~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Nyt ollaan sitten kotiuduttu meidän suloisen nyytin kanssa.

Kirjottelen nyt synnytyksestä ihan ulkomuistista, kun en vielä ole saanut synnytyskertomusta itselleni. En varmastikaan meinaan jaksa tulla kirjoittelemaan kauhean usein tänne nyt hetkeen. Lueskelen kyllä juttunne.

Ennen synnytystä suunnittelin, että sairaalaan vasta kun on aivan pakko mennä kivunlievityksen takia, kivunlievitykseksi epiduraali ja sormet ristissä, ettei tulisi repeämiä. (Välilihaa venyttelimme miehen kanssa repeämien estämiseksi lähes joka ilta.) Ei ihan mennyt niin, mutta melkein.

26.9. aamulla herätessä noin klo 10 alkoi epäsäännölliset lievät menkkajuilimiset, sellaisia, jota nyt tuli ja meni jo aikaisemminkin. Klo 14 sanoin miehelle, että lieviä supistuksia tulee noin 5-10 min välein. Eivät oikeastaan haitanneet mitenkään vielä. Klo 15 mies lähti kehoituksestani hallituksen kokoukseen. Sanoin, että soittelen, jos tulee hätä, ja eihän hänellä menisi kuin 15 min, kun olisi kotona. Siinä sitten seurailin tilannetta rauhallisesti, kävin lämpimässä suihkussa ja lämmittelin välillä viljapussia. Klo 18 alkoi supistukset olemaan 5 min välein ja ne alkoivat hieman jo haitata tv:n katselimista. Harkitsin soittamista miehelle, mutta ajattelin mennä vielä lämpimään suihkuun ensin. Klo 19.45 mies ei vieläkään ollut tullut, mutta soitin vielä siskolle ensin, koska tämä oli soitellut. Puhelun aikana mies saapui kotiin. Lopetin puhelun ja sanoin miehelle, että nyt lähetään sairaalaan.

Sairaalassa olimme 20.20 ja kätilö otti käyrää, jonka aikana supistukset tulivat noin 2-3 min välein ja olivat todella kivuliaita. Kätilön kokeillessa kohdunsuuta hän totesi vauvan pään olevan jo todella alhaalla ja sitten hän rupesi kyselemään onko yhtään ponnistuksen tunnetta. Lievästi sitä oli. Kätilön ilme oli mainio tässä kohtaa. Totesi minun olevan auki 8 cm ja että nyt siirrytään vauhdilla synnytyssaliin. Kivun lievitykseksi en kerinnyt saamaan mitään, kätilö sai kuitenkin minut kokeilemaan ilokaasua vastusteluistani huolimatta. Kokeilin kerran sitä hengittää ja siitä ei ollut mitään apua ja siitä tuli vain pehempi olo. Mies kävi nopeasti lämmittämässä pari jyväpussia, joista sain edes hieman lohtua. Kätilöillä oli vuoronvaihto, joten seuraava kätilö kävi esittäytymässä kandin kera ja taas kokeiltiin kohdunsuuta. Tällöin lapsivedet menivät, väriltään vihertävää. Supistusten kivut lievenivät huomattavasti tämän jälkeen. Olin täysin auki ja sain luvan ponnistaa jos ponnistuttaa. Ponnistin 7 min ja tyttö oli pihalla. Ponnistuksen aikana kipu oli ihan siedettävää, tunsin kuitenkin, että nyt repeää yläosista ja hieman kirveli. Jälkeiset kestivät hieman aikaa tulla, mutta tulivat kaikki pois. Kokonaisuudessaan synntys kesti 7,5 tuntia.

Tyttö syntyi klo 21.37, painoa 3430g ja pituutta 49cm. Apgar pisteet 9/9/10. Synnytyssalissa olimme hieman pidempään noin 6 tuntia, koska vuosin hieman enemmän. Tikkejä tuli 4 tai 5. Yhteensä vuotoa arvioitiin 800ml. Sain litran Ringeriä ja oksitosiinia hieman verenvuodon takia.
Mies oli hieman ihmeissään, koska olivan valmistellut häntä, että asiat voivat hieman kestääkin. Ei jäänyt hälle kuitenkaan traumoja, vaikken kironnutkaan häntä alimpaan helvettiin (tätä oli ilmeisesti odottanut). Mulle synnyttäminen on siis helppo juttu, ainakin tällä kerralla oli.

Siirryttiin lapsivuodeosastolle, jossa ne sitten kiduttivat mua ja tyttöä 5 vuorokautta, kun maito ei noussut rintoihin (ei ole vieläkään noussut). Melkein antoivat tytön kuivahtaa, vaikka yritin kovasti tivata lisämaidon perään. Kun paino oli laskenut jo ihan rajoille, niin sitten vasta älysivät lisämaidon tarpeen. Ovat niin imetyksen perään, että oikein ärsyttää. Sanoivat, että toisilla maito nousee vasta myöhemmin kotona. En usko, että mulla maito nouseekaan, mutta vielä kuitenkin yritän imettää. Kokeilin kerran lypsämällä ja maitomäärä oli alle 5 ml. Tiheästi kuitenkin imutellaan 1-2 tunnin välein ja pitkänkin aikaa. Äidinmaidonkorvikkeella siis mennään muuten, jonka määrää arvioin vaavin tyytyväisyyden mukaan. Sain ohjeetkin, mutta oma metodini on kyllä paljon parempi.

Kätilön tullessa kyselemään jäikö synnytyksestä jotain mieltä painamaan ja voisiko sitä vielä ajatella synnyttävänsä toisenkin, niin totesin, että synnyttämään lähden koska vain, mutta lapsivuodeosastolle en halua tulla itseäni ja lastani kiusaamaan. Toisin sanoen ensi kerralla tahdon pois lääkärin tarkastuspäivänä. Osaan kyllä antaa pullosta ruokaa ensi kerrallakin.

Mutta helppo vauva muuten on, ja nyt kun pääsin kotiin, nukuin paremmin kuin koskaan. Viiden sairaalassa olo yön aikana, nukuin ehkä yhteensä 8 tuntia, joten nyt kotona 4 tuntia putkeen tuntui ihanalta.

terp ja pikkuriikkinen 6 pvää
 
Sartsa83
Onnittelut terp!!! :flower:

lauru 1h 59min.. :headwall: Meillä oli pojan kans alussa kans tota et menee läpi... en osaa tarkkaan sanoa mistä johtuu, koska se yhtäkkiä vaan loppu. Mutta voi olla että vastasyntyneen pippeli jotenkin menee siellä vaipassa sitten silleen että se suihkuttaa, etenkin kun on kyljellään.. en tiiä. Samaa ihmettelin itekin sillon.

bambina no mulla on datanomin koulutus (tietojenkäsittelyn perustutkinto) ja jäin sairaslomalle ja sitä myöten äitiyslomalle automaatioasentajan koulutuksesta (teollisuus alan sähköasentaja). Töissä oon viimeks ollu helmikuussa 2009 metallifirmassa koneenasentajana. Se oli oikeeta unelma hommaa! Sai painaa äijien kanssa fyysisiä töitä hullun lailla ja juttu luisti! :) Sit iski taantuma ja koska mulle oltiin tehty määräaikanen soppari koska mulla ei ollut minkäänlaista koulutusta alalta, niin ei voitu tietenkään jatkaa sopparia kun oltiin jo 3 irtisanottu ja monia lomautettu. :( Sekös mua vitutti kun joutu sit miettii vaihtoehtoo.. ajattelin sit fiksuna et käympäs tommosen sähkärin tutkinnon aikuiskoulutuskeskuksessa, et voin sitten palata niihin hommiin ja on sitten työkokemusta koneenasennuksista + vielä sitten ois koulutusta sähköpuolelta et pystyis lukeen sähkökaavioita ja asentaa koneisiin sähköjä. Mut.. huomasin opiskelun puolessa välissä että se ei ollukaan sitä mitä olin luullut... eli nyt ei sitten oikeestaa kiinnostas yhtää palata sinne kouluun, mut jos sattusin pääsemään takas töihin alalle, voisin käydä sen lopun 4kk töitten ohessa pois.

Ja syy siihen miks sanoin tietäväni liikaa lastenhoidosta, on se että oon opiskellu sosiaali- ja terveysalaakin, tosin lopetin kesken 7kk:n jälkeen ja sitten oon alottanu lasten hoitamisen jo 10-vuotiaana. Yläasteella mun ns. "työt" oli tuttujen lapsien hoitoa viikonloppusin.

