~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa83
jendde :LOL: meillä on ihan sama tuon pähkiksen kanssa!!! Toinen nukahtaa tissille ja sit vetää suu ammollaan unta kuuppaan ja kuorsaakin! :LOL: :heart:

Ja imetysväleistä.... meillä on toi 1h välein ÖISIN.. onneks ei joka yö, mut es. viime yönä eka tunnin päästä syömään edellisestä syömisestä ja sitten siitä tunnin päästä itkettiin vattaa! :( Mutta aamulla sitten paskottiin niin että tuli vaipasta läpi ja äiti oli ihan kakassa! :D Toivottavasti muuttuis toi rytmi, että yöllä nukuttais se 3-5h yhtäsoittoa (ainakin) ja sitten päivällä vaikka tunti ja syömään tai pari tuntia ja syömään, mitä se on ollukin.

Kiitos. :hug: Meillä meni yö tosi hyvin! Ei siis nukuttu paljoa mutta se ei loppu viimein tuntunu musta kauheelta, koska mä kelpasin pienelle. Oli siis äiti-yö ja isi oli todella pahalla tuulella, joten en antanu isin hoitaa poikaa juuri yhtään. Sanoin koko ajan, että "sun pitää olla kärsivällinen, sä et voi olla ärtyneellä tuulella, koska pikkunen vaistoo sen ja sen takia ei rauhotu sun sylissäs". Mies oli niin ärtyny ettei uskonu että tuommonen voi aistia kun aikuinen on pahalla tuulella!! Meinasin suuttua siitä ihan tosissani yöllä hänelle. Mutta siis yö meni äiti-poika suhteessa hyvin ja tuntu hirmu hyvältä kun poika rauhottu mun syliin ja sain hänet aina rauhottuun omaan sänkyynkin. :heart: Että huomaan kyllä itekin että noita tuntemuksia tulee ja menee.. ja hormonitkin heittelee niitä ees taas. :D

Kyllä mä tota korvikkeen vaihtamistakin oon miettiny.. mutta kokeiltiin tossa nanniakin, niin musta se tekee enemmän ilmaa vattaan kuin tutteli.. mutta sitten on olemassa jauhettakin.. ja sitä mä haluisin kokeilla seuraavaks. Se ois halvempaakin suhteessa noihin.. meilläkin kun sitä tuttelia on tosiaan joutunu ostaan! Kun menee se 14 purkkia kahdessa päivässä.. suunnilleen. Ja meillä on kaksi kappaletta koliikkipulloja (mam merkkinen vai mikä lie) mutta tuntuupa ettei niistäkään ihan täyttä hyötyä ole ollut.

Teillä kyllä menee hienosti noi yöt! Voi vitsit.. kun itekin pääsis tuohon! Ehkä sitten jossain vaiheessa.. hope so!!!!

Niin tosiaan lauru!!! Oiskohan hän synnärillä??? :)

Kaverilla kävi siten kun niitten toinen, tyttö, oli sen 2-3kk, että hän raskautui uudelleen. Hänellä ei ole koskaan ollut raskautuminen itsestäänselvää kuten ei mullakaan ja siksi eivät käyttäneet ehkäisyä ollenkaan. Kuinkas ollakaan hän sitten tosiaan olikin raskaana. Nyt tämä tyttö on pian 11kk ja kaverilla laskettu aika lähenee... että rankkaahan se on kun on pieni vauva ja oottaa jo seuraavaa.. näilläkin kun siis esikoinen on 3v ja tää seuraava tuon 11kk ja nyt tulee kolmas. Mutta ei se silti mahdottomuus ole selvitä. Teilläkin kun Neela kuitenkin niin kiltti. :heart: Mä pidän kuitenkin tsemppiä teidän molempien takia että ois ns. "väärä hälytys" ja sun menkat alkais tossa. Sulla on kuitenkin vielä noita hormoneita niin paljon elimistössä että nekin voi pelkästään tehä sulle oireita.

Omaa. Täällä tosiaan tänään hyvä fiilis... toivottavasti jatkuiskin ja tuo pieni mies ei olis tänään niin kiukku päällä. Kunhan tuo tuosta herää, lähdetään vaunujen kanssa tuohon appiukolle pyörähtään kattomaan pikkumiehen Anton-serkkua ja kummeja. :)

Sain varattua ristiäisiin papinkin eilen ja samalla tuon meidän seurakuntatalon tuosta. :) Meillä on sitten 23.10. klo 16 ristiäiset. :) Sen jälkeen sitten pystyy paljastaan nimenkin, VIHDOISTA VIIMEIN!!!!!! Miten mä kestän tonne asti salailla? :D

Sartsa ja äidin pikku jellonanpoikanen 17päivää :heart:
 
lauru Saa paasata, ja pitääkin! On se tyhmää olla käyttämättä ehkäsyä jos ei raskaaksi halua, ja nyt täytyy sitten osata pitää huoli.. :)

Kyllä se vauva sieltä tulee, minä hetkenä hyvänsä ;) Nyt ei varmaan helpota tommosen sanominen, mutta usko pois, mulla on nyt hirvee ikävä tota aikaa kun niin odotti ja odotti, kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä! Tuossa tilassa sitä vaan ei osaa siitä sillälailla nauttia, mutta ainakin mulla tulee ihan tippa linssiin kun muistelen tuota aikaa :) Toi on kyllä niin maailman äryttävintä loppuraskaudessa kun ihmiset kokoajan kyselee, että jokojoko.. Tiedän sen paremmin kuin hyvin ja niin tietää varmaan jokainen joskus raskaana ollut. Ärrrrg!

Tuosta suolentyhjentämisestä.. Mulle siis laitettiin se peräruiske, en ite sitä pyytänyt tai kysynytkään siitä mitään, vaan kätilö vain ilmoitti että nyt laitetaan sulle tämmöinen. Olin siinä sitten, että aha. Mutta se kyllä kertoi, että kivempi on kakata nyt ihan pönttöön kuin sitten siihen synnytyssängylle. Ja en vastaankaan pistänyt, mutta kyllä siinä "paniikki" iski kun kysyin, että mitä tuossa tehdään ja miten. Ekana kun kätilö sanoi vain, että laitan tällä ruiskulla litran vettä suoleen, niin siinä vaiheessa mä mietin, että LITRAN??!! Että tästä mä en kyllä hengissä selviä :D Mutta joo, oli se varmaan sen arvoista, vaikka ilkeeltä se tuntui ja pöntöllä sai kyllä istua "pienen" tovin sen jälkeen.. On se varmasti kivempi noin, kuin se, että suoli tyhjenee synnyttäessä. Ja se peräruiske voimistaa supistuksia ennestään ja edistää synnytystä. Ja tosiaan tuokin, ettei tarvi sitten seuraavana päivänä synnytyksen jälkeen olla vääntämässä, kun paikat kipeenä. Mulla ei maha toiminut sen jälkeen moneen päivään, eli vasta sitten kun kotiin oltiin päästy. Eli 4:n päivän päästä siitä ruiskeesta.

Sartsa Voi täälläkin ollaan oltu pariin otteeseen itekin kakan peitossa! :LOL: Joskus kun neiti vääntää oikein kunnon tortut. Kerran se oli ite mahaa ja selkää (itseasiassa myös käsiä ja naamaa) myöten kakassa :D Oli pieni peseminen siinä! :LOL:

Voi pientä, kun mahaa vääntää :( Kannattaa varmaan sitä jauhetta kokeilla josei muuta. Meillä tytöllä noihin satunnaisiin mahan vääntöihin auttaa tuo jalkojen työntely mahaa kohti ja se kun koittaa pitää mahdollisimman paljon mahallaan. Vaikka eipä silloin sen rokotteen aiheuttamiin mahakipuihin auttanut mikään.. En sitten tiedä kuinka pahoja nuo mahavaivat teidän pojalla on? Silloin kun ei mahaa väännä, kannattaa mahollisimman paljon tommosia jalkajumppailuja yms. tehdä, että ne ilmat lähtee kulkemaan sieltä pois. Toivottavasti helpottais äkkiä! Iso :hug: sulle ja Pähkikselle! Mä voin nyt toivotella heipat täältä pähkiksen mahavaivoille kuten säkin tossa aikasemmin toivottelit Neelan mahavaivoille :D

Hyvä että viime yö meni hyvin! Toi on kyllä niin tuttua täälläkin, että mies on kärttyinen.. Ja ei ne usko mitään mitä sanoo! :D Kun sehän on oikeasti niin, että vauva aistii tosi hyvin tommosen kiukut. Ja siitähän tulee sitten vaan isompi itku vauvalle. On sitä itelläkin välillä ollut tommosia ja kyllä sitä huomaa silloin, ettei ole vauvalla kauheen kiva olla silloin. Mutta kuhan ite rauhottuu, niin rauhottuu vauvakin. Hyvä kuitenkin, että poika rauhottui sun syliin ja tuo on kyllä ihana tunne kun tuntee "kelpaavansa" sille pienelle :heart:

Mä olen myös kuullut paljon noita juttuja, että on tultu raskaaksi melkeen heti synnytyksen jälkeen. Kyllähän 2 tai 3:kin pienen kanssa varmasti pärjää, tai no eihän siinä paljoa vaihtoehtoja ole. Mutta on se varmasti tosi rankkaa. Sen takia en ite tosiaankaan haluais nyt vielä toista lasta. Mä myös mietin tota, että varmaan on synnytyksen jälkeen vielä kaikki niin sekasin, että tekee tämmösiä. Ja olenhan mä ollut kipeenäkin tässä nyt, niin se voi myös tehdä tuon, ettei ruoka ja kahvi maistu. Nyt vaan täytyy pitää toooooosi hyvä huoli, ettei mitään vahinkoja käy! :)

Ooooi ihanaa, ristiäispäivä jo valmiina! :heart: Munkin täytyis varmaan pikkuhiljaa ruveta suunnittelee noita meijän nimijuhlia.. :D On unohtunut koko homma, mutta eipä kai niillä mikään kiire ole, kun ei olla muutenkaan kutsumassa kuin muutama ihminen.

