

Voi harmi ettei kissan astutus onnistunu. Noh, yrittänyttä ei laiteta. Uutta putkeen vaan. ;)

Sulla on neulainen kuitenkin se hyvä tilanne kun talvella synnytät, että silloin siellä ei koskaan ole ruuhkaa. Saat ns. "täyden palvelun siellä" ja jos menet vahingossa liian aikasin synnytysvastaanottoon, niin pääset heti sieltä synnytyssaliin vaikket olisi paljoa auki jos on hiljaista ja siellä saattaa olla monta henkilöä sua yhtä aikaa hoitamassa kun heillä on sitten resursseja tarjota. :) Joten sulla on oikeasti todella oiva aika synnyttää! :)

lauru hyvä että selvisit häistä! :) Juu, turvotusta on täälläkin niin että meikä näyttää oikeasti ylisuurelta sinivalaalta! Ja mikkään muut kengät ei mene kuin crocksit. Niistäkin jo jää välillä ne reiän kuvat tohon jalkapöytään. :ashamed: Muuuut... tätä tää on ihan lopussa. Toisilla.. ja mulla ainakin.

Juu, ei oo vielä lähetty ei. :p Mutta josko tää tästä... enää kuitenkin maximissaan 2vkoa. Kun 43+ sitten käynnistellään.. ellei tuolla Vammalassa luvata mulle toisin. :)

Jenddelle mun tietääkseni tuntus kuuluvan ihan hyvää. :) Siellä se vauva-arkea viettelee Neela-neidin kanssa. :) Ja oottelee koska mä pääsen synnyttään! :LOL: Tietääkseni ei oo jendde eikä muutkaan vielä tuolla toisaalla kirjottelemassa.. en oo ainakaan huomannu siellä uusia kirjotuksia. :)

Jälleen iloinen Sartsa ja äitin mokoma Pähkis 40+6 :heart:
 
Sartsa83 Voi vitsit miten hyviä uutisia oot saanut! Onnea! Jännä että sulle on annettu aivan eri tietoa ja myös samalla tuosta välilihan leikkauksesta. Omituista. Meillä tuo sairaala mihin ollaan menossa synnyttään on tunnettu siitä, että siellä leikataan tosi vähän välilihoja ja pyritään estään ne repeämät todella hyvin. Se tais olla kymmenen sellaisen sairaalan joukossa joissa vähiten suomessa leikataan välilihoja vuodessa. Mutta hieno homma että siellä otti kätilö sut vastaan noin positiivisella asenteella ja että vielä pääsette sinne tutustumaan! Aivan mahtavaa :) Tiedän miltä susta tuntuu ton sairaalan kans kun mulla oli kans aluks ne paskat fiilikset tosta sairaalasta kun kuulin vain niitä juttuja jossa sanottiin, että ei oo anestesialääkäreitä kuin hälytysvalmiudessa. Että kun ne lähtee kotoa tulemaan niin sit kun ne saapuu sairaalaan niin ei enää ehdikkään antaa mitään puudutteita. MUtta nyt oon tyytyväinen, että valitsin ton kun sinne on kuitenkin paljon lyhyempi matka ja sen tutustumisen jälkeen oli tosi positiivinen mielikuva siitä. Ja mun parturi sanoi että siellä pidetään ensi synnyttäjiä kuin kukkia kämmenellä.

Mulla muuten ahdisti eilen crocksitkin ja ne ei edes potkimalla lähteneet jalasta :D Mulla ei kyllä ole missään muualla sitä turvotusta mikä on kiva.

Mies just soitti että en säikähdä kun meille tulee raksamies puolen tunnin päästä. Kun meillä oli vuositarkastus tässä asunnossa viime kuussa niin se mies tulee nyt sit noita pikkuvikoja korjaileen mitä tarkistuksessa löyty. Lähinnä tuommoisia, että ovet on turvonnut eikä aukea kunnolla. Onneks se on sama mies, mikä oli rakentamassa tätä niin se oli tosi mukava ja tuttu eikä sit tuu vaivaantunut olo että se pörrää täällä.

lauru 37+1
 
Ai mua onkin täällä "kaivattu" jo :D Kiva! :) Tänne kuuluu oikein hyvää. Oon täällä joka päivä käyny lukemassa teidän juttuja mut on tuo oma kirjottelu jääny vähän taka-alalle kun laiskottaa niin hirveesti B) Mä tuun illalla kommentoimaan paremmin teidän kirjoituksiin jos vaikka tänään sais aikaseksi sen, on tässä monena iltana jo pitänyt.. :D
 
Sartsa83
lauru juu, niin pyritään tuolla Vammalassakin estää repeämiset ja tehdään niin vähän leikkauksia kuin suinkn.. ainoastaan sillon jos vauvalla on jokin hätä! Et mieluummin sit antaa vaikka vähän revetä ja paikkaa sen, koska se paranee paremmin kun sitten leikkaa isomman jäljen ja se paranee sitten huonommin.

Juu, mullaki toi turvotus on just pahinta jaloissa.. jalkapöydässä eritoten. :)

Ihan mahtava käynti oli kaikkinensa.... jaaaaaaa..

Huomenna aamulla kahdeksan jälkeen takaisin. Mahdollinen käynnistys odottaa! :D Taikasana lääkärille kätilöltä oli "taysiin on varattu huomiselle yliaikaiskäynti".(mulle siis soitettiin matkalla Vammalaan TAYS:sta että saatiin tänne sun lähete neuvolatädiltä ja huomiselle ois ylimääränen aika.. otin sen mutta sanoin että perun heti aamusta jos en tarvikaan sitä aikaa. :p ) Lääkäri oli heti todennu tälle kätilölle, joka oli sille soittanu ja kyselly koska ois mulle aikaa ja kertonu tän tayssi homman, et: "ei kun meille sitten heti aamusta näytille ja katotaan jos sitten vaikka päästäs siitä heti käynnisteleen". :LOL: Eli.. ehkä jo huomenna, ehkä keskiviikkona minä olen ÄITI! :heart: Ja meillä pikkunen sylissä. :heart:

Että sitten niin.. meitsi ilmottelee..
 
tervehdys taas kaikille!! =)

eipä paljoa tuu enää tosiaan koneella oltua... :p jotenkin ei vaan jaksa. sit kun olis sellanen väli että pääsis niin sitä haluaa ehkä tehdä sillon "vapaa-aikana" muuta kun istua koneella. ja tuntuu et sit kun alkaa kirjotella tässä koneella niin sitten just se uni loppuu tai nälkä yllättää. joten siitä syystä ihan tietoisesti vähentänyt tätä hommaa. :D

mitähän bubuselle kuuluu??? jäikö kenties saman tien synnyttämään?? :eek: :D :heart:

täytyy myöntää että vähän kyllä kaipaan raskausaikaa... :ashamed: en siis todellakaan sitä loppuvaihetta, sanotaan siitä kesäkuusta sinne loppuun! sitä aikaa ei ole yhtään ikävä, mutta se helmi-huhtikuu oli kyllä aika ihanaa aikaa... :D :heart: maha ei ollut vielä liian isoa ja jaksoi hyvin tehdä kaikkia juttuja. ei sillä, kyllä tämäkin on tosi ihanaa, kun alkuun on päässyt!! :saint: ne ekat päivät kotona oli kyllä melko ahdistavia, mutta nyt tuntuu menevän jo vähän rutiinilla, ihan kun toi pieni mies olis ollu tuossa jo pidempäänkin! =) mutta vielä ei kuitenkaan ole toisen aika, ei vielä pariin vuoteen!!! :LOL: nautitaan tästä nyt ensin! :p

toivon kyllä todella että saisitte pian ne vauvelit ulkomaailmaan!! mutta ajatelkaa positiivisesti, että nyt ainakin synttärit osuvat sitten niin, että niitä voi sitten viettää koulussakin! ;) meillä kun osuu ihan kesälle, joten jää aina synttärit sitten viettämättä... :( noh, eipä se niiden arvoa vähennä.

