*TheTammikuu2008*

Nyt kai son pakko lähtee ainaki näytille, tunnin suppaillu 5min välein ja SATTUUUUU!! |O Mennää ainaki kahtoo mikä on tilanne, mulla on kyl niin aina sattuu noi supparit etten sitten tiä kui liian aikaseen taas siellä ollaan. Mutta sen näkee sitten..Mennääkö saliin vaikko tullaanko takas kotio kärvistelee, toivottavasti ei ainakaa kotiin...

Jos muilla tapahtuu niin laittaa yv:tä niin voi sitten jahka palailen linjoille niin sieltä päivitellä...Nyt peukut pystyy!

Saaru ja Aattomiäs (toivottavasti pian sylissä) :wave:
 
Voi itku ja ihanuus, joukkolähtö koitti. Tsemppiä Saarulle, Accolle ja äitix4:lle!

Kukakohan on seuraava? En minä ainakaan!

Kiitos meimingille synnytyskertomuksesta!

Täällä olo käy hieman tukalaksi. Eilen olin koiran kanssa illalla lenkillä ja liukastuin. Ei siinä sen kummemmin käynyt, mutta häntäluu murtui. Jipiaijee! Noh se on onneksi tuttu juttu, ja senkin kanssa pystyy elämään mutta nyt kun on tämä maha, niin esim kyljen kääntäminen nukkuessa tapahtuu seuraavalla tavalla: Noustaan sängystä ja vajotaan lattialle konttausasentoon (seisomaan pääsee vasta n. 10min päästä ) pyöritään lattialla niin että voi suunnata sänkyyn oikeassa asennossa, hilataan ruho sentti sentiltä ylöspäin niin, että loppujen lopuksi saa punnerrettua itsensä käsivoimin ja toisen polven avulla takaisin petiin. Ja kaiken tämän jälkeen valutaan sängyltä takaisin lattialle, koska huomattiin juuri että on armoton vessahätä kontataan vessaan ja takaisin makuuhuoneeseen ja aloitetaan ruhon punnerrusharjoitukset uudestaan. Ja tätä jatketaan sitten koko yö, kunnes neljän viiden aikaan aamulla on jo niin hikinen kaiken punnertamisen jäljiltä että on syytä mennä suihkuun ja aloittaa taas koko rumba alusta.

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin, perjantaina pitää mennä vielä uudestaan juuri tuon eilisen kaatumisen takia, yhtään ei huvittaisi.

Mun puolesta sais tulla pötsimönkijä jo ulos, niin olisi vähän helpompi olla ton häntäluun kanssa.

Häntää heiluttava pötkylä ja pötsimönkijä 37+6
 
no voi sun sisso sentään Pötkylä. Toivottavasti se häntäluu paranis tosi nopsaan. Ei sulle ainakaan tule sitä ongelmaa et saisit varastoon nukkua öisin. Ei kyllä nyt kellen toivois tuollaisia vaivoja kaikkien raskausvaivojen lisäks. :/ :flower:
 
Voimia Saarulle!
Jokohan tuo olis Carlakin lähtenyt vauvan hakuun.
Tsempit mamelimuulle ja Soikulle käynnistykseen, mamelimuu varmaankin jäänyt laitokselle kunei ole kuulunut
=) Huih, voi että voi olla jännää ja koko ajan täytyy pomppia tänne koneelle kattoon mitä tapahtuu.. Katjakin varmaan löytänyt jostain hyvän supparikaupan :LOL:

Voi ei pötkylä, jopas nyt ajankohdan valkkas :hug:
 
Tsemppiä tosiaan täältäkin kaikille. Ja Pötkylä koitahan jaksaa vaikka kipeetä tekeekin.

Omasta navasta! Oltiin viime viikolla tosiaan kättärillä ultraamassa missä asennossa minis asustelee. No pepputarjonnassahan se siellä oli. Ja vielä niin, että jalat alaspäin. No silloinen lääkäri kertoi, että ainoa vaihtoehto on sektio jollei kääntäminen onnistu. Asennoiduttiin sitten mieheni kanssa ottamaan vastaan sektion koska näin sanottiin. Tänään käytiin sitten uudelleen ultraamassa ja edelleen sama tarjonta... MUTTA MUTTA tänään ollut lääkäri olikin sitten sitten mieltä, että tottakai mennään yrittämään alakautta synnyttämistä! :/

En nyt oikein tiedä mihin uskoa... Ollaan menossa lantiokuvauksiin ensi viikolla ja sitten katotaan jos mitat riittää niin yritetään todennäköisesti altiesynnytystä. Hieman pelottaa koska olen kuullut parilta kaverilta niiden kestoista ja vaaroista. Vaikka onhan se sektiokin "vaarallinen".

