** TOUKOKUUN 2009 TUHISIJAT ** <33<3

Taas tullut uusia mahankasvattajia. Hienoa, hienoa =)

Tänään oli eka neuvola. Aikaa vierähti reilu tunti ja mukaan saatiin kauhea kasa kaikkia esitteitä. Oli kyllä mukava neuvolatäti. Ainoa harmi käynnissä oli, että taas siirrettiin mun raskausviikkoja. Eilen varhaisultrassa tipahdin 7+6 viikoista 6+2 viikkoon ja tänään tiputettiin vielä pari päivää lisää pois. Nyt siis mennään VASTA 6+1. Sanoinkin sille neuvolatädille, että kohta mennään jo miinuksen puolella jos vielä paljon pudotetaan päiviä pois :LOL: Neuvolatäti varasi ekan ultran lokakuun lopulle, viikoille 13+3. Seuraava neuvolakäynti on 5 viikon päästä ja silloin pitäisi kuulla jo sydänäänet :heart: Tuntuu vaan, että sinne asti on vielä ikuisuus...

Joku kyseli varhaisultran hinnasta Tampereella. Me käytiin Koskiklinikalla ja kelakorvausten jälkeen maksoi 105,44e. Taitaa olla Tampereen kalleimpia, mutta ehdottomasti suosittelen Risto Tuimalaa. Lääkärin ulkonäkö on hieman pettävä. Näytti vähän joulupukilta, mutta oli todella ystävällinen. Lääkärin ensimmäiset sanat oli kun astuttiin huoneeseen sisään: "täällä lukee että olisitte siunatussa tilassa" =)

Teppana, mulla näkyi myös ultrassa eilen 4cm pituinen kysta. Ei se lääkäri sanonut siihen mitään muuta, kuin sen, että siinä todennäköisesti on syy pitkään kuukautiskiertoon. Kyllä sitä kuitenkin pelästyi ja asia jäi vaivaamaan. Pitäisi varmaan googlata, että voiko siitä olla mitään haittaa sikiölle...

Mitenkä muissa kaupungeissa tarjotaan ultria? Tampereella ei ilmeisesti tarjota kuin yksi ultra, mutta sitten se neuvolatäti kuitenkin sanoi jotenkin hämärästi, että ne jotka menevät siihen 13 viikon ultraan niin joskus saavat kyllä vielä sen rakenneultrankin. Vähän ympäripyöreästi selitti ja kun kysyin uudelleen asiaa, niin sanoi että 1-2 ultraa tarjotaan. Aika hämärää...

Onkos kukaan syönyt raskausaikana maitohappobakteeritabletteja? Ajattelin kokeilla niitä, josko ois apua vatsan toimintaan. Kaveri kertoi myös lukeneensa jostakin, että ne saattaisi ehkäistä lapsen allergioita. Se oliskin loistavaa, sillä itse kauhean allergisena ihmisenä pelkään että tuleva lapsi on myös näin allerginen :|

Tänään tulee muuten Elämä lapselle -konsertti :heart: :heart: muistakaahan katsoa!

Wendy + mini
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Alkuperäinen kirjoittaja Wendy:
4-kerroksen väkeä, tarkoitatko siis tuolla varhaisultralla sitä 13 viikon np-ultraa vai mitä? Ei kai kaupunki maksa tuota varhaisultraa?
mun tietojen mukaan kaupunki maksaa tuon 13 viikon np-ultran, sekä rakenneultran... ne siis kuuluu jokaiselle, ja muut ultrat omasta pussista
Kiitos tiedosta. Tämähän oli loistava uutinen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perskutarallaa:
ootteko jo varailleet neuvolaan aikaa?Mä aattelin vasta ensiviikon lopulla :)
Mä en oo vielä varannu aikaa. Ehkä sit parin viikon päästä, ei tässä mikään kiire oo ja kun ei siellä ekalla kerralla kuitenkaan mitään erikoista tehdä. :D

