~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Moi! :heart:

Ensinäkin kiitos tsempeistä kaikille tuon meidän tilaneet vuoksi! Ootte aivan ihania kaikki kun jaksatte tsempata :heart: Ja hienosti on kaikkien vauvat kasvaneet neuvolakuulumisista päätellen :) Mä yritän nyt muistaa kirjotella kaikille jotain, on vaan niiin pitkä aika siitä kun viimeksi oon kirjottanu, että oon ihan pudonnut kärryiltä. Vaikka käynkin täällä joka päivä lukemassa teidän kuulumiset :)

Tervetuloa mukaan Daniella, ja oikein suuret onnittelut vauvasta! :heart: Mitenkäs teillä on lähtenyt vauva-arki sujumaan? :)

Anopeista oli puhetta. Mulla on tosi mukava anoppi, hän on vaan vähän epävarma tuollasten pikkuvauvojen kanssa vielä. Kun on omasta viime kerrastaan se melkeen 30v aikaa, kun on semmosia hoitanut :) Mutta kovasti hän yrittää ja on onnellinen ensimmäisestä lapsenlapsesta. Ei mitään valittamista siis.

Siili Toivottavasti Venlan huudot on helpottanut. Meillä kesti yhden päivän sen rotarokotteen jälkeen se huuto. On se kyllä ikävää :( :hug: Meilläkin vauva nukkui tosi hyvin ja sikeästi sen päivän kun rokotteen sai. En tiedä mistä se johtui, mutta oon kuullut että monilla on näin.

lauru kyseli mitä päivisin tehdään vauvan kanssa.. Meillä aamusta kun herätään (9 aikoihin) ollaan hetki ihan vaan "paikoillaan", vauva siis itekseen leikkii ja höpöttelee puuhamatolla tai milloin missäkin. Siinä välissä saan ite rauhassa juoda aamukahvit ja muut aamuhommat hoidettua. Pari tuntia Neela on siinäö hereillä ennenkun ottaa ekat päikkärit. Noin 2 tuntia nukkuu yleensä. Sitten taas sitä leikkimistä ja olemista vaan, yleensä lähdetään käymään jossain tai sitten ollaan vaan kotona. 2-3 aikaan päivästä annan sosetta, jota Neela syö jo koko purkillisen kerralla. Muuten mennään vielä pelkällä maidolla päivät. Tällästä siis meillä, joskus vielä iltapäivällä saatetaan lähteä johonkin, vaikka mun äidillä tai miehen äidillä käymään. Iltahommat alotetaan siinä 8 aikoihin (kylpy ja sen semmoset) ja sitten vielä vähän aikaa ihmetellään vaan. Annan yötä vasten velliä ja Neela käy sitten yöunille siinä 9-10 aikoihin ja nukkuu aamuun asti sitten. Eka syöttö yleensä 5-7 aamulla. Semmosta :)

bambina Kokeilitko jo pojalle velliä, ja miten reagoi? Mä oon myös just tota maissivelliä antanut ja sitten sitä perunaporkkana velliä. Eikä mitään vaivoja ole tullut :)

Mitäs Sartsalle kuuluu? :)

Omaa. Meillä siis oli tuossa vähän kriisinpoikasta ilmassa hetken aikaa. Nyt on asioita saatu ihan hyvin selvitettyä ja eiköhän tämä tästä lähe taas sujumaan. Ainakin mä toivon niin. Mun omat mielialat on vähän maassa ollut lähiaikoina muutenkin, kun asutaan tämmösessä paikassa jossa mulla ei ole lähellä yhtään mitään. Siis ei kavereita eikä mitään. Sais matkustaa varmaan 2h julkisilla jos vaikka kavereita haluais lähteä moikkaamaan. Ni ei paljoa huvita... Ja samoin on toisinpäin, ei ne kaverit aina jaksa tänne matkustella.. Nyt ollaan mietitty, että muutetaan jossain vaiheessa vähän lähemmäksi sinne, missä mullakin oli edes jotain.
On tässä muitakin ongelmia ollut, itseasisa enemmän kuin tarpeeksi. Esimerkiksi miehen aivan sairas mustasukkaisuus joka ei tee muuta kuin pilaa suhteen. Ja siitä pitää päästä eroon. Muutenkin meillä tässä suhteessa asiat on mennyt siihen suuntaan, ettei kovin hyvin mene. Nyt kuitenkin vähän paremmalla mielellä eteenpäin. Olin tossa pari päivää "evakossa" mun äidin luona mutta nyt tulin taas takasin kotiin. Ja toivon tosiaankin, että tää lahtee sujumaan nyt. Täytyy vaan muistaa hyvin puhua asioista ja tehä töitä tämän eteen. Mutta josei nyt ala onnistumaan niin täytyy varmaan pitää joku pidempi tauko tässä, niin saa kumpikin miettiä rauhassa asioita. Mutta saa nähdä, kyllä mä ainakin ihan luottavasin mielin tässä nyt olen :)

jende & Neela viikon päästä 4kk :heart:
 
jendde kiitos hyvin on lähtenyt käyntiin, mussu on tänään jo viikon ikäinen! =) kiltisti on ollut, tuntuu että nukkuu vaan. On vähän huono syömään tissiä ja nukahtelee vähän väliä syönnin aikana =( vaikka olis kuinka virkeä kun aloittaa syömisen, mistä vois johtuu? Huomenna mennään ekalle yöreissulle mun vanhemmille kun mies viettää varpajaisia. Vanhemmat ja sisarukset tykkää ainakin ja minä saan levätä kun innokkaita hoitajia on. Ensimmäinen lapsenlapsikin vanhemmille =)<3
 
Ai niin mä oon unohtanut vastata tuohon anoppikysymykseen :) Mulla on kyllä tosi kiva anoppi, jolle tämä meidän muksu on toinen lapsenlapsi niin on ehtinyt höösätä ekan kanssa ylimääräiset innot pois ja on kyllä sen luontoinen, että ei varmasti kyllä ala sotkeutumaan meidän asioihin tai arvosteleen meidän tapaa kasvattaa lasta. MIelellään hoitaa poikaa ja kun siellä ollaan kylässä niin saa kyllä itselleen hyvin aikaa kun anoppi haluaa koko ajan kannella ja hoitaa vauvaa :) Että mulla on kyllä käynyt hyvä tuuri. Appiukkokin on mukava, mutta nämä anoppi ja appi eros tuossa keväällä ja appi otti uuden naisen jonka kanssa meni kihloihin niin siitä ei olekaan kuullut juuri mitään. Vauvan syntymän jälkeen laittoi viestin ja kyseli mittoja, muuten ei ole ollut missään yhteydessä. Harmi sinänsä, sillä höösää kovasti uuden kihlattunsa lastenlasten kanssa. Ovat kuitenkin tulossa ristiäisiin, mistä eivät myöskään ilmoittaneet, ennen kuin mentiin siellä käymään ja kysyttiin että ovatko tulossa. Mutta se siitä :)

jendde Hieno homma, että ootte saaneet asiat luistamaan edes vähän paremmin! Onko se sun mies aina ollut mustasukkainen vai onko se kehittänyt sen vasta nyt? Ja on sille/teille joskus tapahtunut jotain mistä se sen mustasukkaisuus on lähtenyt? Se on kyllä semmoinen asia, että pilaa helposti suhteen jos ei yhtään luota toiseen vaan epäilee koko ajan. Pian tulee sitten semmoinen olo, että samahan sitä ois jotain tehdä kerta epäillään vaikka mitään ei ole tehnyt. Oisko sillä sun miehellä ketään kelle puhua tuosta asiasta, että sais vähän ulkopuolista mielipidettä ja apua asiaan? Tai voisitteko harkita tosiaan niitä jotain perheneuvontoja jossa saisitte yhdessä puhua ammatti-ihmiselle?

Meillä ei vielä poitsu viihdy lattialla kun ei olla hommattu sille vielä mitään leikkimattoa kun se nyt on vasta alkanut kattella esim kuvia hoitopöydän päällä. Ja ilmeisesti ollaan saamassa sellainen kastelahjaksi niin odotellaan nyt vielä puolitoista viikkoa :D Luulen, että pötkäle kyllä tykkäis semmoisesta, koska se nyt nauraa ja meluaa niin kovasti niille hoitotason yläpuolella oleville kuville. Telkkarin edessä viihtyy myös hetken jos näkyy värejä ja kuuluu ääntä.

Meillä oli eilen se 6vkon neuvola ja uudet mitat:
paino 5110g,
pituus 57,3cm ja
päänympärys 39,1cm

Eli pituutta on tullut sentti viikkoa kohden! Ihmekkös tuntuu että se on kasvanut silmissä :)

Daniella Ne vauvat tosiaan tuppaa nukkumaan koko ajan kun ovat noin pieniä. Enkä usko, että se tissille nukahtelu on mitenkään vaarallista. Jos kuitenkin saa tarpeeksi ruokaa eikä esim itke koko aikaa sen vuoksi, että on nälkäinen. Tuon kokoinenhan ei syö kuin muutaman millin. Joten kyllä se varmasti sitten vähän ajan päästä jaksaa syödä pitemmän aikaa putkeen. Jännä juttu muuten miten nopeaa sitä unohtaa asiat. Kun ei enää näin alle kahden kuukauden jälkeen muista, että miten se meni oman vauvan kanssa. Ei mitään muistikuvaa, että paljonko se söi ja nukahteliko tissille vai ei. Kamalaa jos nää ajat näin unohtuu heti :( Kannattaa ilmeisesti laittaa vauva-ajan tapahtumia ylös jos meinaa ne muistaa.