Omaa. Nyt on tapahtunut varmaan joku ihme, kun tuo lapsi nukkuu! Nukahti syömisen jälkeen syliin äsken ja siirsin sitten pois sylistä, mutta se kyllä heräsi siihen. Laitoin tohon keinuun sen ja nyt nukuskelee siinä! Olispa aina näin helppoa, että sais toisen nukkumaan sylistä näin helpolla! Yleensä ei nuku sitten millään siis, muualla kuin sylissä. Jospa se nyt tossa pari tuntia nukkuis, että saisin siivottua. On pitänyt jo monta päivää siivoilla, mutta eipä ehdi kun ei tuo neiti viihdy kuin sylissä. Mä olen sitten päivät pitkät istunut sen kanssa sohvalla, jos siis on nukahtanut siihen. Tai sitten hereillä ollessa kävellyt ympäri kämppää ja muuta sellaista :D Kantoliinassa eikä kantorepussa viihdy YHTÄÄN. Sekin helpottais jo niin paljon, jos sellasta vois käyttää, mutta ei. Hirvee ähinä ja vääntyily alkaa heti kun neitin sinne reppuun tunkasee. Höh.. Kohta mä en tiiä mitä mä ton kanssa teen, kun välillä tuntuu ettei se viihdy tossa keinussakaan! Kai näillä tämmösiäkin kausia on kun missään ei oo hyvä paitsi sylissä. Neiti on ruvennu vähän vaatimaankin jo, esim. aina kun mä häviän näköetäisyydeltä, alkaa kauhee kitinä tai itku, mutta kun takas tulen niin johan on hymy korvissa :) :heart:

Sitten vielä kysymys kaikille: Miten kauan aiotte imettää? Mä olen ajatellut, että tuon 3-4kk tällä täysimetyksellä ja siitä sitten pikkuhiljaa siirtymään enemmän korvikkeelle ja sittenhän tulee kiinteät ruoat jo kuvioihin. Saahan tyttö siis nytkin vähän korviketta, mutta täysimetykseksi ne neuvolassa tätä siltikin kutsuu.. Mutta kyllä mä haluaisin tätä maidontuotantoa pitää yllä vaikka ihan tonne puolivuotiaaksi asti, mutta että se olis semmonen mitä saa sitten vähemmän. Tai no samahan se. Selvemmin sanottuna siis meinaan imetellä johonkin 4kk ikään saakka "täydesti" :)

jende & Neela :heart:

*muoks* Jooooh perun sanani tosta Neela nukkumisesta, nyt se heräs! :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
heippa taas!

poikanen nukkuu taas vaunuissaan, joten päivän pakollinen koneella käynti... ;)

sartsa kyllä ne yörytmit siitä lähtee sujumaan...alkuun se on tosiaan ihan sitä että lapsen ehdoilla on mentävä, eikä mitään rytmiä voi väkisin yrittää. mutta pikkuhiljaa teidänkin nuori mies on sen ikäinen, että sillai "puoliväkisin" voi hetken pitää hereillä ja seurustella. oottehan menny yöt ihan "erilaisella" systeemillä kun päivät? eli valot pois, telkkaa hiljemmalle, yöpuvun laittamisen jälkeen ei enää seurustella ja yritetään vähän välttää katsekontaktiakin, koska se piristää vauvaa? me alettiin tehdä näin ihan ensimmäisestä illasta lähtien ja hyvin tuo nyt jo tuntuu ymmärtävän yön ja päivän eroa. päivällä sitten syömisen aikanakin jutustellaan ym. yöllä tehdään kaikki mahdollisimman vähäelkeisesti. saattaa tuntua hölmöltä, kun eihän noin pieni vielä mukamas mitään ymmärrä, mutta vauvat rakastavat rutiineja ja noista pienistä jutuista ne lähtee. :) meillä mies vähän naureskeli mun tälle iltarutiini-jutulle, mutta on nyt ymmärtänyt, että kyllä se auttaa vauvaa ymmärtämään edes vähän päivän kulkua, vaikka sanotaankin, että vasta 3-kuisena ymmärtää yön ja päivän eron. ;)

ja voi kuule, luulen että jokainen äidiksi tuleva käy nuo samat tunteet läpi: mä en osaa tätä hommaa. kyllä se siitä lähtee sitten rullaamaan! näin on kaikilla varmasti käynyt, mulla ainakin! ja voin sanoo, että vaikka kuinka on halunnut lasta ja on valmis äidiksi, niin jossain vaiheessa se tuntuu vaikeelta, ahdistavalta, pelottavalta ja päivät jopa tylsiltä. mutta se ei todellakaan tarkota, että olis huono äiti!!! kaiken ei tarvitse aina olla ihanaa vauvantuoksuista arkea. joskus saa ottaa päähän, saa väsyttää, saa olla rankkaa. mä en ainakaan kestä niitä, jotka vetää tekohymyn päälle ja sanoo että ei koskaan oo tuntunu vaikeelta. koska ne todennäkösesti valehtelee. on se niin iso muutos jokaisen elämässä, että on se kumma jos se ei herätä kaikenlaisia tunteita! no juu, lopetan ennen kun menee paasaamisen puolelle... ;) mutta siis kuten edelläkin sanottu, sä olet teidän pienelle se paras mahdollinen äiti, olet ollu jo raskausaikana! :hug:

noihin mahavaivoihin en osaa sanoo mitään, kun meillä ei niistä kärsitä...

jendde toivotaan todella, ettet ole raskaana, jos se tosiaan olis tällä hetkellä teille huono ratkaisu. kyllä se olis varmasti meillekin! hui, alkaa oikeen pelottaa et jos asia todella olis niin... noh, meillä se ei voi kyllä oikeen olla mahdollista..onneksi! vähän on ollu vielä vaikeeta noi sänkyhommat, kun ei tuo haavakaan ole parantunut. mutta muista että vaikka ne menkat ei tuliskaan, niin se ei välttämättä tarkota mitään, koska vaikka on yhdet tullu niin ei välttämättä tuu seuraavia. koska imetyksen pitäisi ehkästä munasolun irtoaminen. eli siis säännöllisistä menkoista ei imetyksen aikana oikeen voi puhua. mutta onpahan niitä tosiaan ollut, että raskaaksi on tullut imetyksestä huolimatta, mm. mun kummitäti. :p

imetyksestä mä olen ajatellut, että imetän jouluun asti, eli n. puoli vuotta. 4kk:n iässä aletaan totuttelemaan kiinteisiin, perus peruna, porkkana jne. ensin ja siitä sitten koko ajan lisää. maitoo sitten tietty vielä "pääruokana" mutta joulua olen ajatellut sellasena virstanpylväänä, että sen jälkeen maitoa sitten korvikkeen muodossa. puoli vuotta on mulle kyllä ihan maksimi, koska mulla on nyt jo pieni kriisi siitä, miten joku tarvii mua ihan koko ajan ja omaa aikaa voi olla max. se pari tuntia imetyksen välillä. haluun, että joku muukin voi ruokkia tuota pikkuista eikä se ole ihan täysin riippuvainen musta ihan jatkuvasti! itsekästä, i know! mutta onhan tuohon vielä aikaa............ meillä siis kun noita korvikkeita ei käytetä ollenkaan. muuta kun ihan pakollisissa tilanteissa, esim. huomenna kun mulla on se leikkaus ja joudun olla siellä yötä, niin jos pumpattu maito pakkasessa ei riitä, niin sitten pitää antaa korviketta. mutta sen pitäis kyllä riittää. ja yleensä kannattaa muuten sekottaa tota korviketta äidinmaitoon (jos on vaan mahdollista) koska sen käyttö voi tosiaan saada masun sekasin.

no juu, mutta josko sitä heittäytyis hetkeks sohvalle kun tuo poikanen tuolla niin kiltisti nukkuu! :D
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
lauru itelläkin tuo on tiedossa, mutta kun tuolla ukkelilla tuntuu olevan HETI herättyään niin hirvee nälkä ettei oikeen ole mitään väliä jollon hän jaksais imea rintaa... tai sitten ne on niitä ani harvoja kertoja kun hän vaan ite päättää että nyt voidaan imeä rintaakin välillä. :/ .. noooh, kävin hakeen rintakumit niin katotaan josko niistä ois apua tässä..