Noista ultrista, sillon kun oon molempia poikia odottanu eli vuonna -03 ja -05 täällä meillä ei ollut tarjolla kunnallisella puolella kuin se keskiraskauden ultra. (ja esikoista odottaville synnytystavan arvioinnissa ultra, jos siis pääsi synnytystavan arviointiin)

Nyt on tarjolla np-ultra ja keskiraskauden ultra. Ihan kivaa, ei taida tällä kertaa tarvita mennä yksityiselle lainkaan. :)
 
Onnittelut kaikille uusille plussanneille :flower:

Eilen kirjoittelin, ettei sen kummempia oireita ole täällä, mutta asiaa pohdittuani jotakin kuitenkin huomasin =) Nimittäin nälkä on jatkuvasti melkoinen. Välipala toisen perään tulee naposteltua. Vissiin pitäisi syödä 2 lämmintä ateriaa päivässä, eikä jatkuvasti välipaloja. Lisäksi olen jatkuvasti kiukkuinen kuin ampiainen. Mies on helisemässä, kun juuri mitään ei tarvitse sanoa, kun saa jo hirmuisen ryöpytyksen eikä ainakaan mitään tee oikein ;) Mielialat vaihtelevat muutenkin ja herkistyn aikasta helposti.

Ensimmäinen neuvola minullakin on vasta 9+4 viikolla. Eli lokakuun alkupuolella. Vielä riittää odottamista, mutta eihän siellä kauheasti vielä tapahdu. Muistaakseni perusmittaukset tehdään + täytetään isokasa kaavakkeita mm. omasta alkoholin käytöstä. No sitä ei viime aikoina ole ehtinyt haitaksi asti maistelemaan, kun lopetin esikoisen imetyksen tuossa elokuun alussa, kun neiti täytti 1 v.

Kenelläkään emme ole vielä tästä raskaudesta kertoneet, siis neuvolantätiä lukuunottamatta. Todennäköisesti sitten ennen ensimmäistä neuvolaa, kun äitini taitaa olla meillä kylässä juuri silloin. No samalla järjestyy esikoisen hoitokin. Kertokaahan kokemuksia, olisiko esikoinen parempi jättää hoitoon neuvolan ajaksi vai ottaa mukaan? Onko neuvoloista tullut kommenttia asiasta? Tähän saakka mies on ollut lähes kaikissa esikoisen neuvoloissa mukana. Jatkossa on suunniteltu, että käyn yksin neuvolassa, mikäli ihan peruskäynti tiedossa ja mies hoitaa lapsen sillä aikaa. Miten muut olette organoineet tämän?
 
Huoh...luin varmaan viikon ajalta ketjun läpi ja nyt oon ihan sekasin kuka on kuka ja missä...noh, väliäkö sillä, pääasia että ollaan tässä ketjussa :heart:

Esikoisen synnytin taysissa viimevuoden lopulla ja meillä oli tamperelaisina ainakin automaattisesti kaksi ultraa, eli np ja rakenneultra. Ja sitten kun rakenneultrassa oli koko ajan jotain outoa niin tosi hyvin päästiin kontrolliultriin ja äitipolille seurantaan. Eli hyvin toimi hommat heti kun tarvetta vaan oli. Lopputuloksena oli alkuvaikeuksien ja tehohoidon jälkeen terve tyttö.

Luin toissa päivänä noita esikoisen odotusajan epikriisejä ja melkein itku tuli. Siis näin jälkikäteen iski kauhea stressi, että mitä helvettiä mä olen uudestaan raskaana...en millään jaksa jos tässäkin joutuu kaikenlaisesta huolehtimaan. Esikoista odottaessa en varmaan tajunnut tilanteen vakavuutta, mutta nyt kun tietää miten ihanalla palkinnolla pitkä odotus palkitaan, niin tuntuu että olen ihan vauhko...

