~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Kiitos Pieniminä.
Mulla myös menkat alkoi 5-6 viikkoa synnytyksestä eli aika ajoissa. Yhteensä nyt tullut 5 kertaa kuukautiset synnytyksen jälkeen, nyt on 6:des kerta... Ekat 3 oli säännöllisiä mutta vaan aika runsaita. Sit nämä viimeset kolme on ollut tällästä ja että tulee kahden viikon välein. Pitäisköhän lääkärissä käydä :eek:
 
voi olla että ihan hyvä käydä tarkistamassa ultralla jos ei nuo vuodot niukkene. voihan olla että siellä jokin mikä saa limakalvot vuotamaan oikeen urakalla. just luin yhdellä kun alkoi oudot runsaat vuotelut kierrukan poiston jälkeen niin oli keskenmeno kyseessä. voihan olla että synnytys antoi muistoksi sinulle runsaat menkat ja kovat kivut.

itse olen kärsinyt runsaasta vuodosta ja kauheista kivuista koko nuoruuteni sen vuoksi pelkään endoon sairastuvani. äidilläni oli Endometrioosi ja lapsien saamisenkin jälkeen hän kärsi todella tajunnan vievistä kivuista ja runsaasta vuodosta. yhdessä vaiheessa häneltä leikattiin kystiäkin munasarjoista pois. ettei vaan olisi tuosta kyse koska endossahan on yleistä kovat alavatsa kivut ja runsas vuoto. endokin saattaa kehittyä vuosien aikana ja esiintyä kaiken ikäisillä tytöillä/naisilla. tosiaan endoon myös liittyy vuoto häiriöt. toivotaan kuitenkin ettei kyse ole siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jenddelle pikaisesti... peesaan pieniminää ja ehdotan et käyt varmistaan lääkärillä ettei kohtuun ole jäänyt mitään. Tää siis täysin ilman ammattitaitoa&oikeaa tietoa asiasta vaan ihan tuohon omaan kaavintajuttuun pohjaten!

Kiitos tuesta Jendde :hug:
 
Sartsa83
Mä ajattelin tulla tänne kertoon kuulumisia, mutta nyt tuo jätkä alko taas raivoomaan tossa, joten kirjottelen jahka taas joskus ehdin. Ehdin jopa lukee jendden jonkun aiemman kirjotuksen, missä Neelalle on alkanu hyvin menee soseet mut kukkakaalista ei tykänny. Meillä taas siitä tykättiin. :D Mutta en oo vielä alkanu kunnolla syöttään soseita, vain maistattamaan. :)

Kopsaan tuolta toisesta pinosta ton mitä kirjotin neuvolakuulumisista....

Meillä oli eilen 3kk neuvola.

Pituus: 67,7cm (2kk 62,5cm)
Paino: 8975g (2kk 7825g)
Pipo: 46cm (2kk 44,3cm)

Saatiin toinen rota-rokote suun kautta ja molempiin reisiin yhet piikit. Kehui Arttua kovasti ja sanoi että hyvin kasvetaan rajojen sisällä, vaikka ikäänsä nähden onkin iso poju. :) Meillä siis käytössä sekä 68 että 74cm vaatteita. ;)

Sartsa ja Arttu :)

Ps. Palaan paremmin kommentoimaan myöhemmin... jossain vaiheessa.. *huokaus*
 
Pikaiset terveiset täältäkin. Meillä tyttö sai nimen 14.11.2011 ja nimeksi laitettiin Neea-Noora Susanna eli "Nekku".

Tänään 2kk neuvola:

Pituus 57,3 cm (1kk 55,3 cm)
Paino 5090 g (1kk 4420 g)
Py: 37,5 cm (1kk 36,1 cm)

Eli tasaisesti kasvaa. Hymy on herkässä ja paljon on välillä asiaa. Vatsallaan ei meinannut ollenkaan pysyä, aina kierähti selälleen, kun täti kokeili. Saatiin eka rota ja katotaan nyt miten käy. Täti kehoitti ottamaan videota vaavin juttelusta, että voi sitten myöhemmin muistella ja näyttää Nekullekin, että tommonen sitten olit. Sais edes otettua valokuvia ja merkattua ne milloin mikäkin on otettu.

Itse kävin jälkitarkastuksessa viime viikolla ja kaikki kunnossa. Lekuri tosin oli huolissaan mun jaksamisesta, kun kerroin, että on ollut nukahtamisongelmaa. Olisi ilmeisesti nukahtamislääkettäkin määrännyt, mutta en huolinut. No, tällä viikolla olen nukkunut todella hyvin.

Meillä yöt nukutaan varsin hyvin, kerran herätään tankkaamaan, mutta sitten taas nukahdetaan uudestaan. Ylös noustaan siinä klo 7.30 ja nukkumaan mennään klo 22. Ainoastaan nukahtaminen on välillä tahtojen taistelu iltaisin, mutta sitten hyssytellään, kunnes uni tulee.

Sartsa Iso pojuhan hän jo on, hyvin näyttää painoa tulleen ja pituuttakin on kivasti, varsin hyvältä kuullostaa noiden arvojen perusteella. Vauvojen painosta ei kannata olla kovinkaan huolissaan, koska sitten kun lähdetään liikkeelle voi tulla painonkehitykseen notkahduskin. Ja sä saat hyvän habatreenin, kun kanniskelet häntä ympäriinsä :)

bubunen Ihan tarpeeksi on Elsikin kasvanut. Toivottavasti kiinteiden aloituksesta on hyötyä pidempiä yöunia ajatellen. On kyllä todella rankkaa sulle, jos et saa nukkua edes välillä hieman pidempiä pätkiä. Ja kiitokset onnitteluista, ristiäiset menivät oikein hyvin.

Jendde Hus, lääkäriin! Jos sulla on noinkin runsaita vuotoja, niin on hyvä tarkistuttaa itsensä, jotta mahdollinen syy voidaan saada kiinni ja hoitaa. Ja vaikkei mitään hoidettavaankaan olisi, niin hemoglobiini kannattaa kuitenkin tsekkauttaa. Jos mitään syytä ei löydy, niin vuotoja voidaan erillaisin keinoin koittaa pienentää.

Terp ja Nekku melkein 2 kk
 
Täytyy lääkärissä sitten käydä. Kiitos kaikille inffosta :) En sitte tiiä olisko ne kuitenkin vaan ihan normaalit menkat, kun ei kestä kahta päivää pidempään.. Tai siis se kunnon vuoto. Kolmas päivä tulee vielä vähän ja sitten loppuu kuin seinään. Noh, lääkärillä saa tarkastettua että kaikki on kunnossa.. Ei kohtuun ainakaan mitään ole jäänyt, koska mulla tehtiin ihan kunnon ultra Kättärillä jälkitarkastuksessa silloin syyskuun alussa. Tiedäppä näistä.. Toivon vaan ettei nää menkat ala olemaan aina tälläsiä!

Terp Tosi kaunis nimi teidän tytöllä :) Ja hienosti kasvaa. Herääkö tyttö vielä yöllä syömään?

Sartsa Joo se on jännä kun toisille kelpaa ja toisille ei :D Vaikka onhan se meillä isoillakin niin, ettei kaikki tykkää kaikesta. Meijän Neelasta on tullut ihan mahoton pelleilijä soseiden kanssa. Kaikki mitä suuhun laittaa tulee samaa vauhtia ulos.. Sylkee siis pois ja sen jälkeen nauraa innoissaan :D Ja mikään muu ei kelpaa kuin porkkana-peruna sose. Ja tietty hedelmäsoseet, paitsi niistäkin vain mango ja persikka.. Nirsoks tullut :)

Kyllä on iso poika teidän Arttu :) Tosi hienosti kasvaa!