Mä meen tänään kattoon yksiä matkarattaita. Neuvolan seinällä oli ilmoitus semmoisista hyväkuntoisista Emman matkarattaista, sisällä säilytetyistä, ja hinta oli vaan 20e. Meillähän siis on kyllä yhdistelmät noi vaunut, mutta ne on niin painavat, että on tarkoitus ollut ostaa "kaupunkirattaiksi" jotkut halvat ja jos menee vaikka ulkomaille niin on huomattavasti kevyemmät ottaa mukaan. Nuo ei maksais paljoa kun ei viitti suuria summia satsata kun tulee kuitenkin olemaan melko vähällä käytöllä kakkosrattaina. Mutta saapa nähdä mimmoiset ovat!
 
Heippa!

Onpa kivaa, että kirjoittelu täällä on taas vähän virkistynyt! Tää on niin kiva ketju, että yritetään tosian pitää tämä hengissä. Ei se kyllä ole helppoa aina löytää aikaa kirjoittamiselle, mulla on ainakin jäänyt tosi vähiin viime aikoina, mutta yritän tsempata ja löytää sitä aikaa...

Päivärutiineista taisi kysellä Lauru... Meillä herätään yleensä siinä 10 aikoihin. Jos on peruspäivä et ollaan kotona, niin mennään ekana olohuoneeseen aamusyötölle, ja yleensä Elsi heräilee sen jälkeen sylissä pikkuhiljaa. Sit tehdään aamupesut, ja niiden jälkeen Elsi on leikkimatolla sen aikaa että mä saan syötyä aamupalan. Sen jälkeen yleensä seurustellaan, lauletaan, leikitään ja katsellaan kirjaa tms. Sitten pikkuhiljaa valmistaudutaan päiväunille, eli vaihdetaan vaippaa ja syödään jne., yleensä Elsi on ollut hereillä 2,5-3 tuntia kun menee päiväunille. Viime päivien miniunia (Kuten eilen, 3x20 minuutin päiväunet!) lukuunottamatta Elsi nukkuu sellaisen kolmisen tuntia, ja sit on taas vaipanvaihdot ja syötöt. Sitten seurustellaan, leikitään, ja yleensä Elsi viettää aikaa iltaisin isänsä kanssa aika paljon. Jossain vaiheessa iltaa on sitten vielä toiset päiväunet, joskus ulkona ja joskus sylissä, kesto 30min.-2 h. Joskus yhdeksän aikoihin on iltapesut ym. ja sitten Elsi yleensä pitää itsensä väkisin hereillä niin kauan että mä menen nukkumaan :)

Aika paljon me kyllä liikutaan Elsin kanssa, käydään kyläilemässä tai kahviloissa tai meillä käy kavereita. Mä olen siitä onnekkaassa asemassa, että mun ihan läheisimmistä ystävistä 4 on tällä hetkellä kotona lasten kanssa, eli päivisinkin on seuraa. Ja iltaisin usein mennään johonkin koko perhe yhdessä. Perhekerhoja tai muita vastaavia en ole ehtinyt kaivata varmaan juuri siitä syystä, tosin ne on niin aikaisin aamulla et ei me taidettaisi päästä niin aikaisin liikenteeseen muutenkaan :)

Anopeista... mulla on myös oikein mukava anoppi, jonka kanssa tullaan oikein hyvin juttuun. Se mua vaan tosi paljon harmittaa, että nyt kun Elsi on syntynyt niin tuntuu että yhteydenpito on tosi pitkälti meidän vastuulla. Niin kuin mun kaavintareissun jälkeen oli 3 viikon tauko, kun ei oltu missään yhteydessä. Mä olin sen verran kipeä, ja mies kiireinen töiden ja Elsin kanssa, että ei jaksettu kauheasti soitella. No sitten kun soitin, niin appiukko sanoo että anoppi on täällä itkeskellyt kun teistä ei kuulu mitään! Miksi hitossa eivät ole soittaneet itse kun tiesivät meidän tilanteesta, kun joka kerta siellä käydessä me sanotaan että tulkaa koska vaan kylään jne... Ovat eläkkeellä ja asuvat ihan lähellä. Oltiin silloin kun Elsi oli 3 vkoa vanha niissä häissä, ja appivanhemmat olivat myös siellä. Oltiin etukäteen pyydetty, että jos anoppi olisi Elsin kanssa sen aikaa, että ehditään vaikka kahvit juoda yhdessä. Arvatkaa vaan näinkö edes heitä muuta kuin vilaukselta siellä! En tiedä mikä on, pelkääkö he että me ajatellaan että tuppautuvat vai mitä, mutta jää kyllä paljon etäisemmiksi välit lapsenlapseen tätä menoa kuin mun vanhempiin... :( Mun vanhempien kanssa ollaankin aika paljon tekemisissä, ja Elsi näkee heitä usein.

Jendde hyvä jos tilanne alkaa mennä parempaan suuntaan miehen kanssa! Isot tsemppaukset ja voimahalaukset, koita jaksaa. Ja koittakaa saada puhuttua ja asioita selvitettyä miehen kanssa. Tilastothan kertoo, että todella moni pariskunta eroaa lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana, ja se on sääli koska sen jälkeen todennäköisesti helpottaisi. Vaikka teidän ongelmat saattaa vissiin johtua muusta kuin yhteisen ajan puutteesta nyt lapsen tultua, kun sanoit että miehesi on mustasukkainen..? Se on kurjaa, älä anna kohdella itseäsi huonosti! Halaus :hug: Muuttaminen on tietty iso rumba ja etenkin pienen lapsen kanssa, mutta sekin vois helpottaa sun tilannetta että pääsisitte vähän lähemmäs ystäviä ja muita tukiverkostoja.

Daniella tervetuloa!! Onnea vauvan syntymän johdosta :heart:

Sartsa hieno nimi ja onpa poju kasvanut!!! :heart:

Siili Venlalla hienot neuvolakuulumiset! Hän on kanssa ollut ruoka-aikaan kotona :) Ihanaa, että meidän kaikkien pikkuiset tuntuvat voivan ja kasvavan hyvin, kun synnytykset tässä ketjussa meni melkein kaikilla vähän mutkitellen :) :) Voi anoppi, onpa tylsiä kommentteja... Onko teillä niin hyvät välit, että voisit kysyä mitä hän tarkoittaa seuraavan kerran kun laukoo jotain tuollaista, ja sanoa että se tuntuu sinusta arvostelulta? Mä tuossa yläpuolella kirjoittelin omista haasteistani anopin kanssa, ja kun isovanhemmat on kuitenkin tosi tärkeitä lapselle niin on tylsää jos tulee sellainen olo ettei halua käydä siellä :hug:

Bambina jaan sun päiväuniahdistuksen... Elsillä meni rotavirusrokotteen ja ristiäisten myötä taas rytmit sekaisin, ja meillä on nukuttu tosi lyhyissä pätkissä. Esim. eilen kolmet 20-30 minuutin päiväunet!!! Ja nekin hirveillä nukutussessioilla. Illalla oli pikkuisen väsynyt lapsi, joka kuitenkin taisteli itsensä puoli 11 asti hereillä. Toivottavasti saadaan ovet korjattua pysyvästi siis, ja pienet alkaa taas koisia kunnolla. Tsemppiä rakennuspuuhiin!

Terp nonni, sun päivät yksinhuoltajana loppui :D (kaveri kertoi et avoliitossa nainen lasketaan yh:ksi niin kauan et isyys on tunnustettu)

Tänne kuuluu oikein hyvää pieniä päiväuni- ja iltaunihässäköitä lukuunottamatta. Elsi on jotenkin kasvanut lyhyessä ajassa tosi paljon, ja on hirmuisesti paljon isomman tytön oloinen. Viihtyy jo sylissä ilman sitä jatkuvaa paikasta toiseen kävelyä ja juttelee, seurustelee ja hymyilee tosi paljon. Sunnuntaina hän sai nimen Elsi Sofia :heart:

Nyt täytyy mennä, päiväunet katkesivat. Halauksia!