Eniten mua on vaivannut se, että mä juuri mietin liikaa. Oon liikaa asettanu pojan samaan kaavaan muitten hoitamieni lasten kanssa, vaikka nimenomaan meidän poika on oma yksilönsä. Ja sit kun on tienny mitenkä saa kiukkusen lapsen rauhottuun tai muita hoitojuttuja ja ne eivät tehoakaan meidän lapseen, on menny sormi suuhun että "mitäs mä nyt teen? Mä oon huono äiti kun en osaa hoitaa lastani". Kunnes mä tajusin että kun oma lapsi syntyy, pitää "alottaa pohjalta". Pitää vaan nollata aivot kaikesta mitä tietää ja opiskella sen lapsen kanssa, lukea sitä omaa lastaan ja luoda lapsen mukana sitä omaa kasvatustyyliään. :) Että kyllä tämä tästä. :) Nyt kun on ite tajunnu että mä en todellakaan ole huono äiti. Tää on uutta nyt mulle kun oon täysin vastuussa pienestä ihmiselämästä ja mä olen ÄITI!!! :)

Voi kumpa mäkin voisin sanoa saaneeni tarpeekseni imetyksestä. Siis tossa mielessä. Meillä alkaa oleen imetys lopuillaan.. siis se mitä sitä nyt ees on yritetty.. ollaan siirtymässä täysin pulloruokintaan ja tuttiakin aletaan jo imeskellä enemmän. Ja sillä se on nyt nukkumaankin aika usein rauhottunu, mutta ei omaan sänkyynsä. Mä en jaksa enää ees miettiä tota imetystouhua kun vituttaa muuten ihan tarpeeks. Se on voi voi meidän osalta.. asiat meni miten meni eikä riittäny enää kärsivällisyys opetella sitä uudelleen. Mutta pojasta on tullu sen verran seurallinen ja hymyilevä tapaus, että yks imetys ei enää niinkään haittaa, vaikkei sitä olekaan.

jendde kiitoksia. :) :heart: :hug: Oot niin ihana ja kultanen. OOOH!!! Noinko aikasin niitä hampeja voikin alkaa tulemaan!!! Justii tänään mietin sitä ja juteltiin siitä poitsun tulevan kummitädin kanssa... kun tuo kuolaa jo nyt ihan mahottomasti.. ja tosiaan vasta 6vkoa täytettiin! Hyvä tietää tuo!

bubunen hui mikä reissu! :) Onneks selvisitte siitä! :heart: :hug:

VOI VITSIT terp minkämoinen synnytys sulla oli! Melkein käy kateeksi! :) Ihan mahtavaa! Harmi vain tuo imetys touhu.. mutta voin täysillä samaistua suhun! Tsemppiä siis siihen! Jännä et ne anto noin pitkälle sen sairaalassa mennä, että tyttö melkein kuivahti! :/ Ihme touhua!

Omaa. Tänne ei sen kummempaa.. päivät ja yöt alkaa mennä pikku hiljaa omalla painollaan ja poika kasvaa ja kehittyy ihan silmissä! Saa nähdä jaksaako sylikummi ees kannatella jässikkää ristiäisissä. :D Maito annoksetkin on taas nousseet mutta välit pidenneet. Nyt syödään noin 3 tunnin välein 120-150ml ja sekin syönti saattaa tapahtua erissä ja mennä noin tunti. Yöllä eka pätkä on 4-5tuntia ja sitten seuraava on noin 3tuntia.

Sartsa ja jäbikkä 6vkoa ja 1pv :heart:
 
bubunen Hui hitsi mikä juttu! :O Varmaan otti koville, toivottavasti sun toipuminen lähtee nyt käyntiin! :hug: :hug: :hug:

terp Kiitos synnytyskertomuksesta. Aika pikaista hommaa siis ollut siellä teillä ;) Kiva että kaikki meni hyvin ja pääsit "helpolla". Vai voiko sitä sanoa noinkaan, eihän se synnytys koskaan helppo ole sinällään.. Munkin käy melkeen kateeks sua, kun noin hyvin menny sulla kaikki synnytyksessä! Mutta aika ihme touhua siellä vuodeosastolla kun ei lisämaitoo annettu! Tosi ihmeellistä..

Sartsa Teillähän vedetään oikeen kunnolla maitoa :) Meillä tyttö syö just sen 120ml. Yleensä 100ml tai sitten vähemmän. No mutta kun teijän poika kun on isompi ni enempi tarviikin :) Ja oikeen hienosti nukutaankin teillä! Vautsi. Varmaan on alkanu tuntua jo vähän helpommalta tuo elo kun jotain rytmiäkin näkyis jo olevan? :)

Ja juu tosiaan, jostain luin joskus sen, että ihan hyvin voi 2kk iässäkin alkaa hampaita tulla. Ja semmostakin kuulin kaverilta, että joillan vauvoilla voi joskus harvoin olla jo syntyessä hammas tulossa :D Varmaan tosi harvinaista siis, mutta niin voi olla jos siis tuo paikkansa pitää.

Omaa. Meillä oli tänään 3kk neuvola :) Paino 5740g, pituus 58cm ja pää 40,2cm. Hyvin kasvanu siis. Tuli kolme rokotustakin. Ekana 2 rotavirus-systeemiä, siis niitä suun kautta annettavia. Samoja kun viime neuvolassakin saatiin 1kpl. Siitä tuli sillon ihan hirveet mahavaivat neitille, eli nyt vähän jännäillään täällä tuleeko vaivoja.. Sit annettiin eka annos sitä yhdistelmärokotetta, mikä lie nyt olikaan nimeltään. Ja sitte vielä se uus pneumokokkirokote. Ekasta piikistä neiti ei ollu moksiskaan, mut sitten siitä toisesta tuli hirvee huuto. Varmaan loukkaantui kun tultiin pistämään, kun pitkään sen piikin jälkeen väänteli kunnon tekoitkua :D Nyt siis odottelen tässä, että tuleeko jotain oireita noista, toivottavasti ei. Nyt Neela on nukkunu tosi paljon, mutta vähä väliä hereilee itkemään. Ihan selvästi on väsyny ja haluais nukkua, mutta kokoajan joku sen herättää. Varmaan saattaa olla tukala olo niistä rokotteista tai jotaki..
Nyt sitten otin tommoset minipillerit.. Neuvolantäti ne mulle tyrkkäs mukaan ja sanoi, että kirjottaa sitten reseptin jos ne mulle sopii. Odotella vaan menkkoja alkavaks ennenku ne voi alottaa. Ties minkälainen hormoonihirviö musta taas tulee. No mutta pääasia nyt on, ettei ole ihan heti tulossa toista vauvelia. Olkoon se ehkäsy sitten mikä vaan, koska pariin vuoteen ei oo suunnitteilla mitään pikkusisarus projektia meillä todellakaan..

Imetyksestä näköjään ollu tässä jonkin verran puhetta.. Mä oon ihan "tietämättäni" vähentäny sitä nyt :O Tarkotus oli johonkin 4kk ikään imetellä enemmän ennen kun korvikkeen puolelle siirryttäis.. No nythän neiti on jo 3kk.. Eli samapa tuo kait. En mä sitä meinannu kokonaan lopettaa vielä hetkeen, eli siis välillä imettelen. Tänään Neela on syöny tissistä 3 kertaa. Muuten sitten korvikkeella. Ja kun on tullu noita soseita ja vellejä kokeiltua, niin ne tietty myös vähensi sitä maidon tarvetta. Ihan kiva näin, koska muakin on välillä ruvennu ottamaan toi imettäminen päähän. Mukavaahan se kuitenki on, läheisyys ja sen semmonen. Mutta välillä vaan ottaa niin nuppiin, varsinki jos kokoaika saa olla istumassa.. Öisin kuitenkin Neela syö pelkästään tissistä. Varmaan kyllä joutuu ruveta öisin nousemaan lämmittelee maitoa, kun ei enää tunnu riittävän toi tissimaito.

jende & Neela 3kk :heart:
 
Heippa!

Enpä ole paljon jaksanut viime aikoina kirjoittaa, Tyksireissun jälkeen on aika mennyt ihan toipuessa ja Elsin vatsaa hoivatessa... Kyllä verilitran menetys on nyt tuntunut olossa ja ehkä jäi myös univelkaa sairaalassa nukutuista huonoista öistä. Ja mun antibiootit veti Elsin vatsan ihan ripulille, on vaihdettu n. 10 kakkavaippaa päivässä ja tietysti toinen on itkenyt kipeää vatsaansa paljon. Lisäksi meni vielä saavutetut päivunirytmit täysin sekaisin sillä sairaalareissulla, Elsi ei siellä saanut nukuttua kuin pieniä pätkiä päivisin, ja vasta eilen saatiin kotonakaan nukuttua pidempää päiväunta (meillä siis nukuttiin jo säännöllisesti 3 tunnin päiväunia ennen tyksin reissua). Että todella rankka oli tuo viime viikko meidän perheessä. Onneksi antibioottikuuri loppui sunnuntaina, ja Elsin olo alkaa jo selvästi kohentua. Eilenkin enää viidet ripulit...

Pistän neuvolakuulumiset nyt saman tein tähän, kun koskaan ei tiedä koska kutsu kuuluu...

Neuvola tiistaina 5.10., ikä 6 viikkoa ja 3 päivää:
Paino 4410 g ( vajaa kahden viikon takaisesta tullut 480 g, mikä on aikas huima tuo ripuli huomioiden)
Pituus 54 cm
Pään ympärys 37,5

Neuvolatäti kommentoi, että kasvaa ihanteellisesti rintaruokinnalla. Hurjan jänteväksi ja kommunikoivaksi kehuivat myös, ja tietysti äiti on aivan samaa mieltä :) :)

Kiitos muuten kaikille taas tsemppauksista :) :heart:

Terp kiva kun jaksoit kirjoittaa synnytyskertomuksen. Niitä on tosi mielenkiintoista lukea. Synnytys taisi mennä aika mukavasti, kurjaa vaan että jouduit kitumaan osastolla niin kauan! Eivätkä suostuneet antamaan lisämaitoa. Me ollaankin sitten oltu samaan aikaan Tyksissä, koska mä olin siellä viime viikon maanantaista keskiviikkoon tuon kaavintareissun takia. Olin 310 osastolla. Ja kyllä olin todella valmista kamaa pääsemään pois sairaalasta tuon parin päivän jälkeen, on se sairaalassa olo todella puuduttavaa touhua. Täytyy kyllä sanoa, että mulla sekä synnytysreissulla että tällä osui kohdalle todella hyvää ja motivoitunutta henkilökuntaa, kun tiedän että Tyksissä työskentelee todella erillä tavalla potilaisiin suhtautuvaa sukankuluttajaa. Mutta nyt siis teillä loppu hyvin, kaikki hyvin :)

Jendde hienosti on Neela kasvanut :) :) Kertoile sit sun kokemuksia niistä minipillereistä, mulla on myös kova pähkäily tuon ehkäisyasian kanssa juuri tuon hormonihirviövaaran takia :) Toivottavasti sopivat sulle!!!

