**Toukokuun 2009 Tuhisijat lokakuussa**

just kirjotin mesessä miehelleni että apua....miks tää on aina tätä alkuraskaudessa.olen kamala raivohärkä. Pinna on niin lyhyt :ashamed: ja hermostun ihan liikaa.

Meillä neiti on nyt 1v 1kk ja mun mielestä on kiva uhma päällä. Hän suuttuu välillä niin pahasti. Sitte ku komennat ni saattaa läppästä naamaan. Ihan mahoton. Omaa tahtoa on tullu vähän liikaakin. Toivottavasti ei ole oppinut multa. :ashamed:
Nytkin taisteli päiväunia vastaan ½ h! huh huh.

nyt tuli hiljaista.jospa hetken vaan olisi.

Mua sattuu tonne alaselkään/pakaraan ilmeisesti iskiakseen niin paljon joka askeleella.Kaikissa asennoissa paitsi sängyssä maatessa. No eipä nukahtanu vieläkään.

 
Ihana suolakurkku:) Piristi varmasti kaikkien päivää:)
Nyt on sitten täällä alkanut kunnon pahoinvointi- lääkäri kirjoitti heti viikon sairaslomaa ja tuntuu että tarpeen tuli. Koko päivän maannut ja kaikki mitä yrittänyt alas kurkusta tullut nopeammin tai hitaammin ylös.. Olo hirveä. Ainoa mikä pysyy edes hiukan alhaalla on vesi ja mehujää. Jännittää kyllä töissä mitä miettivät.. Selitin ympäripyöreästi vaan että mahatauti sai jonkun tulehduksen aikaiseksi.

Lekuri katseli omaa kiekkoaan ja oli sitä mieltä että 10vkoa tuli jo tänään täyteen, kun mä uskoin sen tulevan vasta torstaina. No ultrassa sitten infoa..
Neuvola olis torstaina ja mies haluaisi kanssa kovin tulla mukaan. mikään muu ahista kun kohta paino siellä;) Jännään jos sydänäänet saisi jo kuuluviin.
Isommat lapset alkaa jo epäilee raskautta, mutta uskalla ennen np-ultraa kertoa. Isompi niin stressaavaa sorttia, että ei ikinä kestäis kun sais ensin iloita vauvasta ja jos sitten tulisikin keskenmeno..

Mutta nyt loppuu voimat taas!
 
Tänään oli ultra. Kaikki hyvin. Erotin jopa pikkuisen varpaat vaikka ensin se muistutti mielestäni lumiukkoa :) viikoilla 16 pääsen uudelleen kun kervixin tilanne on seurannassa konisaatioiden takia. Kovin vilkkaaksi lääkäri tätä nauroi.
Ihan hyvä olo, pientä väsyä mutta ei pahoinvointia ollenkaan. LA pysyi samana vaikka 2 pvä pidemmälle laskikin.

Omille vanhemmille on kerrottu, miehen ei enkä haluaiskaan kertoo (häpäistään ne jo toistamiseen aviottomalla lapsella!!!)
Töisssä tietää 2 ja pian aattelin kertoo kaikille että se juoruilu loppuisi.

Nyt välipalaa...

jeanka ja lumppari 11+4
 
Hei. Täällä alkaa pahoinvointi olla ohi, kun vaan koko ajan muistaa syödä jotain. Huomenna on lääkärineuvola ja samalla ultrataankin. Täällä ei varsinaisesti ole mitään np-ultraa eikä rakenneultraa, mutta neuvolatäti sanoi viimeks että katotaan lääkärinneuvolan yhteydessä ultralla, kun sitten näkyy enemmän kuin viimeks.

Meidän esikoinen oppi eilen kävelemään ja ikää on 11 kk. Liikkeistä, mä tunsin esikon aikaan liikkeet vasta 22. viikon jälkeen. Otettiin jo välissä varmuusultra kun liikkeet ei tuntunu.