Bubunen ja Elsi 2 kk. ja 4 päivää :heart:
 
bubunen neuvolantädistä vielä. Samassa neuvolassa käydään muistaakseni, mutta siellä on ainakin 2 lastenneuvolan tätiä. Meillä oli semmonen hieman vanhempi naishenkilö, joka ainakin vaikutti ekalla kerralla ihan ok:lta. Nyt mennään maanantaina seuraavan kerran. Katotaan nyt miten alkaa sujumaan siellä. Saatiin myös 5 sivuinen kysely elämäntavoista ja voimavaroista. Voimavara kysely oli ainakin semmonen et sitä voip olla et saa täyttää uudestaankin. Muuten täti totes, et rauhallinen vauva ja hymy löytymässä (3 viikon ikäisenä, äiti ei kyllä ihan tohon uskonut silloin). Nyt haetaan mun mielestä hymyä oikein tosissaan. Pituus 52.3 cm ja painoa 3870g eli pituus hyppäsi nollakäyrän yläpuolelle. Saas kattoa miten käy maanantaina noiden kanssa.
 
hetkellisesti taas keskustelut lisääntyivät ja sitten taas on ollut aika hiljasta täällä... : / useesti oon ajatellu tulla kirjottamaan, mutta sitten aina tulee jotain. kun tuntuu että on aina sit niin paljon kirjotettavaa yhdellä kerralla, niin mistä löytää sellasen välin että ehtii kirjotella. yritän nyt nopsaa...täytyy käydä useemmin ja kirjottaa lyhyemmin. sillä se ongelma ratkeaa... ;)

mulle iski viime viikolla siis mahatauti kun meidän piti ruveta maistelemaan maissivelliä, niin se sitten vähän venähti. sitten mä päätin etten nyt ainakaan vielä ota velliä käyttööön, vaan me alotettiin suoraan soseilla, perunalla. on menny ihan hyvin, ei mitään suurempia ilmeitä, peruna kun on aika mautonta. :p vähän ehkä iltasin masu vaivaa kun on ollut pikkusen kärttysämpi kun aikasemmin, mutta voi olla myös väsymystä kun edelleen meillä nuo iltapäiväpäikkärit on vaikeita. mutta joo, siis peruna on tehny ihan hyvin kauppansa. nyt ollaan myös alettu antamaan vähän korviketta aina päivisin, että masu alkaa siihenkin tottumaan. josko tuosta imettämisestä sitten jossain vaiheessa pääsis eroon... mutta muuten meillä menee päivät tosi hyvin. :D nyrkit on edelleen parhaat kaverit. esineisiin tartutaan jonkin verran, kyljelleen käännytään, josko siitä sitten vielä mahalleenkin joskus kun se alkaa kiinnostaa. mikään muu ei tunnu nyt kiinnostavan kun nuo nyrkit. :LOL: vähän on välillä tuo vauva-arki koetellut mun pääkoppaa... mies vietti kuukauden tontilla, kun alotettiin tosiaan se rakentaminen, nyt tulee parin kk:n tauko, kun paketti tulee vasta keväällä. mutta se oli rankka jakso kun olin ihan yksin hoitamassa, ja muutenkin. en päässyt ikinä mihinkään... oli kyllä rankkaa ja aloin jossain vaiheessa jo miettimään, että olenkohan masentunut... mutta nyt taas vähän helpottaa. ja oon huomannut että pitää vaan osata olla myös itsekäs ja "vaatia" sitä omaa aikaa...ei sitä välttämättä muuten saa.

anopeista... minulla ei sellasta ole, kun miehen äiti on kuollut. :'( tiedän että anopit voivat olla maanvaiva (siskollani on hieman erikoinen anoppi...), mutta siltikin sanoisin että olkaa onnellisia että vauvoillanne on toiset mummut. tai siis tiiän että olette, mutta välillä tollasiakin asioita voi ajatella itsestäänselvyytenä...näin mä ainakin ennen ajattelin. sitten tuli tämä oma ja vasta sitten tajus että eipä hänellä olekaan kun yks mummu... :( mutta sitäkin parempi! :D :heart:

no mutta sellasta...tällee nopeesti kirjoteltuna. :cool:

b & poikanen, viikon päästä 4kk!!!!! :D :heart: :heart:
 
Bambinalla oli tuossa hyvä ajatus, että kirjoittaa vähän lyhyemmin niin ehkä ehtii useammin... Päätin heti itsekin yrittää sitä, mutta silti meni pari päivää ennen kuin ehdin. Ollaan oltu liikenteessä niin paljon, käytiin mummin kanssa Osaava nainen -messuilla ja sitten on kyläilty kavereiden kanssa joka päivä tällä viikolla. Mut siis tästä eteenpäin yritän kirjoittaa vaikka sitten ihan lyhyitä sepustuksia mutta useammin, yritetään pitää ketju hengissä! Missäs muuten Sartsa on, ei ole kuulunut hänestä pitkään aikaan mitään. Kaikki hyvin..? Halit!

Meille kuuluu hyvää, lukuunottamatta sitä että saatiin rotavirusrokotteesta sen itämisajan (7 päivää) jälkeen ihan hurjat vatsavaivat! Neuvolasta sanottiin, että sitä virusta on kaikkein eniten juuri silloin ulosteessa, ja osa vauvoista reagoi aika voimakkaasti siihen. No, meillä siis niin... Elsillä oli ripuli viitisen päivää, ihan vihreää kakkaa tuli ja todella monta kertaa päivässä ja itkettiin kyllä niitä paljon. Onneksi nyt on vihdoin rauhoittunut vatsan tilanne ja peppukin saatiin kuntoon sibicortilla.

Vatsaitkuja lukuunottamatta Elsi on ollut todellinen hymytyttö :) Ottaa kontaktia oikeastaan koko ajan hereillä ollessaan, juttelee, naureskelee, hymyilee. Ja on innostunut "laulumisesta", säestää sellaisella hyminällä tai jokeltelulla kun mä laulan hänelle. Aivan ihana :heart: Päivällä rytmi on jo tosi hyvä, mutta illat meillä menee edelleen niin, että Elsi pitää itsensä hereillä väkisin kunnes mä menen hänen kanssaan nukkumaan. Eilen oli ihan poikkeuksellinen ilta, valvoi melkein kahteentoista asti väkisin ja väsymys meni ihan yli. Ei vaan suostunut nukkumaan, vaikka mä yritin mennä hänen kanssa jo paljon aikaisemmin. Lopulta kirkui, raivosi ja itki viimeisen puoli tuntia kunnes väsähti, mikään ei auttanut! Toivottavasti tää ei tule tavaksi... huh.

Mulla oli jälkitarkastus maanantaina, ihan hyvässä kunnossa ollaan. Nyt olisi sitten lupa liikkua, vielä kun löytyisi motivaatiota. Mutta ajattelin viikonlopun aikana käydä lenkillä ja siitä sitten aloitella... seuraava kerta siintääkin varmaan jossain ensi kesän tienoilla, hah :D

Bambina ihan totta, että pitää olla onnellinen että lapsella on kaksi mummua! Olenkin, mua lähinnä surettaa se että tällä menolla se toinen mummu jää niin etäiseksi. Päätin kyllä jo yrittää itse tehdä kaikkeni, että Elsi tapaisi toistakin mummua usein, kun mummu jostain syystä itse ei pidä yhteyttä kovinkaan paljon. Ehkä hän vaan kaikista kehoituksista ja sanomisista huolimatta pelkää, että me pidettäis sitä tuppautumisena. Se vaan on niin, että yksipuoliset suhteet jäävät aina molemminsuuntaisia ohuemmiksi :(

Muista vaan ottaa itsellesi se aika minkä tarvitset! Rakennusprojekti on rankka ja tietysti miehesi tarvitsee myös lepoa, mutta niin tarvit sinäkin. Tsemppiä vaan isosti ja onneksi nyt tuli tauko talven ajaksi :hug:

Terp luulen, että meillä on sama terveydenhoitaja. Ihan ok ja hyvä hän nyt on ollut, mä menin varpailleni vähän liiankin nopeasti siinä alussa. Voimavarakysely tuli täytettyä meilläkin, katsoi sen kyllä aika pikaiseen läpi ja sit keskusteltiin lähinnä yhteiskunnallisista asioista sen tiimoilta, ei niinkään meidän perheen voinnista. Ehkä siinä ei ollut mitään sellaista, mikä olisi herättänyt kysymyksiä sitten.

Siili tsempit sullekin liikuntauran aloittamiseen!!! Kyllä sohvamakkarakin on hyvä makkara!

Bubunen ja Elsi :heart: :heart: päivää vaille 11 viikkoa!
 
Moikka kaikille piiitkästä aikaa!

Meillä oli eilen ristiäiset ja poika sain nimekseen Veeti Ville Valtteri :) Veeti oli tosi kiltisti koko päivän ja nukkui osan kastetoimitusta. Raukka kun varmaan aisti, että on juhlapäivä kun ei malttanut aamupäivällä nukkua kuin puolen tunnin päikkärit ja muutenkin tuo nukkuminen jäi melkeen kokonaan väliin, vaikka välissä nukahtikin syliin. No yöllä vetäs sitten ysistä puoli viiteen heräämättä kertaakaan, että tais se juhlakalukin olla melkoisen väsynyt :) Mutta muuten meni kaikki kivasti kyllä! Nyt on vaan ruokaa kaappi täynnä ja tietäähän sen kuka sitä mässyttää kun on päivät täällä yksin...

Mulla oli kans jälkitarkistus viime maanantaina ja kaikki oli kunnossa ja hemoglobiinikin oli parempi kun mulla koskaan, vaikka en sitä rautaakaan syönyt enää. Terveydenhoitaja ei kyllä liikunnasta puhunut mitään, mutta mehän ollaan käyty käveleen oikeastaan joka päivä semmoinen vajaa tunti ja siitä ei ainakaan mitään oo tullut. Muutama sata metriä yritettiin vaunujen kans juostakin viime viikolla. Että jospa sitä kohta johonkin jumppaan uskaltautuis. Tänään mulla ois parturi puol kolmelta ja voi olla että mies ei ehdi kotiin enne sitä. Eli pitää yrittää mennä Veetin kans ja toivoa, että se nukkuis kopassa sen pikkuajan, että tukkaa leikataan. Muuten se huutaa naama punaisena kun tulee kuuma ja tukala siinä kopassa :) Yritä siinä sitten keskittyä parturointiin...