Toi on niin tuttua tossa vaiheessa. Itekin haluis jo lapsen maailmaan niin ei tunnu yhtään enää mukavalta kun muutkin hokee sitä. Mieluummin antasivat olla ja oottaisivat kiltisti uutisia...
 
rintakumista

mä imetän rintakumilla koska tyttö ei osaa ottaa otetta mun nännistä. kieli on niin pahasti tiellä. siitä jo sairaalassa oli puhetta että tytön kieli menee liikaa kitalakeen kokoajan. tutin ja rinnan syöminen on oma haasteensa. rintakumi on pelastanu täällä imetyksen kokonaan. ainoa millä onnistuu koko homma koska on isompi kun nänni. mimmillä myös niin kova hosu aina syödessä ja tuttia ottaessa että kieli menee pitki suuta ja ei meinaa saada edes niistä otetta. rintakumissa kun on isompi se pää ja pidempi niin sen saa nakattua tytölle tarpeeksi syvälle ja tyytyväisenä syö siitä sitten.
 
rintakumi meillä on menty rintakumilla sairaalasta asti. vähän se alkuun ahdisti, sellanen tyhmä ylimääräinen lisäosa, mutta nykysin sujuu jo ihan rutiinilla, ja on musta hyvä että tuollanen on keksitty, koska tosiaan pelasti myös meillä imettämisen. =) osuu tosiaan helposti lapsen suuhun, on vauvan kannalta helppoa. vähentää toki ihokontaktia, mutta koen imettämisen kuitenkin tärkeämmäksi. eli sillä vaan jos yhtään helpottaa!

siili jos meille olis tullu tyttö, siitä olis tullu Venla!!!!!!! :D :heart: se on ollu mulla selkee nimivaihtoehto jo toooooosi pitkään! :p heh, hassua. :D
ristiäisistä...me pidettiin miehen nuoruudenkodissa, on paremmat tilat kun meillä täällä. hänen vanhempansa myös järjestivät kaikki tarjottavat sinne, ikään kuin lahjana. meillä oli suolasta piirakkaa ja voileipäkakut, sitten kuivakakkua, lusikkaleipiä ja kaksi erilaista kakkua. kumpikaan ei ollut kermakakku, vaan oli kinuskikakku ja sellanen marja-juustokakku. tarjottavat saivat tosi paljon kehuja. eli melko yksinkertainen riittää kyllä. ;)
rutiineista... siis me alettiin sen takia tehdä noita rutiineja heti, koska mä arvostan yöunia niin paljon, että halusin yrittää mahdollisimman paljon heti alkuun yrittää vaikuttaa siihen, että saan itekin nukuttua hyvin. =) ja ihan suht hyvin on onnistunutkin. ;)

nyt täytyy mennä ruokkimaan pikkuista! :) vähän alkaa myös huominen leikkaus jännittää, ja se on vasta illalla, joten pitkä päivä odotettavissa... : /
 
Sartsa83
Täällä ei tuolla rintakumilla ole mitään tekoa, vaan tuo makoilu tänään pojan kanssa sängyssä on vähän parantanut imetystä! :) :heart: Muutenkin poika ollut tänään rauhallisempi masuvaivojen suhteen ja nukkunut hirmu hyvin... viime syötöstä (rinta+pullo) on nyt jotain 2,5h.. että oottelempa tässä koska poitsu herää uudelleen syömään. Joka tapauksessa toinen on paljon rauhallisempi tänään. Tällä ns. kotivierihoidolla on siis apua! Ollaan kumpikin ihan ilkosillaan peiton alla lähekkäin. :heart:
 
Tuli mieleen tuossa, että käytättekö te pinnasängyissä sitä äitiyspakkauksen muovifroteeta tai muuta "kosteussuojaa" jos sattuu että menee vaipasta pissat tai kakat ohi? Ei nyt vielä oo ollut ajankohtaista mutta mietin jo valmiiksi että pitäskö semmosia hommata enemmänkin. Ei olis kiva alkaa peseen koko patjaa jos sattuu lurahteleen vähän vaipan ohikin. Ja se äp:n frotee oli kyllä melko pieni että jos sen laittaa esim lakanan alle niin mistä mä nään että missä kohtaa sänkyä se olikaan. Laitan sit kuitenkin vauvan väärään kohtaan nukkumaan :D Miten teillä on siis ratkaistu tuo asia vai eikö vaipat ole vuotanut läpi?

Intouduin tilaamaan tänään netistä kestovaippoja neljä kappaletta. Tuolta vaunulasta tilasin semmoisia yhdenkoon vaippoja jotka menee nyt vastasyntyneestä sit isommaksi. Oli aika edullisia kun maksoi vain 8,9ekpl ja jos ois tilannut yli viis niin ois ollut alle kahdeksan euroa kpl. Että ei korkealta putoa jos ei ne sitten olekaan mieleisiä ja ne saa varmasti myytyä. Ne on siis taskuvaippoja jotka sisältää imut että mitään ei pitäis noitten lisäksi joutua ostamaan. netistä luin noista niin oli ihmiset ainakin olleet ihan tyytyväisiä. voi sitten vaikka tilata lisää jos ne tuntuu hyviltä käytössä ja jos kestoilu on semmoinen juttu jota viittin alkaa tekemään. Täällähän joku kestoili osaksi, oliko se Siili? No se joka kestoili niin pesetkö muuten muiden vaatteiden kanssa ne vaipat ja miten säilytät ne ennen pesua. Tuntuu jotenkin ällöltä laittaa samaan koneeseen muiden kanssa vaikka kyllähän ne huuhdellaan ekana. Mutta sitten ei taas kovin ekologista ole pestä muutamaa vaippaa kerrallaan :D

Kuten siis näkyy niin täällä ollaan vieläkin yhtenä kappaleena. Pitää varmaan alkaa testaan netin kaikki vinkit millä synnytyksen saa käynnistyyn :D En millään haluais että jouduttais käynnistämään vaikka onhan tässä vielä aikaa siihen kuitenkin.
 
Rintakumi Mä en ole koskaan edes kokeillut sitä :O Olin kyllä hankkinut ne raskausaikana ja otin sairaalaankin mukaan, koska olin kuullut että voivat olla ihan tarpeellisia alussa, kun nännit saattaa kipeytyä paljonkin. Ja kyllähän ne mulla kipeytykin, mutta jostain syystä ei tullut silti käytettyä.. Tai sitten en sairaalassa oloaikana vaan jaksanu nousta ylös ja hakea niitä laukusta :D Jonkun viikon kesti se nännien kipeys, niin että sai ihan itkua vääntää imettäessä, mutta eipä mulla ihme kyllä tullu mieleen käyttää tota kumia. Olis varmaan auttanut.

Rutiinit Meillä ei alussa ainakaan pariin viikkoon ollut lähes mitään rutiiineja.. Kaikki oli niin sekasin ja uutta, etten mä osaanut kiinnittää huomiota sellasiin. Mutta sit myöhemmin pikkuhiljaa ruvettiin tekemään tiettyjä asioita samoihin aikoihin päivästä, ja just tuota että koitettiin "opettaa" vauvalle päivän ja yön eroa. Selvät rutiinit ja päivärytmi on meillä ollut nyt varmaan 4 viikkoa, eli hyvin tuo näyttää tajuavan mikä on yö ja mikä päivä :)

Siili Ihana nimi! :heart: Ja arvaahan vaan, jos mä olisin yksin saanut päättää meijän tytön nimen, niin siitä olis ihan varmana tullut Venla :D Mies ei vaan lämmennyt sille.

Kiva että teillä yöt menee välillä hyvin :) Toi on jotain niin tuttua, että välillä tulee koko yö valvottua pikkusen seurana kun ei sitten pientä väsytäkään yöllä.. Sitä oli meillä alussa niiiiiin niiiiiin paljon! Voisko sanoa, että lähes jokatoinen yö. Välillä monta peräkkäin. Ja sitä kesti johonkin 4-viikkoiseen asti, eli kuitenkaan onneksi sen pidempää. Kyllä tekin varmaan saatte kohta yönne nukkua :) Kunhan vaan ne rytmit alkaa asettua.

Mun täytyy myös kohta ihan oikeesti ottaa noi kestovaipat käyttöön sitten :) En mä alunperinkään ajattelut, että ne sen ällömpiä vai vaikeempia on kuin kertakäyttöiset, mutta nyt kun niitä pitäis alkaa käyttää niin tuntuu jotenkin aikamoiselta kynnykseltä, kun on tottunut noihin kertakäyttöisiin nyt.. 2 kertaa ollaan kestovaippaa käytetty ja ei se hirveetä ollut. Pikkuhiljaa alkaa menemään siihen ettei me noita käytetä ikinä :D Mutta mutta.. Kai ne saa myytyäkin jos ei nyt itelle sattuis olemaankaan käytössä.

bambina Tsemppiä leikkaukseen, vaikka varmaan oletkin siellä jo. Toivottavasti kaikki menee hyvin! :hug:

lauru Mä en ole tullut käyttäneeksi tuota froteesuojaa. Hankin niitä raskausaikana monta kappaletta mutta kas kummaa, kun ei oo tullut käytettyä :D Meillä tytöllä on vaan muutaman kerran tullut vaipasta kakat läpi ja nekin päivällä. Ei se koskaan tunnu pissaavan tai kakkaavan ainakaan yöllä niin paljoa, että läpi tulisi. Mutta näissähän on eroja tietty. Riippuu varmaan vaipastakin, että kuinka hyvin imee ja miten sopii lapselle. Mä käytän Liberoa. Yöllä en edes vaippaa vaihda, vasta sitten aamulla. Yöllä kun ei kakkoja neidiltä moniin viikkoihin ole enää tullut. Mutta kyllä sitä suojaa kannattaa sängyssä aina varmuuden vuoks käyttää.

Niin ja toivottavasti pääset kohta synnyttämään! :)

Sartsa Voi kun kuulostaa herttaiselta :heart: Äiti-poika päivä :) Kiva, että imetys alkaa onnistua tuolla kotivierihoidolla!

Omaa. Tänne ei kuulu mitään kummaa. Odotellaan uutta sohvaa ja sänkyä saapuvaksi :) Kello 16-19 välillä pitäis tulla..