Nyt esikko huutaa sydänraastavasti, kun ei saanut enää purra äitiä....

viikuna ja toukka 12+2
 
Ultra takana!!!
Jännitin näköjään niin sikana sitä sinne menoa että vaikken nyt olekkaan aikoihin voinut pahoin niin lähtiessämme terassin kaiteelta piti heittää kaaressa oksu... siinä meni aamupuurot... :x

Mutta kaikki menikin niin valtavan hienosti! Lääkäri jutteli että kovin on ohut niskapoimu ja että saako siitä mittaa ollenkaan.. no sitten vintiö alkoi hurjasti pomppimaan häirittynä ja saatiinhan se mitta sieltä, mikä oli 0.9. Eli siltä osin kaikki hyvin.
Pikkuinen sai myös päiviä lisää kun oli pontevasti jalat suorassa eikä sikiöasennossa eli 12+3 vaihtui 12+6 mutta laskettu aika ei siis muutu.
Saimme kaksi ihastuttavaa kuvaa mitkä aion nyt toimittaa sitten vanhemmilleni ja lähimmälle ystävälleni.
Olo on NIIN helpottunut ja onnellinen, meidän pieni ihmisen alku siellä porskuttaa hyvissä voimissa eteenpäin! :heart:


Ultralääkäri alkoi myös arvuutella vauvan sukupuolta jo tässä vaiheessa. Sanoi että kovin on korkean näköinen kumpare jalkojen välissä vaikka kivekset eivät olekaan vielä laskeutuneet.
Olin vähän hämilläni, voiko tuota tässä vaiheessa muka vielä todeta?!?
Mitä kokeneemmat ovat mieltä?


Koko päivä satanut vettä mutta se ei menoa haitannut kun utrassa meni niin hyvin. Suuntasimme siis kaupoille ja äippävaateostoksille. Voi jestas kun ne äitiysfarkut tuntuu hyviltä jaloissa!! Tuli tunne että niitä voisi pitää ihan vuoden ympäri kun niin mukaviksi on tehty. =) Enpä ole tällaistakaan ennen kokenut!

Sateen ropinan keskeltä parempia vointeja oksuilijoille ja ihan kaikille! :heart:

Jasmin ja massu 12+6
 
Hei!
Minulla on huomenna np-ultra kyllä jännittää, ei tiedä mitenpäin selviän huomiseen asti :whistle:
Vessassa saan ravata aivan jatkuvasti, vähintään kerran yössä täytyy käydä pissillä.
Mitään vauvan tarvikkeita en ole viellä ostanut, olen hirveän vainoharhainen ajattelen että jos ostaa liian aikaisessa vaiheessa tuo huonoa onnea :| Vaikka tiedän että kaikkea mahdollista pitää ostaa sillä kyseessä on esikoinen.
Tytti 83 11+4
 
Tää huonovointisuus vie niin voimia...ei edes täällä jaksa pyöriä.

Joku kyseli niistä venyttelyliikkeistä iskiakseen liittyen. Katsotaan osaanko selittää. Pitäisi melkein nähdä se liike. Eka oli sellainen, että tuetaan itsensä käsien varaan, vaikka kahden tuolin välissä. Sitten se jalka, johon kipu säteilee, laitetaan askel taaksepäin ja selkäsuorana tehdään rauhallista pumppausliikettä ylös ja alas. Toinen oli sellainen, että makoillaan selällään jalat seinää vasten ja hitaasti liu´utetaan jalkoja seinää pitkin ylös ja alas. Ja kolmas oli, että istuu välillä selkä suorana 90 asteen kulmassa. Näitä pitäisi sitten tehdä useita toistoja päivässä.


Joie ja Sippu rv 11+0
 
Hassu tuo suolakurkku. :D

Mä en saa ajatuksia pois ens viikon ultrasta. Tähän asti sujui hienosti odottaminen, mutta nyt kun se on jo näinkin lähellä, mä oon ihan täpinöissäni, kun ajattelen sitä. :D Ihana lukea muiden ultrakokemuksia! Varmasti on helpottavaa nähdä pikkuinen siellä köllöttelemässä. Sen jälkeen on mukavampi kertoakin vauvasta, kun on nähnyt kaiken olevan kunnossa. :heart:

Me kerrottiin lapsille jo viikonloppuna vauvasta. Lupasivat pitää salassa, mutta saa nähdä, miten kauan. :whistle: Huomenna pitäs mennä miehen vanhemmilla poikkeemaan, jokohan ne tajuaa... Mä oon miettinyt, et olis helpottavaa, et kaikki jo tietäis. Ei tarvis stressata sillä miettimisellä, et mitähän joudutaan kuulemaan. No, pianhan tämän jo kaikki huomaakin. :heart:


 
Saatiin eilen säikähtää oikein kunnolla...
muutaman kerran yöllä heräsin että vatsaan polttaa... mutta ajattelin taas kaiken olevan ihan normaalia...
aamulla kun töihin piti lähteä alkoi poltto olemaan niin kovaa että oli parempi käpertyä lattia ja lähteä kiireen vilkkaan sairaalaan...
muutaman tunnin tutkimisen jälkeen selvisi että vauvalla on kaikki hyvin... ja äiti on saanut virtsiksen...
eli eikun apteekkin hakemaan lääkettä ja kotiin nukkumaan.