Veeti on vieläkin tosi kiltti vauva, ei oikeastaan edelleenkään itke ollenkaan, ellei ole ilmaa mahassa tai muuta vastaavaa. Meillä on rytmikin välillä pysynyt ihan hyvänä ja muutama päivä meni jo vaan kahdella yöheräämisellä. Saa nähdä miten tällä viikolla. Illalla laitetaan Veeti sänkyyn siinä kasin/kympin välissä, riippuen vähän miten väsyneeltä se näyttää ja sinne se sitten nukahtaa jossain vaiheessa. Ennen sitä valvoo siellä kiltisti tutti suussa. Aamulla yritetään nukkua tuohon puoli ysiin. Yhdentoista maissa sit käydään lenkillä ja toivon mukaan sen jälkeen saan hieman omaa aikaa sitten. Saatiin tuommoinen leikkimatto lelukaarella mun kummilta lahjaks, mutta tuntuu, että se ei oikein vielä osaa niitä leluja kattella vaikka neuvolan lelukaari naurattikin kovasti. Mutta kai se noita värejä kuitenkin näkee kun se viihtyy silti tuossa paremmmin kuin pelkällä viltillä :)

ON muuten opetteleminen siihen, että sanoo vauvaa omalla nimellä, eikä enää vauvaksi tai pötkäleeksi kun me mentiin tuommoista tosi "nättiä" nimeä siitä käyttämään. Mutta eiköhän se siitä. Ens viikonloppuna pitäs mennä mahdollisesti kavereille käymään Ouluun, niin pääsis ostaan Veetille vaatteita, kun tahtoo olla melkeen kaikki pieniä jo!
 
no niin, koitetaan nyt sitten ahkerampaa ja lyhyempää kirjottelua! ;)

bubunen hyvin kuulostaa teilläkin menevän, lukuunottamatta nuita nukkumis-juttuja. mä niin jaan ton tuskan sun kanssa. meillä menee yöt ihan ok, vähän ehkä turhan aikasin heräillään (6.30), ekat päikkäritkin menee kuin unelma, keskimäärin nukkuu vaunuissa n. 3h. mutta sitten.......se ilta. huoh. me ei vieläkään saada siihen mitään järkeä. ei tajuu. jatkuvaati tuntee epäonnistuvansa kun ei osaa lukee vauvaansa että miten sen illan pitäisi mennä. :(

lauru onnea hienosta nimestä!! :D meillä oli kanssa niin, että ei paljastettu nimeä etukäteen, niin on todella opettelemista, että oppii sillä kutsumaan! hienosti kuulostaa teilläkin menevän! =)

ON: meillä on nyt maisteltu perunaa ja kukkakaalia. molemmat menee ihan hyvin. tosin 8pvän kakkalakko tuli, mutta en tiedä johtuko soseista, kun on ollut vähän laiska kakkaamaan aikasemminkin. eikä ainakaan masuaan valittanut, niin luulen, että molemmat soseet käy. avaa jo hienosti suunsa kun lusikka tulee! :D muuten tuntuu vähän harmaalta arki tällä hetkellä, vähän yksinäiseltä. mutta nyt oon tsempannut ja yrittänyt käydä useammin jossain reenaamassa, siitä mieli kohenee kummasti! mutta meillä on vauvelin kanssa jotenkin sellanen vaihe meneillään, että mitään uutta ei tule just nyt, niin se vähän ehkä lannistaa, kun olis koko ajan kiva huomata kun toinen oppii uutta. nyt on vaan se nyrkkien syöminen (edelleenkin) kova juttu, niin kaikki muu sitten unohtuu. :p vaikka hyvinhän tuo on ikätasoonsa nähden kehittynyt, mutta äiti on vähän malttamaton. ;)

vaunuista huudellaan, pitää mennä!! :wave:

b & poikanen 4kk!!!!! :heart:
 
Siili Käykö sulla vieraita päivällä vai sitten illemmalla kun ovat päässeet töistä? Mä oon siinä mielessä huonona aikana kotona, kun muilla kavereilla ei ole lapsia ja muut on töissä niin meillä ei voi kun yks kaveri käydä päivällä kylässä ja mä toivoisin, että näkis päivisin useamminkin muita kun me ollaan melkeen aina kaksistaan Veetin kanssa päivät. Että meillä vähän päin vastoin kuin teillä. Harmi, että asun niin kaukana teistä kaikista, että ei voi teitä nähdä. Ois ihana päästä jutteleen kasvotustenkin :( Mutta nyt ollaan otettu tavaksi, että käydään kerran viikossa tuolla MLL:n perhekerhossa, niin tulee jotain muutakin viikkoon k ui n kotona oloa kahdestaan. Tänään meen sitten illalla neuvolan järjestämään keskusteluiltaan äideille. Jos kattois, että mimmosta porukkaa siellä on ja sais vaikka uusia äitikavereita. Yhteen toiseen äitiin oon nyt tutustunut ja eilen käytiin lenkilläkin. Että jotain toimintaa sentään välistä :)

Meillä annetaan ens viikolla ekaa kertaa se rota ja pelottaa kyllä täälläkin, että mitä siitä seuraa kun tuo poitsu ei mistään oo tähän mennessä saanut mahavaivoja. Ootteko te huomannut, että joku ruoka mitä syötte aiheuttas vatsanväänteitä vauvoille? Kun meillä ei oo vaikuttanut ees mitkään chilit :D

Meilläkin on muuten laulettu tuota pää-olkapäät...-leikkiä :) Ja toinen mistä Veeti innostuu nauramaan on sutsisatsisatsaa-laulu ja siinä se kohta missä just luetellaan niitä peukalot yhteen jne :) Eilen oli mun polvien päällä ja nauroi ja huusi aivan hulluna ilosta kun vähän vaan aukas edes suuta tai ilmeili. Kyllä iskää harmitti kun se tuli kotiin eikä nähnyt enää sitä kamalaa riemuitsemista. Ei tuo yleensä ole vielä noin kamalasti mulle hymyillyt. Mutta on se ihana tuo hampaaton hymy! :heart:

Mun pitäs päästä jonnekin ostaan pötkikselle vaatteita kun tuntuu, että oon joutunut 90% sen vaatteista siivoaan kaapista pois kun ne ei mahdu enää päälle :( Vähän haikea mieli kyllä tulee siinä kun kattelee niitä ihan pienimpiä vaatteita. Mutta semmoistahan se on. Täällä kun ei oo mitään semmoisia liikkeitä kuten Lindes ja H%M mistä sais kivoja ja edullisia vaatteita lapsille niin pitäs sit suunnata toiseen kaupunkiin. Et saa nähdä millon sitä pääsis.

Ei oo kyllä Sartsasta ja jenddestä kuulunut mitään piiitkään aikaan! Toivottavasti tulevat myös välillä pistäytymään täällä ja kertomaan kuulumisia.

lauru ja Veeti 8vkoa ja 1pvä :)
 
Heiiii! :)

Eipä taas ole hetkeen tullut tänne kirjoteltua.. Edelleenkin ollut hirveesti hankaluuksia täällä kotosalla. Mutta nyt on onneksi (toivottavasti) saatu kaikki asiat selviksi ja tästä voikin sitten jatkaa eteenpäin. Paremmalla mielellä :) Ei siihen kunnon sovintoon mennytkään kun jotain 2 kuukautta, tai ainakin 1. Pari viikkoa sitten tuli taas lisää ongelmia, kun mä kävin ekaa kertaa synnytyksen jälkeen kunnolla tuulettumassa kavereiden kanssa, ja kun mies ei tykkää yhtään että käyn baareissa, ja kun sitten kävin niin siitähän vasta sota syttyikin. Kaikkea tälllästä pientä ja vähän suurempaankin ollut.. Mutta, nyt toivottavasti voi unohtaa kaikki tollaset! Ja kiitos taas tsempeistä kaikille :heart:

Siili Voi kurjuus noita Venlan mahavaivoja! Onneksi meni ohi kuitenkin :hug: Ja ihanaa että teillä on siellä oikea hymytyttö :) :heart: Ja bubuselle samat sanat! :)

lauru Mulla ei ainakaan mitkään ruoat vaikuttanu Neelaan silloin kun imetin. Eli sama kun sulla, eli edes mitkään tuliset tai pippurisetkaan ;)
Ihana kun teilläkin jo hymyillään jutellaan kovasti, se on ihanaa katseltavaa :) Onnea pojalle komeasta nimestä!

bambina Koita muistaa levätä tarpeeksi aina kun pystyt, on tuo varmasti rankkaa kun on tuo rakennusprojekti siinä! :hug: Mäkin olen välillä miettinyt, että olenkohan masentunut, mutta se varmaan johtui aika pitkälti siitä, kun nyt ollut aika huonoja aikoja. Mutt nyt kun on asiat järjestyksesä, niin ei tunnu siltä enää.. Voimia sinne!

Siili Tuo laiskuus on ihan liian tuttua täälläkin! Mä oon monesti päättänyt, että lähden joka päivä vaikka vaunulenkille, mutta eipä ole tullut lähdettyä melkeen ikinä kun se on niin tylsää yksin. Eikä ole kavereita täällä, ja mies töissä päivät.. Vois vaan makoilla mielummin päivät pitkät, mutta kyllä sitä tosiaankin pitäis välillä saada ittensä ylös..

Omaa vielä vähän.. Eilen oli Neelan 4kk neuvola,
Paino: 6570g
Pituus: 62,5cm
Pää: 41,9cm

Hyvin siis kasvaa, pituus menee käyrän yläpuolella ja paino siinä "keskellä". Muutenkin neiti on kauheasti kehittynyt. Viikonloppuna oppi kääntymään mahalleen, ja nythän sitä pitää tehä kokoajan, tietty :) Kovasti nauraa, kiljuu ja huutelee. Äänekäs likka siis meillä täällä kotona! Hiljaisuudesta turha enää haaveillakkaan, mutta kun jos neiti nukkuu..