Pääasiassa nyt piti päästä purkamaan pahaa oloani kun tuntuu, että toinen lääkäri sanoo toista ja toinen toista. Ei oikein tiedä mihin uskoa. Ensi synnyttäjänä muutenkin on paljon lääkäreiden armoilla. Ja oma mielipide ei tunnu vaikuttavan. Kaikesta huolimatta olisin halunnut synnyttää "normaalisti". Nyt se ei vain onnistu kun pikkuinen on itsepäisesti päättänyt olla kääntymättä.

Tulipahan paljon tekstiä mutta taisi helpottaa. Toivottavasti ymmärrätte mitä ajatuksia täällä pyörii...?

Säihky ja mini-me 36+6
 
Ja vielä piti lisäämäni, että aikaisemmin ollut lääkäri oli sitä mieltä ettei ensisynnyttäjälle edes lähdetä yrittämään pt tarjonnassa olevaa vauvaa synnyttää alateitse. Nyt se kuitenkin onnistuu aivan hyvin... Mihinkä sitä sitten uskoo??

Säihky
 
Mikähän tähän kutinaan auttaisi?Kutina vaan pahenee,ei onneksi kämmenissä eikä jalkapohjissa mutta muualta sit kutkuttaakin oikein urakalla, ja sit kun alkaa raapii niin eihän siitä loppua tule,siirtyy vaan seuraavaan paikkaan..
Pakko hieman purkautua kun hermohan tähän kynsimiseen menee...

Jenni
 
säihky74:hankala tilanne sulla ja varsinkin kun saat erilaista infoa lääkäristä riippuen.onhan siinä se että nyt tutkivat kunnolla lantion koon ja jos tilaa on niin kyllähän niitä perätiloja synnytellään vaikka olis ensisynnyttäjä,tosin kaupungeissa eroja.Kuopiossa esim.saa automaattisesti section.riskejäkin varmaan on mutta niinpä on "normaalissakin" synnytyksessä.en nyt sen enempää omaa napaa mutta itsellä oli ihan normaali eka raskaus,vauva tulossa raivotarjonnassa ja monen tekijän summana kaikki meinas kuitenkin mennä pieleen.
mut siis olen mäkin kuullut ettei jalat edellä olevaa vauvaa synnytellä alateitse.

sun pitää vaan pistää lääkärit tiukille ja kysyä kylmästi sekä hyvät että pahat asiat koska muuten et voi päätöstä tehdä.ja sun se päätös pitää saada tehdä.
ja sen verran kyl kumminkin suosittelen ettet mitään kauhukertomuksia ala netistä lukemaan.keskustele mielummin lekurin kanssa mut älä tyydy heppoisiin perusteisiin mihinkään suuntaan.niiden kanssa saa joskus olla kovana.
tässä nyt paasausta sulle.omakohtaista kokemusta ei tuollaisen päätöksen tekemisestä ole mutta tsemppiä sulle! :hug:

on täällä nyt niin paljon tapahtumaa ettei enää muista kuka on minnekin lähtenyt.mut kaikille vaan tasaisesti onnea ja suppareita!!!
 
Anteeks, että näin tunkeuvun vaikken ootakkaan :) On vaan niin mielenkiintonen palsta kyseessä :D
Säihky74 kyseli tuosta ja perätilasta ja sen verran voin kertoo, että ite synnytin esikoiseni pt.ssa ja hyvin meni, mutta paljonhan ne lantionmitat kertoo sitten miten päin sitä synnyttää ja myös se, jos se teitin pikkunen meinoo jalat eellä tulla niin sekkiin voi johtaa sitten sektioon.
Paljon tsemppiä kaikille ja paljon supistuksia :flower:
 
jenni:eek:letkos kysynyt tuosta kutinasta ihan synnäriltä?onhan tuo jo aika paha jos koko ajan syyhyttää.ei hepatoosissa välttämättä edes kutise vaan kämmenet.muistan vaan kun Saapis tuolla meitä kaikkia varoitteli kutinoista...
 
Hurjaa menoa tuntuu nyt olevan!Tsemppiä kaikille vauvanhakumatkalle lähteneille!!!