Neelalla on tänään ollut ihana päivä! Mä olen jopa saanut vähän enemmän omaa aikaa ja ehtinyt tehdä vaikka mitä tänään, kun neiti on viihtynyt itekseen aika paljon. Sohvalla katellut telkkaria tai muuten vaan ihmetellyt ja pörissyt yksinään :D Pinnasängyssä naureskeli ja "jutteli" mobilelle melkeen puol tuntia! Tällästä ku olis joka päivä, olispa helppoo :D

Ainiin ja mulla on huomenna jälkitarkastus.. Pelottaa vähäsen. Ettei mitään pahoja tuhoja olis tapahtunut tuolla alakerrassa :eek:

jende & Neela :heart:
 
Sartsa83
lauru me käytiin ihan vielä lisäks ostaan Ikeasta 4,95e semmonen isompi kumilakana oikein. Mutta siis käytetään joo mekin pinnasängyssä ja justii meni kertaalleen taas pesuun lakanat kun tuli yöllä vaipasta läpi, vaikka ei kerenny vaippa kauaa ollakaan.

jendde juu ja jos meinaa ettei taas syö rintaa niin uus vierihoitopäivä vaan kehiin! Pitäs vielä vaan oppia antamaan rintaa istualteenkin.. huomaa ettei jätkä suostu imemään rinnalla kun pidän sitä sylissä jotenkin ihan vammasesti. :/ Olevinaan niin kovin vaikeeta.. kukaan kun ei koskaan opettanu mulle et miten tuommosen isomman jässikän saan tuossa sylissä olemaan niin että hänellä on turvallinen ja hyvä olla ja siten myös imeminen rinnalla toimii.

Oi te saatte sohvan!!! Me kans suunnitellaan et myydään miehen kans sohvaa pois ja annetaan mun kulmasohva jätkän tuleville kummeille. Meillä on siis olkkarissa tällä hetkellä kolme sohvaa kun olohuone on niin iso. Toki siis tilaa vievät eikä lattiatilaa oo paljoa ja koska meillä ei käy koskaan ketään vieraita ja jotta saatais enemmän liikkumatilaa, niin meinataan hommata vaan yksi iso kulmasohva.

Hih, ihana tyttö!! :heart: .. tulispa meilläkin oleen tollasta jahka tuo poika tuosta kasvaa! Tosin tää tykkää jo nyt tuijotella meidän mustavalkoisia kukkatauluja.. kai se kontrasti on jotenkin niin kiinnostava. Niitä se kuitenkin sitterissä hereillään ollessaan tuijottelee. Vielä ei kovin paljon juttele tai pitele mitään pörinöitä.. mutta ähisee ja puhisee ja siten sitten juttelee meidän kanssa.. sekä ilmeillä kun kuuntelee. :D

Oooooo!! Sulla on nyt tuo jälkkäri... tulikos sulle ihan kutsu sieltä automaattisesti jälkkäriin vai jouduitko ite varaamaan sen?

Omaa. Täällä käytiin tänään poitsun mummia (mun äitiä) moikkaamassa.. poika tuntu viihtyvän äidillä ja oli siellä kiltisti.. mitä nyt sitten masu alko vaivaan ja tietysti piti tissillä taas raivota, mutta imi kuitenkin rintaakin pullon lisäksi! :) :heart:

Sartsa ja jellonanpoikanen 2vkoa & 5pvää :heart:
 
Prkl!!!! Kirjotin tänne vaikka mitä mutta sit tää saakeli meni ja heitti mut pihalle täältä! :headwall: :headwall: Nooooh, uus yritys :D

Sartsa Meillä toi taas on just toisin päin, että istueltaan syödään kyllä, mutta makuuasennossa on vaikeempaa neidin osalta.. Eli siis istueltaan imetän enimmäkseen, paitsi tietty öisin makoillaan. Jos poika ei suostu muualla tissistä syömään kun makoillessa, niin käyhän se niinkin, pääasia että saat sen imetyksen sujumaan :) Ja kyllä se vielä oppii :hug: Mulla alkaa nyt olla välillä vaikeeta saada Neela kunnon asentoon siihen syliin syömään. Kun alkaa olla jo sen verran iso. Saa hetken hakea kunnon asentoa, ja monesti tää neiti kerkee siinä jo hermostua.. Mä otan imetystyynyn tai vastaavasti toisen käden alle pari tyynyä (siis sille kädelle jolla pitelen lapsen päätä), ja toisella kädellä otan sieltä pepun alta kiinni ja nostan ihan kunnolla syliin. Vauvan toisen käden (sen joka jää sinne alle sylissä ollessa) asettelen tietty kunnolla, ettei paina mihinkään yms. Tollalailla meillä onnistuu. Jos nyt tuosta jotain apua oli sulle :) Ja siis ite istun sillälailla, että jalat ja kaikki on myös sohvalla silleen sivussa ja koukussa. Eli siis istun tavallaan kokonaan vähän vinossa.. Vaikee selittää mutta ehkä tajusin mitä tarkotin :D

Juu, sohva tuli mutta pientä säätöä siihen tarvittiin.. Ei meinaan mahtunut millään tosta meijän ulko-ovesta sisään. Ei mitenkään päin, kun ei sitä saanu tuolla rapussa käännettyä kun meijän asunto on just tämmösessä kulmassa, niin oli liian ahasta.. Se sitten nostettiin kuorma-auton lavalla makuuhuoneen ikkunasta tänne :D No mikäs siinä, mutta täältä on sitten mukava muuttaa pois kun ei sohvaa saa ulos muualta kun ikkunasta :D Vaikka onkin ekassa kerroksessa, niin vaikeeta se oli silti kun ei kuitenkaan olla ihan maantasalla.

Voooooih :heart: Noin ne pienet alussa kommunnikoi :) Ne ilmeet on kyllä niin ihania!

Joo tänään oli jälkitarkastus. Kaikki oli ihan hyvin, eli mitään pysyviä tuhoja ei ole aiheutunut.. Lääkäri sanoi, että näin päällepäin katottuna ei edes huomais, että oon just synnyttäny :) Eli hyvin on parantunu paikat, vaikka arat on vieläkin haavakohdista. Sulkijalihakset myös ihan kunnossa pitäis olla.. Seuraavassa raskaudessa vaan luultavasti tehdään taas synnytystapa-arvio, koska jos on esim. hirveen iso vauva tulossa niin ei välttämättä anneta alakautta synnyttää, kun tässä synnytyksessä meni noi sulkijalihakset. Mutta muuten kyllä pitäis alatiesynnytys onnistua. Niillä on siellä kuulema tooooosi harvoin jälkitarkastuksia (kättärillä siis kävin) kun yleensähän ne tehdään neuvolassa, eli tais olla aika kummallinen tää mun tapaus sitten :D Mulle siis varattiin toi aika silloin kun synnytyksen jälkeen päästiin kotiin sairaalasta, niin siinä samassa. Yleensä kai neuvolasta annetaan aika sitten tohon jälkitarkastukseen, ainakin täällä meillä päin ettei tartte ite varailla :)

Oih! Poika kohta jo 3 viikkoa! Huh miten aika menee äkkiä! :heart:

jende & Neela :heart:

Ps. Mä sain neelan viihtymään kantorepussa varmaan tunnin!! Sain siivoottua ja tiskattuakin siinä kun neiti nukkui siellä repussa. Jes!!! Yleensä se ei oo tykänny olla siellä yhtään :)
 
Heippa! Oon käynyt jo parina kolmena kirjoittamassa, mutta aina kun olen ehtinyt kirjoittaa pari lausetta tai kappaleen, niin pikkuinen on herännyt ja sitten onkin kirjoittelu jäänyt kesken... Jospa nyt ehtisin vähän pidemmälle...

Aloitetaan noista kysymyksistä, mistä olette jutelleet;

Imetyksestä... oon ajatellut imettää varmaan puolen vuoden ikään asti, kun se kerran ainakin toistaiseksi sujuu niin hyvin. 4 kuukautisena aletaan kyllä kai maistella soseita ym., ellei sitten käy niin että allergisuustaipumuksen takia pelkkää täysimetystä mulle suositellaan puolivuotiaaksi. Kirjoitan tästä myöhemmin enemmän jos ehdin, mutta nyt näyttää siltä että meidän Elsi on perinyt meidän vanhempien allergisuuden ja siinä tapauksessa täysimetys on suositeltavaa sinne 6 kk. asti.

Rintakumia en ole käyttänyt, vaikka voisi olla hyvä kun rinnat on kyllä tosi arat ja välillä oikein kunnolla sattuu kun neiti vetää ikenet piukassa. Elsillä on nimittäin todella tiukka imuote ja on syntymästä asti imenyt antaumuksella ja ahneesti :) Epäilen vaan vähän, että kun mulla on aika "lyhyet" nännit niin mahtaisiko huolia rintakumia... Tutti kun tuntuu tuottavan juuri siksi ongelmia, että se on niin pitkä ja Elsi rupeaa kakomaan sitä kun menee niin syvälle kurkkuun.

Suolen tyhjennyksestä Lauru kyseli synnytystä silmällä pitäen... Mulle ei sitä kukaan tarjonnut (eikä tuikannut niin kuin Jenddelle), enkä älynnyt pyytää. Jos olisin älynnyt, niin olisin varmaan pyytänyt, koska uskon että olisi ollut mukavampi olo sekä loppuvaiheen supistuksissa että ponnistaessa. Eikä sitten olisi suoli tyhjentynyt siinä ponnistaessa. Mut voin Lauru lohduttaa, ettei sitä ehdi siinä nolostua eikä se siinä tilanteessa edes tunnu siltä kuin voisi ajatella etukäteen. Kysyin mieheltä et oliko se sen mielestä epämukavaa hänelle, niin hän vaan sanoi ettei hänkään siinä ehtinyt ihmetellä asiaa yhtään eikä tuntunut mitenkään ihmeelliseltä.

Jendde peukut pystyssä, ettet ole raskaana uudelleen ja menkat alkavat ajallaan. Tai edes alkavat! Olisihan se aika raskasta olla heti uudelleen raskaana ja kahden ihan pikkuruisen äiti. Mä kuitenkin uskon että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella :hug: :hug: Mut tsemppiä ja verisiä pikkuhousuja (sori mauton toivotus, oli pakko kirjoittaa se)! Täytyy itsekin pitää todella tiukasti mielessä, ettei imetys ole ehkäisykeino, kun meillä tulee ehkäisyasia olemaan kanssa "hankala"... Tarkoitan sitä, että kaikki hormooniehkäisyt tekee mut ailahtelevaksi ja kiukkuiseksi enkä haluaisi niitä enää, ja kondomia inhotaan molemmat. Ihanaa, että Neela on viihtynyt vähän itsekseen ja olet saanut omaa aikaa, ja kiva että saitte uusia huonekaluja!! Ja ihan mahtavaa, että jälkitarkastuksessa kaikki oli niin upeast!!!