Omaa. Mä kaipaan raskausaikaa! Sitä mahaa ja niitä pikku potkuja. Hyvä kun pystyy enää raskaana olevia kattomaankaan enää, kun tulee niin haikee mieli :) En tietty yhtään kaipaa sitä loppuraskauden olotilaa, mutta jotenkin sitä jännitystä ja sitä tunnetta kun kaikki oli niin uutta ja jännää. Ehkä se johtuu siitä, kun nyt on arki tälläistä tasasta kokoajan, samat jutut joka päivä samaan aikaan. Niin kaipaa jotain säpinää tähän :) Tyytyväinen kyllä olen tähän elämiseen näin, mutta... äääh, ehkä joku tietää mitä tarkotan :D

Mä oon ruvennu lihotuskuurille :D Tai en ihan tarkotuksella, mutta kuitenkin. Kun tuossa synnytyksen jälkeen oli varmaan 3kk ettei ruoka maistunut ja söin joka päivä vaan pelkkää leipää tai muuta pientä mikä sattui menemään alas. Ja siitä laihduin niin paljon että painoin vain 44kg. Eli samanverran kuin ennen raskautta.. Ja en halua olla niin laiheliini. Ja nyt oon saanut painon nousemaan ja on paljon parempi mieli/olo. Ei se hirveesti ole noussut, mutta ihan tarpeeks mulle. 49kg on paino nyt. Ei haittais vaikka tulis vähän lisääkin. Silti mua vaan huolestuttaa, että näytänköhän mä miehen mielestä hirveeltä pullukalta, mutta en tuskin voi näyttää.. Ja mielummin olenkin vaikka pullukka kuin pelkkä tikku :) Meijän läheinen pizzeria muistaa varmaan meijän osotteen jo ulkoa.. :D

Jende & Neela :heart:
 
jendde Juu, herää kerran yössä pääsääntöisesti. Eli meillä nukutaan noin klo 22 mennessä, sitten herätään syömään klo 2-3 ja herätään aamulla klo 7-8. Tähän asti tyttö on toiminut kuin kello tuon suhteen. Mullakin on ikävä raskausmasua ja siitä ei ole edes kovinkaan paljoa aikaa. Miehen kanssa ollaan jo puhuttu, koska jätetään taas ehkäisy pois toivoen pikkukakkosta. Mutta ei nyt hetkeen. Ei jakseta kahta vauvaa hoitaa samaan aikaan, Nekku saa hieman kasvaa ensin. Mulla on minipillerit odottamassa aloitusta, ootellaan vaan kuukautisten alkamista. Mun pitäis ruveta kiinteytyskuurille eli jaksaa tehdä lihasvoimaliikkeitä. Ja kuntokin on hieman rapistunut, kun ei näillä ilmoilla tee mieli lähteä lenkille.

Terp ja Nekku
 
heppa taas... nopee visiitti. en oo yhtään ehtinyt käymään, kun meidän pikkuisesta on tullut varsinainen huomionhakija! ja illalla viihtyy vaan sylissä. en tiiä onko joku tankkauskausi.

terp ihana nimi! etenkin lempinimestä tykkään! :D

jendde juu, kantsii mennä näytille! vaikka paljon olen kuullut, että menkat muuttuvat ihan täysin raskauden ja synnytyksen jälkeen. mutta mulla ei vielä menkkoja ole ollut!!!! onkohan se ihan normaalia......... : / tosin, enpä niitä nyt kauheesti kaipaa. ;)

sartsa äh, älä välitä tuosta kasvusta. jos lapsi on tyytyväinen, niin kaikki ok. neuvolalla on ne käyrät, mutta ne ovat vaan keskiarvoja. keskiarvoja ei synny, jollei jotkut mene niiden ulkopuolella. meillä oli taas paino tippunut entisestään, eli meillä taas toisenlainen onkelma. mut en stressaa, kun toinen on tyytyväinen. tämä vaan tietää sitä, että imetys loppuu, mutta oon viikon verran sitä ollut jo lopettelemassakin, joten ei sotke suunnitelmia! :D

ON: meillä laihdutetaan, poika siis. kaipa se on äippää kattellu ja tuumannu että tollaseks en ainakaan haluu... :LOL: no juu, nyt vaan luvan kanssa enemmän korviketta ja soseita, kyllä se siitä.
viikon verran ollu vaikee saada nukkumaan vaunuissa, kun ennen nukku siellä tosi hyvin. noh, tänään vaihdoin porkkanan kukkakaaliin ja nyt mennyt jo 1,5h itsekseen. eilen kävelin 2,5h tuolla myrskyssä, sillon meinas vähän pipo kiristää. :kieh: voiko siis todella olla niin, että porkkana ei vaan sovi. toinen söis sitä vaan ihan innolla! no juu, mutta rankka viikko ollut tässä, en ole jaksanut sitä vähää vapaa-aikaani viettää täällä, sori vaan! :D

nyt täytyy taas mennä! :wave:

b & poikanen 4,5kk (hui, kun tää aika menee, kohta ä-lomakin jo loppuu... :( ) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Siili Pikaisesti kommentoin vain tuohon sun juttuun, että onko teillä ostettu se nenäfriida apteekista? Meillä on Veetillä ollut nuhaa nyt toista viikkoa ja se on ollut ihan pelastus kun sillä saa imettyä räkää pois että toinen saa syötyä. Ja siihen lisäks vielä ne suolatipat niin räkä lähtee paremmin. Tosin meillä ei oo ihan kamala tuo nuha ollut. Aamulla vähän törisee nenä ja iltapäivällä ja illalla ei yhtään. Et jos ei oo hankittu niin suosittelen tosi lämpimästi!
 
bambina Imetätkö vielä? Kyllä se ihan normaalia on vaikkei menkkoja vielä ole tullut, joillanhan siihen voi mennä tosi kauan. Mun isän naisystävällä kesti melkeen vuoden ennenkun tuli ekat menkat synnytyksen jälkeen ja hän siis täysimetti ainakin sen 4kk (en muista tarkalleen, mutta jatkoi osittain imettämistä vuoden verran muistaakseni). Eli aikaa siihen voi mennä, ei hätää ;) Ja vaikka ei imettäisikään, niin voihan siihen silti mennä tovi.

Ja tuosta porkkanasta, voi hyvin olla ettei se vaan sovi pojalle. Kannattaa kokeilla vaan että jätät sen porkkanan ainakin hetkeksi kokonaan pois ja seurailet sitten tilannetta.

Siili Voi että, jaksamista sinne ja pikaista paranemista! :hug:

Omaa. Ihan tajuton kiukku päivä tänään ollut! Tai no, oli myös eilen ja toissapäivänä ja viime viikolla ja JOKA PÄIVÄ herranjestas.. Nuppi sekoaa välillä ton likan kanssa kun mikään ei oo hyvä! :D Kai tää on vaan joku ihme vaihe kun kuikuttelu on pop.. Menis vaan äkkiä ohi :D

Oon tässä miettinyt, että miten pääsis eroon sellasesta, kun aamuyöstä Neela herää aina itkemään koska haluaa mun viereen nukkumaan. Joka aamu 5-7 aikaan sama. Nälkään se ei siis enää herää, eli siis yösyötöt sentään on jääny pois kokonaan. Mutta toi, että aina herää samaan aikaan ja kun viereen ottaa niin nukahtaa uudestaan. Pitääkö mun sit vaan jonain aamuna olla ottamatta sitä pois sieltä omasta sängystä ja kuunnella huutoa? Ei kai tuosta muutenkaan pääse? :O Ihme juttu vaan, kun joka aamu samaan aikaan tapahtuu toi. Ennen se vaati aina maitoa tohon aikaan mutta nyt sen sijasta vaatii aina viereen. Ei vaan paljoa huvittais aamuyöstä kuunnella huutamista jos en otakaan sitä viereen. Voiko olla että jäi tuollanen siitä, kun ennen nukkui yöt aina vieressä?