Varhaisultra varattu ens maanantaille. Ajattelin varata neuvolan vasta kun tiedän, että mahassa oikeasti jotain on. Ihanaa kun porukalla rupee näkymään pieniä sydämiä sykkimässä, tällöinhän tosiaan raskaus melko varmasti jatkuu :heart:

Tulimieli ja mytty rv7
 
Hei,

Minäkin soitin neuvolaan kun ei ole varmuutta noista minun raskausviikoista. Ens viikolla menen ke yksityiselle ultraan. Täällä maksaa noin 60-70e. Viikkoja nyt noin vaivaiset 4 :ashamed: Täällä mennään ekaan neuvolaan viikoilla 9-10. Pitäs jaksaa sinne asti odottaa.

Aurora ja toukka 4 ja jotain..
 
Soitin neuvolaan (LA 3.5) ja sain neuvola-ajan 16.9. Se täti siellä puhelimessa sanoi, että varhaisultraan pääsisi jo viikolla 10, jos haluaa sikiö seulontaan. Muuten ultra on noin viikolla 12. En eka ajatellut näihin seulontoihin mennä, mutta jos se aikaistaa utraa niiiiiiin.... ehkä sittenkin harkitsen =) Menettekö muut sikiö seulontaan ?
voipi siis olla, että jätän varhausraskauden ultran väliin, koska Tampereen kaupungin tarjoama ulra tuleekin jo noin pian...
 
Täällä olisi kanssa yksi masukin kasvattaja lisää=) ikää on 25 vuotta, lapsi olisi toinen (esikoinen on syntynyt kesäkuussa 2007, sillon oon pinoillu kesämassuissa...) LA oisi kuukautisten mukaan 17.5.2009 ja synnyttämään sitten aikanaan mennään SatKs:aan.
Eka neuvola on mulla 8. viikolla eli 3.10.

Ollaan kaikki onnessamme täällä, sillä olin varautunu, et raskaaksi tulo voisi kestää pidempäänkin... olen toukokuussa lopettanu imettämisen ja mielestäni aika äkkiä pikkukaveri ilmotti tulostaan. Raskausoireista sen verran, että rinnat on arat, vatsa on turvoksissa, voisi luulla olevansa kolmannella kuulla ainakin, ruokahalu on kadonnut taivaan tuuliin ja vessassa saa rampata. Paha olo ei oo, ehkä lievää väsymystä, mutta se nyt on ihan kroonista tuon vuoden vanhan kanssa=)

Nyt kyllä täytyy lähteä kohti työharjottelua että ehtii ysiksi... opiskelen viimisiä opintoja ja valmistun jouluna... hyvään saumaan siis on kaikki osunu=)

Iloista torstaita kaikille!!!

maariana83 + pikkukaveri rv5
 
Huomenta ja herranjumala tät tekstin määrää mitä tänne tulee :LOL: Kahlasin tuossa kolme sivua taaksepäin ja uutta porukkaa tulee kun sieniä syyssateella, hienoa!

Neuvolakuulumisia Neuvola oli siis eilen ja lääkäri ultrasi sisäkautta. Sieltä löytyi täysin minun ilmoittamiani viikkoja vastaava 9,8 mm pötkylä ja vinha sydämen syke! Kyllä putosi kivi hartioilta kun kaikki oli kunnossa :D La. tarkentui 28.4, mutta vanhalla mennään edelleen.

Viikkoja siis kasassa ultrankin mukaan 7+2.

Joku kysyi seulonnoista, itse olen antanut suostumuksen (oli kirjallinen) kaikkiin seulontoihin, niskapoimu ja se vakava munuaissairaus-juttu. Seuraava ultra on vissiin jossain viikolla 10-12, olin jotenkin eilen niin jännittynyt siitä, että kohta on ultra, ettei oikein meinannut tajuta mitä terkkari sanoi, kun uutta aikaa antoi. Jokatapauksessa seuraava neuvola on lokakuun puolella noin kuukauden päästä.