Soseita ollaan syöty hyvin, enimmäkseen kasvis- ja porkkana-perunaa (joka on ihan lemppari) ja persikka- ja mangososetta. Aamupäivästä eka satsi ja iltapäivällä uusiks. Nykyään menee purkillinen ekalla kerralla, toisella yleensä puolet.. Välillä kyllä koko purkillinen. Kukkakaalia kokeiltiin pari päivää sitten, mutta ei neiti tykännyt sitten yhtään :D Meni naama rutulle ja jäi vaan tuijottamaan mua ihan ihme ilmeellä :D Seuraavana ajattelin kokeilla bataattia antaa.

Neelasta tullut kauheen herkkä tyttö. Hirveet raivarit saattaa vetää ihan tyhjästä ja loukkaantuu tosi helposti! Ei tietenkään kiva kun toinen itkee, muta välillä on melkeempä huvittavaa katsoa sitä raivaria jolle ei ole mitään selvää syytäkään :D

Ei kai tässä muuta tällä kertaa, halaukset kaikille! :hug:

jende & Neela :heart:
 
Heipsan kaikille! Enpä ole taaskaan ehtinyt kirjoittamaan, en edes lyhyesti... nyt syynä se, että Elsi-neito päätti luopua kunnon päiväunista toistaiseksi, ja samaan syssyyn päätti myös viihtyä vain sylissä. Meillä on siis takana reilu viikon mittainen ajanjakso, jolloin Elsi on yhtä päivää lukuunottamatta pisimmillään nukkunut yhtäjaksoisesti päiväsaikaan n. 50 min. Ja aiemmin kun sain syötyä aamupalan ja meikattua ym. niin että oli leikkimatolla sen aikaa, niin ei toivoakaan. Siis todellinen läheisyyskausi menossa... Saas kattoa kuinka kauan kestää. Eilinen isänpäivä mentiin kaksilla 40 minuutin päiväunilla ja kaksilla alle puolen tunnin torkuilla. Oli kyllä ihmeellisen hyväntuulinen koko päivän! Yöllä nukkui kyllä hyvin, tosin heräsi syömään n. 3 tunnin välein. Ja siis edelleenkään ei ole toivoakaan, että hän menisi nukkumaan ilman mua, eli nukahtaa kyllä syliin mutta jos yritän siirtää hänet johonkin niin herää heti ja tulee armoton loukkaantuminen ja itku... Joten nukutan illalla syliin, annan nukkua sylissä jonkun aikaa ja sitten mennään yhdessä nukkumaan.

Kyllä mä unelmoin siitä ajasta, kun Elsi nukkuu taas kunnon päiväunia ja vielä enemmän siitä, kun menee omaan sänkyyn nukkumaan edes hetkiseksi jotta mä voisin valvoa illalla vähän aikaa itsekseni/miehen kanssa! Parisuhteelle ei ole fyysisesti nyt paljon aikaa, mutta eipä kai tämä kovin pitkä kausi voi olla. Ja miehestä on sanottava, että aivan ihana isä on, ovat tosi läheisiä Elsin kanssa ja pitää Elsiä onneksi tosi paljon. Mutta kyllä koti on niin kuin pyörremyrskyn jäljiltä, asiat roikkuu hoitamattomina ym. kun päivisin olen nyt niin kiinni Elsissä kun hän on koko ajan tuossa sylissä, ja iltaisin jompikumpi meistä... Kantoliinaa opetellaan.

Kertokaa pliis teidän nukutuskäytännöistä, rytmeistä ym. taas, jos niissä olis jotain kokeiltavaa meillekin! Tai muuten vaan jos tulee mieleen jotain hyviä ideoita!

Jendde eikö Neelalla ollut todellinen sylityttökausi jossain vaiheessa? Muistatko minkä ikäisenä ja miten se meni? Menikö itsestään ohi?

Neela on kasvanut tosi hienosti :heart: Miten teidän kotitilanne, onko sovinto pysynyt ja tilanne rauhallisena? Toivottavasti saatte/saitte asiat kuntoon ja toimimaan! :hug: Ja kiva, että olet paremmalla mielellä. Kurjaa tuo miehen mustasukkaisuus, toivottavasti sekin jossain vaiheessa helpottaa :(

Siili ihanaa, että kaikki on niin hyvin ja Venla varsinainen "ilotyttö" :) :) Toivottavasti tuo nukkumaanmenoaika aikaistuu, aika raakaa valvoa noin myöhään :) :hug:

Lauru sä olet valtavan aktiivinen ja FB:ssa oon katsellut, että teet tosi upeita juttuja käsilläsi! Miten sä ehdit nyt, onko Veeti unilla noin hyvin vai viihtyykö leikkimatolla tms.? Vai onko miehesi paljon kotona? Isänpäiväksi olit muuten laittanut aika huikean menuun, tuli vesi kielelle :)

Meillä vietettiin miehen isänpäivää jo perjantaina, kun eilinen meni noiden isoisien kemuissa :) Vietiin Elsin kanssa isi syömään lounaalle meidän lempiravintolaan, Elsi kiltisti nukkui juuri sen aikaa et saatiin syötyä, ja sitten käytiin yhdessä valitsemassa lahja. Eilen laulettiin ja meillä tytöillä oli puhe. Piti myös kokkailla herkkuaamiainen, mutta Elsin yhtäkkinen ripuli (7 vaihdettua vaippaa eilisen aamun aikana) piti mut kiireisenä ihan muissa hommissa...

Nyt täytyy mennä! Yritän päästä kirjoittamaan kuitenkin vähän useammin. Hommat vaan tuppaa kasaantumaan pahasti nyt kun neiti ei nuku, joten sit kun hetken nukkuu niin onkin kamala kiire...

Halaukset!
Bubunen ja ihana Elsi 12 viikkoa ja 2 päivää (toivottavasti laskin äkkiä oikein) :heart:
 
bubunen, kyselit noista nukutusrituaaleista. Meillä aamupäivän päikkärit menee siten, että laitan Veetin vaunuihin ja lähden lenkille. Nukkuu tosin nykyisin vain sen lenkin ajan ja herää heti kun pysähdytään (paitsi tänään nukkui melkeen puolitoistatuntia sen jälkeen vaunuissa). Iltapäivällä jossain vaiheessa Veeti väsyy niin paljon, että nukahtaa syliin/sohvalle/sitteriin/leikkimatolle tai jos ei nukahda niin käydään yleensä kaupassa sillä autossa uni tulee lähes aina. Illalla tuossa seiskan ja kasin välillä vaihdetaan yöpuku päälle ja sitten ehkä kasin maissa (riippuen onko aikaisemmin jo väsynyt vai ei) viedään Veeti vaan kylmän rauhallisesti sänkyyn ja annetaan sille tutti. NOrmaalisti kun ei tuttia syö. Yleensä se tyytyy hereilläkin jäämään sinne sänkyyn yksinään ja välissä pitää vaan käydä tutti pukkaan suuhun jos sattuu et tippuu. Sit jossain vaiheessa se sinne sänkyyn nukahtaa. Tää on meillä mennyt tosi helposti kun ei tosiaan yksin huutele tai protestoi sit siellä sängyssä ollenkaan. Ollaan tehty noin varmaan jo kuukausi eikä Veeti ole missään vaiheessa alkanut esim itkeä sitä että jätetään yksin. Tyytyväisenä siellä pötköttelee. Meille on vaan sattunut helppo tapaus näemmä :)

Ja noista käsitöistä, mä teen yleensä jotain sillon jos Veeti nukkuu (ja hoidan kotityöt sitten kun se on hereillä ja esim leikkimatolla). Ja sit illalla yleensä kun Veeti nukkuu niin katotaan esim jotain telkusta miehen kans niin samalla sitten kudon :) ja oon oppinut hyödyntämään esim automatkat ja näin pimeälläkin se onnistuu otsalampun kanssa... Tulee ahdistus jos ei jotain saa pitkään aikaan tehdä. Se on mun tapa rentoutua sitten vauvan kanssa vietetyn päivän päätteeksi. Illalla mies on sitten enemmän lapsen kans kun on päivät töissä jolloin mulla on myös kädet vapaana ja se on kans huomannut, että mulle pitää antaa aina sillon tällön käsityöaikaa :) Just mietin että pitää varmaan alkaa kohta pistään osa myyntiin kun alkaa tursuaan noita käsitöitä kohta joka paikasta kun ei kaikki kuitenkaan omaan käyttöön mene. Nyt tosin on tullut sit kudottua lahjaksikin esim sukkia.

Ja oon muuten itsekin aika ylpeä tuosta isäinpäivän menusta kun en oo koskaan paistanut naudan pihvejä ja onnistuin paistaan medium-pihvit! Kannattaa muuten joskus ihan huviksi testata noita vuohenjuustoleipiä, oli helppoja ja hyviä. Eli otin vain pyöreällä lasilla paahtoleivästä palaset ja voitelin ne olliiviöljyllä johon olin sekoittanut valkosipulia. Sit päälle ihan vaan pirkan vuohdenjuustoa paksuna viipaleena ja siihen vielä vähän sitä öljyä päälle. Sit vaan uuniin kovalle lämmölle grillivastuksen alle hetkeksi, että niistä tulee rapsakoita. Ja eiku syömään!