kauheesti en taaskaan lukenut noita aikasempia kirjotuksia läpi, kunhan selasin vaan nopeesti. joten en osaa juurikaan kommentoida sen enempää... :ashamed:

meillä vietetään tulevana sunnuntaina ristiäisiä!! :D nimi on valmiina, ehkä. vähän vielä mietitään... :p

jendde joko teillä on selkeä rytmi muodostunut? monesti heräillään öisin?


b & poikanen 1kk 3pvä :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83
bambina ihan ymmärrettävästä syystä sitä ei hirveästi koneella ole saati täällä kommentoi ihmisten tekstejä. :) Joten nou hätä! Nauti sä siellä nyytistä ja toisen vauva-ajasta. :) Kohta huomaat että toinen kääntyilee ja alkaa nousta konttausasentoon. :)
 
Tulinpa päivittämään eilisillan kuulumiset... Bambina valitettavasti en jäänyt sille tielle synnyttämään, voi kun olisinkin! :) :)

Lähdettiin siis eilen illalla käymään Tyksissä, kun en ollut tuntenut liikkeitä 7 tuntiin. Pari kertaa ehkä jonkun hailukan heilahduksen (en ole varma), mutta täysin poikkeuksellista kuitenkin tälle meidän normaalisti energiselle ja paljon liikkuvalle vauvalle. Olin kyllä siitä huolimatta tosi luottavainen että kaikki on ihan hyvin, mutta koska aikaisemmin jos olen liikelaskua tehnyt niin olen aina puolessa tunnissa kauimmillaan saanut ne 10 liikettä, niin emme enää jääneet odottelemaan.

Ja tietysti siellä kävi niin, että käyrällä ollessa hetken jälkeen alkoi liikkeitä tulla, ja sitten olikin jo kauhiat jumpat käynnissä. Kätilö sanoi, että aika usein käy tämänkaltaisissa tilanteissa niin että jos äiti on säikähtänyt (en kyllä omasta mielestäni ollut, mutta ehkä sitten kuitenkin?), niin vauvakin aistii sen ja siksi liikeitä alkaa usein tulla vasta käyrällä kun äitikin rentoutuu...

Sykkeet käyrällä olivatkin tosi hyvät, liikkeitä tuli paljon ja sen jälkeen taas tilanne on ollut niiden suhteen ihan normaali. Lääkäri katsoi lisäksi ultralla, että kaikki oli hyvin. Vonkale siellä myllersi hyvinvoivana, kaikki hyvin hänellä, istukka ja napavirtaukset hyvät. Kokoarviokin tehtiin, nyt olisi 2,8 kg arviona eli aika lailla sen kokoinen siro vauva on kaiketi tulossa, kuin on tähänkin asti sanottu.

Kohdunkaulan tsekkasi myös, ja oli lyhentynyt nyt 4 cm:stä 1-1,5 cm ja auki sormelle koko kanava. Vauva on jo tosi alhaalla. Tänään taisi tulla limatulppa monena palasena, joten kai siellä nyt jotain valmistumista tapahtuu... :) Tämä mama sanoo että tervetuloa, vaikka heti! :heart: :D

Bambina ja Jendde täysin ymmärrettävää, ettei pienokaisten kanssa ehdi/jaksa/halua välttämättä kirjoitella niin paljon! Tekemistä ja uutta ihmeteltävää riittää kuitenkin koko ajan pienten kanssa :heart: :heart: On kuitenkin aina tosi kiva lukea teidän kuulumisia, joten kiva kun käytte ilahduttamassa omien voimien ja aikataulujen puitteissa!

Bambinalle vielä ihania ristiäisiä ja jaksamisia valmisteluihin :heart: :heart:

Neulainen kivaa kun säkin jaksat käydä täällä kertoilemassa kuulumisiasi aina välillä! :) :heart: Klönttikin on jo melkein puolessa välissä :heart: Kurjaa, että kissan astutus ei onnistunut, toivottavasti seuraavalla kerralla parempi onni. Kissat on aivan ihania :heart: :heart: :'( (tuo vimppa hymynaama ikävästä meidän uudessa kodissa eläkepäiviään viettävälle kisuliinille)!

Sartsa huikean jännää!!! Tsemppiä huomiselle ja voi miten toivon, että olet äiti jo ylihuomenna :heart: :heart: :heart: Onnea siis matkaan huomisaamulle!!!

Lauru kiitos paljon kauniista sanoista ja tsempeistä isän suhteen :hug: :hug: Nyt olisi sullakin häät hoidettu alta ja täysiaikaisuus saavutettu, joten alkaisi vissiin olla valmista vauvan syntymälle :D :heart:

Siili kiitos :hug: :hug: :heart: :heart: ja munkin mielestä on kiva tietää, että sulla on samoja fiiliksiä kuin mulla! Kyllä me tästä selvitään, vieläpä oikein mallikkaasti (ainakin jälkeenpäin ajatellen kun aika kultaa muistot) ;) :heart:

Noista supistuksista kun puhuit... mä olen aina myös ajatellut, että ne on oikeita synnytyssupistuksia kun säteilee kipua selkään ja mahd. jalkoihin. Mutta eilen kun oltiin tyksissä, niin kätilö sanoi että ennakoivat supistukset säteilee mm. selkään, ja sitten ne oikeat synnytyssupistukset tuntuu pääasiassa vatsan ja nimenomaan alavatsan alueella..? Mä vielä tarkistin että ymmärsinkö oikein, mutta näin siis hänen mukaansa! Eli ehkä siis kuitenkin sulla niitä oikeita jo!!

Vielä omaa sen verran, että käytiin tänään katsomassa hyvän ystävän viikon vanhaa ihanaa tyttövauvaa, ja hän oli aivan hurmaava :heart: :heart: :heart: Niin ja mulla oli neuvola tänään, siellä kaikki ok. En jaksa niitä nyt kirjoitella, kun tuli jo alkuun niin pitkät luritukset omasta olosta :)

Synnytyssuppareita kaikille niitä toivoville, ja muille halaukset :hug:

Bubunen ja Vonkalevauva 38+2 (kun kerran tiistaille mentiin)
 
Sartsa83
Voi bubunen!!! :hug: :heart: Ihania uutisia sielläkin! Voi kuinka mahtavaa! :heart: Jänskät ajat odottaa siis sielläkin. :) Hirmuisesti nyt myötä tuulta että alkais jo pian tapahtuun. :hug: Ja oi mite suloinen pikkuinen pallero siellä sun masussa köllii.. :heart: Voin kuvitella miten se on semmoinen pieni vaalea suloinen pallero kun hän sieltä maailmaan saapuu. Juuri teidän näköisenne pikkuinen. :heart:

Juu samaa mieltä bubusen kanssa vielä teille bambina ja jendde, että tosi kiva kun joskus pääsette ees itestänne jotakin ilmoittamaan. :) :hug:

Omaa vielä. Iiik, ääk, öök, kääk... nyt jo vähän jänskättää mikä on tämän päivän "tuomio" ja pääseekö sitä oikeasti jo sinne sitten ottaa supisteluita vastaan ja pääseekö kaiketi näkemään/tuntemaan kun vedet menee! Hurjaa!!! Peukut pystyssä niin itellä kun varmasti monella muullakin.. tuli nukuttua n. 5h ja puol 4:sta kuuteen sitten mietiskelin kaikenlaista, miten pitää muistaa perua taysin aika, joka soitettiin tosiaan myös EILEN tälle päivää... :D Kaikki haluaa mut nyt sairaalaansa. :p :LOL: Noniin.. jees.. mut... katsotaan ja kuullaan. Enköhän mä ainakin tuolle jenddelle johonkin väliin jotain viestiä laita, niin jos jendde käy täällä, voi mainita sitten miten mulla menee. :)

Sartsa ja Pähkis POKS 41+0 :heart:
 
Paljon paljon onnea Sartsalle tulevaan koitokseen!! :heart: ja kiva tietää, että talvella meininki Taysissa voi olla parempi. Mähän kävin kyllä jo kertaalleen siellä niiden synnytysvastaanotossa silloin mun mirgeenireissulla, ja silloin ainakin henkilökunta oli todella ihanaa. Mutta kyllä mäkin varmaan synnyttäisin pienemmässä sairaalassa, jos mulle annettaisiin siihen mahdollisuus.

bubunen oih teille on tulossa ihana pieni nyytti! Onko sulla mahakin pysynyt pienenä? Juu kissat on ihania, ja ihan varmaan teidän päätös oli juuri paras teille. Itsekin mietin jatkuvasti mitenköhän meillä noi elukat tulee vauvaan suhtautumaan, kun ei sitä voi ennakkoon tietää.