On se vaan ihanaa,kun alkaa viimein jotain tapahtua.Jo rupeaa itsekin jännittelemään ja haikailemaan tositoimien perään.Mulla nyt ei tosiaankaan ole tiedossa mitää supisteluja tai muuta siihen suuntaan viittaavaa... :ashamed:

Itse muuten kävin verinäytteissä,kun tuli raaputeltua jos jostakin.Ihan vaan niiden saapiksen varoittelujenkin pohjalta ja muutenkin,koska aiemmin ei ole mitenkään kutitellut.Arvot oli ihan ok ja huojentunut mieli!
Kannattaa vaikka kävästä turhaan,kun odotella liian myöhälle.

Eipä tässä muuta.Jännityksellä seuraan tilannetta!

 
Eli neuvolalääkärillä tuli käytyä ja hiukan kanssa pohdittavaa tuli:

eli viikot 36+5
paino +2100/vko :ashamed:
rr 145/87
sf 31
lapsiveden määrä N
syke +
liikkeet ++ (päätti protestoida sykkeenmittausta potkimalla laitetta ;) )
ja TARJONTA PT?
Eli lähete äippäpolille ja siellä sitten katsovat tuota tarjontaa.

Eli kaiken kaikkiaan paino ja paineet pikkasen liikaa (lupailin hakea äidiltä verenpainemittarin lainaan ja mitata arvoja itse, seuraava neukka kun ois vasta ensiviikon perjantaina). Mutta tuo tarjonta olikin sitten muuttunut rt:stä pois. Eli normaalin sisätutkimuksen yhteydessä (kohdunsuu vielä kiinteä ja täydessä pituudessa) lääkäri totesi, että pää ei alhaalla tunnu.

Vielä ennen joulua terkka kirjoiti rt, vaikka ei silloin myöskään päätä tuntenut vatsan päältä kokeillessa. Itse olen ehkä asiaa epäillytkin, tai siis miettinyt että miten kummassa voi vauva saada jalat noin alas kun miltä ne musta tuntuu..

Eli kaikenkaikkiaan varsin positiivinen olo käynnistä kuitenkin, eli helpottaa kun ei itse ihan turhaan ainakaan ole tarjontaa epäillyt ja nyt sitten saa varmistuksen asiasta ultralla. Ei siis auta kun odottaa kutsua, lääkäri ei osannut sanoa, kuin pian tulee, eli tuleeko "heti" vai viiveellä. Viikkoja kun on jo sen verran, että eivät välttämättä edes koita enää kääntää.

Maija
 
Lumista keskiviikkoa täältäkin!

Onnea kaikille nyytinhakumatkalaisille ja supisteluja kaikille :)

Joku kirjoitti valkovuodoista/vuodoista/pissasta/lapsivedestä tuossa aikaisemmin.. itsellä ihan pikkarit märät vähän väliä - olen jo ajatellut että tihkuuko lapsivettä... meinaan eilen illalla kuului vatsasta kaksi napsahdusta ja sitten vielä kaksi, mutta ei tullut mitään vuotoa - tänään vuotoa tullut tihkutellen - voiko olla lapsivettä vai olisko vaan runsasta valkovuotoa - voiko se olla näin runsasta?? Mutta kun ei tihkuttele koko aikaa, aina välillä, kävelyllä yms. niin ajattelisin kuitenkin että valkovuotoa.. Mites muilla? Onko vaarallista, jos kuitenkin tihkuu lapsivesi..?? Huomenna neuvola, kai sinne saakka uskaltaa odottaa kun ei kuitenkaan muuten tunnu mitenkään poikkeavalta.. supisteluja tullut tänäänkin kolme, olleet kyllä aika kivuliaita, ja kestäneet melkein minuutin, mutta sitten loppuneet - eli harjoitusta vaan...Kai sitä lapsivettä tulisi enemmän??

Pikkuinen potkii ja möyryää edelleen aikas kovasti täällä masussa - tuntuu että käyttää TODELLA kaiken tilan mitä löytyy.. onko muilla masuasukit edelleen tosi aktiivisia?

Pötkylä Häntäluuni kerran murtaneena - paljon voimia :hug:

Hyvä kaimani Maija että pääset sinne ultraan tarkistuttamaan tilanteen! Mullakin oli jossain kohtaa epäilyä josko olis peppu edellä tulossa, mutta ulrassa näkyi selvä rt. Helpottaa mieltä kuulla miten päin pikkuinen on ja voidaan sit alkaa suunnitella synnytystä!

Ihanata kun lumet vihdoin tulivat!!