Sartsa mahtavaa miten pitkä pätkä teillä jo nukutaan yöllä! Hienoa, säkin ehdit pääsemään oikein kunnolla syvään uneen jo jos vaan muuten saat nukuttua! Ja tuosta äitiyden kokemuksesta, ei mulle ainakaan ole koulutuksestani ja pitkästä päiväkotityötaustasta (lisäksi oon myös hoitanut paljon läheisten pikkuvauvoja) periaatteessa juurikaan hyötyä äitiyteen, kyllä se äitiys ja oma lapsi on niin eri asia. Kyllä mä esimerkiksi osaan loistavasti nukuttaa vauvoja ja lapsia, mutta oman lapsen kohdalla esim. itku siinä nukutustilanteessa ottaa sydämeen ihan eri tavalla ja koko asiaan suhtautuu toisin. Mun mielestä riittävän hyvä vanhemmuus on hyvä käsite, ettei ala tehdä itsestään täydellistä superäitiä joka aina vaan jaksaa, osaa ja lukee lastaan täydellisesti. Ei aina tarvi olla niin äiti aurinkoinen, ja silti on paras äiti sille omalle lapselleen. Ja mä ainakin olen tuntenut onnen, ilon ja rakkauden lisäksi myös avuttomuutta, turhautumista ja väsymystä. Ollaan armeliaita itsellemme :hug: :hug:

Nyt lähden nettikauppaan tilaamaan paria vintagelaukkua itselleni, kun neiti antaa vielä äitille omaa aikaa. Halaukset kaikille!

Bubunen ja Ihanainen Elsi 6 vkoa ja 3 päivää :heart:
 
Sartsa83
jendde juu, kyllä tässä alkaa joku arjen tynkä olemaan. ;) :D Eli pikku hiljaa helpottuu oikeen urakalla! :) Ei kun sillä mä vähän tuota hammas touhua ihmettelin, kun siis meidän jätkä on alkanu kuolaamaan ja lipomaan kielellä alaleuan ientä.. että mahtaisko sinne olla tuloillaan joku alku? Täyttäähän poju lauantaina 7vkoa. Eli pian on 2kk täynnä! ... Saas nähdä...

Kiitos bubunen noista sanoista. :hug: Samaa lääkäri sano mulle eilen jälkitarkastuksessa... ja nyt mä alan hyväksymään sen, etten voi olla täydellinen ja toisekseen: mä olen nyt äiti, vastuussa toisesta ja tää on niin uus juttu sekä mulle että tuolle lapselle, että yhdessä me lapsen kanssa rakennetaan sitä tulevaisuutta ja yhteyttä. Lapsi opettaa mua ja mä lasta. :) :heart:

Sartsa ja poju 6vkoa ja 3pvää :heart:
 
Siili Joo, siis kun mulla on kahdet menkat jo tullu, niin sen takia täytyy odottaa siihen asti että seuraavat tulee. Sulla ei varmaan menkkoja vielä ole, ja jos kerta jälkivuotoakin vielä tulee, niin varmaan siks voit alottaa ne pillerit nyt heti. Niin kuin yleensäkin on, kun pillerit alottaa, niin nehän alotetaan silloin kun eka vuotopäivä menkoista tulee. Mutta ton jälkivuodon ja heti synnytyksen jälkeen se on varmaan vähän erilailla :)

En oo neuvolassa sanonu mitään noista sose/velli kokeiluista. Nehän on niin sitä vastaan siellä, ettei missään nimessä sais kokeillakaan edes yhtä pientä lusikallista ennen sitä vähintään 4kk ikää. Eli en ole viittiny mitään sanoa, kun saan varmaan haukut niskoille heti jos kertoisin :D Ei kai se kuitenkaan niin justiinsa ole, kun ihan pelkkiä kokeiluja noi on ollut, mutta silti taidan jättää mainistematta.

Mä en ole noissa vauvataapamisissa käynyt, niin en tohon osaa oikeen sanoa mitään. Mutta mene vaan ihan rohkeasti sinne kattomaan millasta on. Ei kai ne muut äidit siellä niin tympeitä voi olla, etteikö yhtä uutta ottais mukaan :) Ja tohon urheiluliiviasiaankaan en osaa sanoa mitään, kun ite en ihan urheiluihmisiä ole. Pitäis munkin varmaan ruveta liikkumaan vähän enemmän :D
Kiva että sulla oli jälkitarkastuksessa kaikki hyvin ja hb noussut noin hyvin! :heart: Mullekin tuosta ovulaatiosta neuvolassa jotain puhui, että kyllä se luultavasti mulla tapahtuu kun menkat tullut jo niin säännöllisinä. Vaikka imetys monesti sen estääkin. No tiedä sitten..

bubunen Hienosti on Elsi taas kasvanut :heart:
Harmi, että teillä on ollut nyt lähiviikkoina vaikeempaa ja kun rytmitkin menny päin pyllyä sun sairaalareissun vuoks. Nyt toivottavasti pääset "vapaaksi" kaikesta tommosesta ikävästä ja voitte keskittyä ihan vaan elämiseen. Hyvä myös, että Elsin ripulitkin jo vähän helpottaa. Voimia sinne! :hug:

Sartsa Noniin mä vähän arvelinkin, että siellä alkaa jo paremmin sujumaan :) Tosi hieno homma! Saas nähdä nyt milloin pojalle alkaa sitten hampit puhkeemaan ;) Meillä Neela on alottanu ton kuolaamisen vasta lähiviikkoina, joten voihan se olla, että teijän poitsulle tulee hampaita jo vähän aikasemmin, jos kerta nyt jo kuola lentää :)

Omaa. Täällä nyt jännittelen tosiaankin, että alkaako Neelalla kohta kova huuto. Nyt jo kitisee kauheesti ja ei toi nukkuminen oikeen onnistu siltä yhtää. On kyllä nukkunu paljon, melkeen koko päivän ja sama eilenkin niiden rokotuksien jälkeen. Heräilee vaan n. puolen tunnin välein itkemään ja sitten nukahataa uudestaan. Kai se vähän pipinä on. Pientä lämpöä kyllä oli tossa päivemmällä. Mä niin toivon ettei tuu mitään kuumeita eikä monien tuntien huutoja!

jende & Neela :heart:
 
Heippa kaikille! JOs ehtis vähän kirjoittaa kun pötkäle on vielä unten mailla :) Meillä kyllä nukutaan tosi hyvin! Poju on vetänyt alusta lähtien yölläkin kolmen/viiden tunnin pätkiä. Viime yönä nukku eka vajaasta yhdestätoista puol neljään ja sit heräs tuossa ennen seiskaa syömään ja nukkuu sen heräämisen jäljiltä vieläkin :) Ja tää on kestänyt ihan siitä lähtien kun on tultu laitokselta. Muutaman kerran on käyny silleen, että herännyt kerran varmaan enemmän tuossa välissä. Että saa kyllä olla onnellinen kun saa yöt nukkua ja varsinkin nyt kun mieskin meni töihin ja herää tuossa kuuden maissa niin saa kuitenkin yöllä nukkua. Meillä vaan on ärsyttävää kun on pakko lähteä vaihtaan yölläkin vaippa ja peseen pylly kun vauva kakkaa niin paljon ja jos ei kakkaa niin pakko vaihtaa että ei tule pissat kyljestä läpi. vaikka ei se näemmä sitä estä kun taas oli yöllä koko poika pissassa :(

bubunen
Hienoa, että siellä ollaan jo paremmassa kunnossa! Mutta tuo teidän kymmenen kakkavaippaa päivässä on meidän arkea :) Oikeastaan joka kerta kun vaipat vaihtaa siellä on kakat. Nyt on olllut muutamana päivänä semmoisia vaippoja, että ei ole kuin pissat. Melko luksusta :)

PIti tulla kysymään täältä, että miten te teette vauvan nukutuksen kanssa. Tai siis että nukutatteko te sen sänkyyn johonkin tiettyyn aikaan vaikka vauva ei ole yhtään uninen ja itse ootte vielä valveilla? Kun me ollaan valvottu johonkin yhteen tai kahteentoista niin kun vauva syö sillon niin annetaan sen olla sinne asti hereillä jos sitä ei nukuta ja sit kun se syö niin se yleensä nukahtaa ja kipataan se sänkyyn. MUtta mietin vaan, että pitäskö se viedä jo aikaisemmin omaan sänkyyn makoileen, vaikka sitä ei nukuta? Me kun käydään vielä usein tuossa kuuden maissa lenkillä ja vauva nukkuu ainakin kaks tai kolme tuntia sillon niin ei sillä heti sitten sisällä tule uni. OIs kiva tietää muiden tapoja, kun mulla kaverikaan ei enää muistanut että miten ne teki kun lapsi oli pieni. Mietin vaan, että jos se nyt sit oppii nukahtaan vaan syliin eikä sänkyyn isompana jos tehdään jatkossakin näin. Vai ehtiikö sen muuttaa vielä myöhemmin.