Jende & Neela :heart:
 
meidän känkkäränkkä on hävinnyt ja ihana vauva on palannut takaisin!! :D :heart: siinäpä ne tärkeimmät. :D ai niin, ja meillä loppui imetys kuin seinään. pojan paino ei enää noussut, joten oli pakko siirtyä muihin ruokiin. olin ajatellu että imetystä kestää silti pidempään, ettei se maidontulo noin vain lopu, mutta kun pari päivää kärvisteli "hieman täysinäisenä" ( :LOL: ), niin kyllä se sitten loppui. tuntuu hieman haikealta, että me ei enää koeta sitä läheisyyttä, mutta toisaalta tuntuu myös helpottavalta, sillä se kävi vähän mun pääkopalle. ja kyllä mun mielestä 4,5kk täysimetyksellä on ihan hyvä...

sellasta. täytyy mennä taas! :)
 
Heippa vaan kaikille! Kiva että tosiaan taas on ollut vähän vilkkaampaa täällä pinossa, kiva kuulla teidän kuulumisia.

jendde
Kyllä mäkin kaipaan raskausaikaa ja joskus tulee jopa ihan itku kun miettii sitä, kun Veeti siellä mahassa pyöri ja potki. Vaikka tietenkään en vaihtais tuota mussukkaa mihinkään niin silti se oli vielä niin erilaista sillon. Ja ikävä on muutenkin sitä kiinteää mahaa kun nyt on tilalla roikkuvat makkarat :( Mä aloitin ne Cerazette-pillerit nyt kaks viikkoa sitten ja heti ekalla viikolla unohdin yhden ottaa ja siitä seuras sitten viikon verenvuoto. En tiedä oliko menkat vai mitä mut ei mulla ainakaan ennen oo noin pitkiä menkkoja ollut eikä noin runsaita. Mutta onneks ne loppu eikä oo sit muuta tullut. Vähän vaan opettelua että muistaa syödä noita kun ei oo niin pitkään aikaan tarttenut syödä. Ja mulle on nyt jäänyt vähän epäselväksi, että tuleeko noiden aikana menkkoja vai ei kun niitä syödään kuitenkin putkeen. jos ei tuu, niin vähän semmoinen pelko koko ajan sit et jos onkin raskaana... Kun en ihan vielä kuitenkaan toista lasta haluais. Vasta sit kun Veeti osaa jo kävellä ja on muutenkin vähän vanhempi.

terp Kylläpä teillä menee tosi hienosti yöt! Meillä ei oo missään vaiheessa selvitty yhdellä syötöllä. Kaks taitaa olla pienin määrä. Nyt jostain syystä on alkanut syöntirumba eli viimeyönäkin yhdeltä, kolmelta, puoli viideltä, puoli seiskalta ja sit vielä kasilta ja puoli kymmeneltä jonka jälkeen vasta heräs. En tiedä, että miksi se nyt heräilee noin paljon, kun päivälläkin saattaa olla tuntikausia syömättä... Tosi ärsyttävää kun lapsi kasvaa niin tuntus, että yösyönti jotenkin vähenis. Missä vaiheessa te muut muuten aloitte sitä velliä antamaan ja vähensikö se yösyöntiä?

ON:
Mies oli tällä viikolla työpaikan puolesta kattomassa Kärppäpeliä Oulussa ja me oltiin Veetin kans kahdestaan kotona. Toinen oli koko illan ihan pirun kiukkuinen ja kätisi ja itki vaan vaikka normaalisti ei tee sitä ollenkaan. Meni nukkumaankin monta tuntia normaalia myöhempään. Sit mulla oli lauantaina pikkujouolut ja mies oli sit Veetin kans kotona niin oli sama toistunut ja nukkumaan se oli mennyt vasta puol ykstoista. Hassua, voiko ton kokonen aistia, että toinen meistä ei oo kotona vai mistä ihmeestähän toi on johtunut. Kun jos ollaan molemmat kotona niin kaikki menee tosi hyvin. PIti käydä reladropsejakin ostaan lisää kun ne loppu alkuviikosta ja unohdettiin ostaa lisää, niin ajateltiin, että jos se johtuu siitä, että sillä mahaa jotenkin vääntää. Mutta kun perjantaina ei ollut mitään ja kitinä tuli taas kun mä olin lauantai-illan pois.

Ärsyttää nää liian kovat pakkaset kun joutuu vaan neljän seinän sisällä oleen kun ei voi lähteä vaunuileen. Ja saa nähdä miten meillä päikkärit sujuu kun tulee eka päivä tänään, että ei mennä pihalle ollenkaan. Huoh, pelottaa jo ajatuskin kun se ei varmasti malta kauaa nukkua :( Veeti on tuolla leikkimatolla nyt niin se on varmaan ekaa kertaa nyt hoksannut nuo eläimet mitkä siellä lelukaaressa killuu :) Ainakin kattelee niitä kovasta. Vähän hidas sytytys :)

Eilen käytiin nyt sit vihdoin ostamassa Veetille vähän isompia vaatteita varastoon, eli kokoa 68 ja 74. ihan semmoisia persubodeja ja housuja. Sitä ihmettelin, että yhdessäkään kaupassa ei myyt puolipotkareita ollenkaan ja muualla kuin Lindexillä ei ollut bodejakaan kovin älyttömästi. Oli vaan kaikkia kauluspaitoja ja semmoisia "hienosteluvaatteita". Kyllä meillä ainakin kotona käytetään paljon mieluummin ihan vauvan vaatteita mitä noita minikokoisia aikuisten vaatteita. Siksi yllätyin että puolipotkareita ei myyty missään. Vaikka on meilläkin esim farkkuja niin semmoiset on kiva laittaa sinne alle, ettei vaan mitkään saumat paina ja on kivempi iholle. Pitää varmaan täältä käydä sit ostaan Tutan puolipotkareita... Mut semmoista täällä. Ai niin ja Veetin nuha on kestänyt jo kaks viikkoa. EIlen jo ajattelin että se on mennyt ohi, mut tänään friidasin melko paljon räkää nenästä... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja jendde:
Oon tässä miettinyt, että miten pääsis eroon sellasesta, kun aamuyöstä Neela herää aina itkemään koska haluaa mun viereen nukkumaan. Joka aamu 5-7 aikaan sama. Nälkään se ei siis enää herää, eli siis yösyötöt sentään on jääny pois kokonaan. Mutta toi, että aina herää samaan aikaan ja kun viereen ottaa niin nukahtaa uudestaan. Pitääkö mun sit vaan jonain aamuna olla ottamatta sitä pois sieltä omasta sängystä ja kuunnella huutoa? Ei kai tuosta muutenkaan pääse? :O Ihme juttu vaan, kun joka aamu samaan aikaan tapahtuu toi. Ennen se vaati aina maitoa tohon aikaan mutta nyt sen sijasta vaatii aina viereen. Ei vaan paljoa huvittais aamuyöstä kuunnella huutamista jos en otakaan sitä viereen. Voiko olla että jäi tuollanen siitä, kun ennen nukkui yöt aina vieressä?

Jende & Neela :heart:
Toivottavasti et käsitä väärin etkä pahastu tästä mun vastauksesta... Ammattini puolesta sanon ja olen aika vastaan sitä, että näin pieniä opetettaisiin itkettämällä. Kun vauva itkee, hän odottaa että hänen tarpeisiinsa vastataan ja siitä kehittyy perusturvallisuus ja luottamus. Jos tarpeeseen ei vastata (esim. et koittais opettaa niin ettei mene lapsen luo kun hän itkee yöllä), tulee turvattomuuden tunnetta, pettymys ja kolaus sille uskolle että minusta pidetään huolta. Sillä voi olla melko pitkälle kantautuviakin seurauksia nimenomaan perusturvallisuudelle. Sen aika, ettei anneta itkulle periksi on vasta reilusti myöhemmin.

Mitäs jos koittaisit "tassuhoitoa"? Eli menet viereen, et ota ainakaan heti syliin vaan yrität kädellä silittelemällä tms. rauhoitella ja nukuttaa uudestaan? Ja jos se ei auta, niin sitten sylissä tuudittamalla ja takaisin omaan sänkyyn. Tai jos ei onnistu, niin aika ei ole oikea tai nyt on joku turvallisuuden tankkauskausi.
 