Meillä Veeti edelleen vetelee sikeitä sohvalla johon siirsin sen kun heräs nälkäänsä vaunuista. Nyt vedellyt tuossa jo melkio kauan unia. Toisinaan meillä viihdytään matolla tosi hyvin ja joinain päivinä vaan sylissä. Eilen täytettiin 2kk! Ja huomenna ois sitten neuvola. Saas nähdä joko tuo on yli 60cm kun osa vaatteista on jo kokoa 68... Mutta jospa sitten lisää kuulumisia!

Ai niin, bambinako se rakensi sitä taloa? Saako udella, että millainen talo teille on tulossa? Lähinnä olisin kiinnostunut pohjaratkaisusta, jos se on valmismalli :) (haaveissa joskus ehkä oma talo, mutta sopivaa pohjaa ei oo tullut vielä vastaan....).
 
Sartsa83
Heipsankeikkaa kaikille! :wave:

Ensinnä pahottelut etten ole käynyt kirjottelemassa. Bubunen kävi kyselemässä multa fb:ssä yksityisviestillä, missä mä luuraan, niin nyt otin oikeen tehtäväkseni tulla sen verran tänne kirjottaan, etten oo mihkään hävinny, vaan syksy on "syöny" mut. |O Oon niin väsyny ja ahdistunu koko ajan! En kertakaikkiaan oo syksy ihminen. En sitten mitenkään päin. : /

Daniellalle tervetuloa! :flower: Kirjasin sut mukaan tänne. :)

Ja sitten meitin Artun kuulumisista. :) "Pähkis" sai siis nimen 23.10. ja nimeksi tuli Arttu Nikolas Antero. :) Poika kasvaa kovaa vauhtia ja justiinsa laitoin suuren osan 62cm vaatteista säilytykseen. 2kk neuvolassa Artun mitat oli 7820g ja 62,5cm. ;) Pipo tais olla 42cm. :)

Alotin maistatuttaa viime viikolla perunaa ja viikonloppuna annoin maistaa porkkanaa. Tänään oli vuorossa sitten hedelmäsose. Sokeroimaton (bonalta). En oo varsinaisesti siis vielä syöttänyt niitä, mutta vähän maistatuttanu. Ja iltasin siis annetaan nyt velliä. Noin 90-100ml velliä + noin 50ml vastiketta. Sillä Arttu pärjää yleensä 5-7h yhtenäisillä unilla, jonka jälkeen herää kerran syömään 150-180ml vastiketta. Ja jatkaa tämän jälkeen unia. Kerran yössä siis herää (enää). :)

Hyvin siis menee kaiken kaikkiaan. Päivisin nyt viime aikoina ei oo nukkunu kovin hyvin, mutta tänään on nukkunu yllättävän hyvin... kiukunnut vaan kaikkia hereillä olo ajat ja kiristäny siten äitinsä pantaa. :D Mut yleensä Arttu hereillään ollessaan juttelee paljon ja on jopa nauranukin ääneen. :p Käännytty ollaan välillä masulta selälleen, mutta senkin tekee kun huvittaa. Aika hyvin kuitenkin makaa mahallaan pitkän aikaa pää ylhäällä. Vielä ei kuitenkaan jaksa hirmu kauaa kannatella päätään. :)

Anopeista mun miehen äiti on ... no miten sen kauniisti kuvailis: välinpitämätön. Miehen pikkuveli (6v nuorempi) sai oman muksun veljes nelikosta ensimmäisenä, eikä anoppia kiinnostanu eka lapsenlapsi pätkääkään. : / Meidän kohdalla tuntuu olevan kovinkin kiinnostunu Artusta, mutta näyttää sen ainoastaa sillon kun mies on paikalla. Kävi tuomassa veljeksistä nuorimman tuossa pari viikkoo sitten palokunnan reeneihin ja käväs sitten pyörähtämässä sisällä, niin ei tervehtiny lapsia ollenkaan. Katteli vaan nenänvarttaan pitkin kämppää ja teki kiireesti lähtöä pois. Mutta kun mies on paikalla (esim. risitäisissä) sitä oltiin niin mielin kielin ja haluttiin ottaa Arttu syliin. Henk. koht. siis en aina välitä anopista, eikä mieskään tykkää kun hän näyttää ne tunteensa aina vain humaltuneena.

Rytmeistä meillä on arkisin tapana mennä 10-11 aikaan vaunutteleen aamupäivästä. Herätään siis joskus 7-8 aikaan, yleensä. Siinä saattaa vielä ennen vaunulenkkiä ottaa pienet nokoset kotona ja jos hyvä päivä on, vetää vaunuissa 1-3 tunnin unet. Ennätys oli 3h 20min. ;) Sitten yleensä kun mies tulee puol kolmen jälkeen töistä, sitä vietetään perheen kesken aikaa, tehään ruokaa. Sit saatetaan ehkä iltapäivästä vielä tehdä lenkki tai käydä autolla jossain tai sitten ollaan kotosalla, seurustellaan porukalla, josta Arttu tykkää että me molemmat ollaan yhtäaikaa hänen kanssaan. :)

Anteeks, mut nyt en vastaile kellekään mitään... luin kyllä teitin kirjotuksia ja huomasin että kivasti menee teillä lapsienne kanssa. :) :hug:

Sartsa ja Arttu :) ens sunnuntaina sitä ollaan 3kk ja ens viikolla ompi 3kk neuvola. :)
 
Sartsa83
Mitä lueskelin teitin juttuja tuossa, niin hyvin näyttäs sujuvan kaikilla. :) Ja mahtavaa jos löytyy läheltä apuja hoitamaan lasta. :) Mua harmittaa suuresti ettei mun äitini pysty ottamaan Arttua hoitoon. :/ Mut minkäs hän syövälleen voi... ehkä tuonnempana kun alkaa toipumaan ja pystyy/jaksaa hoitaa. Arttu kun on niin pienisuuri mies, että tarvitsee kyllä olla voimia kanniskella tuota pikku-ukkoa ympäriinsä. Isäni vaimo oli ehdottanu Artun hoitoon ottamista joskus, mutta enpä oikeen tiiä. Eihän tuo poika totukaan niihin kun ei näe niitä koskaan! Kuten ei siskoani, joka on yksi kummeista. Ainoat kummit, joiden luona Arttu on ollut pari kertaa päiväsaikaan hoidossa, asuvat meitä ihan lähellä. Me ollaankin sellanen yks ydinperhe. :D ..Ja löytyy Artulta vielä yks kummi, jonka sylissä oli koko toimituksen ajan. Sinnekin saapi viedä Artun hoitoon, mutta jotenkin vielä ite vieraksun sitä ajatusta. :p
 
pariin päivään en ole käynyt edes katsomassa täällä, kun ihan ajattelin että koko ketju on kuollu ja kuopattu, mutta sehän on herännyt taas henkiin!! kivaa! :)

jenddelle heti halit, kiva kun ootte saaneet asioita edes vähän tolalle. =)

ja kiva kuulla sartsastakin taas piiiiitkästä aikaa! :D syksy ei ole myöskään mun vuodenaika, vaikka tämä syksy olikin ihan mukava noin säiden puolesta, mutta tuo pimeys, huoh. :ashamed:

bubunen voi ei, mä tiedän ton tunteen noiden päikkäreiden suhteen!!! :kieh: meillä meni kaikki myös pieleen tuossa muutama viikko sitten, mutta onneksi nyt on löytynyt jälleen ne 2,5-3h aamupäivä-päikkärit. iltapäivällä siina klo 17 aikaan on edelleen todella vaikeeta saada nukkumaan, ja nukkuu tasan sen mitä ite jaksaa kävellä. kyllähän se nyt vielä menee, mutta entä sitten kun tulee kovat pakkaset????!!! meillä kun ei edelleenkään nukuta sisällä. mä voin puolestani ottaa vinkkejä vastaan, että miten alan nukuttaan talvella sisällä, kun tähän asti on suostunut vaan nukkumaan vaunuissa??? aaarrgghh, ahdistaa jo etukäteen. :(

siili hyvä että ootte saaneet rytmiä vähän aikasemmaksi!! =) sorry muuten kun mä en ole nyt ollut mitenkään mammatreffi-aktiivinen, oon vähän kai masistellu tässä nyt pari kuukautta... : / nyt alkaa helpottaa, eli sovitaanko jotain treffejä tuolla fb:ssa? ;)

lauru joo, meillä on rakennusprojekti käynnissä. tai no, nyt se on pienellä tauolla ja keväällä jatkuu taas! :D me ei löydetty sopivaa valmispohjaa, vaan periaatteessa suunniteltiin ite se. siinä meni noin puoli vuotta kun yritettiin etsiä sopivaa pohjaa ja sitten muokata siitä omanlainen. eipä onnistunut ja sitten suunniteltiin alusta asti ite. tosi kiva siitä tuli, vähän muutamat asiat vielä mietityttää, koska sittenhän sen vasta huomaa että toimiiko pohjaratkaisu, kun siinä asuu. ;) voin lähettää sen sulle sähköpostiin, jos haluut katsastaa. ei ole mikään patentoitu juttu! :D