Täällä migreeni nosti taas eilen päätään :kieh: Onneksi huomenna on neuvola, pääsen valittamaan siitä ja muutenkin ainaisesta päänsärystä. Ei kivaa, eikä mulla kyllä ole mitään keskiraskauden energisyyttäkään näkynyt. Maha on silti ihana :heart:

neulis ja klöntti 16+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja lauru:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä sä tiedät, että mitkä sitten on oikeita synnytyssupistuksia, jos noi mitä sulla nyt on niin on jo kipeitä ja tulee noin tiuhaan? Mulla ei oo tullut tosiaan niitä harjoitussuppareitakaan niin en osaa sanoa että miltä ne kivuttomatkaan edes tuntuu... Kun jos muutaman minuutin välein tulee niin eikös se ole jo melko tiheään?
Ei ollenkaan tyhmä kysymys, oon miettinyt ihan samaa! Oon vaan järkeillyt, että kai ne on vielä kipeämpiä ja jatkuvat kauemmin. Nyt ne ihan kipeimmät supistukset vaan tulee ja menee (kesto siis n. 5 sekuntia), vähemmän kipeät on sitten sitä puolta minuuttia. Meillä on ohje, että sairaalaan lähdetään kun supistukset kesää 60-90 s. ja tulee 3-4 x 10 minuutin aikana. Eli oon vaan yrittänyt tarkkailla sitä kestoa ja luotan siihen, että kai sen sit vaan tajuaa kun pitää lähteä. :D Mutta mun kaverille kävi just sillä tavalla, että se luuli että "nää on näitä supistuksia joita voi tulla tyyliin viikko ennen synnytystä" ja ne olikin sitten synnytyssupistuksia ja sairaalaan päästessään se oli jo niin paljon auki ettei saanut epiduraalia. :/

mulla on myös tosi turvonneet jalat, ei mahdu muut kuin flipflopit jalkaan. eilen kokeilin yksiä mun balleriinoja (jotka on normaalisti vähän isot) ja niitäkään en saanut tungettua jalkoihini. eli onneksi on lämmintä eikä talvipakkaset. :D

neulanen kurjaa, kun kissalla ei ollutkaan vauvoja masussa! :( toivottavasti keksit itselles jonkun projektin, voi tosiaan muuten käydä aika pitkäksi.. tsemppiä!
ja tsemppiä myös migreenin kanssa!

sartsa mahtavia uutisia vammalan suhteen!! hienoa!! uskomatonta kyllä mitä pajunköyttä se sun neuvolantäti sulle syötti. :/ jos vielä tapaat sen neuvolatädin, niin mainitse ihmeessä asiasta!
ja tsemppiä, jos synnytys jo käynnistetään! :heart:

jendde kiva tietää, että käyt lueskelemassa meidän kuulumisia vaikket kirjoittelekaan enää niin ahkerasti. =) ja se on kyllä ihan ymmärrettävää, että vauvan kanssa on muutakin puuhaa kuin kirjoitella tänne!

bambina hämeenlinnassa on toisetkin ristiäiset sunnuntaina! hassua että ootte valinnut saman päivän. :D oikein mukavia ristiäisiä teille! :flower:

ja kuten jenddellekin kirjoitin, on ymmärrettävää ettei tänne kirjoittelu ole etusijalla vauvaperhe-elämässä. mutta kiva kun välillä käyt! :) :heart:

bubunen hienoa, että vauvalla kaikki hyvin! ja kuulostaa kyllä siltä että pääsisit pian synnyttämään! :heart:
hmm.. vai että synnytyssupistukset oiskin niitä jotka tuntuu just vatsan alueella? :eek: no, ei mulla vissiin vielä ollut niitä kun en ole synnyttämässä, mutta hyvä tietää! ;) :D

omaa.. eilen illalla supistukset tuntui sisäreisissä ja pakaroissa niin, että melkein jalat petti alta kun se kipu tuli. mutta yöksi ne sitten taas loppui.. nyt on taas vaan niitä vähemmän kivuliaita. mulla on vähän sellainen fiilis, että nää on nyt vaan jotain pelleilysupistuksia, joiden tehtävä on varmistaa että varmasti koko ajan odottaisin synnytyksen alkua. oon oikeasti yrittänyt keskittyä muihin asioihin, mutta se ei oo helppoa. etenkin kun tuntuu että koko ajan joku kyselee FB:ssa tai kännykän välityksellä että joko on vauva maailmassa. tiedän, että ihmiset tarkoittaa hyvää, mutta alkaa vaan enemmän ahdistaa kun tietää miten paljon muutkin vauvaa odottaa. ja aina kun soitan jollekin, vastaajan äänestä kuulee että se odotti vauvauutista ja pettyi kun soitinkin "ihan muuten vaan". ärsyttävää!

haleja kaikille!

Siili :heart: Känkkis 39+6

ai niin, miehen työkaveri veikkasi että vauva syntyy keskiviikkona n. klo 22.30 kun meillä oli ennen saunavuoro keskiviikkosin 21-22.. ;) se siis päätteli, että vauva on saanut alkunsa saunan jälkeen ja tulee ulos sitten täsmällisesti 40 viikkoa myöhemmin. katotaan osuuko oikeaan. :D
 
Sartsa83
Väliaikatietoja: vielä ei käynnistetty.. kanavaa liikaa jäljellä (1,5cm) ja edelleen vain sormelle auki (mut koko matkalta) ja pehmyt niin kuin tähänkin asti. Oli se jopa viikon ajalta 0,5cm lyhentyny toi kanava ja nytkin erikoistuva lääkäri yhdessä virallisen lääkärin kanssa sörkki tota alapäätä siihen malliin että saisivat siellä tilanteen muuttumaan. Jos nyt oltais lähetty käynnistään, mitä luultavammin synnytyksen alkamisajankohta ois vaan siirtyny entisestään eteenpäin. Lääkäri sanoi että 20-30% synnyttäjistä näillä viikoilla tämmösessä tilanteessa käynnistyy ihan päivässä parissa itellään. Joten toivotaan näin. Ja jos ei nyt tapahdu mitään, niin torstaina aamusta takas sinne. Siiheks olis toivottavaa että alapäässä ois jotain tapahtunu, mutta antoivat ymmärtää että sillon sitten käynnisteltäs. Jos ois kanava hävinny kokonaan ja ois vaikka 2:lle sormelle auki, niin siellä voitas koittaa varmasti puhkoa kalvoja.

Kätilöltä käsky: nukkumista ja ennen kaikkea rentoutumista. Ja kävellä kannattaa. Mitä enemmän rentouttaa alakroppaansa ja rentouttelee itteensä aivan kokonaan, sen paremmin alkaa herra tuolla masussa painautumaan alaspäin entisestään ja tekemään tietä itelleen. Tarkoitushan olisi että tämä lähtisi itellään käyntiin. Koitetaan siis toimia näin.
 
Heips!