Ai niin, Jendde vielä... ei se sun mies varmaan voi pitää sua pullukkana mitenkään.. Syö huoletta pitsaa :) Mä olin 25 vuotiaaksi ihan samoissa mitoissa ja joskus myös lihotuskuurilla, mutta nykyään jos paino laskee alle 54 kilon niin alan näyttää ihan nälkiintyneeltä. Et en tiedä mitä, mut jotain ikä tekee ulkonäölle suhteessa painoon! Tosi lihotuskuureja en ole enää tarvinnut, paino on pysynyt ihan itsellään yli nälkiintymisrajan :) :) Ja toivottavasti saat Neelan yörytmiä muutettua niin, että se aamuherääminen jää pois :hug: :hug:

Bambina hyvähän tuo 4,5 kk. täysimetystä on! Varmaan helpottava ja haikea tunne samalla! Imetyksessähän on kyllä ihanaa se läheisyys, mutta onhan se aika sitovaa joo... Meidän piti tänään mennä sellaiseen viini -iltaan, kunnes yhtäkkiä tajusin että enhän mä voi ruokkia lastani mitenkään kun viini -iltaan kuuluu toki viinin juomista ja Elsi ei pulloa huoli. Maksettiin lipuista 70 euroa pari kuukautta sitten (silloin pulloruokinta vielä onnistui ihan hyvin) ja pikkuisen nyt harmittaa oma tyhmyys kun tajusin tuon vasta eilen eikä lippuja taida saada enää myytyä. No, vali vali, halusin vaan purkaa tätä jollekin. Kiva muuten että hymy-Viljami on palannut :) :)

Siili olipas taas kuin mun kynästä... Meillä olis myös tarkoitus alkaa saada Elsiä omaan sänkyyn, kun mä nukun myös huonommin samoista syistä. Hän ei ole yhtään samaa mieltä... Ja kipeinä oltiin meilläkin viime viikko. Tsemppiä, toivottavasti saatte Venlaa siirrettyä omaan sänkyyn ja toivottavasti olette kunnossa jo! :hug:

Terp ihana nimi! :heart:

Lauru voi kai se olla et Veeti oli sitä mieltä että koko perheen pitää olla koos :D Kuka näistä pienistä aina ottaa selvää... :) Mä oon aina sullomassa Elsiä nukkumaan kun kitisee, kun luulen että on väsynyt. Niin eilenkin, ihmettelin vaan kun ei nukahda millään vaikka piti niin väsynyt olla kunnes sit alkoi kauhea ripuli :)

Kiva, että sait Veetille ison kasan vaatteita! Mä huomaan nyt, että pyykkiä tulee vielä paljon enemmän kuin ennen, kun Elsi on alkanut kuolata ihan hulluna :) Oon huomannut ihan saman, että vauvavaatteita on tosi vaikea löytää, siis mukavia kunnon trikoovaatteita. Täällä on onneksi Polarn&pyretin liike, mistä saa mukavia ja käytännöllisiä vaatteita, valitettavasti myös vähän kalliita. Ootko muuten katsellut nettikaupoista?

Omaa... Tänne kuuluu oikein hyvää. Viime viikko meni flunssassa, mutta nyt ollaan toivuttu. Tänään aloitellaan soseet, tarkoituksena saada öistä syöttöväliä pidemmäksi. Elsi kun siis edelleen syö todella usein öisin, 1-3 tunnin välein. Ja nyt käy kutsu, joten palaan toiste!

Ai niin, vinks vinks... Ifolorilla on sellainen kirjan teko ohjelma, jolla tehtiin isovanhemmille joululahjaksi valokuvakirja Elsistä. Aivan ihana tuli ja aika helpolla, et jos joku haluaa käyttää ideaa.

Halauksin,
Bubunen ja Elsi 3 kk. 8 päivää :heart:
 
Bambina 4,5 kk on todella hyvin. Mä olen tässä pikkuhiljaa lopettelemassa tuota osittaisimettämistä, kun maitoa tulee todella vähän. Mä kutsun noita imetyksiä läheisyystankkaukseksi. Katotaan nyt kuinka kauan jaksaa edes yrittää.

Lauru Ei vielä ole velliä annettu, korvikkeella mennään. Joten en tiedä sen vaikutuksia. Luultavasti aletaan testailemaan, kun tulee 4 kk täyteen. Täysimetetyt vauvat usein tankkaavat maitoa öisin, ei tietoa miksi. Ehkä koska silloin maito heruu parhaiten tai päivisin on muutakin tekemistä :) Toisaalta vauvat on kovin erillaisia, toiset nukkuvat lyhyemmissä pätkissä ja toiset pidemmissä.

Cerazetteista: Minipillereitä otetaan joka päivä mielellään samaan aikaan tarkasti. Jos pilleri unohtuu, 12 tunnin sisällä sen voi vielä ottaa ja silloin ehkäisyteho on ihan ok. Muuten sitten tarvitsee lisäehkäisyä 7 vrk:n ajan seuraavan pillerin ottamisesta. Ja kyllä pillerin unohtamisesta voi seurata vuotoa. Pillereiden aikana (vaikka ottaisi säännöllisesti) vuodot voivat jäädä kokonaan pois, voi olla tihkutteluvuotoa tai kunnon kuukautisia eli oikeestaan mitä vaan. Eli hieman ongelmallisia nuo pillerit ovat. Jos raskaus huollettaa, aina voi estemenetelmää käyttää lisäksi niin kauan kuin imettää. Tuolloin ei vahinkoja pitäisi tulla. Jos epäilee olevnsa minipillereistä huolimatta raskaana, niin raskaustestiä tekemään. Imetyksen jälkeen kannattaa miettiä ehkäisyasiat uudelleen, jos seuraavan lapsen aiak ei vielä ole.

Jendde Mä olen Bubusen kanssa samaa mieltä, että itkukoulu ei ole hyvä ratkaisu. Kokeile tosiaan silitellä tai muuten rauhoitella omassa sängyssä. Jos ei helppaa, ota syliin rauhoittumaan. Jos nukahtaa, niin takaisin omaan sänkyyn. Uusi itku alkaa niin uudet rauhoittelu yritykset. Mä varmaan ottaisin aamuisin viereeni, jos olisin saanut kuitenkin nukkua jonkin verran yöllä. Nekku ainakin nukkuu nykyään melko kiltisti omassa sängyssään, vaikka välillä otankin viereen aamuisin tankkaamaan läheisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
bambina Joo on ihan riittävä 4,5kk imetystä! Mulle riitti 3kk. Enhän mäkään sitä mitenkään tarkotuksella lopettanut, vaan maito alkoi vaan multa vähentymään/loppumaan sitä mukaa kun Neela alkoi tarvita enemmän korviketta, kun ei mun maidot enää riittäny. Musta ei olis ollut mihinkään vuoden imetyksiin, on siinä kuitenkin hommansa. Pullosta syöttää tietty helpommin. Tärkeintähän siinä imetyksessä on se, että lapsi saa äidistä vasta-aineita ja mun käsittääkseni niitä saa ihan tarpeeksi sillä 4kk täysimetyksellä (?).
Kiva että teidän känkkäränkkä on muuttanut muualle! Meillä niin ei ole käynyt...:)

bubunen Kiitos, en pahastunut! Tuota samaa mä itsekin mietin, että onko tämän ikänen kuitenkin vielä liian pieni siihen, että annetaan vaan huutaa. Ja en mä semmoseen edes pysty, jossain vaiheessa kuitenkin nappaan sen lapsen syliin kun ei kestä kuunnella toisen itkua sillälailla. Nyt itseasiassa ilman mitään "toimia" alkoi tuo Neelan heräämistapa hävitä! Ainakin tässä muutamana yönä ei ole sitä tehnyt. Joskus 8-9 aikaan vasta herää, ja silloin otan kuitenkin viereen koska saan ite vielä pötkötellä siinä hetken, jos ei heti jaksa nousta ja kun Neela kuitenkin pysyy ihan tyytyväisenä :) Jos se tapa nyt takasin tulee, niin sit täytyy yrittää vaan rauhotella vaikka tutin kanssa sinne omaan sänkyyn.