Oli aika huima tunne nähdä ensimmäistä kertaa pikkuinen möntti ruudulla joka kuulemma oli meidän vauva :D lääkäri oli ihan tyhmä eikä halunnut antaa ultra kuvaa kotiin... nyt ei iskä nähnyt möttiäistä kun ei ollut tutkimuksissa mukana :(
7.päivä mennään sitten normaalin ultra tutkimukseen :D
neljä päivää oli öttiäinen nuorempi mitä oli alkujaan laskettu :D hei meitä muuten ei listasta löytynyt.
Esikoinen Hyvinkää,25 ja mitäs muuta :??? niin laskettu aika ois sitten vissiin niin paljon kuin 27.5.09
 
NP-ultra takana..piti lasketun siinä mihin varhaisultrassa laskettu..eli viikolla heitti sillo. Menkkojen mukaan la 8.5 varhaisultran mukaan 15.5 ja nyt np-ultraaja piti sen 15.5 vaikka np:n mukaan 11.5 minusta NP on nyt luotettavampi kun pystytään mittaamaan reisiluut sun muut kuin varhaisultran möykkyä. Eli jos en olis käynyt varhaisultrassa olis la 8.5 .. koska np:ssä vain 4pvän heitto tuohon heh heh.. :LOL: se on joku "laki" joka sanoo ettei saa muuttaa LA jossei heitä viikolla. jooh ihan sama hehe.. :LOL: np:n mukaan on siis rv 11+2 ..joops..mua ahistaa kaikki ylimääräset päivät jos aattelee että la heittää viikolla ja synnytystapaultrassa ne tuijottaa sitten sitä ja siihen vielä käynnistyspäivät päälle plus virheelliset painoarviot niin vauvahan on kasvanut jo puoli kiloa pahimmillaan..viimeksikin mahtu just ja just tulemaan vaikka käynnistettiin. Ja jos on sokerivauva ei käynnistetä mielellään hirveän aikaisin..ainakin ennen oli niin..sitten sitä joutuu sektioon? No ehkä emme mieti näitä asioita vielä.. :D
turvotusta oli jotain millin verran..iloisesti siellä vilkutteli. :heart:
Nara ja himppu 10+5 (11+2) tarkkaa tarkkaa.. B)
 
Mulla muutettiin kolmesta vauvasta la ultran mukaiseksi, vaikka heittoa ollut aina ihan muutama päivä. Mutta nelosesta ei sitten muutettu enää, kun oli tuo ihmeen "viikko-sääntö". Mä siltikin jotenkin aina tuijotan sitä ultran la:ta ennemmin kuin menkkojen mukaan laskettua... :whistle:

HanTa on varmasti säikähtänyt pahasti kivun takia. :eek: Onneksi oli "vain" tulehdus, ja vauvalla kaikki hyvin. :heart:

Huonoa oloa alkanut taaskin esiintyyn pienen tauon jälkeen enemmän ja enemmän. Oi voi, kun ei enää niin pahaksi menis mitä alkuun oli. :snotty: Eilen sitten iski vielä migreenikohtaus. Mulla oli toisen raskauden alussa ekan kerran migreeni, sen jälkeen joka raskaudessa muutaman kerran esiintynyt. Ei kiva ollenkaan. Onneksi "normaalitilassa" ei sitä ole vaivana. :/

Täällä sataa aina vaan. Monta päivää jo mennyt melkein pelkästään sisällä. Ja sen kyllä huomaa lapsistakin. Puhumattakaan omasta olosta.



 
Huomenta päiviä! AAagh! Hassu suolakurkku!! :)
Enää kaks yötä np-ultraa... jännittää! :p Saasnähä muuttuuko tuo LA?!
Täälläpäin paistellu tänää aurinko ja varmaa sen takia onkin oikein pirtsakka mieli! =)

T:toukotytsy+masuasukki 11+0
 
:wave: Kaikille!