Sartsa Mä pidän peukut pystyssä sen suhteen että alapäässä olis torstaihin mennessä jotain tapahtunut tai sitten se parempi, että olis synnytys jo käynnistynyt ennen sitä torstaita. Nyt on jännät paikat sulla :p Muistan niin hyvin itekin kuinka jännää ja kivaa mutta myös tosi pelottavaa se oli kun kättärille lähdettiin :) Kun ei ollu supparit vielä alkanu ja jännäili sitä, että mitä ne siellä mulle tekee tai miten tää lähtee etenemään. Mulle tulee välillä iha tippa linssiin kun muistelen tota, kun se oli jotain niin ainutlaatuista! Ota nyt kaikki irti tuosta :heart: Tai noh, eipä varmaan tarvitse tuollasia edes sanoa, kun se taitaa olla ihan itsestäänselvyys :) Mä ihan tosissani välillä pillitän ihan hulluna kun muistelen noita jänniä päiviä :LOL: Kai se vaan on se, kun ekan lapsen syntymä on täys kaikkea uutta ja jännää. On varmaan seuraavienkin, mutta eka on aina eka :heart: Ihanaaa! Sä pääset kohta synnyttää! Hyvin se menee :hug: Harmin paikka vaan, ettet tänään vielä päässyt toimiin, mutta kohta se torstai jo on! :heart:

Juu, ja laittele mulle viestillä inffoa niin mä ilmottelen sitten tänne jos et itse ehdi :) Ja onnea poksumisesta! Tää taitaa olla se viimeinen poksahdus ennen sitä suurinta :heart: Tsemppii nyt hirveesti Sartsa! Sulla on kohta poitsu sylissä ja siitä se ihanuus sitten alkaa :heart: Varmaan on yksikin päivä lisää odotettavaa yhtä tuskaa mutta odotus palkitaan. Onhan tuo jo pieni edistys kun kanava lyhenyt edes vähän. Voin kyllä uskoa miten turhauttavaa voi olla tuo kun menee noin paljon yli lasketun, kun mullakin teki hermojen kanssa tiukkaa ne viimeiset viikot, vaikka syntyikin jo ennen laskettua aikaa. Pidät nyt vaan ittes kasassa ja niinkuin lääkärikin sulle sanoi, niin lepäät kunnolla. Se on tärkeetä tossa vaiheessa. :heart:

synnytyssuppareista oli puhetta.. Ne tosiaan alussa säteilee alaselän puolelle enemmän, mutta tuntuu kyllä sellasena pistävänä kipuna myös alavatsalla. Sitten kun synnytys etenee, niin mulla ainakin tuntui kaikista kivuliaammin alavatsalla, joka säteili reisiin mutta enemmän kylläkin takapuoleen. Sellanen kova paineentunne, joka sekin vain kasvaa synnytyksen edetessä. Mutta se kipu tuntui kyllä selvästi jossain tuolla ihan sisuksissa. Kun tavalliset menkkakivut tuntuu lähinnä alavatsalla, niin nämä supistukset lähtee jostain sellasesta paikasta missä minä en ikinä ennen ollut mitään tuntenu. Jännä selitys, mutta ehkä joku tajusi :D Ei niitä suppareita voi oikein mitenkään kuvailla, sen tietää vasta sitten kun kokenut ;)

Siili Sullakin näyttäis suppareita olevan jo aika hyvin ;) Ei ne välttämättä mitää pelleilysupistuksia ole! Lähtö voi tulla koska vain :heart:
Ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin tuon muiden odotuksen siitä koska se vauva syntyy.. Se oli ärsyttävää! Ihan kun mä en tietyille ihmisille olisi itse ilmoittanut sitten kun sen aika oli. Vaikka eihän ne pahaa tarkoita tietenkään.. Mutta silti. Ärsyttävää on, tiedän! :headwall: Voin kuvitella, että vielä ärsyttävämpää se on siinä tilanteessa jos odotus menee paljonkin yli.. Kun itekin sitä odottaa jokatapauksessa niin paljon. Ja niin kuin sanoit, niin se käy ahdistavaksi kun ihmiset kyselee koko ajan noita "joko,joko"-juttuja.. Koita kestää, kohta sulla on se kauan odotettu vauva! :heart: Iiiiiiisot tsempit loppuodotukseen ja synnytykseen! :hug:
Heh, saas nähdä syntyykö se sitten huomenna :p

bubunen :hug: :hug: :hug: Ikävä tuo isäsi tilanne. Hyvä että hän silloin lähti silloin takaisin sairaalaan. Aika kummaa kyllä, että noin on päästetty sieltä pois. On varmasti ollut aika turhauttava ja raskas tilanne sinulle ja isällesi myös.. Voimia :hug: En voi edes kuvitella kuinka suuri huoli sulla on isästäsi. Toivottavasti tällä kerralla sieltä sairaalasta ei noin vain päästetä lähtemään, ellei olla ihan varmoja että pärjää sitten sairaalan ulkopuolellakin.

Hui mikä kaatuminen sulla ollut! Onneksi ei käynyt mitään :hug: Johan sulla on nyt ollut kaikenlaista, kun on tuo isäsi juttu vielä kaupan päälle ja viimeiset viikot menossa odotusta.. Mutta onneksi kohta tapahtuu jotain maailman ihaninta kun teidän tyttö syntyy :heart: Tsemppiä synnytykseen ja loppuodotukseen sullekin ja toivotaan että pääsetkin kohta synnyttämään! Limatulppa jo tullut ja kanava lyhentynyt noin hyvin, niin taitaapa alkaa olla jo aikas ajankohtainen juttu se synnytys ;)

bambina Minäkin kaipaan raskausaikaa! Justiinsa tuota vaihetta, kun kaikki oli niin hienoa ja ihanaa ja maha oli vielä kivan kokoinen. Onhan nytkin kaikki hienoa ja ihanaa, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan :D Loppuraskaudesta kaipaan sitä jännistystä ja sitä fiilistä kun niin kovasti odotti ja ei yhtään tiennyt mitä oli edessä, kun ei koskaan ennen ollut kokenut. Mutta tosiaan, sitä loppuraskauden olotilaa en kaipaa yhtään! :D

Meillä on ihan suht selkeä rytmi jo muodotustunut. Yöllä herätään kerran, joskus siinä 4-5 aikaan. Välillä (mutta harvemmin ) vasta 6-7 aikaan. Syötän kylläkin tytön aina siinä illalla 12 aikaan ennen kuin ite menen nukkumaan. Mutta siis yöllä nukutaan tollanen 4-6h pätkä putkeen. Aamuisin herätään 7-9 aikaan, riippuu ihan miten neiti haluaa :) Siinä sitten päivisin touhuillaan jotain pientä, mitä nyt noin pikkusen kanssa voikaan tehdä. Meillä on tommonen koliikkikeinu, niin siinä neiti tykkää hyrräillä.. Viihtyis varmaan koko päivän keinumassa jos vaan antais olla :D Mä oon alkanut kirjaamaan ylös kaikki kuinka paljon tyttö syö, nukkuu ja on hereillä minäkin päivinä. Niiden perusteella pystyy sitten aika hyvin kattomaan, että miten noi rytmit lähtee asettumaan. Mitenkäs teillä? :)

neulainen Oho! Sä olet jo noin pitkälle päässyt raskaudessa! Odotas vaan, kohta se sullakin nyytti sylissä :D Noh, ei nyt ihan vielä, mutta sitä vaan tarkoitin että kauhean nopeasti menee tuo odotus aika sitten lopulta ;)
Tsempit sulle päänsärkyjen kanssa! Toivottavasti pian helpottaa :hug:

Tsemppiä myös laurulle synnytykseen ja loppuviikkoihin! Vaikka eihän sitä koskaan tiedä, vaikka olis enää vain päivistä kyse ;)

Omaa. Meille täällä vain elellään tätä perhe-elämää. Mies kylläkin viihtyy harvinaisen paljon muualla kuin kotona ja sekös v*tuttaa. Ei sillä, ettei sitä kiinnoistais tämä lapsi, vaan siis on hän tosi onnellinen lapsesta ja tykkää olla meidän kanssa täällä. Mutta ärsyttää tämmöset kun täytyy sopia jotain ihme menoja moneksi päiväksi peräkkäin. Mitkä ei siis mitään ihan välttämättömiä ole. Ei tule pieneen mieleenkään että mä voisin tarvita vähän apuakin täällä! Ja olis ihan kiva muutenkin jutella välillä ihan samalla aaltopituudella olevan ihmisen kanssa eikä ainoastaan höpötellä tuolle vauvalle.. Ei sillä, etten vauvan kanssa seurustelusta tykkäisi, mutta kai joku nyt ymmärsi. Anteeksi valitus! :ashamed: Viime- ja edellis viikonloppuina mies oli ainakin yhden yön ties missä. Ärrrrsyttääääää! Ja sitten se ihmettelee miksi mä olen huonolla tuulella. Kun ei hänen mielestä tollaisista pidä a.) valittaa b.) olla vihainen c.) nostaa ylipäätänsä mitään numeroa. Ärrrrg! :headwall: :headwall: Ei voi muuta sanoa kuin että vittulainen nyt sentäs. Tämmöstä tää on ollut jo ennen lapsen syntymääkin.. Nyt kyllä noi hillumiset vähentynyt huomattavasti mutta on niitä silti liikaa.