Bambina FB:sta olin käsittävinäni, että se leikkaus ei ollut helpoin sun kohdalla. Jos käsitin oikein niin voimia sulle toipumiseen ja tosi kurjaa, että jouduit vielä tämänkin harmin toipumisessa kokemaan!!! Isot halaukset :hug: :hug:

Siili voi tuota sun ensiapukokemustasi! Onko nyt kaikki hyvin? Tiedätkö jo mikä tulehdus oli kyseessä ja riittääkö yksi antibioottikuuri? Toivottavasti :hug: Kaunis nimi tulee teidän tytölle :heart:

Sartsa teidän äiti-poika vierihoitopäivä kuulostaa mukavalta, ja hienoa että imetyskin sujui! Sä olet kyllä hienosti jaksanut opetella pojan kanssa tuota imetystä :hug: ja noista tunteista mitä kirjoitit... Bambina kirjoitteli fiksuja asioita, tämä on kuitenkin niin iso elämänmuutos, että vaikka olisi kuinka valmis ja kuinka onnellinen lapsesta (niin kuin me kaikki), niin myös ristiriitaiset tuntemukset kuuluvat vanhemmuuteen. Kyllä mulla on ollut myös ristiriitaisia tunteita, kun Elsi on muutamana päivänä kovasti itkenyt vatsavaivojaan. Riittämättömyyttä, turhautumista, avuttomuutta, väsymystä, vaikka rakastan tuota lasta aivan mielettämän paljon. Sinä ja me kaikki ollaan juuri niitä parhaita äitejä meidän lapsille :heart:

Laurulle odotus ja synnytystsemppaukset!!! :hug:

Omaa... Käytiin Elsin kanssa ihotautilääkärillä jo, kun Elsillä on n. viikon tullut välillä sellaisia punaisia läikkiä kasvoihin, rintaan ja selkään. Alkaa yhtäkkiä, kestää n. puoli tuntia ja pieni itkee lohduttomasti niiden aikana. Epäiltiin nokkosihottumaa ja sitä se taitaa ollakin, kun miehellä on sitä ollut myös. Mä olen myös tosi allerginen (atoopikko, allergioita ja astma), joten haluttiin heti selvittää että voiko Elsiä auttaa jotenkin. No, lääkäri totesi et näin allergisille vanhemmille olis aika ihme, jos tytär olis täysin allergiavapaa. Mitään muuta iloa käynnistä ei ollut ,kuin että saatiin pari vinkkiä miten helpottaa ELsin oloa niiden todennäköisten nokkosihottumakohtausten aikana. Myöhemmin voi vasta aloittaa lääkitystä, jos tarpeen. Mutta nyt on kaksi päivää mennyt ilman yhtään iho-ongelmia, ja ilman vatsavaivoja, ja se on ihanaa!!! On niin lohduttoman kuuloista kun pieni itkee, vaikka kuinka tietäisi että vauvan elämään kuuluu itku ja on ainoita vuorovaikutuksen keinoja vielä nyt.

Muuten sujuu hyvin. Yritetään pikkuhiljaa opetella rytmiä (vaikka tiedän, että se tulee vasta myöhemmin) rauhoittamalla yöt seurustelulta ja pitämällä valot himmeinä, ja rutiineilla. Toivon, että pikkuhiljaa saisi käännettyä Elsin pidemmät päiväunet sinne yön puolelle, kun edelleen meillä syödään öisin tiheästi. Ja äiti on vähän zombie, vaikka ihan hyvin oon silti jaksellut :) Tänään käytiin ostamassa Elsille juhlamekko, kun me nyt sitten lauantaina oltaisiin menossa miehen hyvän ystävän häihin. Vähän mua jännittää mitä niistä tulee, mutta aiotaan flunssan välttämiseksi pitää Elsi siellä pois muiden syleistä ja lähteä heti kotiin, kun siltä tuntuu.

Nyt pitää mennä! Halit!
Bubunen ja Elsi 2 vkoa ja 5 päivää :heart:
 
Neuvola taas takana, synnytys ei :) Neuvolassa edelleen kaikki arvot tosi hyviä. Ultrattiin nyt sit kun pitää alkaa seuraan sitä lapsiveden määrää. Vesi oli vähentynyt minkä takia pitää nyt sit vkonlopun ajan tarkkailla erityisen huolellisesti vauvan liikkeitä että vesi ei pääse väheneen liikaa. Jos tuntuu normaalila vähemmältä niin sitten sairaalaan tarkistuttaan vauvan sydänkäyrät. Mutta jos muuten ei mitään ihmeellistä oo niin maanantaina on taas käynti neuvolassa ja sit jos siellä huolestutaan veden vähyydestä niin sit heti sairaalaan ja jos ei oo mitään huolestumisen arvoista niin keskiviikkona sitten aletaan käynnisteleen synnytystä. Iiks. Mihin nää päivät oikeen menee?!? Kohta on jo keskiviikko. Vaikka onhan tässä vielä aikaa saada luonnollinenkin synnytys ettei käynnistää tartte.

Joku kysyi niistä kestovaipoista mitä tilasin, että oliko niissä semmoinen kosteuden pitävä kuori ja oli niissä. Tuli nyt jo postissa ja ihan hyvältä näytti ainakin. Siinä tais olla PUL-kangas päällä ja sit semmoinen mikrokuituimu siellä taskussa. Tilasin muutaman varaimun sitten lisäksi. Ainakin noissa oli tosi paljon noita nappivaihtoehtoja kun ovat yhden koon vaippoja. Mutta pitää toivoa että noi on hyviä käytössä. Vaikka nuo oli kyllä niin edullisia että varmasti menevät kirpparilla esim sitten kaupaksi jos ei tuu käytettyä. Kun jossain toisissa nettikaupoissa nuo samat vaipat makso 15,9e ja tuolla vaunulassa 8,9e. Et aika kovat hintaerot on kyllä.

Tuota muovifroteeta saa kuulemma lastentarvikeosastolta missä mies on töissä niin pitää käydä hakeen sieltä ylimääräinen kappale. Ja meillä kävi tosi säkä! Ollaan etitty käytettyä sitteriä eikä oikeen oo löytynyt hyvää mistään. NIin saatiin sitten miehen työpaikalta ilmaiseksi kun siitä oli lähtenyt yks remmi irti toisesta reunasta. En kyllä edes keksi että mikä remmi se oli kun se ei ollut turvavyöosan remmi vaan joku erillinen. Siis tuommoinen perus Emman sitteri, sillä nallekuviolla. Ja sit saatiin vielä 15e:lla Hauckin matkasänky! Sekin oli esittelykappale :) Eli sitteri ja matkasänky yhteensä 15e :D Jee! Matkasänky on kyllä karseen värinen, sellainen tosi värikäs jossa on jotain punaista, sinistä ja keltaista mutta eipä passaa valittaa tuohon hintaan ja matkoillehan se vaan onkin tarkoitettu. Lähinnä siis kun mennään meille kotiin tai kavereille yökylään.
 
PIti tulla tänne kirjoittelemaan tämänaamuisia kuulumisia. Käytiin nimittäin sairaalassa mutka kun aamulla kun heräsin niin tuli semmoista veristä vuotoa. KÄytiin sitten sairaalassa makaamassa käyrällä, mutta vauvalla oli kaikki kunnossa eikä ne oikeen sanonut syytä sille vuodollekaan. Kai se tuolta kohdunsuusta jostian vaan vähän tihkuttaa koko ajan. Kohdunsuu oli auennut yhdelle sormelle ja kaulaa oli edelleen se 2cm jäljellä mitä aiemminkin, mutta oli pehmennyt. Että kyllä siellä on jotain vähän jo tapahtunut. Jospa se nyt sitten käynnistyis itsekseen.

Tylsä viikonloppu edessä kun mies lähti inventaarioon ja on siellä tänään puoleenyöhön ja huomenna sit kasista ysiin illalla :( PItää toivoa että lähdetään synnyttämään niin se pääsee pois sieltä :D Mutta ei sen kummempia tällä kertaa. Pikainen päivitys ja hauskat viikonloput kaikille!
 
Sartsa83
Mulla ois kysymys, johon toivoisin joltain pikaista vastausta...

Mikä neuvoksi, kun: poika syö (etenkin iltaa kohden eli tankkaa yötä varten) todella paljon. Ilmavaivoja on nyt ollut viimeisen viikon todella paljon. Cuplaton autto aluksi, samoin rela-tipat kun annettiin cuplatonin tueksi. Nyt kuitenkin vattavaivat tuntuu pahenevan, koska jätkä nukahtaa aina pullolle (enemmän annetaan pulloa, kun tissistä ei tuu riittävästi eikä jätkä suostu tissiä syömään alun ongelmien takia.. vierihoito meni persiilleen kun jätkä joutu crp arvojen takia vastasyntyneiden osastolle).. eikä siis röyhtäile syötön jälkeen kunnolla. Tästä syystä tänään on alkanut kovat oksentelut, kun röyhyä vaan ei tule ja kun laskee selälleen tai kylelleen, niin hetken päästä oksentaa/pulauttaa lähes kaiken syömänsä pihalle. Röyhtäys ois siis todella tärkeää, mahankin kannalta, mutta minkäs teet kun toinen vaan ei röyhtäise????? Tähän siis kaipaisin kovasti neuvoja... oon lukenu jos minkämoisia mutta lähestulkoon kaikki asennot on kokeiltu... samoin yöllä sitten.. nukahtaa syötön yhteydessä/jälkeen, eikä röyhyä meinaa tulla ja/tai herää eikä meinaa enää nukahtaa takaisin. Miten te ootte toimineet vauvojenne kanssa öisin.. syötöt+röyhtäilyt=herääminen??? Vai onko herätty?? Valoja ei ilmeisemmin ainakaan kannata pistää päälle.. vaipan vaihdon yhteydessä se on vähän pakko että näkee, mutta ootteko onnistuneet senkin tekemään pimeässä ettei tarvitse valoa laittaa päälle?
 