Mulla muuten on sama juttu, että jos tarpeeksi laihtuu niin näyttää ihan nälkiintyneeltä. Alimmillaan mulla on paino ollut jotain 43kg. Ja se ihan hirveen vähän ja aika ruman näköistä! Kun paistaa luut joka suunnasta ja missään ei ole mitään "ylimääräistä". Sellanen en halua olla, joten siksi tää lihotuskuuri, ja toisekseen ihan senkin takia, että tykkään syödä :D Jossain vaiheessa tuntui, että mulla on joku ravintovaje ja nyt tankkaan itteeni :)

Toivotaan, että soseiden alottaminen saa Elsin nukkumaan paremmin öisin! :hug:

Siili Hienosti Venla kasvaa :)

Sama juttu, mullekin iskee välillä jostain ihmeestä vauvakuume! Välillä mietin, ettei voi olla totta, kun tossahan mulla on vielä yks vauva :D Että mihin mä toista vielä tarviin.. Kai se on se raskausaika ja kaikki mikä siihen liittyy, mitä kaipaa. Välillä oikeen itkettää kun muistelee niitä aikoja! Ikävä sitä aikaa. No, ehkä joskus vielä uudestaan ;)

Voi kuule, kaikki noi vitutukset ja muut kiukut on ihan liian tuttua homma täälläkin. Siis ihan liian tuttua! Mua vituttaa joka päivä ja ihan kaikki! :D En tiiä onko tässä jotkut hormoonit osana, kun itkettääkin kauheen helposti. Ja on välillä tosi turhauttavaa jos ei pääse ulos, ja vaikka pääsisi niin sitten ei huvita. Mulla olis mahdollisuus tehä vaikka mitä, kun nyt on kavereitakin muuttanut tähän lähelle, mutta välillä vaan tuntuu ettei jaksa eikä kiinnosta pätkääkään. Eikä siihen tarvii muuta kun pari päivää olla tekemättä mitään muuta kun oltua kotona Neelan kanssa, että menee kiinnostus kaikkeen.. Mutta saa sen kyllä takasinkin. Jotkut päivät vaan on ihan perseestä!! Ja jotkut sitten hyviä.. Koita kestää vitutusten kanssa, ja hei et ole ainut :hug: Tulihan itekin vähän purettua tuntoja :D

Omaa. Ei kuulu tänne mitään uutta. Kiukkua ja raivaria vain. Aikansa kutakin, toivottavasti tää menis äkkiä ohi. Varmaan alkanut hampaita tulee Neltsulle, kun on niin hirveen kiukkunen kokoajan. Purulelusta (tai "puruluu", kuten mies sanoi :D) on tullut hyvä kaveri.. Ja huomaa että auttaa siihen ikenien kutinaan Neelalla, vai mitä lie onkaan. Tulis vaan ne leegot äkkiä esiin niin helpottais!

Niin ja mulla on tullut ihan hirveet selkäkivut. Varmaan raskaudesta jäi, kun tätä on ollut jos jonkinmoista synnytyksestä lähiten. Kyllähän siinä kun semmosta möhkälettä kantanut mahassa, niin varmaan selkäkin vammautu siinä sivussa.. Ei mee siis kauheen hyvin nyt, mutta kai se on pakko kestää vaikka miten kiukuttaa! :headwall:

Haleja! :hug:
Jende & riiviö-Neela
 
terp Kiitos sullekin neuvoista. Ja kyllä se multakin onnistuu, että otan aamuisin viereen vielä, kun on siinä ite saanut nukuttua jo ihan riitävän ja hyvän pätkän. Ja kun ei tuo herätys enää onneksi tapahdu viideltä aamulla :)
 
Heippa!

Jendde hyvä ettet pahastunut! :heart:

Omaa;
Meillä aloiteltiin siis soseet maanantaina sillä ajatuksella, että tuo yösyöttöväli vähän edes pitenisi niiden myötä. Niinkuin Terp sanoi niin tämä meidän rintalapsi ainakin tankkaa yöllä 1-3 tunnin välein yöt läpeensä (aamuyöstä etenkin tahti kiihtyy et jostain aamu viidestä eteenpäin Elsi syö tunnin välein), ja voisin kyllä hyvin kuvitella ettei vaan malta päivällä, niin kiinnostavaa kaikki muu on :)

Vielä nyt ei tietenkään tiedä et onko tällä toivottua vaikutusta. Aloitettiin porkkanalla ja tällä hetkellä 2 kertaa päivässä maistellaan pientä kikkaraa. Ilme on aika näkemisen arvoinen, mutta tänään jo vähän ikäänkuin mässyteltiin sitä suussa ja otettiin lisääkin. Elsille selvästi auttaa kun äiti on innoissaan ja kannustaa, häntäkin alkaa hymyilyttää se homma. Sitten näyttäis siltä, että pullo alkaa taas toimia, oon kokeillut joka päivä, mutta korvike sit taas vissiin ei. Joka kerta kun oon korviketta antanut vähänkin, niin tuntuu että tulee hirveät ripulit ja ilmavaivat. Yritän siis saada vähän lypsettyä päivän aikana ja antaa sit iltasoseen jälkeen pullosta äidinmaitoa imetyksen lisäksi.

Muuten meillä on tällä hetkellä aika hyvinvoiva (=ei mitään vatsa ym. vaivoja), huippuiloinen tyttö, joka seurustelisi kaikki valveillaolo hetkensä. Elsiä tuntuu naurattavan kaikki tyhmät jutut, äitinsä tyttö. Pieruhuumori on parasta, samoin kaikki "äiti syö sun jalan" -jutut ja nuuskuttelut naurattaa tosi paljon. Eilen oltiin Tupperwarekutsuilla, ja vaikka aluksi vähän vierastutti ja ihmetytti 16 naista pienessä tilassa, niin tosi hienosti Elsi jaksoi katsella kippoja ja etenkin mielettömän hienoa kuvastoa. Eli tällä hetkellä menee noita yöheräilyjä lukuunottamatta todella ihanasti, ja päiväuniakin Elsi nukkuu taas 3 h putkeen *koputtaa puuta*. Niin, ja meidän kirpulla jäi ensimmäinen 62 -kokoinen body pieneksi, että kyllä sentään kasvetaan :)

Tuosta kiukusta mistä Jendde ja Siili kirjoittelivat... Siili, liikunta-addiktio lopettaa kiukuttamisen ajan myötä kun lopettaa liikkumisen kokonaan :) Siittä vaan täydeksi sohvaperunaksi kuten mä niin hetken päästä ei tee mieli liikkumaan enää yhtään ;) Mutta siis jotain ihmeellisiä kiukun ja raivon tunteita tulee välillä täälläkin... Oon suurimman osan aikaa tosi tyytyväinen ja onnellinen, ja sit yhtäkkiä alkaa kiukuttaa joku asia tosi paljon. Kuten että mies ei saa autoa käynnistettyä tarpeeksi nopeasti tai jotain vastaavaa älytöntä. Oon ajatellut et hormonit tekee tepposiaan tai sitten noi minipillerit. Tai väsymys. Mutta et täällä on vastaavaa myös!