Neitillä taitaa olla jokin tankkauskausi nyt menossa. Koko ajan pitäis olla tississä kiinni. Yhtenä yönä se oli 5 tuntia mun vieressä tissi suussa kun en viitsinyt poiskaan laittaa. Mä kyllä sain hyvin nukuttua silti. Tänään ollaan syöty 12 kertaa :D Välillä ollut pakko antaa lisämaitoa kun toiselle jää selvästi nälkä ja kummatkin tissit imetty jo niin tyhjiksi kuin suinkin pystyy.. Pari kertaa päivässä semmosia 30-50ml satseja lisämaitoa annan, eli hyvin näyttää kuitenkin tuo oma maito riittävän.

Muuten meillä menee tosi hyvin, ei mitään valituksen aihetta. Tyttö on edelleen tyytyväinen ja ihana pikku neitonen. Ei ole vieläkään ikinä mitään itkuraivareita tehnyt. Yöt nukutaan hyvin ja jaksetaan sitten päivisin vähän touhuillakin :heart: Helppo lapsi on. Ei olis parempaa voinut toivoa! Nyt siitä vasta onkin tullut varsinainen hymytyttö! Hymyilee niin paljon ja ihanasti joka kerta kun sille jotain lässyttelee :heart:

Oli muuten hirveä homma näin pitkästä aikaa tulla kirjoittamaan, kun oli niin paljon juttuja tullut että sai miljoonaan kertaan selata läpi! :D Täytyy siis tästä lähtien taas ruveta kirjottelee joka päivä tänne ettei tämmösiä romaaneja tarvii laittaa joka kerralla :D

Mukavat päivänjatkot kaikille ja supparitoivotukset kaikille jotka niitä tarvitsee! :hug:

jende & Neela 6vkoa ja 2pvää :heart:
 
supistuksista
niinhän sitä sanotaan että sit voi lähteä kun kivun kanssa ei kestä kotona. mulla niitä supistuksia aiheutettiin lääkkeiden avulla se pari viikkoa ja pari kertaa luulin että tää on nyt sitä, mutta ei sit ollukaan. sitten kun kätilö muutaman kerran pyöritteli niitä kalvoja niin sanoi että tältä ne supistukset pitäis sitten tuntua. ja siis se pyörittely oli yhtä helvettiä!!! ajattelin että en kestä sitä ikinä jos ne tuntuu tollaselta ja kestää monta tuntia!! :eek: noh, kun ne supistukset sitten alkoi kalvojen puhkasun jälkeen niin ne tuntui juurikin siltä: siellä kanavassa, alavatsalla ja alaselässä, ja se oli kyllä aika karseeta! mäkin kun oon kuvitellu että mulla on aika korkea kipukynnys ja kestän synnytyksen ihan ok, niin ei se sitten niin helppoa ollutkaan. tietty tosi yksilöllistä, niin kuin siilin esimerkki kaveristaan. ;) mutta mä en ainakaan olis voinu erehtyä niistä supistuksista, kyllä ne niin erilaisia olivat mitä harkkasupparit ja lääkkeillä aiheutetut. onneksi oli ilokaasu-maski niin pysty sinne aina sitten huutamaan niin ei kuulunut kaupungin toiselle puolelle! :LOL: vaikka muuten en kyllä kokenut että ilokaasusta olis mitään hyötyä ollut, tuli ennemminkin huono olo. mutta kun oli se maski niin keskittyi sitten enemmän siihen hengittämiseen kun sitten vaan niihin kamaliin supistuksiin, joten kyllä siitä kai jonkin verran apua sitten oli.

lapsiveden menemisestä
mulla siis puhkastiin ne kalvot ja lapsivesi meni heti siihen alusastiaan, oli varsin mielenkiintoinen ja härski tunne! :LOL: sitä nestettä vaan valui ja valui ja mitenkään ei voinut vaikuttaa asiaan. ja se oli niin tosi lämmintäkin. :p kätilö sanoi että sitä tulee sieltä sitten vähän koko ajan, kun sehän uusiutuu aina tietyin väliajoin. noh, makoilin siinä hetken aikaa ja päätin lähteä käymään vessassa ja kun nousin niin valehtelematta litra lämmintä nestettä lorisi huonenn lattialle! tuli jotenkin nolo tunne kun sotkin paikat tollee mutta kun sitä vaan tuli ja tuli!!! eikä se loppunut millään! :D joten siinä mielessä ei kyllä voi erehtyä enää siinä asiassa, toki toinen juttu onkin sitten se jos sitä vaan tihkuu...

siili mun kaverilla supistukset tuntu just tuolla sisäreisissä, veti sinne aina just sillee et jalka meinas lähtee alta. siitä meni sitten viikko kun synnytti. :D toivotaan että teidän kohdalla naapuri olis ollu oikeessa!! ;)
kappas, sama päivä ristiäisille!! mites sattukin!!? :D mikäs niillä oli muuten se tarkka synt.pvä?

meillä oli tänään vauvan eka lääkärineuvola. kaikki tuntuis olevan ok, jätkä kasvaa kovaa vauhtia, oli jo yli 5 kiloo!! :LOL: ja ekat 56cm vaatteet alkaa käydä pieneksi, hurjaa!!! :eek: :D :heart:

ai niin, nimiehdotuksia otetaan vielä vastaan, ei olla vieläkään lopullisesti päätetty nimeä!!! :whistle: alkaa iskee paniikki, ja sit viime hetkellä valitaankin väärin ja kadutaan sitä sitten... :ashamed:
 
Sartsa83
neulainen toivottavasti saisit apua nyt tuon migreenin kanssa.. ikävää että se vaivaa noin kamalasti. :(

Siili mua kans niin alkaa jo raivostuttaa tää ihmisten utelu.. tänään meni lopullisesti hermot ja kommentoin vaan kun yks tuttu kassaneiti kommentoi:"Jaaa-a, vielä sää oot yhtenä kappaleena. Eikö ne saunat sun muut oo vaan sitten auttaneet?", "Ei ole ei." Lyhyt ja ytimekäs. Ei jaksanu.