Tsemppiä kaikille, jotka odottavat neuvolaa tai ultraa, odottavan aika on pitkä! Uskokaa pois, siellä ne pötkylät rauhassa kellivät, eivätkä välitä tuon taivaallista meidän jorinoista! :LOL:

Voikaa hyvin!

Karviainen ja Nuijapää-pötkylä 7+2
 
Huomenta kaikille tasapuolisesti! Olo on edelleen ihan liian hyvä ollakseen totta... tuntuu yhä niin uskomattomalta koko raskaus... mutta kai se on vaan uskottava, ja niinkuin Karviainen totesi, ett pitäisi uskoa, että siellä ne pötkylät rauhassa kellivät...
tänään viikkoja 6+3 ja olo on mitä parhain... kaikki aikaisemmat mahanrepimisetkin on tyssänneet kuin seinään.
 
Liityn joukkoon suureen :D

Moi vaan kaikille! On vähän kiirus, joten hyppäsin heti tokalta sivulta tälle vimpalle, lueskelen sitten lisää tarkemmin paremmalla ajalla...

Meillä näyttäis olevan kolmas tulollaan 22.5. OYSiin ollaan menossa sitten synnyttelemään |O ... :D

See ya :wave:
 
Huomenta!

Eka raskausoire, ikenet tuntuu erikoisilta. Muistan, että jommasta kummasta raskaudesta oli samaa kans, mutta silloin yhdistin sen enemmänkin tupakoinnin lopettamiseen. Nyt on pakko uskoa, että se johtuukin raskaudesta, koska olin kesälläkin kk tupakoimatta ja silloin ei tätä tullut, mutta nyt viikon tupakoimattoman ajan jälkeen kyllä.

Neuvolaan kyllä olin yhteydessä jo, kun housut tuntuu välillä kiristävän enemmän kuin omasta mielestäni pitäisi, voi kyllä olla turvotusta, mutta täti halusi minut näytille jo ens viikolla. Saa nähdä miten saan käynnin työpaikalla salattua, en vielä haluais kertoa.

- Narttu rv 4+5 -
 
Iso :hug: kaikille mun mieltä rauhoittaneille! Kysta ei enää tunnu niin ikävältä ajatukselta ja toivon tosiaan itsekin että se häviää itsekseen. Ja samoin lääkäri mullekin sanoi, että se voi olla syy pitkään kiertoon. Pillerit piti ne poissa, nyt ilman pillereitä niitä kai sitten ilmaantuu. Ja nyt se vaan huomattiin.

Töissä on vähän outoa olla. Olin 4vkoa kesälomalla ja nyt tämän viikon tiistaina palasin. Olen siis kaupantäti ja mun pisteeni on suurimmaksi osaksi palvelu, elikäs myyn asiakkaille tiskin takaa lihat ja kalat ja täyttelen hyllyjä. Ja voi kuulkaa miten vaikeeta on olla savukalatiskin "yllä" mua NIIIIIN paljon himottaa ne graavikalat! ARGH!

Teppana ja Pähkinä 8+6
 
Tervetuloa kaikille uusille. Olen toivottavasti lisännyt jokaisen listaan. :)

Kielletyistä ruoista mulla on ainoastaan maksamakkara sellainen mitä hinkuan koko odotusajan. Graavikaloja tai muita en syö muulloinkaan. :) Ja siis maksamakkaraahan(kauhea sana) saa jonkun verran syödä mutta ei siinä mittakaavassa missä mun pitäis sitä saada jos kerta söisin. ;)
Täällä on iskenyt flunssa päälle. Viime viikolla oli mies nuhanen ja nyt sitten minä ja poika. Nenä vuotaa ja aivastuttaa ihan kauheesti. :snotty:
Poika on kieltämättä maailman huvittavin, heti kun kaivan nenäliinan käteen ja lähestyn häntä niin lähtee sellasella vipinällä karkuun että saan aina perässä juosta. :D Ei siis oikein niistämisen ystävä.