Tänään ajattelin mennä ostaan lämpöpussin vaunuihin kun niitä näytti olevan miehen työpaikalla tarjouksessa 29e, merkiltään siis niitä Eisbächer tai mitenhän se kirjoitettiin. Hyvällä tuurilla saadaan tuosta vielä henkilökunta-ale -20%. Kun näytti olevan uudetkin huutiksessa postikulujen kans kalliimpia kuin tuo. Kun alkaa tuota vauvaa nukuttaan pihalla niin eipä tartte puskea sille päälle miljoonaa kerrosta vaatetta talvellakaan. Jokos teillä muuten vauvat on nukkunut unia pihalla (jos teillä on mahdollisuus) ja minkä ikäisestä lähtien?

Siili Mulla on normi käytössä urheiluliiveinä ne shock absorberit ja ne on kyllä ollut hyvät ja tukevat. Mulla siis normaalisti joku B-kuppi. Tällä hetkellä piti muuten ostaa D-kupin imetysliivit! :D Että suosittelen kyllä niitä, mikäli budjetti ne sallii. NIissä on vaan ärsyttävät semmoiset irtotäytteet, jotka aina pesussa menee väärälle paikalle mutta nekin saa kyllä pois. Itse oon suunnittellut, että pitäs muutamalla pistolla harsia ne paikalleen, että ne pysyis.

Mäkään en oo käynyt vielä missään vauvatapaamisissa, kun en tiedä, että onko täällä edes semmoisia. PItänee selvitellä jossain vaiheessa että onko mitään toimintaa. Voishan se olla kiva kun päivät on kuitenkin yksin tai siis kaksin kun kaikki kaverit ja mies on töissä. ONneksi yhdellä kaverilla on vapaapäiviä viikolla niin tänäänkin mennään sit vaan sen kans lenkille.

Mutta pökäle kuulostaa heränneen niin taidan lähteä tarkistaan, että josko oltas herätty tällä kertaa ilman pissaisia vaatteita. Hauskaa päivää kaikille!
 
Siili hei wow, olet ollut ja läpäissyt jo jälkitarkastuksen! Onneksi olkoon, liikunnallinen elämä alkakoon ;) Mulla tuo meni niinkin pitkälle kuin 1.11. tuon kaavinnan takia. Jos aloittelet ne minipillerit niin kirjoita säkin niiden toimivuudesta, mulla kovasti mietinnässä tuo ehkäisy koska e-pillerit ja muut hormonaaliset tekee musta ailahtelevan ja kärttyisen karkkihimohirviön :) Olisinkohan mä jo niin vanha, että en sitten tarttis kondomia minipillereiden kanssa oviksen aikaan? Sanoiko se lääkäri mitään että koska muuttuu vanhaksi luuskaksi?

Mäkin kehun kyllä juuri noita Shock Absorbereita, niitä oon käyttänyt ja ne on ollut tosi hyvät. Mulla on kylläkin ollut sellaisia malleja missä ei ole mitään irtotäytteitä, joten niistäkään ei ole ollut huolta (niin kuin Lauru kirjoitti). Ja sit oon pienirintaisena käyttänyt ihan urheilutoppien liiviosaa, se on ollut mulle riittävä. Ainakin Nike ja Puma harrastaa niitä topeissaan. Nyt kun läpäisen joskus sen jälkitarkastuksen ja kun (huomaa kun, ei jos :) ) aloitan liikunnan, taitaa kyllä maidon juoksemisen ehkäisemiseksikin tartteta jotain liivejä alle. Voisi olla vähän nolo olo kun olis ihan omatekoinen miss märkä t-paita look...

Tilasin noita laukkuja Mirjamin kammarista (mirjamin.fi), tai lopulta vaan yhden laukun kun toinen mitä ajattelin olikin myyty, ja muutaman vintagekorun... oon ihan hurahtanut vintageen sen jälkeen kun sain anopilta joku 10 ihanaa vintagemekkoa/vaatetta!

Tuosta riittävän hyvästä vanhemmuudesta vielä... on tosiaan ihmisiä, jotka katsovat voivansa arvostella ja tuomita toisten vanhemmuuden tai ratkaisut. Ne on varmaankin myös ihmisiä, jotka ylipäätään katsovat voivansa tuomita toisten ihmisten ratkaisut nyt ylipäätäänkin, mikä ärsyttää mua suunnattomasti. Mä en ymmärrä miksi jokainen ei vaan voi saada elää juuri niin kuin elää, kunhan ei vahingoita muita! Lisäksi toisten vanhempien kasvatusratkaisujen arvosteleminen on juuri sitä, millä saadaan aikaan huonoa itsetuntoa vanhempana. Niin kuin säkin sanoit, niin mun mielestä vanhemmuus on niin haastavaa (ja palkitsevaa ja ihanaa), että voitaisiin kaikki vaan keskittyä tukemaan toisia eikä arvostelemaan. Täytyy myöntää, että mulle oli eilen yllätys kun hyvä ystävä (joka sai lapsen juuri vähän ennen mua) sanoi eilen, että hänen mies komentaa häntä välillä rauhoittumaan kun hän hokee että "tästä ei tule mitään, ei tää toimi". Mä olen luullut, että hän elää täydellisesti unelmaansa ja on vaan superonnellinen ja iloinen koko ajan! Ja mulle oli iso helpotus, että hänelläkin on välillä niitä tuntemuksia että mikään ei onnistu ja että joku tuntuu vaikealta tai raskaalta. Lapsen saaminen on kuitenkin isoin muutos mitä elämässä melkeinpä voi tapahtua, joten olisihan oikeastaan aika kummallistakin jos siihen ei liittyisi myös negatiivisia tuntemuksia. Ja onhan se oikein mun mielestä sitä lapstakin kohtaan, että myös vanhemmat ovat ihmisiä ja joskus väsyneitä, huonolla mielellä. En mä ainakaan edes halua antaa lapselleni sellaista mallia, että negatiivissävytteiset tuntemukset on kiellettyjä ja vaan iloiset ja positiiviset tunteet hyviä!

Perhekerhoista yms. en ole uskaltautunut vielä... ja taidan ottaa puskuriksi hyvän ystäväni, jolla on 12 päivää Elsiä vanhempi vauva :) Mä olen edellisessä työssäni ollut vastuussa perhekahvila-, muskari- yms. perheiden toiminnasta, ja silloin tuli niissä kierrettyä säännöllisesti työntekijöitä ja asiakkaita tapaamassa. Ja niissä on kuppikuntia mikä on pelottavaa :) :) Mutta silti kannustan et mee ihmeessä, kyllä siihen porukkaan varmaan pääsee kuitenkin nopeasti mukaan!!! Kyl mäkin aion uskaltautua, muskariin on jo sovittu että mennään.

Vauvan nukutuksesta... mulla on sellainen käsitys, ettei ihan näin pienen vauvan vielä tarvitsekaan osata nukahtaa yksinään. Muutaman kuukauden ikään asti kun vauva ei vielä edes tiedosta olevansa olemassa ilman toisen ihmisen läsnäoloa, vauvan minä ei ole vielä kehittynyt. Toki myös sanotaan, että kun vauva oppii tiettyjä tapoja, niin niistä täytyy myös sitten oikein opetella. Mä en siis anna Elsin itkeä yhtään sylin ulkopuolella koska se ei tee perusturvallisuuden kehittymiselle hyvää, ja siksi Elsi ei myöskään koskaan nukahda muualle kuin syliin tai viereen (koska itkee kuin hyeena kun häntä koittaa nukuttaa sänkyyn). Me ollaan siis nukutettu sylissä ja sitten laitettu sänkyyn kun nukahtaa/on nukahtamaisillaan. Jos siinä heräilee, ollaan laulettu tai silitetty/heilutettu uneen ja otettu pois sängystä vielä jos alkaa itkeä oikein kunnolla. Rinnallekin nukahtaa aika usein, mutta sitä oon yrittänyt välttää ettei tulisi ainoata keinoa nukuttaa häntä.

Lauru aikamoista kakka- ja pissashowta teillä :)

Jendde toivottavasti selviätte rokotuksista ilman kovia itkuja!!!

Sitten syömään! Halauksin,

Bubunen ja Elsi 6 vkoa ja 4 päivää :heart:
 
Sartsa83
Niin pitimäni viimeks kommentoida jenddelle ja bubuselle, että mahtavia neuvolakuulumisia teitin tytöillä! :) Jendde mua kans jännää toi rotavirus rokote, suun kautta annettava, noitten vattavaivojen takia..

Siili jeijjj, sielläkin siis hyvät jälkitarkastus uutiset! :) Sama oli mulla.. tai no, hb oli edelleen alhanen.. 97.. :( Mutta rautaa, rautaa! :) Ja ehkäsystä sovittiin, että toimitaan itse kuten parhaaksi nähdään. Mä oon kuitenkin raskautunu hoidoilla, joten epätodennäköstä on että raskautuisin luomuna.. siispä jos jotakin ehkäsyä käytetään, niin sit kondomeja.

Perhekerhoista me alotettiin käymään viime viikon torstaina seurakunnan järkkäämässä äiti-lapsi kerhossa. :) Äidit askartelee ja lapset leikkii. Meillähän nyt ei vielä leikitä, mut saapa siellä sitten muuten sitä vertaistukea. :) Tänää ei vaan mennä kun mies menee iltaan töihin, joten ollaan perheenä kotosalla.