Noi sun supparit kuulostaa kyl hyviltä. :) Harmi kun loppu kesken... jospa ne sieltä alkais nyt lisääntyy pikku hiljaa ja kypsyttäis paikkoja.. samaa toivon mäkin, mut... niin.. supparit tulee ja menee, kuten tähänki asti. :ashamed:

Heh, hyvä veikkaus miehesi työkaverilta.. meikä pitää peukkuja täällä. b :) d

jendde multa loppuu sanat kesken sun kanssas! :heart: :hug: :'( :D Siispä: KIITOS noista kaikista ihanista sanoista!!! :heart: Oot ihana! Varmasti nautin kaikesta! Ja NYT lupaan levätä ja oon onneks tänään levännykin.. toivottavasti saisin yönkin nukuttua hyvin. Sitä vaan alitajuisesti toivoo että ne vedet menis NYT tai ainakin kohta tai ainakin huomenna tai ainakin ennen torstaita.. ärsyttävääää!!! Miksei voi vaan antaa olla.. kuitenkaan torstainakaan vielä tehä mitään ja mennään vielä ens viikolle. :ashamed: Noh, sitten mennään. :) Kyllä nää viimoset hetket vielä jaksaa, koska tuolla oottaa sitten palkinto!!!! :heart:

Tottakai me ymmärretään! Ja inhottavaa että miehes mennä viipottaa ajattelematta! Sun pitää sanoa sille.. tai oot varmaan sanonukin jo. Mutta oikeen silleen että se äijä hätkähtää! Pitäis hänen ajatella, että ois mahtavaa että ois nyt tässä vauva-aikana paljon läsnä, koska kohta se on ohi. Ja antais vaikka sulle yhden päivän/illan että sä lähtisit kotoa hetkeksi pois, muutamaksi tunniksi jonnekin, yksin tai kavereiden kanssa. Tietäis miltä susta tuntuu touhuta vauvan kanssa yksinään. Ikävää että tilanne on jatkunu tänne lapsen syntymän jälkeen, vaikkakin vähentyny. :( Ei kiva olleskaan sun kannalta, eikä nyt Neelankaan kun iskä on koko ajan pois! :( Kyllä noista pitää saada nostaa äläkkä!!! Menis itteensä tuommosessa asiassa... RÄYH! sun puolesta!!! :headwall: :kieh:

Oho, siellähän neidillä on hyvät ruokahalut! :D :heart: Wau! :) Tietää että neiti kasvaa ja kehittyy kun menee maitoa vain enempi ja enempi. :) Pianhanhan hän on jo pari kuukautta. :)

Sitä sanotaan (en tiiä minkä mittapuun mukaan, mut sun ja bambinan kohdalla nähtävästi mennyt juuri niin) että "mitä kamalampi synnytys, sen helpompi lapsi ja mitä ihanempi synnytys, sen vaativampi on lapsi". Mut mun äiti sano, että mun synnytys oli helppo, ainoa mitä jouduttiin käyttämään oli imukuppi kun olin jääny jahkaileen puoli tiehen. :D Mut sitten mun itkut oli kuulemma semmosia ynähdyksiä. Jos oli nälkä tai jokin muu hätä, ynisin ja ähisin siitä. Sitten jos olin tosi kipeä, itkin enempi, mutta äiti sano että "sinä olit aina niin kiltti ja helppo hoitonen lapsi.. niin vauvana kuin isompana tarhassakin". Kun mä olin se, jota ei tarvinnu auttaa, vaan mä aina autoin muita. :D Et se siitä sanonnasta, mutta joissakin tapauksissa, kuten teillä, se on mennyt niin. :)

Hehehhe.. tulet kuule sitten kirjotteleen, kun siltä tuntuu.. ja kunhan me tässä porukalla nyt jakaannutaan, niin päästään sitten jatkaan tonne syntyneet puolelle. :)

bambina kiitos noista tiedoista.. tietää vähän mitä odottaa, jos aletaan käynnisteleen. :) Vaikka yksilöllistähän se on, kuten sanoit, mut voi varautua ainakin.. ja jotenkin voisin kuvitella kun itekään oo vielä mitään hätkähdyttäviä supistuksia tuntenu tässä itellään, et mitä se sitten on, kun ne synnytyssupparit tosissaan alkaa! Varmaan kans kyllä kiroan jokaisen ihmisen alimpaan helvettiin. :LOL: ..Nooh, sen näkee sitte. ;)

Oi, siellä kasvetaan tosiaan kans vauhdilla! :) Wau! :) Nimestä tuli mieleen, että meillä on vaihtoehtoja nimiksi. Päätettiin että kunhan nähdään miltä toinen näyttää, tiedetään mikä nimi annetaan. Kolme nimeä nousi yli muiden ja ne tuntuu meille sopivimmilta ja rimmaa hyvin kahden muun nimen kanssa. Suosittelen sellasta kikkailua. Tai meillä toimi ainakin. :) Ja vaikka aluks tuntuiskin jos viimekin hetkellä nimen päättää, että se olikin väärä nimi, niin kyllä se nimi sitten iskostuu toiseen. :) Kaveripariskunta anto esikoistytölleen nimen Piitu ja kaveri oli jonkin aikaa Piitun vauva-aikana hirmu epävarma, onko nimi sittenkään hyvä. Nyt Piitu on 2,5v ja nimi sopii hänelle kuin nenä päähän! :heart:
 
Sartsa :hug: Kiva että oon ihana! :D Heh.. Samat sanat sinullekin, kyllä olet aina tiukoissa paikoissa osannu täällä lohduttaa!
Hyvä että oot nyt levännyt. Keräilet oikein kunnolla nyt voimat kasaan huomista koitosta varten. Niin jaksat sitten pirteänä lähtee synnyttelee :heart: Se onkin tosi tärkee juttu, tiedät varmaan. Vaikka omasta kokemuksesta voisi sanoa, että vaikka kuinka paljon väsyttikin niin silti sitä oli kokoajan ihan täpinnöissään kun jatkuvasti tapahtui kaikkea uutta ja jännää :p Tai sitten se vaan johtui siitä kivusta ja tuskasta ettei mihinkään väsyihin kerennyt keskittymään :LOL: No ei, mutta mä ainakin muistan synnytyksen kaikesta huolimatta todella hienona ja vahvistavana kokemuksena. Ei ole mitään traumoja jäänyt, ja eipä sitä kipuakaan enää edes muista. Ja on tullut semmonen ylpeys itelle, että olen tollaisen pikku tyttelin saanut maailman tehtyä :heart:
Nyt vaan sitten täysillä toivotaan, että ne siellä huomenna käynnistelee! Onko sulla nyt ollu suppareita? Toivottavasti olis kohdunsuulla tapahtunu jotain muutosta. ;)

Kiitos :hug: Mun tosiaan täytyy tolle miehelle jotain sanoa. Kyllä se siis kotona viihtyy ja rakastaa tuota lasta enemmän kuin mitään ja on sille maailman paras isä, mutta nää ihme hillumiset mua vähän ottaa päähän. Kyllä se sen tietäänkin. Eilen kun se tuli kotiin, sanoi kyllä mulle että nyt olis ihan kiva viettää yhessäkin aikaa, kun on lähiaikoina jääny vähän vähälle semmonen. Olin vaan, että AIJAA, katos kun sinäkin tajusit sen :D Päivät vaan tupannut tässä lähiaikoina menemään niin, että kun mies tulee töistä, lähtee melkeempä samantien jonnekin ja tulee sitten 8-9 aikaan kotiin illalla, joskus kyllä myöhemminkin. Ja sillonhan mulla on tässä Neelan kanssa iltahommelit meneillään ja hetken päästä oonkin sitten niin väsy, etten muuta jaksa kun laittaa itteni vaakatasoon tuonne sängylle. Onneksi eilen sitten lopulta oli hyvä päivä miehenkin ostalta :heart:

Juu, hyvät on ruokahalut tytöllä :LOL: Melkonen tuplaleukakin jo löytyy. Varmaan menee paino lähempänä 5-kiloa nyt :heart: Iso tyttö jo!