ON: meillä nukuttiin jo muutama kokonainen yö!!!! :D sitä kesti vajaa viikko, ja sitten palattiin normaaliin rytmiin... eli toiveita paremmasta on! muutenkin oon saanut vähän venytettyä meidän aamu-unia, kun tosiaan pari viikko herättiin jo 6.30. nyt menee n. tunti pidempään, ehkä enemmänkin. jess!!! soseita maistellaan mielenkiinnolla, kaikki muut on maistunu tosi hyvin paitsi peruna! :LOL: vielä ei käännytä kun kyljelleen ja siitä sitten pienen avustuksen kanssa mahalleen. vähän tollanen laiskanpulskea tuo on! ;) tai no pulskasta ei kyllä voi puhua, kun paino ei meinaa nousta... 3vkossa tullu vaan 80g! ens viikolla painokontrolli. mutta muuten meillä voidaan hyvin!! :)

kivaa viikonloppua kaikille! :wave:

b & poikanen 4kk 10pvä
 
Sartsa83
bambina hih, kiva että mua on kaivattu täällä. :hug: :heart: Juu, se pimeyshän tässä just se kamalin on ollukin! Oon vaan jotenkin niin aurinko ihminen ja rakastan vaaleansinistä taivasta ja sitä isoa keltasta mollukkaa, joka kesäsin möllöttää taivaalla. :) Tänään on kyllä ollu ihan kiva ilma kun päivällä paisto vähä arska ja oli n. 5 astetta pakkasta. :) Mukava talvinen keli. :) Arttukin veti (eilen sama homma) 4 tunnin päiksyt vaunuissa. :) :heart:

Huuuh! Teillä ei meinaa paino nousta ja meillä sitä tulee enemmän kun laki sallii... meillä herätään kerran yössä mut muuten hyvin nukutaan. Tsemppiä teille painokontrolliin! :) Hyvin näyttää siellä sitten soseetkin iskevän. :)

jenddelle piti munkin kommentoida, että iiiiiiiso :hug: :heart: hyvä että siellä tilanne vähä parempi. :heart:

ON: Mä en kestä!!!!!!!!! Arttu painaa kotivaa'an mukaan nyt jo 9,1kg (pari päivää sitten). Millä lihaksilla mä kantelen tota jätkää? Kertokaa mulle!!! :ashamed: :confused: Ens viikon tiistaina tosiaan 3kk neuvola. Pelottaa oikein mitä siellä vaaka näyttää... millähän tuon painon sais tasaantuu? Neuvolantäti aatteli, et jos tuo alkais vetää kiinteitä jo nyt, että pitäiskö se nälän loitolla kauemmin ja täten sitten ei menis sitä maitoo/ruokaa enempää? En tiiä... ahistaa vaan jotenki ja tuntuu että meitä tuijotetaan ja pidetään vanhempina, jotka ruokkii lastansa liikaa... :'( Tunnen siis epäonnistuneisuutta taaaaas jälleen kerran äitinä. Tiiän, tää on ihan hölmöä ja mieskin tossa sano että oon idiootti kun ajattelen ees tommosia. Blaaaaah.... jotenki ihan ihmeellinen olo... kai se on tää pimeys ja joku syysmasennus joka saa miettimään kaikkea älytöntä.

Sartsa ja Arttu 2pvää vajaa 3kk. :)
 
bubunen Kovasti jaksamisia sinne, se on rankkaa kun lapsi ei suostu missään muualla olla kuin sylissä. :hug: Meillä siis taisi tuollanen kausi olla jossain siinä 2kk iässä, jos en ihan väärin muista.. Saattoi alkaa aikasemminkin. Se kesti varmaan kuukauden! Tai sitten mä vaan kuvittelen sen kestäneen niin kauan kun oli niin rankkaa. En kyllä millään pysty muistamaan tarkkaan millon alkoi ja loppui, mutta meni kyllä itekseen ohi sitten ajallaan. Siinä vaan on ite kauheen kuikkunen kun ei mitään pääse tekemään päivisin jos mies on töissä. Meillä Neela nukkui yhessä vaiheessa vaan sylissä päivisin, välillä saattoi hetken nukkua yksinään.. Yöt nukkui vieressä ja vasta joskus 3kk ikäisenä alkoi nukkua omassa sängyssä. Eli noista nukutusrytmeistä en osaa oikein mitää sanoa, kun meillä ne menee vaan niin, että vien Neelan sänkyyn kun alkaa näyttää väsyn merkkejä ja sinne se sitten nukahtaa. Sama juttu siis päivällä ja illalla. Ennen oli tietty vaikeempaa, mutta nyt kun on muutkin rytmit asettunut niin sujuu paremmin kaikki muukin :)

Meillä on hyvin pysynyt sopu kotona, onneksi! Ja mä kyllä uskon että tuo mustasukkasuuskin rauhottuu, kunhan tilanne vaan muutenkin tästä asettuu aloilleen taas :)

Ihanalta kuulostaa teidän isänpäivän vietto! Varmaan oli tosi mukava päivä :heart:

Sartsa Kiva kuulla susta pitkästä aikaa!

Onnea pojalle nimestä, ihana nimi :heart: Kiva että teillä nukutaan hyvin ja päivärytmikin kuulostaa kivalta :)

Kuule, et sä todellakaan ole mitenkään epäonnistunut! Kyllä se pojan paino varmaan kohta alkaa tasaantumaan. Ei varmasti ole ainut maailmassa joka kasvaa tuossa vaiheessa enemmän. Niin se vaan menee, että toiset kasvaa tässä vaiheessa enemmän ja toiset sitten myöhemmin. Ja olihan Artulla painoa syntyessäänkin jo sen 4 kiloa. Koita nyt ottaa ihan rauhassa ja katotte sitten neuvolassa mitä se vaaka näyttää ja vaikka siellä sitten sopia niistä kiinteiden alottamisesta. :hug:

bambina Hieno homma että sielläkin nukutaan hyvin! :)

Omaa. Tänne ei mitään kummaa kuulu, soseet maistuu hyvin ja yöt nukutaan hienosti! Kahdet päikkärit päivällä ja illalla sitten 8-9 aikaan yöunille. Neiti kasvaa kovaa vauhtia, täytyy lähteä kohta vaateostoksille kun alkaa olla kaikki 68 kokoiset pieniä ja kun noita 74 kokosia on tosi vähän kaapissa.. Ja jotkut niistäkin on kiristäviä jo. Ei oo kohta lapselle vaatteita enää! Joka viikko lähtee pieniä pois kaapista ja nyt on sitte kerääntyny 3 muovipussillista pieniä vauvan vaatteita kaapin pohjalle. Niistä pitäis päästä eroon mutta jotenkin ei raaski! :D Kun niissä on kauheesti muistoja ja ei haluais luopua mutta pakkohan se olis... Vaikka eihän sitä tiiä koska tulee toinen muksu. Ei mun puolestä kyllä ihan vielä kuiteskaan :)

Haleja! :hug:
Jende & Neela 4,5kk
 
Kirjoitin tänne pitkät pätkät eilen ja sit kun aloin lähettää, niin nettiyhteys katkesi ja teksti katos... Ja sit kirjoitin uuden lyhyemmän version, edelleenkään en kopioinut sitä ennen lähettämistä, ja sama homma. Sit suivaannuin niin paljon et annoin olla kokonaan :) Mut tänään uusi yritys, voi kyllä jäädä lyhyeksi kun Elsi köllii tossa isän sylissä ja iskällä tulee suosikkijoukkueen futismatsi, joten otan tytön sitten kun kyllästyy tuohon köllöttelyyn...

Kirjoitin eilen (muistaakseni?) viimeisen viikon, kahden aikaisesta matalapaineesta mikä mulla on ollut. Liittyen lähinnä väsymykseen, koska on ollut unet aikas kortilla. Elsillä tosiaan sellainen kausi, kun on öisin syönyt tosi tiheään, päivisin ei ole nukkunut päiväunia kuin lyhyissä pätkissä ja sitten hänellä on ollut tosi löysä vatsa ja vatsavaivoja +tissiraivareita vielä paljon. Oon ollut tosi väsynyt, ja se on kyllä näkynyt mielialassakin jo. Keskiviikkona (muistaakseni?) soitinkin mun kummitädille, joka on ammatiltaan neuvolan terveydenhoitaja, ja äitille, ja itkeä vollotin väsymystäni kummallekin... ja nyt on todellinen "pelasta bubunen" -liike ollut mun vanhemmilla ja tällä kummitädillä, ottivat ehkä vähän turhankin vakavasti mun itkuni :D Äiti oli täällä laittelemassa ruokaa yksi päivä ja isä on soittanut joka aamu ekana että miten oon nukkunut. Ihan kiva ja oon tosi kiitollinen tukiverkoistani, mutta kohta saan jo alkaa vakuutella että kyllä mä ihan ok täällä olen.

Nyt oon tosin nukkunut 4 yötä hyvin (siis olosuhteisiin nähden, Elsi kyllä edelleen tankkaa öisin aikas usein), ja se näkyy voinnissakin. Et jos yhtä huonot yöt olisi jatkunut, niin olisin voinut olla ihan syytäkin huolestua. Onneksi tuo mies on ihan valtava apu ja tosi läheisissä väleissä myös Elsin kanssa, mutta kun Elsi ei pulloa huoli niin yöheräämisiin ei ole hänestä apua.

Oltiin eilen Elsin kanssa mun vanhemmilla, ja uskomatonta mutta totta, Elsi on alkanut vierastaa! Eikös Venlalla ollut jo samaa? Miten Siili se on jatkunut, oliko vaan joku hetken juttu? Mä luulin, että se tulee aina vasta paljon myöhemmin, mutta kyllä se oli niin selkeää ettei siitä voinut erehtyä...