Nyt ruokaa laittamaan - venähtää tässä koneella tuo aika :)

Maya+ Aarre 37+3
 
lueskellut täällä paljon, harvoin kirjoitellut.
Maanantaina käväsin sitten jorvissa kun en saanut asukin liikkeitä laskettua, illalla onneks sitten heräili ja pääsin kotiin...
4cm sormelle auki, ei hajuakaan mitä se tarkoittaa, sunnuntaina olis laskettu aika, mut mitään ei kuulu eikä tunnu.
Väsyttää, selkää ja jalkoja vihloo mut ei supparimaisesti.. ei siis saatu joululoma vauvaa..
kunpa malttais odottaa, isommat lapsetkin jo hermoilee ja mie alan kyllästymään kyselyihin, ihanko en ilmottaisi kun on aika :)
 
Saarun Aatto taisi vihdoinkin ymmärtää, ettei yksiö ole pidemmän päälle niin mukava paikka asustella :D . Toivottavasti jäät tuolle matkalle ja synnytys etenee hyvin!

Pötkylä: toivottavasti murtunut häntäluu ei estä synnytystä mitenkään. Itse vaan kuvittelisin, että esim. puoli-istuva asento ei onnistuisi häntäluun takia :| . Toivottavasti vauvalle ei tullut mitään kaatumisen johdosta.

Säihky: pyydät kyllä kunnon selvitykset lääkäreiltä tilanteestasi! Hyvät ja huonot puolet selkeästi esille. Itse kyllä varmasti epäröisin synnyttää alakautta, koska myös minulla ensimmäinen kyseessä. Ja jos itse olet sitä mieltä, että et halua alakautta vauvaa synnyttää niin sanot sen suoraan lääkäreille. Kuten HeMa05 kirjoittikin, saa lääkäreille joskus sanoa melko tiukkaankin sävyyn että uskovat!

Tänään on masussa oltu tavallista hiljaisempia. Pitää kyllä yrittää saada vauva kunnolla hereille vielä. Ehkä sitä liikelaskentaa pitäis melkein tehdä :whistle: . Ehkä aloitan ensin syömällä jotain hyvää/makeaa, yleensä sillä on ainakin pientä vaikutusta vauvaan ;)

Kuinkahan moni sitten loppujen lopuksi lähtikään synnärille?? Aamusta vaikutti siltä, että joukkoryntäys tulossa :D

Afu ja min 37+2
 
Kelläs nyt kutisi siellä kaikki paikat???
No siis mulla kutina ei ollu tosiaan yhtään kämmenissä, eikä jalkapohjissa... mut ihan jokapuolelta muualla kutisi ja inhottavasti ja sitä enemmän kutisi mitä enemmän sitä ajatteli...
Ihmeessä menet selvittämään nyt kutinan syyn... =)

GO SAARU GO!!! Harmi kun ei kukaan tajunnu ruinata Saarua ottamaan jonkun numeroa mukaan, ni me päästäis menoon mukaan :D
Eiks ois mukava ajatus? =)

TSEMPPIÄ teille kaikille... Mä oon koko päivän juossu täällä lukemassa teidän menemisiä ja supistuksia...
Täysillä voinneissa olen mukana... Mullahan ois laskettuaika vasta lauantaina ;) Mut täällä me ollaan jo pikkuJessen kanssa valvottu yöt ja pikkuherra kerää taas voimia ensyöhön, äiti alkaa olemaan tosin jo melko kaput :D :D

Tulkaa ny kertomaan lisää menemisiä... nyt kaikki vauvat pihalle sieltä :D :D :D

Saapis ja Jesse 1vko 4pvä :)
 
Maya... Mun ymmärtääkseni lapsivettä tulis jos varovasti ponnistelee.. Eli kokeile nyt ainakin sitä..valkovuoto ei mun ymmärtääkseni valu ponnistaessa, mut ainakin mulla valu tuolla ennenku synnytys oli tositoimissa ni aina kun kokeili ponnistella, aivasti tms niin lorahti...
 
maya78:mun kaverilla tihkutti lapsivettä ihan kalvojen yläosasta eli sitä tuli iha liruja välillä ja ilmeisesti suurin osa valui ulos aina vessareissulla...oli kans pitkään epävarma eikä neuvolasta ohjattu synnärille. no 3-4 päivää se mietti ja sit lähtivät tarkistamaan tilannetta ja todettiin että tihkunut jo jonkin aikaa ja tulehdusriskin takia käynnistivät heti synnytyksen..hyvin meni koska vauva ei saanut tulehdusta mut nimeomaan sen tulehdusriskin takia kannattaa käydä tarkistamassa tilanne.olipas taas selitys :D