Tässä yritän oksua pidätellä kun ei oo nyt muutamaan päivään tarvinnut käydä niin en tahtois aloittaa uudestaan. :x
Eipä tarvii miettiä että söis liikaa... :headwall:

Kiva kuulla hyviä ultra kuulumisia ja onneksi Hantan
oli väärä hälytys. Kaikkia en varmaan ole lukenut kauhean tarkkaan...jostain kumman syystä vetää vaakatasoon melko usein... :snotty:
Viime yönä nukuin 10h... Ja pitäis koputtaa puuta kun ei ole tällä viikolla ollut migreeniä huonon syömisen vuoksi. :/ Ja joo...on normaalistikin migreeni vaivana..tosin en voi nyt syödä migreenilääkkeitä, mikä on syvältä... :headwall:

NP-ultra olis 6.11. :) Ja yritän ajatella että kaikki on hyvin. Etten panikoi liikaa ja itkeskele koko aikaa.

Kaikille parempia oloja ja onnellista odotusta!

Therean & Vaavi 9+5 (10+2) Onneksi ultrassa varmistuu viikot.
 
Kattelin noita sikiöiden kasvukäyriä niin itsellä kai tuo 10+5 pitäs enempi paikkansa pelkän pääperämitan perusteella.

panen tähän usemman eri viikon mittoja, jos joku haluaa vertailla. :p :p

RV 10
Sikiön pituus noin 60 mm
Pää-perämitta noin 43 mm (vaihteluväli 37-50 mm)
Sikiön paino noin 14 g
Ominaisuudet: Silmät kiinni, pää on pyöreämpi, sukupuoli ei erotettavissa.
UÄ:ssä todettavissa: Ruskuaispussi, sikiön liikkeet, fysiologinen napatyrä, aivojen rakenteet - isot suonipunokset, selkäranka, ylä - ja alaraajat, sydämen lyönti, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko.

RV 11
Sikiön pituus noin 70 mm
Pää-perämitta n. 56 mm (vaihteluväli 49-62 mm)
Sikiön paino noin 25 g
UÄ:ssä todettavissa: Ruskuaispussi (kutistuu), sikiön liikkeet, fysiologinen napatyrä, pääkallo, selkäranka, ylä- ja alaraajat, sydän, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko.

RV 12
Sikiön pituus noin 90 mm
Pää-perämitta n. 69 mm (vaiht. 60-78 mm)
UÄ:ssä todettavissa: Sikiön liikkeet, pääkallo, selkäranka, ylä - ja alaraajat, sydän, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko.

RV 13
Sukupuoli voidaan määrittää, kaula kehittynyt.
Sikiön pituus 100 mm
Pää-perämitta 84 mm (vaihteluväli 75-92 mm)
Lakimitta 30 mm (vaihteluväli 28-31 mm)
Sikiön paino 38 g
 
Täällä on taas paljon tekstiä tullut, kun ei ole käynyt hetkeen... tänne ei mtn uutta, repimiskipua toisinaan alamasussa, mutta menee kyllä ohi samantien.
Kuvotusta lähinnä aamuisin, jos nousee tyhjällä mahalla.
Neuvolalääkäri ylihuomenna... jospa se sykekin kuuluisi

4krs+masukki 12+2
 
Siis mikä väsymys! Otin äsken torkut toimiston sohvalla, kun meinasin pudota tähän näppäimistölle. Ei kiinnosta työnteko lainkaan ja muutenkin haluaisin vain olla eli nukkua. Vielä pari viikkoa töitä ja sitten kahden viikon loma. Hädin tuskin jaksan sinne asti. Seksielämäkin on nuupahtanut ihan tyystin, kun ei vaan jaksa. Käy melkein miestä sääliksi! Mutta kai se ymmärtää.
Minä käyn huuto.netissä vaanimassa vaunuja vähän väliä, kun olen ajatellut ostaa käytetyt. Tosin olen todella ihastunut Brion ruskeisiin tai oliivinvihreisiin Happyihin, mutta ehkä niitäkin alkaa kohta valua myyntiin. Yhden pikkubodyn kävin ostamassa heti varhaisultran jälkeen, se on piilotettu kyllä kaapin perälle :whistle:
Vielä yli viikko np- ultraan, tuntuu tosi pitkältä ajalta odottaa.

No niin, nyt yritän vielä tehdä jotain hyödyllistä.