Mä oon kans kuullut tosta sanonnasta. Tähän mennessä meillä se pitää paikkansa.. Ihan kiva olis jos jatkuiskin tuon neitin osalta näin hienosti tämä elo :heart: Kyllä varmaan tulee vaikeempia aikoja ihan varmasti, mutta tuo ainakin nyt on niin ihana ja kiltti tyttö ei mitää rajaa! :heart: Justiinsa tommosia ynähdyksiä on Neelankin itkut, kuten sullakin ollut vauvana :D Kyllä sieltä välillä saatta jokin isompi ääni päästä, mutta enempi just tollasta vääntyilyä ja ähistelyä vain.

lapsivedenmenosta On tosiaan aikas jännä tunne.. :D Kuten bambina sanoi, sitä vaan tulee ja tulee! Eikä pysty mitenkään kontrolloida. Sitä tulee semmosena lorahduksena ja paineella. Vois sanoa että aika hauska tunne. Vaikka siinä tilanteessa se kylläkin tuntui lähinnä ällöttävältä :D Mulla sitä vettä oli vielä lopulta niin älytön määrä, että koko sänky lainehti. Kyllä siinä itellekin tuli vähän nolo olo, kun kätilökin jotain huuteli siinä, että "tätä tulee ihan hirveesti!" Mutta eipä tommosista kannata nolostua.. Kaikki sen joutuu kokemaan ;) Niin, ja tosiaan siinä vaiheessa siitä ei voi enää erehtyä onko vettä vai ei :D Ja en mä kyllä sillonkaan erehtynyt, kun vielä kotona ollessa tuli vähän vettä. Varmaan just desin verran, ettei edes sen enempää. Ja se oli semmosta jännää vähän punertavaa ja siinä oli vähän paksumpi koostumus. Ja ihmeellinen makea haju. Välillä muistutti enemmän jotain limaa kuin vettä :D Mutta sitten lopulta se oli ihan vettä vettä.

Omaa. Tänään oli ihana herätys, kun avasin silmät niin Neela siinä tuijottaa mua suoraan silmiin ja vetäsee niin maailman ihanimman hymyn :heart: Kyllä tuli ihan tippa linssiin. Nyt neiti taas on keinumassa ja pitäis varmaan ottaa se pois siitä, kun nukahti taas. Tuolla keinulla saa kyllä likan uneen ihan millon vain.. Nyt täytyy kyllä herättää se, kun pitäis välillä olla vähän hereilläkin :)

Ainiin, täytyy taas vähän valittaa. Mulla on taas kipeytynyt noi alapään haavat. Ei siellä sinänsä mitään haavaa enää ole, ja tikit on melkeen kaikki nyt sulaneet, mutta kipeiksi ne on nyt tullut. Ei pysty taaskaan istumaan kunnolla. Kaikki sattuu. Yölläkin sattui ja jomotti niin paljon että hyvä kun nukutuksi sai. Siis tää on ihan älytöntä! 6-7 viikkoa synnytyksestä eikä vieläkään voi parantua :headwall: Mikähän kumma tuolla oikein on. Ärrrrrrrg! :headwall:

jende & Neela 6vkoa ja 3pvää :heart:
 
Jendde kiitos sulle paljon kauniista sanoista isän ja kaatumisen suhteen :heart: :hug: :hug: Ja isä pistettiin jo eilen ulos sairaalasta, mutta tällä viikolla hän käy onneksi joka aamu kontrollikokeissa ja tiputuksessa siellä sairaalassa kotoa käsin, ja iltapäivällä käy kotisairaanhoito vielä käymässä. Perjantaina saa sitten lisätietoja noista kontrolleista, ja sen jälkeen selviää ensi viikon tilanne ja järjestelyt. Pakko sanoa, että tätä isään liittyvää lisähuolenaihetta en olisi kyllä tähän enää kaivannut, mutta eipä se elämä paljon kysele. Isä on mulle hirveän tärkeä ihminen, joten huolta on mahdoton välttääkään.

Ihania kuvia Neelasta :heart: :heart: :heart: Voi mikä söpöliini, ja tosi hienoa että teillä sujuu niin hyvin! On myös kiva kuulla, että sä olet päässyt sun synnytykseen liittyvistä vähän ikävämmistä tuntemuksista yli, ja pystyt ajattelemaan noin siitä kokemuksesta. Olet sä vaan aika vahva mimmi Jendde, käänsit ne synnytyskokemukset voitoksi, vaikutat aivan ihanalta äidiltä pikkuiselle ja pärjäilet siellä yksin loistavasti kun mies menee :heart: :heart: Sitäpaitsi olet todellakin näyttänyt niille typerille epäilijöille joista puhuit aiemmin (kuten vaikka se sun miehen (työ )kaveri), jotka epäilivät ettei nuorena pärjää, että loistavasti sujuu! Voit olla aika ylpeä itsestäsi, sitä paitsi mä en edes muista sun ikää ikinä kun vaikutat niin kypsältä ja ajattelevalta!

Keskustele ihmeessä miehesi kanssa. Hän ei tunnu tajunneen kuinka lyhyt tämä vauvavaihe on ja että sitä ei saa takaisin, vaikka Neelaa kovasti rakastaakin. Eikä sitä miten yksin sä olet vastuussa kaikesta, kun hän on ensin töissä ja sen jälkeen vielä menoissaan. Ainakin hän tuntuisi vastaanottavaiselta sellaiselle keskustelulle eilisillan kommenteistaan päätellen! Toivotaan, että saatte asian keskusteltua ja miehesi pohtii tärkeysjärjestystään ja pistää sitten käytännönkin sen mukaiseksi :hug: :hug:

Bambina kiitos kun kertoilit noista synnytykseen liittyvistä asioista, tässä vaiheessa ne tosiaan kiinnostaa. On sulla kyllä ollut aika rankka tuo käynnistyskokemus, mutta onneksi nyt on kaikki hyvin!!! :hug: :hug: Voisitko/Haluaisitko laittaa vähän teidän tämän hetken vaihtoehdoista tai nimien tyylistä tänne? Nimikeskustelua kyllä voisi uudelleen viritellä nyt kun vauvalit on syntynyt, tai syntymässä juuri melkein kaikilla. Kyllä ne varmaan neulaistakin voisi kiinnostaa :) Mutta olisi helpompi ehdotella, jos vaikka tulisi jotain hyviä vaihtoehtoja mieleen... Muistaakseni te tykkäsitte vähän vanhemmista nimistä?

Sartsa nyt on niin peukut pystyssä sun puolesta, että huomenna aamulla olisi tilanne edennyt ja käynnistettäisiin!!! :hug: Jännää, ja kyllä Pähkinän on pakko kohta tulla sieltä mahasta maailmaan... :heart: :heart:

Siili sulla kanssa tänä illalla jännät paikat, jos siis miehen kaverin arviot osuu kohdilleen :D Toivotaan!!! Onnea lasketusta ajasta, jos en ihan sekoile niin eikös ole tänään? :heart: :heart: Ja niistä supistuksista vielä, taitaa olla nekin sitten kuitenkin vähän yksilöllisiä missä tuntuu ja miten...

Neulaiselle isot tsempit raskausmigreeniin :hug: :hug: Vatsa ei ole mulla pysynyt kovin pienenä, vaikka vauva siro onkin :) Mulla on lyhyt selkä ja lyhyt olen kokonaisuudessaankin (159 cm), niin ehkä siksi se on ollut jo kauan aikas iso...

Aloitan virittelemään uudestaan nimikeskustelua Bambinan innoittamana...
Eli meillä pyörii samat nimet kuin talvella edelleen, eikä päästä yhtään eteenpäin. Nyt olisi seuraavat nimet mietinnässä: Saga, Viola, Juni, Lumi, Elin, Evita ja Mila. Mitä olette mieltä, mielellään rehellisiä mielipiteitä! Ja olisiko ehdotuksia, tykätään aika lyhyistä nimistä!

Omaan napaan ei kuulu uutta, silloin tällöin kipeitä supisteluja ja limatulppaa tuntuu tulevan vieläkin jotain rääppeitä. Tänään yritän pitää siivouspäivän ja riehua koko kodin läpi, jos vaikka se tekis jotain... kun vaan sais aikaiseksi :D

Bubunen ja neitiVonkale 38+3
 
jendde Mukava kuulla, että teillä on yhä edelleen helppohoitoinen neiti siellä kotona jolle ruokakin maistuu noin hienosti! Ja tosi ihania kuvia laitoit. Kyllä on Neela nätti tyttö! Tuo on muuten hassua kun mulle Neela oli ihan outo nimi enkä ole tainnut ennen kuulla sitä. Eka oli silleen, että eihän toi ole edes nimi (ei millään pahalla), mutta nyt kun teidän tyttö on Neela ja puhut siitä niin jotenkin vaikka ei lasta näekään kuin kuvista niin se nimi tuntuu sopivan sille tosi hyvin ja se on alkanut kuulostaa todella kivalta nimeltä :) Niin ne ensivaikutelmat muuttuu!