Joku tuossa kyseli vauvojen aktiivisuutta niin täällä tyllerö on oikeastaan vuoropäivin hiljaa ja sit taas touhuaa.kovasti on liikkuminen vähentynyt mut sen verran antaa merkkejä että tiedän kaiken olevan hyvin.sellaista kyljen kääntöä enää tekee ja pumppaa peppua palleasta läpi.ruuvaa päätään kivasti ja nyrkkeilee.potkut menee jonnekin koska aika harvoin niitä tunnen.mulla kai istukka just sillai et vaimentaa potkut.

täällä kipeitä supistuksia tulee jalkeilla ollessa ja autoa ajaessa.täytyykin huomenna olla enemmän liikkeessä jospa se avittais.mulla nyt on vasta THE päivä 8.1.
 
Oon tässä koko päivän taustaillut, ja jännittänyt et kuinka moni tänään pääseekään lähtemään. Ihanaa ja samalla hirmu jännittävää lukea.. Toivottavasti nyt mahdollisimman moni pääsis jo tositoimiin, onhan sitä jo odoteltukin =)

Täällä oltiin taas todella kipeitä yöllä ja edelleen semmoista tasaista jomotusta, sain kuitenkin nukuttua jonnin verran. Särky jatkui vielä päivälläkin, mutta nyt on helpottanut.

Masussa ollaan oltu 2 pvä rauhallisempia, liikkuu kuitenkin muttei niin "nopeeseen" tahtiin kuin ennen, mut vissiin masukeillakin tuo aktiviteetti taso vaihtelee, mut täytyy seurailla.
Nyt taustailemaan...

PS. pötkylä :hug: ei oo sullakaan helppoa, voimia ja ei oo enää pitkä aika...

Piku ja Taavi 37+2
 
Saapis: kiitos, pitää huomenna soitella jos kutina edelleen jatkuu. Mullahan tänään oli neuvola ja siellä sanoi et jos pahenee niin pitää soitella.Ja tästä aamusta on kyl huomattavasti kutina kasvanu,ja kuten sanoit..mitä enemmän ajattelee sitä enemmän kutisee.Atoopikko kun olen niin on helppo erottaa et esim. kasvoissa oleva ihottuma kutina on täysin erilaista kun muualla, jossa siis täysin tervettä ihoa.
Mut seuraillaan nyt huomiseen...

Jenni
 
MÄÄ EN ALA!!!Kaikki menee ihan varmana mun ohi ja meidän Irmeli asuu tuolla yksiössään vielä juhannuksena :LOL: :LOL: Saarukin jätti mut, vaik meinattiin et yhtä aikaa mennään. Ja Katja tais tosissaan löytää sen kaupan mistä saa niitä suppareita. En ala sitten ollenkaan.......

Vietiin poika just mummolaan kahdeksi yöksi,joten nyt ois hyvä aika Irmelin ilmoittaa tulostaan. Mutta huomenna kun olen päivän yksin niin ei varmaan mitään merkkejä, saati sitten suppareita. Huomenna neukka, laittaa mut kotiin odottamaan. Ja kun mä en kestä odottamista. Taidan tehdä semmoisen pikasiivouksen ja lämmittää aamulla saunan ja laitan isännän seinää vasten, että peittoja on heiluteltava sekä menen huomenna shoppailemaan ihan urakalla. Ja jos toi ei auta, niin sit saa Irmeli olla ihan omissa oloissaan ja rauhassa.

Toivottavasti ne ottaa sen Saarun sinne sisälle, etteivät enää kotiin ilman kääröä laita.

Nuuskis ja epätoivo, joka valtaa mielen
 
jenni: otatappa asat ja alat (verikokeet) neuvolassa, ei tartte olla edes syömättä ja vastauksen saa tunnissa. Mulla kaikki mahdolliset arvot korkealla ja KUTIAN joka paikasta muualta kuin kämmenistä. Esim ylävatsa, rinnat, käsivarret ja pohkeet. Se kämmenten ja jalkapohjien kutina ei ole läheskään kaikilla, joilla arvot koholla. En halua pelästyttää, mutta kohtalontoveria neuvon. Toivottavasti sulla ei nyt kuitenkaan ole hälyttävän korkealla. Itse just tässä huomenna menossa verikokeisiin (viikon välein jo ottavat) kun arvot alkaa olla jo tuolla sadan pinnassa!!! Normaali on 35.

johnu
 

Yhteistyössä