Muuten Elsi on kasvanut taas huimasti, ei niin mitoiltaan mutta olemukseltaan. On kyllä tosi seurallinen, ja tuntuu oivaltavan tosi paljon juttuja. Pieruhuumori näyttää uppoavan ELsiin, koska kaikkein parhaat naurut saa aina aikaan jollain pierujutuilla :D Elsi tarttuu jo esineisiin, ja vatsallaan jaksaa kannatella päätään paljon pidempään kuin ennen. Hirmuisen hauska ja iloinen pikkutyttö, hyvin herkkä tosin tää meidän vaavi, sanoo ylpeä äiti :heart:

Jendde voi kun kiva kuulla, että teillä on sopu pysynyt!!! Varmaan auttaa sun jaksamiseen paljon. Ja teillä on kyllä tosi hienosti Neelan rytmit muodostuneet.

Kiitos tsempeistä!!! On helpottavaa kuulla, että muilla on ollut samanlaisia vaiheita. Ja että olet myös kokenut sen samoin. Nyt tuntuisi (koputtaa puuta) jo vähän Elsin sylityttökausi helpottaneenkin, oon taas pystynyt vähän touhuamaan kuten syömään aamiaista yms. niin että Elsi on ollut ihan tyytyväisenä leikkimatolla. Ja nyt on päiväunirytmikin alkanut taas löytyä, vaikka kovin vaihtelevasti vielä meneekin.

Jendde miten sä sait vaihdettua Neelan teidän sängystä sinne omaan sänkyyn? Yksi iltako sä vaan laitoitkin hänet sinne omaan ja hän tyytyi siihen vai miten se tapahtui?

Sartsa et ole mitenkään epäonnistunut!!! Arttu nyt vaan ottaa painoa tässä alussa, mutta kyllä se siitä tasaantuu. Ja sähän olet kuitenkin tehnyt neuvolan ohjeiden mukaan, että mitä olisit ylipäätään voinut tehdä toisin? Tuskin oikeasti kukaan teitä ihmetellen katsoo, ja jos katsoo niin anna sellaisten ihmisten olla omassa arvossaan... Hieno äiti olet, ja kyllähän vauvat sitten kasvaa sen mitä kasvaa. Jos neuvolassa oltiin sitä mieltä että soseet voisivat tasata sitä kasvua niin hyvä niin. Mekin todennäköisesti ensi viikolla 3 kk. neuvolan jälkeen aloitetaan soseiden maistelu, tavoitteensa pidentää taas noita Elsin syömisvälejä (tosiaan hän syö öisin 1,5-2,5 tunnin välein).

Bambina tsemppiä sulle, jos sulla on ollut vähän alakuloa myöskin :hug: :hug: Niinpä, voi päiväunet... ja sun Fb statuksesta tänään luin että unet taitaa muutenkin olla minimissä :( En tiedä onko tästä mitään apua, mutta mä oon joskus nukuttanut Elsiä päivällä silleen sisälle, että olen laittanut hänelle ohuen vanupuvun päälle ja sit nukuttanut heijailemalla syliin (niin kuin siis nukutan uloskin), ja sit laittanut vaunuihin sisällä. Eli siis "huijannut" että oon laittamassa häntä ulos nukkumaan. On toiminut pari kertaa kun oon koittanut, koita joskus. Sen ohuen vanupuvun olen sitten avannut kun on nukahtanut.

Nyt täytyy mennä, halit kaikille!

Bubunen ja Elsi 3 kk. :heart: :heart:
 
Heippa taas!

Tulin päivittämään neuvolakuulumiset tältä päivältä, eli siis oli 3 kk. neuvola:

Elsin pituus 58 cm (oon kyllä itse mitannut 60 cm ja pää oli musta ihan vinossa, mut neuvolatäti oli tyytyväinen tähän. Lisäystä 2,5 cm kuukaudessa :) )
Paino 5590 g (lisäystä 630 g kuukaudessa, kuulemma erittäin hyvin ripuliin nähden)
Pää 39,3 cm (en muista paljonko tullut lisää mut kuulemma oikein hyvin)

Olin itse vähän että onko kasvanut liian vähän, mutta neukkutäti sanoi että tyypillistä&ihanteellista rintamaitolapsen kasvua. Et ollaan sitten tyytyväisiä :) Muutenkin kuulemma kehittynyt tosi hienosti ja kuulemma todella vuorovaikutteinen lapsi. No, niinhän tämä tyttö onkin. Saatiin ne piikit ja olin jännittänyt niitä vaikka kuinka paljon etukäteen kun kaverin vauva itki lakkaamatta puoli tuntia niiden jälkeen, mut Elsi itki ehkä minuutin. Meni siis kaikin puolin hyvin, tällä viikolla pitäisi sitten aloitella niitä soseita että saatais tuota yösyömistä vähän tasattua. Se oli kyllä enemmän mun päätös kuin neuvolatädin, hän oli vähän sen kannalla että voisi odottaa kun lapsi kasvaa niin hyvin, mutta jos siitä on saatavissa helpotusta näihin öihin niin mä haluan koittaa nimim. "viime yönä söimme rintaa tunnin välein, äiti on vähän väsynyt"... Neuvolatäti oli sitä mieltä, että helpottaa varmaan parissa viikossa ja voi olla niinkin, mutta mä olen herännyt lähes näin usein muutaman viikon, joten mun hyvinvoinnin takia aion aloittaa ne soseet kun lupa kerran tuli.

Koputtaa puuta, mutta rintaraivarit on melkeinpä loppuneet ja päiväunirytmi alkaa hitaasti taas löytyä... et kyllä tässä hyvään suuntaan mennään. Ja Elsi on aivan hurmaava :heart:

Halaukset kaikille!
Bubunen ja neulatyyny (2 piikkiä) Elsi 3 kk. ja 1 pvä
 
bubunen Juu siis, yhtenä päivänä laiton Neelan omaan sänkyyn päikkäreille, ihan kokeilun vuoksi, ja sinne nukahti heti ilman mitään itkuja tai huutoja. Nukkui vielä pitkät unetkin. Olin kuvitellut että siitä syntyy hirvee huuto ja konsertti muttei tullutkaan mitään. Ja siitä se sitten lähti, enimmäinen yökin nukuttiin nätisti omassa sängyssä :) Kait se on paljon lapsesta kiinni miten sopeutuu ja tottuu uusiin juttuihin ja miten yhteistyöhaluinen tahtoo olla..
Hieno homma että Elsillä alkaa päiväunirytmi jo vähän löytymään :) Siitä se lähtee.

Hui! Varmaan oot tosi väsynyt jos tunnin välein joudut yöllä syöttämään! Ehkä se kohta tasottuu, varsinkin sitten kun niitä soseita alat kokeilemaan. Ja muutenkin sulla on varmasti ollut tosi rankkaa aikaa kun Elsi ei kunnolla päivisinkään nuku. Koita jaksella :hug: Mutta hienosti Elsi on kasvanut, ja toivottavasti ei tule rokotteista mitään vaivoja!

Omaa. Kauheen haikea mieli on, kun laitoin eilen kaikki Neelan pienet vaatteet huutonettiin myyntiin.. Niitä pikkusia vaatteita kun katseli niin tuli ihan itkut :D Ja Neelasta enimmäisiä kuvia kun katselee, niin siitäkin tulee kauheen haikea mieli. Ikävä niitä aikoja, varsinkin niitä ensimmäisiä päiviä vauvan kanssa. Vaikka en niistä paljoo mitään muista, mutta kuitenkin :D Kai tässä on joku herkistelyvaihe meneillään kun menkatkin alkoi eilen.

Siitä pitikin kysyä, että onko kellään menkat muuttunut synnytyksen jälkeen erilaisiksi kuin ne oli ennen raskautta? Mulla on muuttunut ihan hirveesti ja hirveiksi. Vuotoa tulee ihan törkeesti ja kauheet kivut. Ei mulla koskaan ennen tälläsiä ole ollu :eek: Mietin vaan, että voiko olla normaalia kun tulee 2 tunnissa housuista läpi vaikka olis tampooni ja side. Mulla on siis tällästä, etten menkkojen aikana uskalla edes ulos lähteä, kun ei tiedä millainen verivyöry vois tulla keskenkaiken. Yöllä joutuu ainakin kerran herätä lätäköstä. Voiko ne olla hormoonit mitkä aiheuttaa tällästä? Alotin ne minipillerit tossa yhessä vaiheessa, mutta lopetin sitten n. kuukausi sitten, kun mustahan tuli hormoonihirviö niin kuin arvelinkin. En ehtinyt syödä niitä kuin ehkä pari viikkoa jos sitäkään. Niin ja kaiken kukkuraksi mulla nää menkat on tullut nyt kolme kertaa peräkkäin kahden viikon välein...:eek:

Jende & Neela :heart:
 
yleensä ensimmäiset menkat saattaa olla todella runsaat kun se kaikki kerääntyny limakalvo tulee sieltä ulos. millaiset kuukautiset sinulle tulee voi sanoa usein tyyliin parin kolmen kuukauden jälkeen jos kuukautisista näyttää tulevan säännölliset. minäkin vuodin ensimmäisien kuukautisten aikana paljon ja kauan menkat kesti kaksi viikkoa. nyt toiset kuukautiset synnytyksen jälkeen ja hyvin vähän ainakin tähän mennessä tullut. mulla kun kuukautiset alkoi 8 viikkoa synnytyksestä ni ei ehtinyt niin paljon limakalvoa kertymään kun taas jos synnytyksestä on kauemmin.
 

Yhteistyössä