Nuo nimiehdotukset ois mustakin kivoja kuulla, kun meilläkään ei ole vielä oikeastaan tietoa nimistä. Tytölle olisin keksinyt sata nimeä, mutta pojalle tuntuu olevan vaikea keksiä. Meillä on tällä hetkellä ollut mietinnässä esim Arttu, Valtteri, Joona. Valtterista jotenkin tykkäisin, mutta sille on vaikea keksiä toista nimeä, kun etunimi on niin pitkä. Bubunen, tuohon teidän nimilistaan sopisi mielestäni myös nimi Aada tai Ada. Se ois ollut itselle varmaan se ykkösnimi jos tyttö ois tullut. KUn itsekin mietin tuota Sagaa, mutta päädyin siihen, että haluan siltikin hieman tavallisemman nimen. Toinen mistä pidin on Vilma. Violasta tulee se juusto mieleen :) Junia en ole tainnut koskaan kuulla mutta nuo teidän nimet on yleisestikin nättejä nimiä. Evitaa en itse laittaisi kun siitä tulee mieleen sellainen aristokraattinen vanhempi nainen mulle.

Joten jos teillä ois mielessä kivoja poikien nimiä niin ehdotuksia otetaan vastaan :D

Meillä ois tänään käyntiä Kokkolassa kun mies menee työhaastatteluun sinne. Sitä on alkanut tympiä tuo nykyinen työ kun niillä on niin tyranni tuo niiden toimitusjohtaja... Että menee nyt sitten ihan eri alan työpaikkaan haastatteluun. Kiva ois jos sais paikan mikäli se on mieluinen, mutta voi olla että työmatka olisi sitten 80km suuntaansta mikä on aika pitkä varsinkin jos työaika on esim viiteen. NIin ois vasta kuuden jälkeen kotona kun nyt se saa mennä ja tulla miten haluaa. Mutta noi on semmoisia asioita mitä mietitään vasta sen jälkeen, kun tietää olisiko mahdollista saada sitä paikkaa. Tuolla firmalla on ilmeisesti täällä missä me asutaan niin sivukonttori, mutta ei tiedetä että oisko täältä käsin mahdollista sitten tehdä niitä töitä. Ja huomenna meillä on sitten se synnytystapa-arvio! Tuun sitten viimeistään kertomaan, että mitä siellä sanottiin ja että millainen möhkäle sieltä on syntymässä :LOL:
 
Sartsa83
jendde kiitos ja ole hyvä vaan. :) :heart: Nyt täytyy kyllä sanoa että vaikka nuin ihanasti tsemppaat, niin pestimistysyys nostaa täällä päätään! Nimittäin A. Ei ole suppareita näkyny kun ihan vain muutama.. ei siis voi puhua että tunnissa ois niin ja niin monta kun harvakseltaan on jotain pientä tuntunu. Mutta onhan tässä vielä päivää jäljellä ja suunnitteilla vielä tänään kokeilla lämpöhaudutusta tolle alapäälle. Jos vaikka auttas jotenki johonkin.. niin ja tietenkin rentoutua kun sitä käskettiin tehdä. Ja B. Oon jotenkin aivan sata varma että huomenna on aivan sama tilanne kuin oli eilenkin.. eli ei olis kanavassa tapahtunu mitään muutosta. Helppoohan se ois jos vois vaan puhkasta kalvot. Olis ns. "itsestään käynnistyminen" vähän avittaen. Mutta .. niin.. en minä tiiä! Alkaa olla oikeasti ihan sama. Kyllä tämä nyt kuitenkin parin viikon sisään tuolta revitään. Vielä on ens viikko aikaa periaatteessa tätä "normaaliajan sisällä syntyneitä" jäljellä. 38-42 viikot kun on perusviikot synnytyksissä.

Kiva että elo sujuu neidin kanssa hienosti. :) Kuten sanoit, toivottavasti jatkuukin. :heart: No voihan turkanen! Miten ne nyt silleen sua kiusaa?... No, olihan sulla isot repeämät, et voihan sekin olla että niiden paraneminen vaan viä aikansa. Joko sulla oli se jälkitarkastus?

Onpa tuo neiti sitten sulonen!!! :heart: :heart: :heart:

bubunen kiitos. :hug: :heart: vaikka kuten jo tuossa jenddelle sanoin, niin ite en jaksa uskoa että huomenna vielä tapahtuu mitään... niinhän tuo pähkinä tuolla tykkää antaa odotuttaa itseään.. ei oo meitin herra vielä valmis tuleen tänne. Kyllä se tulee sit kun on valmis ellei sitten lääkärit oo sitä mieltä, että nyt se on valmis mutta herra itse ei ole vielä sitä mieltä. ;) :D

Mila on mun mielestä jotenkin tosi kaunis nimi. Ja Saga. Viola on aika perus, kauniin tummatukkaisen tytön nimi. Mutta jos niin kun erikoisena niin nuo kaks ekaa mainitsemaani. Nuo muut kuulostaa sitten taas mun korvaani ehkä liiankin oudoilta. Yks suosikki itellä on Sara. Jotenkin niin .. en tiiä. ;) Ja Sandra. Oon Sandra Bullock fani joten se voi johtua siitäkin. :p Niin ja sitten Marie ja Mona. :) Onhan näitä kun alkaa miettimään. :) Juu ja Ada on kans mun mieleen kuten tuo laurukin siitä sano. Aada on mun yhden kummitytön nimi. :)

Meillä on kans.. niin.. on kans nimiä mietinnässä. ;) Yhtenä "erikoisena" voin myöntää että tykästyin Paavo nimeen kun törmäsin siihen. :) semmonen pieni kaljupäinen Paavo poika. :D Mutta se on nyt listan viimesenä. Kolmea nimeä ollaan mietitty ja joku niistä otetaan ja yhdistetään sitten niihin pari muuta nimeä, joista kolmas nimi on Antero, joka kulkee niin mun puolelta kuin miehenkin puolelta. :)

Omaa. Jaahans.. tää naikkonen nyt kyllä rupee ottaan rennosti. Koko päivä menty ja touhotettu.. lämpöpussi haaroihin, makoileen soffalle ja jäätelötötterö turpaan! ;) :D

Huomenna ois sitte 41+2 ... mahtaako olla "onnen viikot?" vai oisko 19.8. onnen päivä? ..tai sit jos se meni vähä jälkeen puolen yön niin 20.8. ois kans... blaah.. tuskinpa! Mä kirjottelen taas huomenna täällä! Se on ihan varma!!!
 
Kävin taas lueskelee teittin juttuja... :)

Paljon tsempityksiä loppumetreillä oleville.. :hug:
sartsa kyl sie sinne synnyttämään pääset.. :hug:

jendde kuis se nyt sillai oireilee? Ootko käyny jo jälkitarkistukses? :hug: myös sinne...
Synnytys
Mulla ne supistukset vaan alko aamuyöllä,ei ollu sillai mitää ennakkovaroituksia.. Hieman jomotteli menkkamaisesti mahaa mut siin kaikki.. Vedet tais mennä laitoksella, ei mitää muistikuvaa..
Ponnistusvaiheessa ei tehny kipeetä, mut se paineen tunne tuolla takapuolen puolella oli aivan mieletön!! Mulla ei siis kivunlieventämiseen ollu muuta ku lämmin vesi ja kohdunkaulapuudute.. muuta ei voitu antaa...

Meillä tyttö konttaa hurjaa vauhtia, nousee tukea vasten, ottaa askelia tuen kanssa ja seisoo hetken ilman tukea.. :) Hampaitakin on jo 8kpl!! Ja ikää tyttelillä sen 9kk.. Muuten menee ihan kivasti, omaa taloa ollaan oltu metsästää... :D
 

Yhteistyössä