Mulla ei edelleenkään mitään ihmeellisiä oireita ole tullut. Joistain ruoista alan kakomaan pelkkää ajatustakin mutta muuten ei oo pahaolo. Maha nippailee silloin tällöin mutta ei enää pahasti. Nyt vaan toivon että kaikki menee hyvin ja sitten joskus kaukaisessa np-ultrassa näkyy terve pikku veijari. :)

Varhaisultraan en aio mennä kun meillä ei kauheasti ylimääräistä rahaa nyt ole kun mun tulot on pelkkä kotihoidon tuki ja lapsilisä.. Niillä ei kauheasti juhlita. :)

Kovasti koitetaan kolmiota löytää kun tuntu tämä kaksio aika ahtaalta ja saisi esikoinen sitten totutella omaan huoneeseen ennen kun joutuu vielä tottumaan pikkusisarukseen.

Jospa lopetan nyt jaarituksen. :whistle:

Ja siis Onnea kaikille uusille plussanneille!! :flower:

Jonz&Tessu7+0 (oho, jo kahdeksas viikko :) )
 
Pauzi
Minua ei tuossa listassa vielä ollut, eli alustava la 12.5., kolmas lapsi ja synnärina K-SKS ja 25-vuotta olen.

Mulla on ollut lievää pahoinvointia, ja tänä aamuna sit jo ihan kunnolla. Rinnat aristaa ja suu kuivaa koko ajan. Onko muilla tuota suun kuivumista? Vai onko kyse sit jostain muusta kuin raskausoireesta?

Milloin olette ajatelleet kertoa muille raskaudesta? Mä olen lähimmille ystäville sanonut, mut aika hissukseen ollaan vielä.

Pelottaa kauheesti se keskenmenon riski, just soitti kaveri, jonka poikaystävän äitipuoli oli saanut km:n rv 17. Iih, menis nyt äkkiä se 7 viikkoa!!!

Pauzi ja pikkuinen rv 5+2
 
:wave: ilmottaudan mukaan :wave: äsken sain plussan,ja olo on vielä jokseenkin sekava :D vuoden yrityksen jälkeen,vihdoinki!LA ois 19.05.09,en tiiä sairaalan lyhennettä mut hyvinkään sairaalassa ois tarkotus jälleen synnyttää =) niin ja toinen lapsi kyseessä,esikoinen on jo 2,5v pikkumies :heart: ainiin;ikää on kohta 20 tasan :saint:

toinen & tyty rv.4+2
 
Pauzi pahoitteluni. :) Ohitin sut jostain syystä täysin, vaikka mä kyllä mietin sillon ku sun nimimerkin bongasin että tosi tutun kuulonen mut en saa päähäni mistä se on jäänyt mieleen. :)

Ja tervetuloa toinen!! =)
 
Pahenee vain päiväpäivältä pahoinvointi. Oksua pidättelen aamut ja pitkin päivääkin sylettää (eli ei ole kuiva suu ei), mutta olen saanut oltua oksentamatta, kun pelkään taas kuivuvani, vaikka hetkellisesti oksu helpottaisikin. Yötkin nukun huonosti kun on niin huono olo. Joku ketjussa mainitsi pahoinvointirannekkeista ja jos vain sellaiset jostain löydän niin ostan ja kokeilen tepsiikö.

Joku kysyi, että mitä luulette isompien lasten pitävän vavan tulosta. Siis mä en tiedä... Aikaisemmista raskauksista ja vauvoista ovat olleet mielissää ja luulen, ettei puraa ole. Naapuritkin sai vasta viidennen lapsen, joten kavereiden ja heidän perheidensä vaikutuskin varmaan auttaa asiaan. Toisaalta esikoinen (poika) on 12v ja murkkuikä alkaa puskea päälle omine mielenilmaisuuksineen, joten voi jonkinlaista vääntöä tullakin siltä saralta.