PilkkuPantteri ja Jyvä 10+1 tai 10+4
 
Yhdyn täysin PilkkuPantterin väsymykseen, sammuttiin miehen kanssa kummatkin äsken sohvalle parin tunnin iltapäiväunille, mies töistä väsyneenä, minä muuten vain :) Koirakaveri tuli sitten herättelemään että josko tuota kakkalenkille pääsisi.


Äitti-83, saitko mun yv:n tässä joku päivä? Siitä kerhoilusta vaan =)

Eipä tänne kummempia, tää päivä mennyt ihan unessa. Kai sitä nyt illaksi keskittyy vaan tuijottamaan telkkaria :eek:

Jasmin ja aarre 13 tasan
 
Toinen neuvola takana. Sydän ääniä ei saatu kuulumaan 15min yrittämisen jälkeen, vaikka viikkoja on jo 11+6. Neuvolan tätikin sanoi, että jos np-ultra ei olisi ylihuomenna, niin huomiselle olisi aika varattava. Päivä on mennyt meiltä molemmilta itkiessä... En halua edes ajatella... VASTA ylihuomenna saa varmuutta, tämä on ihan sanoin kuvaamattoman kauheaa... :'( :'( :'( :'(

nasu ja toivottavasti nipsu 11+6
 
Nasu21 Toivotaan, että kaikki kuitenkin kunnossa :hug: vaikka tuskallista on odotela ylihuomiseen... mulla sydänäänet kuunneltu viimeksi vko:lla 9+4, eikä kuultu dopplerilla, ylihuomenna mulla viikkoja 12+4, ja silloin kyllä PITÄISI kuulua... ja jos ei kuulu, on edessä pitkä vkonloppu, kun np-ultra on sitten maanantaina.

4krs+masukki 12+2
 
No kävimpä tänään siellä np-ultrassa, no ja laskettu aika muuttu aika paljon 3 viikkoa myöhäsemmäksi. Eipä ne kyllä silloin neuvolassakaan olleet varmoja kun elokuussa oli alku ja loppu kuusta vuotoa ja terkka epäili että lopukuun vuoto olisi ollut "kiinnitys vuotoa" mutta eipä ollutkaan.
No joka tapauksessa sykelöytyi ja pieni "Papu" siellä oli ja sain kaksi kuvaakin mukaan.
No sain uuden ajan kolmen viikon päähän kun ei sitä niskaturvotusta voinnu viellä mitata. Sainpahan yhden "ylimääräsen" ultran jos jotain positiivista.
että tällaisia kuulumisia. Onko kellään muulla siirtynyt näin paljon laskettu aika. Eli ei ole 8.5 vaan vasta 31.5

Tytti83 ja "Papu" ei 11+5 vaan 8+3
 
Tytti83, mulla siirtyi 2 viikkoa taaksepäin. Tosin arvelinkin että jonkun verran siirtyy ja siksi käytiinkin varhaisultrassa, mutta olihan se 2 viikkoa silti yllätys.

Täällä ei mitään suurempia muutoksia. Maha kasvaa ja mies sille jo innoissaan höpöttelee :LOL: väsymys vaivaa iltaisin ja viimeistään kymmeneltä pitää päästä jo unille.

Odotan jo malttamattomana ensi viikon torstaita, jolloin on np-ultra. Ensi viikon perjantaina on valmistujaisjuhlat (jee, ei enää opiskelua!) ja sen jälkeen kerrotaan vanhemmilleni maha-asukista :)

Nasu21, voimia sinne :hug: Tuollaista tilannetta ei kyllä toivo kenellekään. Pidetään peukkuja että kaikki on kuitenkin hyvin.
 
Onkos kellään tietoa, mikä muu pinnasänky olisi alle 120 cm pitkä kuin Muuramen? Meillä ei mahdu makuuhuoneeseen 120cm pinnasänkyä. Olen netistä yrittänyt etsiä, mutta toistaiseksi en ole muita löytänyt...
 
Therean Mä kärsin kanssa migreenistä. Tosin nyt raskauden aikana ei ole ollut yhtään kohtausta *koputtaa puuta*.

Kävin neurologilla pari viikkoa sitten ja hän sanoi, että Imigran on raskauden ja imetyksen aikana turvallinen lääke käyttää. Ainut täsmälääkkeistä, mikä on tutkittu ja turvallinen.
 

Yhteistyössä