Siili parane pian :hug:

Bubunen ja Elsi 14 viikkoa ja 5 päivää. Ajatella, vauva on siis jo 3,5 kuukautinen! :heart: :heart:
 
Sartsa83
bambina minkä ikäsenä sä aloit pitämään teitin poitsuu kiikkukeinussa? Katoin vaan fb:n kuvaa, jossa jätkä on moisessa. Me ostettiin nimittäin kesällä meille pihakirppikseltä semmonen ja jos oot alkanu jo 4kk ikäsenä about pitään siinä, niin voidaan sit jo kohta pistää Arttukin siihen. :)

Juuuuu, en mä otakaan enää stressiä pojan painosta, kun se lähti nyt hienosti alaspäin. Maidon määrä on muutenkin nyt vähentyny ja soseita ollaan ruvettu tosiaan maisteleen, kun alas meinaa hampejakin pukata. Eiköhän se paino siis siitä. Jaa niin ja sitten tuo on nyt viikon sisään alkanu muutenkin kehittyyn ihan huikeesti...

Siis muillekin tiedoksi että meidän Arttu tosiaan tekee jo sellasta 90 asteen kulman liikettä selällään.. siirtyy siis jalkojen avulla ja kääntyen kylelleen. :D Kaveri sano et siinä vaiheessa kun alkaa tekee kääntöä mahalleen, mutta jää kylkiasentoon, menee ehkä noin 2vkoa, niin kääntyy mahalleenkin. :) Sit me saadaan ehkä semmonen hieno alusta joululahjaks yheltä kummisedältä, niin siinä pystyy kans reenaan käsien ja jalkojen lihaksia ... siinä pääsee melkein konttausasentoon. :) Mä tiiän että saatan kirota vielä sitä kun haluan saada poikaa kehittyyn, mutta jotenkin on niin hienoa nähdä nuita kehitysedistyksiä. Tietysti tärkeetä on, että ensin oppii kierimään ja kääntymään, ennen kun aletaan konttailla, mutta tässähän on hyvin aikaa ja melkein meillä jo kieritäänkin. :) Periaatteessahan Arttu on 2vkoa vanhempi mitä se on, kun synty yliaikasena. :)

Mä olen kans niin nenäfriidan kannalla!! Luojan mahtava keksintö! ;)

Ja tuo bubusen mainitsema "tassuhoito" on kans ihan mahtava! :) Oon sitä kokeillu Artulle ja 9/10 kerrasta on toiminu just niinkun pitääkin. :) Sit on yleensä joku vialla, jos ei toimi.. et sit on oikeasti nälkä tai maha todella kipeä. Mut jos vaan itkustaa ja pyörii levottomasti, käsi toisen kyljelle, olkapäälle, käden päälle, takapuolelle, reidelle -yleensä helpottaa. :)

bubunen ite on tullu paljon hyödynnettyä ifofloria, mm. tilasin isänpäiväks miehelle ja papalle mukit Artun ja Artun serkun Antonin kuvilla. :) Ja sit oon noita digikuvia tilannu sieltä. :) Toi kuvakirjahomma meinataan kans toteuttaa, sitten kun Arttu on vuoden. :) Saa hyvin kerättyy vauvasta saakka kuvia. :)

jendde ja siili ja muut jotka tosta vauvakuumeesta aika ajoin "kärsitte"... mä meinaan ostaa huomenna testin. Ihan varuiks. Semmosia mielenkiintosia (samanlaisia kuin Artusta) olevia oireita on ollu ilmassa ja menkat tiellä tietämättömissä. Mullahan siis on jo parit menkat ollu ja eka kierto oli 22pvää. Nyt on kierron 30. pvä eikä näy eikä kuulu. :) Tossa tuli kierron 15. pvä parin päivän ajan veristä vuotoa mut niin niukasti että pikkuhousunsuoja riitti. Etten viittiny ees laskee menkoiks. Mut jos on olleet menkat, niin sit ois kierron 15.-16. pvä tänään. Mut ostan testin varmuudeks, jotta pääsee tästä arvuuttelusta ainaski. Munhan ei siis pitäs raskautuu helposti kun inseminaatiohoidolla raskauduin, mutta lääkärit kyllä sano, että voi olla, että hoito tekee sit sen, että seuraavalla kerralla voin raskautuu luomuna. Me ei yritetä, ei todellakaan!!! Vielä toista, mut jos on tullakseen, niin sit tulee. Ettei aleta mitää aborttiakaan suunnitteleen.

"Kivalta" kuulostaa jendde sielläkin. Meillä kans kiukutaan nyt ihan alvariinsa ja TIEDÄN että ne on ikenet.. kun alas keskelle näyttää olevan tulossa hampit. Hamppien kuopat on jo selkeet. Ootan siis millon puhkee ja alkaa tulee esille. Meillä taas ei ihan vielä tota purulelua oo hoksattu vaan peukkua imetään ja nyrkillä hiotaan ientä aina sillon kun äiteen silmä välttää. :D Mokomakin... ja jääkylmät hedelmäpiltit tekee poikaa. Jahka tuo älyää noi purulelut, niin eiköhän meilläkin sit vähä helpotu. Kiireempi Artulla näyttäs olevan liikkeelle kuin mitää muuta. :D

Semmosta. Jakselkaahan ja niillä joilla on flunssaa (Siili), parantukaa pian! :) :hug:

Sartsa ja Arttu 3kk, 11pvää :heart:
 
heips!

en taas muista puoliakaan siitä mitä just luin, mutta....

sartsa me kokeiltiin tuota kiikkua tossa viikko sitten, eli 4,5kk iässä. ja se oli todella vaan kokeilu, tietty piti ottaa siitä kuva! :D mutta hyvin tuntui siinä viihtyvän. tuo kiikku on tosin meidän porukoilla, mutta nyt tiiän ainakin että voi siinä joitain aikoja pitää. :)

siili jaksamista v*tutuksen keskelle! :p kyllä se taas alkaa kohta elämä voittaa! ja juu, treffit tammikuulle siis! :D mulle sopis parhaiten aina päikkäreiden jälkeen, eli joskus 13.30-14 aikoihin... mutta palaillaan siitä!

bubunen toivotaan, että kiinteet vähän pitkittäis noita yöunia!!!! kuulostaa meinaa aika raskaalta, tota kun tekee monta kuukautta niin alkaa ottaa jo voimille.

ON: meidän pojalla taasen ei ole kiire yhtään minnekään!!! :D olla möllöttää vaan lattialla, joko mahalleen tai selälleen. kääntyy kyllä kun avittaa, mutta aina sellanen ilme, että onko pakko! mahallaan jaksaa olla toooosi pitkiä aikoja ja tosiaan punnertaa itteensä hienosti suorille käsille. nyt on taas alkanut kovasti juttelemaan. se vaihe jäi hetkiseksi, kun kädet oli aina suussa. nyt on oppinut pelleilemään tutilla, niin juttuakin tulee taas. ja päristelee ja räkii! :p soseet menee hyvin kaupaksi.

käytiin mun parhaalla ystävällä kylässä parin tunnin ajomatkan päässä. poika oli tosi hienosti, mutta illalla kun laskin sänkyyn, niin havahtui siihen ja alkoi huutaa, kun ei ollutkaan tuttu paikka. tätä ei tapahdu kotona I-K-I-NÄ!!! noh, sain rauhoiteltua ja uudestaan nukkumaan. sitten yritin mennä itekin nukkumaan, mutta...kuuntelin siinä että havahtuuko se uudestaan ja ite havahduin jokaiseen pieneenkin kahinaan. ensin kuuntelin pari tuntia (pojan sain nukkumaan klo 22). sitten aina tunnin välein katsoin kelloa ja ilmeisesti joskus neljän aikaan olin nukahtanut ja viideltä herättiin syömään. sen jälkeen torkuttiin puol kasiin. että sillee. tulipahan kuulosteltua kuinka hyvin poika nukkuu yökylässä, 7h putkeen! voin sanoo, että aamulla vähän v*tutti!!! siitä sitten silmät ristissä ajelemaan kotiin päin. kyllä on sympatiat niiden puolella, ketkä tuosta unettomuudesta kärsii, se oli aivan kauheeta!!! :kieh: :'( sit aloin pelkäämään jo iltaa kotonakin, että mitä jos se uni ei taaskaan tuu. no, onneksi tuli, mutta kotona heräiltiinkin sitten parin tunnin välein joko tuttia laittamaan tai syömään. nice!