Vauvan nukutuksesta meillä tää kuvio on nyt alkanu menemään niin, että seiskan aikaan iltasella on iltapesut ja yökkärin vaihdot. Sitten sammutetaan kaikki valot (makkariin jää yövalo päälle) ja olohuoneessa sitten syödään ja nukutellaan syliin, josta vaavi siirretään vaunun koppaan ja koppa kannetaan vaavin omaan sänkyyn. Näin tää on nyt kahtena iltana toiminu tosi hyvin ja eilen illalla jätkä nukahti hienosti jo kahdeksalta illalla. :) Ja heräs sitten puol yhden jälkeen ekan kerran syömään. :) Ja ennen ei oo siis suostunut juurikaan omassa sängyssään nukkumaan! :) Eli meillä tää nukkuminen onnistuu omassa sängyssä niin että eka nukutetaan syliin, josta sitten asteittain siirretään kohti omaa sänkyä. :) Edelliset yöthän me ollaan nukuttu poitsun kanssa joko sohvalla tai sängyssä vuorotellen. Tehty semmonen "pesä" pojalle viereen. :)

Tuo on niin totta mitä bubunen puhut vanhemmuudesta! Arvostelijat ärsyttää muakin! :/

Omaa. Meillä oltiin tässä kaks viikkoo tosi inhottavassa räkätaudissa. Kiitos nenäfriidan (sen letkumallin), saatiin hienosti räkää irtoamaan. Ja kiitos nyt d-tippojen, kun alotettiin ne uudelleen. Enää on vain maitolimaa mitä kertyy nielun ja nenän välille, mutta nuha on poissa! :)

Viime yö oli ihan kaamea.. poika nukku mallikkaasti mutta tää mamma ei jostain syystä vaan saanu unta! Nukuin siis ehkä 2h jos sitäkään, joten tässä sitä sitten litkitään energiajuomaa ja kahvia ja koitetaan selvitä iltaan saakka.

Sartsa ja poju 6vkoa ja 4pvää :heart:
 
jaahas...pitkästä aikaa... :wave:

me ollaan nyt oltu meijän porukoilla koiravahteina kun lähtivät etelän lämpöön, niin jotenkin ei ole jaksanut raahautua koneelle. kumma vaikka arki pyörii ihan samanlailla täälläkin, niin miten on olevinaan vaikeempaa kun on toisten kotona. omassa kodissa kaikki on mukamas helpompaa... :p

en ihan kauheesti jaksa lähtee lueskelemaan taaksepäin, joten kommentoin nyt vaan sen minkä muistan! =)

terp onpas ollu ahdistava kokemus synnärillä tuon maitoasian takia!! :O onhan se tiedossa, että ne yrittää sitä nostattaa, mutta luulis että ovat sen verran ammattilaisia, että huomaavat, koska se maito ei vaan nouse.

muutenkin ahdistaa tämä suomenmaa, kun on hyvät korvikkeet ja niin edelleen, niin kauheeta painostusta tuohon imetykseen... mä kun olen vähän puhunut että alkaisin vähentämään, kun en vaan jaksa enää (se kun edelleen kestää niin hiton kauan), niin mun mummokin oli ihan kauhuissaan, että koita nyt ainakin siihen 6kk:een asti. :headwall:

imetyksestä vielä se, että vaikka mäkin olen alkanut tehdä jo ajatustyötä, että sen lopettaisin pikkuhiljaa, niin sitten kuitenkin se lopullinen päätös tuntuu tosi vaikeelta ja haikeelta, siihen kun kuitenkin loppuu yksi aikakausi tästä äitiydestä. noh, menee ehkä vähän ristiin tuon kanssa mitä juuri tohon aikasemmin kirjotin, eli ei se tee musta yhtään sen huonompaa äitiä, mutta kyllä se silti vähän haikeelta kai saa tuntua...? :|

jendde meillä ens maanantaina 3kk neuvola ja ajattelin kysellä sieltä vähän että mitä voisin alkaa syöttämään, mutta kuten säkin sanoit, niin tiiän että ne yrittää puhua vielä etä jatka vaan imetystä mahd pitkään... mutta kuitenkin olisin sitä mieltä että sun kantsii sanoo että ootte jo jotain vähän maistellu, että ne osaa ottaa sen huomioon esim. painon ja pituuden kasvussa. vaikka siis ihan vaan maistelette. ja ettei se sitten kohta ala sulle kertomaan mistä vois alottaa. ;) mutta sit jos se alkaa rissaan, niin sanot vaan että tää oli sun päätös ja hyvin on menny. =)

siili hienoo että sait noin hyviä uutisia jälkitarkastuksesta!!! :D oon ehkä jopa hieman kade... ;) mä pääsin viime viikolla vasta ekaa kertaa reeneihin (kun piti odottaa 4vkoa leikkauksesta). oli ihan huippukivaa ja toivottavasti pääsen jatkossakin, koska muuten se kynnys lähteä alkaa taas nousta.
ja mä voin kyllä myös suositella casallin urheiluliivejä. on mulla myös yhdet hyvät adidakset. en tiiä onko ne yhtään halvempia kuin nuo shockit. olishan se just tällä hetkellä tärkeetä panostaa noihin, mutta ite en kans oo raaskinu ostaa mitään kalliita kun niitä ehtii kayttää ehkä pari kuukautta, ja montakohan kertaa tulee sinäkin aikana käytyä...

perhekahvilat me ei olla käyty... ainoo missä ollaan käyty on se vauvauinti, sitä on nyt kaksi kertaa takana. :D jotenkin en oo vielä kokenut tarvetta noihin kahviloihin, tai sitten oon vaan niin huono lähtemään. muutenkin tuntuu että on vaikee nyt lähtee mihinkään, kun on tullut tuo selkee rytmi, ja koska se meijän ruokailu vie niin ison osan valveillaoloajasta, niin ei oikein ehdittäis mihinkään ennen kun menee sitten jo päikkäreille. ja kun oon halunnu "turvata" ainakin nuo aamupäivän päikkärit, että pääsee rauhassa nukkumaan vaunuihin (nukkuu edelleen useamman tunnin), niin en haluis nostella sitten edes takas vaunuista autoon ja toisinpäin. voi olla että teen karhunpalveluksen, mutta tältä tuntuu nyt. iltapäivisn on sitten vähän helpompi lähtee, kun oon saanu laitettua ittenikin kuntoon eikä mee siihen sitten aikaa niinkun menee aamuisin. ja jotenkin iltapäivällä on ehkä pidemmän pätkän hereilläkin. mutta edelleen meillä nukutaan ihan suht hyvin. iltaisin nukahtaa omaan sänkyyn itsekseen, ei vaadi nukutteluja. ainoo missä vaatii vähän "auttamista" on iltapäikkärit (nekin siis nukutaan ulkona vaunuissa), mitkä nukutaan n. 17-19 välillä. nyt on viikon verran ollu havaittavissa että unen määrä on hieman vähentynyt, ehkä vähän liikaakin, mutta ehkäpä se palautuu tässä sitten vielä.

ensi maanantaina vasta 3kk neuvola. siirtyi sen takia kun siirtyi sillon se 2kk neuvolakin mun leikkauksen takia. on kyllä jännä nähdä miten on poika kasvanu. :D :heart:

meillä tässä samaan aikaan vielä menossa omakotitalon perustustyöt. huomenna valetaan pohja! :D eli ei lopu ainakaan tekeminen kesken...välillä vähän väsyttää kun miehellä menee niin paljon aikaa siellä, mutta sitten toisaalta taas tätä kestää vaan nyt hetken (keväällä tulee vasta paketti, eli pohjat peitellään talveksi odottelemaan...) ja tiedän että hän uurastaa meidän kaikkien tuleva kotia, niin kyllä sen jaksaa kun aina välillä muistuttelee itteensä siitä kaikesta ihanasta, mikä meitä odottaa! :heart:

b & poikanen 3kk 2pvä :heart:

*muoks. ootteko miettiny vielä yhtään, että mitä hankitte isänpäivälahjaksi???!!!
 
Viimeksi muokattu:
bambina Mä kyllä ymmärrän sen imetyksen painostuksen, mutta siltikin ärsyttää. Mulla on semmoinen muistikuva, että olen itse neuvolassa töissä ollessani törmännyt sellaiseen asiaan, että jollekin vaaville terveydenhoitaja oli suositellut jotain vellejä jo kokeiluun 2 kk iässä ilmeisesti hitaan kasvun takia. Tuskinpa niistä nyt mitään hirveätä haittaa koitunut. Meillä äiti on imettänyt meitä kolmea lasta tasan 3 kk, koska sen jälkeen piti mennä takaisin jo töihin. Meistä kaikista on kasvanut ihan normaaleja ja kenelläkään ei ole edes mitään allergioita tai perussairauksia. Joten jos siltä tuntuu, että imetys ei ole mielekästä, niin kyllä imetyksestä voi ihan hyvin alkaa vieroittamaan jo nyt. Neuvolasta kuitenkin saa ohjeita, joita sitten noudattaa tai ei noudata, kyllä äiti tietää parhaiten mikä on lapselleen parasta (kaikki on kuitenkin selväpäisiä äitejä täällä).