Sartsa Mä en osaa tohon ihan suoraan sanoa mitään, mutta kaverilla kävi vauvansa kanssa just noin, että ensin cuplaton ja relat auttoi mahavaivoihin, mutta hetken päästä ne tuli sitten takas.. Ja hän sitte jätti culpat pois ja mahavaivat helpotti jonkin verran. Nyt parin viikkoa sitten jätti myös noi relat pois ihan kokeilun vuoks ja mahavaivat hävis. Ja tän kaverin vauva on syntymästä asti syönyt pelkkää korviketta. Voithan säkin tietty kokeilla tota, jos onkin niin ettei ne clupatonit ja/tai relat sovikaan pojalle.
Annatko D-vitamiinia? Jos ei merkki vaikka sovi?
Meillä myös Neela oksentaa/pulauttelee välillä paljonkin. Ja varmaan just tuon takia kun aina sitä röyhäystä ei vain tule. Välillä pitelen neitiä pitkiäkin aikoja tossa olalla mutta ei tuu röyhtyä ja hetken päästä sitten pulauttaa pihalle varmaan kaiken syömänsä. Se on ihan normaalia käsittääkseni kunhan vaan nyt ei joka syöttökerralla tapahdu.
Öisin röyhtyytän Neelan aina jos en vaan ite nukahda siihen imettelyyn. Niin kyllä käy melkeen aina.. Neela ei kyllä siihen yleensä herää, siis siihen röyhtäilyyn. En sitten tiiä mikä siihen auttaa jos siihen heräilee. Öiset vaipanvaihdot kannattaa tehdä pienessä ja hämärässä valossa, ettei oo likaa valoa ja kaikki seurustelut jättää väliin silloin.

bubunen :LOL: Kiitos, toivotaan niitä verisiä pikkuhousuja tänne :D Mullakin kaikki hormooniehkäsyt tekee musta ihan hirveen hormoonihirviön.. Siksi en mitään semmosia mielellään ottais ja välillä sitten "unhotuu" noi kondoomit :ashamed:

:hug: :hug: Voi pientä, kun tollasia allergioita tullut :( Toivottavasti löytyy apukeino niihin, ettei pienen tarvitse kärsiä. On varmasti hirveetä katsoa kun toista sattuu :( Mutta ihana juttu, että teillä menee muuten hyvin ja Elsillä ollut myös päiviä ilman mahavaivoja ja muitakin vaivoja! :heart: Varmasti kohta pikkuhiljaa alkaa ne pidemmät unet siirtyä yöhön, siinä vaan menee aikansa ennen kuin vauva "tajuaa" ne rytmit :)

lauru Vautsi, johan ootte halvalla saaneet sängyn ja sitterin! Hyvä tuuri käynyt :) Mekin aikanaan saatiin sitteri ja pinnasänky ihan ilmaseksi ja nyt myöhemmin matkasänkykin. Itellään ei olis varaa ostella mitään uusia hienouksia aina, niin se on hyvä kun välillä osuu kohdalle tommosia tai sitten tutuilta kun saa käytettyinä :)

Noniiin, onhan seillä kohdunsuulla jotain edistystä edes! Toivottavasti ei tule enää verivuotoa. Ja toivottavasti pääset kohta tositoimiin! Ja niinhän sä pääsetkin, mitäs sulla nyt oli viikkoja? Milloin sun synnytys sitten ihan viimeistään meinataan käynnistää?

Omaa. Tänne ei kuulu mitään kummempaa, tätä samaa siis vain. Neelalla menee oikein hyvin, yöt nukutaan edelleen 7-8h pätkissä. Oon yrittänyt pitää neitiä hereillä aina iltaisin ennen nukkumaan menoa, jos ei ite meinaa pysyä. Niin riittää sitten kunnon unet yöksi.

Niin ja tässä taitaa menkat iloitella tulostaan, semmonen tunne alavattassa ollut nyt eilen ja tänään :) Toivottavasti tuleekin tässä kohta..

jende & Neela 10 vkoa! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vähän on näkynyt vielä semmosta verta vuodossa tänään mutta siis ihan tosi minimaalisesti. MIetin vaan, että meniköhän mulla eilen limatulppa kun tuli illalla ennen nukkumaan menoa vessassa käydessä semmoinen limainen klöntti paperiin ja muutenkin vuoto on ollut semmosta paksumpaa eilisen. Että oisko se tulpan irtoaminen voinut aiheuttaa sitä veristä vuotoa vai johtuukohan se vaan tuosta kohdunsuun aukeamisesta. Kun ei siellä sairaalassakaan se nainen yhtään edes kurkannut että mistä se veri tulee. Tökkäs vaan sormet sisään ja katto et mikä tilanne kohdunsuulla. Ei siis sanonut mitään syytä, että mistä se vuoto voi johtua. Ja tosiaan keskiviikkona meillä ois sitten käynnistys jos mitään ei tapahdu ennen sitä. Ennen se on ollut 42 viikkoa kun on täynnä mutta nyt se on muuttunut siten, että käynnistetään näemmä jo 41+3. Vieläkin toivon kyllä, että tää lähtis syntymään normaalisti että ei tarttis käynnistää, jos se kerta on kivuliaampi. Mutta toisaalta yks tuttu sano että sillä käynnistettiin ja kesti tasan kaks tuntia ja lapsi oli maailmassa ja oli ehtinyt saada epiduraalinkin :) ETtä voisin kyllä ottaa tuommoisenkin. Tosin en tiedä että kuin kamalasti repee paikat jos tulee noin vauhdilla muksu ulos. Mut peukut vielä pystyyn, että tässä muutaman päivän aikana tapahtuis jotain itsestään!

Mä oon viettänyt täällä äiti-tytär-päivää meidän äitin kans kun se tuli mun seuraksi tänne kun mies on koko päivän siellä hiton inventaariossa. Käytiin sit kirpparilla ja kokkailtiin yhdessä ja muuten vaan juteltiin. Sekin alkaa olla kuin tulisilla hiilillä kun ensimmäinen lapsenlapsi ei meinaa syntyä :) Mun vaarikin oli jo äidiltä kysynyt, että eikö täältä vieläkään oo kuulunut mitään =) Kun tää on myös samalla vaarin ensimmäinen lapsenlapsenlapsi kun mä oon äidin puolelta ainut lapsi kun äidin kummallakaan sisaruksella ei ole lapsia. Käsken sitten miehen päivittää tuonnen fb:n puolelle vauvauutiset vaikka mun seinälle niin näette tekin sitten jos tässä lähtö tulee ennen keskiviikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ois kysymys, johon toivoisin joltain pikaista vastausta...

Mikä neuvoksi, kun: poika syö (etenkin iltaa kohden eli tankkaa yötä varten) todella paljon. Ilmavaivoja on nyt ollut viimeisen viikon todella paljon. Cuplaton autto aluksi, samoin rela-tipat kun annettiin cuplatonin tueksi. Nyt kuitenkin vattavaivat tuntuu pahenevan, koska jätkä nukahtaa aina pullolle (enemmän annetaan pulloa, kun tissistä ei tuu riittävästi eikä jätkä suostu tissiä syömään alun ongelmien takia.. vierihoito meni persiilleen kun jätkä joutu crp arvojen takia vastasyntyneiden osastolle).. eikä siis röyhtäile syötön jälkeen kunnolla. Tästä syystä tänään on alkanut kovat oksentelut, kun röyhyä vaan ei tule ja kun laskee selälleen tai kylelleen, niin hetken päästä oksentaa/pulauttaa lähes kaiken syömänsä pihalle. Röyhtäys ois siis todella tärkeää, mahankin kannalta, mutta minkäs teet kun toinen vaan ei röyhtäise????? Tähän siis kaipaisin kovasti neuvoja... oon lukenu jos minkämoisia mutta lähestulkoon kaikki asennot on kokeiltu... samoin yöllä sitten.. nukahtaa syötön yhteydessä/jälkeen, eikä röyhyä meinaa tulla ja/tai herää eikä meinaa enää nukahtaa takaisin. Miten te ootte toimineet vauvojenne kanssa öisin.. syötöt+röyhtäilyt=herääminen??? Vai onko herätty?? Valoja ei ilmeisemmin ainakaan kannata pistää päälle.. vaipan vaihdon yhteydessä se on vähän pakko että näkee, mutta ootteko onnistuneet senkin tekemään pimeässä ettei tarvitse valoa laittaa päälle?
Pikaisesti tulin vastaamaan Sartsalle...
Mä kysyin tätä jo neuvolassa, kun musta kanssa tuntui että Elsi tankkaa hurjasti ja sitten tulee ilmaa vatsaan ja itkustelee sitä. Neuvolan täti sanoi että kyllä näin on, se on vähän sellainen kierre näin pienillä. Kun rintaa on hyvä antaa aina kun vauva sitä haluaa, mutta tosiaan voivat ylensyödä ja vetää samalla ilmaa vatsaan. Helpottaa kuulemma ajan kanssa... Röyhtäytystä vaan suositteli avuksi, ei muuta vinkkiä ollut antaa.