no juu, sellanen oma valitusvirsi. kivaa viikonloppua kaikille!

b & poikanen, vajaa viikko niin ollaan jo 5kk!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Siili Kiva että siitä Friidasta oli apua! Mukava kun voi antaa semmoisia vinkkejä toisille, joista on oikeasti hyötyä. Meillä on ilmeisesti es pieni nuhanen mennyt pois kun ei ole tarvinut enää tällä viikolla imeä räkää ollenkaan. Toivottavasti pääset kohta jo tekeen vaikka vaunulenkkejä tai jotain, että et ihan hajoa. Mä oon ollut ihmeellisen terve koko raskausajan ja sen jälkeenkin. Ennen mulla oli varmaan parin kuukauden välein joku kuume tai nuha ja koko raskausaikana en ollut mahatautia lukuunottamatta sairaana ja nytkin oon pysynyt terveenä *koputtaa puuta*. Oon myös lenkkeillyt ja liikkunut paljon enemmän kuin ennen raskautta. Tosin ei noi raskauskilot ihan kokonaan silti ole kadonnut. Joko syön vaan niin paljon enemmän että liikunta ja imetys ei siltikään lisää kaloreiden kulutusta niin paljoa kuin syön.

terp Onneksi se vuoto loppui ja käytettiinkin sit kortsua lisäksi sen viikon ajan. Mut ärsyttävät noi jos ei uskalla täysin luottaa noihin ja sit jos pitää jotain muuta ehkäisyä käyttää samalla niin ois melkeen sama olla syömättä niitä ja käyttää vaan muuta sit :) Vaihdan kyllä sit imetyksen jälkeen heti takaisin samoihin pillereihin kuin ennen raskauttakin. varsinkin jos noiden kanssa ei yhtään tiedä että tuleeko menkat vai eikö ja millon ne tulee. Periaatteessa koko ajan pitäs sit olla valmiudessa, että mitä jos ne nyt yhtäkkiä alkaakin...

Meillä on nyt pari yötä nukuttu aivan loistavasti kun ollaan annettu yötä vasten pullosta korviketta imettämisen sijaan. Poitsu vetelee kolmentoista tunnin yöunia kahdella syönnillä joista toinenkin saattaa olla sitten kun se herää. Ikinä oo tissimaidoilla nukkunut noin hyvin vaan sillä se alkaa tosiaan heräämään aamuyöstä parhaimmillaan tunnin välein. Kamalia määriä se kyllä jo kiskoo, eilenkin vetäs siltä istumalta 200ml ja sit vielä vähän tissiä päälle :)

Tuli myös mieleen, että haluaisin pienen gallupin siitä, että mitä vaippoja te käytätte lapsilla? meillä on ollut pamperseja tähän asti kun ne on ollut ainakin nuo pienet koot pehmeämpiä kuin liberot. Kohta pitäs ostaa kolmoskokoa ja mietin, että kumpaa ostais. Toisaalta houkuttelis ostaa liberoita, kun niistä saa niitä pisteitä joilla vois ostaa sieltä liberokaupasta jotain mutta sitten ei huvita taas niitä käyttää jos ne on yhtä jäykkiä kun ne ykkös ja kakkoskoon liberot. Että antakaahan vaikka plussia ja miinuksia niistä mitä itse käytätte!
 
Pikapika vastaus vaippagallupiin :)

Meillä käytetään Pampersin kolmoskoon vaippoja (huom! niitä on muuten kahta kokoa, 4-7 kg ja 4-9 kg) 4-9 kiloiselle. Syynä se, että niissä on sellainen "verkko" siinä vaippaosassa, ja kakka siirtyy sen myötä iholta pois ja luulisin että suojaa siis ihoa ainakin hetken aikaa ettei kakka "polta". Liberot on tosiaan paljon kankeampia, tosin mä tykkäsin siitä kun musta ne istui niin jämäkästi. Mut koska Elsi on aikamoinen kakkamaatti, niin oon ajatellut et Pampers suojaa paremmin ihon jos ei ihan heti pääse vaihtamaan.

Tosi kivaa viikonloppua, jos en ehdi tässä enää kirjoitella!

Bubunen&Elsi päivää vaille 15 vkoa :heart:
 
Sartsa Mäkin kovasti oottelen millon ne hampaat alkaa puhjeta. Neelalla myös ihan selvästi näkyy ikenistä että tulossa ovat. Luin jostain, että voi ekoista oireista voi mennä kuukusiakin ennen kun ne puhkee. Kiva homma jos tota kiukkuu kestää monta kuukautta ennen kun helpottaa! No toivottavasti ei :D

Tosta mahalleen kääntymisestä, meillä just se meni jotakuinkin noin, että ensin kylkiasennosta yritti mahalleen ja siitä pari viikkoa eteenpäin ni kääntyi kokonaan. Tosin se oli hirveetä huutoo sillon ekoilla kerroilla kun jäi kädet mahan alle ja toinen ähkii ja puhkii yksinään kun ei saa niitä pois :D

Meinaatko Sartsa millon tehdä sen testin? Ei kai siinä sen kummempaa, jos raskaana on, vaikka onhan toinen lapsi kuitenkin tietty enemmän työtä varsinkin jos on pieni ikäero. Mutta se on varmaan ne muutamat vuodet rankkaa ja sit helpottaa. Ja tottakai vaivan arvoista. Sama periaate mullakin, että jos sattuis raskaaks tulemaan, niin en mitään aborttia tekis todellakaan. Siinä hommassa menee vaan oma mielenterveys, ainakin mulla kokemuksen perusteella. Tulehan sit kertomaan mitä testi näytti :hug:

bubunen Meilläkin Neela tykkää pieruhuumorista ja kaikesta älyttömästä :D Yks päivä se tuijotteli pitkään olkkarin kattolamppua ja naureskeli ja kiljui yksinään sille :D Oli hauskan näköistä!
Kiva ettei Elsillä ole enää mahavaivoja ja että on iloinen tyttö! :heart: Onko soseista tullut vielä mitään tulosta yösyöttöväleihin?

lauru Kiva että teillä poika nukkuu yöt noin hyvin! Vautsi :)

Vaipat Me käytettiin alussa pelkkiä Liberoita (1 ja 2 kokoihin asti). Seuraavana käytettiin pitkän aikaa Pampersin 3 kokoa. Tyytyväinen olen ollut kumpaankin merkkiin, muttan jotenkin tykkään enemmän Liberosta. Nyt jonkin aikaa sitten vaihdettiin taas isompaan kokoon eli käytössä nyt Liberon 4 koko. Oli vähän totuttelemista siirtyä pampersista liberoihin, kun ne pampersit tosiaan on paljon kevyempiä. Mutta mun mielestä myös pienempiä. Ihan samanlailla on pitänyt pissat ja kakat ja ripulit sisällään kumpikin, mutta oon vaan jääny kiinni tohon Liberoon, etten osaa Pamperseja ostellakaan :) Neelan päällä Liberot ehkä istuu kuitenkin paremmin.