Jotkut ottavat nuo suositukset hieman liiankin sanatarkasti. Yksi tuttu meinasi ottaa ihan herneen nenään, kun menin kysäisemään häneltä joko he ovat maistelleet muutakin kuin äidinmaitoa lapsen ollessa 4 kk. Vastaus oli, että suositusten mukaan täysimetetään 6kk asti. Kyllä joissakin paikoissa jo hyväksytään 4kk ikäisenä hieman kiintedenkin ruokien maistelua. Tästä opin, etten koskaan kysy keneltäkään heidän lapsistaan mitään, kun se otetaan niin herkästi arvosteluna, vaikka ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

ON: Maitoa ei tule tarpeeksi ja osittaisimetyksellä mennään. Katsotaan kuinka kauan jaksaa sitäkään. Aattelin, että saa imeä niin kauan kuin viihtyy tissillä, jotta saisi edes vähän mun vasta-aineita. Ja äiti vielä nauttii läheisyydestä. Muuten sitten korvikkeella mennään. Hyvin sillä näyttäisi kasvavan. Tänään oli 2 vk neuvola ja paino 3580g. On se hassua miten paljon kehitystä tapahtuu ihan ensiviikkoinakin. Jäntevyyttä on tullut vaikka kuinka paljon jo lisää ja vaavia on niin paljon helpompi käsitellä kuin muutaman päivän ikäisenä. Nyt sitten siirrytään lastenneuvolan puolelle ja toivotaan, että sillä puolellakin olis joku ihan ihmisen oloinen terkka. Ettei tämän hankalan äidin tarvitse tunkea herneitä nenään ja sitruunoita perseeseen.

Onko muuten muilla opiskelijoita tullut paljon vastaan? Mulla on ollut neuvolassa 3 kertana (kätilö ja terveydenhoitaja opiskelijoita), synnytyksessä kandi ja lapsivuodeosastolla vaikka kuinka monta kätilöopiskelijaa, tai ainakin siltä tuntui. Nyt sitä jo alkaa ymmärtämään potilaita kuinka rasittavaa on kun on koko ajan joku ylimääräinen mukana. Mutta mistäs sitä sitten oppis kuin tosielämän kautta. Eipä mun synnytyksestä se kandi saanut paljoa mitään, kun se oli semmonen sisään ulos toimenpide. Sai kohdunkaulaa kokeilla kerran, et tältä se sitten tuntuu, kun on täysin auki.

Nyt tarvis sitten käydä isyys tunnustamassa, keksiä koskas ristiäiset on ja kuka kummiksi (vielä on toinen hakusessa), nimiasia alkaa olemaan jo selvä. Huih, isänpäivä! Tarttee varmaan kehitellä jotain...

Terp ja pikkuriikkinen 2 vkoa ja 1 pvä
 
Onpa täällä hiljaista! Enkä kyllä ihmettele, kun ei vaan tunnu itselläkään liikenevän aikaa netissä olemiseen tai ainakaan kirjoittamiseen itseltäkään. Ja välillä tuntuu ettei ole niin hirveästi kirjoitettavaakaan, kun arki rullaa aika tasaisena (ja mukavana).

Bambina hei, teidän omakotitaloprojekti etenee! Hienoa, ja varmaan edessä myös hetkellisesti vähemmän hienoja hetkiä... Mut uskoisin että on vaivan arvoista :) Onko sun mies tee-se-itse miehiä? Mun hyvä ystävä, joka on enemmän sellaista älykkö-enoleyhtäänkiinnostunutkäsillätekemisestä -mies rakensi omakotitalon viime vuonna käytännössä melkein yksin, hän kuulemma vaan päätti opetella tekemään itse kaiken (paitsi työt joihin tarvii ammattimiehen) ja opetteli sit kirjoista lukemalla. Nyt heillä on tosi upea omakotitalo, että luulisin että kannatti :) :) Mä luulen että musta ei olisi tuohon, oon liian kärsimätön, joten nostan teille hattua ja valtavasti tsemppiä projektiin!!! :hug:

Terp mahtaakohan meillä olla sama lastenneuvolan täti? Muistaakseni käydään samassa neuvolassa... Mä olen varmaan kanssa hankala äiti ja helposti vetämässä herneitä nenään, johtuu varmaan ammatista myös (päiväkodin johtaja). Myönnän kyllä vaativani ammatti-ihmisiltä paljon, mutta mun mielestä jos on jollekin ihmisläheiselle alalle hakeutunut niin sitten tarvii olla myös tietynlainen asenne ja kiinnostus työhön. Äitiysneuvolan "tädin" kanssa mulla oli välillä herneet nenässä, ja ekan lastenneuvolan jälkeen sanoin miehelle että ärsyttävä akka... :D Mikä johtui siitä, että alkoi mulle selittämään ettei sitten imettäessä tai lasta hoitaessa saisi pitää tv:tä päällä. Hah, jos mä imetän 3-4 tuntia illassa niin varmaan katson televisiota välillä. Ja silti mulla on oikein hyvä vuorovaikutussuhde lapseni kanssa. Päätin kuitenkin antaa tädille uuden mahdollisuuden ja on hän ollut ihan ok sen jälkeen :)

Opiskelijoista kyselit... mulla oli synnytyksessä opiskelija, ja synnytysvuodeosastolla sekä ekalla reissulla että nyt kaavintareissulla pyöri pari opiskelijaa. Ja viimeksi oli neuvolassa opiskelija mukana. Synnytyksessä mukana ollut opiskelija sekä vuodeosaston opiskelija synnytysreissulla olivat aivan loistavia, heille täydet pisteet ja olin heidän olemassa olostaan vain kiitollinen. Paitsi ehkä siinä kohdassa, kun synnytyksessä opiskelijan tekemät tikit piti ottaa pois ja tikata uudestaan... :D Siinä kohtaa teki mieli sanoa et jos joku muu tikkais nyt toisella kertaa, mut olin niin kiitollinen monestakin asiasta sille opiskelijalle että ajattelin et harjoitelkoon nyt sitten. Et saas kattoo nyt pitkässä juoksussa et millaisen harjoituskappaleen mun toosasta väkersi :D :D Nuo muut on mennyt siinä sivussa, mutta onhan se joskus raskasta kun ihmisiä pyörii useampi mukana. Niinhän se on, mistäs sitä oppisi kuin kokemusten ja tosielämän kautta, että siksi yritän antaa mahdollisuuksia oppia vaikka joskus ei ehkä niin haluaisikaan.

Noista suosituksista tosiaan on monenlaista suhtautumista. Sen huomaa sekä ammattilaisten, että omien kavereiden kanssa keskustellessa. Ihan omassakin kaveripiirissä on yksi imetysfani, joka oli melko kauhuissaan kun kerroin että halutaan Elsin syövän myös pullosta, jotta mies (ja tarpeen vaatiessa joku muukin) voi huolehtia ruokailusta välillä. Samaten tajuan nyt, että äitiys ja lapsen kasvatus on herkkä aihe, ja tosiaan täysin viattomat kysymykset voidaan helpostikin ymmärtää väärin, arvosteluksi. Mulla on aikas vahva itsetunto ja uskon osaavani tehdä parhaat ratkaisut lapseni kohdalla miehen kanssa ihan itse, mutta nyt pystyn samaistumaan siihenkin että aihe on ehkä herkempi kuin moni muu aihe.

Hienosti näyttää pikkiriikkinenkin kasvavan :) Suomessa on hyvät korvikkeet, toivottavasti kenenkään ei tarvisi niiden käytöstä tuntea syyllisyyttä. Niin kuin sanottu, jokainen perhe varmasti tietää omat ratkaisunsa parhaiten.

Noista nukutusrutiineista vielä... Me ollaan vihdoin (kahden viikon jälkeen) saatu Elsin päivunirytmi sairaalareissun jäljiltä takaisin. Nyt nukahtaa noin yhden aikoihin, ja nukkuu kolmisen tuntia. Iltaisinkin rytmi on mun mielestä selvästi muodostumassa, mutta ihan vielä nukutus ei siihen aikaan kun olisi väsynyt niin meinaa onnistua. Uskon, että loksahtaa kyllä kohdilleen ihan lähiaikoina. Tällä hetkellä on vähän niin, että Elsi alkaa olla ihan rättiväsynyt yhdeksän aikoihin illalla, mutta sitten pitää itseään hereillä ihan väkisin... eilenkin kahteentoista yöllä, kolme tuntia meni tyylillä syön-nukahdan-herään-itken. Mutta oon melkoisen varma, että tästä arviolta viikossa rupeaa onnistumaan tuo yhdeksän tai kymmenen aikoihin nukkumaan meneminen. Katotaas kuin mun käy... :)

Tänne ei oikeastaan kuulu mitään muuta. Tyttö kasvaa ja juttelee ja hymyilee kovasti :)

Bubunen ja Elsi 7 viikkoa ja 4 päivää :heart:
 
Heippa kaikille! :heart:

Mä en ole kauheesti ehtinyt/jaksanut tänne kirjotella nyt lähiakoina. Meillä ei täällä kotona kovin hyvin mene, siis mun ja miehen osalta. Paljon on liian isoja ongelmia, joista en tiedä saako mitenkään korjattua.. Mieli on ihan maassa ja ei tiedä mitä pitäis ajatella. En edes osaa just tällä hetkellä ajatella asioista järkevästi.. Haluais vain äkkiä tästä tilanteesta pois, tiedä vaan miten. Mun omat ajatukset pomppii ihan laidasta laitaan kokoajan, ja tuntuu että kaikki on päin persettä just nyt.

Oon kyllä käynyt joka päivä täällä lukemassa teidän juttuja :) Nyt tulin vaan masistelemaan, eli sori kun en muuta kommentoi! Haleja :hug:
 
jendde Voi ei! Kuulostaa tosi ikävältä tuo sun tilanne. Ja varmasti vielä kauheempaa siitä tekee se, että teillä on nyt Neela ja se on vielä noin pieni. Toivottavsati saatte kaikki asiat kuitenkin selvitettyä, että ei tarvisi ainakaan erota :( Voimahaleja sinne teille! Mutta tule tänne purkamaan pahaa mieltä jos vaikka puhuminen tilanteesta auttais edes vähän.