Nuorin tulee kulkemaan mun kanssa neuvoloissa ja lääkäreissä, kuten isommatkin aikoinaan, mutta nyt ovat kaikki jo koulussa päivisin.

Massu on turvoksissa niin raskaudesta kuin myös siitä, että syön ja juon jatkuvasti pitääkseni pahan olon syrjemmällä. Housujen nappi on avattava istumisen ajaksi ja toispäiväiset alkkaritkin kiristivät (sen jälkeen käyttänyt löysempiä vain).

5+2
 
Nyt on neito neuvolassa käytetty, hienosti kasvaa!! =) Samalla sitten varasin jo sen ekan oman neuvolankin. Neuvolantäti oli niin iloinen ja onnitteli varmaan sata kertaa! :D sain vuoron jo rv. 7+4!! Hih, sehän on jo ihan kohta!! Vaikka eihän siellä mitään erikoista olekaan.. mutta kun saa sen uuden äitiyskortin kouraan, niin sitten varmaan tulee se "HEI, OLEN RASKAANA, TÄSSÄ ON SIITÄ TODISTUS!!" :D

Ellielena. Äsken täti sanoi neuvolassa, että esikon voi tietenkin ottaa mukaan, jos tahtoo, tai ei saa järjestettyä hoitoa. Itse kyllä joudun keksimään jonkin hyvän tekosyyn äidilleni, että miksi joutuu typyä pari tuntia katsomaan. Kun hän tietää, etten ihan pienen takia hoito-apua kysele... Pakko keksiä jonkin nerokas suunnitelma, mikä vielä menisi läpikin... ;) Ottaisin tytön-tylleröisen kyllä muuten mukaan, mutta kun on vasta 6kk, niin hankala 1,5h pitää sylissä, ja samalla keskittyä niiden papereiden täyttöön ym... Kunhan vähän kasvaa, että vaikka puuhailee sitten jotain sen aikaa. Ja tämä ensimmäinen käytihän se taitaapi pisin ollakin...
Oireet on aikavähäiset, mutta napakat: väsymys, nälkä ja närästys... Mutta olen vain iloinen. Ainakin tietää, että massussa jotain on!! =)

Tervetuloa uusille mukaan!! :wave:

-nasu ja nipsu 6+0-
 
Mun äiti eilen arvas että oon raskaana :D Soiteltiin eilen ja juteltiin niitä näitä kunnes äiti kysyi että jokos teille tulee vauva?Pakkohan se sitten oli myöntää :D

Ja nyt jännäilen parhaan ystävän kuulumisia, hällä on tänään ollut neuvola :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Pahenee vain päiväpäivältä pahoinvointi. Oksua pidättelen aamut ja pitkin päivääkin sylettää (eli ei ole kuiva suu ei), mutta olen saanut oltua oksentamatta, kun pelkään taas kuivuvani, vaikka hetkellisesti oksu helpottaisikin. Yötkin nukun huonosti kun on niin huono olo.
Nyt kun Piina mainitsit tuon syletyksen, niin mie peesaan! Mulla kans erittyy / nousee sylkeä suuhun vähän samalla tavoin kuin silloin kun oksennus ei ole kaukana. Nyt ei niinkään okseta, mutta tuota sylkeä riittää. Olen tuon kyllä yhdistänyt flunssasta johtuvaan limaklönttiin kurkussa, mutta nyt se klöntti tuntuu hävinneen ja syletys silti jatkuu eli olisko tämäkin raskausoire.

Tervetuloa kaikille uusille!

Ja [/b]Jonz, minun ikä on nyt 31, synnytyksen aikaan 32, jos haluat / jaksat listaan päivittää.

- Narttu rv 4+5 -
 

Yhteistyössä