Osaisko kukaan vastata sellaseen, että kun alotetaan noi lihasoseet, niin täytyykö lapsi olla ensin altistettu viljalle ym. (puurolle)? Kaverilta kuulin, että noin olis. Kun niissä soseissahan on se 5kk ikä, eli siis voisinko mä antaa nyt Neelalle sitä sosetta vaikka ei puuroja (tai viljoja, mitä lie) oliskaan vielä säännöllisesti syönyt? Ens viikolla on neuvola, eli meinaan sielläkin kysyä mutta ajattelin teiltä nyt ekana kysästä jos joku tietäis :)

Tänne ei mitään ihmeempää kuulu vieläkään. Ei oikeestaan tapahdu mitään ihmeellistä ollenkaan. Tietty Neela on ihana lapsi ja tykkään ollan sen kanssa mutta välillä puuduttaa, kun ei ole mitään ihmeempää tekemistä melkeempä ikinä. Ja sit noi kiukut vielä, niin ottaa välillä niin koville tää elo. Miehellä ollut aika paljon pakollisia menoja tässä nyt, niin oon joutunut hirveesti olla yksin Neltsun kanssa. Välillä tuntuu että oon masentunut, mutta sit heti kun pääsee vaikka kaverin kanssa johonkin, niin helpottaa olo kummasti. Pitäis vaan keksiä enemmän tekemistä mutta onpa vaikeeta kun mulla ei oo täällä lähellä oikeestaan mitään. Tai no yks kaveri muutti tähän samaan taloon, vielä samaan kerrokseenkin, niin on sentään jotain. No jospa tää v*tutus taas tästä lähtis ;)

Jende & Neela huomenna 5kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Lauru Kait noiden minipillereiden kanssa oppii elämään. Luulisin että kunkin keho reagoi niihin hieman eri tavalla, joten hetken käytettyään sitten huomaa millaiset vuodot ovat. Mut kyllä mäkin vaihdan vanhoihin hyväksi todettuihin e-pillereihin, kun imetys loppuu kokonaan. Voisin hormonikierukankin ottaa, mutta meillä on toiveissa se pikkukakkonen melkein tähän perään, niin päätin olla ottamatta.

Hienosti korvike on pidentänyt yöunia. Jostain luin, että korvike kait imeytyy eri tavalla kuin rintamaito ja että korvike pysyisi pidempään mahalaukussa, joten pitää nälkää kauemmin pois. Tiedä häntä onko totta. Yöimetyksissä on kuitenkin se hyvä puoli, että ne pitävät maidon tuotantoa varsin hyvin yllä. Tämän vuoksi imetystuessakin käsketään välttämään viimeiseen asti korvikkeen antoa. Mutta jos maitoa tuntuu tulevan hyvin, niin mä jatkaisin iltakorvikkeella, koska yöunet on kuitenkin tosi tärkeitä. Mutta mä olen tottunut osittaisimettämään, kun täysimetys ei onnistunut mulla, et voi sen takia vaikuttaa mun mielipiteeseen. Musta on kivaa, että tyttö voi viettää läheisiä syömishetkiä myös iskänsä kanssa. Ja toisaalta Nekku viihtyy rinnallakin melko hyvin, vaikka ravintolähteeksi se ei riitä. Tänään taas tuntui oikein mukavalta loikoilla sängyllä meidän tyttöjen kesken. :)

Sartsa Uih, jännää! Tule sitten heti kertomaan mitä testi näytti. Voih, vauvakuume iskee, vaikka Nekku on ihan vaavi vielä, ja ei edes musta helpoimmasta päästä iltakarjuntoineen (onneks ovat hieman helpanneet). Käyn aina välillä tutkailemassa vauvahaaveita puolella pikkukakkosten sivuilla. On niin kiva käydä tsekkailemassa ja jännäilemässä toisten puolesta, vaikkei siellä ketää edes puolituttua nikkiä ole. Tykkäsin vaan olla raskaana, vaikka ei se nyt ihan täydellistä ollutkaan.

Jendde Kuullostaa siltä, et sun tarvis päästä oikein kunnolla tuulettumaan. Kannattaa pitää omasta mielenterveydestään huolta, kun se on oikeesti vauvallekin tärkeää, et äippä jaksaa tehdä muutakin kuin vain roboottimaisesti hoidella hänen tarpeensa. Meillä ollaan jo oltu hoidossa mun vanhemmilla tai mamma on tullut Nekkua hoitamaan meille muutamaksi tunniksi, jotta ollaan päästy miehen kanssa käymään yhteisessä harrastuksessa. Ja hyvin on mennyt. Nyt seuraavaksi on menossa noin 3 tunniksi mun siskolle, joka on ihan vauva hullu, mutta omat "vauvat" on jo aikast isoja. Meillä on molempien suku sellaista muutenkin, että jos vierailulle mennään, niin useampikin syli olisi tarjolla ainakin niin kauan kuin Nekku jaksaa olla tyytyväisenä. Omalla tavalla kivaa, kun saa hetken käyttää molempia käsiä yhtäaikaa. Katotaan miten sitten käy, kun vierastaminen alkaa.

Vaipoista Me ollaan käytetty vähän Liberoa ja Pampperssia vuorotellen ja molemmat ovat olleet ihan ok. Lisäksi ollaan nyt käytetty Muumi-vaippoja ja ne on ihan ok. Nekku ei kauaa kakkivaipan kanssa oleile ja vaipasta riippumatta se pitää vaihtaa melkein heti kun kakkia siellä on. Pissat ovat imeytyneet ihan ok kaikkiin merkkeihin, tosin Muumivaipat istuvat musta hieman huonommin kuin Liberot tai Pampperssit, joten välillä sattuu tulemaan vahinkoja. Nekun ihon on pysynyt kunnossa (melko hyväihoinen ainakin tähän asti ollut, ja molemmat vanhemmatkin ovat hyväihoisia, joten luulen ettei ongelmia kovasti tulekaan), hieman olen sinkkivoidetta laittanut, jos on hautuneen oloinen iho ollut. Ja paljon ilmakylpyjä. Ite ostaisin varmaan Liberoa, mutta mies tykkää Muumeista kun ovat suomalaisia (kait).

Meille ei mittän ihmeempää. Rotarokotteesta toivuttu kait, saatiin se siis yli viikko sitten. Joululahjoja olen alkanut kyhäämään. Tarvis keretä joku päivä shoppaamaankin, kun kummityttö haluaa joululahjaksi jotain ihme vedellä kiinnyttyviä helmiä. Täytyy käydä kaivelemassa kauppoja läpi josko löytyis. Nyt vois sitten harkita itsekin menevänsä nukkumaan.

Terp ja Nekku reilut 2kk
 
Viimeksi muokattu:
terp Joo, täytyis kyllä päästä vähän tuulettumaan. Eilen käytiin ravintolassa syömässä miehen äidin miesystävän äidin :)D) synttäreillä. Neela oli mukana kuitenkin, eli ihan rauhassa ei saanut syödä, mutta tulihan ainakin vähän vaihtelua arkeen. Ja se piristi! Täytyy yrittää keksi jotain ja kyllä mun äitini kyllä voi ottaa Neelan hoitoon jos halutaan vaikka miehen kanssa johonkin mennä.

Omaa. Nyt kuulu vähän ihmeellisempää tännekin. Vähän sama tilanne kuin Sartsalla, eli meinaan tänään tehä raskaustestin. Ja pelottaa. On tullut ihan kummallisia oireita, eilen oli alavatsassa painetta ja kipua koko päivän, yöllä herään vessassa käymään jota ei koskaan tapahdu muuta kuin raskaana. Mielialat on taas päin pyllyä ja kaikki hajut käy nenään voimakkaasti (esim. huuhteluaineen haju ällöttää..). Voi olla että kuvittelen, mutta nää oireet viittaa niin selvästi raskauteen, etten voi olla miettimättä sitä.. Täytyy tehä se testi niin saa mielenrauhan. Mutta joka tapahtuksessa, jos se postiviista näyttää niin toinen lapsi olis tulossa ja laskettu aika noin 30.7.2011. Laskin sen vähän taaksepäin noista "2 viikon välein menkoista", eli tulisi varmaan muuttumaan suuntaan tai toiseen. Eli nyt olisin noin viikolla 6. Pelottaa, pelottaa.. En mä vielä haluais toista lasta, mutta eipä oo vaihtoehtoa jos semmonen nyt on tulossa :eek: Täytyy toivoa että ei ole. Mies on ihan paniikissa kun eilen kerroin tästä sille. Ei sekään toista lasta halua vielä. Sanoin sille kyllä suoraan, etten pysty aborttia tekemään.. Noh, se testi ensin ja murhetia sitten jos on aihetta.
 

Yhteistyössä