Meillä oli tällä viikolla lastenneuvolan kotikäynti ja poju oli kasvanut ylil kilon kolmessa viikossa! Eli uusi paino on 4570g! Ihme kun se tuntuukin niin isolta jo :) us pituus selviää sitten vasta neuvolassa. Ja saatiin eka hymykin kun oltiin isovaarilla käymässä viikonloppuna! :) Me ollaan sit nyt kans alettu hakeen semmoista rytmiä tuolle vauvalle ja parina iltana onkin nyt mennyt tosi hyvin . Eli joskus seiskan-ysin välillä käydään tosiaan kans laittaan yökkäri päälle ja sit viedään sänkyyn ja kahtena iltana se on ollut niin väsynyt, että on saanut käydä vaan kippaan sänkyyn ja se on nukahtanut. Eli ei oo tarttenu viedä sitä valvomaan sinne. Mutta jospa tää rytmi tästä alkaa muodostumaan.

Terp oli kysellyt niistä opiskelijoista. Mulla oli synnytyksessäaamusta asti sama opiskelija mukana. Eli se teki 12h vuoronkun halus odottaa että meidän vauva syntyy. Se oli kyllä vaan positiivista että se oli mukana, koska se oli luonteeltaan aivan ihana ja sopi ammattiin kyllä täydellisesti. KUn toinen kätilö oli hapan niin tää sit pelasti aina tilanteen ja muutenkin huolehti musta. Sit se oli synnytyksessäkin ja veti sen läpi ja ainostaan toinen kätilö sit seuras vieressä ja musta kaikki meni hyvin. Muuten ei meidän tk:ssa ole sattunut mitään harjoittelijoita kun se on aika pieni paikka. Ja en kyllä normaalisti tykkää varsinkaan jos ne haluaa ottaa esim verikokeita kun oon muutenkin vähän pikkikammoinen ja kun ne ei sit välttämättä osu heti ekalla :D

Mut jatkan joskus toiste, pitää lähteä ruokkimaan pikkukaveri! :)'

lauru ja poju 1kk 1pv
 
Sartsa83
Heipsan...

Täälläkään ei oo paljon ehitty vieraileen ees koko kaksplussan sivustolla. Ei oo kertakaikkiaan jaksanu ajatella järkevästi.. laidasta laitaan menny hyvin ja huonosti pojan kanssa. Mut pikku hiljaa alkaa rutiinit muodostuun ja menee paremmin.

jendde voi kurjuus! :( Ei kiva tilanne ollenkaan. :( Isot voimahalit sinne! :heart: :hug: Mä en osaa sanoa mitään nyt.. pää ihan tyhjä. :/
 
tervehdys taas! pikainen visiitti tällä(kin) kertaa...

jendde kovasti tsemppiä täältäkin parisuhde-sotkun selvittelyyn. toivotaan kovasti, että saatte asiat selvitettyä. lapsen tulo ei ole mikään helppo paikka, eikä sitä turhaan kehotetakaan, että parisuhteesta pitää myös pitää huolta! lykkyä pyttyyn, asioilla on tapana järjestyä - järjestyy ne sitten miten päin tahansa! :hug:

siili hienoo, että pääsit reeneihin!! mahto olla kivaa, mulla ainakin oli. tosin sen jälkeen en oo taas päässykään, kun miehellä menee tosiaan kaikki aika raksalla, ja sitten muut mahdolliset lapsenvahdit olivat reissussa viime viikon. mutta tuntuu hyvältä taas päästä tekemään jotain! :D

ON: prkl!!!!! :headwall: :kieh: meillä epäillään nyt maitoallergiaa!!! eli mä joudun olemaan maidottomalla ja munattomalla dieetillä nyt vielä pari viikkoo, sitten on altistus. voin sanoo, ettei ollukaan mikään ihan helppo juttu, että joo jätän vaan maidon juomatta...hmph. ei todellakaan. joo, en jaksa selittää siitä enempää. muutenkin ihan rikki ollu tosta imetyksestä, niin sitten vielä tuollanen riesa siihen päälle. hel*****!
tänään oli 3kk neuvola, vähän myöhässä. painoa 6580g ja pituutta 61,2cm. eli kaikki ok. :D kovasti jutteli neuvolantädille ja oli muutenkin tosi virkeä. saatiin rokotukset ja ne ovatkin sitten aiheuttaneet huutokonserttia tänään, mitä meillä ei ole tähän mennessä vielä siis ollut. toivottavasti ei kestä montaa päivää...kamalaa katsoa toisen kärsimystä. :'( panadolia annettiin, josko se auttais nyt yöllä nukkumaan. taidan siis itse painella myös petiin, kun ei yhtään tiedä millanen yö ja huominen päivä on tulossa... : /

b & poikanen 3kk 9pvä :heart: (viikoissa oon menny jo sekasin... ;) )
 
Heippa, pitkästä aikaa!

Olin tulossa kirjoittelemaan, mutta saadaankin yllätysvieraita kun miehen veli soitti että he olis tässä lähellä ja tulisivat käymään... Joten laitan vaan nopeaan neuvolakuulumiset ja yritän palata pian kommentoimaan&kirjoittamaan enemmän. Ristiäiset (sunnuntaina) on teettänyt yllättävästi pientä puuhaa, ja meillä on viime päivinä käynyt paljon vieraita kylässä... Kiirettä on siis pitänyt.

Jos en kuitenkaan heti kohta ehdi palaamaan, niin Jenddelle iso halaus :hug: sun ja miehen tilanteen takia! Toivottavasti saatte asiat selvitettyä, ja kyllähän niillä asioilla on tosiaan tapana selvitä, tavalla tai toisella.

Neuvolakuulumiset:

Elsi tasan 2 kk :heart: 21.10.2010:
Paino 4900 g (kahdessa viikossa +500 g)
Pituus 56 cm (+2,2 cm)
Pää 38,3 cm (+1,2)

Elsi itkee, heippa!
 
Heippa taas pitkästä aikaa. On kyllä ollut melko hiljaista, mutta meillä tuo pikkukaveri ei kovin kauaa viihdy yksin missään niin sillä aikaa pitää yrittää aina syödä ja tehdä kotitöitä niin ei ehdi kirjoitella. Nyt näyttää olevan tyytyväisenä sitterissä niin koitan ehtiä jotain kirjoitella. Meillä oli viime viikolla neuvolassa sellainen äitien vapaaehtoinen jälkitarkastusryhmä, jonka ideana siis oli vaan se, että pääsis näkeen samassa tilanteessa olevia äitejä. valitettavasti paikalla oli tasan kaks äitiä mun lisäksi :( Sovittiin heidän kans treffit seurakunnan perhekerhoon keskiviikoksi ja saa nähdä että onko ne yhtään sen oloisia ihmisiä, että tulis nähtyä jatkossakin. Kun itse kaipaisin jotain seuraa just äidistä jolla on kans vauva että ois joku jonka kanssa vois päivällä nähdä kun kaikki muut kaverit on töissä. Nuo kaikki perhekerhot on vaan ärsyttävän aikaisin kun ne on aina 9-11 ja me ollaan vauvelin kans tähän asti aina nukuttu tuohon puol ysiin tai ysiin. Että nyt pitää sitten varmaan pompata seiskan syötöllä ylös että sinne ehtii :D Jos siellä on kivaan niin pitää sit ottaa ne joka viikkoiseksi tapahtumaksi kun niitä on aina tiistaina ja torstaina.

Muuten täällä ei oo mitään mullistavaa tapahtunut. Poju on alkanut hymyileen kamalasti kun sillä on hoitotason päällä semmoisia kuvia niin se vois tuijotella niitä vaikka kuin kauan ja nauraa. Sit se myös nauraa mummoille tosi paljon, mutta ei mulle eikä miehelle juuri koskaan :( Mikähän niissä mummoissa on niin hauskaa :D

MIten teillä muilla kului päivät silloin kun vauva oli vielä näin pieni kuin meillä? Tai nyt vanhempien kanssakin. Kun ei voi vielä mitään vauvan kanssa tehdä niin musta tuntuu välillä tosi turhauduttavalta vaan istua jossain sohvalla vauvan kanssa kun ei ole edes kädet vapaana että vois tehdä jotain. Kantoliinassa tuo viihtyy vaihtelevasti. Välillä ei yhtään jos ei nuku ja välillä jonkin aikaa. Että mitä te käytännössä teette päivät? Me noustaan tuossa ennen ysiä ja sit käydään joskus yhdentoista maissa vaunuilemassa jonka jälkeen vauva nukkuu päikkäreitä mahdollisesti vielä kun päästään tunnin jälkeen kotiin. Aina ei edes nuku eli sen ajan vaan mitä vaunut liikkuu. Sit ootellaankin, että mies tulee töistä puoli neljän maissa ja saatetaan käydä vielä toisella vaunulenkillä viiden maissa, että vauva nukkuis toiset pienet päikkärit. Siinäpäs meidän arki aika lailla :) Ja illalla on yritetty seiskan ja ysin välissä vaihtaa sitten yökamat päälle ja saada se rauhoittumaan ja nukkumaan.