Ei kyllä meilläkään röyhtäytys kovin helpolla onnistu, kaikki asennot on myös koitettu. Eli täälläkin on Sartsa kyllä samaa ongelmaa. Kysyin myös samassa yhteydessä tuosta pulautuksesta, mutta kuulemma jos ei kaaressa lennä niin on ihan normaali pulautus, ja yleensä vauva vaan pulauttaa liiat pois. Täti neuvolassa sanoi että näyttää yleensä se määrä enemmältä kuin onkaan, kun se leviää joka paikkaan. Jos kaaressa lentää kauas niin sit on oksennus ja niistä vasta kannattaa huolestua. Eli varmaan poika saa kuitenkin ruokaa riittävästi vaikka pulauttaakin.

En ole laittanut valoja päälle, vaan meillä on toisessa huoneessa valo mikä kajastaa sitten makuuhuoneeseen. Vaipan olen vaihtanut vaan jos tuntuu kovin täydeltä, ja siis siinä kajastuksessa. En ole myöskään öisin röyhtäyttänyt, koska nukkuu kuitenkin öisin nopeasti syömisen jälkeen enkä haluakaan että herää sen enempää.

Bubunen ja Elsi 3 vko ja 1 päivä :heart:
 
Sartsa83
Kiitos vinkeistä jendde ja bubunen :) :heart: ja kiva tietää ettei olla ainuita näitten ongelmien kanssa. Meillä vaan bubunen on lähes pakko yöllä röyhtäyttää, koska sitä huutoo ei kuuntele erkkikään kun alkaa vääntämään masua kun ei röyhtäse. Mutta joskus tosin on kyljellään nukkunu hyvin vaikkei oo röyhtässykään yöllä, et tietty.. no.. niin.. tarvii kattoo et miten tuon yöhomman kanssa vielä tekee.

Mut kiitos. :)

lauru äkkiseltään kuulostais limatulpalta.. tai mahdolliselta semmoselta. Outoa ettei sitä sen enempää sitten sairaalassa kommentoinu. :/ Toivotaan että siellä nyt pian alkas tapahtuun jotakin!!! TSEMPPIÄ!!!!!! :hug:

Sartsa ja poitsu 3vkoa ja 1 päivä :heart:
 
joo, leikkauksesta selvitty...huoh. olihan se tietenkin keskimääräistä vaikeampi ja toipuminen kestää kuulemma ehkä vähän kauemmin kuin yleensä. olishan se ollut ihme, että joku asia tässä mun paranemisessa olis menny putkeen. alkaa masentaa, kun ei tunnu koskaan tulevan kuntoon ja joutuu koko ajan pyytämään toiselta apua, kun on niin kipee. nyt ei saa vähään aikaan kantaa ja nostaa 2 kiloo painavampaa, niin miettikääpä miltä tuntuu kun ei voi omaa lastaan pitää sylissä. imetän kyllä, mutta tyynyjen kera ja silti on erittäin tuskasta!!! :'( mutta kyllä tää tästä, päivä päivältä parempi...

sartsa en mäkään osaa auttaa tuohon röyhtäyttämis-juttuun. meillä auttaa parhaiten se, kun oon ite melko makuuasennossa ja otan vauvan rinnalle mahalleen. siinä mahalteen kun ähkii, niin useinmiten röyhy sieltä tulee. öisin kuitenkin harvemmin, kun tosiaan on umpiunessa. mutta tosiaan kun meillä ei yhtään valitella mitään mahavaivoja, niin en oo sitten öisin jääny väkisin röyhtäyttään vaan hetken pitäny pystyasennossa ja laskenu takas nukkumaan.

tuosta vierihoidosta...sekin on toki hirmu yksilöllistä, mutta mun siskolla vauva joutui olemaan teholla tarkkailussa yli viikon verran, ja oppi syömään jo pullosta, mutta kotiinpääsyn jälkeen kuitenkin oppi vielä tosi hyvin tissille, ei ollut mitään ongelmia! ja kun ajattelee et tosiaan reilu viikko meni kuitenkin pullotellessa. sehän voi olla vaan, ettei opi sitä hommaa tai sitten se vie vaan aikaa. niinhän sitä joka puolella toitotetaan, että kärsivällisyyttä! usein ajatellaan, että imetys on sellanen asia että se vaan sujuu luonnostaan, mut se ei tosiaankaan ole! nimimerkillä edelleen rintakumi käytössä, ja sillä mennään varmasti loppuun asti... : /

niin ja meillä siis tuo yö menee niin, että kun kuulen että pikkuinen alkaa ähisemään, niin menen ite käymään vessassa ja laitan samalla keittiöön valot. ne valot kajastaa sillee et näen vaihtaa vaipan ja syöttää. teen molemmat olkkarissa kun meillä on siinä hoitopöytä ja imetän nojatuolissa. makkariin ei mahtunut hoitopöytää ja ajattelin etten sinne sitä haluukaan, että mies sais vähän edes nukuttua kun käy kuitenkin töissä. sitten syötön jälkeen ollaan hetki pystyasennossa ja kannan toisen omaan sänkyyn. sinne jää hetkeksi ähkimään, mutta nukahtaa kuitenkin.
melko pian haluun kuitenkin siirtää pojan sängyn kauemmaksi musta, koska se aina haistaa/kuulee/aistii kun mä liikun ja havahtuu siihen. se on ärsyttävää!!! :p mutta näin me ollaan menty alusta asti ja täytyy sanoo että hienosti on mennyt, heti ekasta yöstä lähtien nukahtanut ja nukkunut omassa sängyssään! :D ja nyt taas vetää monen tunnin päikkäreitä vaunuissa. :D

siili ehkä tossa parin viikon päästä vois olla jo treffi-kunnossa...?! sovitaan vaikka fb:ssa tarkemmin että missä ja millon! =)

sori kun ei tullut tän enempää kommentoitua... :(

jaahas, tää lähtee vähän lepäilemään. :wave:

b & poikanen 2kk 4pvä :heart:
 
Lauru kylläpäs tosiaan saitte halvalla nuo tavarat! Tosi hienoa! Kyselit jonkun aikaa sitten noista muovitetuista froteelakanoista... meillä on pinnasängyssä äitiyspakkauksen muovitettu lakana tavallisen alla siinä kohdassa, missä vauva nyt suunnilleen nukkuu. Mutta koska hän nukkuu tällä hetkellä äitiyspakkauksen laatikossa, joka on nostettu pinnasänkyyn (siis sen hetken mitä siellä nyt nukkuu, suurin osa yöstä menee meidän sängyssä) tai meidän sängyssä, niin muovitetusta lakanasta ei ole paljon hyötyä :) :) Eipä ole onneksi tullut pissa/kakat läpi vaipasta kuin kerran, ja se osui sinne pinnikseen muovilakanan päälle :)

Ylihuomenna sulla on viimeistään jännät paikat! Ihanaa, vaikka toivotaan nyt kovasti et vauva lähtis syntymään ennen käynnistystä. Tsemppiä oikein kovasti, ja käydään fb:sta kurkkimassa tilannetta :hug: :hug:

Bambina kyllä sulla nyt on paljon vastoinkäymisiä synnytyksen jälkeen/siihen liittyen! :hug: :hug: Tosi kurjaa. Voi kun nyt loppuisi kuitenkin tähän leikkauksesta toipumiseen, ja saisit vihdoin ja viimein alkaa nauttia arkielämästä ilman noita fyysisiä rasituksia.

Vitsit miten hienoa tuo teidän poikasen nukkuminen! Meillä ei oikein nukuta vaunuissa, eikä ainakaan omassa sängyssä. Sylissä ja meidän sängyssä menisi kaikki unet mieluiten meidän Elsillä! Onko sulla jotain vinkkejä miten olette saaneet tuon uniasian sujumaan noin hyvin? Elsin siis saa johonkin muualle nukkumaan vain jos nukahtaa tosi syvään uneen sylissä. Poikkeuksena auton turvaistuin, jossa nukkuu tosi hyvin... Vitsi kun siinä voisikin nukuttaa toista, niin meidän nukkumiset sujuisi ihan mallikkaasti :D

Sartsa mäkin toivottelen sulle tsemppiä ja kärsivällisyyttä imetys&röyhtäytysasiaan... Mulle muutama ystävä sanoi etukäteen, että imetys ei todellakaan ole helppoa vaan voi vaatia paljon treeniä eikä välttämättä silti ala sujua. Mun mielestä se oli tosi hyvä kuulla etukäteen, koska jotenkin olin vaan ajatellut että imetys nyt menee itsestään. Meillä Elsin kanssa se onkin sujunut tosi helposti, Elsi iskee kiinni rintaan kuin sika limppuun, mutta nuo vatsavaivat ja röyhtäytys... ei sujukaan yhtä hyvin. Mut onneksi vatsavaivat kestää yleensä kuitenkin vaan aikansa! :hug: Ja tosi paljon sä oletkin nähnyt vaivaa tuon asian eteen ja paneutunut pojan mahavaivojen helpottamiseen :hug:

Omaa. Me oltiin lauantaina Elsin kanssa häissä. Mies on tuntenut sulhasen 5-vuotiaasta asti ja on aivan ihana pariskunta, niin haluttiin mennä koko perhe (jos kaikki ei olisi mennyt näin hyvin niin mies ois mennyt yksin ja mä olisin jäänyt Elsin kanssa kotiin). Oli kyllä aika rankka reissu ja kotiin päästyä ajattelin et en ikinä enää roudaa näin pientä vauvaa mihinkään tuollaiseen juhlaan. Mutta jälkikäteen olen tosi iloinen että tuli mentyä! Mulla oli aivan typerä hamevalinta, imetys sujui vaan jos otin mekon puoliksi pois ja siellä olikin sitten puolialastomana ainut mahdollinen imetyspaikka kylmä ja kalsea vessa tai toisena vaihtoehtona kylmä ja kalsea kellaritila :) Oli tarkoitus syöttää pääasiassa Elsiä siellä pullosta, mutta koska hän sai nokkosihottumaa ja oli ihan yliväsynyt, niin pullo ei kelvannutkaan... Niinpä meidän perhe kökötti siellä kellarissa 1,5 tuntia kun Elsi itki väsymystään. Miehen kunniaksi on sanottava, että hän ei hievahtanutkaan vaan halusi olla mun tukena, vaikka yritin sanoa että vois mennä sinne juhlatilaan. Juuri kun oltiin luovuttamassa ja lähdössä, niin Elsi lakkasi itkemästä ja nukahti, ja sit ehdittiin vielä pari tuntia nauttia häistä. Kotona tuli kyllä aikamoinen helpotuksen huokaus! Mutta, vinkkinä, meillä Elsi ei ainakaan suostunut pitämään bebypeltoreita (kuulosuojaimet) päässä, eli jos olette menossa johonkin meluisampaan tapahtumaan ja aiotte käyttää vauvalla kuulosuojaimia, niin kannattaa tsekata etukäteen että suostuuko vauva niitä pitämään!

Siellä kuulin että yksi tuttava sai viime viikolla vauvan, joka oli 57 cm pitkä, melkein 5 kg painava ja pään ympäryskin 40 cm! On siinä ollut synnyttämistä :)

Meille kuuluu oikein hyvää suurimman osan ajasta, ja osan ajasta harmittaa hirveästi pikku Elsi raukan puolesta, kun toinen joutuu kärsimään nokkosihottumasta! Se on niin kurjaa kun pieni itkee sitä kutinaa ja poltetta pää punaisena! Ja sit vielä satunnaiset vatsavaivat siihen päälle :( Kotikonstein eilen mitattiin Elsin pituutta, kun oltiin mummolassa ja pappa oli ihan varma et Elsi on jo 55 cm pitkä. Omalla mittauksella saatiin 52-53 cm. Saas kattoa sit ensi viikon neuvolassa, että mitä silloin on...

Bubunen ja Elsi 3 vko 2 pvä :heart:
 
lauru Hyvin voi olla limatulppa. Siltä tuo ainakin kuulostais :) Ja vois kyllä hyvin kuvitella, että sen tulpan irtoaminen on aiheuttanut sen vuodonkin.
Eihän sulla sitten ole enää kuin päivistä kiinni tuo, että synnyttämään pääset! Mä pidän peukut, että jotain alkaa tapahtumaan tässä parin päivän sisällä, ettei tarvi käynnistää! Ja toivottavasti sulla sitten menee kaikki hyvin synnytyksessä :hug:

bambina :hug: :hug: :hug: Toivottavasti nyt toivut pian! Ei oo varmaan yhtään kiva kärsiä kivuista, kun ei oo synnytyksestäkään kauaa aikaa, ja kun ei sekään sulla ollut mikään maailman helpoin. Voimia ja jaksamista sinne! :heart:

Teillähän on hyvä tuo, kun poika alusta asti nukkunut hyvin omassa sängyssä :) Meillä ei asia ole koskaan ollut ihan niin.. Alussa nukkui kyllä omassa sängyssä, mutta heräili hirveen usein, välillä varmaan tunnin välein. Tai sitten ettei nukkunut ollenkaan siellä. Ja kokeilin kaikkea, että suostuis siellä nukkumaan muttei siitä tullut mitään.. Niin nyt sitten nukkuu meijän sängyssä, kun en jaksanu enää taistella sen nukkumisen kanssa. Joskus sitten on vielä kovempi taistelu edessä sen omassa sängyssä nukkumisen kanssa kun kerran oon päästäny viereen nukkumaan :D

bubunen Ihana juttu, että olette päässeet Elsin kanssa kunnolla liikenteeseen :) Eka kerta jollain isommalla reissulla on aika jännä kokemus :D Mutta onhan se hyvä semmosia tehäkin, niin tottuu sitten siihen menoon kun on pieni lapsi mukana.

Hui kamala kuinka iso vauva sun tutulle on tullut! :eek: Herranjumala! Tollasen alle 3-kilosen synnyttäneenä voi itestä sanoa, ettei musta olis grammaakaan isompaa tullut ulos, tai jos olis niin olisin varmaan vieläki Kättärillä tikattavana! Ja miten sitten ton kokoinen.. Noita on varmaan aika harvassakin. On kyllä varmaan ollut vähän synnyttämistä tommosessa :D

:hug: Voi ei, noita Elsin ihottumia :( Voimia!

Omaa. Meillä oli tänään isyydentunnustus. Mä olin kuullut siitä kaikkia kauhutarinoita, että siellä on hirveet kuulustelut lapsen äidille yms. Mutta ei meillä kyllä ollut.. Mentiin vaan sinne ja laitettiin nimet varmaan 10:een paperiin ja sit lähettiin kiitää sieltä. Että semmonen vaan oli, mä kuvittelin, että siellä menis joku tunti :D Mutta ei mennykään kun ehkä 5 minuuttia.

Ja kelaan kävin viemässä tänään jälkitarkastus todistuksen vanhempainrahaa varten, toivottavasti ne nyt osaa hoitaa asiansa, kun aina mun tuurilla käy jotain. Ettei mene paperit perille tai jotain vastaavaa. Kävin varmuuden vuoks viemässä sen sinne tiskille, etten jättäny siihen postiluukkuun.. Luulis nyt ainakin menevän perille! :D

jende & Neela :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkoi eilen aamuyöstä mun ihan ekat supistukset tuossa vajaa viis! En siis eka ees hoksannut, että ne oli supistuksia kun ne tuntu vaan semmoisilta menkkakivuilta, mutta kun ne tuli melko säännölliesti vartin välein ja kesti sen minuutin niin hoksasin , että niitä ne nyt sit on. Mutta niitä kesti sen pari tuntia ja sit väheni johonkin yhteen tunnissa. PUoli ysin jälkeen niitä tuli enää kaks ennen kymmentä ja ne loppu. Kymmeneltä meillä oli taas se neuvola jossa ne kattoi taas sen lapsivesitilanteen. Terveydenhoitaja laittoi meille jo huomiseksi varalta lähetteen sairaalaan, kun sitä vettä ei ihan kamalan paljon ole. Sanoi että varalta näin, vaikka vauva liikkuukin vielä tosi hyvin. Mutta kuulemma ne sieltä sairaalasta sitten tänään soittavat että mennäänkö huomenna vai keskiviikkona kun lääkäri siellä päättää asian. Eli jos tää nyt ei tänään synny niin voi olla, että huomenna mennään jo käynnisteleen keskiviikon sijasta. Iiks. Ja nyt on taas tullut ihan kolme supistusta vaan, mutta ehkä kerran tunnissa. Jotain on siis tapahtumassa mutta ei vaan vielä kunnolla. Saas nähdä mitä ne sanoo kun soittavat että käynnistetäänkö huomenna vai keskiviikkona vai syntyykö meidän masukki tänään itse!
 
lauru Vautsi vau! Hyvältä kuulostaa noi sun supparit. Tosta se lähtee :) Muutama päivä enää korkeintaan niin säkin olet äiti! Ellet sitten jo ole synnyttäny ;)

Omaa. Tänään mennään miehen äidin kämpille maailailee seiniä ja siivoilee.. Kun miehen äiti on tällä hetkellä Japanissa (on siellä 2 viikkoa ja lähti siis viikonloppuna), kun kävi semmonen tosi ikävä juttu, että miehen äidin isä, eli siis tämä miehen vaari oli viikonloppuna tehnyt itsemurhan :( Ja he asuu Japanissa. Miehen äiti on myös japanilainen, ja mies puoliksi japanilainen. Ei tuo tapahtuma miehelle ollut niin kova paikka, koska ei ole montaa kertaa edes nähnyt tätä vaaria, kun ne tuolla toisella puolella maapalloa asuvat, eivätkä puhu Suomea. Mutta miehen äidille on varmaan aika kova paikka, niin mennään nyt sinne hänen asunnolle jotain tekemään, ihan vaan hyvää hyvyyttä.. Että olis sitten kiva palata kotiin :)
Saa vaan nähä kuinka tää pikkulikka päästää mitään tekemään jos taas ollaanki sylivauva-tuulella tänään.. Siltä se ainakin vaikuttais tähän mennessä :D

jende & Neela :heart:
 
Sartsa83
Siili ja miksei muutkin. Me tehtiin nyt se ratkasu et jätettiin noi kaikki tipat pois ja nyt vatta toimii paremmin!!! Vielä kun keksis miten sen täyttää niin että poika ois pidempiä aikoja yöllä kylläisempi, niin hyvä ois! Kun ollaan kokeiltu tota maissivelliä neuvolan luvalla nyt iltasin antaa se 20ml noin 100ml:iin maitoa eikä SEKÄÄN tunnu täyttävän!!! Pohjaton kaivo tuo jäpikkä!! :D Mutta niin siis.. vatta helpotti kun jätettiin tipat pois.. eikä nyt olla d-tippojakaan annettu.. osittain vähän unohtunukin.

Ja imetysasiaan.. menee paremmin, mutta vaan oikeasta tissistä tulee varsinaisesti ja siitä sitten syötellään noin 3krt päivässä, joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta ilman stressiä! Ja jätkä tarttuu nyt tissiin joka kerta!!! :) että tuo vähäinenkin tissittely saa kyllä hyvän mielen.. vielä kun sais toisen masun täyttymään paremmin!

Sartsa ja poitsu 3vkoa 3pv :heart:
 

Yhteistyössä