Sartsa
Ja onnea tätä kautta hienosta nimestä! Hauskaa tosiaan kun me suunniteltiin ykkösnimenä tuota Arttua ja nyt te laitoitte sen ja sit olin miettinyt, että jos tää ois ollut tyttö niin ois voinut olla Venla niin sit Siilillä oli se nimi :D Aika samanlaisia makuja meillä on ollut nimien suhteen :)

MUtta nyt tuo vauveli ääntelee siihen malliin, että parasta mennä...

lauru ja pötkäle 1kk ja melkeen 2vkoa :)
 
Tervetuloa Daniella! Kyllähän tänne mahtuu aina uusiakin mukaan :) Ja onnea tyttövauvasta! Miten sulla synnytys sujui? Tässä pinossa kun oikeastaan kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän mutkikas synnytys. Taisin olla ainoa, jolla ei ollut mitään suurempia ongelmia mutta synnytys kestikin sitten sen 22 tuntia :) Ei oo vielä yhtään semmoista muutaman tunnin ongelmatonta synnytystä tainnut tulla. Vai olikohan Terpillä semmoinen, no kuitenkin :)
 
moikka!! :)

tervetuloa mukaan daniella!!! :D ja paljon onnea tytöstä!! :flower: kyllä tänne mahtuu...

on kyllä vähän tylsää kun on niin heljentynyt tämä pino... :( on kuitenkin aina niin kiva käydä lueskelemassa, itelläkään kun ei usein aikaa ole kirjoitella...

sartsalle onnittelut kivasta nimestä! =)

meillä nyt selviskin tänään, ettei poikasella ole maitoallergiaa. tai siis altistus piti olla vasta torstaina, mutta kun ihottuma ei ole mennyt suuntaan eikä toiseen, niin altistusta ei tehdä ja mä voin taas alkaa syömään maitotuotteita!!! :D suuuuuuuri helpotus, huh!
meillä on alkanut taistelu päikkäreitä vastaan. aamupäivällä menee ihan hyvin, nukkuu yleensä n. 2,5-3h vaunuissa. jos näin ei mene, niin se on tosi ihme juttu, näin ollaan menty jo pari kk:tta. mutta ne iltapäikkärit... :headwall: vtustnaprkl!!! antakaa anteeksi huono vertauskuva, mutta jos esim. menet joka aamu töihin ja korjaat oven joka on pudonnut saranoiltaan...okei, se on hyvä just sen päivän. mutta taas aamulla kun menet töihin, niin se v*tun sama ovi on taas tippunut saranoiltaan. sä tiedät että sun pitää korjata se, mutta samalla tiedät, että taas seuraavana aamuna se on TAAS pudonnut saranoiltaan. kyllä se pidemmän päälle alkaa v*tuttaa!!! siis joka päivä sitä tuntee kauheeta epäonnistumisen tunnetta ja kun ei vaan jaksa. hitto. jos siis jollain hyviä ideoita miten saada iltäpäivästä poika rauhallisesti nukkumaan ilman että joka päivä tarvii kävellä vaunujen kanssa 2h, niin kaikki vinkit otetaan vastaan. kun en tajuu, kun on aina nukahtanut iltaisin kun ihmisen mieli ja päivä-päikkäreillekin menee ihan nätisti. niin mikä hitto tuossa sitten on??!! :O

lauru meillä on päivät mennyt aika lailla alusta asti niin, että aamusyötön jälkeen leikitään pojan kanssa siinä sylissä; millon lauletaan, millon lorutellaan, millon "luetaan" kirjaa. sitten poika menee matolle, jossa ei kauheen kauaa viihdy yksin, mutta olen vieressä seurana. siinä sitten vähän jumppaillaan, pidetään vatsallaan ja kohotellaan päätä. nyt kovasti harjotellaan kääntymistä. sitten välillä poitsu saa olla itsekseen joko matolla tai sitten sitterissä, jos mulla on jotain hommia. sitten syödään taas vähän ja mennään nukkumaan. iltapäivällä kun herätään, niin usein lähdetään käymään jossain, tai sit jos ollaan kotosalla, niin vähän samoja juttuja kun aamulla ja sitten "vaellellaan" kotona, kun tykkää katsella ympärilleen. meillä siis ei ole kantoliina käytössä, hölmö minä!! : / illalla sitten poikanen jutustelee enemmän iskän kanssa ja sitten ei enää niinkaan jumppailla tai muuta, sitten vaan "ollaan yhdessä". :D :heart: tässä nyt näin lyhyt selostus mitä me tehdään. oon kyllä miettinyt että pitäiskö jotenkin laajentaa tätä meidän arkea, mutta poika on tyytyväinen ja ikätasoisesti kehittynyt, niin en stressaa. aika lailla tämän ikäiselle riittää vielä äiti ja ne kotiympyrät. ;)


me ajateltiin tänään kokeilla maissivelliä (tai jotain muuta kiinteetä...) ! ! ! :D saas nähdä miten siihen reagoidaan... :p

täytyy mennä!! :wave: koitetaan pitää kiva pino pystyssä!! =)

b & poikanen 3,5kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Daniella! Kyllähän tänne mahtuu aina uusiakin mukaan :) Ja onnea tyttövauvasta! Miten sulla synnytys sujui? Tässä pinossa kun oikeastaan kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän mutkikas synnytys. Taisin olla ainoa, jolla ei ollut mitään suurempia ongelmia mutta synnytys kestikin sitten sen 22 tuntia :) Ei oo vielä yhtään semmoista muutaman tunnin ongelmatonta synnytystä tainnut tulla. Vai olikohan Terpillä semmoinen, no kuitenkin :)
Kiitoksia! Kiva vaihtaa nyt tänne syntyneiden puolelle =)
Hyvin meni kyllä synnytys, vaikka pelottikin että mahtuuko vauva kun viimesin painoarvio oli yli 4 kiloa mutta alle jäi! Mut muuten jäi tosi hyvä fiilis, yhteensä synnytys kesti vajaa 10 tuntia.
 
Jenddelle tsemppiä kotitilanteeseen. Toivottavasti asiat selviävät nopeasti.

Bambina Onneks ei ollut maitoallergiaa, se kun on tylsä ja vaivannäköä vaativa vaiva hoitaa. Pääsette helpommalla. Onko jotain ajatusta mikä ihottumaa sitten aiheuttaisi? Vaaveilla nuo asiat on hieman hankalia selvitellä ja joskus iän mukana vaan häviävät.

Daniella Tervetuloa mukaan!

Lauru Juu mulla oli semmonen oppikirjaversio synnytys. Säännöllinen 7,5 tunnin urakka käytännössä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Meillä ei oikeastaan ole minkäänlaista selkeää rytmiä, mutta öisin nukutaan sentään ainakin yksi pätkä omassa sängyssä, jolloin mäkin saan kunnolla nukkua. En pysty nyytti vieressä nukkumaan kunnolla. Mutta eiköhän se rytmi tästä ala löytymään. Käytännössä me syödään ja nukutaan vuorotellen ja välissä sitten ihmetellään maailmaa. Mulla kun on mies melkein koko ajan kotona niin voin aina välillä tehdä omiakin juttuja, vaikka vaavi olisikin hereillä. Lisäksi ollaan vierailtu kavereiden ja sukulaisten luona, kun asuvat tuossa ihan lähellä ja innokkaina haluavat vauvaa hoidella (silloin kun vaavilla ei ole itku-potku-raivaria, tuosta tulee palautus äidille tosi nopeesti). Eilen oltiin jopa tanssikurssilla seuraamassa kantoliinassa. Ja hyvin meni. Tykkään kyllä vielä et kantoliina on hyvä keksintö, mut kokemusta ei ole kovinkaan pitkältä ajalta. Joskin melko kuuma on.

Siili H Alkaa pelottaa tuo rotavirusrokote, kun kaikilla on vuorotellen siitä tullut masuvaivoja. Mut jos sit ei sairastais kunnon tautia, kun on rokotettu. Toivottavasti iltaitkut helppaavat. Mun anoppi on ihan ok tyyppi, vaavista oli ihan haltioissaan, vaikka viides lapsenlapsi kyseessä. Asuvat kuitenkin sen verran kaukana, ettei hoito-ohjeita tipahtele. Sen sijaan mun oma äiti hurahti taas niin paljon, et tarvii välillä ihan toppuutella. Seitsemäs lapsenlapsi kuitenkin kyseessä. Yrittää kuitenkin olla neuvomatta liikaa, kun tietää mun luonteen.

1,5 litraa on kyllä paljon, mut jos sait kuitenkin jotakin nestettä tippana ja hb ei pudonnut lääkärin mielestä liikaa (tähän ei ole yksiselitteisiä ohjeita mikä on liikaa), niin parempi ettet saanut lisäverta. Niistä on kuitenkin jatkossa yleensä haittaa, kun erillaisia vasta-aineita voi syntyä. Mä menetin sen 800ml verta ja multa ei edes mitattu hb:tä koko sairaalareissun aikana. Ringeriä sain, kun pyysin sitä.

ON: Tänään käytiin tunnustamassa isyys, oli nopea reissu. Pari kysymystä ja useampi allekirjoitus. Ei paha ollenkaan. Nyt sitten pitäis ruveta suunnittelemaan ristiäisiä, jotka ovat isänpäivänä. Ainoa sunnuntai jolloin meille sopii.

Terp ja pikkuriikkinen 1kk 1pvä
 
meidän neiti oli tasan kaks kuukautta eilen. neuvolassa käytiin sen kunniaksi eka rota satsi saatiin ja lääkäri tavattiin

aurinkoinen ja terve tyttönen meillä on. kuivuutta vähän mutta se nyt on oletettavissa kun me kummatkin ollaan kuivia. vatta vaivaa mut kyllä se siitä.

uudet mitat

paino 5480g
pituus 58.3 cm
pipo 40,6 cm

nukutaan melko hyvin edelleen sitten kun viitsitään nukahtaa. kaks valkosta kohtaa ikenissä on ja kauhee nyrkin syöminen ja ikeniin hinkkaaminen käynnissä. viilenneltiin eilen äitiyspakkauksen purulelulla ikeniä ja sitten oli hyvä.
 

Yhteistyössä